Рішення
від 16.05.2023 по справі 440/8445/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/8445/22Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС ПОСТАЧ" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС ПОСТАЧ" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, а саме:

- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.02.2022 №190215 прийняту Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті.

В обґрунтування позову зазначено, що 14.02.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області, Державної служби України з питань безпеки на транспорті винесено постанову про застосування адміністративного-господарського штрафу № 190215, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. Зазначено, що у графі даної постанови щодо допущення порушення законодавства про автомобільний транспорт зазначено: перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт. Крім того, зазначено, що час і місце вчинення правопорушення вказано: 05.01.2022 р., а/д М-22 км 53, ТЗ Renault, д.н.з. НОМЕР_1 . Постанову було направлено супровідним листом від 17.02.2022 року № 10320/38/24-22, копія якого надається. Інші документи та інформацію щодо прийнятої постанови позивач не отримував. Позивач зазначив, що дійсно 05.01.2022 водій позивача, ОСОБА_1 здійснював вантажне перевезення з пункту навантаження: м. Кременчук до пункту розвантаження: м. Гадяч на належному позивачу транспортному засобі, що підтверджується копією товарно- транспортної накладної від 05.01.2022 року № 05/01 та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, які надаються. Під час здійснення вантажного перевезення у ОСОБА_1 був відсутній тахограф, але була наявна індивідуальна контрольна книжка водія, згідно якої позивач 05.01.2022 року на транспортному засобі: ТЗ Renault, д.н.з. НОМЕР_1 , на маршруті: Гадяч - Кременчук- Гадяч вів облік одометра, початку робочої зміни, тривалість перерви між періодами керування та кінець робочої зміни, копія індивідуальної контрольної книжки водія додається. Позивач стверджує, що здійснення перевірки та підстави притягнення до адміністративно-господарської відповідальності були роз`яснені позивачеві вже після винесення самої постанови, адже під час здійснення самої перевірки посадові особи Відділу Державного нагляду (контролю) у Полтавській області навіть не роз`яснили водієві його права, підстави зупинки транспортного засобу та норми права, які були порушені. Тим більше, ОСОБА_1 навіть не дали можливості здійснити фотофіксацію акту проведеної перевірки та будь-яких інших документів. Як виявилося згодом, посадові особи, які здійснювала перевірку вимагали наявність обладнаного тахографа та не звернули увагу на індивідуальну книжку водія. Внаслідок цього, позивач перебував у стані правової невизначеності, адже не був обізнаний про конкретні підстави притягнення його до відповідальності. Таким чином, з огляду на наявність контрольної книжки водія позивач категорично не погоджується з винесенням постанови про застосування адміністративного-господарського штрафу від 14.02.2022 року № 190215, вважає її протиправною, необгрунтованою та невмотивованою.

Ухвалою суду від 08.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/8445/22, клопотання про поновлення строку звернення до суду з цим позовом задоволено; поновлено строк для звернення до суду із цим позовом; призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

14.11.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому вказано, що відповідно до Акту № 250945 проведення перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт під час перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.01.2022, зокрема встановлено, що під час перевірки виявлено порушення відсутність на момент перевірки документів визначених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: товарно-транспортної накладної або іншого законодавством визначеного документа на вантаж. Перевезення вантажів транспортним засобом обладнаним цифровим тахографом водій не використовую гіп-картку водія до цифрового тахографу, без оформлення щоденного реєстраційного листка режимів праці водія за 05.01.2022. У тому числі порушення відповідальність за яке наступає відповідно до статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт абз. 3, ч. 1 Закону перевезення вантажів за відсутності на момент перевірки документів передбачених статтею 48 Закону. Водій транспортного засобу зі змістом акту ознайомлений від підпису та пояснень - відмовився, акт не підписав. Відповідач стверджує, що в даному випадку під час перевірки було виявлено два порушення: відсутність товарно-транспортної накладної та відсутність чіп-картки цифрового тахографу без оформлення щоденного реєстраційного листка режимів праці водія за 05.01.2022 року (у акті визначено, що транспортний засіб обладнаний тахографом). Крім того, відповідач зазначає, що у позовних вимогах позивача порушується лише питання щодо додержання водієм транспортного засобу режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України, одне порушення, що було зафіксовано в акті. Водночас відповідач зазначає, що позивачем не оспорюється факт здійснення вантажного перевезення без товарно-транспортної накладної. Крім того, відповідач зазначає, що вимоги Порядку № 1567 не передбачають надання копії акту водію транспортного засобу або ж його фотографування. Крім того, зазначено, що водій транспортного засобу скористався своїм правом відмови в наданні будь-яких пояснень по суті порушень, акт не підписав. Контрольну книжку водія не надав. Не пояснив причини відсутності картки до цифрового тахографу на 05.01.2022.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що 05.01.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті за результатами перевірки складено акт №250947, в якому зафіксовано порушення ТОВ "РЕСУРС ПОСТАЧ", а саме: перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: ТТН або іншого визначеного законодавством документу на вантаж. Перевезення вантажів транспортним засобом обладнаним цифровим тахографом водій не використовує особисту чіп-карту водія до цифрового тахографу, без оформлення щоденного реєстраційного листа режимів праці та відпочинку водія за 05.01.2022 року у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України Про автомобільний транспорт абз. 3 ч.1 Перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. 48 ЗУ Про автомобільний транспорт, а саме: без оформлення ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, без оформлення щоденного реєстраційного режиму праці та відпочинку за 05.01.2022.

Водій зі змістом акту ознайомлений від підпису та надання пояснень відмовився.

04.02.2022 на адресу ТОВ "РЕСУРС ПОСТАЧ" направлено повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

14.02.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн від 14.02.2022 №190215 у зв`язку з перевезенням вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 ЗУ Про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 ЗУ Про автомобільний транспорт.

Зазначену постанову направлено на адресу ТОВ "РЕСУРС ПОСТАЧ".

Вважаючи оскаржувану постанову протиправною, позивач звернувся із позовом до суду.

Згідно статті 2 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-III (Закон - №2344-III) законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Відповідно до ст.18 Закону №2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Стаття 60 Закону №2344-ІІІ передбачає, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За приписами статті 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку визначені Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 (Положення №340), згідно пункту 1.3 якого вимоги Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Згідно п.6.1 Положення №340 вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Відповідно до п.6.3 Положення №340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Згідно п.1.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (Інструкції №385), її норми поширюються на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до п.1.4 Інструкції №385 визначені у ній терміни вживаються у такому значенні:

- адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування";

- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;

- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;

- тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР;

Відповідно до пунктів 3.3, 3.6 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема:

- дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом;

- наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.

З урахуванням наведеного, суд зазначає, що передбачений у ст.48 Закону №2344-III перелік документів не є вичерпним. Згідно вказаних приписів Інструкції №385 у разі використання цифрового тахографа водій зобов`язаний мати роздруківку даних роботи тахографа. Таким чином, в контексті ст.48 Закону №2344-III роздруківку тахографа необхідно відносити до категорії "інші документи, передбачені законодавством".

Суд зазначає, що в акті перевірки зафіксовано порушення позивачем вимог ст.48 Закону №2344-III, а саме: перевезення вантажу без оформлення ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, без оформлення щоденного реєстраційного режиму праці та відпочинку за 05.01.2022.

Відповідач зазначає, що в акті перевірки встановлено, що транспортний засіб обладнаний тахографом.

Як вище зазначено, відповідно до пункту 6.3 Положення №340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

Водночас у даному випадку позивач не надав доказів несправності чи пошкодження тахографа, проте, ведення індивідуальної контрольної книжки водія здійснюється у випадку якщо ТЗ не обладнано тахографом.

З урахуванням наведеного, перевезення вантажу без оформлення ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, без оформлення щоденного реєстраційного режиму праці та відпочинку за 05.01.2022 свідчить про недотримання позивачем вимог ст.48 Закону №2344-ІІІ та правомірність застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу згідно ст.60 Закону №2344-ІІІ на підставі спірної постанови.

Суд зазначає, що акт перевірки містить відомості щодо ознайомлення водія з актом перевірки, проте, водій від надання пояснень та підпису відмовився.

Позивачем не надано до суду доказів спростовування зазначеного.

З огляду на викладене, позовні вимоги ТОВ "РЕСУРС ПОСТАЧ" не підлягають задоволенню.

Також у зв`язку з відмовою у задоволенні позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС ПОСТАЧ" (вул. Драгоманова, буд. 16, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 43541259) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, 155, м. Полтава, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено18.05.2023
Номер документу110889311
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —440/8445/22

Рішення від 16.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні