Ухвала
від 17.05.2023 по справі 910/523/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaУХВАЛА

про забезпечення позову

м. Київ

17.05.2023справа №910/523/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., розглянув заяву акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815; далі - Залізниця) в особі його регіональної філії «Південно-Західна залізниця» (вул. Лисенка, буд. 6, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 40081221; далі - Філія) про забезпечення позову

у справі № 910/523/23

за позовом Залізниці в особі її Філії

до Київської міської державної адміністрації (вул. Дегтярівська, буд. 31, корпус 2, м. Київ, 03680; ідентифікаційний код 00022527)

про визнання незаконними та скасування розпоряджень від 07.05.2020 №678 та від 11.02.2021 №261, визнання права користування земельною ділянкою та витребування земельної ділянки в користування,

без виклику представників сторін,

ВСТАНОВИВ:

Залізниця в особі її Філії звернулася до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської державної адміністрації (далі - КМДА) про:

- визнання незаконним та скасування розпорядження КМДА від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» (далі - Розпорядження №678);

- визнання незаконним та скасування розпорядження КМДА від 11.02.2021 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва» (далі - Розпорядження №261);

- визнання за Залізницею права постійного користування земельною ділянкою державної власності площею 12,2526 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 (далі - спірна земельна ділянка);

- витребування від КМДА в користування Залізниці спірної земельної ділянки.

Позовні вимоги мотивовано тим, що:

- розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №755-р «Про будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця» підтримано пропозицію Мінтрансу щодо будівництва в 2004-2005 роках залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця»;

- рішенням Київської міської ради (далі - КМР) сесія VI скликання від 02.12.2010 №302/5114 «Про надання земельних ділянок державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця (правий берег р. Дніпро) у Голосіївському та Печерському районах м. Києва» (далі - Рішення №302/5114);

- на підставі вказаного рішення державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 15,8568 га з цільовим призначенням для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) серії ЯЯ №389662; до складу земельної ділянки площею 15,8568 га входить три земельні ділянки, в тому числі спірна земельна ділянка;

- постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» вирішено утворити публічне акціонерне товариство «Українська залізниця», 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття;

- публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту;

- постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №735 «Питання акціонерного товариства «Українська залізниця» затверджено статут Залізниці;

- розпорядженням КМДА від 24.12.2019 №2243 «Про вилучення з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» земельної ділянки на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосїївському районі м. Києва» було вилучено з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» спірну земельну ділянку на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва, надану згідно з Рішенням №302/5114, право користування якою посвідчене державним актом на право постійного користування земельною ділянкою, зареєстрованим у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі від 28.12.2012 №07-9-00148 та віднесено до земель запасу промисловості, транспорту,зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

- відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.12.2019, 27.12.2019 на підставі розпорядження виконавчого органу КМР (КМДА) від 24.12.2019 №2243 зареєстровано припинення права користування спірною земельною ділянкою;

- Розпорядженням №678 вирішено здійснити поділ спірної земельної ділянки;

- Розпорядження №261 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу спірної земельної ділянки;

- позивач, дізнавшись про Розпорядження № 261, звернувся листом від 05.08.2021 №Н/НЗМ-08/1462 до голови КМДА В. Кличка стосовно передачі у постійне користування земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд, що були сформовані на підставі Розпорядження №261;

- листом від 21.09.2021 № 0570202/1-25778 Департамент земельних ресурсів КМДА повідомив, що нього відсутні правові підстави для підготовки проекту рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування Залізниці, оскільки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 №938 «Деякі питання акціонерного товариства «Українська залізниця» змінено тип публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» з публічного на приватне та перейменовано в Залізницю, а законодавцем не внесено зміни до пункту «г» частини другої статті 92 Земельного кодексу України в частині зазначення організаційно-правової форми Залізниці;

- позбавлення Залізниці права користування спірною земельною ділянкою виключає можливість добудови введення в експлуатацію незавершеного будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу;

- спірна земельна ділянка використовується позивачем у свій діяльності, в тому числі використовується для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами), на спірній земельній ділянці перебувають об`єкти рухомого та нерухомого майна Залізниці;

- КМДА не мала законних підстав на вилучення раніше наданої спірної земельної ділянки та подальше розпорядження землями залізничного транспорту, право користування якими внесено до статутного капіталу Залізниці;

- Розпорядження №678 і №261 КМДА є незаконними і підлягають скасуванню, а порушені права Залізниці - поновленню.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження.

15.05.2023 позивачем подано суду заяву про забезпечення позову шляхом:

- заборони КМДА вчиняти будь-які дії, у тому числі шляхом поділу, об`єднання, відчуження, проведення аукціону, реєстрації права власності та вчиняти будь-які інші дії, які можуть призвести до зміни, припинення, утворення об`єкта цивільних прав із земельними ділянками площами 9,3367 га, 2,0935 га, 0,0627 га, 0,1905 га, 0,0174 га, 0,0067 га, 0,0089 га, 0,0182 га, 0,5124 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0040 га, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі Розпоряджень №678 і №261;

- заборони державним кадастровим реєстраторам Держгеокадастру та державним кадастровим реєстраторам його територіальних органів, іншим акредитованим та посадовим особам вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 8000000000:82:418:0001; 8000000000:82:418:0102; 8000000000:82:418:0101; 8000000000:82:418:0103; 8000000000:82:418:0104; 8000000000:82:418:0105; 8000000000:82:418:0106; 8000000000:82:418:0107; 8000000000:82:418:0008; 8000000000:82:418:0109; 8000000000:82:084:0110; 8000000000:82:084:0111; 8000000000:82:418:0112; 8000000000:82:418:0113; 8000000000:82:084:0114; 8000000000:82:084:0115; 8000000000:82:418:0116; 8000000000:82:418:0117 (далі - земельні ділянки), які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі Розпоряджень №678 і №261, у тому числі реєстрацію права власності, поділу, об`єднання, інші дії, які можуть призвести до зміни об`єкта цивільних прав;

- заборони державним реєстраторам, у тому числі нотаріусам, іншим акредитованим та посадовим особам вчинення будь-яких реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиного реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна та здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі Розпоряджень №678 і №261;

- накладення арешту на земельні ділянки, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі Розпоряджень №678 і №261.

Представник відповідача у підготовчому засіданні 15.05.2023 висловив бажання подати письмові пояснення стосовно заяви про забезпечення позову.

Суд наголосив на тому, що заява Залізниці буде розглянута у порядку та строк, визначені Господарським процесуальним кодексом України (далі - ГПК України), та надав відповідачу строк до 16.05.2023 (включно) для подання суду пояснень щодо заяви позивача.

КМДА не було подано суду письмових пояснень стосовно заяви Залізниці про забезпечення позову.

Відповідно до статті 136 ГПК України господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, а також з інших підстав, визначених законом.

Згідно з пунктами 4, 8 і 10 частини першої статті 137 ГПК України позов забезпечується: забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору або здійснювати платежі, або передавати майно відповідачеві, або виконувати щодо нього інші зобов`язання; зупиненням митного оформлення товарів чи предметів, що містять об`єкти інтелектуальної власності; іншими заходами у випадках, передбачених законами, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Частиною четвертою статті 137 ГПК України передбачено, що заходи забезпечення позову, крім арешту морського судна, що здійснюється для забезпечення морської вимоги, мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами.

Відповідно до частини першої статті 140 ГПК України заява про забезпечення позову розглядається судом не пізніше двох днів з дня її надходження без повідомлення учасників справи.

Згідно з пунктом 1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №16 «Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову» у вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням:

розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову;

забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу;

наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову;

імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів;

запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №755-р «Про будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві на залізничній дільниці Київ - Московський - Дарниця» підтримано пропозицію Мінтрансу щодо будівництва в 2004-2005 роках залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця.

Функції замовника з проектування та будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу покладаються на державне територіально-галузеве об`єднання «Південно-Західна залізниця».

Кабінет Міністрів України згідно з розпорядженням від 13.07.2004 №490-р «Про початок будівництва об`єктів Мінтрансу в м. Києві» погодився з пропозицією Мінтрансу і Держбуду про надання дозволу на початок будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця, пасажирського вокзального комплексу і комплексу технічної пасажирської станції Київського залізничного вузла в районі станції Дарниця на підставі техніко-економічних обґрунтувань.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 №733-р «Про схвалення техніко-економічного обґрунтування і делегування права затвердження проекту будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця», схвалено техніко-економічне обґрунтування проекту будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця, розроблене державним підприємством «Проектно-вишукувальний інститут транспортного будівництва «Київдіпротранс» і рекомендоване до схвалення Центральною службою Укрінвестекспертизи Держбуду.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.09.2007 №798-р «Про затвердження проекту будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро (з підходами) в м. Києві на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця» затверджено проект будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця, розроблений державним підприємством «Науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут транспортного будівництва «Київдіпротранс».

Рішенням №302/5114 надано державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» в постійне користування земельні ділянки загальною площею 60,49 га для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця, в тому числі і спірну земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 15,8568 га з цільовим призначенням для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) серії ЯЯ №389662. До складу земельної ділянки площею 15,8568 га входить три земельні ділянки, в тому числі спірна земельна ділянка площею 12,2526 га, кадастровий номер земельної ділянки: 8000000000:82:418:0036.

Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 24.12.2019 №2243 «Про вилучення з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» земельної ділянки на залізничній ділянці Київ-Московський- Дарниця у Голосіївському районі м. Києва» було вилучено з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» земельну ділянку площею 12,25 га (кадастровий номер 8000000000:82:418:0036) на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.12.2019, 27.12.2019 на підставі розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 24.12.2019 №2243 зареєстровано припинення права користування земельною ділянкою площею 12,2526 га.

Розпорядженням №678 вирішено здійснити поділ земельної ділянки державної власності площею 12,2526 га кадастровий номер 8000000000:82:418:0036.

Розпорядженням №261 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036, якою передбачено формування вісімнадцяти земельних ділянок площами 9,3367 га, 2,0935 га, 0,0627 га, 0,1905 га, 0,0174 га, 0,0067 га, 0,0089 га, 0,0182 га, 0,5124 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0040 га (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ - 12.01, справа 475381823).

Внаслідок поділу утворено 18 земельних ділянок.

На 16 земельних ділянок Київською міською державною адміністрацією зареєстровано право власності, а саме на земельні ділянки з кадастровими номерами: 8000000000:82:418:0102 площею 2,0935 га; 8000000000:82:418:0101 площею 9,3367 га; 8000000000:82:418:0103 площею 0,0627 га; 8000000000:82:418:0104 площею 0,1905 га; 8000000000:82:418:0105 площею 0,0174 га; 8000000000:82:418:0106 площею 0,0067 га; 8000000000:82:418:0107 площею 0,0089 га; 8000000000:82:418:0109 площею 0,5124 га; ' 8000000000:82:084:0110 площею 0,0002 га; 8000000000:82:084:0111 площею 0,0002 га; 8000000000:82:418:0112 площею 0,0002 га; 8000000000:82:418:0113 площею 0,0002 га; 8000000000:82:084:0114 площею 0,0002 га; 8000000000:82:084:0115 площею 0,0002 га; 8000000000:82:418:0116 площею 0,0002 га; 8000000000:82:418:0117 площею 0,0002 га.

Залізниця, дізнавшись про розпорядження Київської міської державної адміністрації, листом від 05.08.2021 №Н/НЗМ-08/1462 звернулася до голови Київської міської державної адміністрації В. Кличка стосовно передачі у постійне користування земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд, що були сформовані на підставі Розпорядження №261.

Листом від 21.09.2021 №0570202/1-25778 Департамент земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації повідомив, що в Департаменту відсутні правові підстави для підготовки проекту рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування AT «Укрзалізниця», оскільки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 №938 «Деякі питання акціонерного товариства «Українська залізниця» змінено тип публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» з публічного на приватне та перейменовано в акціонерне товариство «Українська залізниця», а законодавцем не внесено зміни до пункту «г» частини другої статті 92 Земельного кодексу України в частині зазначення організаційно-правової форми Залізниці.

За доводами позивача, позбавлення Залізниці права користування земельною ділянкою виключає можливість добудови введення в експлуатацію незавершеного будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу.

Як зазначає позивач, спірна земельна ділянка використовується Залізницею у свій діяльності, в т.ч. використовується для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами), на земельній ділянці перебувають об`єкти рухомого та нерухомого майна Залізниці.

Відповідно до частин першої та другої статті 6 Закону України «Про залізничний транспорт» землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України «Про транспорт».

До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України «Про транспорт» до земель залізничного транспорту належать землі, надані в користування підприємствам і організаціям залізничного транспорту відповідно до чинного законодавства України. До складу цих земель входять землі, які є смугою відведення залізниць, а саме землі, надані під залізничне полотно та його облаштування, станції з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації, захисні та укріплюючі насадження, службові, культурно-побутові приміщення та інші споруди, необхідні для забезпечення роботи залізничного транспорту.

Частиною першої статті 67 Земельного кодексу України передбачено, що до земель транспорту належать землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об`єктів транспорту.

Відповідно до статті 68 Земельного кодексу України до земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.

Згідно з частиною першою та пунктами «а» і «г» частини другої статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», та акціонерне товариство, утворене відповідно до Закону України «Про акціонерне товариство «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом».

Відповідно до передавального акта державного територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» від 31.07.2015 та зведеного переліку земельних ділянок (державне територіально-галузеве об`єднання «Південно-Західна залізниця» право постійного користування, якими вноситься до статутного капіталу Залізниці, складеного на підставі результатів інвентаризації майна станом на 31.07.2015, проведеної на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця», наказу Міністерства інфраструктури від 09.07.2014 №301 та результатів оцінки ринкової вартості майна та майнових прав для цілей формування статутного капіталу ПАТ «Українська залізниця», проведеної ТОВ «Делойт і Туш» на виконання договору від 26.12.2014 №FAS/2014/28383 про надання послуг з оцінки та рецензії Фонду державного майна України, затвердженої Міністром інфраструктури 18.08.2015, право користування земельною ділянкою площею 12,2526 га, кадастровий номер земельної ділянки: 8000000000:82:418:0036, внесено до статутного капіталу Залізниці.

Власником зазначеної земельної ділянки зазначено державу Україна в особі Київської міської державної адміністрації.

Таким чином, право користування спірною земельною ділянкою увійшло до статутного капіталу Залізниці.

За користування земельною ділянкою Залізниця від імені Філії декларує в податкових органах та сплачує земельний податок.

Окрім того, на земельній ділянці площею 12,25 га з кадастровим номером 8000000000:82:418:0036 розташовується майно Залізниці, зокрема, незавершене будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ - Московський - Дарниця та включає споруджені на земельній ділянці наступні обєкти, зокрема: Автовокзал «Видубичі»; Підземний пішохідний перехід на залізничній платформі «Видубичі-Трипільське»; Тунель під залізничними коліями па виїзді до автовокзалу «Видубичі»; Залізнична платформа «Видубичі-Трипільське»; Залізнична естакада «Видубичі»; Залізничні мости через р. Либідь - 3 одиниці; Залізничний шляхопровід тунельного типу.

Згідно з випискою з бухгалтерського обліку про вартість об`єкту незавершеного будівництва від 19.12.2022 №ДН-6-6/643, балансова вартість об`єкту незавершеного будівництва становить 959 797 692,39 грн.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 22.06.2018 за адресою: м. Київ, Набережно-Печерська дорога, буд. 10-А, літ. «Б-1» (в межах земельної ділянки площею 12,25 га з кадастровим номером 8000000000:82:418:0036), розташовується об`єкт нерухомого майна площею 470 кв.м. - будівля автовокзалу «Видубичі», право власності на який зареєстровано за Залізницею.

Залізницею і комунальним підприємством «Київпастранс» було укладено договір оренди будівлі автовокзалу «Видубичі» від 26.11.2019 №ПЗЗ НКМ/РПЦ-27-2019.

За висновком за результатами обстеження земельної ділянки від 04.01.2023 №НКМ-8/16 та додатком до нього в межах земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:82:418:0036 знаходиться майно Залізниці (згідно з додатком), в т.ч.: майно, внесене до статутного капіталу Залізниці, що визначене в зведеному переліку майна державного територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця», що вноситься до статутного капіталу Залізниці, затвердженому Міністром інфраструктури України Пивоварським А.М. 18.08.2015; майно, закріплене на праві господарського відання за Залізницею, що визначене в зведеному переліку майна державного територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця», що закріплюється за Залізницею на праві господарського відання, затвердженому Міністром інфраструктури України Пивоварським А.М. 18.08.2015; майно, набуте Залізницею внаслідок провадження господарської діяльності.

Внесення майна до статутного капіталу Залізниці та закріплення майна, зазначеного у висновку за результатами обстеження земельної ділянки від 04.01.2023 №НКМ-8/16 на праві господарського відання за Залізницею підтверджується відповідними витягами із зведених переліків майна, що додані позивачем до заяви про забезпечення позову.

Згідно з інвентарною карткою 8481, бухгалтерський запис 01.06.2017, за Залізницею обліковується платформа пасажирська (парна) з.п. Видубичі.

Відповідно до інвентарної картки 8482, бухгалтерський запис 01.06.2017, за Залізницею обліковується платформа пасажирська (непарна) з.п. Видубичі.

За інвентарної картки 8689, бухгалтерський запис 01.06.2017, за Залізницею обліковується Пасажирська платформа Видубичі-Трипільське.

Згідно з інвентарною карткою 7680, бухгалтерський запис 01.06.2017, за Залізницею обліковується будівля приміщення продажу квитків з.п. Видубичі.

Частиною першою статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.

Державна реєстрація права власності на об`єкт незавершеного будівництва, обтяжень такого права проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об`єкта.

Відповідно до пунктів 1 і 2 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження;

Згідно з частиною другою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частинами першою і четвертою статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, крім меліоративних мереж, складових частин меліоративної мережі.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав:

виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав.

Частинами першою і третьою статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що державним реєстратором є:

1) громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав;

2) нотаріус;

3) державний, приватний виконавець - у разі накладення/зняття таким виконавцем арешту на нерухоме майно під час примусового виконання рішень відповідно до закону.

Державний реєстратор, зокрема:

- перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

- під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень;

- відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження;

- здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

Державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Кадастровий номер земельної ділянки - це індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом:

створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону;

внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру;

внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру;

оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.

Статтею 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство або державна установа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі, розробленні та забезпеченні функціонування програмного забезпечення для публічного моніторингу земельних відносин та інформаційної взаємодії з іншими державними електронними інформаційними ресурсами.

Відповідно до частини першої - четвертої статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор є державним службовцем.

Державним кадастровим реєстратором може бути громадянин України, який має вищу землевпорядну або юридичну освіту та стаж землевпорядної або юридичної роботи не менш як два роки.

Державний кадастровий реєстратор, зокрема: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам.

Згідно з частинами першою - третьою статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється, зокрема, за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.

Отже, невжиття заходів забезпечення позову, які просить вжити Залізниця, призведе до необхідності залучення до участі у справі осіб, прав і інтересів яких стосується вирішення цього спору з огляду на поділ спірної земельної ділянки, неможливості виконання рішення суду у випадку задоволення позову в зв`язку із наявністю нового/их власника/ів земельної ділянки/земельних ділянок; а також може зумовити необхідність звернення позивача з іншими позовами для захисту його порушених прав. Вказане свідчить про те, що невжиття заходів забезпечення може у майбутньому утруднити чи зробити неможливим виконання рішення суду.

Виходячи з викладеного, суд вважає, що вжиття заходів забезпечення позову, які просить вжити позивач, є пов`язаними з предметом спору у справі №910/523/23 та спроможні забезпечити фактичне виконання судового рішення у разі задоволення позову.

Частиною шостою статті 140 ГПК України передбачено, що про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.

Керуючись статтями 136, 137, 138, 139, 140, 234 та 235 ГПК України, господарський суд міста Києва

УХВАЛИВ:

1. Заяву акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) в особі його регіональної філії «Південно-Західна залізниця» (вул. Лисенка, буд. 6, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 40081221) про забезпечення позову у справі №910/523/23 задовольнити повністю.

2. До набрання рішенням з даної справи законної сили вжити заходи забезпечення позову шляхом:

- заборони Київській міській державній адміністрації (вул. Дегтярівська, буд. 31, корпус 2, м. Київ, 03680; ідентифікаційний код 00022527) вчиняти будь-які дії у тому числі шляхом поділу, об`єднання, відчуження, проведення аукціону, реєстрації права власності та вчиняти будь-які інші дії, які можуть призвести до зміни, припинення, утворення об`єкта цивільних прав із земельними ділянками площами 9,3367 га, 2,0935 га, 0,0627 га, 0,1905 га, 0,0174 га, 0,0067 га, 0,0089 га, 0,0182 га, 0,5124 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0002 га, 0,0040 га, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11.02.2020 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р.Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва»;

- заборони державним кадастровим реєстраторам Держгеокадастру та державним кадастровим реєстраторам його територіальних органів, іншим акредитованим та посадовим особам вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 8000000000:82:418:0001; 8000000000:82:418:0102; 8000000000:82:418:0101; 8000000000:82:418:0103; 8000000000:82:418:0104; 8000000000:82:418:0105; 8000000000:82:418:0106; 8000000000:82:418:0107; 8000000000:82:418:0008; 8000000000:82:418:0109; 8000000000:82:084:0110; 8000000000:82:084:0111; 8000000000:82:418:0112; 8000000000:82:418:0113; 8000000000:82:084:0114; 8000000000:82:084:0115; 8000000000:82:418:0116; 8000000000:82:418:0117, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11.02.2020 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р.Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва», у тому числі реєстрацію права власності, поділу, об`єднання, інші дії, які можуть призвести до зміни об`єкта цивільних прав;

- заборони державним реєстраторам, у тому числі нотаріусам, іншим акредитованим та посадовим особам вчинення будь-яких реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиного реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна та здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 8000000000:82:418:0001; 8000000000:82:418:0102; 8000000000:82:418:0101; 8000000000:82:418:0103; 8000000000:82:418:0104; 8000000000:82:418:0105; 8000000000:82:418:0106; 8000000000:82:418:0107; 8000000000:82:418:0008; 8000000000:82:418:0109; 8000000000:82:084:0110; 8000000000:82:084:0111; 8000000000:82:418:0112; 8000000000:82:418:0113; 8000000000:82:084:0114; 8000000000:82:084:0115; 8000000000:82:418:0116; 8000000000:82:418:0117, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11.02.2020 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р.Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва»;

- накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами: 8000000000:82:418:0001; 8000000000:82:418:0102; 8000000000:82:418:0101; 8000000000:82:418:0103; 8000000000:82:418:0104; 8000000000:82:418:0105; 8000000000:82:418:0106; 8000000000:82:418:0107; 8000000000:82:418:0008; 8000000000:82:418:0109; 8000000000:82:084:0110; 8000000000:82:084:0111; 8000000000:82:418:0112; 8000000000:82:418:0113; 8000000000:82:084:0114; 8000000000:82:084:0115; 8000000000:82:418:0116; 8000000000:82:418:0117, які сформовані (утворені) внаслідок поділу земельної ділянки державної власності площею 12,25 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 на підставі розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11.02:2020 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р.Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва».

3. Боржниками за даною ухвалою є:

- Київська міська державна адміністрація (вул. Дегтярівська, буд. 31, корпус 2, м. Київ, 03680; ідентифікаційний код 00022527);

- державні кадастрові реєстратори, що діють на підставі Закону України «Про державний земельний кадастр»;

- державні реєстратори, у тому числі нотаріуси, що діють на підстав Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

4. Стягувачем за даною ухвалою є акціонерне товариство «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) в особі його регіональної філії «Південно-Західна залізниця» (вул. Лисенка, буд. 6, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 40081221).

5. Ухвала підлягає негайному виконанню у порядку, встановленому для виконання судових рішень, та її оскарження не зупиняє її виконання.

6. Строк пред`явлення даної ухвали до виконання складає три роки з моменту її винесення, тобто до 17.05.2026.

Ухвала набрала законної сили 17.05.2023 та може бути оскаржена протягом десяти днів з моменту її підписання до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Оксана Володимирівна Марченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено18.05.2023
Номер документу110907562
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —910/523/23

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 07.04.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 06.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні