Справа № 201/5478/23
Провадження № 1-кс/201/2030/2023
УХВАЛА
Іменем України
15 травня 2023 року м. Дніпро
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши клопотання прокурора Правобережної окружної прокуратури м. Дніпра ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення огляду, подане у кримінальному провадженні № 42022042020000146, відомості про яке внесені до ЄРДР 18.10.2022р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Слідчий звернувся із погодженим прокурором клопотанням про надання дозволу на проведення огляду.
В обґрунтування заявленого клопотання посилався на те, що слідчими слідчого відділу відділення поліції № 5 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022042020000146 від 18.10.2022 за ознаками кримінального правопорушення, (злочину), передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України.
Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва забезпечується групою прокурорів Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра.
Досудовим розслідуванням встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 19.09.2007 № 177/19 про передачу земельної ділянки по АДРЕСА_1 у спільну оренду Громадської організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771) по фактичному розміщенню будівель човнового причалу № 5.
В подальшому, 18.10.2007 укладено договір оренди між орендодавцем з одного боку Дніпропетровської міської ради та орендарем - Громадської організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771) на земельну ділянку, загальною площею 4,0929 газ кадастровим номером 1210100000:03:305:0037.
Окрім того, 27.01.2021 рішенням Дніпровської міської ради № 234/2 про надання Громадській організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ», код ЄДРПОУ 19305771, дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. набережній Перемоги, 5К (Соборний район) по фактичному розміщенню будівель човнового причалу та для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 4,0929 га (кадастровий номер 1210100000:03:305:0037) по вул. Набережній Перемоги, 5К за територіальною громадою м. Дніпра в особі Дніпровської міської ради. Окрім того, вказаним рішенням договір оренди землі від 18.10.2007 припинено шляхом розірвання за взаємною згодою сторін. Вказаним рішенням, окрім іншого, надано згоду на поділ земельної ділянки по вул. Набережній Перемоги, 5 К (Соборний район), яка перебуває в оренді Громадської організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771).
Таким чином, із земельної ділянки по вул. набережній Перемоги, 5 к (Соборний район) кадастровий номер 1210100000:03:305:0037 виникли дві земельні ділянки з кадастровими номерами 1210100000:03:305:0151, загальною площею 0,8536 га та з кадастровим номер 1210100000:03:305:0157, загальною площею 3,4518 га, які на правах оренди передані у користуванні Громадській організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ», код ЄДРПОУ 19305771.
Так, між міською радою та ГО «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ», код ЄДРПОУ 19305771 укладено цивільно-правову угоду (договір оренди) на земельну ділянку, загальною площею 0,8536 га (1210100000:03:305:0151), по вул. Набережній Перемоги, 5 К по фактичному розміщенню будівель човнового причалу на строк з 14.07.2021 по 14.07.2023
В той же час, рішенням Дніпровської міської ради від 28.07.2021 № 369/9 про передачу земельної ділянки по вул. Набережній Перемоги, буд. 5 К (Соборний район) в оренду Громадській організації «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел» (ЄДРПОУ 19305771), по фактичному розміщенню будівель човнового причалу та для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення, відповідно до якого, окрім іншого, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 3,4518 га (кадастровий номер 1210100000:03:305:0157) по вул. Набережній Перемоги, 5 К, за територіальною громадою м. Дніпра, в особі Дніпровської міської ради та затверджено проект землеустрою.
25.08.2021 між Дніпровською міською радою (орендодавець) та ГО «Добровільне товариство Судноводіїв-любителів «Вимпел» (ЄДРПОУ 19305771) (орендар), укладено договорі оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає орендарю у строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню будівель човнового причалу та для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення, яка розташована по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157.
На даний час є підстави вважати, що вказана земельна ділянка розташована в прибережній зоні річки Дніпро.
Так, під час досудового розслідування було встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:305:0157), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на розгляд до Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області - не надходило.
Крім того, звернень щодо погодження вилучення земельної ділянки, яка розташована по вул. Набережна Перемоги, б 5К, м . Дніпро, м. Дніпро, із земель водного фонду, до Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області - не надходило.
Також, проектна документація щодо будь-якого будівництва в районі земельної ділянки за адресою: вул. Набережна Перемоги, буд. 5 К, м . Дніпро, в м. Дніпро, на розгляд до Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області - не надходило.
Крім того, згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за даними Державного земельного кадастру наявні відомості про обмеження у використанні земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, зокрема:
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0045 гектарів. Підставою для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки слугує Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження правил охорони електричних мереж" від 04.03.1997. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій, площа земельної ділянки (й частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0023 гектарів, 0,0006 га та 0.0009 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України "Про затвердження Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" від 27.06.2008. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 0.1077 гектарів, 0.0103 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання" від 15.05.2015. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0123 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки ДБН В.2.5-75:2013 "Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" від 01.10.2013. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0224 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання" від 15.05.2015. Строк дії обмеження безстроково
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Водоохоронна зона», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 3.4518 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Водний кодекс України від 06.06.1995. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки умова додержання природоохоронних вимог або виконання визначених робіт, площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 3.4518 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Водний кодекс України від 06.06.1995. Строк дії обмеження безстроково.
Крім того, рішенням Дніпропетровської міської ради від 08.11.06. № 141/6затверджено проект водоохоронна зона та прибережна захисна смуга р. Дніпро в районі човного причалу № 5 ГО ДТСЛ «Вимпел» по вул. Набережна Перемоги, 5 к., відповідно до якого вказана земельна ділянка знаходиться в водоохоронній зоні та відноситься до земель водного фонду, а відтак будь яке будівництво на зазначеній землі заборонено законом.
Також, на запит Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра отримано проект землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронної зони р. Дніпро на території м. Дніпра вздовж правого берега р. Дніпро від межі міста з Новоолександрівською сільською територіальною громадою до причалу Фестивальний (ділянка 1), відповідно до якого вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, яка розташована за адресою: вул. Набережна Перемоги, б 5 К перебуває у водоохоронній зоні та відноситься до земель водного фонду, крім того, відповідно до зазначеного проекту вказана земельна ділянка відносить до земель рекреаційного призначення, відтак вбачається, що будь-які будівельні роботи, в тому числі для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення законом заборонені. (до клопотання долучено фотокопія із отриманого проекту відповідно до якого вбачається, що вказана земельна ділянка відноситься до земель водного фонду (заштрихована)).
В той же час, згідно відповіді Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації від 27.01.2023 за вихідним № 2-261/0/261-23, яка була отримана Правобережною окружною прокуратурою міста Дніпра, вбачається, що від ГО «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел», щодо погодження документації із землеустрою, зміни цільового призначення та отримання дозволів на проведення будь-яких робіт в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, у департаменті не ідентифіковано.
Крім того, Департаментом по роботі з активами Головного архітектурно-Планувального управління ДМР на запит окружної прокуратури надано викопіювання з матеріалів генерального плану розвитку м. Дніпра, затвердженого рішенням Дніпровської міської ради від 20.09.2020 № 84/62.
Відповідно до наданого генерального плану вбачається, що вказана земельна ділянка знаходиться в зоні несприятливих умов для будівництва на території з рівнем ґрунтових вод 0-3 м.
Крім того, відповідно до вказаного плану за даними інформаційної бази містобудівного кадастру частина земельної ділянки розташованої в межах водоохоронної зони р. Дніпро (рішення міської ради від 08.11.2006 № 141/6 затверджено проект «Водоохоронна зона та прибережна захисна смуга р. Дніпро в районі човнового причалу № 5 ГО ДТСЛ «Вимпел» по вул. Набережна Перемоги, 5К Жовтневого району м. Дніпропетровськ».
Також, у вказаному плані зазначається, що земельну ділянку перетинає та проходить уздовж неї газопровід низького тиску Д=50 мм та газопроводи середнього тиску Д=40 мм, Д=50 мм, Д=125мм.
Відповідно до глави четвертої, статті 8 постанови від 30.09.2015 № 2494 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 0611.2015 за № 1379/27824 «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем», вбачається, що проведення ремонтних будівельних та/або земляних робіт в охоронній зоні ГРМ здійснюється відповідно до законодавства за письмовим погодженням Оператора ГРМ. Письмове погодження, що надається Оператором ГРМ на право проведення ремонтних, будівельних та земляних робіт поблизу ГРМ, має містити вимоги та умови, обов`язкові для виконавців при виконанні ремонтних, будівельних та земляних робіт. До погодження додається схема газопроводу та інженерних комунікацій, споруд (ГРП, ШРП, ВОГ, засобів електрозахисту тощо).
Згідно приписів ч. 1 ст. 15-1 Водного кодексу України, до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить: видача, анулювання, здійснення переоформлення та видача дублікатів дозволів на проведення робіт на землях водного фонду (крім експлуатаційного днопоглиблення) у межах прибережних захисних смуг уздовж морів, морських заток і лиманів, у внутрішніх морських водах, лиманах і територіальному морі.
Із приписів ст. 85 зазначеного кодексу, вбачається, що порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
Так, у користування на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об`єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт. Користування цими ділянками у зазначених цілях здійснюється з урахуванням вимог щодо охорони річок і водойм від забруднення, засмічення та замулення, а також з додержанням правил архітектури планування приміських зон та санітарних вимог у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Положеннями ст. 86 вищезазначеного кодексу визначається, що на землях водного фонду можуть проводитися роботи, пов`язані з будівництвом гідротехнічних, лінійних та гідрометричних споруд, інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, поглибленням дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи. Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до положень п.п. Б ч. 1 ст. 58 Земельного кодексу України, до земель водного фонду належать землі, зайняті: прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
Згідно приписів ч. 4 ст. 59 Земельного кодексу України, громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і внутрішнього водного транспорту в порядку, встановленому законом.
Згідно приписів ч. 2ст. 60 Земельного кодексу України, вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.
Абзацом третім ч. 3 ст. 60 Земельного кодексу України, передбачено, що прибережні захисні смуги в межах населених пунктів встановлюються згідно з комплексними планами просторового розвитку територій територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, а в разі їх відсутності або якщо містобудівною документацією межі таких смуг не встановлені, вони визначаються шириною 100 метрів від урізу води морів, морських заток і лиманів, а для інших водних об`єктів - згідно з частиною другою цієї статті.
Частиною четвертою зазначеної статті передбачено, що у межах прибережних захисних смуг забезпечується безперешкодний та безоплатний доступ громадян до узбережжя морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах у межах пляжної зони, до берегів річок, водойм та островів для загального водокористування, крім земель охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон та зон особливого режиму використання земель, а також земельних ділянок, на яких розташовані: гідротехнічні, гідрометричні та лінійні споруди; об`єкти підвищеної небезпеки; пансіонати, об`єкти реабілітації, спорту, санаторії та інші лікувально-оздоровчі заклади, дитячі оздоровчі табори, що мають відповідні передбачені законом документи на споруди та провадження відповідної діяльності; об`єкти природно-заповідного фонду, об`єкти культурної спадщини. Обмеження доступу громадян у будь-який спосіб (у тому числі шляхом влаштування огорож або інших конструкцій) до узбережжя водних об`єктів на земельних ділянках прибережних захисних смуг, що перебувають у користуванні громадян або юридичних осіб, а також справляння за нього плати є підставою для припинення права користування земельними ділянками прибережних захисних смуг за рішенням суду.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 61 Земельного кодексу України, передбачено, що Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів;
Крім того, у перехідних положеннях вищезазначеного кодексу, вказано, що встановлення, зміна цільового призначення земельної ділянки для цілей, зазначених у підпунктах "а"-"в" підпункту 4 цього пункту, а також для нового будівництва, реконструкції будівель для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, об`єктів дорожньо-транспортної інфраструктури (крім об`єктів дорожнього сервісу), місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, зумовлених бойовими діями, терористичними актами, диверсіями або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків, допускається без дотримання правил співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією, за умови що розміщення на земельній ділянці відповідних об`єктів не призведе до порушення обмежень у використанні земель (у тому числі у сфері забудови), вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та інших нормативних документів, обов`язковість застосування яких встановлена законодавством. Не допускається встановлення, зміна цільового призначення земельної ділянки без дотримання співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території у випадку, якщо земельна ділянка розташована на ландшафтно-рекреаційній території, визначеній містобудівною документацією на місцевому рівні (крім річкових портів (терміналів), рішення про доцільність розміщення яких прийнято центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту), природоохоронній території, визначеній такою документацією, або віднесена до категорії земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення, земель водного фонду (крім розміщення річкових портів (терміналів), а також у випадку, якщо згідно з містобудівною документацією на місцевому рівні на території, на якій розташована земельна ділянка, передбачено розміщення об`єктів освіти, охорони здоров`я, культури, соціального забезпечення, житлово-комунального господарства, цивільного захисту, військових та інших оборонних об`єктів, лінійних об`єктів інженерно-транспортної та енергетичної інфраструктури, інженерної інфраструктури меліоративних систем.
Отже, враховуючи вищенаведене, сторона обвинувачення вважає, що земельна ділянка, яка розташована за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 5-К, та яка має кадастровий номер - 1210100000:03:305:0157 відноситься до земель водного фонду та знаходиться в межах прибережної захисної смуги річки Дніпро.
Використання земельних ділянок, які відносяться до вищевказаних категорій та будівництво на них має супроводжуватися додержанням відповідних вимог визначених чинним законодавством.
Враховуючи зазначений факт та вищевказані норми закону, вбачається, що орендар Громадська організація «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел», код ЄДРПОУ 19305771 самовільно здійснює будівництво будівель та споруд використовує зазначену земельну ділянку та здійснює будівельні роботи неправомірно, в порушення визначених чинним законодавством вимог.
Так, зокрема, неправомірного використання земельної ділянки встановлені наступні порушення.
У порушення приписів Водного кодексу України, зокрема ст.ст. 15-1, 85, 86, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів не надавалися будь яких дозволів на проведення робіт на земельній ділянці, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Крім того, земельні ділянки, які відносять до вищезазначених категорій можливо в умовах оренди лише для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт, у даному видка вказана земельна ділянка надана для будівництва житлового комплексу. В той же час, у разі проведення будівельних робіт їх місце і порядок визначається відповідно до проектів, що погоджуються органами виконавчої влади, однак у даному випадку орендар не виконав зазначені вимоги закону та не погоджував будь які проекти для здійснення будівельних робіт. В той же час, варто зазначити, що будь яке будівництво, особливо житлового комплексу з вбудованим паркінгом передбачає
Крім того, як вже зазначалося, відповідно до наданого генерального плану вбачається, що вказана земельна ділянка знаходиться в зоні несприятливих умов для будівництва на території з рівнем ґрунтових вод 0-3 м, що також підвереджує самовільність будівництва на вказаній земельній ділянці.
Окрім того, варто вказати про те, що вказану земельну ділянку перетинає газопровід, що в свою чергу потребує додаткових дозволів на проведення будь-яких будівельних робіт, однак орендар такі дозволи не отримував, що свідчить про порушення постанови від 30.09.2015 № 2494 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 0611.2015 за № 1379/27824 «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем».
Крім того, під час досудового розслідування встановлено і інші порушення, які підтверджують факт самовільного будівництва на самовільно зайняття земельній ділянці, зокрема орендар не дотримано вимоги ст. 58, 59, 60, 61, перехідних положень Земельного кодексу України.
Так, орендар не дотримано вимог щодо безперешкодного та безоплатного доступу громадян до берегів річок та водойм. Крім того, під час будь якого будівництва, особливо піл час будівництва житлового комплексу з вбудованим паркінгом здійснюється розорювання земель (виривається котлован) та в свою чергу відбувається будівництво відповідних споруд, що є прямим порушенням вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 61 Земельного кодексу України.
Відповідно до отриманої інформації юридична адреса Громадської організації «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел», код ЄДРПОУ 19305771 є Україна, 49000, Дніпропетровська область, місто Дніпро, ВУЛИЦЯ НАБЕРЕЖНА ПЕРЕМОГИ, 5к, тобто адреса по фактичному розміщенню земельної ділянки огляд якої планується.
З огляду на положення ст. 30 Конституції України, ст. 13, 233, 234, 237 КПК України підставою для проведення огляду місцевості (земельної ділянки) є ухвала слідчого судді. Без наявності такої ухвали проведення огляду місцевості (земельної ділянки), або іншого володіння особи, не допускається. Така позиція відображена і в постанові Касаційного кримінального суду Верховного Суду від 07.06.2018 року у справі № 740/5066/15-к, пр. №51-3331км18.
Ураховуючи викладене, просив надати дозвіл на проведення огляду земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 5-К, кадастровий номер 1210100000:03:305:0157, яка знаходиться у межах водоохоронної зони річки Дніпро, з метою виявлення та фіксації обставин вчинення кримінального правопорушення, а саме, фіксації здійснення будівельних робіт з побудови багатофункціонального комплексу житлового і громадського призначення, зведення паркінгу, фіксації наявності інших приміщень господарського призначення, будівельних площадок, будівельних вагончиків, будівельної техніки та будівельних матеріалів.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав та просив задовольнити.
Під час розгляду клопотання встановлено, що у провадженні СВ ВП № 5 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022042020000146 від 18.10.2022 за ознаками кримінального правопорушення, (злочину), передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України за фактом самовільного заняття на території Соборного району м. Дніпра невстановленими особами земельної ділянки уздовж прибрежної смуги м. Дніпро та побудови об`єктів харчової, розважальної інфраструктури без відповідних дозвільних документів.
Як свідчать матеріали клопотання, рішенням Дніпропетровської міської ради від 19.09.2007 № 177/19 про передачу земельної ділянки по АДРЕСА_1 у спільну оренду Громадської організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771) по фактичному розміщенню будівель човнового причалу № 5.
18.10.2007 між Дніпропетровською міською радою і Громадською організацією «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 4,0929 га з кадастровим номером 1210100000:03:305:0037.
27.01.2021 рішенням Дніпровської міської ради № 234/2 про надання Громадській організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ», код ЄДРПОУ 19305771, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. набережній Перемоги, 5К (Соборний район) по фактичному розміщенню будівель човнового причалу та для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 4,0929 га (кадастровий номер 1210100000:03:305:0037) по вул. Набережній Перемоги, 5К за територіальною громадою м. Дніпра в особі Дніпровської міської ради. Цим же рішенням договір оренди землі від 18.10.2007 припинено шляхом розірвання за взаємною згодою сторін. Вказаним рішенням, окрім іншого, надано згоду на поділ земельної ділянки по вул. Набережній Перемоги, 5 К (Соборний район), яка перебуває в оренді Громадської організації «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» (ЄДРПОУ 19305771).
Отже, з земельної ділянки по вул. набережній Перемоги, 5К (Соборний район) кадастровий номер 1210100000:03:305:0037 виникли дві земельні ділянки з кадастровими номерами 1210100000:03:305:0151, загальною площею 0,8536га та з кадастровим номер 1210100000:03:305:0157, загальною площею 3,4518 га, які на правах оренди передані у користування ГО «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ», код ЄДРПОУ 19305771.
Згідно відповіді Дніпровької міської ради від 08.02.2023 № 7/11-353 між, за результатами пошуку укладених цивільно-правових угод за кодом ЄДРПОУ «19305771», у системі виявлено раєстраціний запис щодо цивільно-правової угоди, укладеної між міською радою та ГО «Добровільне товариство судноводії-любителів ВИМПЕЛ» - договір оренди на земельну ділянку, загальною площею 0,8536 га (1210100000:03:305:0151), по вул. Набережній Перемоги, 5 К по фактичному розміщенню будівель човнового причалу на строк з 14.07.2021 по 14.07.2023
Також рішеннямДніпровської міськоїради від28.07.2021№ 369/9про передачуземельної ділянкипо вул.Набережній Перемоги,буд.5К (Соборнийрайон)в орендуГромадській організації«Добровільне ТовариствоСудноводіїв-Любителів«Вимпел» (ЄДРПОУ19305771),по фактичномурозміщенню будівельчовнового причалута длябудівництва багатофункціональногокомплексу житловогота громадськогопризначення,відповідно доякого,окрім іншого,зареєстровано правокомунальної власностіна земельнуділянку площею 3,4518 га (кадастровий номер 1210100000:03:305:0157) по вул. Набережній Перемоги, 5 К, за територіальною громадою м. Дніпра, в особі Дніпровської міської ради та затверджено проект землеустрою.
25.08.2021 між Дніпровською міською радою (орендодавець) та ГО «Добровільне товариство Судноводіїв-любителів «Вимпел» (ЄДРПОУ 19305771) (орендар), укладено договорі оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає орендарю у строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню будівель човнового причалу та для будівництва багатофункціонального комплексу житлового та громадського призначення, яка розташована по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, загальною площею 3,4518 га.
Згідно відповідей на запит прокурора Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області від 31.03.2023, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:305:0157), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 не надходило, звернень щодо погодження вилучення земельної ділянки, яка розташована по вул. Набережна Перемоги, б 5К, м . Дніпро, м. Дніпро, із земель водного фонду, до Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області - не надходила. Проектна документація щодо будь-якого будівництва в районі земельної ділянки за адресою: вул. Набережна Перемоги, буд. 5 К, м . Дніпро, в м. Дніпро, на розгляд до Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області - не надходила.
Згідно відповіді на запит прокурора Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.03.2023р. за № 1930-23 за даними Державного земельного кадастру наявні відомості про обмеження у використанні земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, зокрема:
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0045 гектарів. Підставою для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки слугує Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження правил охорони електричних мереж" від 04.03.1997. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій, площа земельної ділянки (й частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0023 гектарів, 0,0006 га та 0.0009 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України "Про затвердження Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" від 27.06.2008. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 0.1077 гектарів, 0.0103 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання" від 15.05.2015. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0123 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки ДБН В.2.5-75:2013 "Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" від 01.10.2013. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Охоронна зона навколо інженерних комунікацій», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 0.0224 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання" від 15.05.2015. Строк дії обмеження безстроково
- вид обмеження у використанні земельної ділянки «Водоохоронна зона», площа земельної ділянки (її частини), на яку поширюється дія обмеження 3,4518 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Водний кодекс України від 06.06.1995. Строк дії обмеження безстроково.
- вид обмеження у використанні земельної ділянки умова додержання природоохоронних вимог або виконання визначених робіт, площа земельної ділянки (ії частини), на яку поширюється дія обмеження 3.4518 гектарів. Підстава для виникнення обмеження у використанні земельної ділянки Водний кодекс України від 06.06.1995. Строк дії обмеження безстроково.
Встановлено, що Рішенням Дніпропетровської міської ради від 08.11.06. № 141/6 затверджений Проект водоохоронна зона та прибережна захисна смуга р. Дніпро в районі човного причалу № 5 ГО ДТСЛ «Вимпел» по вул. Набережна Перемоги, 5 к (жовтневого району).
Як зазначено у вказаному рішенні міської ради, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.96 №486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них» Державним регіональним -проектно-вишукувальним інститутом Дніпродіпроводгосп на замовлення Дніпропетровської міської ради розроблено проект «Коригування проекту «Прибережні захисні смуги та водоохоронні зони рік Дніпра, Самари, озера ім. Леніна та інших водних об`єктів у межах м. Дніпропетровська, і Прибережні захисні смуги та водоохоронні зони рік Дніпра, Самари у межах «Дніпропетровська (1-черга)».
Проект водоохоронної зони та прибережної захисної смуги р. Дніпро в районі човнового причалу №5 ГО ДТСЛ Вимпел, по вул. Набережна Перемоги, 5к Жовтневого району є невід`ємною частиною і відповідає раніше розробленому та узгодженому з усіма службами проекту «Коригування проекту «Прибережні захисні смуги та водоохоронні зони рік Дніпра, Самари, озера ім. Леніна та інших водних об`єктів у межах м. Дніпропетровська. (Прибережні захисні смуги та водоохоронні зони рік Дніпро, Самари у межах м. Дніпропетровська (1 черга).
Вказаним рішенням Дніпропетровської міської ради від 08.11.06. № 141/6 зобов`язано ГО ДТСЛ «Вимпел» забезпечити дотримання вимог, встановлених проектом водоохоронної зони та прибрежної захичної смуги р. Дніпро в районі човного причалу № 5 ГО ДТСЛ «Вимпел» по вул. Набережна Перемоги, 5 к; у тримісячним строк з моменту прийняття цього рішення виконання топографо-геодезичних робіт з встановлення в натурі /на місцевості меж водоохоронної зони та прибережної захисної смуги р. Дніпро в районі човнового причалу №5 ГО ДТСЛ Вимпел за адресою: вул. Набережна Перемоги, 5к (Жовтневий район) відповідно до затвердженого проекту (п. 2.2.). Закріплення меж водоохоронної зони і прибережної захисної смуги, встановлених в натурі згідно з п.2.2 цього рішення залізобетонними стовпчиками з попереджувальними знаками (щитами), за прийнятою єдиною формою водоохоронними знаками відповідно до затвердженого проекту. Реєстрацію вказаної території у Державному земельному кадастрі йз анесення її до містобудівного кадастру. Встановлено, що невиконання вимог п. 2.2 цього рішення з вини замовника тягне за собою втрату чинності рішення в цілому.
Отже, згідно із цим рішенням, земельна ділянка по вул. Набережна Перемоги, 5 к знаходиться в водоохоронній зоні та відноситься до земель водного фонду.
За Проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГО ДТСЛ «Вимпел», наявний Перелік обмежень у використанні земельної ділянки площею 3,4518 га за адресою: м. Дніпро, земельна ділянка по вул. Набережна Перемоги, 5 к, (складено у відповідності до Переліку обмежень, затверджених поставною КМУ від 17.10.2012р. № 1051), вся земельна ділянка перебуває у водоохоронній зоні, до якої є умови додержання природоохоронних вимог та виконання визначених робіт.
На запитпрокурора наданийПроект землеустроющодо організаціїі встановленнямеж земельводного фондута водоохоронноїзони р.Дніпро натериторії м.Дніпра вздовжправого берегар.Дніпро відмежі містаз Новоолександрівськоюсільською територіальноюгромадою допричалу Фестивальний(ділянка1),відповідно доякого (заштриховано) земельна ділянказ кадастровимномером 1210100000:03:305:0037за адресою:вул.Набережна Перемоги,б 5К перебуває у водоохоронній зоні та відноситься до земель водного фонду.
Згідно відповіді на запит прокурора Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації від 27.01.2023 № 2-261/0/261-23, від ГО «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел» щодо погодження документації із землеустрою, зміни цільового призначення та отримання дозволів на проведення будь-яких робіт в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157, у департаменті не ідентифіковано.
Департаментом по роботі з активами Головного архітектурно-Планувального управління ДМР на запит прокурора листом від 06.02.2022р. № 12/19-22 надано викопіювання з матеріалів генерального плану розвитку м. Дніпра, затвердженого рішенням Дніпровської міської ради від 20.09.2020 № 84/62. До листа додано Містобудівні умови та обмеження для проектування будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157 площею 3,4518 га (замовник - ГО «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел») та викопіювання з генерального плану розвитку міста. Відповідно до генерального плану земельна ділянка знаходиться в зоні несприятливих умов для будівництва на території з рівнем ґрунтових вод 0-3 м. Також згідно інформаційної бази містобудівного кадастру частина земельної ділянки розташованої в межах водоохоронної зони р. Дніпро (рішення міської ради від 08.11.2006 № 141/6 затверджено проект «Водоохоронна зона та прибережна захисна смуга р. Дніпро в районі човнового причалу № 5 ГО ДТСЛ «Вимпел» по вул. Набережна Перемоги, 5К Жовтневого району м. Дніпропетровськ». Також, у вказаному плані зазначається, що земельну ділянку перетинає та проходить уздовж неї газопровід низького тиску Д=50 мм та газопроводи середнього тиску Д=40 мм, Д=50 мм, Д=125мм.
Як видно із матеріалів клопотання ГО «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел» 11.10.2021р. подано повідомлення про початок робіт ДП020211011452 на нове будівництво за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 5к, житлового комплексу з вбудованим паркінгом та нежитловими приміщеннями громадського призначення, на земельних ділянка з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157 площею 3,4518 га та з кадастровим номером 1210100000:03:305:0151 загальною площею 0,8536 га.
Відповідно до ст. 4 Водного кодексу України «Землі водного фонду» до земель водного фонду належать землі, зайняті, зокрема, прибережними захиснимисмугами вздовжморів,річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.
Згідно ч. 1 ст. 15-1 ВК України до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить: видача, анулювання, здійснення переоформлення та видача дублікатів дозволів на проведення робіт на землях водного фонду (крім експлуатаційного днопоглиблення) у межах прибережних захисних смуг уздовж морів, морських заток і лиманів, у внутрішніх морських водах, лиманах і територіальному морі.
Згідно зі ст. 85 ВК України порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
У постійне користування землі водного фонду надаються військовим частинам Державної прикордонної служби України з метою забезпечення національної безпеки і оборони для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій, водогосподарським спеціалізованим організаціям, іншим підприємствам, установам і організаціям, в яких створено спеціалізовані служби по догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами та підтриманню їх у належному стані.
У користування на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об`єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт.
Користування цими ділянками у зазначених цілях здійснюється з урахуванням вимог щодо охорони річок і водойм від забруднення, засмічення та замулення, а також з додержанням правил архітектури планування приміських зон та санітарних вимог у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст. 86 ВК України на землях водного фонду можуть проводитися роботи, пов`язані з будівництвом гідротехнічних, лінійних та гідрометричних споруд, інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, поглибленням дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи. Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до положень п.п. б ч. 1 ст. 58 ЗК України, до земель водного фонду належать землі, зайняті: прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
Згідно із ч. 3 ст. 59 ЗК України землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування: а) державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо; б) державним підприємствам для розміщення та догляду за державними об`єктами портової інфраструктури; в) державним рибогосподарським підприємствам, установам і організаціям для ведення аквакультури; г) військовим частинам Державної прикордонної служби України у межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій.
Відповідно до ч. 4 ст. 59 ЗК України громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і внутрішнього водного транспорту в порядку, встановленому законом.
Згідно із ч. 2 ст. 60 ЗК України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.
Згідно із ч. 3 ст. 60 ЗК України уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води. Межі прибережних захисних смуг, пляжних зон зазначаються в документації із землеустрою, містобудівній документації на місцевому та регіональному рівнях та позначаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування на місцевості інформаційними знаками. Відомості про межі прибережних захисних смуг, пляжних зон вносяться до Державного земельного кадастру як відомості про обмеження у використанні земель.
Прибережні захисні смуги в межах населених пунктів встановлюються згідно з комплексними планами просторового розвитку територій територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, а в разі їх відсутності або якщо містобудівною документацією межі таких смуг не встановлені, вони визначаються шириною 100 метрів від урізу води морів, морських заток і лиманів, а для інших водних об`єктів - згідно з частиною другою цієї статті.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 61 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється, зокрема, г) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; ґ) влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо; д) миття та обслуговування транспортних засобів і техніки;
У прибережних захисних смугах дозволяються реконструкція, реставрація та капітальний ремонт існуючих об`єктів.
У перехідних положеннях ЗК України (п. 11) зазначено, що зміна цільового призначення земельної ділянки для цілей, зазначених у підпунктах "а"-"в" підпункту 4 цього пункту, а також для нового будівництва, реконструкції будівель для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, об`єктів дорожньо-транспортної інфраструктури (крім об`єктів дорожнього сервісу), місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, зумовлених бойовими діями, терористичними актами, диверсіями або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків, допускається без дотримання правил співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією, за умови що розміщення на земельній ділянці відповідних об`єктів не призведе до порушення обмежень у використанні земель (у тому числі у сфері забудови), вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та інших нормативних документів, обов`язковість застосування яких встановлена законодавством. Не допускається встановлення, зміна цільового призначення земельної ділянки без дотримання співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території у випадку, якщо земельна ділянка розташована на ландшафтно-рекреаційній території, визначеній містобудівною документацією на місцевому рівні (крім річкових портів (терміналів), рішення про доцільність розміщення яких прийнято центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту), природоохоронній території, визначеній такою документацією, або віднесена до категорії земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення, земель водного фонду (крім розміщення річкових портів (терміналів), а також у випадку, якщо згідно з містобудівною документацією на місцевому рівні на території, на якій розташована земельна ділянка, передбачено розміщення об`єктів освіти, охорони здоров`я, культури, соціального забезпечення, житлово-комунального господарства, цивільного захисту, військових та інших оборонних об`єктів, лінійних об`єктів інженерно-транспортної та енергетичної інфраструктури, інженерної інфраструктури меліоративних систем.
Відповідно до Статуту ГО «Добровільне Товариство Судноводіїв-Любителів «Вимпел» , затвердженого 25.08.2021р. (знаходиться у відкритому доступі) головною метою Добровільного товариства є створення умов для задоволення законних соціальних, економічних, творчих, вікових, спортивних та інших спільних інтересів його членів. Основними напрямамидіяльності Добровільноготовариства є: сприяння проведенню культурного дозвілля членів Добровільного товариства, їх сімей та громадян міста Дніпра з використанням природних умов річки Дніпро та її притоку з прилеглими лісами; популяризація водно-любительського та риболовно-любительського спорту; надання допомоги в охороні навколишнього середовища; надання технічної допомоги членам Добровільного товариства в обслуговуванні та експлуатації маломірних човнів; сприяння створенню культурно-розважального та оздоровчих комплексів на річці Дніпро: популяризація ідей захисту тваринного та рослинного світу; сприяння проведенню виставок домашніх тварин, декоративних рослин; організація та проведення водноспортивних змагань.
З матеріалів клопотання встановлено, що земельна ділянка, яка розташована за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 5-К, та яка має кадастровий номер - 1210100000:03:305:0157 відноситься до земель водного фонду та знаходиться в межахприбережної захисноїсмуги річкиДніпро, якіможуть передаватисяу постійнекористування лишечітко визначеномупереліку суб`єктівта дляцілей,чітко визначенихч.ч.3,4ЗК Українита умежах повноважень,передбачених ЗКУкраїни таЗаконом України«Про місцевесамоврядування вУкраїні»,а недля будівництва будівель та споруд житлового та громадського призначення, вбудованих паркінгів, розміщення підприємств торгівлі тощо.
Згідно із рапортом о/у СКП ВП № 5 ДРУП ГУНП в Дніпропетровській області, здійснено виїзд за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 5К кадастровий номер земельної ділянки № 1210100000:03:305:0157 з метою встановлення об`єктів нерухомості або будь-яких підприємств, які знаходяться на вказаній земельній ділянці. Виїздом встановлено, що зазначена земельна ділянка огороджена повністю металевим парканом. Приміщення з автоматичними воротами, де знаходиться охоронець. Металевий паркан йде навколо земельної ділянки та закрив прохід до берегової лінії річки Дніпро. Потрапити на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157 за адресою: АДРЕСА_1 не виявилось можливим.
Крім того, згідно Акта № 6/41-0621 обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:305:0157 доступ до земельної ділянки частково обмежений, частина земельної ділянки огороджена бетонною та металевою огорожами.
Відтак, через відсутність відного доступу до земельної ділянки огляд земельної ділянки, не виявляється можливим здійснити огляд з метою з`ясування здійснення будівництва у межах прибраної захисної смуги річки Дніпро.
Статтею 30Конституції України встановлено, що не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду та обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов`язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, закон допускає проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду та обшуку.
За змістом статей223,237КПК України огляд є слідчою (розшуковою) дією, що проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення. Огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цьогоКодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володінняособи.
Відповідно до ч. 2ст.233КПК України під іншим володінням особи розуміються транспортний засіб, земельна ділянка, гараж, інші будівлі чи приміщення побутового, службового, господарського, виробничого та іншого призначення тощо, які перебувають у володінні особи.
Водночас у ч. 1 ст.233 КПК України, яка визначає порядок проникнення до житла та іншого володіння особи, передбачено, що ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді, крім випадків, установлених ч. 3 цієї статті.
Згідно ст. 87 КПК докази, отримані внаслідок здійснення процесуальних дій, які потребують попереднього дозволу суду, без такого дозволу є недопустимими.
За змістом статтей 214, 223, 237 КПК огляд є слідчою (розшуковою) дією, спрямованою на отримання (збирання) доказів або перевірку вже отриманих доказів у конкретному кримінальному провадженні, яка проводиться в межах досудового розслідування кримінального провадження. Перед проведенням слідчої (розшукової) дії особам, які беруть у ній участь, роз`яснюються їх права і обов`язки, передбачені КПК, а також відповідальність, встановлена законом. Здійснення досудового розслідування до внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. У невідкладних випадках огляд місця події може бути проведений до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, що здійснюється негайно після огляду.
Підставою для проведення огляду місця події слугує інформація про вчинення кримінального правопорушення, зафіксована у певній процесуальній формі. Без наявності такої інформації проведення огляду місця події не допускається.
Клопотання про надання дозволу на проведення огляду обґрунтоване необхідністю проведення огляду земельної ділянки з метою виявлення та фіксації обставин вчинення кримінального правопорушення та виявлення будівельних робіт на земельній ділянці, що цілком відповідає завданням огляду, передбаченим статтями 223, 237 КПК - виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення та завданням кримінального провадження, окресленим у статті 2 КПК України.
Слідчий суддя не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у фізичної або юридичної особи за вчинення злочину, а лише зобов`язаний на підставі оцінки сукупності отриманих даних визначити, що надані суду матеріали є достатніми для застосування в рамках даного кримінального провадження такої слідчої дії як огляд.
Варто відзначити про надані у Постанові Верховного Суду від 17.02.2021р. по справі № 263/10353/16-к (провадження № 51-4972км20) роз`яснення про те, що приписи ст. 235 КПК України не зобов`язують слідчого суддю в ухвалі зазначати прокурора чи слідчого, який буде проводити обшук, натомість зазначена ухвала має містити відомості про прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук.
Із системного тлумачення статей 36, 40, 235, 236 КПК України не вбачається, що до компетенції слідчого судді належить визначення як конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, так й інших осіб, що будуть брати участь у проведенні обшуку (понятих, працівників оперативного підрозділу, спеціалістів та ін.). Питання про дотримання вимог КПК прокурором або слідчим щодо належного використання повноважень здійснювати обшук, залучення понятих, спеціалістів, працівників оперативного підрозділу, підозрюваного, захисника, інших учасників провадження вирішуються на етапі судового провадження (п. 24 ст. 3 КПК України), а не провадження у слідчого судді, і за умови надання суду протоколу обшуку як доказу винуватості у вчиненні злочину.
Таким чином, визначення в ухвалі слідчого судді конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати обшук, перебуває поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та обмежується в цій частині перевіркою того, чи є належним суб`єктом учасник кримінального провадження, який звернувся з клопотанням про проведення обшуку.
Враховуючи, що об`єкт нерухомості перебуває у власності, що унеможливлює виявлення та фіксацію відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення та отримання інформації для проведення повного, всебічного та неупередженого досудового розслідування іншим шляхом, окрім як під час проведення огляду, а також те, що у відповідно до ч. 1 ст. 237 КПК України огляд проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, слідчий суддя вважає можливим задовольнити дане клопотання, а саме, надати дозвіл на проведення огляду з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, без вилучення будь-яких речей і документів.
На підставі викладеного, керуючись вимогами ст.ст. 233, 234, 237, 372 КПК України, слідчий суддя,
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання задовольнити.
Надати дозвіл на проведення огляду земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1210100000:03:305:0157, яка знаходиться у межах водоохоронної зони річки Дніпро, з метою виявлення та фіксації обставин вчинення кримінального правопорушення, а саме, фіксації здійснення будівельних робіт з побудови багатофункціонального комплексу житлового і громадського призначення, зведення паркінгу, фіксації наявності інших приміщень господарського призначення, будівельних площадок, будівельних вагончиків, будівельної техніки та будівельних матеріалів, без вилучення речей і документів.
Строк дії ухвали 1 місяць з дня її постановлення, а саме до 15 червня 2023 року.
Повний текст ухвали оголошений 19 травня 2023 року о 15 год. 50 хв.
Ухвала оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Зобов`язати слідчого або прокурора у цьому кримінальному провадженні повідомити слідчого суддю Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська про виконання цієї ухвали.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2023 |
Оприлюднено | 22.05.2023 |
Номер документу | 110974225 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Наумова О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні