Рішення
від 16.05.2023 по справі 560/377/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/377/23

РІШЕННЯ

іменем України

16 травня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави до Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача СК "Кузьминський" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення 13-ї позачергової сесії восьмого скликання Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області №15 від 10.02.2022 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради».

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , будучи депутатами Щиборівської сільської ради, всупереч вимогам Закону України "Про запобігання корупції" на засіданні 13-ї позачергової сесії восьмого скликання, яке відбулось 10.02.2022, при винесенні на розгляд питання №15 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради», проголосували «ЗА», чим прийняли рішення в умовах реального конфлікту інтересів.

За вказані протиправні дії ОСОБА_1 та ОСОБА_2 постановами Красилівського районного суду від 21.10.2022 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов`язаних з корупцією, передбачених ч. 2 ст. 172-7 КУпАП.

Ухвалою суду від 09.01.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву.

Третя особа пояснень також не подавала.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Відповідно до рішення №1 першої сесії восьмого скликання Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області від 08.12.2020 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було обрано депутатами Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , будучи депутатами Щиборівської сільської ради, 10.02.2022 під час проведення засідання 13-ї позачергової сесії восьмого скликання Щиборівської сільської ради при винесенні на розгляд питання №15 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради», проголосували «ЗА».

10 лютого 2022 року прийнято рішення Щиборівської сільської ради №15 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради».

Постановами Красилівського районного суду від 21.10.2022 ОСОБА_1 (справа №677/1008/22) та ОСОБА_2 (справа №677/1006/22) та притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов`язаних з корупцією, передбачених ч. 2 ст. 172-7 КУпАП та накладено на кожного стягнення у виді штрафу в розмірі двісті неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 3400 (три тисячі чотириста) гривень.

У вказаних судових рішеннях встановлено, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань стосовно юридичної особи СК «Кузьминський» (код ЄДРПОУ 03785757) кінцевими бенефіціарними власниками СК «Кузьминський» є ОСОБА_2 (тип бенефіціарного володіння: прямий вирішальний вплив, відсоток частки статутного капіталу в юридичній особі або відсоток права голосу в юридичній особі - 25%) та ОСОБА_3 (відсоток частки в статутному капіталі в юридичній особі або відсоток право голосу в юридичній особі 25%, який також є керівником та представником товариства), а ОСОБА_1 є представником товариства, який має право вчиняти дії від імені юридичної особи СК «Кузьминський», в тому числі підписувати договори тощо.

Відповідно до витягу №00034090589 від 08.12.2021 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про шлюб, 23.07.1989 року між ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , виконавчим комітетом Кузьминської сільської ради Красилівського району Хмельницької області зареєстровано шлюб.

Окрім того, відповідно до витягу № 00034090846 від 08.12.2021 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження, батьками ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідно до наказу № 61 від 02.12.2013 керівника СК «Кузьминський» ОСОБА_2 прийнято на роботу в СК «Кузьминський» на посаду радника голови правління.

Відповідно до наказу № 45 від 01.08.2016 ОСОБА_1 прийнято на роботу в СК «Кузьминський» на посаду економіста.

У постановах Красилівського районного суду від 21.10.2022 у справі №677/1008/22 та справі №677/1006/22 зазначено, що вищенаведене свідчить про наявність приватного інтересу у депутатів сільської ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на наступне.

За приписами частини першої статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно пункту 34 частини першої статті 26 Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частин першої-третьої статті 59 Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Згідно ч.1-3 статті 59-1 Закону сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради публічно повідомляє про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не бере участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.

Якщо неучасть осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у прийнятті рішення призведе до втрати повноважності відповідної ради, іншого колегіального органу, особи, у яких наявний конфлікт інтересів, беруть участь у прийнятті радою, іншим колегіальним органом рішення, за умови публічного самостійного повідомлення про конфлікт інтересів під час засідання колегіального органу.

Якщо повідомлення про конфлікт інтересів здійснено на засіданні ради, іншого колегіального органу, інформація про таке повідомлення обов`язково вноситься до протоколу засідання ради, іншого колегіального органу.

У статті 1 Закону України "Про запобігання корупції" надано значення термінів, які у ньому вживаються:

- близькі особи - члени сім`ї суб`єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб`єкта;

- потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

- реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Згідно з підпунктом "б" пункту 1 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови.

У відповідності до частини першої статті 28 Закону України "Про запобігання корупції" особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вживати заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

За приписами частин першої та другої статті 35-1 Закону України "Про запобігання корупції" правила врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Президента України, народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, суддів, суддів Конституційного Суду України, голів, заступників голів обласних та районних рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

У разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.

Тобто, при виникненні конфлікту інтересів у депутата сільської ради він має діяти у відповідності до правила, передбаченого у статті 59-1 Закону, згідно з яким можливість брати участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою пов`язано з виконанням ним такої умови: самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Разом з тим, у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій місцевого самоврядування, вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.

Згідно вимог частини першої статті 67 Закону України "Про запобігання корупції" нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об`єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства, органу місцевого самоврядування. Орган або посадова особа надсилає до Національного агентства протягом трьох робочих днів копію прийнятого рішення про скасування або одержаного для виконання рішення суду про визнання незаконними відповідних актів або рішень.

З огляду на наведене, чинним законодавством передбачено імперативний припис та безумовне визнання протиправним рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого за наявності конфлікту інтересів.

Отже, в контексті зазначеної заборони, для встановлення порушення процедури прийняття рішення, визначальним є сам факт участі депутата у голосуванні за наявності конфлікту інтересів (незалежно потенційного чи реального), а не вплив такого голосування на прийняте рішення з урахування наявності кваліфікованої більшості, необхідної для прийняття позитивного рішення колегіальним органом.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 31.10.2018 року у справі № 810/2500/16.

Постановами Красилівського районного суду Хмельницької області від 21.10.2022 було встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , будучи депутатами Щиборівської сільської ради, 10.02.2022 на засіданні 13-ї позачергової сесії 8 скликання Щиборівської сільської ради проголосували за прийняття рішення «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради», не повідомили про наявність у них реального конфлікту інтересів, що є прямим порушенням вимог Закону України "Про запобігання корупції".

Вказані обставини відповідно до частини шостої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України є обов`язковими для адміністративного суду та додатково доказуванню не потребують.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що рішення відповідача №15 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради» прийняте в умовах реального конфлікту інтересів, відтак підлягає скасуванню як протиправне на підставі статті 67 Закону України "Про запобігання корупції". Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21 вересня 2018 року у справі №237/2242/17.

Таким чином, позов підлягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до ч.2 ст. 139 КАС України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов першого заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 13-ї позачергової сесії восьмого скликання Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області №15 від 10.02.2022 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою СК «Кузьминський» на території Щиборівської сільської ради».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16 травня 2023 року

Позивач:Перший заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Театральна, 4,Красилів,Хмельницька область,31000 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Щиборівська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області (вул. Центральна, буд. 12,с. Щиборівка,Хмельницький район, Хмельницька область,31071 , код ЄДРПОУ - 04404421) Третя особа:СК «Кузьминський» (31047, вул. Робоча, 1, с. Кузьмин, Щиборівська сільська ОТГ, Хмельницький район, код ЄДРПОУ 03785757)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено18.05.2023
Номер документу110890437
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин

Судовий реєстр по справі —560/377/23

Рішення від 16.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні