РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2023 року справа № 580/1861/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах Держави до Тальнівської міської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальний заклад «Тальнівський будинок культури» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
13.03.2023 Перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури (20202, Черкаська обл., м.Звенигородка, вулиця Софії Терещенко, будинок 40А; код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах Держави (далі - позивач) подав у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Тальнівської міської ради (20401, Черкаська обл., Звенигородський р-н, м.Тальне, вул. Соборна, будинок 28; код ЄДРПОУ 36566327) (далі - відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльності щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, с.Папужинці, вул. 8 Березня, 2а;
зобов`язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, с.Папужинці, вул. 8 Березня, 2а.
Додатково просив про час та місце розгляду справи повідомити зацікавлених осіб, Звенигородську окружну прокуратуру та Черкаську обласну прокуратуру.
Обґрунтовуючи зазначив, що на приміщення вказаного комунального закладу і на земельну ділянку, яка знаходиться у його користуванні, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними об`єктами нерухомості та земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу культури.
Ухвалою від 17.03.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та вирішив розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Залучив до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальний заклад «Тальнівський будинок культури» (20401, Черкаська область, Звенигородський район, м.Тальне, вул. Соборна, буд. 49; код ЄДРПОУ 021360063) (далі - третя особа). Також встановив відповідачу та третій особі строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву та пояснень на позовну заяву та повідомив сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Згідно з даними довідки про доставку електронного листа в електронний кабінет відповідача вказану ухвалу він отримав 17.03.2023, рекомендованим повідомленням про поштове вручення підтверджується, що третя особа її отримала 04.04.2023.
Відповідач правом подати до суду відзив, а третя особа пояснення не скористалися.
Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Рішенням Тальнівської міської ради від 08.12.2020 № 1/8-9 «Про реорганізацію сільських рад розформованих територіальних громад Тальнівського району Черкаської області» розпочато процедуру державної реєстрації припинення в результаті реорганізації юридичної особи - Папужинської сільської ради (ЄДРПОУ 26490131, вул. Перемоги, 4а, с. Папужинці, Тальнівського району, Черкаської області) шляхом приєднання до Тальнівської міської ради (ЄДРПОУ 36566327, вул. Соборна, 306, м. Тальне, Тальнівського району, Черкаської області.
На території Тальнівської об`єднаної територіальної громади за адресою: вул. 8 Березня, 2 а, с. Папужинці, Звенигородського району, Черкаської області,- знаходиться Папужинський сільський будинок культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури», який діє на підставі рішення від 08.12.2020 № 1/8-9 «Про реорганізацію сільських рад розформованих територіальних громад Тальнівського району Черкаської області».
Відповідно до рішення міської ради від 30.12.2020 № 3/8-1 «Про передачу в оперативне управління відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради нерухомого, рухомого майна, інших необоротних активів і майнових прав, що обліковуються за закладами культури сільських рад, розформованих територіальних громад Тальнівського району Черкаської області» майно, закріплене за Папужинським сільським будинком культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури» передане в оперативне управління відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради.
Статутом комунального закладу «Тальнівський будинок культури» (далі - Статут), затвердженим рішенням Тальнівської міської ради від 05.10.2021 № 16-8-23, визначено, що Папужинський сільський будинок культури належить до комунальної власності відповідача. Засновником закладу є територіальна громада в особі відповідача. Функції оперативного управління здійснює уповноважений відповідачем орган - відділ культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради.
Третя особа створена з метою забезпечення реалізації державної політики в галузі культури, організації культурно-просвітницьких заходів, які покликані сприяти духовному відродженню українського народу, здійснення комплексу заходів, спрямованих на розвиток художньої творчості, піднесення творчого потенціалу діючих колективів художньої самодіяльності та створення нових, організації дозвілля населення, збереження та розвитку української культури та культур інших національностей (п. 1.7 Статуту).
Згідно з п. 3.1 Статуту управління Закладом в межах повноважень здійснює Орган управління, безпосереднє керівництво Закладом здійснює директор. Директор Закладу несе відповідальність за виконання покладених на Заклад завдань, результати фінансово-господарської діяльності, стан і збереження майна, що перебуває в управлінні Закладу (підп. 7 п. 3.1 Статуту). Матеріально-технічна база Закладу включає приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, оргтехніку, земельні ділянки, рухоме та нерухоме майно, що перебуває в його користуванні (п. 6.8 Статуту). Структурним підрозділом третьої особи є Папужинський сільський будинок культури - філія.
На запит прокуратури від 28.07.2022 № 50/3-392 вих-22 Виконавчий комітет Тальнівської міської ради листом від 08.08.2022 № 01-06/4005 повідомив, що відповідно до актів приймання-передачі правовстановлююча документація на будівлі закладів та землю, на якій вони розміщені, до відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради не передавалися. Проаналізувавши відповідну документацію, яка знаходиться у відділі житлово-комунального господарства, благоустрою, охорони навколишнього природного середовища, інфраструктури, комунальної власності і містобудування апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради, виявив, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщений Папужинський сільський будинок культури - філія, відсутні (земельна ділянка не сформована, кадастровий номер відсутній). У бюджеті на 2021 рік у міській раді заплановано кошти на виготовлення правовстановлюючих документів лише на приміщення Вишнопільського сільського будинку культури - філія КЗ «Тальніський будинок культури» та Павлівський-І сільський будинок культури - філія КЗ «Тальніський будинок культури». На 2022 рік заплановано подальше виготовлення правовстановлюючої документації. Проте робота на вказаному напрямку зупинена у зв`язку з введенням воєнного стану.
На запит Звенигородської окружної прокуратури від 25.08.2022 № 50/3-495 вих - 22 Виконавчий комітет Тальнівської міської ради листом від 05.09.2022 № 01-06/4818 повідомив, що правовстановлюючі документи на будівлю - Папужинський сільський будинок культури - філія КЗ «Тальнівський будинок культури» оформлені на спільну власність територіальних громад сіл та міста Тальнівського району в особі Тальнівської районної ради. Відділом культури, туризму та з питань діяльності ЗМІ Тальнівської міської ради укладено договір із ФОП ОСОБА_1 для виготовлення технічної документації на приміщення Папужинського сільського будинку культури-філії КЗ «Тальнівський будинок культури» (вул. 8 Березня, 2 а, с. Папужинці, Звенигородський район Черкаська область, площа - 1542,1 м.кв.).
25.08.2022 № 50/3-494вих22 Звенигородська окружна прокуратура звернулася запитом до Тальнівського відділку КП «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» щодо надання інформації про реєстрацію речових прав на об`єкти нерухомого майна закладів культури.
Тальнівський виробничий відділок КП «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» листом від 31.08.2022 № 16 повідомив, що інформація про земельні ділянки та власника правовстановлюючих документів на Папужинський сільський будинок культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури» відсутня.
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом від 08.11.2022 № 10-23-0.21-3722/2-22 повідомило, що за інформацією відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області земельна ділянка, яка знаходиться в адміністративних межах Тальнівської міської територіальної громади, за адресою: вул. 8 Березня, 2 а, с. Папужинці, Звенигородського району Черкаської області, - не сформована, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не виготовлені, відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру не внесені.
На запит Звенигородської окружної прокуратури від 11.11.2022 № 50/3-679 вих 22 відповідач листом від 21.11.2022 № 01/06/6358 повідомив про відсутність фактів відхилення від вимог чинного законодавства в частині формування земельних ділянок під об`єктами соціальної інфраструктури комунальної власності. Також заначив, що у межах наданих повноважень, систематично реалізовує право володіння, користування та розпорядження майновими ресурсами територіальної громади, в тому числі приведення у відповідність облікових даних, шляхом виготовлення правовстановлюючих документів та реєстрації речових прав.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.02.2023 відомості щодо права власності за адресою: вул. 8 Березня, 2 а, с. Папужинці, Звенигородський район Черкаська область,- відсутні.
Використання будівлі вказаного закладу культури та земельної ділянки під ним без оформлення відповідних правовстановлюючих документів зумовили звернення позивача до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 № 1775 «Про нормативи забезпечення населення клубними закладами» (далі - Постанова КМУ № 1775) встановлено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу.
Згідно з п. 6 Постанови КМУ № 1775 визначено, що до закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.
Відповідно до ч.2 ст.12 Закону України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI «Про культуру» (далі - ЗУ № 2778-VI) суб`єктами діяльності у сфері культури є:
держава в особі уповноважених органів виконавчої влади;
територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування;
професійні творчі працівники;
наукові працівники, зокрема, музейних, бібліотечних закладів, історико-культурних заповідників, архівних установ;
педагогічні працівники закладів освіти сфери культури;
митці, які працюють на засадах мистецького аматорства;
працівники культури;
заклади культури, заклади освіти сфери культури, а також підприємства, установи та організації всіх форм власності, статути (положення) яких передбачають провадження діяльності у сфері культури;
окремі громадяни, об`єднання громадян, які провадять діяльність у сфері культури.
Згідно з ч.1 ст.16 ЗУ № 2778-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують:
збереження культурних цінностей на території України, охорону культурної спадщини, захист історичного середовища;
збереження Музейного фонду України, Державного бібліотечного фонду України, Національного архівного фонду України, фільмофонду, їх постійне поповнення сучасними творами мистецтва, продукцією вітчизняного книговидавництва, кінематографа, аудіовиробництва;
функціонування і розвиток мережі музеїв, архівів, бібліотек, мистецьких шкіл, студій, клубів, кінотеатрів, кіно-, відеопрокатних підприємств, об`єднань, заповідників, реставраційних закладів державної та комунальної власності;
збереження нематеріальної культурної спадщини, в тому числі традиційної народної культури, мов, діалектів і говірок, фольклору, традицій, звичаїв і обрядів, народних художніх промислів та ремесел, історичних топонімів тощо.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. "а" ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями комунальної власності територіальних громад.
Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.
Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Проаналізувавши зазначене суд дійшов висновку, що управління об`єктами культури, т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.
Відповідач з часу припинення існування Папужинської сільської ради правовстановлюючі документи на будівлю Папужинського сільського будинку культури - філія КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку під ним не оформлював. Будівля вказаного закладу культури та земельна ділянка під ним всупереч вимог законодавства використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.
З огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, с.Папужинці, вул. 8 Березня, 2а,- не відповідає закону.
Відсутність заходів щодо оформлення речових прав на майно Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури» свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування та розвитку.
Доказами не підтверджено, що оспорювана бездіяльність зумовлена виключно запровадженим воєнним станом.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).
Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись ст.ст.6, 14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури (20202, Черкаська обл., м.Звенигородка, вулиця Софії Терещенко, будинок 40А; код ЄДРПОУ 02911119) задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тальнівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, с.Папужинці, вул. 8 Березня, 2а.
Зобов`язати Тальнівську міську раду (20401, Черкаська обл., Звенигородський р-н, м.Тальне, вул. Соборна, будинок 28; код ЄДРПОУ 36566327) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Папужинського сільського будинку культури - філії КЗ «Тальнівський будинок культури», а також земельну ділянку за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, с.Папужинці, вул. 8 Березня, 2а.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення постановлене, складене у повному обсязі та підписане 15.05.2023.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2023 |
Оприлюднено | 17.05.2023 |
Номер документу | 110859415 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні