ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03 травня 2023 року м. ТернопільСправа № 921/442/22
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Бурди Н.М.
за участі секретаря судового засідання Крутіної Ю.С.
Розглянув матеріали справи
за позовом: Громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх", вул. В.Стуса, 2/10, м. Тернопіль, 46023
до відповідача: Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46001
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради, бульвар Т.Шевченка, буд.21, м. Тернопіль, Тернопільська область, 46001
про визнання договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна продовженим на новий строк
За участі представників сторін:
Позивача: Якимчука Юрія Михайловича, витяг з ЄДРПОУ, керівник/учасник Громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх"; адвоката Бочана Івана Павловича, ордер серія ВО № 1042243 від 20.10.2022р.
Відповідача: Друзюка Романа Миколайовича, витяг з ЄДРПОУ
Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Сухарської Аліни Володимирівної, витяг з ЄДРПОУ
В судовому засіданні 03.05.2023 року, відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть справи: 19.09.2022 Громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх", м.Тернопіль, звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна №10009 від 18.04.2016 продовженим на той самий строк та на тих самих умовах.
Ухвалою суду від 23.09.2022 відкрито провадження у справі №921/442/22 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20.10.2022, з подальшим його відкладенням на 17.11.2022, 01.12.2022 та на 14.12.2022 з підстав, зазначених у відповідних ухвалах.
20.10.2023 від відповідача надійшов відзив на позов (вх.№6892 від 20.10.2022), який судом прийнято.
Ухвалою суду від 14.12.2022 задоволено клопотання Виконавчого комітету Тернопільської міської ради б/н від 21.11.2022 (вх. №7790 від 21.11.2022) та залучено до участі у даній справі Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача; підготовче засідання у справі відкладено на 19.01.2023 з подальшим оголошенням перерви до 09.02.2023 до 10:30 год.
01.02.2023 від Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради надійшли пояснення третьої особи щодо позову (вх.№896 від 01.02.2023).
Ухвалою суду від 09.02.2023 закрито підготовче провадження у справі №921/442/22 та призначено її до судового розгляду по суті на 16.03.2023.
Під час розгляду справи по суті судом неодноразово оголошувались перерви в судових засіданнях, востаннє до 03.05.2023 до 15:00 год, про що учасників справи було належним чином повідомлено.
Позиції учасників справи.
Представники позивача в судових засіданнях позовні вимоги повністю підтримали з підстав, наведених у позовній заяві та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.
В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує про те, що 18.04.2016 між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради та Громадською організацію "Спілка інвалідів спорту "Успіх" укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна №10009, строк дії якого було продовжено до 28.02.2022 згідно додаткової угоди до договору від 27.06.2019.
29.11.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про продовження строку дії договору, однак Управління обліку та контролю за використанням комунального майна листом №46/9 від 31.01.2022 не надало згоди на продовження його дії, посилаючись на невиконання орендарем умов договору оренди та наявність заборгованості по сплаті за оренду приміщення.
19.03.2022 Управління надіслало лист №143/9.1, до якого долучено рішення Виконавчого комітету Тернопільської ради від 09.03.2022 №243 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії" у зв`язку із закінченням терміну його дії, постійним порушенням та невиконанням пунктів 5.1, 5.3, 5.7, 5.8, 5.9, 5.13 та 5.16 умов договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016.
Позивач вважає відмову виконавчого комітету Тернопільської міської ради у продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії неправомірною, посилаючись на відсутність для цього підстав, зокрема, відсутність невнесення ним орендної плати протягом 3 місяців, та вжиття ним заходів щодо належного виконання умов договору. Крім того, вказує, що Громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх" є неприбутковою організацією, створеною для спільної діяльності осіб з інвалідністю, набутою внаслідок спортивної діяльності, а непродовження договору оренди перешкоджає здійсненню позивачем його статутної діяльності.
Щодо невиконання умов договору в частині зобов`язання забезпечувати збереження орендованого майна, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати майно в порядку, а також в частині зобов`язання за власні кошти проводити поточний ремонт приміщень, фасаду приміщень будинку, обладнання, інвентаря, інженерних мереж, та благоустрій прилеглої території, яка визначена для обслуговування орендованого приміщення підтримувати її в належному стані, то позивач просить врахувати, що 14.04.2017 громадська організація зверталася до міського голови про надання згоди на здійснення поліпшень орендованого майна шляхом проведення капітального ремонту та узгодження вартості витрат на проведення капітального ремонту, у відповідь на що Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради подало позов до господарського суду про дострокове розірвання договору оренди та зобов`язання звільнити окреме індивідуально визначене майно комунальної власності нежитлове приміщення будівлі літери "Б" площею 61,10 кв.м, розміщене за адресою м. Тернопіль, вул. В.Стуса, 4. Вказує, що під час розгляду справи №921/320/17-г/7 встановлені обставини, які мають преюдиціальне значення, та просить врахувати висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 08.05.2018 у справі №921/320/17-г/7, який спростовує твердження відповідача про невиконання громадською організацією пунктів 5.8, 5.9, 5.13, 5.16 умов договору.
Щодо невиконання належним чином умови договору стосовно своєчасної та повної сплати орендної плати за користування приміщенням та наявності заборгованості на момент закінчення договору оренди, то позивач звертає увагу суду на те, що відповідно до довідки Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради від 12.11.2021 №324/9.3 відсутня заборгованість по орендній платі згідно договору оренди №1009 від 18.04.2016. Наведене також підтверджується квитанціями про оплату.
Крім того, позивач вказує на те, що зазначене відповідачем у листі від 19.03.2022 №143/9.1 несвоєчасне страхування об`єкта оренди не відповідає дійсності, в підтвердження чого долучено договори страхування майна, укладені між ПАТ "ПРОСТО-страхування" та ТОГО Спілка інвалідів спорту "Успіх" від 20.12.2016 №1600210, від 08.02.2018 №1800032, від 22.02.2019 №1900071, від 05.02.2020 №2000060, від 22.02.2021 №210067.
З урахуванням наведеного, позивач стверджує, що інформація, викладена в листі Управління обліку та контролю за використанням комунального майна №46/9 від 31.01.2022 (яким повідомлено про не продовження договору оренди) є недостовірною, тобто такою, що не відповідає дійсності. Позивач наголошує на тому, що ним вжито всіх достатніх та необхідних заходів для продовження дії укладеного договору оренди, однак протиправні дії відповідача призвели до того, що спілка не має можливості користуватись нерухомим майном, при цьому продовжує сплачувати орендну плату за його користування. А оскільки передбачені ч.1 ст.19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" підстави для відмови у продовженні договору оренди відсутні, рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії є неправомірним.
Представник відповідача Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, в судових засіданнях та згідно поданого відзиву на позов (вх.№68927 від 20.10.2022) проти заявлених вимог заперечив, вважає позов необґрунтованим та безпідставним.
Зокрема, просить суд врахувати, що листом від 31.01.2022 №46/9 Управління повідомило позивача про те, що його заборгованість по сплаті орендної плати становить 338,57 грн., в тому числі пеня 1,25 грн. В сукупності із тим, що строк дії Договору становив до 28.02.2022, керуючись нормами абзацу третього пункту 135 Порядку, затвердженого Постановою Кабміну України від 03.06.2020 №483, відповідно до якого якщо чинний орендар має заборгованість зі сплати орендної плати, він не може звертатися із заявою про продовження договору оренди до моменту погашення ним такої заборгованості, Управління зазначило, що не дає згоди на продовження Договору. Позивач, знаючи про те, що строк дії Договору добігає до завершення, допустив заборгованість по сплаті орендної плати, що у свою чергу унеможливлювало продовження з ним даного договору, а також не звернувся до Управління з цього приводу щодо укладення додаткового договору.
Також, оскільки відповідно до листа Управління від 19.03.2022 №143/9.1 заборгованість позивача по орендній платі становила 341,11 грн, та у зв`язку із невиконанням інших умов договору, виконавчим комітетом прийнято рішення від 09.03.2022 №243 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії".
При цьому, посилання позивача на довідку Управління від 12.11.2021 №324/9.3 про відсутність заборгованості вважає такими, що не заслуговують на увагу, оскільки відповідно до її змісту не було заборгованості по орендній платі станом на 12.10.2021, в той час, як така заборгованість мала місце станом на 31.01.2022, за період листопад 2021 року лютий 2022 року, тобто менше, ніж за місяць до закінчення дії Договору.
Щодо невиконання орендарем зобов`язань пунктів 5.1, 5.3, 5.7, 5.8, 5.9, 5.13 та 5.16 умов договору, то відповідач посилається на лист Управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради від 12.02.2020р. №14/1900, у якому Управління обліку та контролю за використанням комунального майна проінформовано про те, що під час обстеження території міста за адресою вул. Стуса, 4Б виявлено закинуту одноповерхову споруду, яка знаходиться в неналежному санітарно-технічному стані. У зв`язку з тим, що вхід в будівлю відкритий, всередині постійно збираються люди, які ведуть антисоціальний спосіб життя, а також особи без постійного місця проживання. Про вказані обставини Управління обліку та контролю за використання комунального майна проінформувало позивача та просило усунути вказані порушення або ж звільнити дане приміщення.
Також, згідно поданого позивачем до Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Звіту про ринкову вартість майна, вартість орендованого майна становить 57 194,00 грн і в порівнянні з 2019 роком (145 590,0 грн) така зменшилася в 2,5 рази, що свідчить про неналежне утримання орендованого майна та спричинення збитків його власнику. Відповідно до узгодження результатів оцінки вказаного Звіту, причиною незадовільного технічного стану будівлі є часткова руйнація і пошкодження основних захисних будівельних конструкцій, які допущені при експлуатації об`єкта, відсутність проведення планових ремонтів та неузгоджена ремонтно-будівельна діяльність. Окрім цього, вказаний Звіт містить фотоматеріали, на яких видно значну занедбаність будівлі та її критичний технічний стан.
Щодо посилання позивача на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 08.05.2018 у справі №921/320/17, то просить суд врахувати, що обставини, які виникли у даній справі, відмінні від обставин у судовій справі №921/320/17, а докази, на підставі яких суд дійшов наведених висновків, у даній справі не фігурують.
Стверджує, що позивач жодного разу не звертався до виконавчого комітету за письмовим погодженням на проведення поточного та іншого виду ремонту, а подані заяви від 19.06.2018 та від 05.05.2020 стосувалися надання згоди на здійснення позивачем невід`ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення.
З урахуванням вищенаведеного, оскільки із матеріалів справи вбачається, що майно відповідно до умов договору позивачем не використовується, ремонтні роботи не проведено, що негативно впливає на стан орендованого майна та загрожує його руйнуванню та знищенню, відповідач стверджує, що дії виконавчого комітету Тернопільської міської ради щодо відмови у продовженні Договору оренди майна комунальної власності №10009 від 18.04.2016р. є правомірними. Позивач допустив порушення умов даного Договору, що у свою чергу призвело до його не продовження.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради, в судових засіданнях підтримала подані нею письмові пояснення щодо позову (вх.№896 від 01.02.2023).
Зокрема, вказує на те, що на момент укладення спірного договору був чинний Закон України "Про оренду державного та комунального майна" №2269-ХІІ, частина 2 ст.17 якого дійсно передбачала, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього договору або зміну його умов після закінчення строку його дії протягом одного місяця, договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах. Разом із тим, Закон №2269-ХІІ втратив чинність внаслідок набрання чинності Законом України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ від 03.10.2019, який введений в дію 01.02.2020.
Пунктом 2 Перехідних та прикінцевих положень Закону №157-ІХ визначено, що договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року. Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом. Правовий висновок про продовження дії договору у разі закінчення його дії після 01.07.2020 відповідно до норм Закону №157-ІХ викладено, зокрема, у постанові Верховного Суду від 27.12.2022 у справі №910/21725/21.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Таким чином, оскільки строк дії Договору встановлений згідно додатку до 28.02.2022, для продовження його дії слід керуватись положеннями Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ, якими не передбачено можливості автоматичної пролонгації договору оренди на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору, як це було врегульовано ч.2 ст.17 Закону №2269-ХІІ, за виключенням випадку, коли договір оренди продовжується відповідно до частини 2 ст.18 Закону. Адже, відповідно до статті 18 Закону продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Звертає увагу суду на те, що у листі Фонду державного майна України від 20.08.2020 №10-16-16695 роз`яснено порядок застосування частини другої статті 15 Закону та зазначено, що: "Абзацом другим частини другої статті 18 Закону передбачено, що без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які "укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше". Тобто, мова йде про договори, які були укладені відповідно до Закону України від 10 квітня 1992 року №2269-XII "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон №2269-ХІІ), який вже втратив чинність, і при цьому строк таких договорів становить п`ять років або менше. У свою чергу абзацами третім та четвертим частини другої статті 15 Закону передбачено, що без аукціону також можуть бути продовжені договори які "укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону". Оскільки Закон набрав чинності з 01.02.2020, договори оренди, укладені відповідно до Закону №2269-ХІІ (у тому числі і без проведення конкурсу), які продовжуються не вперше, не належать до тих, які були укладені без проведення аукціону відповідно до вимог статті 15 Закону, і, відповідно, не можуть бути продовжені без проведення аукціону." Аналогічну правову позицію щодо можливості продовження дії договору без проведення аукціону лише коли сам договір був укладений відповідно до вимог статті 15 цього Закону викладено у постанові Верховного Суду від 20.12.2022 у справі №914/1318/21.
Проте, в даному випадку слід врахувати, що дію Договору вже було продовжено згідно додатку від 27.06.2019, і Договір було укладено 18.04.2016 року відповідно до умов, які визначені в Законі України "Про оренду державного та комунального майна" №2269-ХІІ, а отже, не відповідно до вимог статті 15 Закону, який тоді ще не діяв.
Листом управління від 19.03.2022 №143/9.1 проінформовано позивача про прийняття 09.03.2022 Виконавчим комітетом рішення №234 про відмову у продовженні договору оренди та припинення його дії.
Вищезазначені обставини, а також нові норми законодавства, що регулюють порядок укладення та продовження дії договорів оренди державного та комунального майна станом на даний час, абсолютно виключають можливість задоволення позовної вимоги про визнання судом продовженим договору оренди на той саме строк та на тих саме умовах, на яких було укладено договір оренди №10009 від 18.04.2016, у зв`язку з чим Управління просить у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши наявні у справі матеріали, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, судом встановлено:
- 18 квітня 2016 року між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, а Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна, як уповноваженим органом по укладенню договорів оренди, в особі начальника управління Мединського В.В., який діяв на підставі Положення про Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради №6/21/24 від 17.05.2012 (Орендодавець), та Тернопільською обласною громадською організацією "Спілка інвалідів спорту "Успіх", в особі голови Якимчука Ю.М., який діяв на підставі Статуту, (Орендар) укладено Договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009, відповідно до умов якого (п.1.1) Орендодавець на підставі рішення виконавчого комітету міської ради від 27.01.2016р. №66 передає, а Орендар 18.04.2016р. приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення комунальної власності (надалі - Майно), площею 61,1 кв.м., розміщене за адресою м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4, на першому поверсі, що знаходиться на балансі Управління обліку та контролю за використанням комунального майна, вартість якого визначена згідно з висновком про вартість майна / актом оцінки станом на 30.11.2015р. і становить 129 810,00 грн без ПДВ, з метою використання під розміщення громадської організації інвалідів, що не здійснює підприємницької діяльності.
Згідно п.1.4 Договору стан Майна на момент укладення договору (потребує /не потребує поточного або капітального чи поточного і капітального ремонту) визначається в акті приймання-передавання за узгодженим висновком Орендодавця і Орендаря.
В п.1.5 Договору зазначено, що одночасно з правом оренди приміщень або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) Орендарю надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі, без визначення меж земельної ділянки на місцевості.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Договору, Орендар вступає у строкове платне користування Майном одночасно із підписанням сторонами Договору та акту приймання-передачі майна. Передача Майна в оренду не тягне за собою виникнення у Орендаря права власності на це Майно. Власником Майна залишається міська рада, а Орендар користується ним протягом строку оренди.
Пунктом 2.8 Договору передбачено, що у разі припинення або розірвання Договору поліпшення орендованого Майна, здійснені Орендарем за рахунок власних коштів, які можуть відокремити від орендованого майна не завдаючи йому шкоди, є власністю Орендаря, а невід`ємне поліпшення власністю Орендодавця.
Згідно з п.2.9 Договору, вартість невід`ємних поліпшень орендованого Майна, затверджених Орендодавцем (рішенням), здійснених Орендарем за письмовою згодою (рішенням) Орендодавця може бути компенсовано Орендодавцем при приватизації об`єкту оренди шляхом викупу Орендарем (крім об`єктів оренди, які не підлягають приватизації) шляхом врахування їх в розрахунках орендної плати (по об`єктах, які не підлягають приватизації).
Відповідно до п.2.11 Договору вартість невід`ємних поліпшень, здійснених за рахунок власних коштів орендаря є власністю Орендодавця і не підлягає відшкодуванню (компенсації) в разі закінчення дії договору оренди, відмови від продовження договору оренди або його дострокового припинення з ініціативи орендаря, розірвання договорів оренди внаслідок неналежного виконання орендарями умов договорів, здійснення невід`ємних поліпшень без дозволу орендодавця, виконання робіт по невід`ємних поліпшеннях об`єкта оренди не відповідає проектно-кошторисній документації; відсутність підтвердження виконання невід`ємних поліпшень за рахунок власних коштів орендаря, відсутності рішення виконавчого комітету про затвердження вартості здійснених невід`ємних поліпшень об`єкту оренди ,в тому числі, але не виключно вартість поліпшень орендованого Майна у разі створення нової речі, зроблених Орендарем без згоди Орендодавця, які не можна відокремити без шкоди для майна.
Розділом 3 Договору врегульовано питання щодо внесення орендної плати, зокрема передбачено, що Орендар вносить орендну плату за кожен наступний місяць на рахунок Управління в строк до 15 числа наступного місяця із розрахунку: за перший (базовий) місяць оренди (березень 2016р.) 110,57 грн (без ПДВ), 22,11 ПДВ, в подальшому місячна орендна плата коригується на індекс інфляції.
Відповідно до пунктів 5.3, 5.8, 5.13, 5.16, 5.18 Договору оренди Орендар зобов`язався:
- своєчасно і в повному обсязі вносити орендну плату за користування Майном та плату за користування земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, також за право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, без визначення меж земельної ділянки на місцевості у відповідності до розділів 3, 4 Договору;
- забезпечувати збереження орендованого Майна, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати Майно в порядку, передбаченому санітарними нормами та правилами пожежної безпеки, підтримувати орендоване Майно в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з врахуванням нормального фізичного зносу, здійснювати заходи протипожежної безпеки;
- за власні кошти проводити поточний ремонт приміщень, фасаду приміщень будинку, обладнання, інвентаря, інженерних мереж та благоустрій прилеглої території, яка визначена для обслуговування орендованого приміщення, підтримувати її в належному стані;
- своєчасно здійснювати за власний рахунок поточний та інші види ремонтів орендованого Майна за письмовим погодженням органу уповноваженого управляти відповідним майном. Ця умова Договору не розглядається як дозвіл на здійснення поліпшень орендованого майна і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень;
- у разі припинення або розірвання договору в 10-ти денний термін повернути Орендодавцеві орендоване майно в належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, разом з отриманим обладнанням та інвентарем і зі всіма зробленими у ньому невід`ємними поліпшеннями, відшкодувати Орендодавцеві збитки, у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) орендованого майна з вини Орендаря, та сплатити орендну плату відповідно до умов договору.
В пункті 10.1 Договору зазначено, що такий укладено строком на 35 місяців і 14 днів і діє з 18.04.2016р. по 31.03.2019р.
Пунктом 10.3 Договору визначено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов Договору після закінчення строку його чинності протягом одного місяця, Договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим Договором. Зазначені дії оформляються додатковим договором, який є невід`ємною частиною Договору.
Згідно з п.10.4 Договору, останній не продовжується на новий термін, якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, про що Орендодавець письмово попереджує Орендаря не пізніше, ніж за три місяці до закінчення терміну договору. Попередження направляється рекомендованим листом.
В пункті 12.2 Договору сторони також погодили, що невиконання п.п. 1.2, 5.1, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.7, 5.11, 5.15, 5.16 Договору, а також невнесення плати за землю протягом трьох місяців від дня закінчення терміну платежу є підставою для дострокового розірвання цього Договору або його не продовження на новий термін.
- Відповідно до підписаного сторонами Акту передавання нежитлових приміщень в оренду від 18.04.2016 підтверджується передача в оренду Тернопільській обласній громадській організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" (код 37943968) нежитлових приміщень, площею 61,1 кв.м. за адресою м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4.
У вказаному Акті зафіксовано технічний стан приміщень та інженерних комунікацій при передачі в оренду, зокрема, зазначено, що: при візуальному обстеженні приміщень будівлі встановлено, що стіни і стеля оштукатурені, видимі значні місця замокання, сирості, тріщин та відпадання шару штукатурки; підлога бетонна стяжка та встелена керамічною плиткою, по поверхні тріщини; в віконних та дверних блоках відсутні рами, полотна, віконне скло, значна ушкодженість основ; система теплопостачання відсутня; системи електро-, водопостачання та водовідведення не функціонують, відсутнє внутрішнє інженерне обладнання, яке потребує заміни та встановлення; покриття даху потребує ремонту та заміни; фасад будівлі встелений керамічною плиткою і візуально видимі значні місця вздуття основи та відпадання плитки, тріщин; в загальному приміщення потребують проведення ремонтних робіт.
- В провадженні Господарського суду Тернопільської області знаходилась справа №921/320/17-г/7 за первісним позовом Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради до Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" про дострокове розірвання договору оренди №10009 від 18.04.2016р. та зобов`язання звільнити приміщення; а також за зустрічним позовом Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" до Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради про:
1) зобов`язання Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради виконати умови п.1.4 Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого майна), що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016р.: - визначити вид ремонту, якого потребує передане в оренду ТОГО "Успіх" нежитлове приміщення площею 61,1 кв.м., розміщене за адресою м.Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4, для приведення його в стан придатний до використання за призначенням: використання під розміщення громадської організації інвалідів, - привести передане в оренду ТОГО "Успіх" нежитлове приміщення площею 61,1 кв.м., розміщене за адресою м.Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4, в стан придатний до використання за призначенням: використання під розміщення громадської організації інвалідів;
2) встановлення нікчемності пункту 1.5 в частині передачі в оренду земельної ділянки "без визначення меж земельної ділянки на місцевості" та пунктів 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 5.3 Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого майна) №10009, укладеного 18.04.2016р. між Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради і ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх", та застосування до нікчемних положень правочину наслідки їх недійсності шляхом зобов`язання Тернопільської міської ради повернути ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх" 8 674,80 грн. (з врахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог від 01.08.2017р.) отриманих за користування земельною ділянкою.
При цьому, позовні вимоги по первісному позову у справі №921/320/17-г/7 мотивувались порушенням орендарем умов договору та взятих на себе зобов`язань, а саме невикористання орендованого приміщення за призначенням та непроведення у ньому ремонтних робіт.
В обґрунтування зустрічних позовних вимог про зобов`язання Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради виконати умови пункту 1.4 договору оренди, а саме визначити вид ремонту, якого потребує передане в оренду ТОГО "Успіх" нежитлове приміщення, та привести його в стан, придатний до використання за призначенням: під розміщення громадської організації інвалідів, зокрема, зазначалось про те, що умовами договору оренди та актом-приймання передачі не передбачено обов`язку ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх" проводити капітальний ремонт приміщення або термінів проведення будь-яких ремонтних робіт, а тому такі можуть бути здійснені протягом терміну дії договору.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 02.08.2017 у справі №921/320/17-г/7 первісний позов задоволено та ухвалено розірвати договір оренди №10009 від 18.04.2016р., укладений між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, від імені якої діє Управління обліку та контролю за використанням комунального майна, як уповноважений орган по укладенню договорів оренди та Тернопільською обласною громадською організацією "Спілка інвалідів спорту "Успіх". Також зобов`язано Тернопільську обласну громадську організацію "Спілка інвалідів спорту "Успіх" звільнити окреме індивідуально визначене майно комунальної власності нежитлове приміщення будівлі літери "Б" площею 61,10 кв.м. розміщене за адресою м. Тернопіль, вул. В. Стуса, 4 та передати його по акту прийому-передачі Управлінню обліку та контролю за використанням комунального майна протягом тридцяти днів з дня набрання рішенням законної сили. Відмовлено у задоволенні зустрічного позову.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 30.10.2017 (яку залишено без змін постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 08.05.2018) апеляційну скаргу Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів "Успіх" задоволено частково рішення Господарського суду Тернопільської області від 02.08.2017 у справі №921/320/17-г/7 скасовано в частині задоволення первісного позову. Прийнято нове рішення, яким у задоволенні первісного позову відмовлено. В частині відмови у задоволенні зустрічного позову рішення суду першої інстанції залишено без змін.
При цьому, у постанові суду апеляційної інстанції зазначено, що ні договором оренди №10009 від 18.04.2016р., ні актом передавання нежитлових приміщень в оренду від 18.04.2016р., в якому зазначено, що спірне приміщення в загальному потребує ремонту, не визначено, якого саме виду ремонту потребує об`єкт оренди поточного або капітального чи поточного і капітального ремонту. Також не визначено терміну виконання ремонтних робіт. Натомість, вищеописаними матеріалами справи підтверджено неодноразові звернення ТОГО "Спілка інвалідів "Успіх" до орендодавця з заявами про надання згоди на здійснення поліпшень орендованого нежитлового приміщення шляхом проведення капітального ремонту у зв`язку з неможливістю використання спірного приміщення за призначенням (для розміщення громадської організації інвалідів) без проведення капітального ремонту. Проте, орендар не отримав згоди від орендодавця на здійснення поліпшень орендованого нежитлового приміщення, а відтак був позбавлений можливості використовувати спірне приміщення за призначенням. З огляду на наведене, колегія суддів визнала помилковим висновок місцевого господарського суду про невиконання відповідачем (за первісним позовом) умов договору оренди №10009 від 18.04.2016р. та задоволення первісних позовних вимог про дострокове розірвання спірного договору, звільнення і повернення орендованого майна.
Щодо вимог зустрічного позову, то як зазначено у постанові, сторони без жодних зауважень підписали акт передавання нежитлових приміщень в оренду від 18.04.2016р., погодивши, що нежитлові приміщення площею 61,1 кв.м., розміщені за адресою: м.Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4, в загальному потребують проведення ремонтних робіт. Відтак, станом на момент підписання договору оренди №10009 від 18.04.2016р. та акту передавання нежитлових приміщень в оренду від 18.04.2016р., позивач (за зустрічним позовом) був обізнаний про стан приміщення, яке отримав в оренду з метою використання під розміщення громадської організації інвалідів, а тому безпідставними є вимоги зустрічного позову про зобов`язання відповідача (за зустрічним позовом) виконати умови п.1.4 договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності за №10009 від 18.04.2016р.: визначити вид ремонту, якого потребує передане в оренду ТОГО "Успіх" нежитлове приміщення для приведення його в стан придатний до використання за призначенням; привести передане в оренду ТОГО "Успіх" нежитлове приміщення в стан придатний до використання за призначенням. Суд дійшов висновку про відповідність спірних пунктів договору нормам чинного законодавства, а зокрема, частинам 1, 2 статті 796, статті 797 ЦК України, та відмову в задоволенні відповідних вимог.
У постанові суду касаційної інстанції від 08.05.2018 у справі №921/320/17-г/7 (п.26) зазначено, що з огляду на обставини, встановлені апеляційним судом, а зокрема, що умовами спірного договору оренди не було визначено право орендаря самостійно здійснити капітальний ремонт та очевидну необхідність проведення саме капітального ремонту, виходячи з того стану будівлі, яка передана за актом приймання-передачі орендованого майна, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не вбачає порушення норм матеріального права (вимог статей 18, 18-1 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та статті 783 ЦК України) у висновках апеляційного суду на предмет відмови у задоволенні позовних вимог первісного позивача про дострокове розірвання договору оренди, оскільки апеляційний суд не встановив обставин порушення первісним відповідачем укладеного між сторонами договору оренди. А, відтак, відсутність підстав для розірвання договору, звільнення і повернення орендованого майна.
- 27.03.2018 сторонами підписано Додаток до Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016, яким внесено зміни в п.4.3 Договору в частині визначення розміру плати за користування земельною ділянкою в сумі 125,81 грн.
- 27.06.2019 сторонами підписано Додаток до Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016, відповідно до якого внесено зміни в п.п.1.1, 3.1, 3.5 даного Договору, зокрема, визначивши, що вартість орендованого Майна згідно з висновком про вартість майна/ актом оцінки станом на 30.04.2019, становить 145 590,0 грн без ПДВ; розмір орендної плати за базовий місяць квітень 2019 року в розмірі 121,33 грн (без ПДВ), ПДВ 24,27 грн.
В п.2 Додатку сторони погодили продовжити Договір оренди продовжити на термін по 28 лютого 2022 року.
- 29.11.2021 Громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх" звернулася до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради із листом, у якому у відповідності до вимог статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" просила продовжити дію договору оренди №10009 від 18 квітня 2016 року, на право оренди майна комунальної власності (окреме індивідуально визначене майно) - нежитлове приміщення за адресою: м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, буд. 4, загальною площею 61,1 кв. м, розташоване на першому поверсі в будівлі літера Б, що знаходиться та обліковується на балансі управління обліку та контролю за використанням комунального майна, терміном на 35 місяців 14 днів (термін закінчення діючого договору оренди 28 лютого 2022 року).
При цьому, у листі також зазначено, що на момент укладання договору №10009 від 18 квітня 2016 року назва громадської організації була Тернопільська обласна громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх". Проте, на сьогоднішній день назву громадської організації приведено у відповідність до вимог чинного законодавства України і вона є наступною - Громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх".
До заяви додано: копію Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно ТО "Спілка інвалідів спорту "Успіх"; копію статуту ГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх"; довідку АТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 09 листопада 2021 р. про розрахунковий рахунок і назву банку, в якому відкрито рахунок; Звіт про оцінку орендованого майна; Рецензію звіту про оцінку орендованого майна, дата складання 26 листопада 2021 р., рецензент Речицький Ю.А., Довідку управління обліку та контролю за використанням комунального майна №324/9.3 від 12 листопада 2021 р. про відсутність заборгованості по орендній платі; копію Договору МОС №210067 від 22 лютого 2021 р. добровільного страхування майна.
- Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради листом від 31.01.2022 №46/9 повідомило позивача про те, що останній згідно п.5.8 умов договору оренди №10009 від 18.04.2016 року взяв на себе зобов`язання забезпечувати збереження орендованого майна, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати Майно в порядку, а також у відповідності до п.5.13. та п.5.16 за власні кошти проводити поточний ремонт приміщень, фасаду приміщень будинку, обладнання, інвентаря, інженерних мереж, та благоустрій прилеглої території, яка визначена для обслуговування орендованого приміщення, підтримувати її в належному стані. Своєчасно здійснювати за власний рахунок поточний та інші види ремонтів орендованого Майна.
Крім того, зазначено, що згідно поданого громадською організацією звіту про ринкову вартість майна об`єкта оренди, його вартість становить 57 194,0 грн, що в порівнянні з 2019 роком 145 590,0 грн. та залишковою балансовою вартістю, його вартість зменшилася в 2,5 рази, що підтверджує неналежне утримання орендованого майна та спричинення збитків власнику майна. Також, абзацом 3 пункту 135 Порядку КМУ визначено: якщо чинний орендар має заборгованість із сплати орендної плати, він не може звертатися із заявою про продовження договору оренди до моменту погашення ним такої заборгованості, яка станом на 31.01.2022 становить 338,57 грн, в тому числі пеня 1,25 грн (2 місяці).
Враховуючи наведене, а також те, що вказані умови громадською організацією не виконані, заборгованість по сплаті за оренду приміщення становить 338,57 грн, укладений договір оренди припиняє свою дію 28.02.2022, керуючись ст.19 Закону, Управління обліку та контролю за використанням комунального майна, як уповноважений орган Орендодавця (виконавчого комітету) повідомило, що не дає згоди на продовження договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016. Крім того, зазначено, що у відповідності до ст.25 Закону громадська організація протягом трьох робочих днів з дати припинення договору оренди зобов`язана повернути орендоване майно Орендодавцю, в порядку, визначеному договором оренди та передати його по акту приймання передачі.
- 09.03.2022 Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №234 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії", яким вирішено не продовжувати термін дії договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.06.2016 року укладеного з громадською організацією "Спілка інвалідів спорту "Успіх" (код ЄДРПОУ 37943968) на право користування (оренди) нежитловими приміщеннями комунальної власності за адресою м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4,3 загальною площею 61,1 кв.м, який закінчується 28.02.2022 року.
Управлінню обліку та контролю за використанням комунального майна доручено повідомити про прийняте рішення громадську організацію "Спілка інвалідів спорту "Успіх" із зобов`язанням звільнити займані приміщення та оприлюднити рішення в електронній торговій системі з урахуванням вимог чинного законодавства.
Як зазначено у рішенні Виконавчого комітету, останнє прийнято у зв`язку з закінченням терміну дії, постійним порушенням та невиконанням пунктів 5.1, 5.3, 5.7, 5.8, 5.9, 5.13, 5.16 умов договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016 року укладеного з громадською організацією "Спілка інвалідів спорту "Успіх" (код ЄДРПОУ 37943968) на право користування (оренди) нежитловими приміщеннями комунальної власності за адресою м.Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4,3 загальною площею 61,1 кв.м, несвоєчасним здійсненням страхування об`єкта оренди, керуючись пунктом 10.7 умов договору оренди, статтями 526, 785 Цивільного кодексу України, статтею 193 Господарського кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про оренду державного та комунального майна", Порядком передачі в оренду державного та комунального майна затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 №483 "Деякі питання оренди державного та комунального майна", рішенням Тернопільської міської ради від 29.10.2021 №8/10/21 "Про порядок оренди майна комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади".
- На виконання зазначеного, листом №143/9.1 від 19.03.2022 Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради повідомило позивача про прийняте 09.03.2022 року Орендодавцем - виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, рішення №234 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії" (копію рішення Виконавчого комітету від 09.03.2022 №234 зазначено в додатку до листа).
У листі також зобов`язано позивача в 10-ти денний термін після отримання даного повідомлення погасити заборгованість по орендній платі, звільнити нежитлові приміщення комунальної власності загальною площею 61,1 кв.м, розміщені за адресою м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4, та передати їх по акту Орендодавцю, в порядку визначеному договором оренди №10009.
Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Звернення до господарського суду з позовною заявою є засобом захисту порушених прав і охоронюваних законом інтересів.
Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч.1 ст.5 ГПК України).
Громадська організація "Спілка інвалідів спорту "Успіх" (код 37943968) відповідно до нової редакції Статуту, затвердженої рішенням загальних зборів Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх", протокол №3/21 від 27.11.2021, є добровільним об`єднанням громадян на основі єдності їх інтересів задля спільної реалізації своїх прав і свобод. Організація створена для спільної діяльності осіб з інвалідністю, набутою внаслідок спортивної діяльності, ветеранів фізичної культури і спорту, спортсменів, а також інших фізичних осіб, з метою задоволення потреб її членів, а також по захисту та задоволенню своїх законних інтересів та прав (п.1.1 Статуту).
Згідно з п.1.6. Статуту, організація є неприбутковою громадською організацією, створеною не для здійснення підприємницької діяльності.
Позивач звернувся із даним позовом до господарського суду про визнання договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна №10009 від 18.04.2016 продовженим на той самий строк та на тих самих умовах, вважаючи дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради та Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради щодо не продовження Договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна №10009 від 18.04.2016 на той самий строк та на тих самих умовах неправомірними і протиправними, що перешкоджає здійсненню позивачем його статутної діяльності.
При цьому, позивач також просить суд врахувати долучені ним до матеріалів справи:
- Копію Висновку експерта про визначення ринкової вартості нежитлових приміщень літ.Б (вул. Василя Стуса, буд.№4, м. Тернопіль), складеного Суб`єктом оціночної діяльності ФОП Кривокульським Петром Олександровичем №001-017V від 18.01.2017, відповідно до якого ринкова вартість об`єкта оцінки (нежитлові приміщення літ.Б загальною внутрішньою площею 61.10 м.кв., розташованих по вул. Василя Стуса, №4, м. Тернопіль, які належать Тернопільській міській раді) становить 15537,00 грн. У Висновку зазначено про те, що будівля непридатна до подальшої експлуатації, потребує капітального ремонту у літній час. Причиною незадовільного технічного стану будівлі є часткова руйнація і пошкодження основних захисних будівельних конструкцій, які допущені при експлуатації об`єкта, відсутність проведення планових ремонтів та неузгоджена ремонтно-будівельна діяльність.
- Заяву Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" за №445 від 19.06.2018, адресовану голові Тернопільської міської ради Надалу С.В., у якій, посилаючись на висновок експерта №001-017V про визначення ринкової вартості нежитлових приміщень будівлі літери "Б" по вул. Стуса, 4, м.Тернопіль, позивач просив дати згоду на здійснення ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх" невід`ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення будівлі літери "Б" по вул. Стуса, 4, м.Тернопіль шляхом проведення капітального ремонту в літній час та узгодження вартості витрат на проведення капітального ремонту; на час проведення капітального ремонту звільнити ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх" від сплати орендної плати по Договору оренди №10009 від 18.04.2016.
- Заяву Тернопільської обласної громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" №596 від 05.05.2020, адресовану голові Тернопільської міської ради Надалу С.В., у якій, посилаючись на висновок експерта №001-017V про визначення ринкової вартості нежитлових приміщень будівлі літери "Б" по вул. Стуса, 4, м.Тернопіль, позивач просив дати згоду на здійснення ТОГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх" за рахунок власних коштів невід`ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення будівлі літера "Б" по вул. Стуса, 4, м.Тернопіль шляхом проведення капітального ремонту та узгодити кошторис витрат на проведення капітального ремонту.
- Лист Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №7043/06-Ю від 15.06.2020, у якому, у відповідь на заяву про надання згоди на здійснення поліпшень орендованого майна повідомлено, що за відсутності згоди балансоутримувача, як уповноваженого органу по укладенню договорів оренди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення комунальної власності за адресою вул. В.Стуса, 4, площею 61,1 кв.м., відсутні законні підстави для прийняття відповідного рішення.
- Копію Висновку експерта про визначення ринкової вартості нежитлових приміщень літ.Б (вул. Василя Стуса, буд.№4, м. Тернопіль), складеного Суб`єктом оціночної діяльності ФОП Кривокульським Петром Олександровичем №017-021V від 18.11.2021, відповідно до якого ринкова вартість об`єкта оцінки (нежитлові приміщення літ.Б загальною внутрішньою площею 61,10 м.кв., розташовані по вул. Василя Стуса, №4, м. Тернопіль, які належать Тернопільській міській громаді м. Тернополя) становить 57 194,00 грн. У Висновку також зазначено про те, що будівля непридатна до подальшої експлуатації, потребує капітального ремонту у літній час, а причиною незадовільного технічного стану будівлі є часткова руйнація і пошкодження основних захисних будівельних конструкцій, які допущені при експлуатації об`єкта, відсутність проведення планових ремонтів та неузгоджена ремонтно-будівельна діяльність.
- Договори добровільного страхування майна за адресою вул. Стуса, 4, м.Тернопіль, укладені між ПАТ "ПРОСТО-страхування" та ТОГО Спілка інвалідів спорту "Успіх" від 20.12.2016 №1600210, від 08.02.2018 №1800032, від 22.02.2019 №1900071, від 05.02.2020 №2000060, від 22.02.2021 №210067.
В свою чергу відповідачем долучено до матеріалів справи
- Довідку №577/9 від 20.10.2022, видану Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради про те, що станом на 01.03.2022 в Громадській організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" заборгованість згідно договору оренди №10009 на нежитлове приміщення за адресою м. Тернопіль, вул. Стуса, 4, становить 322,48 грн.
- Довідку №576/9 від 20.10.2022, видану Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради про те, що отримані від Громадської організації "Спілка інвалідів спорту "Успіх" кошти в сумі 357,45 грн, оплачені 08.04.2022, зараховані в погашення заборгованості за оренду приміщення за січень-лютий 2022 року згідно договору оренди №10009 за адресою м. Тернопіль, вул. Стуса, 4. Кошти отримані після цієї дати зараховуються як плата за фактичне користування приміщенням згідно п.9.2 договору.
- Відомість нарахованої оренди та пені по договору №10009 від 18.04.2016 та нарахування по договору оренди №10009 за період з листопада 2021 року по квітень 2022 року.
Оцінивши зібрані у справу докази та дослідивши норми чинного законодавства, що регулюють розглядувані правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з такого.
Відповідно до ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 11 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України) передбачено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Статтею 284 Господарського кодексу України передбачено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності. До відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (частини 1, 6 зазначеної норми).
За змістом статті 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Частиною 1 ст.764 ЦК України передбачено, якщо наймач продовжує володіти та/або користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Отже, положення статті 764 Цивільного кодексу України визначають можливість продовження договору оренди на той самий термін і на тих самих умовах. При цьому для такого автоматичного продовження договору оренди передбачена особливість - відсутність заперечень наймодавця протягом одного місяця після закінчення терміну його дії.
Відповідно до ч.1 ст.284 Господарського кодексу України у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Пунктом 10.3 Договору визначено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов Договору після закінчення строку його чинності протягом одного місяця, Договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим Договором. Зазначені дії оформляються додатковим договором, який є невід`ємною частиною Договору.
Водночас, правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим, а також передачею права на експлуатацію такого майна регулює Закон України "Про оренду державного та комунального майна".
Спір виник стосовно продовження договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна на той самий строк та на тих самих умовах.
Слід зазначити, що на момент укладення Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016 був чинний Закон України "Про оренду державного та комунального майна" №2269-ХІІ, редакцією частини 2 статті 17 якої було передбачено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Відповідно до частини 3 ст.17 зазначеної редакції Закону №2269-ХІІ, було визначено, що після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов`язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.
Суть поновлення договору оренди у розумінні наведених норм полягає у тому, що орендар продовжує користуватися орендованим майном після закінчення строку оренди, а орендодавець, відповідно, не заперечує протягом одного місяця після закінчення строку договору в його поновленні. Відсутність такого заперечення може мати прояв у "мовчазній згоді" і у такому випадку орендар у силу закону може розраховувати, що договір оренди вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
У контексті наведених норм заява орендодавця про припинення договору оренди за закінченням строку договору є одностороннім правочином, який відображає волевиявлення орендодавця у спірних правовідносинах, що не потребує узгодження з орендарем в силу прямої норми закону, і є підставою для припинення відповідних зобов`язальних правовідносин. Повідомлення орендодавцем орендаря про припинення договору є юридично значимою дією, яка засвідчує наявність такого волевиявлення та забезпечує своєчасну обізнаність з ним іншої сторони, є передумовою для настання обумовлених таким одностороннім правочином наслідків також для іншої особи за правилами абзацу 3 частини 3 статті 202 Цивільного кодексу України (постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі №910/719/19).
Отже, якщо на дату закінчення строку договору оренди і протягом місяця після закінчення цього строку мали місце заперечення орендодавця щодо поновлення договору на новий строк, то такий договір припиняється. Оскільки зазначеними нормами визначено умови, за яких договір оренди вважається пролонгованим на строк, який був раніше встановлений, і на тих самих умовах, що були передбачені договором, то для продовження дії договору не вимагається обов`язкового укладення нового договору або внесення змін до нього. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду 25.05.2021 у справі № 910/9949/20, від 30.01.2020 у справі № 904/1207/19, від 28.05.2019 у справі № 911/2980/17, від 12.06.2018 у справі № 910/15387/17, від 05.06.2018 у справі № 904/7825/17, від 29.05.2018 у справі № 923/854/17.
Разом із тим, Закон №2269-ХІІ втратив чинність внаслідок набрання чинності Законом України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ від 03.10.2019, який введений в дію 01.02.2020.
Пунктом 2 Перехідних та прикінцевих положень Закону №157-ІХ визначено, що Договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.
Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Таким чином, оскільки строк дії Договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна №10009 від 18.04.2016 визначений згідно додатку до 28.02.2022, продовження його дії повинно відбуватись відповідно до положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ.
До спірних правовідносин підлягає застосуванню Закон України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ (в редакції чинній станом на 28.02.2022).
Порядок продовження договору оренди визначено статтею 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ, у частині 1 якої передбачено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною 2 цієї статті.
Так, у частині 2 статті 18 вказаного Закону передбачено, що без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів; релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній; Пенсійний фонд України та його органи; дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій.
Частиною 2 статті 15 вказаного Закону передбачено, що право на отримання в оренду державного та комунального майна, що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також, зокрема, мають: громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів; реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ; державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України "Про соціальні послуги"; державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки; громадські об`єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, що займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, - виключно для проведення спортивних заходів або надання фізкультурно-спортивних послуг; молодіжні центри, що є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності.
Відповідно до частини 3 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.
Частиною 7 статті 18 цього Закону передбачено, що договори, що продовжуються відповідно до частини 2 цієї статті (без проведення конкурсу), продовжуються на тих самих умовах, на яких були укладені договори оренди, що продовжуються, з урахуванням вимог цього Закону та Порядку передачі майна в оренду.
Орендна плата за договором, який може бути продовжений відповідно до частини другої цієї статті, встановлюється одним із таких способів:
на рівні останньої місячної орендної плати, встановленої договором, що продовжується, якщо такий договір було укладено на аукціоні або конкурсі;
на підставі застосування чинної на момент продовження договору орендної ставки до ринкової вартості об`єкта оренди, оцінка якого має бути здійснена на замовлення орендаря в порядку, визначеному цим Законом та Методикою розрахунку орендної плати, крім випадків, коли розмір такої орендної плати є нижчим за розмір орендної плати договору, що продовжується. У такому разі орендна плата встановлюється на рівні останньої місячної орендної плати, встановленої договором, що продовжується.
Відповідно до ч.8 ст.18 Закону №157-ІХ орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абзацу четвертого частини сьомої цієї статті, зобов`язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на цей звіт. Порядком передачі майна в оренду (для державного майна) або рішенням представницького органу місцевого самоврядування (для комунального майна) на орендаря може бути покладений обов`язок подачі додаткових документів разом із заявою про продовження договору оренди, що продовжується відповідно до частини другої цієї статті.
Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання оренди державного та комунального майна" №483 від 03.06.2020 (набрала чинності 17.06.2020) затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, пунктом 135 якого передбачено, що Орендар, який має право продовжити договір оренди без проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.
Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна.
Якщо чинний орендар має заборгованість із сплати орендної плати, він не може звертатися із заявою про продовження договору оренду до моменту погашення ним такої заборгованості.
Статтею 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ визначено, що рішення про відмову у продовженні договору оренди може бути прийнято: у випадках, передбачених статтею 7 цього Закону; якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю; якщо орендар, який бажає продовжити договір оренди майна в порядку, встановленому частиною другою статті 18 цього Закону, не надав звіт про оцінку об`єкта оренди у визначений цим Законом строк; якщо орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця; якщо орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців; якщо орендар станом на дату довідки балансоутримувача, передбаченої частиною шостою статті 18 цього Закону, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об`єкта оренди, чи має заборгованість зі сплати страхових платежів.
Як встановлено судом, 29.11.2021, тобто за три місяці до закінчення строку дії договору оренди, позивач звернувся до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради із листом, у якому у відповідності до вимог статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" просив продовжити дію договору оренди №10009 від 18 квітня 2016 року на право оренди майна комунальної власності (окреме індивідуально визначене майно) - нежитлове приміщення за адресою: м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, буд. 4, загальною площею 61,1 кв. м, розташоване на першому поверсі в будівлі літера Б, що знаходиться та обліковується на балансі Управління обліку та контролю за використанням комунального майна, терміном на 35 місяців 14 днів (термін закінчення діючого договору оренди 28 лютого 2022 року).
До заяви додано: копію Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно ТО "Спілка інвалідів спорту "Успіх"; копію статуту ГО "Спілка інвалідів спорту "Успіх"; довідку АТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 09 листопада 2021 р. про розрахунковий рахунок і назву банку, в якому відкрито рахунок; Звіт про оцінку орендованого майна; Рецензію звіту про оцінку орендованого майна, дата складання 26 листопада 2021 р., рецензент Речицький Ю.А., Довідку управління обліку та контролю за використанням комунального майна №324/9.3 від 12 листопада 2021 р. про відсутність заборгованості по орендній платі; копію Договору МОС №210067 від 22 лютого 2021 р. добровільного страхування майна.
В свою чергу, Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради листом від 31.01.2022 №46/9 як уповноважений орган Орендодавця (виконавчого комітету), керуючись ст.19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", повідомило, що не дає згоди на продовження договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016, зокрема, з підстав невиконання орендарем умов договору оренди та наявності заборгованості станом на 31.01.2022 в розмірі 338,57 грн, в тому числі пеня 1,25 грн (2 місяці).
В підтвердження наявності заборгованості позивача, відповідачем та третьою особою до матеріалів справи долучено відомості нарахованої оренди та пені по договору №10009 від 18.04.2016 та нарахування по договору оренди №10009 за період з січня 2021 року по квітень 2022 року
Також, 09.03.2022 Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №234 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії", яким вирішено не продовжувати термін дії договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009, укладеного з громадською організацією "Спілка інвалідів спорту "Успіх" (код ЄДРПОУ 37943968) на право користування (оренди) нежитловими приміщеннями комунальної власності за адресою м. Тернопіль, вул. Василя Стуса, 4,3 загальною площею 61,1 кв.м, який закінчується 28.02.2022 року.
Про вказане рішення Орендодавця позивача повідомлено листом №143/9.1 від 19.03.2022 Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради.
З аналізу вищенаведених положень законодавства слід дійти висновку, що правовий інститут пролонгації договору оренди державного чи комунального майна, закріплений у ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №2269-ХІІ від 10.04.1992р., реалізувався внаслідок мовчазної згоди сторін договору.
Водночас, Закон №157-ІХ не передбачає такої підстави для продовження дії договору оренди, як "мовчазна згода", натомість вимагає від орендаря вчинити юридично значимі дії, а саме звернутись із заявою про продовження договору не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди, а також надати звіт про оцінку майна.
Матеріали справи свідчать про те, що як до закінчення строку дії Договору (лист №46/9 від 31.01.2022), так і впродовж місяця після закінчення строку його дії (лист №143/9.1 від 19.03.2022) орендодавець повідомляв позивача про припинення Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016 та не продовження його на новий строк.
Тобто, орендодавцем реалізоване право відмови від пролонгації договору оренди відповідно до умов договору, ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №2269-ХІІ від 10.04.1992р. та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ.
У зв`язку з наведеним, суд приходить до переконання про відсутність правових підстав для визнання продовженим договору оренди (автоматичної пролонгації) на той самий строк і на тих самих умовах з огляду на наявність відмови Орендодавця на продовження дії договору, здійснену ним у строк, передбачений чинним законодавством України, та як наслідок припинення Договору оренди у зв`язку із закінченням строку його дії.
Окрім того, слід зазначити, що 27.05.2022 прийнято Постанову Кабінету Міністрів України №634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану".
Абзацом 1 п.5 вказаної Постанови визначено, що договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону. Норма щодо продовження договору, встановлена цим пунктом, не застосовується до договорів, щодо яких рішення про їх продовження прийнято на аукціоні і аукціон оголошено до дати набрання чинності цією постановою. Для продовження договору оренди на строк, передбачений цим пунктом, заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються.
В даному випадку, строк дії Договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна №10009 від 18.04.2016 визначений згідно додатку до 28.02.2022, тобто після введення воєнного стану згідно з Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022.
Поряд з цим, з урахуванням наявного в матеріалах справи листа Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради (балансоутримувача) №46/9 від 31.01.2022, у якому останнє за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди та керуючись ст.19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" повідомило орендаря про непродовження договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016, а тому в суду відсутні підстави вважати такий договір продовженим у відповідності до п.5 вищевказаної Постанови.
Згідно з частиною першою статті 24 Закону №157-ІХ договір оренди припиняється, зокрема у разі закінчення строку, на який його укладено. У разі припинення договору оренди орендар зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дати припинення договору повернути орендоване майно в порядку, визначеному договором оренди (частина перша статті 25 цього Закону).
Частинами 1, 3 ст.74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору (ч.1 ст.91 ГПК України).
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч.2 ст.76 ГПК України).
За змістом ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищезазначені обставини справи та наведені норми законодавства, суд приходить до висновку, що позивачем належними та допустимими доказами не доведено наявності підстав для автоматичної пролонгації Договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016 на той самий строк та на тих самих умовах, та відповідно порушення своїх прав у зв`язку з цим. Відтак у задоволенні позову слід відмовити.
Щодо посилання позивача на неправомірність відмови у продовженні договору, з огляду на відсутність у нього прострочення сплати орендної плати строком більше трьох місяців, безпідставність тверджень відповідача про невиконання орендарем умов договору оренди комунального майна, неможливість використовувати орендоване майно за призначенням тощо, то такі обставини до предмету спору у даній справі не відносяться, до того ж, за наявності чинного на даний час рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №234 від 09.03.2022 "Про відмову в продовженні договору оренди майна комунальної власності та припинення його дії", яким підтверджено намір орендодавця не продовжувати договір.
Щодо посилання позивача на необхідність врахування під час розгляду даної справи обставин, встановлених постановою Верховного Суду від 08.05.2018 у справі №921/320/17-г/7, як преюдиційних, зокрема, щодо спростування тверджень відповідача про невиконання громадською організацією пунктів 5.8, 5.9, 5.13, 5.16 умов договору, то слід зазначити, що такі обставини не слугують підставами для визнання договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності №10009 від 18.04.2016 продовженим на тих самих умовах і на той самий строк.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі Руїс Торіха проти Іспанії, від 18.07.2006 у справі Проніна проти України).
Судові витрати.
Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору у даній справі в сумі 2481,00 грн покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, в порядку та строки встановлені ст.ст. 256-257 ГПК України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі ухвалення рішення за відсутності учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складено та підписано 15.05.2023.
Суддя Н.М. Бурда
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2023 |
Оприлюднено | 17.05.2023 |
Номер документу | 110845421 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Зміна договорів (правочинів) оренди |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Бурда Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні