Рішення
від 11.05.2023 по справі 917/93/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.05.2023 Справа № 917/93/23

м.Полтава

за позовною заявою Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, вул.Миру, 19, с.Кам`яні Потоки, Кременчуцького району, Полтавської області, 39763

до Кременчуцької районної ради, Соборна вулиця, 14/23, Кременчук, Полтавська область, 39600

про визнання протиправною бездіяльність та зобов"язання вчинити дії.

Суддя Кльопов І.Г.

Секретар Назаренко Я.А.

Представники сторін згідно протоколу судового засідання.

Обставини справи: Кам`янопотоківська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області звернулася до Господарського суду Полтавської області з позовом до Кременчуцької районної ради, в якому просить суду:

1. Визнати протиправною бездіяльність Кременчуцької районної ради (вул.Центральна, 231, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, код ЄДРПОУ 22543942), яка полягає у не розгляді пропозицій Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.06.2021 року щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Кам`янопотоківської сільської територіальної громади.

2. Зобов`язати Кременчуцьку районну раду (вул.Центральна, 231, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, код ЄДРПОУ 22543942) розглянути на наступній сесії пропозиції Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.06.2021 року щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Кам`янопотоківської сільської територіальної громади.

Ухвалою суду від 10.01.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 09.02.2023 року на 11 год. 30 хв.

Відповідач відзив на позов не надав.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 14.03.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.04.2023.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив

25 жовтня 2020 року на підставі постанови Верховної Ради України № 795 від 15 липня 2020 року у Кам`янопотоківській об`єднаній територіальній громаді були проведені чергові вибори депутатів сільської рад та сільського голови.

Згідно з ч. 1,ч.2 ст. 8 ЗУ «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад. Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Так, Білецьківська та Кам`янопотоківська сільські ради 05 листопада 2019 року та 08 листопада 2019 року відповідно прийняли остаточні рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.

Відповідно до ч. 2 ст. 8 Рішеннями Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 06 листопада 2020 року розпочато повноваження депутатів Кам`янопотоківської сільської ради та розпочато реорганізацію Білецьківської сільської ради шляхом приєднання до Кам`янопотоківської сільської ради».

Відповідно до ч. 3 ст. ЗУ «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Таким чином, Кам`янопотоківська сільська рада є правонаступником майна, усіх права та обов`язків Білецьківської сільської ради.

Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020№ 807-ІХ утворено Кременчуцький район (з адміністративним центром у місті Кременчук) у складі територій Глобинської міської, Горішньоплавнівської міської, Градизької селищної, Кам`янопотоківської сільської, Козельщинської селищної, Кременчуцької міської, Новогалещинської селищної, Оболонської сільської, Омельницької сільської, Піщанської сільської, Пришибської сільської, Семенівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до рішень Кременчуцької районної ради від 17.12.2020 року Глобинська районна рада Полтавської області, Семенівська районна рада Полтавської області та Козельщинська районна рада Полтавської області реорганізовані шляхом приєднання до Кременчуцької районної ради.

Таким чином, Кременчуцька районна рада є органом місцевого самоврядування що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст новоутвореного Кременчуцького району.

Відповідно до п.10 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про місцеве самоврядування», майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Відповідно до пункту 39 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Відповідно до п.10 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Рішенням одинадцятої сесії восьмого скликання від 04 червня 2021 року Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області «Про врахування та забезпечення інтересів мешканців Кам`янопотоківської територіальної громади, щодо об`єктів спільної власності, що перебувають в управлінні Кременчуцької районної ради» було вирішено, серед іншого:

Звернутись до Кременчуцької районної ради Полтавської області з пропозицію про надання згоди на безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад Кременчуцького району Полтавської області у власність Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області всього майна, майнових комплексів, окремого визначеного індивідуального майна, будівель та споруд, в тому числі і транспортних засобів, та земельних ділянок, майнових прав, тощо в особі Кременчуцької районної ради, прав та повноважень засновника комунальних підприємств, установ і організацій, як представника спільних інтересів громад Кременчуцького району.

Майно, майнові права, щодо якого Кам`янопотоківська сільська рада зверталася до Кременчуцької районної ради та щодо якого відповідно виник спір, становить:

-Адміністративний будинок Кременчуцької районної ради (2807,58 м2) за адресою: м. Кременчук, вул. Соборна, 14/23;

-Громадський будинок, будівлі та споруди (Будівля і гараж) (602,0 м2) за адресою: м. Кременчук, вул. Івана Приходько, 55;

-Бокси гаражів (179,6 м2) за адресою: м. Кременчук, проспект Полтавський, 40;

-Приміщення трудового архіву (управління соціального захисту населення) (80,5м2) за адресою: м. Кременчук, проспект Полтавський, 40;

-Нежитлові будівлі (управління соціального захисту населення) (171,64 м2) за адресою: м. Кременчук, проспект Полтавський, 42;

-Блоки гаражів (4 бокси) (142,7м2) за адресою: м. Кременчук, вул. Майора Борищака, 31;

-Блоки гаражів (3 бокси) (141,1м2) за адресою: м. Кременчук, вул. Миколи Залу дяка, 14;

-Нежитлові будівлі (адміністративна будівля, трудовий архів) (140,7м2) за адресою: м. Кременчук, проспект Полтавський, 16;

-Нежитлова будівля (102,2 м2) за адресою: м. Кременчук, проспект Полтавський, 16-А;

-Будівлі притулку (тер центр соціального обслуговування) за адресою: м. Кременчук, вул. Гурамішвілі Давида, 1;

Транспортні засоби:

ГАЗ 31105-501 ЗНГ, д/з НОМЕР_1 ; 2007року випуску;

ВАЗ 21070, д/з НОМЕР_2 ; 2005року випуску;

-Земельні ділянки та інші майнові права Кременчуцької районної ради; комунальне некомерційне підприємство Кременчуцької районної ради «Кременчуцька центральна районна лікарня» (ЄДРПОУ 01999342); комунальне підприємство «Кременчуцький центр первинної медико-санітарної допомоги» (ЄДРПОУ 38313933);

-комунальне підприємство «Архбудпроект» (ЄДРПОУ 30772365).

07.06.2021 року Виконавчий комітет Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області на виконання вищезгаданого рішення сесії звернувся до Кременчуцької районної ради із вимогою від 04.06.2021 року винести на наступну сесію Кременчуцької районної ради питання про надання згоди на безоплатну передачу зі спільної власності територіальних громад у власність Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області вказаного майна, про що свідчить відмітка на копії документа про його прийняття працівником канцелярії.

Позивач зазначає, що станом на дату подачу цього позову вказане пропозиції Кам`янопотоківської сільської ради винесене на розгляд постійних комісій чи сесії не було, жодних рішень щодо передачі вищезгаданого майна у власність Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцькою районною радою не приймалось та подані Кам`янопотоківською сільською радою пропозиції щодо майна спільної власності територіальних громад не розглядалось.

Таким чином, Кременчуцька районна рада не розглянула подані позивачем пропозиції щодо передачі у комунальну власність майна зі спільної власності територіальних громад Кременчуцького району та не прийняла відповідного рішення про передачу вказаного майна у комунальну власність Кам`янопотоківської сільської територіальної громади.

Така бездіяльність Кременчуцької районної ради порушує право Кам`янопотоківської сільської ради отримати майно у комунальну власність та розпоряджатися ним в інтересах громади та для задоволення її потреб, підриває економічні основи органу місцевого самоврядування.

Суд зазначає, що відповідно до положень частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно частини п`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Відповідно до пункту 32 частини першої статті 43 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Як встановлено в ході розгляду справи Кам`янопотоківська сільська рада зверталася до Кременчуцької районної ради листом від 04.06.2021 вих. №820/02-22 щодо надання згоди на безоплатну передачу зі спільної власності територіальних громад у власність Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області вказаного майна, проте рішення за наслідками розгляду такого звернення не прийнято.

Таким чином, суд погоджується з доводами представника позивача, що відповідачем в порушення прав Кам`янопотоківської сільської ради не розглянуто звернення у встановленому порядку та не прийнято жодного рішення.

Враховуючи наведене вище, слід дійти висновку, що у спірних правовідносинах відповідач самоусунувшись від законодавчо визначеного обов`язку, обрав лінію поведінки, яка стосується права вибору (прийняти чи не прийняти рішення щодо передачі майна), що по своїй суті вказує на протиправну бездіяльність відповідача.

У даній справі повноваження щодо прийняття до комунальної власності відповідної територіальної громади (позивача) окремих об`єктів спільної власності територіальної громади, які знаходяться на її території і задовольняють колективні потреби виключно цієї територіальної громади, регламентовано положеннями Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Бюджетного кодексу України, про що судом зазначалося вище.

Відтак, суд вважає, що позовна вимога зобов`язального характеру розглянути пропозиції Кам`янопотоківської сільської ради від 04.06.2021 вих. №820/02-22 щодо надання згоди на безоплатну передачу зі спільної власності територіальних громад у власність Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області майна та прийняти відповідне рішення у порядку, встановленому чинним законодавством підлягає задоволенню, оскільки такий спосіб захисту прав та інтересів позивача відповідає вимогам чинного законодавства та не позбавляє суб`єкта владних повноважень дискреційного розсуду, адже такий обов`язок прямо передбачений нормативно-правовим актом.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною першою статті 3 Європейської хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985, ратифікованої Законом України від 15.07.1997 № 452/97-ВР (далі - Європейська хартія місцевого самоврядування), місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання і управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.

У частині третій статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування передбачено, що публічні повноваження здійснюються переважно тими органами публічної влади, які мають найтісніший контакт з громадянином.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Згідно із п.1 ст.2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Згідно із ч.2-3 ст.13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

На підставі ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати відповідно до вимог ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233,237-238 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Кременчуцької районної ради (вул.Центральна, 231, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, код ЄДРПОУ 22543942), яка полягає у не розгляді пропозицій Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.06.2021 року щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Кам`янопотоківської сільської територіальної громади.

3. Зобов`язати Кременчуцьку районну раду (вул.Центральна, 231, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, код ЄДРПОУ 22543942) розглянути на наступній сесії пропозиції Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.06.2021 року щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Кам`янопотоківської сільської територіальної громади.

4. Стягнути з Кременчуцької районної ради (вул. Соборна, 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 22543942) на користь Кам`янопотоківської сільської ради (вул. Миру, 19, с. Кам`яні Потоки, Кременчуцький район, Полтавська область, 39763, код ЄДРПОУ 22547199) 4962,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ з набранням цим рішенням законної сили

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено: 18.05.2023

Суддя Кльопов І.Г.

Дата ухвалення рішення11.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110956894
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання протиправною бездіяльність та зобов"язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —917/93/23

Судовий наказ від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Рішення від 11.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 13.04.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 10.01.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні