Рішення
від 03.05.2023 по справі 902/274/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" травня 2023 р. Cправа № 902/274/23

Господарський суд Вінницької області у складі судді Маслія І.В. при секретарі судового засідання Глобі А.С.

за участю представників

прокурор Коименко Д.С., службове посвідчення №072232 від 01.03.2023;

позивача не з`явився;

відповідача не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду матеріали справи

за позовом: Заступника керівника Вінницької окружної прокуратури (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020) в інтересах держави в особі

Якушинецької сільської ради Вінницького району (вул. Новоселів, 1, с. Якушинці, Вінницький район, Вінницька обл., 23222)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" (вул. Максимовича, 43-б, м. Вінниця, 21100)

про визнання недійсним та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява Заступника керівника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Якушинецької сільської ради Вінницького району до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" про визнання недійсним та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Ухвалою суду від 01.03.2023 відкрито провадження у справі № 902/274/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 20.03.2023.

Ухвалою суду від 20.03.2023 відкладено підготовче засідання на 17.04.2023 з підстав викладених у відповідній ухвалі.

На визначену судом дату в судове засідання 17.04.2023 з`явився прокурор, позивач та відповідач правом участі своїх представників в судовому засіданні не скористались.

В судовому засіданні суд повідомив прокурора, що ухвала про відкриття провадження у справі що направлялась на адресу відповідача зазначену в ЄДРЮОФОПтаГФ повернута до суду відділенням зв`язку з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».

В судовому засіданні прокурор зазначив що всі докази подані до суду з огляду на що просить закрити підготовче засідання та призначити справу для розгляду по суті.

За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті на 03.05.2023.

Враховуючи неявку у судове засідання представників позивача та відповідача, суд ухвалою від 18.04.2023 повідомив останніх про дату, час та місце наступного судового засідання у порядку визначеному ст. 120, 121 ГПК України.

На визначену судом дату в судове засідання з`явився прокурор який підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Позивач та відповідач правом участі своїх представників в судовому засіданні не скористались про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином та в установленому законом порядку.

Щодо повідомлення відповідача суд зазначає наступне.

Ухвали суду, направлені на адресу відповідача зазначену у Витязі з ЄДРЮО ФОПтаГФ: вул. Максимовича, 43-б, м. Вінниця, 21100. Конверти з ухвалами повернуто до суду з відмітками поштового відділення «адресат відсутній за вказаною адресою» та «за закінченням терміну зберігання».

Листом Міністерства юстиції України від 06.08.2014 р. № 404-0-2-14/8.1 «Щодо визначення терміну "місцезнаходження юридичної особи"» повідомлено, що згідно зі статтею 17 Закону в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР) щодо юридичної особи мають міститися відомості, зокрема, про місцезнаходження юридичної особи. Відповідно до частини першої вищезазначеної статті Закону відомості про юридичну особу включаються до ЄДР шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору. Форми реєстраційних карток, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 14 січня 2011 року № 3178/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 жовтня 2011 року за № 1207/19945, містять поля для зазначення відомостей про місцезнаходження юридичної особи. Відповідно до статті 1 Закону місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені. Водночас статтею 93 Цивільного кодексу України передбачено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Слід враховувати, що норми чинного законодавства оперують поняттями "місцезнаходження юридичної особи" і не містять визначень щодо "фактичної" чи "юридичної" адреси юридичної особи. Законом України від 3 березня 2005 року № 2452 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" внесені зміни до статті 88 Цивільного кодексу України, частин другої та четвертої статті 57 Господарського кодексу України, які передбачають виключення відомостей про місцезнаходження юридичної особи із переліку відомостей, що мають обов`язково міститися в установчих документах юридичної особи. При цьому частиною першою статті 88 Цивільного кодексу України передбачено, що у статуті товариства вказуються найменування юридичної особи, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до товариства та виходу з нього, якщо додаткові вимоги щодо змісту статуту не встановлені цим Кодексом або іншим законом. Вимоги до змісту статуту господарського товариства встановлені статтею 4 Закону України "Про господарські товариства", відповідно до положень якої відомості про місцезнаходження товариства мають міститися в установчих документах. Водночас частиною третьою статті 8 Закону встановлено, що установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Відповідно до частини першої статті 27 Закону однією з підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, які застосовуються і при державній реєстрації змін до установчих документів, є, зокрема, невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону.

Ураховуючи вищевикладене, у разі відсутності в установчих документах товариства відомостей про його місцезнаходження державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації юридичної особи (змін до установчих документів) на підставі невідповідності установчих документів вимогам частини третьої статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Відповідно до ч.3,7 ст. 120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Отже, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.05.2018 р. у справі № 910/15442/17.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

У визначений судом строк відзиву відповідача на позовну заяву до суду не надійшло.

Враховуючи положення ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав.

За частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи. Аналогічна норма міститься у частині 9 статті 165 ГПК України.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів частини 9 статті 165 та частини 2 статті 178 ГПК України.

Розглядаючи дану справу, суд з урахуванням ч. 2 ст. 11 ГПК України та ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" приймає до уваги припис ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, якою закріплене право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 03.05.2023 судом долучено вступну та резолютивну частину рішення до матеріалів справи без його проголошення в зв`язку з неявкою учасників процесу.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

24.06.2015 між Вінницькою обласною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто (орендар) було укладено договір оренди водного об`єкта №520688900-6, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об`єкт для рибогосподарських потреб, а саме: ставок площею 1,5758 га, розташований за межами села Зарванці Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, на річці П`ятничанка - права притока річки Південний Буг, басейну річки Південний Буг. Об`єктом оренди за цим договором є: - вода (водний простір) водного об`єкта 15,6 тис. м3; 1,5758 га, - земельна ділянка під водним об`єктом 1,5758 га, - земельна ділянка під гідротехнічною спорудою 0,0393 га, - кадастровий номер: 0520688900:01:017:0365. У межах об`єкта оренди розміщена гідротехнічна споруда. До складу гідровузла водного об`єкта входять: гребля - глуха земляна, низьконапірна; матеріал - суглинисті ґрунти; шириною по гребеню 2,0...5,5 м, довжиною 86,0 м, максимальною висотою 3,5 м. Водоскидна споруда - трубчатий шлюз-регулятор, матеріал - залізобетон, метал, дерев`яні затвори. Гребінь греблі непроїзний, а також інші об`єкти інфраструктури: відсутні. Об`єкт оренди не передається разом з гідроспорудою. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 24023,27 грн.

Також 24.06.2015 між Вінницькою обласною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто (орендар) було укладено договір оренди водного об`єкта №520688900-7, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об`єкт для рибогосподарських потреб, а саме: ставок площею 3,4917 га, розташований за межами села Зарванці Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, на р. П`ятничанка - правої притоки р. Південний Буг, басейну р. Південний Буг. Об`єктом оренди за цим договором є: - вода (водний простір) водного об`єкта 45,9 тис. м3; 3,4917 га, - земельна ділянка під водним об`єктом 3,4917 га, - під гідротехнічними спорудами 0,0671 га, - кадастровий номер: 0520688900:01:017:0364. У межах об`єкта оренди розміщені гідротехнічні споруди. До складу гідровузла водного об`єкта входять: гребля - глуха земляна, низьконапірна; матеріал - суглинисті ґрунти: шириною по гребеню 5,0...5,7 м, довжиною 90,0 м, максимальною висотою 2,8 м. Водоскидна споруда - водоперепускна труба, переливна труба; матеріал - залізобетон, а також інші об`єкти інфраструктури: гребля використовується як внутрішньогосподарська дорога без твердого покриття. Об`єкт оренди не передається разом з гідроспорудою. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 53056,27 грн.

Решта умов означених договорів є ідентичними. відповідно до п.8 Договорів їх укладено на 10 років.

Згідно п.40 Договорів їх дія припиняється шляхом його розірвання за: - взаємною згодою сторін; - рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання іншою стороною передбачених договором обов`язків та випадкового знищення, пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає його використанню, нецільового використання об`єкта оренди, а також з інших підстав, визначених законом.

Фактична передача земельних ділянок водного фонду разом із розташованими на них водними об`єктами, які є предметом договорів №520688900-6 та №520688900-7 від 24.06.2015, у користування ТОВ "КРЕДО АВТО" підтверджується актами прийому-передачі об`єкта оренди, які підписано обопільно орендарем (ТОВ "КРЕДО АВТО" в особі директора Собченка О.Г.) та орендодавцем (Вінницькою ОДА в особі директора Департаменту екології та природних ресурсів Криська В.Г.). Відповідно до п.3 актів право користування на об`єкт оренди переходить від орендодавця до орендаря з моменту фактичної передачі до підписання цих актів.

Право оренди вищевказаних об`єктів зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Товариством з обмеженою відповідальністю "КРЕДО АВТО" 28.03.2016, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У подальшому орендарем належним чином не виконувались обов`язки зі сплати орендних платежів за водні об`єкти та за земельні ділянки у зв`язку з чим заступник керівника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької обласної державної адміністрації та Якушинецької сільської ради 28.04.2022 звернувся з позовною заявою до Господарського суду Вінницької області з вимогою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" про стягнення 44126,61 грн заборгованості згідно договорів оренди водних об`єктів, розірвання договорів та повернення земельних ділянок та водних об`єктів.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 22.09.2022 у справі № 902/275/22 позов задоволено повністю: Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" на користь Вінницької обласної державної адміністрації 7041,38 грн заборгованості зі сплати орендної плати за водний об`єкт. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто на користь Якушинецької сільської ради 37085,23 грн заборгованості з орендної плати за земельні ділянки. Розірвано договір оренди водного об`єкту №520688900-6 від 24.06.2015, укладений між Вінницькою обласною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто". Розірвано договір оренди водного об`єкту №520688900-7 від 24.06.2015, укладений між Вінницькою обласною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто". Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" повернути Якушинецькій сільській раді земельну ділянку площею 1,5758 га з кадастровим номером 0520688900:01:017:0365, яка розташована за межами с.Зарванці Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, та розміщений на вказаній земельній ділянці водний об`єкт - ставок площею 1,5758 га, переданий в оренду на підставі договору оренди водного об`єкту №520688900-6 від 24.06.2015 та земельну ділянку площею 3,4917 га з кадастровим номером 0520688900:01:017:0364, яка розташована за межами с.Зарванці Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, та розміщений на вказаній земельній ділянці водний об`єкт - ставок площею 3,4917 га, переданий в оренду на підставі договору оренди водного об`єкту №520688900-7 від 24.06.2015. Крім того, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредо Авто" на користь Вінницької обласної прокуратури 12 405,00 грн витрат зі сплати судового збору.

Дане рішення в апеляційному порядку не оскаржувалось та набрало законної сили 25.10.2022. На виконання даного рішення 31.10.2022 судом видано відповідні накази.

Як зазначено прокурором в позовній заяві, Вінницькою окружною прокуратурою в ході виконання повноважень, визначених ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлено факт незаконної реєстрації за третіми особами права власності на гідротехнічну споруду, загальною площею 671 кв.м, яка розташована за адресою: Вінницька область, Якушинецька ОТГ, с. Зарванці, урочище «Нижні Семеновичі», та гідротехнічну споруду загальною площею 393 кв.м., яка розташована за адресою: Вінницька область, Якушинецька ОТГ, с. Зарванці, урочище «Верхні Семеновичі».

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 03.05.2017 за ТОВ «Кредо Авто» зареєстровано право приватної власності на гідротехнічну споруду, що складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 671 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0364 загальною площею 3,4917 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Нижні Семеновичі», земельна ділянка 2. Відповідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та матеріалів реєстраційної справи № 1241957505206 рішення державного реєстратора з відкриттям розділу (індексний номер 35086745) від 10.05.2017 про реєстрацію права приватної власності за ТОВ «Кредо Авто» прийнято на підставі технічного паспорту, виданого 14.04.2017 ТОВ «БТИ» та рішення органу місцевого самоврядування, Якушинецької сільської ради, № 133 від 27.03.2017.

Також, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 03.05.2017 за ТОВ «Кредо Авто» зареєстровано право приватної власності на гідротехнічну споруду, що складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 393 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0365 загальною площею 1,5758 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Верхні Семеновичі», земельна ділянка 1. Відповідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та матеріалів реєстраційної справи № 1241912205206 рішення державного реєстратора з відкриттям розділу (індексний номер 35085612) від 10.05.2017 про реєстрацію права приватної власності за ТОВ «Кредо Авто» прийнято на підставі технічного паспорту, виданого 14.04.2017 ТОВ «БТИ» та рішення органу місцевого самоврядування, Якушинецької сільської ради, № 132 від 27.03.2017.

За твердженням прокурора, проведена за відповідачем державна реєстрація прав на вказані гідроспоруди є незаконною, здійсненою з метою, що суперечить інтересам територіальної громади с. Якушинці, оскільки спірні гідротехнічні споруди є складовими частинами штучних поверхневих водних об`єктів (ставків) та відповідно до Закону України «Про аквакультуру» поняттю гідротехнічних споруд рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) дано визначення як об`єктів нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, поверхневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод. Гідротехнічна споруда не може бути окремим об`єктом права власності, оскільки є приналежністю (складовою частиною водойми) та слідує за головною річчю.

Спірні гідроспоруди в силу ст.ст. 181-187 ЦК України нерозривно пов`язані з водними об`єктами на яких розташовані, є приналежною річчю водойм, тобто головної речі та, з огляду на специфіку водних ресурсів, у даному випадку виконують, у тому числі, функції запобігання шкідливій дії вод (тобто захисні функції), не можуть бути відокремлені від останнього та не можуть бути окремим об`єктом права власності. Перебування гідротехнічних споруд у приватній власності суперечить вимогам чинного законодавства.

Крім того, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, корнету ванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. Отже перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування.

Прокурор звертає увагу суду, що за загальним принципом цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований, власнику будинку, будівлі, споруди має належати і речове право на земельну ділянку під таким будинком, будівлею, спорудою. Однак, за приписами Земельного та Водного кодексів України земельна ділянка, на якій розміщена гідроспоруда, не може перебувати в приватній власності, що фактично виключає правомірність приватизації гідротехнічних споруд та можливість, за таких умов, перебування їх у приватній власності. Таким чином, набуття ТОВ «Кредо Авто» у приватну власність гідротехнічних споруд створило передумови для протиправного використання (завуальованого набуття у власність) землі під такими спорудами, чим грубо порушено норми законодавства та інтереси держави в особі територіальної громади с. Якушинці.

За твердженням прокурора реєстрація права власності на спірні гідротехнічні споруди є незаконною, оскільки згідно із статтею 13 Закону, у Державному реєстрі прав на кожен об`єкт нерухомого майна, право власності на який заявлено вперше, за рішенням державного реєстратора відкривається новий розділ та формується реєстраційна справа, присвоюється реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна. Відповідно до Інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та матеріалів реєстраційних справ №№ 1241957505206, 1241912205206 право приватної власності за ТОВ «Кредо Авто» зареєстровано державним реєстратором з відкриттям розділу, що свідчить про реєстрацію права власності на спірні гідротехнічні споруди вперше. З огляду на викладене, спірні гідротехнічні споруди, до протиправної реєстрації права власності на них, в розумінні ч. 1 ст. 335 ЦК України, являлися безхазяйним нерухомим майном Якушинецької територіальної громади.

Положеннями ст. 335 ЦК України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 визначено монопольне право органу місцевого самоврядування (в даному випадку - Якушинецької сільської ради), як єдиного суб`єкта, який уповноважений на вчинення дій щодо звернення із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також єдиного суб`єкта, який має право в порядку передбаченому процесуальним законодавством набути у власність таке майно. Будь-які інші суб`єкти цивільних правовідносин не наділені такими правами. Однак, державна реєстрація прав за ТОВ «Кредо Авто», здійснено всупереч даним вимогам законодавства.

Крім того, дамба, водоскиди не наділені всіма тими технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав, а також право приватної власності на спірне нерухоме майно вперше зареєстровано за ТОВ «Кредо Авто» без дотримання визначеного Законом та Порядком механізму.

Підставою для прийняття державними реєстраторами Зарембою С.В. рішень (з відкриттям розділів) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексні номера рішень: 35086745 та 35085612 від 10.05.2017) на спірні гідротехнічні споруди стали технічні паспорти від 14.04.2017, виготовлені ТОВ «БТИ» та рішення органу місцевого самоврядування від 27.03.2017, однак технічний паспорт не підтверджує право власності та, відповідно, не заміняє собою свідоцтво про право власності чи договір купівлі-продажу або інший правоустановчий документ на об`єкт нерухомого майна (Технічний паспорт не дає право володіти, користуватись чи розпоряджатись нерухомістю - це лише документ, який фіксує технічні дані об`єкта), а зазначеними рішеннями органу місцевого самоврядування були присвоєнні адреси місцевості, на яких розташовані відповідні земельні ділянки.

Таким чином, на переконання прокурора, право власності зареєстровано за відсутності підстав та відповідних документів, передбачених ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» тому державні реєстрації та відповідні рішення державних реєстраторів від 10.05.2017 індексні номери: 35086745 та 35085612, не відповідають вимогам Земельного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127. Зазначені обставини свідчать про наявність підстав для визнання недійсними та скасування рішень державних реєстраторів та державних реєстрацій прав.

Дані обставини стали підставою для звернення прокурора до суду з метою захисту інтересів держави з вимогою про визнання недійсним та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Щодо звернення прокурора в інтересах Якушинецької сільської ради Вінницького району, суд зазначає наступне.

Право власності на спірні гідротехнічні споруди зареєстровано в 2017 році. Перехід права власності на вказане нерухоме майно до юридичної особи прямо порушує інтереси територіальної громади с. Якушинці на належне користування та розпорядження землями водного фонду, які відповідно до Перехідних положень Земельного кодексу України з 27.05.2021 перейшли у розпорядження Якушинецької сільської ради.

З метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді Вінницькою окружною прокуратурою 28.07.2022 скеровано до Якушинецької сільської ради лист за № 50/8361вих-22, в якому зазначено виявлені порушення вимог законодавства щодо незаконності розпорядження спірним нерухомим майном та ініційовано перед таким органом вжиття заходів реагування до усунення порушень і повернення майна до комунальної власності територіальної громади.

Згідно відповіді від 12.08.2022 № 02-12/1055 Якушинецької сільської радою повідомлено, що вказані гідротехнічні споруди на балансі не перебували, а також зазначила, що не заперечує щодо представництва прокуратурою інтересів держави в особі Якушинецької сільської ради.

Прокуратурою листом від 22.12.2022 № 50/16044вих-22 повідомлено Якушинецьку сільську раду про звернення до суду з цим позовом, оскільки відповідно до листа Якушинецької сільської ради № 02-12/1737 від 26.12.2022 про факт реєстрації права приватної власності на спірні гідротехнічні споруди за ТОВ «Кредо Авто» позивачу стало відомо під час проведення інвентаризації площинних водних об`єктів у вересні 2021, однак сільська рада будь-яких заходів, у і.ч. звернення до суду з відповідною позовною заявою на захист інтересів територіальної громади, не вжила, що вказує на бездіяльність уповноваженого органу у спірних правовідносинах та неналежне виконанням ним визначених законом повноважень.

При цьому, нездійснення захисту державних інтересів у даному випадку виявляється в усвідомленій пасивній поведінці Якушинецької сільської ради, яка будучи уповноваженим державою суб`єктом по захисту відповідних інтересів, дій по усуненню порушень прав територіальної громади на майно не вживала.

Невжиття Якушинецькою сільською радою дієвих заходів протягом розумного строку після того, як їй стало відомо про порушення інтересів держави, має кваліфікуватись як бездіяльність цього органу.

Тому враховуючи бездіяльність Якушинецької сільської ради, Вінницькою окружною прокуратурою, на усунення порушень, вжито представницькі заходи шляхом пред`явлення даного позову до суду.

Оцінюючи наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом (стаття 328 ЦК України).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно ст. 4 Водного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

Аналогічні положення знайшли своє відображання в ст. 58 Земельного кодексу України, згідно якої до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів; штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.

Статтею 59 ЗК України передбачено, що землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Між тим, відповідно до п. «ґ» ч. 4 ст. 83, п. «д» ч. 4 ст. 84 ЗК України передача земель водного фонду у приватну власність заборонена, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Такі випадки передбачені ч. 2 ст. 59 ЗК України, за приписами якої можлива безоплатна передача у власність лише замкнених природних водойм загальною площею до 3 га.

Відповідно до ч. 1 ст. 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Системним аналізом статей 181 ЦК України та ст. 1 Закону України «Про аквакультуру» встановлено, що фактично земляні греблі, шлюзи-регулятори (водонапуски та водовипуски) від відповідної земельної ділянки та штучно створеного ними водного об`єкту без зміни призначення та шкоди такому об`єкту не можуть бути відокремлені.

Крім того, законодавством визначені подільні та неподільні речі. Так, статтею 183 ЦК встановлено, що подільною є річ, яку можна поділити без втрати її цільового призначення, а неподільною відповідно, яку не можна поділити без втрати такого призначення.

Річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов`язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 186 ЦК).

Складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення (частина перша статті 187 ЦК).

Якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ) (частина перша статті 188 ЦК).

Окрім того, ст. 316 ЦК України передбачено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

У свою чергу згідно зі статтею 190 ЦК майном як особливим об`єктом вважаються окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки.

За змістом статей 186, 190, 316 ЦК України право власності особи виникає на окрему, самостійну річ, тоді як приналежність не може бути окремим об`єктом права власності, а лише слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом (аналогічна правова позиція викладена у постанові ВС від 14.02.2018 справа №910/8903/16).

Також, не можуть бути самостійними об`єктами права власності окремі із складових частин речі, які при переході права на річ не підлягають відокремленню (ст. 187 ЦК України).

Відповідно до пункту 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів, затвердженої наказом Держкоммістобудування № 252 від 19.12.1995, гідротехнічні споруди - це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тунелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

Визначення гідротехнічних споруд закріплено в Законі України «Про аквакультуру» який визначає принципи державної політики, основні засади розвитку і функціонування аквакультури, правові основи діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у сфері аквакультури.

Цим Законом уведено поняття гідротехнічних споруд рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди), яким в абзаці 7 ст. 1 Закону дано визначення як об`єктів нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, поверхневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.

Крім того, згідно з ДБН В.2.4-3: 2010, п. 1.3 Положення про організацію та порядок здійснення технічного нагляду за гідротехнічними спорудами воднотранспортного комплексу, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 16.01.2014 № 21, (далі - Положення) гідротехнічна споруда - споруда, що підпадає під вплив водного середовища, призначена для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод.

З викладеного слідує, що гідротехнічна споруда не може бути окремим об`єктом права власності, оскільки є приналежністю (складовою частиною водойми) та слідує за головною річчю.

Щодо спірних гідроспоруд вищезазначене підтверджується також, наявною в матеріалах справи, інформацією Басейнового управління водних ресурсів річки Південний Буг від 26.07.2022, відповідно до якої кожен із ставків являє собою три складові частини - земельні ділянку під водним плесом, саму воду і гідротехнічні споруди. Крім того, в даному листі надано роз`яснення щодо функцій гідротехнічних споруд, а також зазначено, що існування ставків на земельній ділянці водного фонду забезпечується гідротехнічними спорудами.

Так, гідротехнічна споруда загальною площею 671 кв.м. (розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0364 загальною площею 3,4917 га, що знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Нижні Семеновичі», земельна ділянка 2) складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1; гідротехнічна споруда загальною площею 393 кв.м. (розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0365 загальною площею 1,5758 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Верхні Семеновичі», земельна ділянка 1), складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1.7.

За таких обставин, спірні гідроспоруди в силу ст.ст. 181-187 ЦК України нерозривно пов`язані з водними об`єктами, є приналежною річчю вищевказаних водойм, тобто головної речі та, з огляду на специфіку водних ресурсів, у даному випадку виконують, у тому числі, функції запобігання шкідливій дії вод (тобто захисні функції), не можуть бути відокремлені від останнього та не можуть бути окремим об`єктом права власності.

Перебування гідротехнічних споруд у приватній власності суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який закріплений у загальному вигляді в законі, та знаходить свій вияв у положеннях статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.

Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Отже, перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16).

Як встановлено судом, земельні ділянки водного фонду на яких розташовані спірні гідротехнічні споруди з 2015 року перебували в оренді відповідача на підставі договорів оренди які в подальшому були розірвані в судовому порядку на підставі рішення Господарського суду Вінницької області від 22.09.2022 у справі № 902/275/22.

Підчас перебування земельних ділянок в оренді відповідачем було зареєстровано право власності на розміщенні на даних земельних ділянках гідротехнічні споруди.

Однак, як зазначено вище, за приписами Земельного та Водного кодексів України земельна ділянка, на якій розміщена спірна гідроспоруда, не може перебувати в приватній власності. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №111/2457/13-ц та від 05.12.2018 у справі №359/2253/15-ц, відповідно до яких землі, зайняті водними об`єктами, гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами не можуть передаватися у приватну власність.

Набуття ТОВ «Кредо Авто» у приватну власність гідротехнічних споруд створює передумови для протиправного використання (завуальованого набуття у власність) землі під такими спорудами, чим порушує вищевказані норми законодавства.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону загальними засадами державної реєстрації прав серед іншого, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.

Відповідно до ст. 18 Закону за результатами розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав, вносить до Державного реєстру відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав та видає інформацію з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником.

За ч. 4 ст. 18 Закону державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із статтею 13 Закону, у Державному реєстрі прав на кожен об`єкт нерухомого майна, право власності на який заявлено вперше, за рішенням державного реєстратора відкривається новий розділ та формується реєстраційна справа, присвоюється реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна.

Відповідно до наявної в матеріалах справи Інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та матеріалів реєстраційних справ № 1241957505206, 1241912205206 право приватної власності за ТОВ «Кредо Авто» зареєстровано державним реєстратором з відкриттям розділу, що свідчить про реєстрацію права власності на спірні гідротехнічні споруди вперше.

З огляду на викладене, спірні гідротехнічні споруди, до реєстрації права власності на них за відповідачем, в розумінні ч. 1 ст. 335 ЦК України, являлися безхазяйним нерухомим майном.

Положеннями ст. 335 ЦК України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 визначено монопольне право органу місцевого самоврядування (в даному випадку - Якушинецької сільської ради), як єдиного суб`єкта, який уповноважений на вчинення дій щодо звернення із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також єдиного суб`єкта, який має право в порядку передбаченому процесуальним законодавством набути у власність таке майно. Будь-які інші суб`єкти цивільних правовідносин не наділені такими правами.

Отже, державна реєстрація права за ТОВ «Кредо Авто», здійснена всупереч вимогам ст. 335 ЦК України, ст. ст. 2, 3, 18, 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону, перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Особливості процедури державної реєстрації прав власності на нерухоме майно визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою КМУ № 1141 від 26.10.2011 (далі - Порядок).

Підпунктом другим пункту 20 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1141 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що до Державного реєстру прав вносяться такі відомості про об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці: тип об`єкта нерухомого майна; площа об`єкта нерухомого майна (загальна та (за наявності) житлова); опис об`єкта нерухомого майна із зазначенням об`єктів, що є приналежністю головної речі (присвоєна літера, римська або арабська цифра відповідно до технічного паспорта, загальна та (за наявності) житлова площа) (у разі коли об`єкт нерухомого майна є головною річчю); відомості про складові частини об`єкта нерухомого майна (найменування та/або присвоєна літера, загальна та (за наявності) житлова площа) (у разі коли об`єкт нерухомого майна є складною річчю); адреса об`єкта нерухомого майна; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (у разі відкриття розділу на об`єкт нерухомого майна, право власності на який було зареєстровано в Реєстрі прав власності на нерухоме майно); кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований такий об`єкт нерухомого майна (у разі коли об`єкт нерухомого майна розташований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав).

З огляду на викладене, державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та якому притаманні характеристики, значення яких є обов`язковим для внесення до Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації.

Відтак, дамба, водоскиди не наділені всіма тими технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав.

Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону перелік документів (що діяв на момент виникнення спірних правовідносин) для здійснення державної реєстрації прав визначено «Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно», затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 (далі - Порядок).

Статтею 27 Закону чітко визначено підстави для державної реєстрації права власності та інших речових прав, зокрема: 1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката; 2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката; 3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката; 4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів; 5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката; 6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката; 7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; 8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року; 9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; 10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди; 11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно; 12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації; 13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність; 14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.

Пунктом 40 Порядку визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та цим Порядком.

Однак, з Інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно та документів, що містяться в реєстраційних справах 1241957505206, 1241912205206 встановлено, що право приватної власності на спірне нерухоме майно вперше зареєстровано за ТОВ «Кредо Авто» на підставі технічних паспортів від 14.04.2017, виготовлених ТОВ «БТИ» та рішень органу місцевого самоврядування №132, 133 від 27.03.2017.

Разом з тим, відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої Наказом Наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 127 від 24 травня 2001, технічний паспорт - це документ, який містить відомості щодо проведеної технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна, зокрема інформацію про його місцезнаходження (адресу), склад, технічні характеристики, план та опис об`єкта, ім`я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об`єкт нерухомого майна, щодо суб`єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт, тощо. Тобто, технічний паспорт не підтверджує право власності та, відповідно, не заміняє собою свідоцтво про право власності чи договір купівлі-продажу або інший правоустановчий документ на об`єкт нерухомого майна. Технічний паспорт не дає право володіти, користуватись чи розпоряджатись нерухомістю - це лише документ, який фіксує технічні дані об`єкта.

Крім того, право комунальної власності на оспорювані гідротехнічні споруди за органом місцевого самоврядування зареєстровано не було, рішеннями виконавчого комітету Якушинецької сільської ради №132, 133 від 27.03.2017, на підставі яких було проведено реєстрацію права власності оспорюваних споруд, присвоювались назви місцевості на яких розташовані земельні ділянки з кадастровими номерами 0520688900:01:017:0364 та 0520688900:01:017:0365.

Таким чином, рішення державного реєстратора з індексними номерами: 35086745 та 35085612 від 10.05.2017 щодо реєстрації за ТОВ «Кредо Авто» права власності на спірні гідротехнічні споруди прийняті без документів, які підтверджували право власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (у разі проведення державної реєстрації прав з видачою свідоцтва про право власності на нерухоме майно у зв`язку з набуттям права власності на об`єкт нерухомого майна), що є порушення ст. ст. 5, 18, 24, 27 Закону та п.п. 28. 29, 31 Порядку.

Щодо способу захисту порушеного права та наявності підстав для скасування рішень державних реєстраторів, державних реєстрацій майнових прав від 10.05.2017 за ТОВ «Кредо Авто», суд зазначає наступне.

Стаття 15 ЦК України гарантує кожній особі право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

За статтею 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту порушених прав є визнання правочину недійсним, а також у інший спосіб визначений законом.

Статті 26, 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначають можливість скасування судом рішень державного реєстратора та державної реєстрації прав.

Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не можу суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Разом із цим, державні реєстрації та відповідні рішення державних реєстраторів 35086745 та 35085612 від 10.05.2017 не відповідають вимогам закону (ст.ст. 3, 11, 181, 203, 228, 317, 328, 319, 329, 335, 337, 338, 377, 658 ЦК України, ст. 120 ЗК України, ст.ст. 2, 3, 18, 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127).

Таким чином, рішення державного реєстратора та державна реєстрація з індексними номерами 35086745 та 35085612 від 10.05.2017 права власності за ТОВ «Кредо Авто» на спірні гідротехнічні споруди підлягають визнанню незаконними та скасуванню в судовому порядку.

Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Так, виключно власник вправі володіти, користуватися та розпоряджається своїм майном на власний розсуд, вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону, (ч.ч. 1,2 ст. 319 ЦК України).

Набуття відповідачем права власності на гідротехнічні споруди, реєстрація за ним відповідних прав у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно порушує інтереси держави в особі Якушинецької сільської ради щодо належного користування та розпорядження земельними ділянками водного фонду, а також штучними водоймами - ставками, що розташовані на цих земельних ділянках.

Таким чином, державні реєстрації та відповідні рішення державних реєстраторів від 10.05.2017 індексні номери: 35086745 та 35085612, не відповідають вимогам законодавства, а тому є неправомірними та підлягають скасуванню.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). Такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 03.09.2020 у справі №914/1201/19.

Пунктом 24 Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом (тобто з 27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, визначених Законом.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Враховуючи вищевказані зміни до законодавства, починаючи з 27 травня 2021 року обласні державні адміністрації втратили право здійснювати будь-які дії щодо розпорядження земельними ділянками, які в силу Закону перейшли до комунальної власності територіальних громад.

Перебування вказаних земельних ділянок водного фонду, на яких розташовані спірні гідротехнічні споруди, у комунальні власності також підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Враховуючи те, що відповідно до перехідних положень Земельного кодексу України та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно зазначені земельні ділянки водного фонду на даний час перебувають у розпорядженні Якушинецької ОТГ, а право власності на спірні гідротехнічні споруди, до незаконного набуття їх у приватну власність ТОВ «Кредо Авто», належним чином оформлено не було, а тому являлися безхазяйним майном, яке у встановленому законом порядку, визначеному ст. 335 ЦК України, в подальшому підлягає передачі до комунальної власності даної ОТГ.

Отже, запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права приватної власності на об`єкт з обмеженою оборотоздатністю (у даному випадку на гідротехнічні споруди, що розташовані на земельних ділянках водного фонду) за особою, яка протиправно набула їх у приватну власність, є перешкодою у реалізації державою в особі територіальної громади Якушинецької сільської ради речових прав на зазначений об`єкт.

З огляду на викладене позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно із ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.3 ст.74 Господарського процесуального кодексу України).

За приписами ст.76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями ст.ст.78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

На підставі ст. 86 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідач не спростував доводів позовної заяви, а суд не виявив на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, відтак вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 5, 7, 8, 10, 11, 13-15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 104, 123, 129, 185, 232, 233, 236-238, 240-242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора індексний номер: 35085612 від 10.05.2017 та проведену на його підставі державну реєстрацію іншого речового права (майнових прав) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Кредо Авто» (вул. Максимовича, 43-6, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ: 35373717) на гідротехнічну споруду, що складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 393 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0365 загальною площею 1,5758 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Верхні Семеновичі», земельна ділянка 1, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1241912205206), припинивши право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредо Авто» (код ЄДРПОУ: 35373717) на гідротехнічну споруду, що складається з греблі №1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 393 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0365 загальною площею 1,5758 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Верхні Семеновичі», земельна ділянка 1.

3. Визнати недійсним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора індексний номер: 35086745 від 10.05.2017 та проведену на його підставі державну реєстрацію іншого речового права (майнових прав) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Кредо Авто» (вул. Максимовича, 43-6, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ: 35373717) на гідротехнічну споруду, що складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 671 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0364 загальною площею 3,4917 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Нижні Семеновичі», земельна ділянка 2, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1241957505206) припинивши право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредо Авто» (код ЄДРПОУ: 35373717) на гідротехнічну споруду, що складається з греблі № 1 та водопропускної споруди № 1/1, загальною площею 671 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:017:0364 загальною площею 3,5566 га та знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, територія Якушинецької сільської ради, урочище «Нижні Семеновичі», земельна ділянка 2.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредо Авто» (вул. Максимовича, 43-6, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ: 35373717) на користь Вінницької обласної прокуратури (вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 02909909) 5 368,00 грн. - судових витрат зі сплати судового збору.

5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

6. Копію рішення направити відповідачу рекомендованим листом та на відомі суду адреси електронної пошти: прокурора - vinnytsiaprok02@gmail.com , позивача - yakushinecka-rada@ukr.net .

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення (ч.1 ст.256 ГПК України).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано (ч.1 ст.241 ГПК України).

Апеляційна скарга подається у порядку, визначеному ст. 256, 257 ГПК України.

Повне рішення складено 15 травня 2023 р.

Суддя Ігор МАСЛІЙ

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - відповідачу (вул. Максимовича, 43-б, м. Вінниця, 21100)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено16.05.2023
Номер документу110843935
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —902/274/23

Судовий наказ від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Рішення від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 01.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні