Справа № 420/3076/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Фермерського господарства «КОТОВСЬКЕ О.В.» (вул.Леніна, 1, с.Лебедівка, Миколаївський район, Одеська область, 67020, код ЄДРПОУ 39123451) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства КОТОВСЬКЕ О.В. до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504299/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 13.09.2022р. №1 датою її подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504298/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 15.09.2022р. №2 датою її подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504301/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 18.09.2022р. №4 датою її подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504300/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 18.09.2022р. №5 датою її подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504302/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 20.09.2022р. №6 датою її подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504304/39123451 від 25.10.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 23.09.2022р. №8 датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач має статус платника податку на додану вартість. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 391234515232. Позивачем було складено податкові накладні: податкова накладна № 1 від 13.09.2022р. на суму 228 152,18 грн. з ПДВ; податкова накладна №2 від 15.09.2022р. на суму 234 560,21 грн. з ПДВ; податкова накладна № 4 від 18.09.2022р. на суму 216 776,18 грн. з ПДВ; податкова накладна №5 від 18.09.2022р. на суму 252 642,19 грн. з ПДВ; податкова накладна №6 від 20.09.2022р. на суму 237 019,97 грн. з ПДВ; податкова накладна №8 від 23.09.2022р. на суму 267 039,86 грн. з ПДВ. Реєстрація податкових накладних була зупинена після подання їх на реєстрацію. У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Позивач рішення регіональної комісії оскаржив до контролюючого органу вищого рівня, надав письмові пояснення та повторно копії необхідних документів, проте рішення регіональної комісії залишено без змін. Позивач вважає вказані рішення протиправними та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалою від 06.03.2023 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
Ухвалою від 31.03.2023 року суд у задоволенні клопотання представника відповідачів про здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
24.04.2023 року від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву в якому позов не визнає та не погоджується з доводами позивача, зазначивши, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних від 13.09.2022 №1, від 15.09.2022 №2, від 18.09.2022 №4, від 18.09.2022 №5, від 20.09.2022 №6, від 23.09.2022 №8 згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, що відповідає проведеній операції на яку складені вищевказані податкові накладні.
За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена.
Також, даними квитанціями запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення від 19.10.2022 №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.
Однак, за оскаржуваними рішеннями Комісії Позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних від 13.09.2022 №1, від 15.09.2022 №2, від 18.09.2022 №4, від 18.09.2022 №5, від 20.09.2022 №6, від 23.09.2022 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач зазначає, що рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної з приводу ФГ «Котовське О.В.» були прийняті у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів.
Також відповідач вказує, що позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня не надавалося повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), зокрема відсутня інформація щодо складських приміщень у власності останнього, де зберігався і звідки постачався товар, відсутні також відомості щодо укладених договорів складського зберігання або оренди приміщень для зберігання такого. Окрім того, позивачем не надано жодних документів, які підтверджують наявність в останнього автотранспорту, на якому здійснювалась поставка товару, або укладених договорів на здійснення відповідних послуг з перевезення товару.
З огляду на не надання ФГ «Котовське О.В.» разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 13.09.2022 №1, від 15.09.2022 №2, від 18.09.2022 №4 від 18.09.2022 №5, від 20.09.2022 № 6, від 23.09.2022 №8.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне: Фермерське господарство Котовське О.В. зареєстровано як юридична особа.
Основним видом діяльності є позивача Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11). Підприємство має статус платника єдиного податку 4 групи. З 01.10.2016 року є платником податку на додану вартість. Свою діяльність ФГ здійснює на взятих в оренду земельних ділянках, площа яких складає 248,8 га., які розташовані на території Миколаївського району Одеської області. На вказаних площах вирощується пшениця, зима, ячмінь озимий, ріпак, соняшник. Зберігається продукція на орендованому складі. Реалізовується вирощена продукція згідно укладеним договорам. Основними покупцями є: ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН», ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД», ТОВ «ОЛСІДС», ТОВ «ДЕЛЬТАВІЛМАР», ТОВ «ТРАНСФЕРИ».
Наявність достатньої кількості товару підтверджується Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг).
Позивач (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р. (далі - Договір №ОДЕ23-01295), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-10864 від 13.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 3 клас» у кількості 28,88 т на суму 228 152,18 грн. з ПДВ. 13 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 3 клас» у кількості 28,88 т на суму 228 152,18 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №ЗП23-10864 від 13.09.2022р.
Транспортування товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №762261 від 12.09.2022р. Додатково надавався Аналіз якості №463105 від 13.09.2022р. Приймання товару відбувалось особою за Довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р. За фактом передачі товару ФГ «КОТОВСЬКЕ О.В.» склало Податкову накладну №1 від 13.09.2022р.
Часткова оплата товару у сумі 200 133,49 грн. з ПДВ була здійснена 21.09.2022р., про що свідчить заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку позивача підтверджується такими первинними документами: договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-10864 від 13.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-10864 від 13.09.2022р.; - довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №762261 від 12.09.2022р.; аналіз якості №463105 від 13.09.2022р.; заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Позивачем (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р. (далі Договір № ОДЕ23-01732), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-12021 від 15.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 3 клас» у кількості 29,32 т на суму 234 560,21 грн. з ПДВ 15 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 2 клас» у кількості 29,32 т на суму 234 560,21 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №ЗП23-12021 від 15.09.2022р
Приймання товару відбувалось особою за Довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р.
Транспортування товару підтверджується товарно-транспортною накладною №762272 від 15.09.2022р.
Часткова оплата товару у сумі 205 764,67 грн. з ПДВ була здійснена 22.09.2022р., про що свідчить заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «КОТОВСЬКЕ О.В.» підтверджується такими первинними документами: договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12021 від 15.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12021 від 15.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №762272 від 15.09.2022р.; заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Позивачем (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р. (далі Договір №ОДЕ23-01295), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-12028 від 18.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 3 клас» у кількості 27,44 т на суму 216 776,18 грн. з ПДВ.
18 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 3 клас» у кількості 27,44 т на суму 216 776,18 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №ЗП23-12028 від 18.09.2022р.
Приймання товару відбувалось особою за Довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р.
Транспортування товару підтверджується товарно-транспортною накладною №762272 від 15.09.2022р.
Часткова оплата товару у сумі 190 164,64 грн. з ПДВ була здійснена 23.09.2022р., про що свідчить Заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «КОТОВСЬКЕ О.В.» підтверджується такими первинними документами: договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12028 від 18.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12028 від 18.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №762272 від 15.09.2022р.; заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Позивачем (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р. (далі Договір №ОДЕ23-01295), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-12121 від 18.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 3 клас» у кількості 31,98 т на суму 252 642,19 грн. з ПДВ.
18 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 3 клас» у кількості 31,98 т на суму 252 642,19 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №ЗП23-12121 від 18.09.2022р.
Приймання товару відбувалось особою за довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р.
Транспортування товару підтверджує товарно-транспортна накладна №762264 від 16.09.2022р.
Часткова оплата товару у сумі 221 615,96 грн. з ПДВ була здійснена 23.09.2022р., про що свідчить Заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «КОТОВСЬКЕ О.В.» підтверджується такими первинними документами:договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12121 від 18.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12121 від 18.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №762264 від 16.09.2022р.; заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Позивачем (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р. (далі Договір №ОДЕ23-01295), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-12127 від 20.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 4 клас» у кількості 33,86 т на суму 237 019,97 грн. з ПДВ. 20 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 4 клас» у кількості 33,86 т на суму 237 019,97 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №ЗП23-12127 від 20.09.2022р.
Приймання товару відбувалось особою за довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р.
Транспортування товару підтверджується товарно-транспортною накладною №588811 від 19.09.2022р. Додатково надавався Аналіз якості №468272 від 20.09.2022р.
Часткова оплата товару у сумі 207 912,26 грн. з ПДВ була здійснена 28.09.2022р., про що свідчить заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «КОТОВСЬКЕ О.В.» підтверджується такими первинними документами: договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12127 від 20.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12127 від 20.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №588811 від 19.09.2022р.; аналіз якості №468272 від 20.09.2022р.; заключна виписка за 01.09.2022р. 30.09.2022р. від 19.10.2022р.
Позивачем (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний номер юридичної особи 314543826559) (Покупець) був укладений Договір поставки №ОДЕ23-02826 від 23.09.2022р. (далі Договір №ОДЕ23-01295), за яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021, 2022 року на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно з Додатковою угодою №ЗП23-15718 від 23.09.2022р. поставці підлягає товар «пшениця 3 клас» у кількості 33,38 т на суму 267 039,86 грн. з ПДВ. 23 вересня 2022 року Позивачем було передано товар Покупцеві «Пшениця 3 клас» у кількості 33,38 т на суму 267 039,86 грн. з ПДВ, про що свідчить Видаткова накладна №ЗП23-15718 від 22.09.2022р.
Приймання товару відбувалось особою за Довіреністю №01072022-20 від 01.07.2022р. Додатково надавався Аналіз якості №470113 від 23.09.2022р.
Транспортування підтверджує Товарно-транспортна накладна №588809 від 21.09.2022р.
Виконання господарського зобов`язання з боку ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «КОТОВСЬКЕ О.В.» підтверджується такими первинними документами: договір поставки №ОДЕ23-02826 від 23.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-15718 від 23.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-15718 від 23.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; товарно-транспортна накладна №588809 від 21.09.2022р.; аналіз якості №470113 від 23.09.2022р.
Відповідно до приписів Податкового кодексу України ФГ Котовське О.В. складені податкові накладні від 13.09.2022р. №1, від 15.09.2022р. №2, від 18.09.2022р. №4, від 18.09.2022р. №5, від 20.09.2022р. №6, від 23.09.2022р. №8 та направило на реєстрацію в ЄРПН.
За результатом направлення отримано повідомлення з яких вбачається, що податкові накладні прийнято під час їх подачі до єдиного реєстру податкових накладних, але їх реєстрацію зупинено, відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовлються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також даною квитанцією запропоновано платнику (позивачу) надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач направив засобами електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено.
Відповідно до вимог п.п.5-7 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач направив на адресу контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних
Однак за результатом розгляду податковим органом наданих документів позивачем отриманні рішення, №61290/39123451/2 від 14.11.2022р.; №61311/39123451/2 від 14.11.2022р.; №61332/39123451/2 від 14.11.2022р.; №61270/39123451/2 від 14.11.2022р.; №61302/39123451/2 від 14.11.2022р.; №61280/39123451/2 від 14.11.2022р., , якими відмовлено у реєстрації податкових накладних. Підстава для відмови податковим органом визначено: ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності і певних типових форм та галузевої специфіки.
Позивач рішення регіональної комісії оскаржив до контролюючого органу вищого рівня, надав письмові пояснення та повторно копії необхідних документів, проте рішення регіональної комісії залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями комісії ГУ ДПС про відмову у реєстрації податкових накладної в ЄРПН, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України.
За правилами п.185.1 ст.185 ПКУ операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 ПКУ вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст.201 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.1 ст.201 ПКУ встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п.201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкові накладні №3 від 17.09.2022 року, №7 від 20.09.2022 року. та надіслано до ЄРПН, проте реєстрація податкових накладних була зупинена згідно квитанцій.
Пунктом 201.16 ст.201 ПКУ встановлено, що реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок затверджений Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 року. Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. «а» або «б» п. 185.1 ст. 185, пп. «а» або «б» п. 187.1 ст. 187, абзацу 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до п. 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
За приписами п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У той же час п.3 Порядку №520 встановлено, що Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу.
Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) и строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).
Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.
При таких обставинах, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, позивачем надані до контролюючого органу всі наявні у нього документи на підтвердження здійснених господарських операцій.
Разом з цим, на думку суду, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних відповідачем чітко не зазначено підставу для відмови в реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, як і не зазначено конкретно документів, відсутність яких не дала можливості прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем надано на розгляд комісії наступні документи: договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01295-ДУ від 13.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-10864 від 13.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-10864 від 13.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №762261 від 12.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р.; рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1397997 від 21.09.2022р.; податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р.; договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01295/1 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12021 від 15.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01295-ДУ від 13.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12021 від 15.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №762272 від 15.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р., рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1398340 від 22.09.2022р.; податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р.; договір поставки №ОДЕ23-01295 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01295/1 від 13.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12028 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01295-ДУ від 13.09.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12028 від 18.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №762272 від 15.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р., рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1399041 від 23.09.2022р.; податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р.; договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01732-ДУ від 18.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12121 від 18.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12121 від 18.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №762264 від 16.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р.; рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1399042 від 23.09.2022р.; податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р.; договір поставки №ОДЕ23-01732 від 18.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-01732-ДУ від 18.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-12126 від 20.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-12126 від 20.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №588811 від 20.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р.; рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1400260 від 28.09.2022р.; податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р; договір поставки №ОДЕ23-02826 від 23.09.2022р.; додаткова угода №ОДЕ23-02826-ДУ від 23.09.2022р.; додаткова угода №ЗП23-15718 від 23.09.2022р.; довіреність №01072022-20 від 01.07.2022р.; видаткова накладна №ЗП23-15718 від 23.09.2022р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №221438341 від 25.08.2020р.; товарно-транспортна накладна №588809 від 21.09.2022р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 від 27.05.2020р.; свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 27.05.2020р.; договір поставки №У-2 832-2021-Од від 02.04.2021р.; рахунок на оплату №ЦБ-23481 від 31.08.2021р.; видаткова накладна №ЦБ-24924 від 31.08.2021р.; товарно-транспортна накладна №УАЦБ-026354 від 31.08.2021р.; додаток №23481- В-2021 від 31.08.2021р.; договір поставки №26-07-2021/03 від 26.07.2021р.; видаткова накладна №1011 від 01.11.2021р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №000001011 від 01.11.2021р.; платіжне доручення №1404147 від 06.10.2022р.;податкова накладна №42 від 24.09.2020р.; договір про перевезення вантажів територією України №02/08/2022 від 01.08.2022р.; пояснення №25 від 03.11.2022р..
Суд зазначає, що на розгляд відповідачам позивачем були надані всі необхідні первинні документи, які стосуються даних операцій, що не мали дефекту форми, змісту або походження, та які в силу вимог Податкового кодексу України, Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704, підтверджують здійснення фінансово-господарських відносин позивача з контрагентом.
Тобто, суд прийшов до висновку, що надані первинні документи на підтвердження здійснення операцій по вказаним податковим накладним засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань за вказаними вище договорами.
З огляду на те, що позивач мав право надати документи протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК, а контролюючим органом взагалі не визначено які документи необхідно подати (або додатково подати в межах 365 днів), то прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних позивача є передчасним.
З іншої сторони Порядок №520 вимагає від Комісії розглянути протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, та прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу.
Таким чином, в цієї частині Порядок №520 не відповідає вимогам до законодавства щодо його якості.
Питання тлумачення та застосування національного законодавства є, перш за все, компетенцією національних органів влади. Проте Суд повинен перевірити, чи породжує спосіб тлумачення та застосування національного законодавства наслідки, що відповідають принципам Конвенції, як вони тлумачаться у світлі практики Суду (п.41 рішення Європейського Суду з прав людини по справі «Будченко проти України», рішення у справі «Скордіно проти Італії»
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини закон має відповідати якісним вимогам, насамперед вимогам «доступності», «передбачуваності» та «зрозумілості»; громадянин повинен мати змогу отримати адекватну інформацію за обставин застосування правових норм у конкретному випадку; норма не може розглядатися як «закон», якщо вона не сформульована з достатньою чіткістю, щоб громадянин міг регулювати свою поведінку; громадянин повинен мати можливість передбачити, наскільки це розумно за конкретних обставин, наслідки, до яких може призвести певна дія.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).
Крім того, одним з основних принципів податкового законодавства України є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо його неправомірності за виключенням того, що акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності. Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду (від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17, від 09.07.2019 року у справі №140/2093/18).
Частиною 5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 року (справа №822/1878/18, адміністративне провадження №К/9901/4668/19) зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Враховуючи, суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 п.4.1 ст.4 ПКУ), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд доходить висновку, що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення, законність якого підлягає перевірці судом при розгляді справи.
Всупереч вимогам ч.2 ст. 77 КАС України представник відповідачів не спростував належними та допустимими доказами твердження позивача про наявність всіх первинних документів щодо здійснення господарської операції, не надав жодного доказу, що господарські операції не здійснювались, а надані документи не підтверджували здійснення вказаних операцій.
Щодо посилання відповідача на те, що позивачем надано не в повному обсязі документи, які підтверджують настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображених у ПН позивача, суд зазначає таке.
У свою чергу зі змісту оскаржуваних рішень не вбачається, які саме документи, передбачені п.5 Порядку № 520, не було надано позивачем, оскільки жодного з перелічених документів підкреслено не було.
При цьому, у самій формі рішення (додаток 10 до Порядку № 520) зазначається, що документи, які не надано, необхідно підкреслити.
Суд вважає, що позивач виконав свій обов`язок щодо надіслання відповідачу первинних документів, необхідних для реєстрації податкової накладної.
Зазначене, на думку суду, є підставою вважати оскаржувані рішення Комісії регіонального рівня (комісії ГУ ДПС в Одеській області) таким, що прийняті із порушенням норм законодавства.
Вищенаведена підстава для прийняття оскаржуваного рішення (без зазначення того, які саме документи не було надано) є формальною, оскільки неможливо встановити, що конкретно не надав суб`єкт підприємницької діяльності, а відповідно неможливо встановити і конкретну підставу прийняття оскаржуваного рішення.
Стосовно відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 101 як товару/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), суд зазначає, що її надання згідно законодавства є правом, а не обов`язком Товариства, а тому посилання на відсутність у ній будь-яких даних є безпідставним.
При цьому суд наголошує, що під час вирішення даної категорії спорів не підлягають дослідженню та аналізу обставини здійснення господарської операції, її реальність тощо, адже спір стосується виключно дотримання процедури реєстрації ПН в ЄРПН.
Судом встановлено, що податкові накладні сформовано позивачем у відповідності до умов Договору та підтверджується первинними документами, відповідно є необґрунтованим та таким, що підлягають скасуванню Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504299/39123451 від 25.10.2022р. №7504298/39123451 від 25.10.2022р. №7504301/39123451 від 25.10.2022р. №7504300/39123451 від 25.10.2022р. №7504302/39123451 від 25.10.2022р. №7504304/39123451 від 25.10.2022р.
Також підлягають задоволенню вимоги позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 13.09.2022р. №1, 15.09.2022р. №2, від 18.09.2022р. №4, від 18.09.2022р. №5, від 20.09.2022р. №6, від 23.09.2022р. №8.
Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
У разі надходження до ДПСУ рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 ст.201 ПКУ, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків щодо права на формування податкового кредиту, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПСУ провести реєстрацію податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.
Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «КОТОВСЬКЕ О.В.» слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 16104,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Фермерського господарства «КОТОВСЬКЕ О.В.» (вул.Леніна, 1, с.Лебедівка, Миколаївський район, Одеська область, 67020, код ЄДРПОУ 39123451) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504299/39123451 від 25.10.2022р.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504298/39123451 від 25.10.2022р.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504301/39123451 від 25.10.2022р.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504300/39123451 від 25.10.2022р.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504302/39123451 від 25.10.2022р.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №7504304/39123451 від 25.10.2022р.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 13.09.2022р. №1 датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 15.09.2022р. №2 датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 18.09.2022р. №4 датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 18.09.2022р. №5 датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 20.09.2022р. №6 датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 23.09.2022р. №8 датою її подання.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «КОТОВСЬКЕ О.В.» (вул.Леніна, 1, с.Лебедівка, Миколаївський район, Одеська область, 67020, код ЄДРПОУ 39123451) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 16104, 00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Д.К. Василяка
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110830807 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні