Постанова
від 11.05.2023 по справі 520/8213/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2023 р. Справа № 520/8213/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ральченка І.М.

суддів: Катунова В.В. , Чалого І.С.

за участю секретаря судового засідання Євсєєвої М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2022, суддя Волошин Д.А., по справі № 520/8213/22

за позовом Акціонерного товариства "Укргазвидобування" в особі Філії Управління з переробки газу та газового конденсату АТ " Укргазвидобування"

до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області

про визнання протиправними та скасування рішення, припису,

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Укргазвидобування" в особі Філії Управління з переробки газу та газового конденсату АТ "Укргазвидобування" звернулось до суду із позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення державних регульованих цін від 08.09.2022 № 8, визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 08.09.2022 № 8.0-44.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2022 позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 08.09.2022 № 8.0-44.

Визнано протиправним та скасовано припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення державних регульованих цін від 08.09.2022 № 8.

Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просило його скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування вимог апеляційного скарги апелянт зазначає про помилковість висновків суду щодо відсутності у позивача у спірному періоді обов`язку здійснювати декларування зміни роздрібних цін на товари, так як такий обов`язок прямо передбачено чинними на момент виникнення та існування спірних правовідносин положеннями Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19 № 341.

У судовому засідання представник відповідача вимоги апеляційної скарги підтримала, вважала рішення суду першої інстанції таким, що підлягає скасуванню із прийняттям нового про відмову у задоволенні позову.

Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважав рішення суду першої інстанції таким, що не підлягає скасуванню.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як встановлено судовим розглядом, фахівцями Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області у період з 22.08.2022 до 02.09.2022 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Акціонерного товариства "Укргазвидобування" за адресою провадження господарської діяльності: м. Харків, вул. Клочківська, буд. 136, перевірки за дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

За наслідками проведеної перевірки складено акт № 589 від 02.09.2022, яким встановлено порушення п. п. 2, 3, 4 Порядку декларування зміни роздрібних цін, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічної призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненою вірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 (зі змінами).

Приписом Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення державних регульованих цін від 08.09.2022 № 8 зобов`язано позивача провести декларування роздрібних цін на пальне, яке реалізується Акціонерним товариством "Укргазвидобування" за адресою здійснення господарської діяльності: м. Харків, вул. Клочківська, буд. 136, у відповідності до вимог п. п. 2, 3, 4 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 (зі змінами). В 15-денний термін з дня отримання припису повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області про вжиті заходи.

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 8.0-44 від 08.09.2022 вилучено у ТОВ АТ "Укргазвидобування" необґрунтовано одержану виручку в сумі 408570,34 грн., застосовано штраф у розмірі 408570,34 грн.

Позивач, не погодившись із приписом та рішенням про застосування адміністративно-господарських санкції відповідача, звернувся до суду із даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що постановою від 14.05.2021 № 474 виключено абз. 5 п. 3 Порядку № 341, у зв`язку з чим обов`язок щодо декларування зміни роздрібних цін на товари діяв лише з 12.05.2021 по 13.05.2021.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про ціни та ціноутворення» органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та іншими законами.

Статтею 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення» визначені права уповноважених органів, зокрема п. 1 ч. 1 ст. 18 передбачено право проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V.

Згідно зі ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища

Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону № 877-V органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов`язані повно, об`єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом.

Так, відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику, у тому числі у галузі контролю за цінами.

Пунктом 7 Положення № 667 Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Головному управлінню Держпродспоживслужби Харківській області, як територіальному органу Держпродспоживслужби, надано повноваження на здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Згідно з ч. 4 ст. 5 Закону № 877-V органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Відповідно до ст. 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Із матеріалів справи встановлено, що відповідач при проведенні перевірки діяв на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби Харківській області наказу від 18.08.2022 № 792 про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в Акціонерному товаристві «Укргазвидобування» (АЗС) та направлення на проведення перевірки від 18.08.2022 № 589 на проведення перевірки.

Підставою призначення перевірки є доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Перед початком перевіри 22.08.2022 копія направлення № 589 від 18.08.2022, вимога № 8.0-057/2/4104-22 від 19.08.2022 щодо надання необхідних документів для проведення позапланової перевірки були вручені оператору ПММ 4р АЗК № 7 ОСОБА_1 , що підтверджується власним підписом вказаної особи на вимозі.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, у якому зазначає стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Згідно з ч. ч. 7, 8 ст. 7 № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до ст. 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення» до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Згідно з ч. 2 ст. 20 вищезазначеного закону суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.

Так, підставою винесення оскаржуваних припису та рішення про застосування штрафу стали висновки відповідача щодо порушення позивачем п. п. 2, 3, 4 Порядку декларування зміни роздрібних цін, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічної призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненою вірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 (зі змінами), що виявилось у реалізації пального за завищеними цінами внаслідок не здійснення декларування роздрібних цін на пальне, чим і обумовлене отримання позивачем необґрунтованої виручки.

За висновками суду першої інстанції в період з 12.05.2021 державне регулювання цін на пальне здійснювалось за різними механізмами, а саме у період з 12.05.2021 до 14.05.2021 шляхом запровадження процедури декларування зміни ціни, з 14.05.2021 до 20.05.2022 установленням граничних рівнів торгівельної надбавки та з 20.05.2022 шляхом запровадження процедури декларування зміни ціни.

При цьому, з 20.05.2022 відповідно з цінами, встановленими позивачем, роздрібна ціна на реалізацію нафтопродуктів не зросла, отже обставин з якими пов`язується обов`язок суб`єкта господарювання провести декларування зміни ціни з 20.05.2022 також не встановлено.

Втім, колегія суддів не погоджується із таким тлумаченням наведеного вище правого регулювання спірного питання з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону № 5007-VI декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної.

Торговельна надбавка (націнка) - сума витрат суб`єкта господарювання, що пов`язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.

Відповідно до статті 13 цього Закону державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» затверджено Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, Перелік товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2021 № 450 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341" До Переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість внесено бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне та доповнено абзацом такого змісту: "Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування".

Вказана постанова про внесення змін набрала чинності 12.05.2021.

У свою чергу, згідно п. 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.

В подальшому, постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 № 474 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341, від 09.12.2020 № 1236":

- абз. 5 п. 3 Порядку від 22.04.2020 № 341, виключено.

- доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 п. 41-4 такого змісту: "41-4. Установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних. Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа. Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа.".

Вказана постанова № 474 про внесення змін набрала чинності 14.05.2021.

Втім, постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 № 594 "Про зупинення дії п. 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236" зупинено дію п. 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Зазначена постанова № 594 набрала чинності 20.05.2022.

Таким чином, починаючи з 20.05.2022 Кабінет Міністрів України зупинив державне регулювання цін шляхом установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання цін, зокрема, граничних рівнів торговельної надбавки та продовжила діяти процедура декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни на пальне.

Отже суб`єкти господарювання, здійснюючі роздрібну торгівлю товарами, що мають істотну соціальну значущість, зокрема пальним, у разі збільшення ціни на товари, більше ніж на 5 відсотків, мали задекларувати зміну ціни товару у встановлені строки до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується.

Однак, як встановлено із матеріалів справи позивачем розпочато декларування зміни цін на пальне лише з 13.10.2022, на підтвердження чого надано витяг з реєстру роздрібних цін.

У ході проведення перевірки було встановлено, що AT «Укргазвидобування» за адресою здійснення господарської діяльності: м. Харків, вул. Клочківська, б. 136, відповідно Порядку № 341 не декларувало роздрібні ціни на бензини марок А-92, А-95 та дизельне пальне.

Роздрібна ціна реалізації AT «Укргазвидобування» бензину марки А- 92 Є5, за інформацією щодо встановлення роздрібних цін, які діяли на АЗС № 7 за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, б, 136 з 12.05.2021 по 29.08.2021 на момент набрання чинності вищезазначеної постанови, а саме 12.05.2021 - складала 27,95 грн/л.

Зазначені обставини позивачем не заперечувались.

Отже, AT «Укргазвидобування» мало право реалізовувати бензин марки А-92Є5 за роздрібною ціною 29,34 грн/л. (з урахуванням підвищення ціни до 5% т.т. 4,99%).

Аналогічні порушення зафіксовані відповідачем при реалізації AT «Укргазвидобування» бензину марки А-95 Є5, дизельного пального Є5.

Втім, в порушення п. п. 1, 2, 3 Порядку № 341 позивачем здійснювалася реалізація бензину марки А-92Є5 та дизельного пального Є5 за роздрібними цінами підвищеними (збільшеними) на 5 і більше відсотків, порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 зі змінами, без процедури декларування зміни ціни.

Вказане порушення встановлено на підставі наданих позивачем первинних документів - касових «Х-звітів».

Таким чином, необґрунтовано одержана виручка, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 складає:

- у період з 20.05.2022 по 16.08.2022 при реалізації бензину марки А-92 Є5 сума необґрунтованої виручки склала 129308,63 грн.;

- у період з 24.05.2022 по 22.08.2022 при реалізації бензину марки А-92 Є5 сума необґрунтованої виручки склала 47045 грн.;

- у період з 16.06.2022 по 29.08.2022 при реалізації дизельного пального Є5 сума необґрунтованої виручки склала 232216,71 грн.

Отже, враховуючи встановлений факт здійснення реалізації позивачем пального за роздрібними цінами, підвищеними на 5 і більше відсотків без процедури декларування такої зміни цін, колегія суддів вважає, правомірними вимоги оскаржуваного припису від 08.09.2022 № 8 щодо усунення порушення вимог законодавства, щодо формування, встановлення та застосування цін на бензин та дизельне паливо, шляхом проведення декларування роздрібних цін на пальне, яке реалізується Акціонерним товариством "Укргазвидобування" за адресою здійснення господарської діяльності: м. Харків, вул. Клочківська, буд. 136, у відповідності до вимог п. п. 2, 3, 4 Порядку % 341.

Вимоги припису позивачем у встановлений термін виконано не було.

На підставі викладеного, враховуючи факт порушення вимог законодавства щодо декларування змін зростання цін на товари, що реалізовувалися позивачем, невиконання вимог припису про усунення виявленого порушення, колегія суддів доходить висновку щодо правомірності застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій, з огляду на що оскаржуване рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 08.09.2022 № 8.0-44 є правомірним та не підлягає скасуванню.

Доводи позивача щодо протиправності оскаржуваних припису та рішення відповідача фактично ґрунтуються на різному тлумаченні положень Постанови № 341, а саме позивач вказує, що норма, яка встановлювала обов`язок декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне суб`єктом господарювання у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування, діяла протягом 12.05.2021 та 13.05.2021, з огляду на що відповідачем безпідставно визначено ціну на вказаний товар, які позивач міг застосовувати без декларування шляхом додавання 4,99 % до ціни реалізації станом на 26.05.2021, враховуючи що в цей період діяв інший спосіб державного регулювання цін граничний розмір торгівельної надбавки.

Колегія суддів вважає безпідставними такі доводи, оскільки обов`язок декларування зміни роздрібних цін на товари прямо передбачено чинними на момент виникнення та існування спірних правовідносин положеннями Порядку № 341.

При цьому, зупинення дії норми, що встановлювала граничний рівень можливої торгівельної надбавки саме по собі не звільняє суб`єкта господарювання від обов`язку, встановленого пунктом 3 Порядку декларування змін роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341, за яким декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.

Твердження позивача про безпідставне застосування контролюючим органом роздрібної ціни на пальне станом на травень 2021 колегією суддів не приймаються, оскільки безпосередньо п. 3 Порядку № 341 встановлено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною.

Та враховуючи не здійснення позивачем у спірному періоді декларування зміни цін, що ним не заперечується, відповідачем при розрахунку обґрунтовано застосовано роздрібну ціну на пальне станом на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 12.05.2021.

Стосовно посилань позивача на недоліки довідки № 1 до акту перевірки № 589 від 02.09.2022 в частині невірного заповнення граф № 7 та № 11, колегія суддів вказує, що такі неточності обумовлені помилками у назвах даних граф, а саме у зазначенні підприємства - ТОВ "СОКАР ПЕТРОЛЕУМ" замість позивача, та періоду отримання виручки, допущеними при складанні вказаної довідки, та не вплинули на правильність оскаржуваних припису та рішення відповідача, оскільки самі показники цін, зазначені у довідці, та період часу, за який розрахована сума необгрунтованої виручки, є вірними.

На підставі викладеного, враховуючи підтверджений у ході розгляду справи факт одержання позивачем необґрунтованої виручки у загальному розмірі 408570,34 грн., колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову Акціонерного товариства "Укргазвидобування".

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення суду підлягає скасуванню, із прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області - задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2022 по справі № 520/8213/22 - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Акціонерного товариства "Укргазвидобування" в особі Філії Управління з переробки газу та газового конденсату АТ "Укргазвидобування" - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов І.С. Чалий Постанова складена в повному обсязі 19.05.23.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110970955
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —520/8213/22

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 11.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 11.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 07.12.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 27.10.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні