Запорізький районний суд запорізької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЄдиний унікальний номер 317/2818/22
Номер провадження 2/317/230/2023
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 травня 2023 року м. Запоріжжя
Запорізький районний суд Запорізької області у складі:
головуючого судді Громової І.Б.,
при секретарі судового засідання Ботушанській Є.В.,
за участю:
представника позивача Малімона А.В.,
відповідача ОСОБА_1 ,
представника відповідача адвоката Довгополої К.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості донарахованого (необлікованого) об`єму природного газу,
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2022 року до Запорізького районного суду Запорізької області надійшла позовна заява Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості донарахованого (необлікованого) об`єму природного газу.
В обґрунтування позовних вимог АТ «Запоріжгаз» зазначило, що з 01 липня 2015 року позивач на підставі ліцензії з розподілу природного нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ газу здійснює виключно діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності та користуванні, та здійснює щодо неї функції оперативно-технічного управління, тобто в розумінні Закону України «Про ринок природного газу» та Кодексу газорозподільних систем ПАТ «Запоріжгаз» серед суб`єктів ринку природного газу кваліфікується як оператор газорозподільної системи.
15.10.2021 працівниками АТ «ЗАПОРІЖГАЗ» на об`єкті споживання споживача, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , під час огляду вузла обліку газу, виявлено факт порушення вимог Кодексу ГРМ.
Представниками Оператора ГРМ у присутності споживача ОСОБА_1 складено Акт про порушення № ZP005132 від 15.10.2021, за яким було встановлено порушення Кодексу ГРМ, а саме: розділ ХІ глава 2 п. 1 п.п. 3 несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу), а саме: пошкоджений пломбувальний матеріал на якому встановлена охоронна пломба R12223760 в місці приєднання лічильника газу № 02076968 до газопроводу, відсутня охоронна пломба на фільтрі газопроводу до ЗВТ.
Акт, у порядку визначеному Кодексом ГРМ, підписано працівником АТ «Запоріжгаз» та споживачем без зауважень та заперечень.
Порушення усунене шляхом переопломбування лічильника газу у місці приєднання до діючого газопроводу, про що внесений відповідний запис до Акту про порушення №ZP005132 від 15.10.2021 та складено Акт № 0600188535 на встановлення охоронної пломби на вузол обліку природного газу від 15.10.2021, який підписаний представником АТ «Запоріжгаз» та споживачем ОСОБА_1 .
Споживач на комісію з розгляду акту про порушення не з`явився, заяви про її перенесення не подав.
З урахуванням виявленням факту несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ, комісією АТ «Запоріжгаз» з розгляду актів про порушення прийнято рішення про задоволення Акту про порушення № ZP005132 від 19.11.2021, що відображено у Протоколі № 2883 від 19.11.2021.
Відповідачу здійснено перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 Кодексу) з 15.04.2021 по 14.10.2021 з урахуванням усіх газових приладів (плита газова 1 шт., двоконтурний котел 1 шт.), зареєстрованих осіб (зареєстровано 1 особа) та опалювальної площі (75,1 м2). Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу склала 18357,88 грн.
13.12.2021 на адресу відповідача направлено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.
В добровільному порядку відповідачем борг не сплачено, тому позивач просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 вартість донарахованого необлікованого об`єму та обсягу природного газу в сумі 18357,88 грн. та судові витрати в розмірі 2481,00 грн.
Представником відповідача ОСОБА_1 адвокатом Довгополою К.А. подано до суду відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просила відмовити у задоволенні позову, посилаючись на не отримання другого примірника акту про порушення; не поінформування споживача про дату та час проведення засідання комісії з розгляду акту про порушення; недоведеності факту несанкціонованого втручання в роботу вузла обліку газу; невідповідності суб`єктного складу комісії з розгляду актів про порушення вимогам Кодексу ГРМ; однакового споживання природного газу за періоди попередніх років, аналогічні періоду проведення донарахування.
Представником АТ «Запоріжгаз» подано відповідь на відзив на позовну заяву, в якій товариство надало пояснення та заперечення за кожним доводом.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву.
Представник відповідача та відповідач у судовому засіданні заперечували проти задоволення позову з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.
Відповідач у судовому засіданні зазначив, що дійсно з 11.02.2015 є власником будинку АДРЕСА_1 , проте про зміну власника-споживача позивача не повідомив. Також ОСОБА_1 зауважив, що він не здійснював втручання до газового лічильника, при цьому клопотання про проведення експертизи під час складання акту про порушення він не заявляв, до позивача з заявами не звертався.
Суд, дослідивши матеріали цивільної справи та вислухавши позицію сторін, вважає що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що правовідносини між газорозподільними підприємствами та споживачами природного газу (населенням) урегульовано Законом України «Про захист прав споживачів», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природногогазу», Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, а також договорами про приєднання споживача до газорозподільної системи.
Згідно з п. 3 гл. 1 р. 1 Кодексу ГРМ, дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.
Відповідно до п. 1 гл. 1 р. VI Кодексу ГРМ, суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які у встановленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.
Абз. 2 п. 1 гл. 3 р. VІ Кодексу ГРМ визначено, що споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРС та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт. Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.
Договір розподілу природного газу між оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті регулятора та оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. 4 гл. 3 розділу VІ Кодексу ГРМ).
З наявних в матеріалах справи документів встановлено, що відповідач ОСОБА_1 є власником будинку АДРЕСА_1 . Відповідачем здійснюється фактичне споживання природного газу та оплата його вартості діючому постачальнику, а отже договір є укладеним (а.с. 10). Зазначене також підтверджено відповідачем під час судового розгляду.
Облік природного газу на об`єкті споживача організований на базі комерційного ВОГ з використанням побутового лічильник газу Gallus-2000-U типорозміру G-4, зав. №U02076968. До складу комерційного ВОГ споживача входить побутовий лічильник газу Gallus-2000-U типорозміру G-4, зав. № U02076968, фільтр газу та вимикаюча засувка на вході (кран).
Зазначений лічильник газу Gallus-2000-U типорозміру G-4, зав. № U02076968 встановлений та опломбований пломбою Оператора ГРМ - АТ «Запоріжгаз» № R12223760 у місці приєднання до діючого газопроводу (на фланцевих з`єднаннях вхідного та вихідного патрубку), що підтверджується копією Акту № 003423 встановлення побутового лічильника газу після виконання повірки, ремонту від 04.06.2014 (а.с. 11).
Згідно з абз. 2, 3 п. 1 гл. 4 р. ІХ Кодексу ГРМ, для визначення фактичного об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу приймаються дані лічильника газу оператора ГРМ. У разі відсутності лічильника газу оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача. При цьому оператор ГРМ має право протягом експлуатації лічильника газу та відповідно до вимог цього Кодексу здійснювати контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) для контролю та перевірки його показань.
Відповідно до п. 1 гл. 1 р. Х Кодексу ГРМ, приладовий облік природного газу в ГРМ організовується та здійснюється з метою отримання та реєстрації за допомогою комерційного ВОГ інформації про об`єми передачі (розподілу, споживання) природного газу в точках вимірювання та подальшого її використання при забезпеченні комерційного обліку природного газу між суб`єктами ринку природного газу.
Комерційний ВОГ, згідно з п. 4 гл. 1 р І Кодексу ГРМ, це вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу передачі) та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку.
Лічильник газу засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку;
Відповідно до п. 1 гл. 2 р. Х Кодексу ГРМ, приладовий облік природного газу в точці вимірювання може складатися з: комерційного ВОГ з використанням звужуючого пристрою з обчислювачем об`єму газу; комерційного ВОГ з використанням лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу; комерційного ВОГ з використанням побутового лічильника газу.
Згідно з абз. 6 гл. 2 р. X Кодексу ГРМ, до складу комерційного ВОГ з використанням побутового лічильника газу входять: лічильник газу; фільтр газу, якщо це передбачено технічними умовами та проєктом; автоматизовані пристрої передачі результатів вимірювання вузла обліку, якщо це передбачено технічними умовами; вимикаючі засувки на вході до комерційного ВОГ; автоматизовані пристрої приведення об`ємів природного газу до стандартних умов (коректор об`єму газу, що складається з обчислювача, коректора, вимірювального перетворювача температури газу, вбудованої механічної системи приведення до стандартних умов, інші пристрої та засоби, передбачені діючими стандартами. Такі пристрої можуть не застосовуватися в разі встановлення побутового лічильника в опалювальному приміщенні та розміщення вхідного штуцера лічильника на відстані не менше 1,5 м від входу до опалювального приміщення).
Відповідно до п. 2 гл. 5 р. Х Кодексу ГРМ, Оператор ГРМ під час введення комерційного ВОГ в експлуатацію або під час його експлуатації має право встановлювати власні охоронні пломби на елементах та складових комерційного ВОГ, а також на запірній арматурі обвідних ліній, фланцевих з`єднаннях перед комерційним ВОГ та після нього, а також на інших пристроях і місцях для унеможливлення несанкціонованого втручання в роботу складових комерційного ВОГ або несанкціонованого відбору природного газу.
Пломбування комерційного ВОГ та його складових проводиться пломбами Оператора ГРМ в місцях, передбачених проектом, паспортами заводів-виробників ЗВТ, та в місцях, де можливе несанкціоноване втручання в роботу складових комерційного ВОГ або несанкціонований відбір природного газу.
При встановленні власних охоронних пломб, у тому числі магнітних індикаторів, Оператор ГРМ має зазначити в акті про пломбування або в іншому документі, який оформлюється при зазначених заходах, місця встановлення кожної пломби, реквізити кожної пломби, сторону, яка їх встановила, та сторону, відповідальну за їх збереження. Відповідний акт про пломбування чи інший документ має бути підписаний уповноваженими особами, які брали участь та були присутніми при пломбуванні (п. 4 гл.5 р. Х Кодексу ГРМ).
Відповідно до п. 4 гл. 1 р. І Кодексу ГРМ, контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо),цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/ лічильника газу.
Несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи -це втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під`єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу.
Несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством (п. 4 гл. 1 р. І Кодексу ГРМ).
Пошкодження пломб - відсутність чи пошкодження цілісності пломб, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, у тому числі відсутність чи пошкодження на ЗВТ (лічильнику газу) пломб з відбитками тавр про їх повірку або індикаторів дії впливу постійного магнітного поля (далі - магнітні індикатори), або підтверджений факт підробки пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗВТ/лічильника газу та установлених пломб і магнітних індикаторів) (п. 4 гл. 1 р. І Кодексу ГРМ).
Відповідно до п. 5 гл. 5 р. Х Кодексу ГРМ, власник комерційного ВОГ або сторона, відповідальна за збереження комерційного ВОГ, згідно з відповідним договором про відповідальне зберігання та/або актом про пломбування чи іншим документом, який був оформлений при встановленні пломб / магнітних індикаторів, відповідає за збереження і цілісність пломб (номерних, з відбитками тавр), пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), та гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал.
Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, відповідно до п. 2 гл.6 р. Х Кодексу ГРМ, Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії: контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.
Згідно з п. 2 гл. 6 р. Х Кодексу ГРМ, споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу), зобов`язаний допустити уповноважених представників Оператора ГРМ (разом з їх відповідними засобами) за пред`явленням ними службових посвідчень на власну територію (у приміщення), де встановлений комерційний ВОГ, та забезпечити їм доступ до елементів комерційного ВОГ для виконання зазначених заходів, у тому числі огляду газопроводу перед та після ВОГ. У випадку відмови в доступі чи незабезпечення допуску Оператор ГРМ має право здійснити заходи, передбачені цим Кодексом.
Порядок проведення перевірок вузлів обліку та їх складових визначений гл. 9 р. Х Кодексу ГРМ.
Згідно з п. 7 гл. 9 р. Х Кодексу ГРМ, у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про пошкодження пломб (п. 1); 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) (п. 2).
Відповідно до абз. 2 п. 7 гл. 9 р. Х Кодексу ГРМ, розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в р. ХІ цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 гл. 2 р. ХІ Кодексу ГРМ, до порушень споживача, які кваліфікуються, як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу зокрема належить несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Згідно з п. 1 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 гл. 1 р. ХІ Кодексу ГРМ, норми цього розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованій діяльності Оператора ГРМ, застосовуються за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу.
15.10.2021 працівниками АТ «ЗАПОРІЖГАЗ» на об`єкті споживання споживача, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 під час огляду вузла обліку газу, виявлено факт порушення вимог Кодексу ГРМ.
Представниками Оператора ГРМ у присутності споживача ОСОБА_1 складено Акт про порушення № ZP005132 від 15.10.2021, за яким встановлено порушення Кодексу ГРМ, а саме: розділ ХІ гл. 2 п. 1 п.п. 3 несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу), а саме: пошкоджений пломбувальний матеріал на якому встановлена охоронна пломба R12223760 в місці приєднання лічильника газу № 02076968 до газопроводу; відсутня охоронна пломба на фільтрі газопроводу до ЗВТ (а.с. 12-13).
До акту про порушення внесено інформацію щодо: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 52, каб. 202; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення 19.11.2021 з 09.00 до 15.45; 3) телефон для уточнення дати та часу проведення комісії -0670076104.
Акт, у порядку визначеному Кодексом ГРМ, підписано працівником АТ «Запоріжгаз» та споживачем без зауважень та заперечень. Факт підписання без зауважень акту про порушення визнано споживачем у судовому засіданні.
Порушення усунене шляхом переопломбування лічильника газу у місці приєднання до діючого газопроводу, про що внесений відповідний запис до Акту про порушення №ZP005132 від 15.10.2021 та складено Акт № 0600188535 на встановлення охоронної пломби на вузол обліку природного газу від 15.10.2021, який підписаний представником АТ «Запоріжгаз» та споживачем ОСОБА_1 (а.с. 14).
Споживач (несанкціонований споживач), згідно з п. 10 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
П. 11 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ, визначено що за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
Споживач на комісію з розгляду акту про порушення не з`явився, заяви про її перенесення не подав.
З урахуванням виявленням факту несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ, комісією АТ «Запоріжгаз» з розгляду актів про порушення прийнято рішення про задоволення Акту про порушення № ZP005132 від 19.11.2021, що відображено у Протоколі № 2883 від 19.11.2021 (а.с. 15-16).
Відповідачу здійснено перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 Кодексу) з 15.04.2021 по 14.10.2021 з урахуванням усіх газових приладів (плита газова 1 шт., двоконтурний котел 1 шт.), зареєстрованих осіб (зареєстровано 1 особа) та опалювальної площі (75,1 м2). Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу склала 18357,88 грн. (а.с. 21, 22).
Згідно з п. 11 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ, розрахунок здійснено за цінами закупівлі природного газу протягом періоду необлікованого природного газу.
Відповідно до п. 12 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
13.12.2021 на адресу відповідача направлено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу (а.с. 17-20).
Допитаний у судовому засіданні свідок - контролер відділу інспектування ОСОБА_2 пояснила, що 15.10.2021 вона здійснювала контрольний огляд вузла обліку газу за адресою: АДРЕСА_1 , доступ на територію домоволодіння забезпечив відповідач ОСОБА_1 . Свідок пояснила, що під час огляду лічильника виявила пошкодження пломбувального матеріалу (пломбувального канату), на якому встановлена пломба Оператора ГРМ. Обстеження лічильника здійснювалось за участю та у присутності споживача. З метою унеможливлення несанкціонованого відбору природного газу здійснено переопломбування лічильника у місці приєднання до діючого газопроводу на вхідному та вихідному патрубку, про що складено відповідний Акт та про це зазначено в Акті про порушення. Також свідок зазначила, що у присутності споживача було складено у двох примірниках два документи, а саме: Акт про порушення № ZP005132 від 15.10.2021 та Акт № 0600188535 від 15.10.2021 на встановлення охоронної пломби на вузол обліку природного газу. Свідок пояснила, що споживачем у момент складення Акту про порушення визнано факт пошкодження пломби, про що споживачем окремо поставлено підпис у акті про порушення. Експертизу пломби чи пломбувального матеріалу споживачем не ініційовано. Споживачу залишено другий примірник Акту про порушення, про що свідчить відмітка з підписом споживача в Акті. Також свідок повідомила, що під час підписання акту застосовувалась фотофіксація.
У судовому засіданні здійснено огляд фото, з яких вбачається, що пломбувальний матеріал, на якому встановлена пломба Оператора ГРМ, розірваний.
Так, суд відхиляє доводи відповідача про непоінформованість про дату та час розгляду акту про порушення та неотримання другого примірника Акту про порушення, оскільки з копії Акту про порушення № ZP005132 від 15.10.2021 та показань свідка ОСОБА_2 вбачається, що відповідач повідомлений про дату та час розгляду Акту про порушення та отримав його копію, що засвідчується його особистим підписом в Акті про порушення.
Також суд відхиляє доводи відповідача щодо безпідставного не проведення експертизи пломби чи пломбувального матеріалу, встановленої у місці приєднання лічильника до діючого газопроводу з огляду наступне.
Відповідно до п. 6 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРМ, у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
Зважаючи на те, що під час складання Акту про порушення споживачем не ініційовано проведення експертизи пломби чи пломбувального матеріалу, експертиза не проводилась.
Аналізуючи вимоги Кодексу ГРМ, суд приходить до висновку, що пошкодження пломби Оператора ГРМ у місці приєднання лічильника до діючого газопроводу (фланцеві з`єднання) є формою втручання у складові комерційного вузла обліку природного газу організованого на основі побутового лічильника газу, як його складової.
Тобто пошкодження пломб, встановлених Оператором ГРМ, в місцях де можливий несанкціонований та безобліковий відбір природного газу, в даному випадку фланцевому з`єднанні перед комерційним ВОГ (вхідний патрубок лічильника), є підставою згідно з п.7 гл. 9 р. Х Кодексу ГРМ для проведення розрахунку необлікованого об`єму природного газу у порядку, визначеному р. ХІ Кодексу ГРМ. При цьому умовою для такого розрахунку є складення акту про порушення, що виключає доведення факту викривлення даних обліку природного газу лічильником газу, позаяк такий облік лічильником газу не міг бути здійснений.
Суд не приймає до уваги аргументи відповідача щодо відсутності у матеріалах справи доказів встановлення пломби на фільтр газу, як на підставу звільнення від відповідальності, з огляду на те, що факт порушення пломби Оператора ГРМ на фланцевих з`єднаннях у місці приєднання лічильника до діючого газопроводу є окремим порушенням, наслідком якого є застосування регламентних процедур у формі донарахування необлікованого обсягу природного газу.
Аргументи відповідача про недоведеність вини саме споживачем у несанкціонованому втручанні суперечить вимогам Кодексу ГРМ, а саме п. 4 гл. 6 р. Х Кодексу ГРМ, яким визначено, що за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування та позиції Верховного суду викладених у рішеннях під час розгляду аналогічних справ. Отже обов`язок збереження лічильника покладено саме на споживача. Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного суду у справі №321/1287/18 від 11.12.2019 та у справі №314/259/18 від 17.03.2021.
Також суд відхиляє доводи відповідача про недоведеність факту втручання безпосередньо в лічильник, оскільки пошкодження пломби (розірвання пломбувального матеріалу) вказує на те, що вузол обліку природного газу, який організований на основі побутового лічильника газу, експлуатується з порушенням вимог Кодексу ГРМ, та не може у такому стані здійснювати комерційний облік природного газу, що у свою чергу унеможливлює застосування останнього для комерційних розрахунків між сторонами договору розподілу природного газу.
У даному випадку, пошкодження пломби Оператора ГРМ у місці приєднання лічильника до діючого газопроводу (фланцеві з`єднання) є формою втручання у складові комерційного вузла обліку природного газу організованого на основі побутового лічильника газу, як його складової.
Крім того, судом відхиляються доводи відповідача щодо однакового споживання природного газу за періоди попередніх років, аналогічні періоду проведення донарахування, оскільки такі факти вказують на особливості споживання газу у певний період, виходячи з особистої необхідності споживача у користуванні природним газом. Факт споживання природного газу та оплата його діючому постачальнику не можуть слугувати підставою для нівелювання факту несанкціонованого втручання у роботу комерційного вузла обліку газу та не є підставою для висновків про застосування чи незастосування імперативної норми абз. 1 п. 1 гл. 3 р. ХІ Кодексу ГРМ. Аналогічна позиція викладена у рішенні Верховного суду від 08 лютого 2023 року у справі №210/7480/21.
Також, суд мотивовано не бере до уваги доводи відповідача щодо невідповідності суб`єктного складу комісії Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення вимогам Кодексу ГРМ з огляду на наступне.
Відповідно до п. 8 гл. 5 р. XI Кодексу ГРМ, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).
Згідно з п. 9 гл. 5 р. XI Кодексу ГРМ, до складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.
АТ «Запоріжгаз» листом від 17.12.2015 № 48/13865 на адресу НКРЕКП направлено пропозицію щодо призначення представників Регулятора для участі на постійній основі у комісії з проведення експертизи лічильників газу та розгляду актів про порушення.
Листом №40-12/588 від 25.12.2015 НКРЕКП у Запорізькій області повідомлено, що у відповідності до п. 4 гл. 10 р. ХІ Кодексу ГРМ, представник територіального органу Регулятора не зобов`язаний входити до складу зазначених комісій, та відповідно Кодексом не передбачено визнання нелегітимним результатів проведення експертиз ЗВТ та розглядів актів про порушення без представника територіального підрозділу НКРЕКП.
АТ «Запоріжгаз» листом від 09.08.2016 № 48/7318 на адресу ДП «ЗАПОРІЖЖЯСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ» направлено пропозицію щодо призначення представників Регулятора для участі на постійній основі у комісії з розгляду актів про порушення.
Листом № 08/2758 від 16.08.2016 повідомлено, що участь у комісіях не входить до функцій ДП ЗАПОРІЖЖЯСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ», у зв`язку з чим останнє не може делегувати свого члена для участі у комісії з розгляду актів про порушення.
Інженерно технічні працівники це фахівці, що займаються організацією і здійснюють керівництво над виробничими процесами. Варто враховувати, що віднесення працівника до числа інженерно-технічних співробітників здійснюється залежно від займаної ним посади. Освіта співробітника абсолютно не має значення в цьому питанні. До цієї категорії відносяться інженери, економісти, бухгалтери, соціологи, юрисконсульти, нормувальники, технологи тощо.
Особи, які були присутні під час розгляду акту про порушення та складення протоколу № 2883 від 19.11.2021, а саме: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , згідно з вищезазначеними нормами, належать до інженерно-технічного складу. Також на комісії був присутній юрист ОСОБА_7 , яка має вищу юридичну освіту що підтверджується копією дипломом № 39679508 від 20.06.2010, за яким остання у 2010 році закінчила «Класичний приватний університет» і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Правознавство» та здобула кваліфікацію юриста.
Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно зі ст. 12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 11 ЦК України, підставою виникнення цивільних правовідносин є, зокрема, правочини.
За змістом ст.ст. 16, 19, 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», відносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються виключно на договірних засадах.
Відповідно до ч. 1 ст. 714 ЦК України, за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
Згідно зі ст. 611 ЦК України, в разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Відносини між газопостачальними підприємствами та фізичними особами споживачами газу в частині обліку природного газу регулюються Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2494, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за №1379/27824, положеннями ЦК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Аналізуючи наведені вище положення норм діючого законодавства у сукупності з наданими сторонами письмовими доказами, та оскільки ОСОБА_1 матеріальні збитки, завдані несанкціонованим втручанням в ЗВТ, добровільно не сплатив, суд дійшов висновку про стягнення вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу з відповідача на користь АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз».
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 264 ЦПК України, під час ухвалення рішення суд вирішує питання як слід розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно зі ст. 141 ЦПК України, стягненню на користь АТ «Запоріжгаз» з ОСОБА_1 підлягають судові витрати по оплаті судового збору.
Керуючись ст.ст. 526, 611, 714, 1166 ЦК України, ст.ст. 2, 4, 5, 12, 13, 18, 76-81, 89, 141, 259, 263-265, 268, 273, 274-279, 352-354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого природного газу задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» вартість донарахованого необлікованого об`єму та обсягу природного газу у сумі 18357,88 грн. (вісімнадцять тисяч триста п`ятдесят сім гривень 88 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» судові витрати у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).
Позивач: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» (адреса місцезнаходження: 69035, м. Запоріжжя, вул. Заводська, буд. 7, МФО 313957, ЄДРПОУ: 03345716).
Відповідач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , адреса місця реєстрації: АДРЕСА_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_3 ).
Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 10.05.2023.
Суддя І.Б. Громова
| Суд | Запорізький районний суд Запорізької області |
| Дата ухвалення рішення | 10.05.2023 |
| Оприлюднено | 17.05.2023 |
| Номер документу | 110846887 |
| Судочинство | Цивільне |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Запорізький районний суд Запорізької області
Громова І. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні