Справа № 909/137/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15.05.2023 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу № 909/137/23 за позовом Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Делятинської селищної ради про стягнення з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" 239 969 грн 53 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.
Перший заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Делятинської селищної ради звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про стягнення з ДП "Делятинський лісгосп" 239 969 грн 53 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДП "Делятинський лісгосп" не забезпечило охорону і збереження закріплених за ним лісів, допустило їх незаконну вирубку, внаслідок чого спричинено шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі 239 969 грн 53 коп.
20 лютого 2023 р., суд постановив ухвалу про залишення даної позовної заяви без руху та зобов`язав прокурора у десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали усунути виявлені недоліки.
23 лютого 2023 р., у зв`язку із усуненням недоліків позовної заяви суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику), згідно з якою відповідачу належало подати відзив на позов у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі.
10 квітня 2023 р., до суду надійшло клопотання Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури про заміну відповідача у справі № 909/137/23 на правонаступника - ДП "Ліси України".
11 квітня 2023 р., суд задовольнив клопотання Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури про заміну відповідача на правонаступника та замінив відповідача у справі № 909/137/23 ДП "Делятинський лісгосп" на його правонаступника - ДП "Ліси України". Згідно з цією ухвалою ДП "Ліси України" належало подати відзив на позов у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали.
Згідно з даними відстеження поштового відправлення копію ухвали від 11 квітня 2023 р. відповідач отримав 18 квітня 2023 р., відтак п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву розпочався 19 квітня 2023 р. та закінчився 03 травня 2023 р.
Крім того, за змістом ст. 2 Закону України "Про доступ до судових рішень", кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі.
Ухвалу від 11 квітня 2023 р. у цій справі було оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень, а тому відповідач мав можливість ознайомитися з текстом цієї ухвали.
Відзиву на позов відповідач у встановлений строк не подав.
Статтею 178 ГПК України передбачене право відповідача подати суду відзив на позовну заяву. Разом з тим, як визначено в ч. 3 цієї статті, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд
в с т а н о в и в:
згідно з даними протоколу огляду від 21 квітня 2022 р., в квітні 2022 р. працівниками Територіального управління Державного бюро розслідування у м. Львові за участю працівників Білоославського лісництва ДП "Делятинський лісгосп" проведено огляд лісових насаджень у кварталі № 50 Білоославського лісництва ДП "Делятинський лісгосп", під час якого виявлено 33 незаконно зрубаних дерева різних порід, на пнях яких відсутні тавра, а саме:
- 13 пнів сосни сироростучої, діаметрами: 26 см, 42 см, 45 см, 32 см, 27 см, 36 см, 39 см, 34 см, 41 см, 47 см, 42 см, 37 см, 26 см;
- 7 пнів сосни сухостійкої, діаметрами: 38 см, 26 см, 30 см, 36 см, 28 см, 28 см, 28 см;
- 3 пні берези сироростучої, діаметрами: 23 см, 22 см, 28 см;
- 2 пні бука сироростучого, діаметрами: 19 см, 27 см;
- 6 пнів ялинки сироростучої діаметрами: 34 см, 45 см, 44 см, 47 см, 47 см, 38 см;
- 1 пень смереки сироростучої, діаметром 37 см;
- 1 пень осики сироростучої, діаметром 35 см.
За наведеним вище фактом зареєстроване кримінальне провадження № 62022140040000011 від 04 лютого 2022 р. за обвинуваченням службової особи державного підприємства лісового господарства Баглика Володимира Вікторовича, досудове розслідування якого здійснювалося Територіальним управлінням Державного бюро розслідування у м. Львові.
На підставі постанови Четвертого слідчого відділу Територіального управлінням Державного бюро розслідування у м. Львові від 10 травня 2022 р. про проведення інженерно-екологічної експертизи, винесеної у межах досудового розслідування кримінального провадження Тернопільським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром Міністерства внутрішніх справ України проведено судову інженерно-екологічну експертизу.
Відповідно до висновку № СЕ-19/120-22/4935-ЕЛ цієї експертизи, розмір шкоди, завданої внаслідок незаконної порубки 33 сироростучих та сухостійких дерев у кварталі № 50 Білоославського лісництва ДП "Делятинський лісгосп" становить 239 969 грн 53 коп.
08 листопада 2022 р., за результатами розгляду досудового розслідування кримінального провадження № 662022140040000011 від 04 лютого 2022 р. за обвинуваченням ОСОБА_1 , працюючого на посаді майстра лісу Білоославського лісництва ДП "Делятинський лісгосп" у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, Надвірнянським районним судом Івано-Франківської області винесено ухвалу про звільнення ОСОБА_1 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України у зв`язку із передачею його на поруки трудовому колективу ДП "Делятинський лісгосп" (правонаступником якого є ДП "Ліси України").
11 листопада 2022 р., Івано-Франківська обласна прокуратура звернулася до Делятинської селищної ради з листом, в якому просила повідомити чи відшкодовано ДП "Делятинський лісгосп" шкоду завдану навколишньому середовищу в сумі 239 969 грн 53 коп. за незаконну рубку дерев на території Білоославського лісництва.
01 грудня 2022 р. та 12 січня 2023 р., Делятинська селищна рада повідомила прокуратурі, що кошти за заподіяну навколишньому середовищу шкоду до бюджету Делятинської селищної ради не надходили та у зв`язку з відсутністю юриста та коштів у бюджеті громади просила прокуратуру представляти їх інтереси у справі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому середовищу за результатами кримінального провадження № 62022140040000011.
Отже, предметом спору у даній справі є вимога прокурора про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.
Згідно з п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
За змістом статей 5, 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню використання на території України. Використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог.
Як визначено в ч. 4 ст. 7, ст. 9 Лісового кодексу України, суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи. У комунальній власності перебувають ліси в межах населених пунктів, крім лісів, що перебувають у державній або приватній власності. У комунальній власності можуть перебувати й інші ліси, набуті або віднесені до об`єктів комунальної власності в установленому законом порядку. Право комунальної власності на ліси реалізується територіальними громадами безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування.
За змістом ст. 17 Лісового кодексу України, у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.
У постійне користування ліси на землях комунальної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створені спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України, обов`язок забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, вжиття інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку, а також дотримання правил і норм використання лісових ресурсів покладено на постійних лісокористувачів.
Відповідно до положень ст. 63, п. 5 ч. 1 ст. 64 Лісового кодексу України, ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів. Підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані здійснювати охорону лісів від незаконних рубок та інших пошкоджень.
Згідно з ст. 86 Лісового кодексу України, організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб.
За змістом ст. 107 Лісового кодексу України, підприємства, установи, організації зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Отже, організація і забезпечення охорони та захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів. Порушення вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених у сфері охорони, захисту та використання лісів, є підставою для покладення на постійного лісокористувача цивільно-правової відповідальності. При цьому, не важливо, хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев на ділянках лісу, наданих у постійне користування, оскільки визначальним є факт порушення постійним лісокористувачем встановлених правил лісокористування, що спричинило завдання державі збитків внаслідок незаконної рубки дерев третіми особами на підконтрольній постійному лісокористувачу ділянці лісу. Такої правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 15 лютого 2018 р. у справі № 927/1096/16.
Як передбачено ч. 1 ст. 69 Лісового кодексу України, cпеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.
Згідно з частинами 1 - 4 ст. 91 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Перелік встановлених цим Законом видів використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду і порядок їх використання визначаються режимом територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів. Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється на підставі дозволів, що видаються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
За змістом ст. 105 Лісового кодексу України, особи, винні у порушенні лісового законодавства, зокрема у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників, порушенні порядку заготівлі та вивезення деревини, порушенні інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, несуть встановлену законом дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди. Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди містяться у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести протиправність поведінки особи, вину особи, яка заподіяла шкоду, наявність шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність всіх вищезазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Обов`язок доказування наявності шкоди та протиправності поведінки заподіювача шкоди покладається на особу, якій завдано збитків. При цьому, відсутність своєї вини доводить особа, яка завдала шкоди (ч. 2 ст. 1166 ЦК України).
Згідно з ст.1172 ЦК України, юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків.
З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що відповідач є постійним лісокористувачем на кварталі та виділі, у якому було здійснено незаконну вирубку дерев.
Враховуючи те, що відповідач як лісокористувач не забезпечив охорону і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території та допустив самовільну вирубку лісу, чим порушив вимоги пункту 1 ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України та заподіяв шкоду лісовому фонду України в розмірі 239 969 грн 53 коп., позов Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Делятинської селищної ради про стягнення з ДП "Ліси України" 239 969 грн 53 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу слід задовольнити.
Судовий збір, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на відповідача.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
позов задовольнити;
з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (вул. Руставелі Шота, буд. 9А, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 44768034) стягнути на користь держави в особі Делятинської селищної ради (вул. 16 Липня, буд. 273, смт. Делятин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78442; ідентифікаційний код 04354539) шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, в розмірі 239 969 (двісті тридцять дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят дев`ять) грн 53 коп. шляхом перерахування на р/р UA678999980333109331000009582, отримувач: ГУК в Ів.-Фр. об./ТГ Делятин/24062100, код ЄДРПОУ 37951998, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.);
з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (вул. Руставелі Шота, буд. 9А, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 44768034) стягнути на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (вул. Грюнвальдська, буд. 11, м. Івано-Франківськ, 76018; ідентифікаційний код 03530483) стягнути 3 599 (три тисячі п`ятсот дев`яносто дев`ять) грн 54 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя І. В. Ткаченко
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2023 |
Оприлюднено | 16.05.2023 |
Номер документу | 110844482 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Ткаченко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні