Постанова
від 18.05.2023 по справі 382/277/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року

м. Київ

справа №382/277/17

адміністративне провадження № К/9901/7721/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Міністерства оборони України

на рішення Яготинського районного суду Київської області від 30.10.2018 (суддя Литвин Л.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2019 (колегія у складі суддів Лічевецького І.О., Земляної Г.В., Мельничука В.П.)

у справі № 382/277/17

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України

про зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У лютому 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони України, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати протокол засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням та виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 20.01.2017 № 5 в частині відмови у виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 - сестрі загиблого солдата ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок травми, пов`язаної із захистом Батьківщини;

- зобов`язати відповідача провести нарахування та виплатити їй одноразову грошову допомогу, як сестрі померлого військовослужбовця у розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату смерті військовослужбовця - її брата ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 09.07.2016 під час виконання обов`язків військової служби та захисту Батьківщини в зоні проведення Антитерористичної операції на Сході України (с. Луганське Бахмутського району Донецької області) загинув рідний брат позивачки - ОСОБА_2 .

3. 13.12.2016 ОСОБА_1 звернулася до Міністерства оборони України із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю її брата, як військовослужбовця під час проходження служби.

4. Відповідно до Протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 20.01.2017 № 5, комісія дійшла висновку, що ОСОБА_1 не може бути одержувачем одноразової грошової допомоги ні як утриманець, ні як член сім`ї загиблого, оскільки вона одружена, має чоловіка і не має взаємних прав та обов`язків з рідним братом щодо утримання сім`ї, на відмінну від взаємних прав та обов`язків зі своїм чоловіком.

5. Рішенням Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 у справі №382/784/17-ц задоволено позов ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Яготинської міської ради Київської області про встановлення факту спільного проживання однією сім`єю. Встановлено, що ОСОБА_2 і ОСОБА_1 є членами однієї сім`ї, відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу України, оскільки ОСОБА_2 спільно проживав разом із сім`єю ОСОБА_1 , був пов`язаний спільним побутом, мав взаємні права та обов`язки.

6. Постановою Апеляційного суду Київської області від 22.05.2018 апеляційну скаргу Міністерства оборони України задоволено частково. Рішення Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 змінено. Заяву ОСОБА_1 про встановлення факту спільного проживання однією сім`єю задоволено. Встановлено юридичний факт того, що ОСОБА_2 і ОСОБА_1 є членами однієї сім`ї, відповідно до ст. 3 СК України, оскільки ОСОБА_2 спільно проживав разом із сім`єю ОСОБА_1 , був пов`язаний спільним побутом, мав взаємні права та обов`язки.

7. ОСОБА_1 повторно звернулася до Міністерства оборони України із заявою про оформлення одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця - її брата ОСОБА_2 , що підтверджується листом військового комісара ОСОБА_3 від 13.06.2018 № 1310 про направлення пакету документів на адресу ІНФОРМАЦІЯ_2 .

8. На час звернення до суду заява ОСОБА_1 не вирішена, що підтверджується листом ІНФОРМАЦІЯ_3 від 29.12.2018 №169.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

9. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на те, що відповідно до приписів Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю її брата - військовослужбовця ОСОБА_2 .

10. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, покликаючись на те, що згідно Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», право на отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.

Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Проте, зі змісту позовної заяви не вбачається та жодним чином не підтверджено та не доведено, що позивач проживала разом з ОСОБА_2 однією сім`єю.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Рішенням Яготинського районного суду Київської області від 30.10.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2019, позов задоволено.

12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про наявність правових підстав для виплати позивачу одноразової грошової допомоги.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. У касаційній скарзі Міністерство оборони України, покликаючись на порушення судами норма матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

14. Скаржник зазначає про те, що згідно ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця.

Також пунктом 12 Порядку № 975 встановлено виключний перелік осіб, які мають право звернутися за виплатою одноразової грошової допомоги у разі загибелі, смерті члена сім`ї військовослужбовця.

Позивач, як сестра загиблого солдата ОСОБА_2 , не надала документів, що підтверджують її перебування із загиблим у сімейних відносинах.

Посилання судів на рішення Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 у справі № 382/784/17, яким було встановлено юридичний факт проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 однією сім`єю, на думку скаржника, є неправомірним, оскільки на час звернення за виплатою одноразової грошової допомоги (грудень 2016 року) такого рішення не було.

15. Позивач у відзиві погоджується з висновками судів попередніх інстанцій та зазначає про те, що одразу після набрання рішенням Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 по справі № 382/784/17 законної сили, повторно звернулася до Міністерства оборони України, однак будь-якого рішення за повторним зверненням прийнято не було.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.

17. Ключовим питанням у цій справі є правомірність відмови відповідача в призначенні позивачу одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї померлого військовослужбовця.

18. Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

19. Відповідно до частини першої статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

20. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби.

21. У відповідності до статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.

Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

22. Відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.

23. Таким чином, для того, щоб мати право на отримання грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця, особа, яка вважає себе членом сім`ї такого військовослужбовця, повинна довести: а) факт проживання з загиблим; б) наявність у такої особи і загиблого спільного побуту та взаємних прав і обов`язків.

24. Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постановах Верховного Суду від 17.04.2019 у справі №456/1258/17 та від 06.07.2022 у справі №240/5809/18.

25. У постанові від 20.04.2020 у справі № 357/13948/16-а, Верховний Суд дійшов висновку, що: « факт проживання однією сім`єю був установлений судовим рішенням, яке набрало законної сили, а тому позивач є членом сім`ї ОСОБА_9, який загинув під час АТО, і має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця, виплату якої гарантовано Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»».

26. В свою чергу, судами встановлено, що рішенням Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 у справі №382/784/17-ц встановлено, що ОСОБА_2 і ОСОБА_1 є членами однієї сім`ї, відповідно до ст. 3 СК України

27. Проте, слід звернути увагу, що на момент звернення позивача із заявою до Міністерства оборони України, а також до суду першої інстанції із цим позовом судове рішення у справі №382/784/17-ц було відсутнє.

28. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (долі Порядок № 975),

29. Згідно пункту 10 Порядку № 975 члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), яким призначається та виплачується одноразова грошова допомога, подають за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноваженим структурним підрозділам державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважений орган), такі документи:

- заяву кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого (померлого), які мають право на отримання допомоги, а у разі наявності неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги;

- витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста із списків особового складу військової частини (підрозділу, органу);

- витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, призваного на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

30. До заяви додаються копії:

- документа, що свідчить про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства;

- свідоцтва про смерть військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста;

- свідоцтва про народження військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - для виплати одноразової грошової допомоги батькам загиблого (померлого);

- свідоцтва про шлюб - для виплати грошової допомоги дружині (чоловікові);

- довідки органу реєстрації або відповідного житлово-експлуатаційного підприємства, організації чи органу місцевого самоврядування про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста;

- сторінок паспортів повнолітніх членів сім`ї з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації;

- свідоцтва про народження дитини - для виплати одноразової грошової допомоги дитині;

- документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою);

- рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті, сільської, селищної ради або суду про встановлення над дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, опіки, піклування (у разі здійснення опіки або піклування над дітьми військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста);

- рішення суду або нотаріально посвідченого правочину, що підтверджуватиме факт перебування заявника на утриманні загиблого (померлого) (надають особи, які не були членами сім`ї загиблого (померлого), але перебували на його утриманні).

31. Відповідно до п.12 Порядку № 975 призначення і виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам, яких призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, здійснюється Міноборони, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, та іншими органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (далі - розпорядник бюджетних коштів).

32. Відповідно до п.13 Порядку керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого додаються документи, зазначені в пунктах 10 і 11 цього Порядку.

33. Розпорядник бюджетних коштів приймає у місячний строк після надходження зазначених документів рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги і надсилає його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, або у разі відмови для письмового повідомлення заявника із зазначенням мотивів відмови.

34. Відтак, колегія суддів звертає увагу, що Порядком № 975 визначено перелік документів, що подаються до уповноваженого органу разом із заявою про виплату одноразової грошової допомоги членам сім`ї загиблого (померлого). Міноборони же в подальшому виносить рішення про призначення чи відмову у призначенні відповідної допомоги.

35. Враховуючи зазначене вище, колегія суддів погоджується з доводами скаржника про те, що на момент звернення із заявою про призначення і виплату одноразової грошової допомоги, прийняття протокольного рішення від 20.01.2017 № 5 по відмові ОСОБА_1 у призначенні ОГД та на момент звернення до суду з цим позовом, рішення Яготинського районного суду Київської області від 17.01.2018 по справі № 382/784/17 про встановлення юридичного факту проживання однією сім`єю, позивачем не надавалось.

36. Отже, ОСОБА_1 не дотримано вимог Порядку № 975 щодо процедури звернення за відповідною допомогою, оскільки до заяви не додано документи, передбачені п.10 Порядку, а тому дії Міністерства оборони України не були протиправними.

37. З огляду на вищезазначене, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

38. Відповідно до статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

39. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних судових рішень та ухвалення нової постанови про відмову у задоволенні позову.

40. Рішення ухвалено на користь суб`єкта владних повноважень, а тому перерозподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 341, 345, 351, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Міністерства оборони України задовольнити.

Рішення Яготинського районного суду Київської області від 30 жовтня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2019 року у справі №382/277/17 скасувати.

Прийняти нову постанову. У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.05.2023
Оприлюднено19.05.2023
Номер документу110950934
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —382/277/17

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 18.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 13.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні