Оболонський районний суд міста Києва
м. Київ, вул. Левка Лук`яненка, 2є, 4212, (044) 418-73-60
Справа № 756/15056/21
Провадження № 1-кп/756/624/23
ВИРОК
Іменем України
17 травня 2023 року м. Київ
Оболонський районний суд міста Києва у складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
за участю секретаря ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
обвинуваченого ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні кримінальне провадження № 12021100050001485 від 01.07.2021 р. за обвинуваченням:
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Гірник Донецької області, громадянина України, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частинами 1, 2 ст. 190 КК України,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_4 обвинувачується в тому, що 03.08.2020 р., у невстановлений час, перебуваючи у приміщенні Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості за адресою: м. Київ, вул. Петра Панча, 7-Б, подав письмову заяву про вирішення питання його працевлаштування та надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю відповідно до Закону України «Про зайнятість населення» та Закону України «Про загальнообов?язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття». У вказаній заяві ОСОБА_4 зазначив, що не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів.
Цього ж дня, ОСОБА_4 , провідним фахівцем з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості ОСОБА_6 , в телефонному режимі, роз`яснені вимоги Закону України «Про зайнятість населення», Закону України «Про загальнообов?язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та ознайомлено останнього з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг.
Так, пунктом 1 ч. 1 ст. 45 Закону України «Про зайнятість населення» передбачено, що реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі зайнятості особи.
Відповідно до вимог ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення» та п. 5 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 за №198, на підставі заяви про надання (поновлення) статусу безробітного, наказом № НТ 200803 від 03.08.2020, ОСОБА_4 надано статус безробітного з 03.08.2020 по 03.03.2021.
Відповідно до вимог ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» та ст. 22 Закону України «Про загальнообов?язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», на підставі заяви про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю від 03.08.2020, ОСОБА_4 призначено та розпочато виплату допомоги по безробіттю з 03.08.2020. В подальшому, 01.03.2021, у зв`язку з систематичною неявкою ОСОБА_4 до центру зайнятості, Оболонською районною філією КМЦЗ проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення, за результатами якого складено Акт № 664 від 01.03.2021, відповідно до висновку якого встановлено, що ОСОБА_4 був прийнятий на роботу в ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366), на посаду техніка із системного адміністрування, наказ про прийняття на роботу від 16.11.2020 № 45, та з 16.11.2020 по теперішній час останній перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», від якого отримував дохід.
В цей час, у ОСОБА_7 виник протиправний умисел, спрямований на заволодіння чужим майном, шляхом обману з метою незаконного збагачення за рахунок коштів державного бюджету. Реалізуючи свій протиправний умисел, ОСОБА_4 , всупереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» умисно не відвідував Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості та порушуючи вимоги п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», ввів в оману посадових осіб Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, оскільки не проінформував їх протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у ч. 1 ст. 45 цього Закону, про те, що з 16.11.2020 він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (СДРПОУ 41947366), за що йому нарахована грошова винагорода.
В подальшому, ОСОБА_4 , достовірно знаючи, що він є зайнятою особою, з метою заволодіння чужим майном, шляхом обману, який виразився в умисному неповідомленні (не інформуванні) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 17.11.2020 по 30.11.2020 р. в розмірі 4 101 грн. 06 коп.
Внаслідок вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_4 протиправно, умисно, з корисливих мотивів, шляхом обману, одержав виплату допомоги по безробіттю в сумі 4 101 грн. 06 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Крім того, ОСОБА_8 , обвинувачується в тому, що усвідомлюючи, що він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366) та отримує грошові кошти за свою роботу, та те, що він перебуває у статусі безробітного та отримує виплати матеріального забезпечення, що є грубим порушенням, у останнього виник злочинний умисел на повторне заволодіння грошовими коштами Державного бюджету України, за таких обставин.
Так, реалізуючи свій злочинний умисел, спрямований на повторне заволодіння чужим майном, шляхом обману, з метою незаконного збагачення за рахунок коштів державного бюджету, у період з 01.12.2020 по 31.12.2020, ОСОБА_4 в супереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» умисно не відвідував Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості та порушуючи вимоги п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», ввів в оману посадових осіб Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, оскільки не проінформував їх протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону, про те, що він з 16.11.2020 перебував у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», за що останньому нарахована грошова допомога по безробіттю.
В подальшому, ОСОБА_4 , діючи з метою повторного заволодіння чужим майном, шляхом обману, внаслідок умисного неповідомлення (не інформування) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 01.12.2020 по 31. 12.2020 року в розмірі 9 080 грн. 00 коп.
Внаслідок вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_4 повторно, незаконно, умисно, з корисливих мотивів, шляхом обману, одержав виплату допомоги по безробіттю в сумі 9 080 грн. 00 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Крім того, ОСОБА_4 , усвідомлюючи що він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366) та отримує грошові кошти за свою роботу, та те, що він перебуває у статусі безробітного та отримує виплати матеріального забезпечення, що є грубим порушенням, у останнього виник злочинний умисел повторно заволодіти грошовими коштами Державного бюджету України, за наступних обставин.
Так, реалізуючи свій злочинний умисел, спрямований на повторне заволодіння чужим майном, шляхом обману, з метою незаконного збагачення за рахунок коштів державного бюджету, у період з 01.01.2021 по 05.01.2021 ОСОБА_4 в супереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» умисно не відвідував Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості та порушуючи вимоги п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», ввів в оману посадових осіб Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, оскільки не проінформував їх протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону, про те, що він з 16.11.2020 перебував у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», за що останньому нарахована грошова допомога по безробіттю.
В подальшому, ОСОБА_4 , діючи з метою повторного заволодіння чужим майном, шляхом обману, внаслідок умисного неповідомлення (не інформування) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 01.01.2021 по 05.01.2021 в розмірі 1 464 грн. 52 коп.
Внаслідок вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_4 повторно, незаконно, умисно, з корисливих мотивів, шляхом обману, одержав виплату допомоги по безробіттю в сумі 1 464 гри. 52 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Крім того, ОСОБА_4 , усвідомлюючи що він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366) та отримує грошові кошти за свою роботу, та те, що він перебуває у статусі безробітного та отримує виплати матеріального забезпечення, що є грубим порушенням, у останнього виник злочинний умисел повторно заволодіти грошовими коштами Державного бюджету України, за наступних обставин.
Так, реалізуючи свій злочинний умисел, спрямований на повторне заволодіння чужим майном, шляхом обману, з метою незаконного збагачення за рахунок коштів державного бюджету, у період з 21.01.2021 по 31.01.2021 ОСОБА_4 в супереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» умисно не відвідував Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості та порушуючи вимоги п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», ввів в оману посадових осіб Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, оскільки не проінформував їх протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону, про те, що він з 16.11.2020 перебував у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», за що останньому нарахована грошова допомога по безробіттю.
В подальшому, ОСОБА_4 , діючи з метою повторного заволодіння чужим майном, шляхом обману, внаслідок умисного неповідомлення (не інформування) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 21.01.2021 по 31.01.2021 в розмірі 3 182 грн. 57 коп.
Внаслідок вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_4 повторно, незаконно, умисно, з корисливих мотивів, шляхом обману, одержав виплату допомоги по безробіттю в сумі 3 182 грн. 57 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Крім того, ОСОБА_4 , усвідомлюючи що він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366) та отримує грошові кошти за свою роботу, та те, що він перебуває у статусі безробітного та отримує виплати матеріального забезпечення, що с грубим порушенням, у останнього виник злочинний умисел повторно заволодіти грошовими коштами Державного бюджету України, за наступних обставин.
В подальшому, ОСОБА_4 , діючи з метою повторного заволодіння чужим майном, шляхом обману, внаслідок умисного неповідомлення (не інформування) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 01.02.2021 по 28.02.2021 в розмірі 7 650 грн. 17 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Крім того, ОСОБА_4 , усвідомлюючи що він перебуває у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 41947366) та отримує грошові кошти за свою роботу, та те, що він перебуває у статусі безробітного та отримує виплати матеріального забезпечення, що є грубим порушенням, у останнього виник злочинний умисел повторно заволодіти грошовими коштами Державного бюджету України, за наступних обставин.
Так, реалізуючи свій злочинний умисел, спрямований на повторне заволодіння чужим майном, шляхом обману, з метою незаконного збагачення за рахунок коштів державного бюджету, у період з 01.03.2021 по 03.03.2021 ОСОБА_4 в супереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» умисно не відвідував Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості та порушуючи вимоги п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», ввів в оману посадових осіб Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, оскільки не проінформував їх протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону, про те, що він з 16.11.2020 перебував у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», за що останньому нарахована грошова допомога по безробіттю.
В подальшому, ОСОБА_4 , діючи з метою повторного заволодіння чужим майном, шляхом обману, внаслідок умисного неповідомлення (не інформування) співробітників Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості про факт перебування у трудових відносинах з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР», безпідставно одержав виплату допомоги по безробіттю з 01.03.2021 по 03.03.2021 в розмірі 819 грн. 66 коп.
Внаслідок вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_4 повторно, незаконно, умисно, з корисливих мотивів, шляхом обману, одержав виплату допомоги по безробіттю в сумі 819 грн. 66 коп., тим самим заволодів коштами Державного бюджету України, чим завдав збитків державі на вказану суму.
Всього сума шкоди, яка могла бути завдана, визначена в обвинувальному акті як 26297,98 грн.
Дії ОСОБА_4 кваліфіковано стороною обвинувачення за ч. 1 ст. 190 КК України, як заволодіння чужим майном шляхом обману (шахрайство), а також за ч. 2 ст. 190 КК України, як повторне заволодіння чужим майном, шляхом обману (шахрайство)
В судовому засіданні ОСОБА_4 частково визнав викладені в обвинувальному акті обставини, однак винуватість не визнав. Суду пояснив, що в липні чи в серпні 2020 р. він електронним способом, у зв`язку із пандемією, став у центр зайнятості, почав отримувати допомогу, 16.11.2020 р. влаштувався на роботу в «ОФІС РЕСЕРЧ» і дійсно не проінформував про це центр зайнятості. Однак, у нього не було умислу на незаконне заволодіння коштами, він не знав, що повинен був повідомити центр зайнятості про працевлаштування, з грудня по березень він не отримував кошти, працівники центру перестали йому телефонувати, і тому він вважав, що його вже зняли з обліку. Гроші фактично приходили не так, як вказано в обвинувальному акті. Отримані в листопаді кошти, він вважав, що це за минулі періоди, за який період надійшли кошти у грудні, йому також не було відомо. Потім, в березні йому виплатили суму 17 000,00 грн., тоді йому одразу почали телефонувати з центру зайнятості і повідомили про необхідність повернення коштів, оскільки з`ясувалось, що він працює. На це він сказав їм, що все відшкодує. Повернув одразу 17 000,00 грн., а інші кошти сказав, що поверне пізніше, оскільки тоді не було коштів, отримував мінімальну заробітну плату. Потім він повернув центру зайнятості залишок суми у вересні.
На підтвердження пред`явленого обвинувачення, прокурором надані і в судовому засіданні досліджені такі письмові докази:
- заява Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості від 01.06.2021 року до Оболонського УП ГУНП у м. Києві про кримінальне правопорушення, у якій центр зайнятості вказує, що ОСОБА_4 скористався спрощеним порядком реєстрації як безробітного під час карантину, і подав відповідні заяви через скриньку вхідної кореспонденції центру зайнятості 03.08.2020 р. ОСОБА_4 умисно не повідомив центр зайнятості про своє працевлаштування, і отримував кошти. Станом на теперішній час, сума неповернених коштів складає 9297,98 грн. Загальний розмір отриманої неправомірної вигоди ОСОБА_9 складає 26297,98 грн.;
- заява ОСОБА_4 від 07.07.2020 р. до Оболонської філії Київського міського центру зайнятості про надання статусу безробітного, на заповненому бланку, у якій ОСОБА_4 просив надати йому статус безробітного, з правами і обов`язками безробітного ознайомлений; проінформував, що не відноситься до зайнятого населення; проінформований, що після завершення карантину зобов`язаний протягом десяти днів подати до центру зайнятості оригінали документів; дав згоду на внесення поданої ним інформації до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості; на заяві зазначено вхідну дату 03.08.2020 р.;
- заява ОСОБА_4 від 07.07.2020 р. до Оболонської філії Київського міського центру зайнятості про призначення виплати допомоги по безробіттю з дня реєстрації, як безробітного, заповнена на бланку; вхідна дата 03.08.2020 р.;
- копія журналу вхідних заяв, де під номером 395 міститься інформація про заяву ОСОБА_4 ;
- персональна картка ОСОБА_4 з анкетними даними, дата припинення останнього виду діяльності - 12.06.2020 року, картка підписана лише працівником центру зайнятості;
- витяг з наказів про прийняття рішення по особі ОСОБА_4 від 01.06.2021 р., згідно з яким, 03.08.2020 р. видано наказ № НТ 200803 про надання статусу безробітного і призначення допомоги по безробіттю, строком по 28.07.2021 р.; 06.01.2021 р. вирішено скоротити виплату допомоги по безробіттю у зв`язку з невідвідуванням центру зайнятості у погоджений день і час; наказом від 04.03.2021 р. розпочато (поновлено) виплату допомоги по безробіттю з 21.01.2021 р.; наказом від 04.03.2021 р. припинено виплату допомоги по безробіттю у зв`язку з встановленням факту виконання безробітним іншої оплачуваної роботи, припинено реєстрацію як безробітного; наказом від 15.03.2021 р. вирішено повернути кошти у встановленому порядку.
- актом № 664 від 01.03.2021 р. проведено перевірку та шляхом обміну інформації з Пенсійним фондом України встановлено факт перебування у трудових відносинах ОСОБА_4 з ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» з 17.11.2020 р.
- наказ ТОВ «ОФІС РЕСЕРЧ ЦЕНТР» від 16.11.2020 р. № 45 про прийняття на роботу ОСОБА_4 на посаду техніка із системного адміністрування з 17.11.2020 р.;
- наказ Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості від 12.03.2021 р., яким вирішено визнати виплачене матеріальне забезпечення ОСОБА_4 за період з 17.11.2020 р. по 03.03.2021 р. у сумі 26297,98 грн. безпідставним та таким, що підлягає поверненню з вини особи; повідомити ОСОБА_4 про необхідність повернення коштів, і у разі неповернення розпочати примусове стягнення заборгованості в судовому порядку;
- лист на ім`я ОСОБА_4 від центру зайнятості про необхідність повернення коштів, відомості про його отримання відсутні;
- довідка-розрахунок від 11.03.2021 р. № 169 та довідка про надлишково виплачені кошти, відповідно до яких ОСОБА_4 за період з 17.11.2020 по 30.11.2020 виплачено 4101,06 грн., з 01.12.2020 по 31.12.2020 виплачено 9080 грн., з 01.01.2021 по 05.01.2021 виплачено 1464,52 грн., з 21.01.2021 по 31.01.2021 виплачено 3182,57 грн., з 01.02.2021 по 28.01.2021 виплачено 7650,17 грн., з 01.03.2021 по 03.03.2021 виплачено 819,66 грн., всього 26297,98 грн.;
- скріншот «Повернення», де вказано, що сума боргу: 26297,98 грн., сума повернень 17000,00 грн., залишок боргу 9297,98 грн., період повернення - 01.01.2021 - 03.03.2021 р.;
- копії платіжних документів № 56467277 від 31.03.2021 р. та № 73749862 від 27.09.2021 р. про перерахування ОСОБА_4 на користь Київського міського центру зайнятості коштів 17 000, грн. та 9297,98 грн.;
Також, суд дослідив надану обвинуваченим виписку за його картковим рахунком, згідно з якою він фактично отримував виплати від центру зайнятості в такому порядку: 03.11.2020 - 6529,58 грн., 25.11.2020 - 7531,22 грн., 24.12.2020 - 8201,68 грн., 25.03.2021 - 17803,37 грн. У вказаній виписці міститься інформацію про перерахування ОСОБА_4 17000,00 грн. 31.03.2021 р. та 27.09.2021 р. в сумі 9297,98 грн.
Інших доказів суду не надавалось.
Вислухавши обвинуваченого та дослідивши зібрані у справі докази у їх сукупності, суд вважає, що стороною обвинувачення не було доведено наявність складу кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 190 та ч. 2 ст. 190 КК України, і він підлягає виправданню, виходячи з такого.
Так, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні шахрайства, а саме заволодіння коштами, виплаченими йому в якості допомоги по безробіттю, шляхом обману, який за версією сторони обвинувачення полягав у неповідомленні ним центру зайнятості факту працевлаштування.
Дослідженими судом доказами беззаперечно підтверджено неповідомлення ОСОБА_4 центру зайнятості про працевлаштування, а також отримання допомоги по безробіттю з початку працевлаштування в загальному розмірі 26297,98 грн.
Однак, виходячи із суб`єктивної сторони статті 190 КК України, обов`язковому доведенню підлягає також наявність прямого умислу обвинуваченого на заволодіння грошовими коштами шляхом обману.
Частиною 2 ст. 24 КК України, прямим є умисел, якщо особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння (дії або бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки і бажала їх настання.
Так, обвинувачений наполягав, що він не мав умислу на незаконне заволодіння грошовими коштами, а внаслідок власної недбалості не повідомив центр зайнятості про працевлаштування. Він пояснив це тим, що вважав, що його вже зняли з обліку, оскільки працівники центру зайнятості з ним не зв`язувались, і з грудня 2020 р. виплати йому не надходили. Коли до нього звернулись працівники центру зайнятості, він одразу повернув частину суми, а залишок повернув пізніше.
Надаючи оцінку зібраним у справі доказам, суд звертає увагу, що наявність складу шахрайства і умислу в обвинуваченого на його вчинення, сторона обвинувачення ґрунтує виключно на фактах отримання обвинуваченим виплати по безробіттю і неповідомленню про своє працевлаштування.
На переконання суду лише це не можна визнати достатнім, оскільки протилежний висновок суду означав би, що будь-яке невиконання обов`язку, пов`язаного з поверненням чи отриманням майна, можна було би автоматично кваліфікувати як шахрайство, чи інше кримінальне правопорушення. Водночас, жодних доказів або переконливих аргументів у співставленні з обставинами цієї справи, які би свідчили про наявність у обвинуваченого умислу на вчинення шахрайства, суду не надано.
Так, суд звертає увагу, що в матеріалах справи відсутні докази, які би підтверджували ознайомлення обвинуваченого з положеннями законодавства і роз`яснення обов`язку, порядку і строків повідомлення ним центру зайнятості про працевлаштування.
Також, зазначені в обвинувальному акті суми виплат, які інкримінуються обвинуваченому, є нарахованими, а не фактично отриманими сумами. Так, фактично обвинуваченим були отримані виплати у такому порядку: 03.11.2020 - 6529,58 грн., 25.11.2020 - 7531,22 грн., 24.12.2020 - 8201,68 грн., 25.03.2021 - 17803,37 грн., що підтверджено випискою по рахунку і відрізняється від нарахованих виплат. При цьому, на облік як безробітний обвинувачений був прийнятий 03.08.2020 р., перша сума переплати за період з 17.11.2020 по 30.11.2020 р. складає 4101,06 грн.
Обвинувачений стверджував, що вважав виплати у листопаді і грудні виплатами за минулий час, йому не було зрозуміло, за який період виплачені ці кошти. Водночас, стороною обвинувачення суду не надано доказів того, що обвинувачений був обізнаний, за які саме періоди він отримує ці виплати, і який має бути їх розмір.
Оскільки обвинувачений взятий на облік 03.08.2020 р., а виплати йому почали надходити лише з листопада 2020 року, суд вважає, що за відсутності доказів зворотного, обвинувачений дійсно міг обґрунтовано допускати, що кошти у листопаді і грудні 2020 р. сплачені йому за минулі періоди.
Починаючи з грудня 2020 р. до березня 2021 р. обвинувачений взагалі не отримував виплат, до центру зайнятості за виплатами не звертався, докази комунікації із ним з боку центру зайнятості у вказаний період, суду не надані.
При цьому, суд звертає увагу, що акт розслідування страхових випадків складений центром зайнятості 01.03.2021 р., та незважаючи на це 25.03.2021 р. центр зайнятості здійснив на користь ОСОБА_4 виплату. Доказів того, що ОСОБА_4 вчинив обман центру зайнятості після отримання останнім підтвердженої інформації про працевлаштування ОСОБА_4 , з метою подальшого отримання виплат, суду не надано.
25 березня 2021 р. обвинувачений отримав виплату в розмірі 17803,37 грн., до нього одразу усно звернулись працівники центру зайнятості з вимогою повернення коштів, і він 31 березня 2021 р. повернув суму 17 000,00 грн. Станом на день звернення центру зайнятості із заявою про кримінальне правопорушення фактичний борг складав 9297,98 грн., який був повернутий 27.09.2021 р.
Суд зазначає, що наведені обставини, які відповідають позиції обвинуваченого, з урахуванням відсутності доказів умислу в обвинуваченого на незаконне заволодіння коштами шляхом обману, та відсутності інших переконливих аргументів на користь обвинувачення, свідчать про недоведеність складу інкримінованих кримінальних правопорушень.
Стороною обвинувачення не було надано доказів, які би за стандартом доказування поза розумним сумнівом підтверджували склад кримінального правопорушення в діях обвинуваченого.
Враховуючи положення ст. 62 Конституції України, якими гарантовано, що ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину ; обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях; усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь, ОСОБА_4 підлягає виправданню за відсутністю складу кримінального правопорушення, на підставі п. 3 ч. 1 ст. 373 КПК України.
На переконання суду, між обвинуваченим і центром зайнятості склались цивільно-правові відносини, які полягають у набутті обвинуваченим майна без достатньої правової підстави, та центр зайнятості у цьому випадку не був позбавлений права на пред`явлення цивільного позову про стягнення коштів з обвинуваченого.
Речових доказів і процесуальних витрат у справі немає. Цивільний позов не заявлений.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 366-368, 371, 373-376, 395 КПК України, суд -
У Х В А Л И В:
ОСОБА_4 визнати невинуватим у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1ст. 190, ч. 2 ст. 190 КК України та виправдати.
Вирок може бути оскаржений до Київського апеляційного суду через Оболонський районний суд міста Києва протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Копію вироку негайно після його проголошення вручити обвинуваченому, прокурору, захиснику і надіслати потерпілому.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Оболонський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2023 |
Оприлюднено | 19.05.2023 |
Номер документу | 110913909 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти власності Шахрайство |
Кримінальне
Оболонський районний суд міста Києва
Діденко Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні