Рішення
від 10.05.2023 по справі 260/1998/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 травня 2023 року м. Ужгород№ 260/1998/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Калинич Я.М. розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Берегівської окружної прокуратури (90200, вул. Сечені, буд. 15, м. Берегове, Закарпатська область) до Королівської селищної ради (90332, вул. Центральна, буд. 50, смт. Королево, Берегівський район, Закарпатська область, код ЄДРПОУ 04349283) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Берегівська окружна прокуратура звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Королівська селищна рада, в якому просить: 1. Визнати протиправною бездіяльність Королівської селищної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Гудянського сільського будинку культури за адресою: вул. Гевденя, 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області. 2. Зобов`язати Королівську селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Гудянського сільського будинку культури загальною площею 276,8 кв.м, вартістю 1852829,66 грн., що знаходиться за адресою: вул. Гевденя, 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наявності підстав та відповідних повноважень Королівською селищною радою, як власником та вищим органом управління закладів культури на території об`єднаної територіальної громади, протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю будинку культури с. Гудя, що свідчить про протиправну бездіяльність, створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами і ризики для нормального функціонування закладу культури та розвитку культурного дозвілля жителів села, а також, може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна. Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді. Відтак, позивач звернувся з метою захисту інтересів держави в сфері культурного середовища, культурного дозвілля громадян, забезпечення збереження базової мережі закладів культури, необхідність якого зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачем бездіяльності не оформлено правовстановлюючі документи та не проведено державну реєстрацію права власності на будівлю, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами, клубних закладів, а також ризики для нормального функціонування клубного закладу та забезпечення дозвільних потреб громадян, що може призвести до негативних наслідків та порушення їх прав на вільний культурний розвиток та інтересів держави, що, у свою чергу, є невиконанням гарантій держави у сфері культури та дозвілля. Обґрунтовуючи право звернення до суду прокурор зазначає про відсутність органу, уповноваженого здійснювати представництво інтересів держави у спірних правовідносинах, крім повноважного органу, який є відповідачем у справі. Позивач зауважує, що Королівська селищна рада протягом тривалого часу не здійснила оформлення правовстановлюючих документів та державну реєстрацію права комунальної власності на нерухоме майно приміщення будинку культури за адресою: вул. Гевденя, буд. 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін та поновлено строк звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою про відкриття провадження у адміністративній справі, отриманою представником відповідача 12 квітня 2023 року, Королівській селищній раді встановлено 15-денний строк для подання відзиву на позовну заяву та повідомлено, що згідно з вимогами ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не подав, про причини неподання суд не повідомив.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розглянувши подані позивачем документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що на території Королівської селищної ради за адресою: вул. Гевденя, буд. 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області знаходиться Гудянський сільський будинок культури, що підтверджується зокрема наявною в матеріалах справи копією інвентаризаційного опису необоротних активів №1 від 21 грудня 2020 року

Перебування будинку культури в с. Гудя, вул. Гевденя, буд. 121, Берегівського району, Закарпатської області підтверджується також технічним паспортом вказаної будівлі, відповідно до якого загальна площа будівлі будинку культури становись 276,8 кв.м.

Відповідно до Рішення восьмої сесії восьмого скликання Королівської селищної ради Закарпатської області №376 від 12 липня 2021 про зміну засновника, назв та затвердження Статутів у новій редакції комунальних закладів - сільських будинків культури Королівської селищної ради Закарпатської області, відповідно до Закону України «Про культуру» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на виконання рішення третьої сесії восьмого скликання Королівської селищної ради від 30.12.2020р. №45 «Про вступ у права засновників закладів, установ освіти та культури та прийняття безоплатно у комунальну власність майнові комплекси, майно закладів, установ освіти та культури (основні засоби, фонди та матеріальні цінності, статуний капітал, транспортні засоби, тощо» було змінено засновника Комунального закладу «Теківський сільський будинок культури» Теківської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області шляхом виключення зі складу засновників Теківську сільську раду Виноградівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349194) та включити Королівську селищну раду Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349283) до складу засновників, а також комунального закладу «Гудянський сільський клуб-бібліотека» Теківської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області шляхом виключення зі складу засновників Теківську сільську раду Виноградівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349194) та включити Королівську селищну раду Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349283) до складу засновників.

Відповідно до рішення XI сесії VIII скликання Королівської селищної ради від 04 листопада 2021 №622 згідно статей 25, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», Бюджетного кодексу України, Господарського кодексу України, Гудянський сільський будинок культури переданий на баланс та закріплений на праві оперативного управління відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 43937145).

Згідно довідки про оціночну вартість об`єкта нерухомості від 02.03.2023 року №201-20230302-0005578587 ринкова вартість нежитлової будівлі Гудянський сільський будинку культури, загальною площею 276,80 кв. м, який знаходиться на території Королівської селищної ради за адресою: вул. Гевденя, буд. 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області становить 11852829,66 грн.

Відповідно до листа Королівської селищної ради Берегівського району Закарпатської області від 23 лютого 2023 року №04-08/393 заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю с. Гудя, вул. Гевденя, буд. 121, Берегівського району, Закарпатської області не вживалися.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, відомості щодо права власності на будівлю Гудянського сільського будинку культури, розташований за адресою с. Гудя, вул. Гевденя, буд. 121, Берегівського району, Закарпатської області відсутні.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Частиною другою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст. 29 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад. Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Відповідно до пункту 1.1 Статуту комунального закладу «Гудянський сільський будинок культури» Королівської селищної ради Закарпатської області (далі - Статут) затвердженого рішенням восьмої сесії восьмого скликання Королівської селищної ради від 12 липня 2021 року №736 метою діяльності будинку культури с. Гудя є створення умов для аматорської творчості, духовного розвитку, задоволення культурних потреб і організації відпочинку населення і перебуває у спільній власності Королівської селищної ради Закарпатської області згідно з рішенням третьої сесії восьмого скликання Королівської селищної ради від 30 грудня 2020 «Про вступ у права засновників закладів, установ освіти і культури та прийняття безоплатно у комунальну власність майнові комплекси, майно закладів, установ освіти та культури (основні засоби, фонди та матеріальні цінності, статутний капітал, транспортні засоби, тощо)».

Згідно з пунктом 1.2 Статуту засновником комунального закладу «Гудянський сільський будинок Культури» є Королівська селищна рада Закарпатської області за адресою: 90332, Закарпатська область, Берегівський район, селище Королево, вул. Центральна, 50.

Відповідно до розділу 2 Статуту комунальної установи «Гудянський сільський будинок культури» Королівської селищної ради Закарпатської області, затверджений рішенням восьмої сесії восьмого скликання Королівської селищної ради №376 від 12.07.2021 основним завданням діяльності будинку культури є створення умов для реалізації творчих ініціатив та самовираження громадян, духовного розвитку; створення, збереження, охорона, використання та популаризація культурного надбання; проведення наукових досліджень в сфері культури; організація відпочинку і дозвілля громадян; розвиток аматорського мистецтва, самодіяльності, народної творчості; створення та організація діяльності творчих колективів, гуртків, студій, любительських об`єднань та клубів за інтересами інших клубних формувань; підтримка соціально важливих культурно-творчих, пізнавальних, розважальних, художньо-естетичних ініціатив; впровадження нових форм організації довкілля відповідно до потреб населення; надання інформаційних та методичних послуг і консультацій культурно-дозвіллєвим та іншим закладам в організації змістовного відпочинку.

Відповідно до п. 5.1 Статуту «Будинок культури» є спільною власністю Королівської селищної ради, яке передається комунальному закладу в оперативне управління.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 №1775 «Про нормативи забезпечення населення клубними закладами» передбачено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу. До закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.

Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про культуру» об`єкти культурного призначення - цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності.

Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону України «Про культуру» базова мережа закладів культури формується органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з дотриманням вимог державних соціальних нормативів у сфері обслуговування закладами культури, передбачених Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», та мінімальних стандартів забезпечення населення культурними послугами.

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України «Про культуру» до базової мережі закладів у сфері культури місцевого рівня належать комунальні заклади культури (бібліотеки, музеї, галереї, заповідники, виставкові зали, театри, філармонії, концертні організації, мистецькі колективи, кінотеатри, кіновідеопрокатні підприємства, об`єднання, палаци і будинки культури, інші клубні заклади, студії, центри народної творчості, центри народної культури, центри культурних послуг, парки культури та відпочинку тощо), заклади освіти сфери культури (мистецькі школи, мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти).

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про культуру» суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.

Відповідно до ч.1, 3 ст. 182 ЦК Державна реєстрація прав на нерухомість право власності та інші речові права па нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.

Згідно з ч.4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

У відповідності до ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно.

В той же час, як встановлено судом, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості щодо права власності на будинок культури, розташований за адресою АДРЕСА_1 відсутні.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що така бездіяльність відповідача є протиправною та вважає за необхідне зобов`язати Королівську селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю будинку культури с. Гудя, загальною площею 276,80 кв.м, що знаходиться за адресою: с. Гудя, вул. Гевденя, буд. 121, Берегівського району, Закарпатської області.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Керівником Ужгородської окружної прокуратури доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для задоволення позовних вимог, визнання позову відповідачем не порушує права, свободи та інтереси сторін та інших осіб, оскільки позовні вимоги підтверджені дослідженими в судовому засіданні належними і допустимими доказами, в зв`язку з чим визнання позову приймається судом та позов підлягає до задоволення повністю.

У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України: при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи те, що позивачем свідки у справі не залучались, експертизи не проводились, судові витрати з відповідача на стягуються.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Берегівської окружної прокуратури (90200, вул. Сечені, буд. 15, м. Берегове, Закарпатська область) до Королівської селищної ради (90332, вул. Центральна, буд. 50, смт. Королево, Берегівський район, Закарпатська область, код ЄДРПОУ 04349283) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Королівської селищної ради Берегівського району щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Гудянського сільського будинку культури за адресою: вул. Гевденя, буд. 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області.

Зобов`язати Королівську селищну раду Берегівського району вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Гудянського сільського будинку культури загальною площею 276,8 кв.м, що знаходиться за адресою: вул. Гевденя, буд. 121, с. Гудя, Берегівського району, Закарпатської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЯ. М. Калинич

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2023
Оприлюднено15.05.2023
Номер документу110796530
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —260/1998/23

Рішення від 10.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні