Рішення
від 03.05.2023 по справі 380/1797/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2023 року

справа №380/1797/23

зал судових засідань № 12

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіКузана Р.І.,

секретар судового засіданняЯщишин І.А.,

за участю:

представника позивачаДереки Д.В.,

представника відповідачаЗахарченко В.Ф.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції в порядку загального позовного провадження справу за позовом Акціонерного товариства «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

Акціонерне товариство «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» (місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Козельницька, 15, код ЄДРПОУ 23269555) (далі позивач, АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО») звернулося до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Поля Олександра, 57, код ЄДРПОУ 43968079) (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023 №59/32-00-04-04-01-23269555 в частині 989 276,83 грн, в т.ч. 791 421,46 грн за податковим зобов`язанням та 197 855,37 грн за штрафом, винесене Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем проведена камеральна перевірка податкових декларацій АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» з податку на додану вартість, а саме: за лютий, березень, квітень та травень 2022 року. За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт. Зазначає, що податковий орган дійшов висновку про порушення позивачем п. 201.10 ст. 201, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 та пп. 69.1, пп. 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.10 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість за лютий - травень 2022 року на загальну суму 1 458 308 грн., в т.ч. за лютий 2022 року на суму 301 869 гривень, за травень 2022 року на суму 1 156439 гривень.

На підставі Акту перевірки відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 31.10.2022 №296/32-00-04-04-01-23269555, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт/послуг) на 1 822 885 грн., з яких 1 458 308 грн. за податковими зобов`язаннями та 364 577 грн. за штрафом.

Також зазначає, що за результатами адміністративного оскарження рішенням Державної податкової служби України від 18.01.2023 №1373/6/99-00-06-01-02-06 скарга АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» задоволена частково та скасовано вказане податкове повідомлення-рішення в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ у розмірі 644024 грн. У зв`язку з цим відповідач виніс нове податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023 №59/32-00-04-04-01-23269555, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 1 017 855 грн., у тому числі 814 284 грн за податковим зобов`язанням та 203 571 грн за штрафом.

Позивач вважає, що відповідачем не враховано норми підрозділу 2 розділу XX ПК України, який доповнено пунктом 32-2 згідно із Законом № 2120-ІХ від 15.03.2022, в редакції Закону № 2260-ІХ від 12.03.2022. Згідно з цією нормою тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Крім цього зазначає, що підставою для формування податкового кредиту за звітні періоди лютий-травень 2022 року платниками, що використовують касовий метод, є документ, що підтверджує дату списання коштів із банківського рахунка (видачі з каси) платника ПДВ або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (чи тих, що підлягають постачанню) йому товарів/послуг.

Таким чином вважає, що позивач правомірно сформував податковий кредит у березні-травні 2022 року на підставі первинних документів без реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а застосування податковим органом відповідальності в цій спірній ситуації суперечить законодавству та є протиправним. З цих підстав просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою від 06.02.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Відповідач 28.02.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що Східним міжрегіональним управлінням по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку податкових декларацій з податку на додану вартість АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 23343582) за лютий 2022 року №9044488928 від 30.03.2022, березень 2022 року №9047376465 від 19.04.2022, за квітень 2022 року №9053533752 від 20.05.2022 та за травень 2022 року №9093707105 від 23.06.2022, за результатами якої складено Акт №298/32-00-04-04-01-24-23269555 від 20.09.2022.

В ході проведеної перевірки встановлено порушення п. 201.10 ст. 201, п 200.4 ст. 200, п.198.6 ст.198 та пп. 69.1., пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.10 №2755-VI в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість за лютий та травень 2022 року на загальну суму 1458308,00 грн.

За результатами розгляду скарги позивача Державною податковою службою України скасовано ППР Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 31.10.2022 №296/32-00-04-04-01-23269555 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ у розмірі 644024,00 грн, також у частині застосування штрафних санкцій у розмірі 161006,00 грн.

Також, за результатами адміністративного оскарження Східним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків винесено ППР від 19.01.2023р. №59/32-00-00-04-01-23269555 на збільшення податкових зобов`язань з податку на додану вартість на 1017855,00 грн.

Вказує, що наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», яким передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів. В ході перевірки встановлено, що АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» не було надано контролюючому органу заяв суб`єктів господарської діяльності контрагентів позивача, які не зареєстрували податкові накладні в ЄППН по поставленим позивачу товарам, послугам про неможливість виконання платником податків податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних. Таким чином відповідач вважає, що твердження щодо можливості формування податкового кредиту на підставі первинних документів, отриманих від контрагентів за лютий-травень 2022 року є безпідставними.

Звертає увагу, що пунктом 1987.6 статті 198 Податкового кодексу України встановлено, що не відноситься до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтвердженні зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними.

Таким чином вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та таким, що прийнято відповідно до діючого законодавства України. З урахуванням наведеного, представник відповідача вважає вимоги позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. У задоволенні позовних вимог просить відмовити повністю.

Від представника позивача 06.03.2023 надійшла відповідь на відзив (вх. № 14892).

Ухвалою від 13.03.2023 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.

Від представника відповідача 30.03.2023 надійшли заперечення на відповідь на відзив вх. №6442).

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених в позовній заяві, відповіді на відзив. Просила суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву та запереченнях на відповідь на відзив. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 23269555). Основні види діяльності: 35.11 Виробництво електроенергії (основний); 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у.; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 85.10 Дошкільна освіта; 85.32 Професійно-технічна освіта; 86.21 Загальна медична практика; 86.22 Спеціалізована медична практика; 86.23 Стоматологічна практика; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання; 35.14 Торгівля електроенергією; 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря; 36.00 Забір, очищення та постачання води; 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод; 38.11 Збирання безпечних відходів; 39.00 Інша діяльність щодо поводження з відходами; 41.10 Організація будівництва будівель; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій.

Посадовими особами Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі пп. 19-1.1.46, пп. 19-1.1.2 п. 19-1.1 ст. 19 пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, аа. 70.1.1 п. 75.1 ст. 75, ст. 76, п. 200.10 ст. 200 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку податкових декларацій з податку на додану вартість АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» за лютий 2022 року №9044488928 від 30.03.2022, за березень 2022 року №9047376465 від 19.04.2022, за квітень 2022 року №9053533752 від 20.05.2022 та за травень 2022 року №9093707105 від 23.06.2022.

За результатами камеральної перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків складено акт №298/32-00-04-04-01-24-23269555 від 20.09.2022 (далі акт перевірки від 20.09.2022), яким встановлено порушення п. 201.10 ст. 201, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 та пп. 69.1, пп. 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.10 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість за лютий - травень 2022 року на загальну суму 1 458 308 грн., в т.ч. за лютий 2022 року на суму 301 869 гривень, за травень 2022 року на суму 1 156439 гривень.

Перевіркою встановлено, що AT «ДТЕК Західенерго» до розділу ІІ «Податковий кредит» податкових декларацій з ПДВ за лютий - травень 2022 року включено суми ПДВ по незареєстрованих в ЄРПН податкових накладних на загальну суму 1 415 969,71 грн, у тому числі:

- за лютий 2022 року у розмірі - 301868,62 грн (по АСОЦІАЦІЯ НЕЗАЛЕЖНИХ ЕКСПЕРТІВ УКРАЇНИ «УКРЕКСПЕРТ» (код ЄДРПОУ 24721069) на суму ПДВ 1 702,57 грн; по КП «ЛАДИЖИНСЬКА МІСЬКА АПТЕКА» (код ЄДРПОУ 30165582) на суму ПДВ 3 317,13 грн; по ТОВ «ВЕНДС-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39146107) на суму ПДВ 29 514,55 грн; по БВ «ЛЕГЕНДА» (код ЄДРПОУ 42927398) на суму ПДВ 267 334,37 гривень);

- за березень 2022 року у розмірі - 172 848,34 грн (по КП ДСОК «ЕЛЕКТРОНІК-РІВНЕ» (код ЄДРПОУ 31383192) на суму ПДВ 74 316,66 грн; по БВ «ЛЕГЕНДА» (код ЄДРПОУ 42927398) на суму ПДВ 40 752,36 грн; по ТОВ «ВЕНДС-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39146107) на суму ПДВ 36 856,62 грн; по ТОВ «ІНГВАРТРАНС» (код ЄДРПОУ 22610456) на суму ПДВ 12 500,00 грн; ТОВ «СВІТ АВТОТЕХНІКИ» (код ЄДРПОУ 39815134) на суму ПДВ 814,99 грн; по ПРАТ «ГАЛНАФТОХІМ» (код ЄДРПОУ 23958622) на суму ПДВ 2 755,50 грн; по ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131587) на суму ПДВ 1 827,41 грн; по ТОВ «ЛЬВІВЕНЕРГОЗБУТ» (код ЄДРПОУ 42092130) на суму ПДВ 1 024,80 гривень);

- за квітень 2022 року у розмірі - 188 774,53 грн (по AT «ПРИКАРПАТТЯОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131564) на суму ПДВ 22 932,37 грн; по ТОВ «УЕБ» (код ЄДРПОУ 37027819) на суму ПДВ 23 760,00 грн; по ТОВ «ВЕНДС-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39146107) на суму ПДВ 11 465,74 грн; по БВ «ЛЕГЕНДА» (код ЄДРПОУ 42927398) на суму ПДВ 100 616,42 грн; по ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) на суму 30 000,00 гривень);

- за травень 2022 року у розмірі - 752 478,22 грн (по ТОВ «ЦЕНТР ПРОМЗІЗ» (код ЄДРПОУ 38440953) на суму ПДВ 39 741,26 грн; по ТЗОВ «СВІТ АВТОТЕХНІКИ» (код ЄДРПОУ 39815134) на суму ПДВ 1 512,96 грн; по ТОВ «ЕНРЕМО» (код ЄДРПОУ 40446069) на суму ПДВ 1 028,60 грн; по ТОВ «ДНІПРОГАЗСТРОЙРЕСУРС» (код ЄДРПОУ 42742590) на суму ПДВ 23 422,20 грн; ТОВ «ДТЕК КУРАХІВСЬКА ТЕС» (код ЄДРПОУ 43594541) на суму ПДВ 686 773,20 гривень).

В акті перевірки від 20.09.2022 податковий орган вказав, що відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не надає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту.

Крім цього, в акті перевірки від 20.09.2022 відповідач вказав, що АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» протиправно включено до складу податкового кредиту за березень, квітень та травень 2022 року податок на додану вартість на загальну суму 42338,40 грн по податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строків, передбачених ПК України.

На підставі висновків акта камеральної перевірки №298/32-00-04-04-01-24-23269555 від 20.09.2022 Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято податкове повідомлення-рішення від 31.10.2022 №296/32-00-04-04-01-23269555, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 1822885 грн., з яких 1458308 грн. - податкове зобов`язання та 364577 грн. - штрафні (фінансові) санкції.

Не погоджуючись із таким рішенням позивач звернувся із скаргою до Державної податкової служби України.

За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України прийнято рішення від 18.01.2023 №1373/6/99-00-06-01-02-06, яким скаргу позивача задоволено частково, податкове повідомлення-рішення №296/32-00-04-04-01-23269555 від 31.10.2022 скасовано в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ у розмірі 644024 грн та застосування штрафних санкцій у розмірі 161006 грн.

На підставі рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги Східним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків винесено податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023р. №59/32-00-00-04-01-23269555 про збільшення суми грошового зобов`язання по ПДВ в розмірі 1017855,00 грн, в тому числі за податковим зобов`язанням 814284 грн та штрафними санкціями 203571 грн.

Частково не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням та вважаючи його протиправним АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» звернулось з цим позовом до суду.

Суд встановив, що в межах даного спору позивачем оскаржується податкове повідомлення-рішення в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ за незареєстрованими податковими накладними по господарських операціях з наступними контрагентами: ТзОВ «Інгварттранс», ТзОВ «Світ автотехніки», ПрАТ «Прикарпаттяобленерго», ТзОВ Вендс трейд», ОСОБА_2 , ТзОВ «Дніпрогазстройресурс» ТзОВ «Курахівська теплова електрична станція» на загальну суму 791421,46 грн податкових зобов`язань, в тому числі 15314,99 грн за березень 2022 року, 64398,11 грн за квітень 2022 року, 711708,36 грн за травень 2022 року та 197855,37 грн штрафних санкцій.

Позивач вказує, що спеціальною нормою законодавства (пункт 32-2 підрозділу 2 «Особливості справляння податку на додану вартість» розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України) чітко передбачено на період лютий-травень 2022 року право платника податків на формування податкового кредиту без реєстрації податкових накладних виключно на підставі первинних документів, а тому загальна норма законодавства (п.201.10 ст.201 ПК України) не застосовується. При цьому, спеціальними нормами законодавства не передбачено вимог щодо реєстрації в подальшому податкових накладних для збереження права на податковий кредит. Внесені з 27.05.2022 зміни до ПК України не передбачають необхідності зменшення податкового кредиту у випадку не реєстрації податкової накладної до 15.07.2022, а лише покладає обов`язок звірити раніше сформований податковий кредит з даними зареєстрованих податкових накладних.

Відповідач в свою чергу вказує, що норма закону щодо можливості формування у лютому-травні 2022 року податкового кредиту лише на підставі первинних документів зобов`язує платника податків до 15.07.2022 уточнити (привести у відповідність) податковий кредит до даних реєстру податкових накладних.

Надаючи оцінку доводам сторін на підтвердження своїх вимог та заперечень по суті спору суд встановив, що до складу податкового кредиту декларацій з ПДВ за лютий-травень 2022 року позивачем включено суми ПДВ, сплачені у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі первинних документів.

На підтвердження правомірності формування податкового кредиту за лютий-травень 2022 року від контрагентів постачальників позивач надав первинні документи: платіжні доручення, видаткові накладні та акти надання послуг, що свідчать про здійснення господарської діяльності, яка відповідає основному виду діяльності позивача.

Суд зазначає, що такі документи первинного обліку містять всі необхідні реквізити, не мають недоліків за формою чи змістом. Актом перевірки та рішенням про результати розгляду скарги не встановлено порушення позивачем порядку оформлення або складання таких первинних (розрахункових) документів відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Формування спірного податково кредиту здійснювалось позивачем за касовим методом. Зокрема,

-по ТзОВ «Інгвартранс» податковий кредит у березні 2022 року на суму 12500 грн сформований за першою подією оплата (платіжне доручення №2457461 від 22.03.2022, акт наданих послуг №58 від 22.03.2022);

-по ТзОВ «Світ автотехніки» податковий кредит у березні 2022 року на 2814,99 грн та у травні 2022 року на 1512,96 грн сформований за першою подією оплата (платіжні доручення №2453971 від 15.03.2022 та №251905 від 24.05.2022, видаткові накладні №51 від 17.03.2022 та №77 від 22.04.2022);

-по ТзОВ «Вендс Трейд» податковий кредит у квітні 2022 року на суму 11465,74 грн сформований по факту оплати платіжні доручення №2474653, №2474654, №2474655, №2474656 від 07.04.2022 (акт приймання передачі виконаних будівельних робіт за березень 2022 року №35 від 28.03.2022);

-по ОСОБА_2 податковий кредит у квітні в суму 30000 грн сформований по факту оплати - платіжні доручення №2484813 від 22.04.2022 (акт приймання-передачі робіт №ОУ-217 від 16.04.2022);

- по ТЗОВ Дніпрогазстройресурс» податковий кредит у травні 2022 року на суму 23422,20 грн сформований по факту оплати платіжні доручення №2508842, №2508843 від 11.05.2022 (видаткові накладні №14 від 12.04.2022 та №12 від 25.03.2022);

-по ТОВ ДТЕК Курахівська ТЕС» податковий кредит у травні 2022 року на суму 686773,20 грн сформовано по факту оплати платіжне доручення №2514442 від 18.05.2022 (акт приймання-передачі товару №29 від 28.04.2022).

Щодо взаємовідносин позивача з АТ «Прикарпаттяобленерго» суд встановив, що податковий кредит у спірний період сформований позивачем на підставі належним чином зареєстрованих вказаним контрагентом податкових накладних.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).

Відповідно до п. 54.3 ст. 54 та пп. 54.3.1 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Порядок оформлення результатів перевірки визначено у ст.86 ПК України.

Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України - результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.

Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.

Відповідно до п.86.2. ст.86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Таким чином, акт перевірки є носієм інформації щодо наявності правопорушень з боку платника податків та містить висновки щодо предмету перевірки.

Згідно з п. 198.2 ст. 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (п. 201.1 ст. 201 ПК України).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно).

Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Тобто, за загальним правилом право на формування податкового кредиту виникає у платника податків лише на підставі податкових накладних в тому податковому періоді, коли вони зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-IX від 12.05.2022 внесено зміни до Податкового кодексу України у розділ XX «Перехідні положення».

Відповідно п. 32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України - тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:

- включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;

- отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Тобто, у період з лютого по травень 2022 року спеціальна норма ПК України дозволяла формувати податковий кредит на підставі первинних документів без обов`язкової реєстрації податкової накладної.

Відповідно до п.п. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (які відповідно до Закону №2260-ІХ застосовуються починаючи з 27.05.2022) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Абзацом 3 п. 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Згідно з абзацом 12 п. 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Відповідно до п. 69.1.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України було прийнято наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» №225 від 29.07.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303, який набув чинності 06.09.2022.

Нормами цього Порядку визначено процедуру на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З аналізу наведених норм ПК України випливає висновок, що платники податку продавці (постачальники) товарів (робіт, послуг) поділяються на три категорії:

-які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки;

-в яких відновилась можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки;

-в яких відсутня можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.

В залежності від того, до якої категорії віднесено платника податку, ПК України встановлює їм можливість без притягнення до відповідальності виконати свій обов`язок по реєстрації податкових накладних:

-до 15 липня 2022 року які мають можливість;

-протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей в яких відновилась можливість;

-протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні в яких відсутня можливість.

При цьому, покупці (отримувачі) товарів (робіт, послуг) мають обов`язок уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, сформований на підставі первинних документів відповідно до п.32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, у разі відсутності факту реєстрації їх контрагентами податкової накладної у зазначені строки.

Поряд з цим, норми п. п.32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України не містять жодних додаткових умов чи обмежень щодо можливості формування платником податків податкового кредиту на підставі первинних документів по факту настання першої події.

Таким чином, право платника податку - покупця товарів (робіт, послуг) на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту за відсутності зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних, поставлено в залежність від того, до якої з вищезазначених категорій віднесено його контрагента-продавця. Лише після встановлення кінцевих часових меж необхідності реєстрації податкових накладних можливо визначити строк виконання таким платником податку обов`язку щодо коригування податкового кредиту.

Суд звертає увагу, що відповідачем в акті перевірки від 20.09.2022 взагалі не досліджувалось питання наявності можливості в контрагентів позивача провести реєстрацію податкових накладних по господарських операціях, за якими АТ ДТЕК «Західенерго» сформований податковий кредит.

Тобто, відповідачем не встановлено граничних строків виконання контрагентами позивача обов`язку по реєстрації податкових накладних.

Також акт перевірки не містить відомостей про притягнення контрагентів позивача до відповідальності за нереєстрацію чи несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за наявності такої можливості.

Тому, суд не бере до уваги доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях, щодо необхідності коригування позивачем сформованого на підставі первинних документів податкового кредиту саме до 15.07.2022.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідач не довів належними та допустимими доказами правомірності прийнятого ним податкового повідомлення-рішення, яким АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» донараховано податкові зобов`язання з податку на додану вартість та штрафних санкцій.

З урахуванням зазначених норм законодавства та досліджених доказів суд дійшов висновку, що АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» правомірно сформовано податковий кредит на підставі наявних у нього первинних (розрахункових) документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Тому, в діях позивача відсутні податкові порушення, які б призвели до заниження р.18 декларацій з податку на додану вартість за лютий, березень, квітень, травень 2022 року. Відтак, податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023 №59/32-00-04-04-01-23269555 в частині 989 276,83 грн, в тому числі 791 421,46 грн за податковим зобов`язанням та 197 855,37 грн за штрафними санкціями підлягає скасуванню.

Решта доводів та заперечень сторін на правомірність прийнятого рішення суду не впливають та висновків суду не спростовують.

Ураховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що позов АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» є обґрунтованим і підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір, який в силу ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 19.01.2023 №59/32-00-04-04-01-23269555 в частині 989 276,83 грн, в тому числі 791 421,46 грн за податковим зобов`язанням та 197 855,37 грн за штрафними санкціями.

Стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Поля Олександра, 57, код ЄДРПОУ 43968079) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Акціонерне товариство «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» (місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Козельницька, 15, код ЄДРПОУ 23269555) судовий збір в сумі 14839 (чотирнадцять тисяч вісімсот тридцять дев`ять) грн. 16 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене та підписане 12.05.2023

СуддяР.І. Кузан

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110857039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/1797/23

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 14.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні