Рішення
від 15.05.2023 по справі 160/5224/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2023 року Справа № 160/5224/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

17 березня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" (вул.Академіка Янгеля, буд.7, м.Дніпро, 49055, ІК в ЄДРПОУ 39135074) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) з вимогами: визнати протиправними та скасувати:

- рішення комісії Головного управління ДПС Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555124/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 262 від 30.06.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 30.06.2022 № 262 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555126/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1169 від 31.03.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1169 від 31.03.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555128/39135074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 418 від 30.09.2022 року, зобов`язати Державну додаткову службу України зареєструвати податкову накладну від 30.09.2022 № 418 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555130/391350 74 про відмову у реєстрації податкової накладної № 419 від 3.0.09.2022 року, зобов`язати Державну додаткову службу України зареєструвати податкову накладну від 30.09.2022 № 419 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555136/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 177 від 30.04.2022 року, зобов`язати Державну додаткову службу України зареєструвати податкову накладну від 30.04.2022 № 177 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555137/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 216 від 31.05.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.05.2022 № 216 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555138/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 263 від 30.06.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 30.06.2022 № 263 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555139/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 370 від 31.08.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладу від 31.08.2022 № 370 в Єдиному реєстрі податкових накладний за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555140/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 51 від 31.01.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.01.2022 № 51 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555141/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 52 від 31.01.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.01.2022 № 52 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555142/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 319 від 31.07.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.07.2022 № 319 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555143/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 369 від 31.08.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.08.2022 № 369 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555132/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 217 від ЗІ.05.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.05.2022 № 217 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію,

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03 листопада 2022 року № 7555134/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 320 від 37.07.2022 року, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.07.2022 № 320 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання податкової накладної на реєстрацію.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення прийняті відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеною податковою накладною з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість податковий орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, вказав про ненадання платником копій документів, що не відповідає приписам постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Отже, позивач вважає, що такі рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 22.03.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі № 160/5224/23 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 06.04.2023 року надано письмовий відзив на позовну заяву (вх.. № 28483/23), в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийняті спірні рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з встановленням наявності ризикових операцій та інше. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.

Також 06.04.2023 року на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов (вх. № 28484/23), в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

06.04.2023 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій вказано, що спірні рішення не містять змісту (розшифрування) ризикових операцій та назв підприємств, що були задіяні в таких операціях; не зазначено суть та характер ризикових операцій та/або не визначено ризикові операції, що вказує на відсутність обґрунтувань прийнятих рішень.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАКОРТ ПЛЮС" (ІК в ЄДРПОУ 39135074) зареєстровано 13.03.2014 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість; основним видом господарської діяльності є: роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код згідно з ДКПП 47.11).

Судом встановлено, що ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" (продавець) на адресу ТОВ Парк Інвест складено:

- податкову накладну № 51 від 31.01.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1824,00 грн.,

- податкову накладну № 52 від 31.01.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 983,22 грн.,

- податкову накладну № 1169 від 31.03.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 667,32 грн.,

- податкову накладну № 177 від 30.04.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1941,23 грн.,

- податкову накладну № 216 від 31.05.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1885,19 грн.,

- податкову накладну № 217 від 31.05.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 983,22 грн.,

- податкову накладну № 262 від 30.06.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 2117,68 грн.,

- податкову накладну № 263 від 30.06.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 805,14 грн.,

- податкову накладну № 319 від 31.07.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 2609,71 грн.,

- податкову накладну № 320 від 31.07.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1195,48 грн.,

- податкову накладну № 369 від 31.08.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 2927,95 грн.,

- податкову накладну № 370 від 31.08.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 828,69 грн.,

- податкову накладну № 418 від 30.09.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 2524,18 грн.,

- податкову накладну № 419 від 30.09.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 732,41 грн.

ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) 15.02.2022 року - податкові накладні № 51 від 31.01.2022 року, № 52 від 31.01.2022 року, 06.07.2022 року - податкову накладну № 1169 від 31.03.2022 року, 11.07.2022 року - податкову накладну № 177 від 30.04.2022 року, 13.07.2022 року - податкові накладні № 216 від 31.05.2022 року та № 217 від 31.05.2022 року, 18.07.2022 року - податкові накладні № 262 від 30.06.2022 року та № 263 від 30.06.2022 року, 12.08.2022 року - податкові накладні № 319 від 31.07.2022 року та № 320 від 31.07.2022 року, 14.09.2022 року - податкові накладні № 369 від 31.08.2022 року та № 370 від 31.08.2022 року, 13.10.2022 року - податкові накладні № 418 від 30.09.2022 року та № 419 від 30.09.2022 року.

Зазначені податкові накладні доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями № 1.

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних вказано про виявлені помилки: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 63.99 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" 01.11.2022 року подавались до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області первинні документи (8 додатків) щодо наявності підстав реєстрації вказаних податкових накладних, що підтверджено повідомленням № 2 від 01.11.2022 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та письмовими поясненнями вих.№ 237 від 01.11.2022 року з додатками.

Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 03.11.2022 року прийняті рішення:

- № 7555124/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 262 від 30.06.2022 року,

- № 7555126/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1169 від 31.03.2022 року,

- № 7555128/39135074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 418 від 30.09.2022 року,

- № 7555130/391350 74 про відмову у реєстрації податкової накладної № 419 від 3.0.09.2022 року,

- № 7555136/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 177 від 30.04.2022 року,

- № 7555137/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 216 від 31.05.2022 року,

- № 7555138/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 263 від 30.06.2022 року,

- № 7555139/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 370 від 31.08.2022 року,

- № 7555140/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 51 від 31.01.2022 року,

- № 7555141/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 52 від 31.01.2022 року,

- № 7555142/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 319 від 31.07.2022 року,

- № 7555143/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 369 від 31.08.2022 року,

- № 7555132/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 217 від ЗІ.05.2022 року,

- № 7555134/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 320 від 37.07.2022 року.

Спірні рішення вмотивовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства; додаткова інформація: встановлено наявність ризикових операцій та інше.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Згідно пункту 1 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Так, податкові накладні № 51 від 31.01.2022 року, № 52 від 31.01.2022 року, № 1169 від 31.03.2022 року, № 177 від 30.04.2022 року, № 216 від 31.05.2022 року та № 217 від 31.05.2022 року, № 262 від 30.06.2022 року та № 263 від 30.06.2022 року, № 319 від 31.07.2022 року та № 320 від 31.07.2022 року, № 369 від 31.08.2022 року та № 370 від 31.08.2022 року, № 418 від 30.09.2022 року та № 419 від 30.09.2022 року складені позивачем на послуги: «надання інформаційних послуг згідно договору надання послуг № 8 від 01.06.2020 року…», які містять код послуги згідно з ДКПП 63.99.

Згідно даних Державного класифікатора продукції та послуг, коду 63.99 відповідають послуги: «надання інших інформаційних послуг», не віднесених до інших угруповань: надання інформаційних послуг по телефону з використанням комп`ютерної технології; надання послуг з пошуку інформації за винагороду або на основі контракту; надання послуг з добору новин і матеріалів із преси (медійний моніторинг) тощо.

Судом встановлено, що до зареєстрованих видів господарської діяльності Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАКОРТ ПЛЮС" належить в тому числі: надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у. (код послуги згідно з ДКПП 63.99).

Також судом встановлено, що ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" 01.11.2022 року подавались до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області первинні документи (8 додатків) щодо наявності підстав реєстрації вказаних податкових накладних, що підтверджено повідомленням № 2 від 01.11.2022 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та письмовими поясненнями вих.№ 237 від 01.11.2022 року з додатками.

Зокрема, в переліку вказаних документів було надано договір про надання послуг № 8 від 01.06.2020 року, укладений з замовником ТОВ Парк Інвест, на надання послуг з передпродажної підготовки товару, спрямованих на збільшення обсягів продажу товарів, що постачаються замовником у мережу виконавця; акти здачі-прийняття робіт (наданих послуг).

Суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Окрім того суд зазначає, що мотиви прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації мають співвідноситись із підставами зупинення реєстрації податкової накладної.

Зокрема, зупинення наведених податкових накладних відбулось у зв`язку з відсутністю коду ДКПП послуг 63.99 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Проте, як вже судом встановлено, до зареєстрованих видів господарської діяльності ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" віднесено в тому числі: надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у. (код послуги згідно з ДКПП 63.99).

Втім в реєстрації наведених податкових накладних було відмовлено у зв`язку з встановленням наявності ризикових операцій, що має відповідати п.8 Критеріїв ризиковості платника податку - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Так, оскаржувані рішення містять підставу: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства; додаткова інформація: встановлено наявність ризикових операцій та інше.

При цьому, означене формулювання не надає змоги встановити, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також вказане твердження суперечить наявним в матеріалах справи документам, які були надані ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" як до суду, так і до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Суд вказує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.

Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складених ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС".

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення від 03.11.2022 року № 7555124/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 262 від 30.06.2022 року, № 7555126/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1169 від 31.03.2022 року, № 7555128/39135074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 418 від 30.09.2022 року, № 7555130/391350 74 про відмову у реєстрації податкової накладної № 419 від 3.0.09.2022 року, № 7555136/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 177 від 30.04.2022 року, № 7555137/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 216 від 31.05.2022 року, № 7555138/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 263 від 30.06.2022 року, № 7555139/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 370 від 31.08.2022 року, № 7555140/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 51 від 31.01.2022 року, № 7555141/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 52 від 31.01.2022 року, № 7555142/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 319 від 31.07.2022 року, № 7555143/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 369 від 31.08.2022 року, № 7555132/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 217 від ЗІ.05.2022 року, № 7555134/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 320 від 37.07.2022 року - є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, подані ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС", датою подання на реєстрацію.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин позов ТОВ "ДАКОРТ ПЛЮС" підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 34892,00 грн., що документально підтверджується платіжними дорученнями № 9799 від 16.03.2023 року.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України на користь позивача судовий збір у сумі 34892,00 грн.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" (вул.Академіка Янгеля, буд.7, м.Дніпро, 49055, ІК в ЄДРПОУ 39135074) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 року: № 7555124/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 262 від 30.06.2022 року, № 7555126/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1169 від 31.03.2022 року, № 7555128/39135074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 418 від 30.09.2022 року, № 7555130/391350 74 про відмову у реєстрації податкової накладної № 419 від 3.0.09.2022 року, № 7555136/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 177 від 30.04.2022 року, № 7555137/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 216 від 31.05.2022 року, № 7555138/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 263 від 30.06.2022 року, № 7555139/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 370 від 31.08.2022 року, № 7555140/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 51 від 31.01.2022 року, № 7555141/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 52 від 31.01.2022 року, № 7555142/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 319 від 31.07.2022 року, № 7555143/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 369 від 31.08.2022 року, № 7555132/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 217 від ЗІ.05.2022 року, № 7555134/39135074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 320 від 37.07.2022 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" № 51 від 31.01.2022 року, № 52 від 31.01.2022 року, № 1169 від 31.03.2022 року, № 177 від 30.04.2022 року, № 216 від 31.05.2022 року та № 217 від 31.05.2022 року, № 262 від 30.06.2022 року та № 263 від 30.06.2022 року, № 319 від 31.07.2022 року та № 320 від 31.07.2022 року, № 369 від 31.08.2022 року та № 370 від 31.08.2022 року, № 418 від 30.09.2022 року та № 419 від 30.09.2022 року датою їх надходження на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" (вул.Академіка Янгеля, буд.7, м.Дніпро, 49055, ІК в ЄДРПОУ 39135074) понесені позивачем судові витрати в сумі 17446,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дакорт Плюс" (вул.Академіка Янгеля, буд.7, м.Дніпро, 49055, ІК в ЄДРПОУ 39135074) понесені позивачем судові витрати в сумі 17446,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 15 травня 2023 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110855075
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/5224/23

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 15.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні