Справа № 522/20543/14-ц
Провадження №2/522/752/23
УХВАЛА
17 травня 2023 року м. Одеса
Приморський районний суд м. Одеси під головуванням судді Єршової Л.С.,
за участю:
секретаря судового засідання Тончевої П.В.,
представника Одеської обласної прокуратури Місюрко Г.А.,
представника відповідача Коваленко К.О.,
представника третьої особи ОСОБА_1 ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні питання щодо процесуального правонаступництва у цивільній справі за позовом Одеської обласної прокуратури в інтересах Одеської міської ради, Приморської районної адміністрації Одеської міської ради до ОСОБА_3 про приведення приміщення у первинний стан, визнання недійсним свідоцтва, скасування реєстрації,
ВСТАНОВИВ:
В провадженнісудді Приморськогорайонного судум.Одеси ЄршовоїЛ.С.знаходиться цивільнасправа запозовом Одеської обласної прокуратури в інтересах Одеської міської ради, Приморської районної адміністрації Одеської міської ради до ОСОБА_3 про приведення приміщення у первинний стан, визнання недійсним свідоцтва, скасування реєстрації.
До участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, у судовому засіданні 01.03.2023 року як правонаступника померлої ОСОБА_4 протокольною ухвалою було залучено ОСОБА_1 .
Також третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача у справі зазначено Реєстраційну службу Одеського міського управління юстиції, Інспекцію ДАБК в Одеській області, Департамент ДАБІ в Одеській області.
У судовому засіданні представником прокуратури зазначено, що наразі всі вищевказані особи припинили свою діяльність, при цьому відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 року суб`єктами державної реєстрації прав є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.
Рішенням Одеської міської ради від 03.02.2016 року №248-VІІ внесено зміни до Положення про юридичний департамент Одеської міської ради щодо здійснення зазначеним департаментом суб`єкта державної реєстрації прав, передбачених Законом України «Про державну реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Тобто, в даному випадку мало місце адміністративно-правове правонаступництво, тобто факт передачі адміністративних функцій державного органу, що ліквідується, іншим органам влади.
Крім того, на теперішній час ліквідовано і Одеське міське управління юстиції, до якого входила Реєстраційна служба, чинним законодавством правонаступника Одеського міського управління юстиції не визначено.
Враховуючи викладене, а також те, що по суті судовий спір не впливає на права та обов`язки Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, а позов подано прокуратурою безпосередньо в інтересах Одеської міської ради, прокурор не вважав за необхідне у даному випадку залучати Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради до участі у справі у якості третьої особи.
Представник відповідача ОСОБА_3 адвокат Коваленко К.О. та представник третьої особи ОСОБА_1 ОСОБА_2 погодились з позицією прокурора.
Також прокурором поставлено питання щодо заміни третіх осіб - Інспекції ДАБК в Одеській області, Департамент ДАБІ в Одеській області на правонаступника Державну інспекцію архітектури та містобудування України, від якої надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи.
Представник відповідача ОСОБА_3 адвокат Коваленко К.О. зазначила, що це питання необхідно було вирішувати у підготовчому засіданні, але залишила зазначене питання на розсуд суду, представник третьої особи ОСОБА_1 . Іваненко М.Д. підтримав позицію прокурора.
Розглянувши зазначене питання, судом встановлено наступне.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під ним розуміють перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права до іншого. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, уповноважений відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) іншому або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції. Подібну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №2а-23895/09/1270, від 07.04.2022 у справі №910/8252/21.
У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин. Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другого відповідача суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача. Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із цим суб`єктом. Така правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 08.12.2021 у справі №9901/348/19 та постановах Верховного Суду від 22.02.2021 у справі №910/6336/19, від 07.04.2022 у справі №910/8252/21.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДАБІ України з 20.03.2020 перебуває в стані припинення (запис №10701100016047267).
Згідно з пунктами 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України« вирішено ліквідувати Державну архітектурно-будівельну інспекцію та утворити Державну сервісну службу містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду« утворено Державну інспекцію містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Установлено, що забезпечення діяльності Державної інспекції містобудування у 2020 році здійснюється в межах видатків, передбачених Державній архітектурно-будівельній інспекції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 №1340 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду« утворено ДІАМ України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. При цьому ліквідовано Державну інспекцію містобудування та Державну сервісну службу містобудування. Установлено, що забезпечення діяльності ДІАМ України та заходи, пов`язані з ліквідацією ДАБІ України, у 2021 році здійснюються в межах видатків, передбачених Державній інспекції містобудування та Державній сервісній службі містобудування.
20.05.2021 проведено державну реєстрацію ДІАМ України (код ЄДРПОУ 44245840), про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за №1000701020000092252.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 №960, Уряд погодився з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій про можливість здійснення ДІАМ України повноважень і виконання функцій з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Крім того, відповідно до Положення про ДІАМ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 №1340, ДІАМ України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Ураховуючи наведене, суд звертає увагу, що ДАБІ України як юридична особа не ліквідована, проте її функціональні обов`язки передані до ДІАМ України.
Аналогічний висновок викладений Верховним Судом у постанові від 02.08.2022 у справі №924/159/14.
Відповідно до сформованої Верховним Судом практики, зокрема викладеної у постановах від 10 вересня 2020 року у справі № 420/5772/18, від 06 жовтня 2020 року у справі № 804/958/17, від 10 жовтня 2020 року у справі №804/958/17, від 03 грудня 2020 року у справі № 805/2173/16-а, від 30 грудня 2020 року у справі 805/4361/17-а, у випадку, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
За приписами статті 55 ЦПК України, у разі смерті фізичної особи, припинення юридичної особи, заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в цивільному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку він замінив.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає за необхідне замінити третіх осіб - Інспекцію ДАБК в Одеській області, Департамент ДАБІ в Одеській області на правонаступника Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ДІАМ).
Керуючись ст. 55 ЦПК України,
У Х В А Л И В:
Замінити третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача у справі № 522/20543/14-ц, а саме - Інспекцію ДАБК в Одеській області, Департамент ДАБІ в Одеській області на правонаступника - Державну інспекцію архітектури та містобудування України, 01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, будинок 26.
Копію позовної заяви та доданих до неї матеріалів надіслати до Державної інспекції архітектури та містобудування України.
Судове засідання по справі № 522/20543/14-ц за позовом Одеської обласної прокуратури в інтересах Одеської міської ради, Приморської районної адміністрації Одеської міської ради до ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог не предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_1 , Державна інспекція архітектури та містобудування України, про приведення приміщення у первинний стан, визнання недійсним свідоцтва, скасування реєстрації, призначити на 03.08.2023 року на 14.00 год.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя Л.С. Єршова
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2023 |
Оприлюднено | 18.05.2023 |
Номер документу | 110906206 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Приморський районний суд м.Одеси
Єршова Л. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні