ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/14972/21 Суддя (судді) першої інстанції: Шевченко А.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Собківа Я.М.,
суддів: Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області, ДПС України, про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області, ДПС України, в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 21.10.2021 № 3266555/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 103 від 02.04.2021 в ЄРПН; від 06.09.2021 № 3071928/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 117 від 05.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266559/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 440 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 02.09.2021 № 3062510/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 9 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 06.09.2021 № 3071927/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 258 від 13.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299463/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 342 від 14.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266558/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 522 від 16.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213044/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 512 від 21.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272091/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 10 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299462/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 131 від 06.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213043/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 125 від 05.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213045/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 129 від 06.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272090/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 244 від 09.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266556/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 215 від 08.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213040/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 163 від 07.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213041/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 164 від 07.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213039/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 390 від 15.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266561/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 398 від 16.04.2021 в ЄРПН; від 08.10.2021 № 3223312/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 399 від 16.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272092/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 443 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266560/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 445 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272089/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 446 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266554/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 13 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 02.09.2021 № 3062552/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 32 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266553/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 33 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272093/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 34 від 01.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272088/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 126 від 05.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272087/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 196 від 06.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266552/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 197 від 06.04.2021 в ЄРПН; від 06.09.2021 № 3071926/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 195 від 07.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272086/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 245 від 09.04.2021 в ЄРПН; від 22.10.2021 № 3272085/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 246 від 09.04.2021 в ЄРПН; від 06.10.2021 № 3213042/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 273 від 13.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299461/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 274 від 13.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299460/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 449 від 16.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299458/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 447 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299459/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 448 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299457/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 450 від 19.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299456/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 612 від 22.04.2021 в ЄРПН; від 28.10.2021 № 3299455/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 613 від 22.04.2021 в ЄРПН; від 21.10.2021 № 3266557/2703400133, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 475 від 20.04.2021 в ЄРПН;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані ФОП ОСОБА_1 податкові накладні: № 103 від 02.04.2021, № 117 від 05.04.2021, № 440 від 19.04.2021, № 9 від 01.04.2021, 258 від 13.04.2021, № 342 від 14.04.2021, № 522 від 16.04.2021, № 512 від 21.04.2021, № 10 від 01.04.2021, № 131 від 06.04.2021, № 125 від 05.04.2021, № 129 від 06.04.2021, № 244 від 09.04.2021, № 215 від 08.04.2021, № 163 від 07.04.2021, № 164 від 07.04.2021, № 390 від 15.04.2021, № 398 від 16.04.2021, № 399 від 16.04.2021, № 443 від 19.04.2021, № 445 від 19.04.2021, № 446 від 19.04.2021, № 13 від 01.04.2021, № 32 від 01.04.2021, № 33 від 01.04.2021, № 34 від 01.04.2021, № 126 від 05.04.2021, № 196 від 06.04.2021, № 197 від 06.04.2021, № 195 від 07.04.2021, № 245 від 09.04.2021, № 246 від 09.04.2021, № 273 від 13.04.2021, № 274 від 13.04.2021, № 449 від 16.04.2021, № 447 від 19.04.2021, № 448 від 19.04.2021, № 450 від 19.04.2021, № 612 від 22.04.2021, № 613 від 22.04.2021, № 475 від 20.04.2021.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року позов задоволено.
В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Київській області, посилаючись на порушення окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги на більш тривалий, розумний термін, у відповідності до положень статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).
16 березня 2023 року позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач є фізичною особою-підприємцем, зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 26.06.1995, є платником податку на додану вартість та здійснює такі види господарської діяльності: основний 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; інші: 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
При провадженні господарської діяльності, позивач мав договірні взаємовідносини з контрагентами - ТОВ "АГРОВІНТЕХПОСТАЧ" (ЄДРПОУ 39699488), ТОВ "АВТОТОРГ" (ЄДРПОУ 30874212), ТОВ "АВТОПРОМКОМПЛЕКТ" (ЄДРПОУ 30238316), ТОВ "ОРІХІВСІЛЬМАШ" (ЄДРПОУ 37260645), ТОВ "ПОЛТЕХКОМПЛЕКТ" (ЄДРПОУ 37097603), ТОВ "СВ ЛАЙФ" (ЄДРПОУ 34327607), ТОВ "КОРТЕС-2015" (ЄДРПОУ 40140632), ТОВ "МІКС ЮА"(ЄДРПОУ42238695), ТОВ "ГК ЄВРОТЕХ" (ЄДРПОУ 42793755), ТОВ "АКВІЛОН-ТОРГ" (ЄДРПОУ39111315), ТОВ "ЮДІС" (ЄДРПОУ 42979582), ФОП ОСОБА_2 ( НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_3 ( НОМЕР_2 ), ФОП ОСОБА_4 ( НОМЕР_3 ), ФОП ОСОБА_5 ( НОМЕР_4 ).
Позивачем на адресу контрагентів виписані податкові накладні, а саме: ТОВ "АГРОВІНТЕХПОСТАЧ" - від 20.04.2021 № 475; ТОВ "АВТОТОРГ" - від 21.04.2021 № 512; ТОВ "АВТОПРОМКОМПЛЕКТ" - від 16.04.2021 № 522; ТОВ "ОРІХІВСІЛЬМАШ" - від 05.04.2021 № 125; ТОВ "ПОЛТЕХКОМПЛЕКТ" - від 06.04.2021 № 131; ТОВ "СВ ЛАЙФ" від 01.04.2021 № 10; ТОВ "КОРТЕС-2015" від 06.04.2021 № 129; ТОВ "МІКС ЮА" - від 08.04.2021 № 215, від 09.04.2021 № 244; ТОВ "ГК ЄВРОТЕХ" - від 02.04.2021 № 103; ФОП ОСОБА_2 - від 13.04.2021 № 258, від 05.04.2021 № 117; ФОП ОСОБА_3 - від 19.04.2021 № 440; ФОП ОСОБА_4 - від 14.04.2021 № 342; ФОП ОСОБА_5 - від 01.04.2021 № 9; ТОВ "АКВІЛОН-ТОРГ" - від 22.04.2021 № 612 та № 613, від 19.04.2021 №№ 447, 448, 450, від 16.04.2021 № 449, від 13.04.2021 №№ 273, 274, від 09.04.2021 №№ 245, 246, від 07.04.2021 № 195, від 06.04.2021 №№ 196, 197, від 05.04.2021 № 126, від 01.04.2021 №№ 13, 32, 33, 34; ТОВ "ЮДІС" - від 19.04.2021 №№443, 445, 446, від 07.04.2021 №№ 163, 164, 165, від 15.04.2021 № 390, від 16.04.2021 №№ 398, 399.
При цьому, позивач документально підтвердив, що придбавав у 2020 році та березні-квітні 2021 року відповідні автотовари (зокрема, автошини), які реалізовував зазначеним контрагентам у таких контрагентів: ТОВ "ПРЕМІОРІ" за дилерським договором від 01.07.2019 № 1488; ТОВ "НОРТЕК" за контрактом на поставку продукції від 25.08.2017 № 21, ТОВ "СТЕП ВЕЙ" за договором від 01.03.2020; ТОВ "БНХ Україна" за договором поставки від 19.09.2019 № 170/11/19; ТОВ "ПОШК" за контрактом на поставку товару № 90 від 21.05.2020; ТОВ "Кременчуцькі колеса" за договором № 206 від 05.08.2020.
Спірні податкові накладні були доставлені до ДПС України, прийняті, але їх реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена відповідно до пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН-РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критерії ризиковості платника податку, у зв`язку із чим позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (підтверджується квитанціями, том 4).
На виконання рекомендацій контролюючого органу позивачем були надані пояснення та копії первинних документів щодо здійснення операцій за спірними податковими накладними, що підтверджується відповідними повідомленнями про їх надання (том 4).
Натомість рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - спірні рішення): від 21.10.2021 № 3266557/2703400133, від 21.10.2021 № 3266555/2703400133, від 06.09.2021 № 3071928/2703400133, від 21.10.2021 № 3266559/2703400133, від 02.09.2021 № 3062510/2703400133, від 06.09.2021 № 3071927/2703400133, від 28.10.2021 № 3299463/2703400133, від 21.10.2021 № 3266558/2703400133, від 06.10.2021 № 3213044/2703400133, від 22.10.2021 № 3272091/2703400133, від 28.10.2021 № 3299462/2703400133, від 06.10.2021 № 3213043/2703400133, від 06.10.2021 № 3213045/2703400133, від 22.10.2021 № 3272090/2703400133, від 21.10.2021 № 3266556/2703400133, від 06.10.2021 № 3213040/2703400133, від 06.10.2021 № 3213041/2703400133, від 06.10.2021 № 3213039/2703400133, від 21.10.2021 № 3266561/2703400133, від 08.10.2021 № 3223312/2703400133, від 22.10.2021 № 3272092/2703400133, від 21.10.2021 № 3266560/2703400133, від 22.10.2021 № 3272089/2703400133, від 21.10.2021 № 3266554/2703400133, від 02.09.2021 № 3062552/2703400133, від 21.10.2021 № 3266553/2703400133, від 22.10.2021 № 3272093/2703400133, від 22.10.2021 № 3272088/2703400133, від 22.10.2021 № 3272087/2703400133, від 21.10.2021 № 3266552/2703400133, від 06.09.2021 № 3071926/2703400133, від 22.10.2021 № 3272086/2703400133, від 22.10.2021 № 3272085/2703400133, від 06.10.2021 № 3213042/2703400133, від 28.10.2021 № 3299461/2703400133, від 28.10.2021 № 3299460/2703400133, від 28.10.2021 № 3299458/2703400133, від 28.10.2021 № 3299459/2703400133, від 28.10.2021 № 3299457/2703400133, від 28.10.2021 № 3299456/2703400133, від 28.10.2021 № 3299455/2703400133, позивачу відмовлено в реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних: № 475 від 20.04.2021, № 103 від 02.04.2021, № 117 від 05.04.2021, № 440 від 19.04.2021, № 9 від 01.04.2021, № 258 від 13.04.2021, № 342 від 14.04.2021, № 522 від 16.04.2021, № 512 від 21.04.2021, № 10 від 01.04.2021, № 131 від 06.04.2021, № 125 від 05.04.2021, № 129 від 06.04.2021, № 244 від 09.04.2021, № 215 від 08.04.2021, № 163 від 07.04.2021, № 164 від 07.04.2021, № 390 від 15.04.2021, № 398 від 16.04.2021, № 399 від 16.04.2021, № 443 від 19.04.2021, № 445 від 19.04.2021, № 446 від 19.04.2021, № 13 від 01.04.2021, № 32 від 01.04.2021, № 33 від 01.04.2021, № 34 від 01.04.2021, № 126 від 05.04.2021, № 196 від 06.04.2021, № 197 від 06.04.2021, № 195 від 07.04.2021, № 245 від 09.04.2021, № 246 від 09.04.2021, № 273 від 13.04.2021, № 274 від 13.04.2021, № 449 від 16.04.2021, № 447 від 19.04.2021, № 448 від 19.04.2021, № 450 від 19.04.2021, № 612 від 22.04.2021, № 613 від 22.04.2021.
Підставою для такої відмови у спірних рішеннях зазначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, дійшла висновку про обґрунтованість та правомірність висновків суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
За приписами пункту 201.7 статті 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу (пункт 201.8 статті 201 ПК України).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165), у редакції, яка діяла на момент прийняття спірних рішень.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 визначено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
За пунктом 2 Порядку № 1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 1165).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Відповідно до пункт 6 Порядку № 1165, уразі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У свою чергу, додатком 1 до Порядку № 1165 затверджено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких відноситься наступний критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, Додатком 2 до Порядку № 1165 затверджено Перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість, а саме:
1. Обсяг постачання, зазначений платником податку на додану вартість (далі - платник податку) в податкових накладних/розрахунках коригування(крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) у поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
2. Платник податку здійснює на постійній основі протягом будь-яких чотирьох звітних місяців з останніх шести місяців реєстрацію в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування на постачання товарів/послуг за одним і тим самим кодом товару/послуги згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг.
3. Залишкова вартість основних засобів для платників податку на прибуток підприємств на кінець звітного (податкового) періоду (звітний (податковий) період обирається відповідно до пунктів 137.4 і 137.5 статті 137 Податкового кодексу України для певної групи платників) становить більше 5 млн. гривень та відображена у звітності, за якою граничні строки її подання передують календарному дню розрахунку такого показника, за умови, що з початку попереднього року керівник та засновник не змінювалися.
4. Площа наявних у платника податку у власності (на праві власності/користування) орендованих земельних ділянок становить не менше 200 гектарів включно або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності - не менше 0,5 гектара (станом на 1 січня поточного року), що задекларовані до 20 лютого поточного року та за які сплачено суму податкового зобов`язання з плати за землю у строки, передбачені законодавством.
5. Сплачено суму єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на одного працюючого, що перевищує суму такого єдиного внеску з мінімальної заробітної плати у 2 рази за останні 12 місяців, за умови, що з початку попереднього року керівник та/або засновник платника податку не змінювалися та середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п`яти осіб.
6. Загальна сума сплачених у попередньому звітному році сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, становить більше 10 млн. гривень.
Разом із тим, відповідачем не надані ані суду першої інстанції, ані разом із апеляційною скаргою належні та допустимі докази перевірки поданих позивачем на реєстрацію податкових накладних на відповідність ознакам безумовної реєстрації, а також перевірки позивача на наявність показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість.
Водночас, із урахуванням наведених положень Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у нього сумнівів, пов`язаних із легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Поряд із цим, метою зупинення реєстрації податкових накладних є перевірка ознак наявності ризиків можливого порушення платником норм податкового законодавства, що може бути спростовано шляхом надання додаткових пояснень та/або доказів.
У свою чергу, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520).
Так, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 6 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку № 520).
Разом із тим, у взаємозв`язку з наведеними нормами, колегія суддів звертає увагу, що оскільки позивачу не було визначено конкретного переліку документів, необхідного для підтвердження операцій, здійснених за спірними податковими накладними, ним на власний розсуд подавалися податковому органу усі наявні у нього документи, для підтвердження здійснених операцій за спірними податковими накладними, а також документи для підтвердження можливості їх здійснення в межах своєї господарської діяльності.
Водночас, податковий орган мав запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних сумнівів щодо реальності спірних операцій, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити (підтвердити) платнику податків у своїх поясненнях та, які саме документи надати.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Натомість, в порушення наведених вимог, оскаржувані рішення містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток до Порядку № 520), проте підкреслення документів (як того вимагає форма рішення), які, на думку контролюючого органу позивачем не надано, не містить.
Аналогічно, у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про їх реєстрацію в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Більше того, у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних податковим органом не було зазначено, яка саме наявна у нього податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених у поданих для реєстрації податкових накладних, та які документи необхідно надати позивачу для її спростування.
Також факт зупинення реєстрації ПН у ЄРПН не спростовує самого факту здійснення платником податків господарських операцій, що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складаються податкові накладні.
Як вже зазначалось вище, позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами по операціям за спірними податковими накладними щодо наявності підстав для їх реєстрації, які, із незрозумілих причин, не були враховані при прийнятті спірних рішень.
Водночас, оскаржувані рішення містять лише загальні твердження про ненадання платником податку копій первинних документів. Тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку Головного управління ДПС у Київській області, не вистачало для здійснення реєстрації спірних податкових накладних, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем первинні документи не були враховані при прийнятті спірних рішень.
Також, у спірних рішеннях не вказано, які саме надані документи складені з порушенням законодавства, які саме вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних.
Більше того контролюючий орган не вказав, чому наданих позивачем документів недостатньо для реєстрації спірних податкових накладних, які документи були взяті ним до уваги, а які відхилені та причини їх неприйняття, чи містили документи дефекти, тощо. Отже така позиція контролюючого органу не може бути визнана судом обґрунтованою.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Головне управління ДПС у Київській області, як при зупиненні реєстрації спірних податкових накладних, так і при прийнятті спірних рішення, обмежився лише загальними фразами та не вказав конкретно, які саме документи не подані, і, що вони мали б підтвердити або спростувати, а тому оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
При цьому, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 341) (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 19 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Виходячи з наведеного, задоволення позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх фактичного надходження, - є дотриманням судом гарантій захисту порушених прав позивача на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всі наведені апелянтом доводи не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.
Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 328 КАС України.
Суддя-доповідач Собків Я.М.
Суддя Мєзєнцев Є.І.
Суддя Файдюк В.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110769691 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні