ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2023 року м.Харків Справа № 913/88/22
Господарський суд Луганської області у складі судді Злепко Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Терещенко Л.І.
розглянувши у судовому засіданні справу за позовом Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м. Лисичанськ Луганської області
до відповідача Фізичної особи-підприємця Чабанної Катерини Михайлівни , м. Лисичанськ Луганської області
про стягнення 164 129 грн 36 коп.
в судове засідання
від позивача: представник не з`явився,
від відповідача: відповідач та представник не з`явилися.
В С Т А Н О В И В:
11.02.2022 Лисичанська міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області звернулась до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця Чабанної Катерини Михайлівни в якій просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності в розмірі 164 129 грн 36 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що на підставі рішення Лисичанської міської ради від 25.12.2014 №77/1233 між ОСОБА_2 та Лисичанською міською радою укладений договір оренди землі від 05.01.2015 відносно земельної ділянки кадастровий номер 4411800000:14:002:0002 площею 0,2090 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , наданої для експлуатації автомобільного газозаправного пункту.
04.02.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 23810070001009283 про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 у зв`язку зі смертю.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі свідоцтва про право спадщини власником об`єкта нерухомого майна - автомобільного газозаправного пункту за адресою: АДРЕСА_1 , з 23.01.2020 є Чабанна Катерина Михайлівна .
Позивач з посиланням на приписи ст.ст.83, 125, 206 Земельного кодексу України, ст.377 Цивільного кодексу України, пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, ст.31 Закону України «Про оренду землі» просить стягнути з Чабанної Катерини Михайлівни безпідставно збережені кошти не сплачені за оренду земельної ділянки за період з 23.01.2020 по 01.01.2022 у сумі 164 129 грн 36 коп.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.02.2022 справа передана на розгляд судді Злепко Н.І.
15.06.2022 Ухвалою господарського суду Луганської області відкрито провадження у справі у формі спрощеного судового провадження з повідомленням (викликом) сторін та судовий розгляд призначено на час після завершення воєнного стану, а саме на 25.08.2022.
Ухвалою суду від 22.08.2022 судове засідання у справі відкладено до усунення обставин існування небезпеки для життя і здоров`я учасників провадження, пов`язаної з їх перебуванням у приміщенні Господарського суду Луганської області. Ухвалою від 17.03.2023 судове засідання у межах спрощеного позовного провадження призначено на 10.04.2023.
21.04.2023 від МІНІСТЕРСТВА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ надійшов лист-відповідь від 17.04.2023 на запит суду щодо надання інформації із Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб стосовно Чабанної Катерини Михайлівни про фактичне місце проживання на дату звернення, адресу, за якою із внутрішньо переміщеною особою може вестися офіційне листування або вручення офіційної кореспонденції, номер телефону та у відповіді зазначено, що така інформація в реєстрі відсутня.
За результатами судового засідання 10.04.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 12.05.2023.
Судом враховано, що згідно з інформацією, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням відповідача - Фізичної особи-підприємця Чабанної Катерини Михайлівни є м. Лисичанськ Луганської області.
Згідно з чч. 1,2,3 ст 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України, з урахуванням вимог, визначених Законом України "Про доступ до судових рішень", у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.
З моменту розміщення такої інформації вважається, що особа отримала судове рішення.
З огляду на те, що місцезнаходженням відповідача згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є місто Лисичанськ Луганської області, яке віднесено до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22.12.2022, повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі та проведення судових засідань здійснювалось шляхом розміщення повідомлень на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).
Також суд враховує висновок Європейського суду з прав людини про те, що сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження (Рішенні від 03.04.2008 у справі «Пономарьов проти України»).
Враховуючи вищевикладене, судом вчинені всі можливі заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд справи та забезпечення його процесуальних прав на подання відзиву та клопотань щодо розгляду справи у встановлені судом строки.
У судове засідання 12.05.2023 представники сторін не прибули, хоча були повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання. Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини справи.
Як зазначив позивач, на підставі рішення Лисичанської міської ради від 25.12.2014 №77/1233 між ОСОБА_2 та Лисичанською міською радою було укладено договір оренди землі від 05.01.2015 строком до 03.08.2021 по земельній ділянці з кадастровим номером 4411800000:14:002:0002, площею 0,2090 га, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 , наданої для експлуатації автомобільного газозаправного пункту.
04.02.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис 23810070001009283 про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_2 у зв`язку зі смертю.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі свідоцтва про право спадщини власником об`єкта нерухомого майна - автомобільного газозаправного пункту за адресою: АДРЕСА_1 , з 23.01.2020 є Чабанна Катерина Михайлівна .
Указані обставини стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Відносно звернення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області з цим позовом до суду суд бере до уваги наступне.
Згідно з ч.1 ст.1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
За приписами п.3 ч.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках передбачених Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».
Відповідно до ч.5 ст.78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Частиною 1 ст.3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).
Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної відповідної ради (ч.11 ст.3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації»).
Відповідно до Указу Президента України від 19.02.2021 №62/2021 було утворено Лисичанську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.
З інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що 02.03.2021 внесено запис до про державну реєстрацію Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
Отже, повноваження Лисичанської міської ради припинилися у відповідності до Указу Президента України від 19.02.2021 №62/2021 в силу Закону, натомість з 02.03.2021 почалися повноваження Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, правонаступником якої відповідно до Указу Президента України від 11.06.2022 №406/2022 «Про утворення військової адміністрації» та Закону України «Про правовий режим воєнного стану» стала Лисичанська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області.
Ураховуючи викладене суд приходить до висновку, що Лисичанська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області є належним позивачем за заявленими позовними вимогами.
Відповідно до ч.1 ст.123 Земельного кодексу України (у редакції на момент укладення договору оренди) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
У відповідності до ч.1 ст.125 Земельного кодексу України (у редакції на момент укладення договору оренди) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з ст.1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Рішенням Лисичанської міської ради від 25.12.2014 №77/1233 «Про надання земельної ділянки оренду» вирішено затвердити громадянину ОСОБА_2 технічну документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (п.1 рішення); надати громадянину ОСОБА_2 в оренду строком на 5 років земельну ділянку площею 0,2090 га для експлуатації автомобільного газозаправного пункту (АГЗП) за адресою: АДРЕСА_1 , наданої для експлуатації автомобільного газозаправного пункту, кадастровий номер 4411800000:14:002:0002.
На підставі вказаного рішення 15.01.2015 між Лисичанською міською радою як орендодавцем та громадянином ОСОБА_2 укладено договір оренди землі (номер запису про державну реєстрацію речового права від 03.08.2016 №15792097), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації автомобільного газозаправного пункту (АГЗП) кадастровий номер 4411800000:14:002:0002, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (п.1 договору оренди).
Відповідно до п.2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2090 га, у тому числі: під капітальну одноповерхову - 0,0047 га; під спорудами - 0,0095 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,0788 га, під зеленими насадженнями - 0,1160 га.
На земельній ділянці розташований автомобільний газозаправний пункт (АГЗП), що належить орендарю на праві приватної власності (п.3 договору оренди).
Згідно з п.5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 771 839 грн 45 коп.
Договір укладено на 5 років, починаючи з дати державної реєстрації права оренди земельної ділянки. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію права оренди (п.8 договору оренди).
Відповідно до п.35 договору оренди дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з абз.5 ч.1 ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється в разі смерті фізичної особи-орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки.
04.02.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис 23810070001009283 про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_2 у зв`язку зі смертю.
Ураховуючи викладене договір оренди землі припинився 04.02.2019.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі свідоцтва про право на спадщину власником об`єкта нерухомого майна - автомобільного газозаправного пункту за адресою: АДРЕСА_1 , з 23.01.2020 є Чабанна Катерина Михайлівна .
Суд зауважує, що предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
За змістом глави 15 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.
Частина 1 ст.93 ЗК України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (ст.125 ЗК України).
Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» ч.1 ст.96 ЗК України).
Принцип платного використання землі також передбачено ст.206 ЗК України, за змістом якої використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.пп.14.1.72, 14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).
Отже, законодавець розмежовує поняття «земельний податок» та «орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності» залежно від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
До того ж, згідно зі ст.ст.122-124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено ч.1 ст.21 Закону України «Про оренду землі».
Однак ЗК України регламентує перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до ч.1 ст.377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Положення глави 15, ст.ст. 120, 125 ЗК України, ст.1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала (спадкувала) такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Подібний правовий висновок викладено зокрема у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі №902/794/17, від 04.02.2019 у справі №922/3409/17, від 12.03.2019 у справі №916/2948/17, від 09.04.2019 у справі №922/652/18, від 21.05.2019 у справі №924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15, від 12.04.2017 у справах №22/207/15 і №922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №922/2413/19.
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень ч.1 ст.1212 ЦК України.
Відповідний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі №925/230/17.
Отже, із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (з 23.01.2020) ФОП Чабанна К.М. як власник такого майна стала фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, тому саме із цієї дати у відповідачки виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельною ділянкою (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розміщено майно.
Проте, як свідчать матеріали справи, відповідного договору між відповідачкою та територіальною громадою укладено не було, кошти за користування земельною ділянкою не сплачувались.
Водночас Верховним Судом у постановах від 29.01.2019 у справах №922/3780/17 та №922/536/18, від 11.02.2019 у справі №922/391/18, від 12.04.2019 у справі №922/981/18, неодноразово зазначалося, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою міська рада просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, за користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти (в розмірі несплаченої орендної плати) є сформованим об`єктом цивільних прав з присвоєним кадастровим номером 4411800000:14:002:0002 та була таким протягом усього періоду, зазначеного у позові, а саме з 23.01.2020 по 01.01.2022.
Відповідно до інформаційної довідки від 10.01.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 4411800000:14:002:0002, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , перебуває у комунальній власності, право власності на неї зареєстроване 03.02.2014 за територіальною громадою м. Лисичанська в особі Лисичанської міської ради.
Як убачається із наданих позивачем до матеріали справи доказів, з 23.01.2020 по 01.01.2022 спірна земельна ділянка перебувала у фактичному володінні і користуванні відповідача, проте у зазначений період право користування (оренди) чи інші речові права ФОП Чабанна К.М. на земельну ділянку кадастровий номер 4411800000:14:002:0002, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстровані за відповідачкою не були.
Отже і орендну плату за користування цією земельною ділянкою, за вказаний вище період, відповідачка на користь позивача не сплачувала.
Що стосується періоду стягнення, то суд враховує, що положеннями Закону України від 15.03.2022 №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.14, яким передбачено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України. Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» затверджений відповідний Перелік, відповідно до якого територія Лисичанської міської територіальної громади з 03.07.2022 і по теперішній час належить до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. Таким чином, законодавцем визначено період часу коли не нараховується та не сплачується плата за землю, який починається з 1 березня 2022 року. Період спірних правовідносин (з 23.01.2020 по 01.01.2022) перебуває поза межами регулювання Закону України від 15.03.2022 №2120-IX, відповідно позовні вимоги в частині визначення періоду нарахування не сплачених за оренду земельної ділянки безпідставно збережених коштів є обгрунтованими.
Перевіривши наведений позивачем у позовній заяві розрахунок безпідставно збережених коштів не сплачених за оренду земельної ділянки за період з 23.01.2020 по 01.01.2022 у сумі 164 129 грн 36 коп., суд зазначає наступне.
Відповідно до п.п. 34, 35 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно закону питань регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно положень ст.ст.269, 270, 271 ПК України платниками земельного податку є, зокрема, землекористувачі. Об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішенням Лисичанської міської ради від 10.07.2017 №33/445 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності міста Лисичанська» затверджені розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності міста Лисичанська у відсотках нормативної грошової оцінки землі по різним видам цільового використання земельних ділянок згідно із додатком, п.13 якого для АЗС та АГНКС розмір орендної плати за землю у відсотках нормативної грошової оцінки землі встановлено на рівні 10%.
Відповідно до витягу від 07.02.2017 №31-28-0.2-178/2-17 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4411800000:14:002:0002, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, зареєстровані за відповідачкою, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки площею 2090 кв. м складає 884 703 грн 16 коп.
Суд вважає наведений позивачем розрахунок безпідставно збережених відповідачем коштів не сплачених за оренду земельної ділянки за період з 23.01.2020 по 01.01.2022 у сумі 164 129 грн 36 коп. обґрунтованим, правильним, зробленим у відповідності до норм діючого законодавства.
З урахуванням викладеного, господарський суд доходить висновку, що позовна вимога про стягнення з відповідача 164 129 грн 36 коп. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236 - 238, 240, 252 ГПК України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Чабанної Катерини Михайлівни ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області безпідставно збережені кошти у вигляді не сплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4411800000:14:002:0002, загальною площею 0,2090 га, в розмірі 164 129, грн 36 коп. та перерахувати їх на: р/р UA738999980314080544000012491, отримувач: ГУК у Луганській області / МТГ м. Лисичанськ/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37991110, банк отримувача: Казначейство України (електронний адміністративний податок), код класифікації доходів бюджету: 24060300, найменування коду класифікації доходів бюджету: Інші надходження.
3. Стягнути з Чабанної Катерини Михайлівни ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у розмірі 2 481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну грн. 00 коп.) за сплату судового збору, сплачені управлінням власності Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (Лисичанською міською військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області) та перерахувати їх на: р/р UA678201720344210005000027161, отримувач: Управління власності Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, код отримувача (ЄДРПОУ): 33537796, банк отримувача: Держказначейська служба України, м. Київ.
4. Видати позивачу накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, та може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду у строки, передбачені ст. 256 ГПК України та у порядку, визначеному ст. 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 15.05.2023.
Суддя Назар ЗЛЕПКО
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2023 |
Оприлюднено | 16.05.2023 |
Номер документу | 110845035 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Злепко Н.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні