Постанова
від 16.05.2023 по справі 826/19446/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2023 року

м. Київ

справа № 826/19446/16

касаційне провадження № К/9901/40253/18, № К/9901/40254/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Державної фіскальної служби України, Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.04.2017 (головуючий суддя - Келеберда В.І.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017 (головуючий суддя - Федотов І.В., судді - Сорочко Є.О., Оксененко О.М.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Прованс ЛТД» до Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві, третя особа: ДФС України, про визнання протиправними дій щодо неприйняття податкових накладних, зобов`язання вчинити дії,-

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Прованс ЛТД» (далі - позивач, Товариство, платник) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві (далі - відповідач, Інспекція, контролюючий орган), третя особа: ДФС України, (далі - третя особа, ДФС України), в якому просило визнати протиправними дії щодо неприйняття податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, вважати зареєстрованими податкові накладні протягом операційного дня, коли їх було подано.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що Товариством податкові накладні оформлено та подано до контролюючого органу відповідно до вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у прийнятті таких накладних для відповідної реєстрації.

Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 03.04.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017, позов задовольнив. Визнав протиправними дії Інспекції щодо неприйняття податкових накладних для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, податкові накладні вважати прийнятими та зареєстрованими протягом операційного дня, коли вони були подані.

Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з протиправності дій податкового органу щодо відмови у реєстрації податкових накладних, вважає необґрунтованими доводи контролюючого органу про порушення позивачем при формуванні податкових накладних пункту «ґ» статті 201 ПК України.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, ДФС України звернулась до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення у справі про відмову у задоволенні позову повністю.

В обґрунтування своїх вимог ДФС України посилається на неврахування судовими інстанціями, що прийняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку на рівні ДФС України відбувається в автоматичному режимі на підставі наявної в програмі інформації і не залежить від дій ДФС України.

Інспекція також не погодившись із судовими рішеннями попередніх інстанцій, подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування своїх вимог, Інспекція послалася на неврахування судами, що позивач, надсилаючи податкові накладні, сформував їх з порушенням вимог пункту 201.1 статті 201, пункту 192.1 статті 192 ПК України та Інструкції з телекомунікаційного зв`язку, затвердженої наказом ДПА України від 10.04.2008 №233, а саме, з підстав неукладення договору про надання електронної звітності.

Позивач відзив (заперечення) на касаційну скаргу не подав, що не перешкоджає її розгляду.

Вищий адміністративний суд України ухвалами від 11.12.2017 відкрив провадження за касаційними скаргами ДФС України та Інспекції, витребував матеріали справи з суду першої інстанції.

Верховний суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 15.05.2023 прийняв касаційну скаргу Офісу до провадження та визнав за можливе розглянути справу у попередньому судовому засіданні 16.05.2023.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі і правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов до висновку, що касаційні скарги задоволенню не підлягають з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій і підтверджується матеріалами справи, підставою для неприйняття для реєстрації податкових накладних вказано порушення пункту «ґ» статті 201 ПК України, а саме: місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг вказане у документів не відповідає інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Позивачем (продавцем) у поданих до податкового органу податкових накладних вказано наступне місцезнаходження: площа Спортивна, 1-А, Печерський район м. Київ.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців місцезнаходженням Товариства є м. Київ, площа Спортивна, 1-А.

Податкова адреса зазначена позивачем у податкових накладних та розрахунках коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної відповідає даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України встановлено, що платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Пунктом 201.8 статті 201 ПК України передбачено, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр), звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок).

Пунктом 9 Порядку визначено причини відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); 5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України.

Як зазначено вище, підставою для неприйняття для реєстрації податкових накладних вказано порушення вимог пункту «ґ» статті 201 ПК України, а саме: місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг вказане у документів не відповідає інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Водночас, судовими інстанціями установлено, що таке твердження скаржника спростовується інформацією, яка зазначена у поданих податкових накладних та яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Доводи касаційних скарг зазначених висновків суду не спростовують і не дають підстав вважати, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.

Керуючись статтями 341, 349, 350, 355, 356, 359 КАС, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги Державної фіскальної служби України та Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.04.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

СуддіЛ.І. Бившева Р.Ф. Ханова В.В. Хохуляк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110893606
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —826/19446/16

Постанова від 16.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 16.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні