Рішення
від 10.05.2023 по справі 910/3259/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

10.05.2023справа №910/3259/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження

справу № 910/3259/23

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодська меблева фабрика «Престиж» (вул. Дружби, буд. 22, м. Світловодськ, Кіровоградська обл., 27500; ідентифікаційний код 42999483)

до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 39816845)

про стягнення 99 670,49 грн,

без виклику представників сторін.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий виклад позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю «Світловодська меблева фабрика «Престиж» (далі - Фабрика) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - Служба): 98 430 грн основного боргу, що утворився у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов договору поставки від 06.12.2022 №125 (далі - Договір); 787,44 грн втрат від інфляції та 453,05 грн 3% річних, а всього 99 670,49 грн.

Позовні вимоги мотивовано тим, що: 06.12.2022 Фабрикою (постачальник) і Службою (покупець) укладено Договір, відповідно до якого постачальник взяв зобов`язання поставити покупцю у власність товар, найменування, технічні характеристики, кількість та ціна якого визначається згідно з специфікацією, яка є додатком №1 до Договору, а покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його в порядку та на умовах Договору; на виконання умов Договору постачальником 20.12.2022 здійснено постачання обумовленого Договором товару на суму 98 430 грн з урахуванням ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 16.12.2022 №РН-0001669 та товарно-транспортною накладною від 20.12.2022 №0000000112; на оплату поставленого товару виставлено рахунок-фактуру від 16.12.2022 №СФ-0002052, яка мала бути здійснена відповідачем в строк до 03.01.2023, проте станом на 27.02.2023 у останнього наявний борг за поставлений товар у сумі 98 430 грн; у зв`язку з неналежним виконанням Службою умов Договору позивачем нараховано 787,44 грн втрат від інфляції та 453,05 грн 3% річних.

2. Стислий виклад заперечень відповідача

Відповідач 31.03.2023 подав суду відзив на позовну заяву, в якому вказав таке:

- пунктом 3.5 Договору передбачено, що бюджетні зобов`язання покупця за Договором виникають в межах відповідних бюджетних асигнувань; в разі затримки бюджетного цільового фінансування та наявності заборгованості, розрахунок за поставлений та прийнятий товар здійснюється протягом 5 банківських днів з дня отримання бюджетного фінансування; джерелом фінансування є кошти Державного бюджету; позивач, укладаючи Договір, був обізнаний зі статусом контрагента (орган державної влади, який фінансується виключно за рахунок бюджетних асигнувань), та свідомо погодився на включення вказаного пункту до Договору; товар було поставлено та прийнято Службою 16.12.2022, що підтверджується видатковою накладною від 16.12.2022 №РН-0001669; відповідач, отримавши документи, звернувся до органів Державної казначейської служби для здійснення оплати за Договором, проте у подальшому органами казначейської служби було зареєстровано кредиторську заборгованість на суму 98 430 грн; 30.01.2023 Службою було отримано вимогу Фабрики за вх. №3428/0/7-23 щодо сплати суми боргу у сумі 98 430 грн на виконання Договору; у відповідь на вимогу відповідач листом від 02.02.2023 №895/10/15-23 проінформовано позивача про те, що оплата кредиторської заборгованості буде здійснена згідно з затвердженим кошторисом та планом асигнувань на 2023 рік за мірою надходження асигнувань на рахунок Служби; відтак, відповідач вжив заходів, спрямованих на належне виконання взятих зобов`язань, однак внаслідок законодавчих обмежень, які діють у період воєнного стану, не може здійснити оплати;

- на даний час країна перебуває у стані війни, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» з 24.02.2022 на території України було ведено воєнний стан, який триває і досі; Урядом прийнято ряд спеціальних нормативно-правових актів, які діють у період воєнного стану, одним з яких є Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590; фінансування центральних органів виконавчої влади, в тому числі і відповідача, забезпечується здійсненням видатків із Державного бюджету органами Державної казначейської служби, що є загальновідомим фактом та не заперечується позивачем; таким чином, Служба вживає заходів спрямованих на належне виконання взятих зобов`язань, однак внаслідок законодавчих обмежень, встановлених вказаним Порядком, які діють у період воєнного стану, не може здійснити оплати;

- штрафні санкції для покупця у відповідності до вимог статті 231 Господарського кодексу України передбачені у пункті 6.4 Договору: «У разі порушення строків оплати, Постачальник має право стягнути з Покупця пеню у розмірі 0,01% від суми простроченого платежу за кожний банківський день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який стягується пеня.»; одночасно пунктом 6.8 Договору було передбачено, що «Покупець звільняється від відповідальності передбаченої законодавством перед постачальником за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань, в тому числі штрафні санкції до покупця при затримці оплати не застосовуються у разі затримки бюджетного фінансування, відсутності на реєстраційному рахунку Покупця коштів, виділених на оплату відповідного бюджетного зобов`язання та/або в разі блокування проведення операцій по реєстраційному рахунку.»; тобто умовами Договору не передбачено покладення на покупця додаткової відповідальності за прострочення виконання зобов`язань щодо оплати у вигляді індексу інфляції за час прострочення та трьох процентів річних від простроченої суми, з огляду на що позивачем не здійснено обґрунтований розрахунок стягненої суми, а вимоги щодо стягнення індексу інфляції за час прострочення та трьох процентів річних від простроченої суми задоволенню не підлягають.

3. Процесуальні дії у справі

Ухвалою господарського суду міста Києва від 03.03.2023 позовну заяву Фабрики залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

06.03.2023 позивачем подано суду документи на виконання ухвали суду від 03.03.2023.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 09.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

27.03.2023 відповідач подав суду заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 28.03.2023 заперечення Служби проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення; продовжено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

06.12.2022 Фабрикою (постачальник) і Службою (покупець) було укладено Договір, за умовами якого:

- постачальник зобов`язується поставити покупцю у власність товар, найменування, технічні характеристики, кількість та ціна якого визначається згідно зі специфікацією, яка є додатком 1 до Договору, а покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його в порядку та на умовах Договору (пункт 1.1 Договору);

- предмет Договору для цілей, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», відноситься до ДК 021:2015 - 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них (пункт 1.1.1 Договору);

- ціна Договору відповідно до специфікації (додаток 1 до Договору) становить 98 430 грн, у тому числі ПДВ 16 405 грн (пункт 3.1 Договору);

- оплата вартості товару здійснюється покупцем у національній валюті України - гривні шляхом безготівкового перерахування відповідної суми грошових коштів з розрахункового рахунку Держказначейства на поточний рахунок постачальника; ціна за одиницю товару включає в себе вартість тари та упаковки товару, всі податки, збори та інші обов`язкові платежі, що сплачуються постачальником, вартість доставки товару до місця поставки, вартість страхування, завантаження, розвантаження та всі інші витрати постачальника, пов`язані з виконанням Договору; не врахована постачальником вартість витрат не сплачується покупцем окремо та вважається зарахованою у ціні товару (пункт 3.2 Договору);

- оплата за поставлений та прийнятий товар здійснюється покупцем у безготівковій формі в національній валюті України - гривні шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника протягом 10 (десяти) банківських днів з моменту отримання товару на підставі належно оформлених первинних документів (видаткової накладної, товаро-транспортної накладної тощо), наданих покупцю при оформленні поставки та за умови відсутності не усунених постачальником зауважень покупця (пункт 3.3 Договору);

- датою виконання зобов`язань покупця щодо оплати товару вважається дата перерахування покупцем на банківський рахунок постачальника грошових коштів (пункт 3.4 Договору);

- бюджетні зобов`язання покупця за Договором виникають в межах відповідних бюджетних асигнувань; в разі затримки бюджетного цільового фінансування та наявності заборгованості, розрахунок за поставлений та прийнятий товар здійснюється протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати отримання відповідного бюджетного фінансування; джерелом фінансування є кошти Державного бюджету (пункт 3.5 Договору);

- при відсутності на реєстраційному рахунку покупця коштів, виділених на оплату відповідного бюджетного зобов`язання, та/або в разі блокування проведення операцій за рахунком, оплата за поставлений та прийнятий товар здійснюються покупцем протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати надходження грошових коштів на реєстраційний рахунок покупця та/або після розблокування здійснення операцій за ним (пункт 3.6 Договору);

- поставка товару здійснюється протягом 10 днів з дати підписання Договору (пункт 4.1 Договору);

- товар вважається фактично переданим постачальником і прийнятим покупцем за кількістю та якістю на дату підписання товарно-транспортної накладної (пункт 4.3 Договору);

- датою поставки товару та переходу права власності на товар є дата фактичного отримання товару покупцем від постачальника у відповідності до належного оформлених первинних документів; обов`язки постачальника з поставки товару покупцю вважаються виконаними належним чином з моменту поставки товару згідно з пунктом 4.1 Договору, передачі документів, передбачених Договором, підписання сторонами належним чином оформлених первинних документів без зауважень сторін та за умови відсутності аргументованих (підтверджених) претензій покупця щодо якості товару (пункт 4.4 Договору);

- передача товару від постачальника покупцю здійснюється на підставі належним чином оформленого оригіналу довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей, виданої уповноваженому представнику покупця з обов`язковим складанням і підписанням сторонами відповідних документів, обумовлених Договором (пункт 4.5 Договору);

- покупець не несе відповідальності, передбаченої законодавством України, перед постачальником за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань, в тому числі штрафні санкції до покупця при затримці оплати не застосовуються у разі затримки бюджетного фінансування, відсутності на реєстраційному рахунку покупця коштів, виділених на оплату відповідного бюджетного зобов`язання та/або в разі блокування проведення операцій з реєстраційного рахунку (пункт 6.8 Договору);

- Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами, скріплення печатками сторін (за наявності) і діє до 31.12.2022 (пункт 8.1 Договору).

На виконання умов Договору позивачем було поставлено відповідачу товар на суму 98 430 грн, що підтверджується підписаною сторонами та скріпленою печаткою Фабрики видатковою накладною від 16.12.2022 №РН-0001669 і товарно-транспортною накладною від 20.12.2022 №0000000112.

З огляду на те, що Службою не було оплачено отриманий товар, позивачем було надіслано вимогу від 20.01.2023 №184, в якій Фабрика просила сплати наявний борг у сумі 98 430 грн.

Відповідач листом від 02.02.2023 №895/10/15-23 повідомив позивача про те, що відповідно до Договору та видаткової накладної від 16.12.2022 №РН-0001669 в ГУ ДКСУ у м. Київ станом на 01.01.2023 зареєстровані зобов`язання в повному обсязі на суму 98 430 грн, оплата кредиторської заборгованості буде здійснена згідно з затвердженим кошторисом та планом асигнувань на 2023 рік за мірою надходження асигнувань на рахунок Служби.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ.ПОЗИЦІЯ СУДУ

Частинами першою і другою статті 712 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно зі статтею 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до частини першої статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно із статтею 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За приписами статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3% річних в порядку статті 625 ЦК України є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

ВИСНОВКИ

Отже, позивачем було належним чином виконано умови Договору та поставлено відповідачу товар на суму 98 430 грн, а Службою такий товар прийнято без будь яких зауважень, проте не оплачено, з огляду на що позовні вимоги Фабрики щодо стягнення з відповідача вказаної суми боргу є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Крім суми основного боргу позивач просить стягнути зі Служби 787,44 грн втрат від інфляції та 453,05 грн 3% річних.

Разом з тим, за умовами пункту 6.8 Договору покупець не несе відповідальності, передбаченої законодавством України, перед постачальником за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань, в тому числі штрафні санкції до покупця при затримці оплати не застосовуються у разі затримки бюджетного фінансування, відсутності на реєстраційному рахунку покупця коштів, виділених на оплату відповідного бюджетного зобов`язання та/або в разі блокування проведення операцій з реєстраційного рахунку.

Згідно з частиною першою статті 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до пункту 19 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590, Казначейство та органи Казначейства здійснюють платежі за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка у відповідній черговості.

У даній справі платіж щодо поставки товару відносяться до третьої черги.

Службою було належним чином вжито заходів щодо належного виконання умов Договору в частині оплати поставленого Фабрикою товару, проте через наявність вказаних обмежень щодо фінансування відповідачем неспроможний був вчасно оплатити товар.

Таким чином, з огляду на законодавчі обмеження у фінансуванні, враховуючи пункт 6.8 Договору, відповідачу не підлягають нарахуванню суми втрат від інфляції та 3% річних.

За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодська меблева фабрика «Престиж» (вул. Дружби, буд. 22, м. Світловодськ, Кіровоградська обл., 27500; ідентифікаційний код 42999483) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 39816845) про стягнення 99 670,49 грн задовольнити частково.

2. Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 39816845) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодська меблева фабрика «Престиж» (вул. Дружби, буд. 22, м. Світловодськ, Кіровоградська обл., 27500; ідентифікаційний код 42999483) 98 430 (дев`яносто вісім тисяч чотириста тридцять) грн основного боргу і 2 650 (дві тисячі шістсот п`ятдесят) грн 60 коп. судового збору.

3. Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 10.05.2023.

Суддя Оксана Марченко

Дата ухвалення рішення10.05.2023
Оприлюднено12.05.2023
Номер документу110771142
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 99 670,49 грн, без виклику представників сторін. ІСТОРІЯ СПРАВИ 1

Судовий реєстр по справі —910/3259/23

Рішення від 10.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 28.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 03.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні