РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2023 року справа № 580/1028/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючого судді АНЖЕЛІКИ БАБИЧ, за участю:
секретаря судового засідання Д.Міщенко,
представника позивача О.Аполонова (згідно з ордером),
представника відповідача О.Кузьмишина (у порядку самопредставництва),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Еліт Експорт до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування рішень,
УСТАНОВИВ:
13.02.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Еліт Експорт (18036, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.135, оф.15; код ЄДРПОУ 43704493) (далі позивач) подало у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 44131663) (далі відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень (далі - ППР) від 28.10.2022:
№5452/23-00-07-04-01, яким зменшено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, декларації за лютий 2022 року (реєстраційний номер у контролюючому органі 9049752629, дата реєстрації 03.05.2022) на суму 639815грн;
№5450/23-00-07-04-01, яким йому збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (далі - ПДВ), код платежу 14060100, на загальну суму 481854 грн, у тому числі 385483грн основного платежу та 96371грн штрафна санкція (штраф).
Додатково просив:
справу розглянути у загальному позовному провадженні у судовому засіданні та за участю представника позивача;
стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на його користь витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Обґрунтовуючи зазначено, що позивач не погоджується з висновками акта перевірки, на підставі яких прийняті оскаржувані рішення. Вважає їх неповними та такими, що прийняті без дослідження питання наявності або відсутності обставин, що виключають вину позивача. Право на податковий кредит, на його думку, підтверджується договорами, первинними бухгалтерськими документами, товарно-транспортними накладними (далі ТТН), платіжними дорученнями. Стверджує, що вказані в акті перевірки джерела податкової інформації не можуть бути підставами для висновків про завищення ним податкового кредиту, оскільки його зміст містить суперечливі та взаємовиключні умовиводи, що спотворюють фактичні обставини здійснення господарських операцій.
15.02.2023 суд постановив ухвалу щодо прийняття позовної заяви до розгляду та вирішив спір розглянути правилами загального позовного провадження.
28.02.2023 на адресу суду надійшов відзив відповідача про відмову в позові. Стверджує, що не допустив порушень вимог закону та виніс спірні ППР із-за виявлених порушень позивача: декларування податкового кредиту з безтоварних операцій ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ», ТОВ «ГАЛФАРБ». Вказані суб`єкти господарювання не мають відповідно до офіційних інформаційних даних достатніх матеріальних чи трудових ресурсів їх виконати згідно з документами, які неналежно оформлені та містять відомості про автомобілі, технічні характеристики яких не відповідають відповідному правочину переміщення вказаного у видаткових накладних (далі ВН) товару, а саме легкові автомобілі. Вказані в них пункти навантаження/розвантаження є адресами їх офісів. Постачання відповідних видів товарів не підтверджується ланцюгом постачання у відомостях Єдиного реєстру податкових накладних (далі ПН) зважаючи, що вказані суб`єкти не виписували ПН на їх придбання у достатній кількості та виді.
08.03.2023 позивач надав суду відповідь на відзив з проханням позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Стверджує, що вказані контрагенти своєчасно виписали та зареєстрували ПН на повні суми коштів поставок за принципом «безумовної реєстрації». У системах контролюючого органу відсутні будь-які відомості щодо завищення ними податкових зобов`язань. Просить урахувати висновки Верховного Суду у постанові від 21.03.2018 у справі №822/1815/17. Зокрема, що позивач не наділений правом вимагати від контрагента документи, що підтверджуються факт придбання ним товару, до інших контрагентів у ланцюгу постачання, на яких відповідач вказує про підміну номенклатури товару. Обов`язок покупця знати про походження товару, який придбавається, та контролю дотримання попередніми контрагента постачальника правил оподаткування нормативно не передбачений. Стверджує, що висновки акту перевірку є припущенням щодо обставин, які доказами не підтверджені. Реальність операцій ТОВ «ГАЛФАРБ» підтверджується рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 12.10.2022 у справі №580/3423/22, що набрало законної сили. Крім того придбані позивачем товари були у подальшому реалізовані, про що наявні документи бухгалтерського та податкового обліку. Перевіркою не встановлено факту завищення відповідних податкових зобов`язань ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ». З приводу недоліків у ТТН надіслав контрагентам претензії щодо допущених помилок і описок. Також просить урахувати практику Верховного Суду у подібній категорії справ з приводу того, що відсутність у контрагентів добросовісного платника податку певних матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання господарської операції та не свідчить про отримання податкової вигоди, а порушення правил ведення господарської діяльності не може стати негативним наслідком у вигляді позбавлення права на податковий кредит.
У підготовчому провадженні суд задовольнив клопотання сторін щодо долучення доказів.
У відкритих судових засіданнях представники сторін підтримали правові позиції, вказані в письмових заявах по суті, та просили їх задовольнити.
Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
Відомостями з ЄДРПОУ підтверджується, що позивач зареєстрований юридичною особою з 10.07.2020 зі статутним капіталом 1000грн за адресою: 18036, Черкаська обл., місто Черкаси, вул.Смілянська, будинок 135, офіс 15. До 15.11.2021 адреса місця реєстрації: 18001, Черкаська обл., місто Черкаси, ВУЛИЦЯ ОСТАФІЯ ДАШКОВИЧА, будинок 4, квартира 19.
Зареєстрований платником ПДВ. Зареєстровані види економічної діяльності: основний - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; інші:
10.39 Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів;
01.64 Оброблення насіння для відтворення;
52.10 Складське господарство;
47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет;
46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами;
46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами;
46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами;
46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;
35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи;
35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи;
45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами;
46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення;
46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням;
46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;
46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього;
47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах;
47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах;
10.72 Виробництво сухарів і сухого печива; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок тривалого зберігання;
10.89 Виробництво інших харчових продуктів, н.в.і.у.;
10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості;
10.73 Виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів.
Позивач подав відповідачу декларацію за лютий 2022 року, якою задекларував від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду 2185902грн (у т.ч. попереднього звітного періоду 1025298грн), що стало приводом для дій відповідача щодо проведення перевірки.
22.09.2022 відповідач виніс наказ №1433-п про проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивача з метою перевірки законності декларування від`ємного значення з ПДВ за лютий 2022 року, яке становить більше 100тис.грн, з урахуванням від`ємного значення ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах (з липня 2021 року). Для його виконання того ж дня виписав направлення №2268/23-00-07-04-01 та №2269/23-00-07-04-01 для головних державних інспекторів відділу позапланових перевірок ризикових платників управління податкового аудиту: Гарнаті А.М. і Андреєву А.С. У результаті склав акт від 07.10.2022 №5123-00-07-04-01/43704493 (далі - Акт).
В Описовій частині Акту вказано про виявлені порушення позивача, а саме завищення податкового кредиту від суб`єктів господарювання, відносно яких наявні рішення про ризиковість контрагента, за лютий 2022року на загальну суму 1025298грн, у т.ч. за серпень 2021 року на суму 358602грн, за листопад 2021 року на суму 333579грн та за грудень 2021 року на суму 33117грн, що мало наслідком завищення показника рядка 16.1 декларації з ПДВ за лютий 2022 року «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду» на 1025298грн та відбулося у наступний спосіб:
до складу податкового кредиту за серпень 2021 року включено ПДВ 358602грн з товарів: вологостійкий гіпсокартон, панелі ПС, плити перекриття, газобетонні блоки СТОУНЛАЙТ D-50 гладкий, балки двоскатні, - від ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ» (код ЄДРПОУ 43810734) відповідно до договору від 08.06.2021№08/06-1, специфікації №3 та №4, які вважаються безтоварними, оскільки: в наданих ТТН зазначені автомобілі, які згідно з офіційними відомостями за технічними характеристиками не можуть здійснювати перевезення такого товару; вартість придбання відповідає вартості продажу (без націнки), що з огляду на вартість оплати праці та інших витрат для виконання свідчить про їх збитковість та не відповідає принципу здійснення підприємницької діяльності отримання прибутку; згідно з базою податкової інформації вказаний контрагент за період діяльності (з 10.09.2020 до реєстрації Акту перевірки) не мав виробничого обладнання, найманих працівників, транспортних засобів, торгового обладнання, складських та офісних приміщень на дату оформлення правочинів з позивачем, основних фондів, у т.ч. орендованих; протягом діяльності вказане підприємство не несло затратної частини на оренду офісних і складських приміщень, оплату комунальних послуг чи телефонного зв`язку, мережею Інтернет, логістичних послуг та інших витрат для фінансово-господарської діяльності; одночасно зареєстровані значні обсяги поставок товарів в різні регіони України; за період з 10.10.2019 до 31.08.2021 не зареєстровані ПН щодо придбання видів товарів, оформлені на продаж (позивачу в цій справі), а податковий кредит сформований в основному за рахунок продуктів харчування;
до складу податкового кредиту за жовтень 2021 року включено ПДВ 666696грн з товарів: силовий кабель та провід електричний, - від ТОВ «ГАЛФАРБ» (код ЄДРПОУ 39400157) до договору поставки від 06.10.2021 №06/10-21, специфікації №1, які вважаються безтоварними, оскільки: у ТТН вказані автомобілі, які на дату виписування ТТН не відповідають відомостям про власників та технічним характеристикам для перевезення товару; в ЄРПН не зареєстровані послуги перевезення, а відомостями податкових звітів з ПДФО підтверджується відсутність нарахованого доходу вказаним у ТТН фізичним особам; за вказаною в ТТН адресою пункту навантаження на відповідні дати виписування не зареєстровано його складів; торгова націнка операції становить 276грн, що враховуючи витрати для фактичних операцій свідчить про їх збитковість; відсутні трудові ресурси для виконання правочинів у відповідний період; з дати реєстрації, а саме з 18.09.2014 до дати реєстрації Акту перевірки у вказаного підприємства відсутні виробничі обладнання, наймані працівники, транспортні засоби, торгівельне обладнання, устаткування, основні фонди, у т.ч. орендовані, відсутня затратна частина оренду офісних і складських приміщень, оплату комунальних послуг чи телефонного зв`язку, мережею Інтернет, логістичних послуг та інших витрат для фінансово-господарської діяльності; одночасно зареєстровані значні обсяги поставок товарів різної номенклатури, які проведені одночасно за відсутності трудових ресурсів, фізичних і технічних можливостей; придбання відповідного виду товару також здійснено в підприємства, що відповідає критеріям ризиковості (ТОВ «ІЛЬВЕС ГРУП»).
У висновку Акту констатовано, що вказані факти свідчать про порушення позивачем вимог п.п.198.1, 198.3,198.6 ст.198, п.п.200.1, 200.7 ст.200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України), п.2.4 наказу №88, ст.9 Закону України від 16.07.1999 №996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі ЗУ №996-ХІV), внаслідок чого занижено суму ПДВ, яка підлягає сплаті в бюджет, на суму 385483грн за лютий 2022 року, п.4 Розділу ІІ «Податковий кредит» Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №15/28289 (далі - Порядок), у зв`язку з завищенням податкового кредиту та від`ємного значення у декларації з ПДВ за листопад 2021, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, за лютий 2022 року на суму 639815,00грн.
Урахувавши вказане відповідач прийняв спірні ППР від 28.10.2022:
№5452/23-00-07-04-01, яким зменшив суму від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, на суму 639815грн;
№5450/23-00-07-04-01, яким збільшив суму грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 481854грн.
Тому позивач звернувся з позовом до суду.
Для вирішення спору суд урахував вимоги пункту 200.1 ст.200 ПК України, згідно з яким сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з цим пунктом, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.2001.3 ст.2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/ послуг або до Державного бюджету України, в частині, то не перевищує суму, обчислену відповідно до п.2001.3 ст.2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (п.200.4 ст.200 Кодексу).
Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає згідно з п.200.7 вказаної статті відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Для вірної звітності платники повинні урахувати також наступне.
Відповідно до підп.«а» п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Підпунктом 14.1.191 п.14.1 ст.14 ПК України визначено, що постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
Згідно з підп.14.1.202 п.14.1 ст.14 ПК України продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.
Пункт 187.1 ст.187 ПК України приписує, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти ПН в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
ПН складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України).
Згідно з підп. «а» п.198.1 ст.198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Пунктом 198.2 ст.198 ПК України визначено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до абзаців 2 та 3 п.201.10 ст.201 ПК України ПН, складена та зареєстрована в ЄРПН, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
ПН та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно з абз.4 п.198.6 ст.198 ПК України у разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих ПН/розрахунків коригування до таких ПН, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення ПН/розрахунку коригування.
Усі платники ПДВ згідно з п.4 розділу І Порядку подають податкову декларацію, у якій відображаються розрахунки з бюджетом.
Податкова звітність відповідно до п.7 розділу І Порядку подається до контролюючого органу особою, яка зареєстрована платником ПДВ згідно з вимогами розділу V Кодексу, за винятком:
розрахунку податкових зобов`язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник ПДВ, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України, який подається особою, не зареєстрованою платником ПДВ, і тільки за той звітний (податковий) період (календарний місяць), у якому такі послуги отримано;
декларації за останній звітний (податковий) період у разі анулювання реєстрації платником податку.
Згідно з п.6 розділу ІІ Порядку платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника. У рядках податкової звітності, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.
Відповідно до п.9 розділу ІІ Порядку декларація подається платником за звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу.
У складі декларації подаються передбачені цим Порядком додатки.
Додатками до декларації згідно з п.10 розділу ІІ Порядку є:
1) відомості про суми ПДВ, зазначені у ПН / розрахунках коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН, та про податковий кредит з урахуванням його коригування (Д1) (додаток 1);
2) довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2) (додаток 2);
3) розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3) (додаток 3);
4) заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4) (додаток 4);
5) розрахунок сум ПДВ, не сплачених суб`єктом господарювання до бюджету у зв`язку з отриманням податкових пільг, та/або показників, відповідно до яких підприємства (організації) належать до підприємства (організації) осіб з інвалідністю (Д5) (додаток 5);
6) розрахунок (перерахунок) частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях (Д6) (додаток 6);
7) заява про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів ПН та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН ПН та/або розрахунку коригування (Д7) (додаток 7);
8) розрахунок податкових зобов`язань за операціями, визначеними в статті 161 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України", та питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг (ДС8) (додаток 8).
Відповідно до п.11 розділу ІІ Порядку додатки додаються до декларацій за наявності подій, які підлягають відображенню у таких додатках.
Дотримання вказаних норм для звітування не означає, що формування податкової звітності відбувається формально.
Згідно з п.44.1 ст.44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
У випадках, передбачених статтею 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 цього Кодексу.
Відповідно до п.4 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341) (далі Порядок №1246), до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Тобто, допустимий математичний підрахунок суми податкових зобов`язань платника за відповідний податковий період саме з зареєстрованих ПН для перевірки суми фактично задекларованих за той же період.
Відповідно до п.44.3 вказаної статті ПК України платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).
Відповідно до ч.1 ст.3 ЗУ №996-XIV метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.
Бухгалтерський облік та фінансова звітність згідно зі ст.4 ЗУ №996-XIV ґрунтуються на таких принципах:
повне висвітлення - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі;
автономність - кожне підприємство розглядається як юридична особа, відокремлена від її власників, у зв`язку з чим особисте майно та зобов`язання власників не повинні відображатися у фінансовій звітності підприємства;
послідовність - постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики. Зміна облікової політики можлива лише у випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, міжнародними стандартами фінансової звітності та національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку у державному секторі, і повинна бути обґрунтована та розкрита у фінансовій звітності;
безперервність - оцінка активів та зобов`язань підприємства здійснюється виходячи з припущення, що його діяльність буде тривати й надалі;
нарахування - доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів;
превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми;
єдиний грошовий вимірник - вимірювання та узагальнення всіх господарських операцій підприємства у його фінансовій звітності здійснюються в єдиній грошовій одиниці;
інших принципах, визначених міжнародними стандартами або національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, або національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі залежно від того, які з наведених стандартів застосовуються підприємством.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з ч.1 ст.9 ЗУ №996-XIV є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ №996-XIV можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Аналіз вказаних норм свідчить, що податкова звітність повинна формуватися платником відповідно до даних бухгалтерського обліку виключно щодо господарських операцій, які мають реальних характер. Формування формальної звітності, у т.ч. первинних документів не допускається.
Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (ст.1 ЗУ №996-XIV).
Зобов`язання - заборгованість підприємства, що виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, приведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди.
Економічна вигода - потенційна можливість отримання підприємством грошових коштів від використання активів.
Витрати - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками).
Доходи - збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників).
Отже, для правильного ведення податкової звітності документи бухгалтерського обліку повинні відображати дійсну господарську операцію, внаслідок якої суб`єкти господарювання отримують зміни в майновому стані. Складання первинних документів та формування податкової звітності щодо правочинів, які реально не відбувалися, є податковим порушенням.
Щодо доводів про товарність операцій позивача, щодо яких сформований спірний податковий кредит, зняття відповідачем якого мало наслідком коригування відомостей його звітності з ПДВ спірними ППР, суд урахував.
Як встановлено вище, спір між сторонами виник щодо задекларованого податкового кредиту ПН ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ» за серпень 2021 року та за жовтень 2021 року від ПН ТОВ «ГАЛФАРБ» за жовтень 2021 року, які позивач розніс у звітність наступних податкових періодів, що стали предметом податкової перевірки.
Відомостями ЄДРПОУ підтверджується, що ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ» зареєстроване як юридична особа з 10.09.2020 (через 2 місяці після створення позивача) зі статутним фондом 1000грн. Станом на сьогодні адреса реєстрації: 79026, Львівська обл., місто Львів, вул.Володимира Великого, буд.4. До 16.03.2021 зареєстрована адреса: 79022, Львівська обл., місто Львів, вул.Городоцька, будинок 172. Свідоцтво платника ПДВ з 01.10.2020. Основний вид господарської діяльності на сьогодні - 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля. Інші:
46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами;
46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;
46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами;
46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами;
18.13 Виготовлення друкарських форм і надання інших поліграфічних послуг;
20.15 Виробництво добрив і азотних сполук;
23.64 Виробництво сухих будівельних сумішей;
38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів;
38.32 Відновлення відсортованих відходів;
45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами;
45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами;
45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення;
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;
46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;
47.30 Роздрібна торгівля пальним;
47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах;
47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами;
49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення;
49.32 Надання послуг таксі;
49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.;
49.41 Вантажний автомобільний транспорт;
49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду);
52.10 Складське господарство;
52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту;
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;
62.01 Комп`ютерне програмування;
62.02 Консультування з питань інформатизації;
62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем;
63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність;
63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.;
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;
69.10 Діяльність у сфері права;
73.11 Рекламні агентства;
73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки;
79.12 Діяльність туристичних операторів;
79.90 Надання інших послуг бронювання та пов`язана з цим діяльність;
81.21 Загальне прибирання будинків;
81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів;
81.29 Інші види діяльності із прибирання;
82.30 Організування конгресів і торговельних виставок;
82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.;
93.29 Організування інших видів відпочинку та розваг;
97.00 Діяльність домашніх господарств як роботодавців для домашньої прислуги;
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель;
42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.;
43.21 Електромонтажні роботи;
43.29 Інші будівельно-монтажні роботи;
43.32 Установлення столярних виробів;
43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.;
71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук.
Податковий кредит від вказаного контрагента оформлено ПН з огляду на договір з позивачем від 08.06.2021 №08/06-1з умовою оплати товару протягом 6 місяців з дати поставки товару. До нього виписані:
специфікація №3 та ВН від 04.08.2021 №75 на суму 2151610,00грн (ПДВ 358601,67грн) та до неї ПН від 04.08.2021 №6 щодо придбання: плит перекриттів ПЮК 60-30 156шт, балки 12м двоскатної 67шт, панелей ПС 112шт, вологостійкого гіпсокартону RIGIPS 4PRO типу А 1150шт, газобетонного блоку СТОУНЛАЙТА D-500 гладкого 890шт. Пункт розвантаження згідно зі специфікацією склад покупця: вул.Приображенська, буд.10, с.Великі Канівці, Чорнобаївський р-н Черкаської обл., - відображений у ТТН, в якій пункт навантаження вказаний вул.Бузкова, 2, м.Львів;
специфікація №4 та ВН на суму 1036710,00грн (ПДВ - 172785,00грн) щодо придбання: плит перекриттів ПЮК 60-30 89шт, панелей ПС 67шт, вологостійкого гіпсокартону RIGIPS 4PRO типу А 1020шт, газобетонного блоку СТОУНЛАЙТА D-500 гладкого 890шт. Пункт розвантаження згідно зі специфікацією склад покупця: вул.Богодухівська, буд.1, м.Золотоноша Черкаської обл., - відображений у ТТН, в якій пункт навантаження вказаний вул.Бузкова, 2, м.Львів.
Оплата вказаних операцій підтверджена платіжним дорученням від 05.08.2021 №193 на суму 2151610,00грн.
Щодо ТТН на переміщення товару встановлено:
всі виписані в один день 04 серпня 2021 року щодо переміщення з міста Львів у населені пункти Черкаської області;
автоперевізником вказана фізична особа-підприємець ОСОБА_1 за відсутності скріплення його підписами та печатками, а виплата доходу та виписування ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ», як платником ПДВ, податкових накладних щодо його послу податковою звітністю не підтверджена;
пункт навантаження вказаний вул.Бузкова, 2, м.Львів;
відомості про вантажно-розвантажувальні роботи не заповнені;
підписи осіб вантажовідправника та вантажоодержувача не розшифровані та посади не вказані.
Будь-які інші товаросупровідні документи для позивача не оформлялися.
З приводу податкового кредиту згідно з ПН від ТОВ «ГАЛФАРБ» відомостями ЄДРПОУ підтверджується реєстрація юридичною особою з 18.09.2014 зі статутним фондом 1000грн за адресою: 79035, Львівська обл., місто Львів, вулиця Бузкова, будинок 2. Зареєстроване платником ПДВ з 01.11.2014. До 14.08.2021 основний вид господарської діяльності « 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням», а після « 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи». Інші:
22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас;
46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям;
46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення;
46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;
47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах;
18.13 Виготовлення друкарських форм і надання інших поліграфічних послуг;
20.15 Виробництво добрив і азотних сполук;
23.64 Виробництво сухих будівельних сумішей;
38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів;
38.32 Відновлення відсортованих відходів;
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель;
42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.;
43.11 Знесення;
43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику;
43.13 Розвідувальне буріння;
43.21 Електромонтажні роботи;
43.32 Установлення столярних виробів;
43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.;
45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами;
45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами;
45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами;
46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;
46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами;
46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами;
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;
46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
47.30 Роздрібна торгівля пальним;
47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах;
47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами;
49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення;
49.32 Надання послуг таксі;
49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.;
49.41 Вантажний автомобільний транспорт;
49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду);
52.10 Складське господарство;
52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту;
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;
62.01 Комп`ютерне програмування;
62.02 Консультування з питань інформатизації;
62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем;
63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність;
63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.;
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;
69.10 Діяльність у сфері права;
71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук;
73.11 Рекламні агентства;
73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки;
79.12 Діяльність туристичних операторів;
79.90 Надання інших послуг бронювання та пов`язана з цим діяльність;
81.21 Загальне прибирання будинків;
81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів;
81.29 Інші види діяльності із прибирання;
82.30 Організування конгресів і торговельних виставок;
82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.;
93.29 Організування інших видів відпочинку та розваг;
97.00 Діяльність домашніх господарств як роботодавців для домашньої прислуги.
Відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень (справа №464/6488/20) підтверджується, що діяльність ТОВ «ГАЛФАРБ» серед дослідження в межах кримінального провадження №32020140000000001 від 10.01.2020 за попередньою правовою кваліфікацією кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.212 КК України (умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності або особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи чи будь-якою іншою особою, яка зобов`язана їх сплачувати, або за попередньою змовою групою осіб кожне з яких вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах).
ПН від 07.10.2021 №8 та №16 для позивача виписані щодо продажу відповідно силового кабелю NYM-J 3*1.5 2895м (ПДВ 333579,27грн), силового кабелю NYM-J 3*1.5 2330м (ПДВ 268476,58грн), проводу електричного ПВС 2*1,5 7500м (ПДВ 11310грн), проводу електричного (плоского двожильного) 2*1,5 ADR 5000м (ПДВ 53330грн).
Платіжні доручення за вказаний товар:
від 08.10.2021 №267 на суму 498200,00грн (ПДВ 83033,33грн) та №268 на суму 499700,00грн (ПДВ 83283,33грн);
від 11.10.2021 №268 на суму 498200,00грн (ПДВ 83033,33грн), №269 на суму 498200,00грн (ПДВ 83033,33грн) №279 на суму 499600,00грн (ПДВ - 83266,67грн), №272 499200,00грн (ПДВ 82300грн), №273 на суму 498600,00грн (ПДВ - 83100грн);
від 12.10.2021 №274 на суму 502975,62грн (ПДВ 83829,27грн), №275 на суму 503699,48грн (ПДВ 83949,91грн).
Щодо ТТН на переміщення товару від вказаного контрагента позивача під час дослідження доказів підтверджені:
автомобільним перевізником вказано ТОВ «ЛЕМБЕРГ-ТРАНС», хоча відсутні його печатки та підписи його уповноважених осіб, а з приводу експедиторських послуг, послуг перевезення, оренди транспорту тощо в ЄРПН податкові накладні як щодо купівлі, так і щодо продажу не зареєстровані;
пункт навантаження товару: місто Львів, вул.Бузкова, буд.2, - розвантаження різні пункти Черкаської області;
відомості про вантажно-розвантажувальні операції не заповнені;
підписи осіб в графах про відправника та вантажоодержувача відсутні
Про направлення працівників у службове відрядження позивач видав наказ від 07.10.2021 №9/а, нарахував заробітну плату згідно зарплатною відомістю.
Будь-яких інших товаро-супровідних документів не оформлено.
Отже, у позивача відсутні та суду не підтверджено відомості про виробника товару, його походження.
Податковою звітністю вказаних контрагентів підтверджується відсутність на дату первинних для позивача документів виробничого обладнання, найманих працівників, транспортних засобів, торгового обладнання, складських та офісних приміщень, основних фондів, у т.ч. орендованих, затрат на оренду складських приміщень, оплату комунальних послуг чи телефонного зв`язку, мережею Інтернет, логістичних послуг та інших витрат для фінансово-господарської діяльності. Одночасно з датою поставок позивачу відповідно до ЄРПН зареєстровані значні обсяги поставок товарів в різні регіони України та до дати оформлення первинних для позивача бухгалтерських документів не зареєстровані ПН щодо придбання відповідної кількості в розрізі видів товарів, оформлених на продаж (позивачу в цій справі), а податковий кредит сформований в основному за рахунок продуктів харчування.
Щодо ТТН суд врахував, що їх форма затверджена Додатком 7 до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 №363 (далі Правила №363).
Відповідно до п.11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є ТТН, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Її суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Надані позивачем ТТН щодо переміщення товарів від вказаних контрагентів оформлені з істотними порушеннями та недостовірними відомостями про залучені транспорті засоби, викликають обґрунтовані сумніви щодо реального виконання перевезень з урахуванням виписування усіх ТТН однією датою 04.08.2021 зважаючи на відстань (зі Львівської до Черкаської області), виконану одними і тими ж транспортними засобами, що підтверджуються таким.
04.08.2021 75-1/01 04.08.2021 75-4/01, ( ). , ? ? ? ? ? ?.
6877 ? 3 ( 04.08.2021 75-1/04 04.08.2021 75-1/07 04.08.2021 75-1/20) 1 ?, ? (? -. ? 700 , 10 ) .
« ?» , , , .
04.08.2021 75-1/01 04.08.2021 75-4/01 , 1293, ? 25.05.2010 MERCEDES-BENZ , SPRINTER, .
04.08.2021 75-1/04 04.08.2021 75-4/04 , - 6454, ? .
04.08.2021 75-1/06, 04.08.2021 75-1/08, 04.08.2021 75-4/06 04.08.2021 75-4/08 - 5822, ? ? ? .
04.08.2021 75-1/06, 04.08.2021 75-4/06, 04.08.2021 75-4/06 04.08.2021 75-4/08 , -2201, ? 23.08.2018 29.06.2022 , SORENTO ( ).
04.08.2021 75-1/07, 04.08.2021 75-4/07 , 0632, ? 30.03.2018 ? ( 33273907). «? » , / ? .
04.08.2021 75-1/09, 04.08.2021 75-4/09 , -5461, ? 23.09.2006 2107, .
04.08.2021 75-1/10 04.08.2021 75-4/10 , -4228, ? ? ? 03.09.2010 ? ?- ( ? 22095030). ? ? ? - , / ? . - ? 02.08.2021 . / 4228?/8798.
04.08.2021 75-1/11 04.08.2021 75-4/11 , 4925, 30.03.2013 MERCEDES-BENZ SPRINTER, 18 .
04.08.2021 75-1/11 04.08.2021 75-4/11 , - 4442, .
04.08.2021 75-1/12 04.08.2021 75-4/12 , - 0241, .
04.08.2021 75-1/13 04.08.2021 75-4/13 , - 7751, 02.06.2021 SKODA ROOMSTER.
04.08.2021 75-1/15 04.08.2021 75-4/15 , -4431 ? -0791 - .
04.08.2021 75-1/16 04.08.2021 75-4/16 , -4522 ? 4819. 08.07.2015 ( 2823712193), . / . ? ? ? 04.08.2021 (? ) - ? ?: . , . - . , ? .,- 4522/0340F. , 4522? 04.08.2021 .
04.08.2021 75-1/18 04.08.2021 75-4/18 , - 0487 ? - 0793, .
04.08.2021 75-1/23 04.08.2021 75-4/23 , - 6384, .
, , , - , , - , .. ? ?. , ? ? ? ? ? , . «» ? . , . , ?. 2, - 2021 ? , ? 20-. ? ? ? ? ( ?), , ? ?.
20- 22.03.2021 22/03/21 () : . ? , . , . 2,- ? 256 2 ( 40890728, , , , : ., ?. ?, .42, .4, ? ? 2022 ), , , 20- - . .
Обґрунтованість сумнівів відповідача щодо підтвердження реальності переміщення товарів такими ТТН підтверджується також відсутністю розшифрувань підписів та відсутність підписів і печаток осіб, вказаних автомобільними перевізниками, а також відсутність у всіх ТТН записів про вантажно-розвантажувальні роботи.
Зважаючи на вид товару, його габарити та вагу, вказані вище недоліки ТТН є істотними та спростовують посилання позивача на відповідність їх ознакам доказів переміщення. Встановлені упущення в заповненні ТТН та недостовірні відомості в них є істотними для відповідних господарських операцій та відповідно до закону обґрунтовують висновки податкового органу про їх складання за відсутності фактів, посвідчуваних ними.
Відомостями про вартість придбання позивачем товару та його реалізацію згідно з наданим позивачем ВН на продаж підтверджують вказані в Акті факти, що вартість придбання у ТОВ «ЛЕМБЕРГ ПРАЙМ» відповідає вартості продажу позивачем цього ж товару (без націнки), що з огляду на вартість оплати праці та інших витрат для виконання свідчить про їх збитковість та не відповідає принципу здійснення підприємницької діяльності отримання прибутку. Аналогічно підтвердженим є вказаний в Акті факт, що торгова націнка продажу позивачем придбаного у ТОВ «ГАЛФАРБ» товару становить 276грн, що обґрунтовує сумніви в економічній меті таких операцій з огляду на вартість витрат на доставку та необхідність оплати роботи осіб для вантажно-розвантажувальних робіт.
Додатковим аргументом на користь висновків відповідача є також відсутність відомостей про виробника будівельних товарів та електричних кабелів, щодо придбання яких взято спірний податковий кредит позивачем.
То ж рух товару, у т.ч. походження, економічна мета документального оформлення таких операцій не підтверджені.
Посилання позивача на рішення суду у справі №580/3423/22 не враховане, оскільки в межах спірних у цій обставин спору не встановлено походження товару, не надані сертифікати якості (відповідності товару), відомості про виробника, відповідний рух товару від виробника до факту наступного продажу позивачем не підтверджений.
Сталою є практика правозастосування Верховним Судом, яка полягає в тому, що правові наслідки у вигляді виникнення у платника податків права на формування в податковому обліку сум податкового кредиту та витрат наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника податків, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту та витрат. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою для отримання платником податків податкової вигоди, як то податковий кредит та/або зменшення оподатковуваного доходу на суму витрат.
Як неодноразово зазначає Верховний Суд (наприклад: у постанові від 05.05.2023 у справі № 1340/5998/18, в постановах від 24.01.2018 (справа №2а-19379/11/2670), від 28.10.2019 (справа №280/5058/18), від 26.02.2020 (справа №826/1308/18), від 06.05.2020 (справа №640/4687/19), а також в постановах від 28.05.2020 у справі №826/15364/17, від 28.05.2020 у справі №820/379/16, від 15.06.2020 у справі №1440/2276/18) про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи контролюючого органу, зокрема про наявність таких обставин, як: неможливість реального здійснення операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, не здійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної господарської діяльності у зв`язку з відсутності управлінського або технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням податкової вигоди, якщо для цього виду діяльності також потрібне здійснення й облік інших господарських операцій; здійснення операцій з товаром, що не вироблявся або не міг бути вироблений в обсязі, зазначеному платником податків у документах обліку; відсутність документів обліку. Для підтвердження фактичного здійснення господарських операцій платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та які в сукупності із встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарських операцій, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податків даних податкового обліку.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 07.07.2022 у справі №160/3364/19 підтвердила такі висновки зазначивши, що визначальним для вирішення спорів про наявність податкових наслідків за результатами вчинення господарських операцій є дослідження сукупності обставин та первинних документів, які можуть як підтверджувати, так і спростовувати реальність господарських операцій. Саме по собі: лише наявність вироку щодо контрагента платника податків; лише факт порушення кримінального провадження відносно контрагента та отримання під час таких свідчень особи щодо не прийняття участі у створенні і діяльності підприємства; лише податкова інформація щодо контрагентів по ланцюгу постачання; лише незначні помилки в оформленні первинних документів (окремо) - не є самостійними та достатніми підставами для висновку про нереальність господарських операцій. Водночас, у сукупності з іншими обставинами справи наявність або відсутність таких документів чи обставин можуть свідчити на спростування або підтвердження позиції контролюючого органу.
У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про те, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої ст.77 КАС України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Верховний Суд підтримує правову оцінку судів нижчих інстанцій щодо врахування обставин відсутності у контрагентів позивача: необхідних для здійснення господарських операцій умов та ресурсів; не відповідності номенклатури товарів, які зазначені в наданих позивачем документах як поставлені цими контрагентами (відходи деревообробки), номенклатурі товарів, щодо яких вони були покупцями відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, та відсутність у зв`язку з цим джерела походження товару (відходів деревопереробного виробництва), кінцевим споживачем якого був позивач;- надання позивачем видаткових і ТТН, що оформленні без додержання законодавчо встановлених вимог: у видаткових накладних не зазначено посадову особу, відповідальну за здійснення господарських операцій і правильність оформлення первинних документів, у ТТН відсутня конкретна адреса пунктів навантаження та розвантаження, що не дає можливості встановити приналежність пункту (об`єкта) навантаження до конкретної юридичної особи та дослідити рух ТМЦ та сам факт перевезення, відсутні номери посвідчень водіїв, відсутні довіреності на отримання матеріалів, не вказано, з якого місця (складу) і як здійснюється навантажування товару, оскільки зазначено лише назву міста і селища, а місцезнаходження товару невідоме; - встановлення фактів відсутності державної реєстрації транспортних засобів, які зазначені в ТТН; не надання паспортів якості, сертифікатів відповідності чи інших документів щодо перевірки якості товару, тоді як наявність таких документів передбачена договорами поставки. На користь висновку про фіктивний характер господарських операцій Підприємства також свідчитиме, якщо керівник одночасно є засновником, директором та бухгалтером багатьох суб`єктів господарювання, які розташовані в різних регіонах країни (міста Київ, Львів, Миколаїв), а інший керівник в процедурі досудового розслідування кримінального провадження заперечу\ свою причетність до фінансово-господарської діяльності вказаного товариства.
Наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту за рахунок сум цього податку у ціні придбаних товарів (послуг), якщо інші об`єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю. Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема у постанові від 12.06.2018 у справі №825/3419/14. Однак, враховуючи, що у всіх наданих позивачем видаткових накладних не зазначено посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, такий недолік має системний характер, що у сукупності з іншими обставинами у справі об`єктивно ставить під сумнів правдивість інформації у видаткових накладних щодо зафіксованої в них господарської операції.
Хоча ТТН не є первинним документом, коли спір стосується встановлення реальності господарської операції, її наявність та належне оформлення є належним доказом переміщення товару, враховуючи, що перевезення є одним із етапів поставки. Це стосується й інших документів, які повинні супроводжувати поставку відповідно до правових норм, умов договору або загальної практики.
Відсутність такого документа або суттєві недоліки в його оформленні може ставити під сумнів реальний характер господарської операції, особливо з урахуванням інших обставин, які свідчать про її безтоварність, наприклад, об`єктивна неможливість здійснення господарських операцій контрагентом, враховуючи податкову інформацію щодо характеру його діяльності; не встановлення джерела походження товару за результатами аналізу ланцюга постачання за даними Єдиного реєстру податкових накладних (так званий «обрив» ланцюга постачання); не відповідність предмета поставки видам господарської діяльності контрагентів у ланцюгу постачання; наявність кримінальних проваджень щодо контрагента; відсутність документів бухгалтерського обліку, складення яких передбачено правовими нормами або є загальноприйнятим за звичаями ділового обороту, та/чи суттєві недоліки в їх оформленні, тощо.
Тому в межах встановлених у цій справі обставин і фактів відсутні підстави урахувати висновки Верховного Суду у постанові від 21.03.2018 у справі №822/1815/17, на яку посилається позивач.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Сукупністю встановлених з досліджених доказів фактів та обставин підтверджено обґрунтованість висновків Акту, доводів відзиву про те, що реальність операцій зі вказаними вище контрагентами не підтверджується рухом товарів та економічною метою придбання, та, правові підстави для зняття оформленого за таких підстав податкового кредиту контролюючим органом. Як наслідок, доведена правомірність спірних ППР. Отже, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до вимог ст.139 КАС України судові витрати, понесені позивачем зі сплати судового збору, зважаючи на результат вирішеного спору стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Еліт Експорт (18036, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.135, оф.15; код ЄДРПОУ 43704493) до Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 44131663) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 28.10.2022:
№5452/23-00-07-04-01, яким зменшено суму від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, на суму 639815грн;
№5450/23-00-07-04-01, яким збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 481854грн.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Повний текст рішення виготовлений і підписаний 12.05.2023.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110823332 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні