Рішення
від 15.05.2023 по справі 389/3029/22
ЗНАМ’ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

15.05.2023 ЄУН 389/3029/22

Провадження №2/389/618/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 травня 2023 року Знам`янський міськрайонний суд Кіровоградської області у складі: головуючого судді - Берднікової Г.В.,

за участю секретаря судового засідання Чуканової О.А., представника позивача Буріко О.А., відповідача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду міста Знам`янка Кіровоградської області, у порядку загального позовного провадження, цивільну справу за позовною заявою Знам`янської міської ради Кіровоградської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати,

В С Т А Н О В И В:

Представник позивача, 21 грудня 2022 року звернувся до суду з даною позовною заявою, в якій просить стягнути з відповідача на користь бюджету Знам`янської міської територіальної громади в особі Знам`янської міської ради Кіровоградської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за землю в сумі 26260 грн. 83 коп.

Вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до договору купівлі - продажу від 21 лютого 2017 року ОСОБА_1 придбав у приватну власність нежитлове приміщення - виробниче приміщення теслярсько - жерстяницького цеху, що знаходиться в АДРЕСА_1 . Відовідно до технічної документації нежитлове приміщення літ.А, що є предметом цього договору, із цегли, загальною площею 193,0 кв. м, має гараж 1-1, майстерню 1-2, майстерню -3, кабінет 1-4 та майстерню 1-5, розташоване на земельній ділянці площею 0,0456 га, кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, яка знаходилась в користуванні продавців згідно з договором оренди земельної ділянки від 18 червня 2014 року (п.1.2 договору купівлі - продажу).

В зв`язку з переходом права власності на об`єкт нерухомості до нового власника, відповідач ОСОБА_1 23 травня 2017 року звернувся із заявою до Знам`янської міської ради, в якій просив надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 456 кв.м для подальшої передачі в оренду терміном до 01 квітня 2056 року. До заяви відповідач додав копії особистих документів, копію документа, що посвідчує право власності на нерухоме майно, копію технічного паспорта на нерухоме майно, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.

23 червня 2017 року Знам`янською міською радою Кіровоградської області прийнято рішення №936, яким надано згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для подальшого заключения договору оренди терміном до 01 квітня 2056 року ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 для розміщення теслярсько - жерстяного цеху загальною площею 456,0 кв.м із земель житлової та громадської забудови Знам`янської міської ради, у т.ч. по угіддях - забудовані землі, які використовуються в комерційних цілях, код КВЦПЗ - 03.15. Зазначеним рішенням ОСОБА_1 зобов`язано у двомісячний строк замовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Проте, відповідач рішення міської ради не виконав, технічну документацію із землеустрою не замовив та не виготовив, а тому не подав для розгляду та затвердження на сесії Знам`янської міської ради, внаслідок чого договір оренди земельної ділянки, на якій розташований придбаний відповідачем об`єкт нерухомості, не укладений. Таким чином, відповідач ОСОБА_1 фактично використовує земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 456 кв.м без правовстановлюючих документів та не сплачує за її використання орендну плату.

Позивач неодноразово звертався до відповідача з листами, в яких пропонував подати розроблену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), погоджену із суміжними землекористувачами, до відділу земельних питань Знам`янської міської ради для подальшого розгляду, укладення договору оренди землі. Але до теперішнього часу відповідач не вжив відповідних заходів та продовжує використовувати земельну ділянку без належних підстав.

За користування земельною ділянкою протягом 2020 - 2022 років відповідач мав би сплатити до місцевого бюджету Знам`янської міської територіальної громади 26260,83 грн. орендної плати (розрахунок в межах строку позовної давності), проте безпідставно зберігає зазначені кошти у себе, завдаючи збитків позивачу.

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Доходи від оренди землі комунальної власності зараховуються до місцевого бюджету Зна`янської міської територіальної громади відповідно до Бюджетного кодексу України (п.10.5 ст. 10 Податкового кодексу України) та використовуються для фінансування витрат місцевого бюджету громади.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до п. 288.5. ст.288 Податкового кодексу України річна сума орендної плати не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №000146 від 17 лютого 2015 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510600000:50:095:0003 площею 0,0456 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2020 рік та 2021 рік, з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 339 267,80 грн.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ-3500825532022 від 10 листопада 2022 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510600000:50:095:0003 площею 0,0456 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2022 рік становить 118 095,70 грн.

Рішенням Знам`янської міської ради від 22 березня 2011 року №167 «Про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки на території м.Знам`янка» встановлено, що відповідно до п.3 додатку до даного рішення за земельні ділянки комунальної власності, передані для комерційного використання фізичним чи юридичним особам під розміщення капітальних споруд від 351 кв.м, коефіцієнт орендної плати становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

З 01 січня 2022 року відповідно до рішення від 18 червня 2021 року №424 на території Знам`янської міської територіальної громади для земель громадської забудови, нормативу грошову оцінку яких проведено, призначених для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови з кодом КВЦПЗ 03.15, ставку орендної плати встановлено у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таким чином, сума орендної плати відповідача за земельну ділянку площею 0,0456 га, яку він використовує під належним йому об`єктом нерухомості (виробниче приміщення теслярсько - жерстяницького цеху) за адресою у АДРЕСА_1 , у 2020 - 2022 роках складає: 2020 рік: 339267,80 * 3% = 10178,04 грн.; 2021 рік: 339267,80 * 3% = 10178,04 грн.; 2022 рік: 118095,70 * 5% = 5904,75 грн. Всього: 26260,83 грн.

Правові підстави для одержання відповідачем земельної ділянки кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, площею 0,0456 га за адресою: АДРЕСА_1 безоплатно у власність або у постійне користування відсутні. Підстави для звільнення (відстрочення, розстрочення) від сплати орендної плати і збереження (заощадження) її відповідачем також відсутні.

За вказаного Знам`янська міська рада змушена звернутимся до суду з даним позовом, для захисту своїх порушених прав та інтересів.

На позовну заяву відповідачем 20 березня 2023 року подано відзив, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог та вказав, що при купівлі ним приміщення по АДРЕСА_1 , загальною площею 193 кв.м, відповідно до ст.319 ЦК України ним було написано заяву про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі. Метою подання даної заяви була зміна цільового призначення земельної длянки на якій розташований його об`єкт нерухомості для подальшого переведення нежитлового приміщення в житлове. Землевпорядною організацією йому було роз`яснено, що для зміни цільового призначення земельної ділянки необхідно виготовити детальний план територій, який є додатком до генерального плану м.Знам`янка, оскільки зонінг генерального плану необхідно змінити. Також йому було роз`яснено, що дозвіл на виготовлення детального плану територій надається рішенням сесії міської ради м.Знам`янки на підставі його заяви. Заяву про виготовлення детального плану території ним було подано за власні кошти. Заява була винесена на розгляд чергової сесії, але для позитивного прийняття рішення не набрала голосів. Згідно з п.1 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. А тому міська рада не має права вказувати йому як використовувати належні йому приміщення. Позбавляючи його права виготовлення детального плану території без законних підстав, та як наслідок порушення його права використовувати придбане ним приміщення як житловмй будинок Знам`янська міська рада порушує законодавство України (ст.319 ЦК України). З моменту придбання та до теперішнього часу належне йому приміщення не використовується ні за яким призначенням, оскільки використання в комерційних цілях не дозволяє санітарне законодавство, так як відповідно до додатку №4 до Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 року №173 мінімальна санітарна зона складає 50 м, а використання приміщення в житлових цілях не дозволяє міська рада. Вимоги позивача надумані і не відповідають закону.

Предстаник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі посилаючись на обставини викладені в позовній заяві та просив суд їх задовольнити. Додала, що ставка орендної плати за користування земельною ділянкою в 2022 році обрана відповідачу за кодом КВЦПЗ 03.15 (для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови), оскільки у ставках орендної плати за користування земельними ділянкими, які є додатком 2 до рішення Знам`янської міської ради від 18 червня 2021 року №424 «По встановлення плати за землю на території Знам`янської міської територіальної громади», відсутній код - для розміщення теслярсько -жерстяного цеху землі комерційного призначення, а обраний код найбільш підходить із зазначених в переліку ставок.

Відповідач у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, пояснив, що придбане нежитлове приміщення не використовує, також не користується і земельною ділянкою. Поруч з приміщенням знаходяться житлові будинки. Він також хоче нежитлове приміщення облаштувати в житловий будинок, але для цього необхідно змінити цільове призначення земельної ділянки. З питанням про зміну цільового призначення земельної ділянки, звернувся у Знам`янську міську раду, але це питання тривалий час не розглядається. Також він не погоджується зі ставкою орендної плати за 2022 рік, оскільки вважає, що вона не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки.

Заслухавши пояснення присутніх учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що відповідно договору купівлі - продажу від 21 лютого 2017 року посвідченого нотаріусом та зареєстрованого в реєстрі за №102, ОСОБА_1 придбав у продавців ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у приватну власність нежитлове приміщення - виробниче приміщення теслярсько - жерстяницького цеху, що знаходиться в АДРЕСА_1 . Відовідно до технічної документації нежитлове приміщення літ.А, що є предметом цього договору, із цегли, загальною площею 193,0 кв. м, має гараж 1-1, майстерню 1-2, майстерню -3, кабінет 1-4 та майстерню 1-5, розташоване на земельній ділянці площею 0,0456 га, кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, яка знаходилась в користуванні продавців згідно з договором оренди земельної ділянки від 18 червня 2014 року (а.с.8-9).

Право власності відповідача на вказане нерухоме майно також підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно сформованою 06 квітня 2023 року за №328331317.

23 травня 2017 року ОСОБА_1 подав до міського голови заяву, в якій просив рішенням Знам`янської міської ради надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки натурі (на місцевості), на земельну ділянку по АДРЕСА_2 , площею 456 м-2, для подальшої передачі в оренду терміном до 01 квітня 2056 року (а.с. 10). До заяви додав копію графічних матеріалів, відповідно до яких земельна ділянка по АДРЕСА_2 , площею 456 м-2, має кадастровий номер 3510600000:50:095:0003 (а.с. 13).

Знам`янською міською радою Кіровоградської області 23 червня 2017 року прийнято рішення №936, яким ОСОБА_1 надано згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для подальшого заключения договору оренди терміном до 01 квітня 2056 року по АДРЕСА_1 для розміщення теслярсько - жерстяного цеху, загальною площею 456,0 кв.м із земель житлової та громадської забудови Знам`янської міської ради, у т.ч. по угіддях - забудовані землі, які використовуються в комерційних цілях, код КВЦПЗ -03.15. Одночасно зазначеним рішенням ОСОБА_1 зобов`язано у двомісячний строк замовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а.с. 14).

23 червня 2017 року Знам`янською міською радою Кіровоградської області ухвалено рішення, про вилучення земельної ділянки площею 456,0 кв.м у ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у зв`язку з переходом права власності на будівлі по АДРЕСА_1 , та скасування договору оренди землі від 18 червня 2014 року №6202090 (а.с. 15).

05 липня 2017 року між ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Знам`янською міською радою підписано угоду про припинення дії договору оренди земельної ділянки від 18 червня 2014 року, зареєстрованого у ДРРП за №6102090 (а.с. 16).

Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно сформований 28 вересня 2017 року свідчить про те, що земельна ділянка площею 0,0456 га, цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, для обслуговування теслярсько-жестяного цеху за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, перебувала в оренді ОСОБА_2 та ОСОБА_3 відповідно до договору оренди від 18 червня 2014 року, орендодавець: Знам`янська міська рада. На підставі угоди про припинення дії договору від 05 липня 2017 року право оренди припинено, про що до реєстру 26 вересня 2017 року внесені відомості про припинення іншого речового права (а.с. 18).

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №000146 від 17 лютого 2015 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510600000:50:095:0003 площею 456 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 , становить 223352 грн. 38 коп. (а.с. 18).

З інформації про коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель від 13 січня 2022 року вбачається, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення становив 1.1, за 2020 рік для земель несільськогосподарського призначення - 1 (а.с. 19).

Згідно з витягом №НВ-3500825532022 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 10 листопада 2022 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 3510600000:50:095:0003 становить 118095 грн. 70 коп (а.с. 20).

Відповідно до інформації про земельну ділянку з Земельного кадастру України від 21 грудня 2022 року, земельна ділянка кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, площею 0,0456 га, за адресою: АДРЕСА_1 , перебуває у комунальній власності, має категорію: землі житлової та громадської забудови, призначення: для обслуговування теслярсько-жерстяного цеху (а.с.21).

Рішенням Знам`янської міської ради від 22 березня 2011 року №167, затверджено коефіцієнти орендної плати за земельні ділянки в формі відсотків від нормативної грошової оцінки землі за земельні ділянки відповідно до їх функціонального використання на території м.Знам`янка. Відповідно до п.3 додатку до даного рішення за земельні ділянки комунальної власності, капітальних споруд від 351 кв.м, коефіцієнт орендної плати становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.22,23-24).

Відповідно до рішення Знам`янської міскої ради від 18 червня 2021 року №424, з 01 січня 2022 року на території Знам`янської міської територіальної громади для земель громадської забудови, нормативу грошову оцінку яких проведено, призначених для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови з кодом КВЦПЗ 03.15, ставку орендної плати встановлено у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.25,26-31).

Виконавчим комітетом Знам`янської міської ради на адресу відповідача 01 листопада 2017 року, 27 квітня 2020 року та 20 липня 2021 року надсилалися листи з пропозицією подати розроблену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), погоджену з суміжними землекористувачами для подальшого розгляду (а.с.32,33,34).

Стаття 13 Конституції України, серед іншого визначає, що земля, яка знаходяться в межах території України, є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. В силу приписів статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст.116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до статей 125 та 126 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». При цьому, право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону. Відповідно до частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов`язані з орендою землі, є Закон України «Про оренду землі» № 161-XIV від 06 жовтня 1998 року з наступними змінами).

Згідно зі ст.1 ЗУ «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності (ст.3 ЗУ«Про оренду землі»).

Положенням ст.4 та ст.5 ЗУ«Про оренду землі») визначено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.1,2 ст.120 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно з ч.3 ст.7 Закону України «Про оренду землі» до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.

Відповідно до статті 21 цього Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до п.288.5. ст.288 Податкового кодексу України річна сума орендної плати не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно зі ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. п.14.1.147п.14.1ст.14 ПодатковогокодексуУкраїни).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельніділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. п.14.1.72,14.1.136 п. 14.1 ст.14 ПК України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття «земельний податок» і «орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності».

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Згідно з ч.4 ст.2 Закону України «Про плату за землю» за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

За приписами ст.ст.122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель державної та комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Передача в оренду земельних ділянок комунальної власності здійснюється на підставі рішень органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 1212 ЦК Украни особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майно було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідокм дії.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі 629/4628/16-ц (провадження №14-77цс18), від 20 листопада 2018 року у справі 2/3412/17( провадження №12-182гс18).

На підставі вищевикладеного суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 протягом 2020-2022 років використовував земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3510600000:50:095:0003, без достатніх правових підстав, не сплачував за користування земельною ділянкою орендну плату у встановленому законодавчими актами розмірі, у результаті чого безоплатно користувався цією земельною ділянкою, тобто безпідставно набув дохід, отриманий від безпідставно набутого майна, а тому у Знам`янської міської ради правомірно виникло право на стягнення коштів, отриманих безпідставно, як суми, яку мав би отримати бюджет Знам`янської міської територіальної громади. Договір про добровільне повернення безпідставно збережених коштів відповідач не уклав, кошти в добровільному порядку не повернув, а відтак ці кошти підлягають стягненню за рішенням суду. Підстави для звільнення (відстрочення, розстрочення) від сплати орендної плати і збереження (заощадження) її відповідачем судом не встановлені. Зроблений позивачем розрахунок заборгованості підтверджується наявними в матеріалах справи належними доказами, є обґрунтованим і сумнівів у суду не викликає. Код класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок відповідає категорії земельної ділянки яка перебуває в користуванні відповідача.

Вирішення питання про зміну цільового призначення земельної ділянки не є підставою для безоплатного користування земельною ділянкою та не звільняє відповідача від внесення плати за земельну ділянку на якій розташоване набуте ним нерухоме майно.

Таким чином, з відповідача на користь позивача підлягають стягненню безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за земою в сумі 26260 грн. 83 коп.

При ухваленні рішення, суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

З огляду на те, що позовні вимоги задоволено у повному обсязі, з відповідача на користь позивача, відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України, підлягає стягненню сплачений останнім за подання до суду даного позову судовий збір в сумі 2481 грн.00 коп.

На підставі викладеного та керуючись 4,12,13, 81,89,200, 206, 259, 263 -265, 354 ЦПК України суд,

У Х В А Л И В:

Позов Знам`янської міської ради Кіровоградської області задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Знам`янської міської територіальної громади в особі Знам`янської міської ради Кіровоградської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за землю в сумі 26260 (двадцять шість тисяч двісті шістдесят) грн. 83 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Знам`янської міської ради Кіровоградської області судовий збір в сумі 2481 (дві тисяч чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач - Знам`янська міська рада Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 32986436, місце знаходження вул.Михайла Грушевського, 19, місто Знам`янка, Кропивницького району Кіровоградської області.

Відповідач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 .

Повний текст рішення складено - 15 травня 2023 року.

Суддя Г.В. Берднікова

СудЗнам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110832975
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —389/3029/22

Рішення від 10.05.2023

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Берднікова Г. В.

Рішення від 15.05.2023

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Берднікова Г. В.

Ухвала від 20.03.2023

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Берднікова Г. В.

Ухвала від 02.01.2023

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Берднікова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні