РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2023 року справа № 580/2106/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до Золотоніського районного споживчого товариства про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області звернувся до суду з адміністративним позовом до Золотоніського районного споживчого товариства, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Золотоніського районного споживчого товариства в частині невжиття заходів щодо приведення у належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м. Золотоноша, Черкаська область та захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область;
- зобов`язати Золотоніське районне споживче товариство вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м. Золотоноша, Черкаська область та захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на території міста Золотоноша, балансоутримувачем якої є Шрамківська сільська рада, розміщено захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м. Золотоноша, Черкаська область та протирадіаційне укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область, балансоутримувачем якого є Золотоніське районне споживче товариство, які в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовими до використання за призначенням, через що не здатні повноцінно забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням можуть створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
25.04.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, зазначивши при цьому, що Золотоніським районним споживчим товариством виключно за власні кошти з липня 2022 року по березень 2023 було проведено ряд заходів для створення відповідних умов щодо можливості комфортного перебування населення у захисних спорудах цивільного захисту з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411. Враховуючи, що станом на 30.03.2023 вищезазначені захисні споруди цивільного захисту оцінюються як «готові» до використання за призначенням, тому відповідач вважає, що позов задоволенню не підлягає.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якого він вважає, що доводи відповідача, які викладені у відзиві на позов є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.
Відповідачем подано до суду заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якого він вважає, що доводи позивача, які викладені у відповіді на відзив на позов є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що на території міста Золотоноша, балансоутримувачем якої є Шрамківська сільська рада, розміщено захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м. Золотоноша, Черкаська область та протирадіаційне укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область, балансоутримувачем якого є Золотоніське районне споживче товариство.
Оскільки згідно актів оцінки стану готовності захисних споруд від 20.07.2022 вищезазначені захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411 « ?» ? ,
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Згідно ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 4 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ віл 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138), фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Відповідно до п. 10 Порядку №138, балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно положень п. 12 Порядку №138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Як визначено в п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 «Про затвердження Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту; ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Як встановлено судом із матеріалів справи, відповідно до паспортів сховища (протирадіаційного укриття), балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту протирадіаційні укриття з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м.Золотоноша, Черкаська область та протирадіаційного укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область - є Золотоніське районне споживче товариство.
З метою визначення стану готовності та використання за призначенням захисних споруд цивільного захисту, що належить до сфери управління Золотоніського районного споживчого товариства, 20.07.2022 комісією проведено оцінку стану готовності протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411 « » ?.
Надавши оцінку доводам учасників справи в контексті необхідності зобов`язання відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №88889 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, суд зазначає таке.
Частиною першою статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку №138.
Судом враховано, що відповідачем станом на час розгляду справи частково усунуто виявлені порушення невідповідності протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411, а саме: забезпечено облаштування знаків безпеки, табличок біля входу, експлуатаційних виходів, створено запас води та продуктів харчування, забезпечено ПРУ аварійним освітленням, облаштовано місцями для сидіння, укомплектовано папку документації ПРУ, доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння та планами евакуації, забезпечено доступ громадян до ПРУ цілодобово, забезпечено ПРУ ємностями для нечистот.
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що відповідачем не здійснено усіх можливих заходів щодо усунення виявлених порушень та не надано до суду жодних доказів приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411, зокрема, не облаштовано систему вентиляції, каналізаційної системи, резервуарів для збирання фекальних вод, насоси відкачування.
Крім того, суд зазначає, що відповідачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження зазначених ним обставин про здійснення переліку робіт для приведення захисної споруди до належного технічного стану, у зв`язку із чим вказані посилання відповідача суд вважає не підтвердженими належними доказами.
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку про допущення відповідачем бездіяльності щодо невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417 та №89411, оскільки матеріали справи не містять доказів приведення протирадіаційних укриттів (його комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення) в належний технічний стан відповідно до вимог Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.
Суд врахував, що в умовах військової агресії російської федерації проти України, недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призвело до його обмеженої готовності до використання за призначенням, через що захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до повного задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Золотоніського районного споживчого товариства в частині невжиття заходів щодо приведення у належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: АДРЕСА_1 та захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул.Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область.
Зобов`язати Золотоніське районне споживче товариство (19700, Черкаська обл., м.Золотоноша, вул. Шевченка, 153, код ЄДРПОУ 01773891) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів з обліковими номерами №89418, №89417, що розміщені за адресою: вул. Шевченка, 96, м. Золотоноша, Черкаська область та захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером №89411, що розташоване за адресою: вул. Шевченка, 153, м. Золотоноша, Черкаська область, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 19.05.2023 |
Номер документу | 110920777 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні