Рішення
від 04.05.2023 по справі 908/3540/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 9/177/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.05.2023 Справа № 908/3540/21

м.Запоріжжя

За позовом: Бердянської міської ради, код ЄДРПОУ 20525153 (71100, Запорізька область, м.Бердянськ, пл. Єдності, 2)

до відповідача: Приватного підприємства «ФІБРІАН-БЕРДЯНСЬК», код ЄДРПОУ 34976414 (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Хіміків, буд. 7, кв. 12)

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Боєва О.С.

при секретарі судового засідання Бичківській О.О.

За участю представників:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Рощупкін С.В.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Бердянської міської ради до відповідача: Приватногопідприємства «ФІБРІАН-БЕРДЯНСЬК» з позовними вимогами про внесення змін до договору оренди землі від 20.07.2007, зареєстрованого у Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.12.2007 за № 040726500456, укладеного між Бердянською міською радою та Приватним підприємством «ФІБРІАН-БЕРДЯНСЬК», про оренду земельної ділянки площею 0,9375 га (кадастровий номер 2310400000:08:006:0074), розташованої за адресою: вул.Макарова, 60-в, у місті Бердянськ Запорізької області, наданої для будівництва та обслуговування готелю котеджного типу, а саме - пункт 5 розділу Об`єкт оренди викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м.Бердянськ Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.06.2020 № 1874/206-20, становить 8122125 (вісім мільйонів сто двадцять дві тисячі сто двадцять п`ять) гривень 00 копійок».

Ухвалою суду від 13.12.2021 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/3540/21, присвоєний номер провадження 9/177/21, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 08.02.2022 закрито підготовче провадження у справі та постановлено про перехід до розгляду справи по суті.

04.05.2023 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Предметом розгляду є позовні вимоги, викладені у позовній заяві, які мотивовані, зокрема, наступним. Рішенням тридцять дев`ятої сесії Бердянської міської ради VI скликання від 12.07.2013 №62 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ затверджено нормативну грошову оцінку земель в межах території м. Бердянськ Запорізької області. З метою недопущення втрат місцевого бюджету виконавчим комітетом Бердянської міської ради було замовлено витяг від 03.06.2020 № 1874/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Відповідно до витягу від 03.06.2020 №1874/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який видано міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м.Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за договором становить 8122125,00 грн. Бердянською міською радою, з метою приведення договірних відносин у відповідність до чинного законодавства України та їх врегулювання у позасудовому порядку, на адресу відповідача направлялась пропозиція від 11.05.2021 № 01-1164/31-1 щодо необхідності внесення змін до Договору з додаванням примірників додаткових угод та копією витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2020 № 1874/206-20. Станом на час звернення до суду відповідач ухиляється від внесення змін до договору оренди земельної ділянки шляхом підписання додаткової угоди. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов`язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі. Ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до договору та приведення орендних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства України призводить до значних втрат місцевого бюджету міста Бердянська. Позов обґрунтовано ст. 144 Конституції України, ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 4, 5, 161-164, 232, 233, 237 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 16, 626, 628, 629, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 21, 30 Закону України Про оренду землі, ст.ст. 18-1, 26, 60, 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст. ст. 83 Земельного кодексу України.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві, зазначивши, зокрема, про наступне. Аналіз змісту статей 651 та 653 ЦК України, а також статті 30 Закону України «Про оренду землі» дає підстави стверджувати, що зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін. Відповідно, такий договір може бути змінений за рішенням суду виключно за відсутності такої згоди. Відповідне застереження міститься також у пункті 36 договору, згідно з яким зміна його умов здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. Передумовою для звернення до суду з позовом про внесення змін до договору є відсутність взаємної згоди сторін на таке внесення (відсутність волевиявлення однієї зі сторін договору на підписання відповідної додаткової угоди). На підтвердження направлення на адресу відповідача пропозиції від 11.05.2021 № 01-1164/31-1 щодо необхідності внесення змін до договору з додаванням примірників додаткових угод та копією витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2020 № 1874/206-20 позивач надає копію поштової накладної № 7110301136272 від 12.05.2021, а також копію опису вкладення у цінний лист. Як слідує з даних, що містяться в розділі «Трекінг» (перевірка статусу відправлення) веб-сайту АТ «Укрпошта», інформація щодо відправки позивачем та отримання відповідачем поштового відправлення 7110301136272 від 12.05.2021 відсутня, а опис вкладення у пінний лист, в порушення пункту 61 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2019 №270, не містить номера поштового відправлення. Позивачем не надано суду належних доказів відправлення відповідачу пропозиції щодо внесення змін до договору, доказів вручення вказаної пропозиції, а також не надано доказів повернення поштового відправлення без вручення та відмови відповідача від отримання поштового відправлення. За таких умов, викладені позивачем у позовній заяві твердження про ухилення відповідача від внесення змін до договору (підписання відповідної додаткової угоди) є безпідставним. На підставі викладеного просив у задоволенні позову відмовити

Позивачем у відповіді на відзив було зазначено, що доводи відповідача, викладені у відзиві є безпідставними, оскільки позивачем були здійснені заходи досудового врегулювання спору, шляхом направлення пропозиції від 11.05.2021 № 01-1164/31-1 щодо необхідності внесення змін до договору, на підтвердження чого до позовної заяви додані докази її направлення. Відповідач зазначає, що не отримував з невідомих на те причин пропозиції направленої позивачем, однак жодних доказів на підтвердження цього відповідач не надає. Також позивачем з посиланням на правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 18.04.2019р. по справі № 910/22752/17, Верховного Суду від 12.02.2019 по справі №914/2649/17 наголошено на тому, що правила передбачені ч. 2-4 ст. 188 Господарського кодексу України є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура визначена ними не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору. Те що сторона спору не скористалася процедурою його позасудового врегулювання, не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи припинення договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься в ч. 2 ст. 651 ЦК України.

У запереченні на відповідь на відзив відповідач додатково вказав, що надані позивачем документи на підтвердження направлення відповідачу пропозиції про внесення змін до договору не є належними доказами, оскільки копія поштової накладної містить інформацію про адресата поштового відправлення № 7110301136272 - фізичну особу Коростельова Олександра, який не є відповідачем у справі. Надані позивачем документи не доводять факт обізнаності відповідача щодо пропозицію позивача про внесення змін до договору та ухилення відповідача від внесення таких змін. Заперечення відповідача проти позовних вимог засновані виключно на позиції неотримання пропозиції щодо внесення змін до договору, а не полягають у відмові від внесення таких змін у встановленому законом порядку.

Згідно з ч.ч. 1ст. 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території позивача було повідомлено про дату, час і місце розгляду справи через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.

Також відповідні ухвали суду з повідомленням про дату, час та місце проведення судових засідань з розгляду справи були направлені Бердянській міській раді в електронній формі на офіційну електронну адресу електронного кабінету, про що свідчать наявні в матеріалах справи довідки про доставку електронних листів.

Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

На підставі викладеного, суд дійшов до висновку про розгляд справи за наявними в ній матеріалами, за відсутністю позивача, який належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника відповідача, суд

ВСТАНОВИВ:

20.07.2007 між Бердянською міською радою (Орендодавець за договором, позивач у справі) та Приватним підприємством «Фібріан-Бердянськ» (Орендар, відповідач у справі) укладений договір оренди землі (далі Договір), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування земельну ділянку, площею 0,9375 га, для будівництва готелю котеджного типу, яка знаходиться в м. Бердянську Запорізької області по вул. Макарова (навпроти ТОВ «Золотий берег плюс»). Земельна ділянка передається в оренду на підставі п. 4.33 рішення двадцять першої сесії V скликання Бердянської міської ради від 17.05.2002 № 11 «Про передачу в оренду земельних ділянок» (п.п. 1, 2 договору).

06.12.2007 договір зареєстрований у Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040726500456.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки від 20.07.2007, який підписаний орендодавцем і орендарем.

Відповідно до п. 16 договору цільове призначення земельної ділянки: іншої комерційної діяльності (код УКЦВЗ: 1.11.6).

Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка згідно з довідкою Бердянського міського управління земельних ресурсів № 568 від 12.07.2007 становить 529460,09 грн.

Пунктами 9, 10 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 2 % від її нормативної грошової оцінки (на підставі рішення міської ради від 30.12.2004 № 1 «Про затвердження переліку розмірів орендної плати за земельні ділянки м.Бердянськ»). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Договір укладено строком до 01.05.2012 (п. 8 договору).

Угодою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (додаткова угода) від 04.05.2012 внесено зміни до договору, зокрема, поновлено з 01.05.2012 договір оренди землі строком до 01.05.2061, а також внесено зміни в пункт 9 договору, встановивши річний розмір орендної плати у розмірі 3 % річних від її нормативної грошової оцінки.

Додатковою угодою від 24.06.2014 про внесення змін до договору оренди землі сторони внесли зміни у договір оренди землі, виклавши пункт 2 розділу «Об`єкт оренди» в наступній редакції: «В оренду передається земельна ділянка площею 0,9375 га (кадастровий номер 2310400000:08:006:0074)»; пункт 5 розділу «Об`єкт оренди» договору викладено в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управління Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області від 19.06.2014 № 4171-м, становить 900 000 (дев`ятсот тисяч) гривень 00 копійок»; пункт 9 розділу «Орендна плата» договору викладено в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % (трьох відсотків) від її нормативної грошової оцінки з урахуванням щорічної індексації».

Додатковою угодою від 12.04.2016 про внесення змін до договору оренди землі сторони дійшли згоди, зокрема, внести зміни до пункту 1 розділу «Предмет оренди» договору та викласти в наступній редакції: Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельні ділянку для будівництва та обслуговування готелю котеджного типу, яка знаходиться в м. Бредянську Запорізької області по вул. Макарова, 60в».

Додатковою угодою від 22.06.2016 до договору оренди землі внесено зміни, шляхом викладення пункту 5 розділу «Об`єкт оренди» в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,8246 га для будівництва готелю котеджного типу згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управлінням Держгеокадаструу Бердянському районі Запорізької області Головного управління Держгеокадастру у запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 16.02.2016 № 586/86-16, становить 1 416 992 (один мільйон чотириста шістнадцять тисяч дев`ятсот дев`яності дві) гривні 64 копійки.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1129 га для обслуговування готелю котеджного типу згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управлінням Держгеокадаструу Бердянському районі Запорізької області Головного управління Держгеокадастру у запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 16.02.2016 № 586/86-16, становить 970 036 (дев`ятсот сімнадцять тисяч тридцять шість) гривень 80 копійок».

Відповідно до п. 13 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

За умовами п. 36 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

12 липня 2013 року 39 сесією VI скликання Бердянської міської ради було прийнято рішення № 62 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ», яким затверджено нормативну грошову оцінку земель в межах території м. Бердянськ Запорізької області, визначено термін введення в дію нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянська з 01.01.2014.

Доказів скасування чи визнання нечинним вказаного рішення Бердянської міської ради матеріали справи не містять.

Згідно з Витягом від 03.06.2020 № 1874/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 9375,00 кв.м, кадастровий номер 2310400000:08:006:0074, виданим міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8 122 125,00 грн. Розрахунок із нормативної грошової оцінки земельної ділянки проведено відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бердянська, затвердженої вищезазначеним рішенням Бердянської міської ради.

Згідно з ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

Частиною 1 та 2 ст. 651 ЦК України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Зміна договору за рішенням суду допускається у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ч. 1 ст. 652 ЦК України).

Відповідно до ч. 4 ст. 188 ГК України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду (ч. 5 ст. 188 ГК України).

Відповідно ч.ч. 1, 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» (із змінами, внесеними згідно із Законом № 191-VIII від 12.02.2015) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що плата за землю справляється відповідно до закону.

У зв`язку із введенням в дію Податкового кодексу України (від 02.12.2010 № 2755-VI) питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 регулюється виключно цим Кодексом.

Податковим кодексом України визначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України).

Відповідно п.п.288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно з п.п. 288.5, 288.5.1, 288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежуне може бути меншою розміру земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з дня набрання чинності Податковим кодексом України виникли підстави для перегляду розміру орендної плати за землю, який для земель сільськогосподарського призначення був меншим земельного податку, а для інших категорій земель меншим трикратного розміру земельного податку, а враховуючи наведені вище положення ст. 651 Цивільного кодексу України і підстави для внесення відповідних змін до договорів оренди землі.

Статтею 271 зазначеного Кодексу визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено площа земельних ділянок.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.289.1 ст.289 ПК України).

Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За змістом ч. 5 ст. 5, ст. 13 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Частиною 2 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»). При цьому, відповідно до ч.2 ст. 20 Закону, після затвердження нормативної грошової оцінки у встановленому законом порядку, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (ч. 3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).

З аналізу вищенаведених норм законодавства слідує, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежать від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового кодексу України.

Касаційним господарським судом Верховного Суду у постанові по справі №921/265/17-г/17 від 27.02.2018 наведено правовий висновок згідно з яким нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду орендної плати, який не може бути меншим, ніж визначено у статті 288 ПК України.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18.

Як встановлено судом вище, останні зміни щодо розміру нормативної грошової оцінки до укладеного сторонами договору оренди землі вносились додатковою угодою від 22.06.2016, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 № 587/86-16.

Згідно з наданою позивачем копією витягу від 03.06.2020 № 1874/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 9375,00 кв.м, кадастровий номер 2310400000:08:006:0074, виданим міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8 122 125,00 грн.

Матеріали справи свідчать, що позивачем була направлена пропозиція від 11.05.2021 за № 01-1164/31-1, адресована керівнику ПП «Фібріан-Бердянськ» О.Коростельову, щодо внесення змін до діючого договору оренди землі, шляхом зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2020 №1874/206-20. Разом із пропозицією на адресу відповідача надсилались два примірники додаткової угоди від 30.04.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 20.07.2007, зареєстрованого 06.12.2007 за № 040726500456, підписані з боку Бердянської міської ради та копія вищезазначеного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Однак, як зазначено у позовній заяві, відповідач ухиляється від внесення змін до договору, у зв`язку й з чим позивач звернувся до господарського суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі.

Відповідач заперечуючи проти позову зазначив про те, що надані позивачем документи на підтвердження направлення відповідачу пропозиції про внесення змін до договору не є належними доказами, оскільки копія поштової накладної містить інформацію про адресата поштового відправлення № 7110301136272 - фізичну особу Коростельова Олександра, який не є відповідачем у справі. Надані позивачем документи не доводять факт обізнаності відповідача щодо пропозиції позивача про внесення змін до договору та ухилення відповідача від внесення таких змін. При цьому, у запереченні на відповідь на відзив відповідач окремо зазначив про той факт, що заперечення проти позовних вимог засновані виключно на позиції неотримання пропозиції щодо внесення змін до договору, а не полягають у відмові від внесення таких змін у встановленому законом порядку.

Щодо вказаних заперечень суд зазначає про наступне.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Разом з тим, законодавством передбачені випадки, коли розгляд питання про внесення змін до договору чи про його розірвання передається на вирішення суду за ініціативою однієї із сторін.

Так, відповідно до висновків, викладених в п.п. 6.12-6.13 в пункті 6.12 постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.09.2020 у справі № 920/418/19, те, що сторона договору не скористалася процедурою позасудового врегулювання питання зміни чи розірвання договору, навіть коди порядок здійснення такої процедури врегульовано законодавчо, не позбавляє таку сторону можливості належним чином реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи розірвання договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 ЦК України. Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення) для захисту права, та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.

Така позиція також викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі № 914/2649/17 та від 26 травня 2020 року у справі №908/299/18.

Отже надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Крім того, суд зазначає, що до позовної заяви додані докази направлення пропозиції від 11.05.2021 № 01-1164/31-1 відповідачу (на ім`я керівника ПП «Фібріан-Бердянськ» О.Коростельову), з доданими до неї документами, в тому числі, проектом додаткової угоди від 30.04.2021 про внесення змін до договору оренди землі, про що свідчать копії поштової накладної №7110301136272 від 12.05.2021 та опису вкладення у цінний лист з відбитком поштового штемпеля 12.05.2021 (а.с. 28-31), що є належним свідченням направлення цих документів відповідачу.

При цьому, адресування та зазначення у пропозиції, в поштовій накладній та описі вкладення про направлення поштового відправлення керівнику підприємства О.Коростельову, зазначеного не спростовують. Коростельов Олександр Юрійович, згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на момент направлення пропозиції був директором ПП «Фібріан-Бердянськ» та залишається ним й на даний час, і даний факт відповідачем не заперечено та не спростовано. Поштове відправлення згідно з описом вкладення було направлено на зареєстровану юридичну адресу ПП «Фібріан-Бердянськ»: 71100, Запорізька область, м.Бердянськ, вул. Хіміків, 7, кв. 12. Сама по собі відсутність в описі вкладення зазначення номеру поштового відправлення, який проставляється робітником поштового відділення, і що не залежить від відправника, не є підставою для піддавання судом сумніву наданих позивачем доказів направлення.

Відповідно до ж до висновків, викладених у Постанови Великої Падати Верхового Суду від 07.07.2020 у справі № 438/610/14-ц (14-577цс19), відсутність на офіційному веб-сайті ПАТ Укрпошта відомостей про поштове відправлення не є безумовною підставою вважати, що відправлена кореспонденція не надсилалася: термін зберігання інформації для відстеження руху листів обмежений і після спливу встановленого терміну неможливо з даних вказаного веб-сайту встановити, зокрема, факт відправлення кореспонденції.

Підсумовуючи усе вищевикладене, суд дійшов до висновку, що оскільки чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи також, що сторонами в договорі оренди землі визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна нормативної грошової оцінки землі є підставою для внесення відповідних змін щодо розміру нормативної грошової оцінки від якої залежить розмір орендної плати.

На підставі всього вищевикладеного, суд дійшов до висновку, що заявлені позовні вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Заперечення відповідача спростовуються вищенаведеними висновками суду.

Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі від 20.07.2007, зареєстрованого у Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.12.2007 за № 040726500456, укладеного між Бердянською міською радою та Приватним підприємством «ФІБРІАН-БЕРДЯНСЬК»», про оренду земельної ділянки площею 0,9375 га (кадастровий номер 2310400000:08:006:0074), розташованої за адресою: вул.Макарова, 60-в, у місті Бердянськ Запорізької області, наданої для будівництва та обслуговування готелю котеджного типу, а саме: пункт 5 розділу «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції:

«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м.Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.06.2020 № 1874/206-20, становить 8 122 125 (вісім мільйонів сто двадцять дві тисячі сто двадцять п`ять) гривень 00 копійок».

Стягнути з Приватного підприємства «ФІБРІАН-БЕРДЯНСЬК», код ЄДРПОУ 34976414 (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Хіміків, буд. 7, кв. 12) на користь Бердянської міської ради, код ЄДРПОУ 20525153 (71100, Запорізька область, м.Бердянськ, пл. Єдності, 2) в особі Виконавчого комітету Бердянської міської ради (код ЄДРПОУ 02140805) суму 2270 (дві тисяч двісті сімдесят) грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 19.05.2023.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

СуддяО.С. Боєва

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення04.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110960267
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/3540/21

Судовий наказ від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Постанова від 24.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 17.07.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 04.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 13.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 10.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні