Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 травня 2023 року Справа№200/2746/20-а
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бєломєстнова О.Ю.
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, треті особи Слов`янська міська рада, відділ освіти Слов`янської міської ради про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 17 до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в період з 10.01.2020 року по 11.01.2020 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області. Актом перевірки від 11.01.2020 року №27 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ).
Порушення, встановлені Актом перевірки, створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі. Подальша експлуатація приміщень Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. У зв`язку з цим позивач просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи у вказаних приміщеннях.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 16 березня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 200/2746/20-а в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача Слов`янську міську раду.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року розгляд справи №200/2746/20-а призначено здійснювати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 27 травня 2020 року та залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача відділ освіти Слов`янської міської ради.
У підготовчому засіданні 27 травня 2020 року відкладено розгляд справи до 24 червня 2020 року.
Ухвалою від 24 червня 2020 року відкладено підготовче судове засідання по справі до 08 вересня 2020 року та продовжено строк підготовчого засідання на тридцять днів.
Ухвалою суду від 15 вересня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 13 жовтня 2020 року о 12:45 год.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року клопотання сторін про надання їм часу для примирення задоволено. Зупинено провадження в адміністративній справі до 1 липня 2021 року.
Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.11.2020 року адміністративна справа № 200/2746/20-а передана на розгляд судді Донецького окружного адміністративного суду Бєломєстнову О.Ю.
Ухвалою суду від 01.07.2021 року прийнято до провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, треті особи Слов`янська міська рада, відділ освіти Слов`янської міської ради про застосування заходів реагування. Поновлено провадження у справі. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 31.08.2021 року надано час для примирення сторін до 01.12.2021 року та зупинено провадження у справі №200/2746/20-а до 01.12.2021 року.
Ухвалою суду від 01.12.2021 року поновлено провадження у справі №200/2746/20-а.
Ухвалою суду від 01.12.2021 року надано час для примирення сторін до 01.04.2022 року та зупинено провадження у справі №200/2746/20-а до 01.04.2022 року.
У зв`язку з введенням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022, рішенням Ради суддів України №9 від 24.02.2022, наказом голови Донецького окружного адміністративного суду №14/І-г від 26.02.2022 про запровадження особливого режиму роботи суду, у вказаний строк провадження по справі поновлено не було.
Ухвалою суду від 27.07.2022 року поновлено провадження у справі. Відкладено розгляд справи. Роз`яснено учасникам справи право звернення до суду із заявою про розгляд справи без їх участі за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Підготовче судове засідання по справі було призначено на 06.04.2023 року. Ухвалою суду від 06.04.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 11 травня 2023 року о 09 год. 00 хв.
Відповідачем через відділ діловодства та документообігу суду надано відзив на адміністративний позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування заперечень зазначає, що Комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області неодноразово надавалися до відділу освіти Слов`янської міської ради заявки на виконання приписів 6 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області, але в зв`язку з недостатнім фінансуванням своєчасно вказані порушення не були усунуті. Зазначає, що в адміністративному позові відсутнє обґрунтування доведеності загрози життю та здоров`ю людей.
Відповідачем для оповіщення використовується дзвінок, що не заборонено чинним Наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974. Тому посилання ГУ ДСНС в адміністративному позові на те, що будівлю дошкільного навчального закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу є безпідставним та необґрунтованим. Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області звертає увагу суду на те, що дитячий садок побудований у 1952 році, на час будівництва нормативними актами встановлення такої сигналізації не вимагалося, модернізація дошкільного навчального закладу станом на 2020 рік не проводилась.
Представник позивача у судове засідання не зявився. Надав до суду заяву про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача у судове засідання не зявився, належним чином був повідомлений про час, місце та дату судового засідання.
Враховуючи відсутність перешкод для розгляду справи, передбачених статтею 205 КАС України, наявність загрози життю і здоров`ю учасників справи у разі проведення відкритого судового засідання, що пов`язана з військовою агресією Російської Федерації, суд вважає за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962) вважається суб`єктом владних повноважень у відповідності до положень п. 7 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Позивач організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно- рятувальних служб. Згідно пунктів 39-48 глави 4 положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідач - Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області є юридичною особою - код ЄДРПОУ: 40302983, має повну адміністративну процесуальну правосуб`єктність.
Відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 11.12.2019 року № 315 в період з 10.01.2020 року по 11.01.2020 року позивачем проведено позапланову перевірку стану додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 17.
Актом перевірки встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, а саме:
- будівлю закладу не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що може призвести до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;
- не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- допущено зниження класу вогнестійкості заповнення прорізів у протипожежній перешкоді (в приміщені електрощитової не встановлено сертифіковані протипожежні двері), внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- на другому поверсі закладу, який не забезпечений двома евакуаційними виходами, дозволяється розміщення людей, що призвести до перешкоджання евакуації людей, в окремих випадках унеможливить евакуацію, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- у закладі не відкориговані плани евакуації на випадок пожежі відповідно до ДСТУ 7313:2013 «Системи евакуації фотолюмісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання», що може призвести до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- не встановлений відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим;
- у приміщенні пральні та столярній допускається експлуатація світильників зі знятими ковпаками, що може призвести до виникнення пожежі внаслідок великої температури поверхні лампи розжарювання;
- електрощит в актовому залі не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказівним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), що унеможливлює у разі виникнення пожежі відключення від електроживлення окреме приміщення;
- килимові доріжки в актовому залі та в групах на другому поверсі не прикріплені до підлоги, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- допускається експлуатація дверей евакуаційних виходів без внутрішніх запорів, які легко відчиняються зсередини без ключа (двері евакуаційних виходів закриті на ключ), що унеможливлює їх використання як евакуаційного виходу при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- пожежний щит не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності, що унеможливлює гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- не забезпечено персонал справними засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючих, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу та може збільшити кількість летальних випадків;
- керівником не пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту, що може призвести до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.
Порушення, встановлені актом перевірки від 11.01.2020 року №27, за твердженням позивача створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.
Згідно акту №29 від 20.07.2021 року виявлене часткове усунення порушень, відображених в акті, складеному за результатами проведення позапланового закладу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 року № 27, а саме:
П.2. дерев`яні елементи горищних покритті (крокви, лати) оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
П.4. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою затискачів;
П.5. не допускається зниження класу вогнестійкості заповнення прорізів у протипожежній перешкоді (в приміщенні електрощитової встановлдено сертифіковані протипожежні двері);
П.7. у закладі відкориговані плани евакуації на випадок пожежі відповідно до ДСТУ 7313:2013 Системи евакуації фотолюмісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання;
П.8. встановлений відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим;
П.9. у приміщенні пральні та столярній не допускається експлуатація світильників зі знятими ковпаками;
П.10. електрощит в актовому залі оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказівним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
П.11 килимові доріжки в актовому залі та в групах на другому поверсі прикріплені до підлоги;
П.12. не допускається експлуатація дверей евакуаційних виходів без внутрішніх запорів, які легко відчиняються зсередини без ключа;
П.13. пожежний щит укомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
П.15. керівником пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту.
Не виконані заходи з попереднього акту:
П.1. будівлю закладу не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56;2014 «Системи протипожежного захисту» (система протипожежного захисту частково змонтована);
П.3. сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;
П.6. на другому поверсі закладу, який не забезпечений двома евакуаційними виходами, дозволяється розміщення людей;
П.14. не забезпечено персонал справними засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючих.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Кодексу Цивільного захисту України цей Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон № 877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Абзацем 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.
Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів. Застосування ж встановлених законом заходів є виключним повноваженням судів.
Згідно акту №29 від 20.07.2021 року відповідачем було усунуто ряд порушень, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 11.01.2020 року №27.
Проте, відповідач визнає наявність частини порушень, зазначених у акті від 11.01.2020 року №27, які наразі не усунуті.
Відсутність доказів усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування заходу реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 17, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Встановлені позивачем порушення створюють загрозу на об`єкті, що перевірявся, вцілому. Застосування запропонованих позивачем заходів є цілком співрозмірним з характером не усунених на час розгляду цієї справи відповідачем порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Висновки суду узгоджуються із позицією, викладеною в постановах Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року, №812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Заперечення відповідача щодо відповідності будівлі вимогам протипожежної безпеки, що діяли під час її спорудження у 1952 році, а також недостатнє фінансування, що обумовлює неможливість своєчасного усунення виявлених позивачем недоліків, судом до уваги не приймаються, оскільки ці заперечення не спростовують наведених у позовній заяві підстав позову.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності та враховуючи, що відповідачем не усунуті порушення, що створювали небезпеку для життя та здоров`я людей, суд задовольняє позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, треті особи Слов`янська міська рада, відділ освіти Слов`янської міської ради про застосування заходів реагування.
Враховуючи приписи статті 139 КАС України судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись статтями 5-10, 72-77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області, треті особи Слов`янська міська рада, відділ освіти Слов`янської міської ради про застосування заходів реагування задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №30 Казка Слов`янської міської ради Донецької області приміщень, розташованих за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 17, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, викладених в акті від 11.01.2020 року №27.
Повний текст судового рішення складено та підписано 11 травня 2023 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Бєломєстнов О.Ю.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110796147 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бєломєстнов О.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні