Рішення
від 10.05.2023 по справі 904/468/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.05.2023м. ДніпроСправа № 904/468/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Тімочкіна М.В.

за позовом Дніпропетровської обласної прокуратури, Дніпропетровська область, м. Дніпро, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Дніпропетровська область, м. Дніпро

до відповідача-1: Губиниської селищної ради, Дніпропетровська область, смт. Губиниха

відповідача-2: Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради, Дніпропетровська область, смт. Губиниха

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Перещепинський професійний ліцей, Дніпропетровська область, м. Перещепине

про визнання незаконними рішень та скасування державної реєстрації права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою

Представники:

від прокуратури: Вороновська О.В.;

від позивача: не з`явився;

від відповідача-1: не з`явився;

від відповідача-2: не з`явився;

від третьої особи: Убоженко М.О.;

СУТЬ СПОРУ:

Дніпропетровська обласна прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернулась до господарського суду з позовною заявою до відповідача-1: Губиниської селищної ради, відповідача-2: Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради, в якій просить суд:

- визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 348 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII);

- скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415916612232, номер запису про право власності 43129378, за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області, проведену 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради;

- визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 26.11.2021 № 81-10/VIII Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002) щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га у постійне користування комунальному підприємству Господар Губиниської селищної ради;

- скасувати державну реєстрацію права постійного користування комунального підприємства Господар Губиниської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, проведену 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради, інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45991273.

Ухвалою від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20.02.2023, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Перещепинський професійний ліцей

20.02.2023 до підготовчого засідання з`явився прокурор, представники позивача та третьої особи, не з`явились представники відповідачів-1,2. 20.02.2023 відповідач-1 подав до суду клопотання про відкладення підготовчого засідання.

Ухвалою від 20.02.2023 відкладено підготовче засідання на 06.03.2023.

У підготовче засідання 06.03.2023 з`явився прокурор, представники позивача та відповідача-1, не з`явились представники відповідача-2 та третьої особи.

Суд ухвалою від 06.03.2023 продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів до 30.04.2023 включно. Відклав підготовче засідання на 18.04.2023.

17.04.2023 відповідач-1 подав до суду пояснення.

В підготовче засідання 18.04.2023 з`явився прокурор, представники відповідача-1 та третьої особи. Представники позивача та відповідача-2 в підготовче засідання не з`явились. 18.04.2023 позивач подав до суду заяву про розгляд справи без його участі.

Суд ухвалою від 18.04.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 10.05.2023.

У судове засідання 10.05.2023 з`явився прокурор, представник третьої особи. Представники позивача та відповідачів-1,2 в підготовче засідання не з`явились. 18.04.2023 позивач подавав до суду заяву про розгляд справи без його участі.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 148,9 га, яка розташована на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, надано у постійне користування Професійно-технічному училищу №72 с. Попасне на підставі рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 15 від 04.08.1995 (а.с. 65) та видано Державний акт на право постійного користування землею серія ДП НВ 000103 (а.с. 66-69), який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 103.

На підставі наказів Міністерства освіти і науки України № 1174 від 25.12.2007 (а.с. 70-71) та Головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації № 28 від 16.01.2008 (а.с. 72-73) назва землекористувача Професійно-технічного училища № 72 за вищезазначеним актом 11.02.2008 змінена на Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище", скорочена назва Попаснянське АПТУ, що підтверджується Витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 10.02.2008 та на 12.11.2020 (а.с. 74-85).

Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 наказу Міністерства освіти і науки України № 811 від 24.07.2015 "Про оптимізацію мережі професійно-технічних навчальних закладів Дніпропетровської області, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України" (а.с. 86-89) Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" реорганізовано шляхом приєднання до Перещепинського професійного ліцею. В підпункті 2.2 пункту 2 наказу зазначено, що Перещепинський професійний ліцей є правонаступником всього майна, прав і обов`язків ДПТНЗ "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище".

Передавальний акт підписано реорганізованими юридичними особами 18.12.2015 (а.с. 90-93).

У вищевказаному передавальному акті зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" після його реорганізації шляхом приєднання переходить до Перещепинського професійного ліцею, в тому числі Державний акт на право постійного користування землею на 148,9 га Попаснянська сільська рада серія ДП НВ 000103.

Таким чином, до Перещепинського професійного ліцею з 18.12.2015 перейшло право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 148,9 га, яка розташована на території Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області.

Відповідно до рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 15 від 04.08.1995, яким затверджено документацію по інвентаризації земель, площа земельної ділянки, наданої у постійне користування Професійно-технічному училищу № 72, правонаступником якого є Перещепинський професійний ліцей, складає 148,9 га, з них: рілля - 124,2 га, городи - 2,5 га, садиби - 5,5 га, госпдвір -14,7 га, полезахисні смуги - 0,7 га, польові дороги - 1,3 га.

За повідомленням ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (лист ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05.01.2023 №10-4-0.62-120/2-23 (а.с. 93-96) на підставі технічної документації у 2013 році вищезазначену земельну ділянку площею 148,9 га (в тому числі 124,2 га ріллі) було поділено на частини і присвоєно кадастрові номери, а саме: земельна ділянка площею 31,0003 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1001, земельна ділянка площею 77,3142 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1000, земельна ділянка площею 16,5403 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1002.

Відповідно Перещепинський професійний ліцей є правонаступником усіх прав та обов`язків стосовно права постійного користування зазначеними земельними ділянками, в тому числі земельної ділянки площею 16,5403 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002.

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказом № 4-2269/27-15-сг від 26.12.2015 (а.с. 97-98) надало Державному професійно-технічному навчальному закладу "Попаснянське аграрне професійне училище", правонаступником якого на даний час є Перещепинський професійний ліцей, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір якої становить 16,5403 га, із цільовим призначенням (01.09) - для дослідних та навчальних цілей.

Рішенням Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIIІ "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" (а.с. 45-49) прийнято у комунальну власність Губиниської селищної ради (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) Новомосковського району Дніпропетровської області земельні ділянки державної форми власності, розташовані на території Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області, згідно з Додатком №1 до даного рішення, в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 348 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VII). У Додатку № 1 до рішення зазначено, що будь-які обтяження речових прав на зазначену земельну ділянку та обмеження у її використанні відсутні, а також вирішено здійснити державну реєстрацію права власності за Губиниською селищною радою (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) на земельні ділянки згідно з Додатком 1 до даного рішення та оформити відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в тому числі на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га.

Підставою для прийняття даного рішення Губиниською селищною радою зазначено ст. 41, 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 24, 117, 122 Земельного кодексу України, ст. 78, 137 Господарського кодексу України, Указ Президента України від 15.10.2020 № 449/2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 709-р. "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Дніпропетровської області", постанову Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів".

На підставі вищезазначеного рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на вказану земельну ділянку за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415916612232, номер запису про право власності 43129378, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022, номер інформаційної довідки 301855587 (а.с. 50-52).

В подальшому, користуючись правами власника земельної ділянки, Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області прийнято рішення від 26.11.2021 №81-10/VIIІ "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002)" (а.с. 53-54), яким передано вказану земельну ділянку у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної рада та вирішено здійснити державну реєстрацію права постійного користування на вказану земельну ділянку за останнім.

На підставі вищезазначеного рішення Губиниської селищної ради 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради здійснено державну реєстрацію права постійного користування на вказану земельну ділянку за Комунальним підприємством "Господар" Губиниської селищної ради, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022 номер інформаційної довідки 301855587 (номер запису про інше речове право: 45991273).

Водночас, земельна ділянка площею 16,5403 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 до 19.07.2021 (до реєстрації на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області) була державної форми власності, що підтверджується Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 12.11.2020 (а.с. 55). У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області зареєстровано не було.

Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 01.08.2022 до Центру надання адміністративних послуг подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002. За результатами розгляду заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002, за суб`єктом: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки на вказану земельну ділянку зареєстровано право комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 64403206 від 05.08.2022 (а.с. 63).

Відповідач-1 подав до суду пояснення, в яких просив розглянути справу та відповідно до вимог діючого законодавства та прийняти законне та обґрунтоване рішення.

Суб`єктами права власності на землю є зокрема: територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності. (п.п. "б", "в" ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України).

У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. (ч.1 ст. 84 Земельного кодексу України).

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади. Права та обов`язки суб`єктів права власності на землю (земельну ділянку) встановлюються законом (ч.1, 4 ст. 374 Цивільного кодексу України).

Пунктом 4 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" передбачено, що з дня набрання чинності цим законом (з 01.01.2013) у державній власності залишаються, розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.

З дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук). (абз. 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України).

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: земельні ділянки, закріплені за державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти; земельні ділянки, закріплені за державними закладами вищої освіти. (п. ж, з ч.4 ст. 84 Земельного кодексу України).

Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. (ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України).

Частиною 2 ст. 117 Земельного кодексу України визначено, що до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать, зокрема, земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1113 від 16.11.2020 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", з метою забезпечення виконання Указу Президента України № 449 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" було зобов`язано Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до вимог статті 117 Земельного кодексу України.

Прокурор зазначає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказ про передачу зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності не приймався, акт приймання-передачі земельної ділянки не підписувався. Губиниська селищна рада Новомосковського району Дніпропетровської області, приймаючи рішення про прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га, з подальшою реєстрацією на підставі цього рішення права комунальної власності, а також приймаючи рішення про передачу зазначеної земельної ділянки у постійне користування Комунальному підприємству "Господар", з подальшою реєстрацією права постійного користування за останнім, вийшла за межі повноважень, наданих їй Конституцією та Законами України.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить:розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом (п. є-1 ст. 15-1 Земельного кодексу України).

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч.4 ст.122 Земельного кодексу України).

Таким чином, при прийнятті рішень від 14.07.2021 № 36-8/VІІІ "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" та рішення від 26.11.2021 № 81-10/VІІІ "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002)" Губиниська селищна рада порушила вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, п. є-1 ст. 15-1, ч. 4 ст. 122, ст.117 Земельного кодексу України, а також ст.ст. 140-149 Земельного кодексу України щодо підстав та порядку припинення права власності та права постійного користування земельною ділянкою.

Вищезазначеними рішеннями Губиниської селищної ради Новомосковського району в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га та передачі її у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради порушено право власності держави на неї в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а також право постійного користування Перещепинського професійного ліцею.

Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного і порушує цивільні права або інтереси. (ч.1 ст. 21 Цивільного кодексу України).

У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. (ч.1 ст. 155 Земельного кодексу України).

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Враховуючи наведене, позовні вимоги в частині визнання незаконними рішень Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 348 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII) та від 26.11.2021 № 81-10/VIII Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002) щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га у постійне користування комунальному підприємству Господар Губиниської селищної ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

На підставі вищезазначених рішень державним реєстратором Губиниської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га здійснено державну реєстрацію відповідно права комунальної власності за Губиниською селищною радою та державну реєстрацію права постійного користування за Комунальним підприємством "Господар" Губиниської селищної ради.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. (ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться в такому порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Законом:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно із ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на земельну ділянку є рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки, тому під час здійснення держаної реєстрації права власності Губиниської селищної ради Новомосковського району на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га, державним реєстратором мали бути перевірені наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про передачу зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності та акт приймання-передачі цієї земельної ділянки.

Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022, номер інформаційної довідки 301855587 (номер запису про право власності 43129378) свідчить про те, що державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га за Губиниською селищною радою Новомосковського району здійснено лише на підставі оскаржуваного рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном", в якому також відсутнє посилання на відповідні наказ та акт приймання-передачі земельної ділянки.

Реєстрація права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 загальною площею 16,5403 га за Губиниською селищною радою Новомосковського району здійснена на підставі рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого з порушенням вимог чинного законодавства та за відсутності інших документів, обов`язковість яких передбачена законом.

Відповідно до ч.3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових на нерухоме майно та їх обтяжень" відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Враховуючи вищевикладене підлягають задоволенню позовні вимоги в частині скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415916612232, номер запису про право власності 43129378, за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області, проведену 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради.

Відповідно підлягає скасуванню і державна реєстрація права постійного користування комунального підприємства Господар Губиниської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, проведену 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради, інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45991273.

Господарський суд вважає за доцільне зазначити наступне.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу (ч. 4ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).

У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).

Таким чином "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 (п.п. 68,69,70 постанови).

Разом із цим, чинним законодавством чітко не визначено, що необхідно розуміти під «нездійсненням або неналежним здійсненням суб`єктом владних повноважень своїх функцій», у зв`язку із чим прокурор у кожному випадку обґрунтовує та доводить наявність відповідних фактів самостійно з огляду на конкретні обставини справи.

Нездійснення захисту полягає у тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звернувся.

Така поведінка (бездіяльність) уповноваженого державного органу може вчинятися з умислом чи з необережності; бути наслідком об`єктивних (відсутність коштів на сплату судового збору, тривале не заповнення вакантної посади юриста) чи суб`єктивних (вчинення дій на користь можливого відповідача, інших корупційних або кримінально караних дій) причин.

Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень.

Прокурор може підтвердити наявність підстав для представництва інтересів держави в суді шляхом надання належного обґрунтування, підтвердженого достатніми доказами, зокрема, але не виключно, повідомленням прокурора на адресу відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення до суду, запитами, а також іншими документами, що свідчать про наявність підстав для відповідного представництва.

Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів»

Крім того, жодним нормативним актом не визначено переліку доказів, виключно на підставі яких суд має встановлювати наявність у прокурора підстав для реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді.

В постанові від 24.04.2019 по справі № 911/1292/18 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначив:

"18. Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як на обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі "Ф. В. проти Франції" (F. W. v. France) від 31.03.2005, заява № 61517/00, пункт 27).

19. Водночас, є категорія справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Так, у справі "Менчинська проти Російської Федерації" (рішення від 15.01.2009, заява № 42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку позицію (у неофіційному перекладі): "Сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави".

20. ЄСПЛ уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, суд вирішує, наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін. У Рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27.05.2003 №1604 (2003) "Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві закону" щодо функцій органів прокуратури, які не належать до сфери кримінального права, передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему здійснення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені та ефективні органи."

До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить:розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом (п. є-1 ст. 15-1 Земельного кодексу України).

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч.4 ст.122 Земельного кодексу України).

Згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи. (пп.50 п.4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру).

Згідно з п. 1, п.п. 6 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 603 від 23.12.2021, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Дніпропетровської області.

Підпунктом 27 п. 4 вищезазначеного Положення передбачено, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності у частині додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель, в тому числі за: додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконанням вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержанням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Відсутні докази вжиття Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області заходів, спрямованих на захист порушених інтересів держави та повернення земельної ділянки у державну власність.

Дніпропетровською обласною прокуратурою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області направлявся запит в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" про необхідність захисту інтересів держави від 23.06.2022 за № 24-499вих-22 (а.с. 126-130), в якому повідомлялося про встановлений факт незаконного прийняття у комунальну власність Губиниської селищної ради (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) Новомосковського району Дніпропетровської області земельної ділянки державної форми власності з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, що належить на праві постійного користування Перещепинському професійному ліцею та передачі її у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради.

На вищезазначений запит Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано відповідь від 14.07.2022 № 10-4-0.332-2927/2-22 (а.с. 57), у якій повідомлено, що відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України право розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області і що земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 передачі у комунальну власність не підлягала. Водночас, про вжиті Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області заходи щодо усунення порушень вимог земельного законодавства та поновлення права власності держави на землю або про наміри їх застосування, не повідомлено.

Повторно Дніпропетровською обласною прокуратурою направлено до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області запит від 15.07.2022 за № 24-596вих-22 (а.с. 131-132)

На повторний запит від Головного управління Держгеокаластру у Дніпропетровській області отримано дві відповіді від 04.08.2022 № 10-4-0.332-3261/2-22 (а.с. 133) та від 11.08.2022 №10-4-0.332-3384/2-22 (а.с. 134-135), в яких повідомлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 01.08.2022 до Центру надання адміністративних послуг подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002. За результатами розгляду заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002, за суб`єктом: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки на вказану земельну ділянку зареєстровано право комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №64403206 від 05.08.2022. Крім того повідомлено, що Головне управління Держгеокадастру не має можливості самостійно подати позовну заяву до суду у зв`язку зі сплатою судового збору, оскільки обсяги фінансування є обмеженими.

Дніпропетровською обласною прокуратурою направлено повідомлення від 21.12.2022 № 24-1220вих.22 (а.с. 173-175) про застосування заходів представницького характеру на захисті інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19), прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 43).

Отже, у цій справі прокурор, звертаючись з позовом до суду, дотримався передбачених чинним законодавством вимог для представництва інтересів держави.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідачів на користь позивача в розмірі 10 736,00 грн. (по 5368,00 грн з кожного).

Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 348 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII).

Скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415916612232, номер запису про право власності 43129378, за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області, проведену 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради.

Визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 26.11.2021 № 81-10/VIII Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002) щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га у постійне користування комунальному підприємству Господар Губиниської селищної ради.

Скасувати державну реєстрацію права постійного користування комунального підприємства Господар Губиниської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002 площею 16,5403 га, проведену 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради, інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45991273.

Стягнути з Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 16, ідентифікаційний код 04338457) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 38, ідентифікаційний код 02909938) 5368,00 грн витрат по сплаті судового збору, про що видати наказ.

Стягнути з Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 14, ідентифікаційний код 43536123) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 38, ідентифікаційний код 02909938) 5368,00 грн витрат по сплаті судового збору, про що видати наказ.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя І.В. Мілєва

Дата ухвалення рішення10.05.2023
Оприлюднено12.05.2023
Номер документу110770718
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання незаконними рішень та скасування державної реєстрації права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —904/468/23

Судовий наказ від 31.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Судовий наказ від 31.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Рішення від 10.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 06.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні