Рішення
від 08.05.2023 по справі 363/807/20
ВИШГОРОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

08.05.2023 Справа № 363/807/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08травня2023року Вишгородський районний суд Київської області в складі головуючого судді Баличевої М.Б., секретаря Редкач М.В., за участі прокурора Кривошея С.В., відповідача ОСОБА_1 , представника відповідача ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Вишгородської окружної прокуратури до Пірнівської сільської ради Вишгородського району Київської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та ОСОБА_15 про визнання недійсним рішення Новосілківської сільської ради та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння,-

ВСТАНОВИВ:

25.02.2020 року до Вишгородського районного суду звернувся Прокурор із вищезазначеним позовом, в якому просив: визнати незаконними та скасувати рішення Новосілківської сільської ради від 15.12.2017 р. №227-20-VІІ «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність»; скасувати рішення про держану реєстрацію прав та їх обтяження: 1)державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р. щодо державної реєстрації прав власності ОСОБА_6 , індексний номер 39081991, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6022, площею 0,06 га для індивідуального садівництва; 2)державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р. щодо державної реєстрації прав власності ОСОБА_7 , індексний номер 39081844, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:061:6013, площею 0,06 га для індивідуального садівництва; 3)державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р. щодо державної реєстрації прав власності ОСОБА_8 , індексний номер 39081523, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:061:6011, площею 0,06 га для індивідуального садівництва; 4)державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 щодо державної реєстрації прав власності ОСОБА_5 , індексний номер 39097350, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6019, площею 0,06 га для індивідуального садівництва; витребувати на користь територіальної громади с. Новосілки з незаконного володіння ОСОБА_3 земельні ділянки з кадастровими номерами 3221886400:36:060:6017, площею 0,06 га, 3221886400:36:060:6018, площею 0,06 га, 3221886400:36:061:6010, площею 0,06 га, ОСОБА_16 земельні ділянки з кадастровими номерами 3221886400:36:060:6024, площею 0,06 га, 3221886400:36:060:6023, площею 0,06 га, ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6009, площею 0,06 га, ОСОБА_6 земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6022, площею 0,06 га, ОСОБА_7 земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:061:6013, площею 0,06 га, ОСОБА_8 земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6011, площею 0,06 га, ОСОБА_5 земельну ділянку з кадастровим номером 3221886400:36:060:6019, площею 0,06 га; стягнути з відповідачів на користь прокуратури Київської області понесений судовий збір.

Свої вимогимотивує тим,що за результатамианалізу додержаннявимог земельногота водногозаконодавства натериторії Вишгородськогорайону прокуратуроювиявлені порушенняпри розпорядженніземлями водногофонду.Рішенням Новосілківськоїсільської радивід 15.12.2017р.№227-20-VII«Про затвердженняпроекту ізземлеустрою щодовідведення земельнихділянок увласність» затвердженопроекти ізземлеустрою щодовідведення земельнихділянок тапередано безоплатноу власність10громадянам України,земельні ділянкизагальною площею0,6га дляіндивідуального садівництвана територіїНовосілківської сільськоїради Вишгородськогорайону Київськоїобласті,а саме:на підставівказаного розпорядженнярішенням державногореєстратораНовосілківської сільськоїради зареєстрованоза громадянамиправо власностіназемельні:ділянки, а саме:

- За ОСОБА_10 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6017 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р.,індексний номер 39081249);

- За ОСОБА_11 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6018 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081648);

- За ОСОБА_12 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6024 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081374);

- За ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,06 га, з кадастровим номером 3221886400:36:060:6019 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 04.01.2018 р., індексний номер 39097350);

-За ОСОБА_13 земельну ділянкуплощею 0,06га зкадастровим номером 3221886400:36:060:6009 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 10.01.2018 р., індексний номер 39142105);

- За ОСОБА_14 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6023 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39082325);

- За ОСОБА_6 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6022 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081991);

- За ОСОБА_7 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:061:6013 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081844);

- За ОСОБА_8 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:061:6011 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081523);

-За ОСОБА_15 земельну ділянкуплощею 0,06га зкадастровим номером 3221886400:36:061:6010 (рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39082153).

Далі, на підставі договорів купівлі-продажу ОСОБА_9 відчужив земельну ділянку на користь ОСОБА_3 , \ ОСОБА_11 відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_9 , ОСОБА_9 відчужив земельну ділянку на користь ОСОБА_3 , ОСОБА_12 відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_16 , ОСОБА_13 відчужила належну їй земельну ділянку на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_14 відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_16 , ОСОБА_15 відчужив належну їй земельну ділянку на користь ОСОБА_9 , ОСОБА_9 відчужив земельну ділянку на користь ОСОБА_3 . Однак рішення Новосілківської сільської ради від 15.12.2017 №227-20-УІІ «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» є незаконним та повинне бути визнане судом недійсним, оскільки вказані земельні ділянки передані у приватну власність за рахунок земель водного фонду, що є порушенням вимог чинного законодавства. Отже, всупереч ст. ст. 58, 59, 60, 61, 84 Земельного кодексу України, ст. ст. 4, 6, 80, 85, 88, 89 Водного кодексу України Новосілківською сільською радою передано у приватну власність земельну ділянку водного фонду та змінено їх цільове призначення в межах прибережної захисної смуги водного об`єкту загальнодержавного значення - річки Десна для садівництва, де заборонено розорювання земель, а також садівництво та городництво, зберігання та застосування пестицидів і добрив, будівництво будь-яких споруд. Крім того, згідно зі статтями 19, 20 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влада та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Водночас,спірні земельніділянки поприїх приналежністьдо категоріїземель зцільовим призначенням«землі водногофонду»,передані сільськоюрадою зцільовим призначеннямдля індивідуальногосадівництва івідносяться допідрозділу Класифікаціївиду цільовогопризначення земель01.05.,що такожвказує напорушення вимогст.20Земельного кодексуУкраїни підчас передачіу власністьспірних земель.Враховуючи,що уданому випадкуземлі водногофонду непідлягають передачіу власність,Новосілківська сільськарада,приймаючи спірнерішення,вийшла замежі наданихїй повноважень,незаконно змінилацільове призначенняземельних ділянок,внаслідок чогоїх неправомірновідведено вприватну власністьгромадян,тому спірнерішення єнезаконним тапідлягає скасуванню.Зазначили також,що спірніземельні ділянкивибули звласностітериторіальної громадипротиправно безволі уповноваженогона теоргану,оскільки незаконнерішення неє належнимволевиявленням органумісцевого самоврядування,а томуіснують всіправові підставидля витребуванняспірної земельноїділянки знезаконного володінняна користьтериторіальної громадис.Новосілки напідставі ст.387Цивільного кодексуУкраїни.За такихобставин,виданням оспорюваногорішення тареєстрації прававласності наспірні земельніділянки порушеноінтереси територіальноїгромади яквласника земельнихділянок,що суперечитьпринципам регулюванняземельних відносинв Україні,які закріпленів ст.14Конституції України,ст.5Земельного кодексуУкраїни.Зважаючи нате,що правовласності наземельні ділянкиза відповідачамизареєстровано вреєстрі речовихправ нанерухоме майно,відновити становище,яке існувалодо порушення,можливо шляхомвизнання недійснимрішень продержавну реєстраціюправ таїх обтяженьта шляхомвитребування земельнихділянок зчужого незаконноговолодіння накористь держави.На підставі викладеного, позивач змушений звернутися до суду з вказаним позовом.

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 21.05.2020 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за вищевказаним позовом, призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 19.07.2021 р. заяву про заміну позивача задоволено та залучено до участі у цивільній справі правонаступника Києво-Святошинської місцевої прокуратури - Вишгородську окружну прокуратуру.

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 13.07.2022 р. замінено Новосілківську сільську раду Вишгородського району на її правонаступника Пірнівську сільську раду.

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 19.09.2022 р. підготовче засідання по справі закрито, призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити в повному обсязі. 02.05.2023 року подали клопотання про долучення доказів, в якому зазначили, що відповідачами стверджується, що спірна земельна ділянка не накладається на прибережну захисну смугу шириною 25 м, яка встановлена Проектом землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги каналу площею 5,171 га, урочище «Лужок» в с. Новосілки Вишгородського району Київської області. В рішенні Новосілківської сільської ради від 06.09.2013 № 271- 25-VI не зазначено кадастровий номер земельної ділянки, проект землеустрою щодо якої було затверджено та доступ до Публічної кадастрової карти України від 23.02.2022 р. обмежено, виникла необхідність для встановлення об`єктивних обставин справи щодо того чи міститься відомості про державну земельну ділянку з кадастровим номером 3221886401:36:060:0906 в Державному земельному кадастрі, тобто чи існує взагалі така земельна ділянка. У зв`язку з вказаним Вишгородською окружною прокуратурою 17.02.2023 за № 54-1205вих-23 скеровано запит до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області та 07.03.2023 за № 10-10-0.22- 1831/2-23 отримано відповідь згідно якої відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 3221886401:36:060:0906 відсутні, яку і просять долучити до матеріалів справи.

Представник ОСОБА_3 адвокат Савицький А.О. в судове засідання не з`явився з невідомих суду причин. 18.08.2020 р через канцелярію суду ними поданий відзив, зі змісту якого вбачається, що оскаржуване рішення Новосілківської сільської ради від 15.12.2017 року №227-20-VII, яким спірні земельні ділянки було передано у приватну власність громадян, приймалося на підставі відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Такий проект було розроблено фізичною особою- підприємцем ОСОБА_17 у 2017 році. При цьому межі земельних ділянок в с. Новосілки Вишгородського району Київської області (кадастрові номери 3221886400:36:061:6010, 3221886400:36:061:6011, 3221886400:36:061:6013, 3221886400:36:060:6009, 3221886400:36:060:6012, 3221886400:36:060:6014, 3221886400:36:060:6024 запроектованих до відведення згідно проекту землеустрою 2017 року не накладаються на прибережну захисну смугу, встановлену рішенням Новосілківської сільської ради від 06.09.2013 р. №271-25-VI. Таким чином, оскільки межи прибережної захисної смуги навколо водного об`єкту в с. Новосілки Вишгородського району Київської області (урочище «Лужок») були встановлені окремим проектом землеустрою у відповідності до вимог ст. 60 ЗК України та ст. 88 ВК України, а спірні земельні ділянки не перетинають меж встановленої прибережної захисної смуги та не накладаються на неї, доводи прокурора про віднесення спірних земельних ділянок до земель водного фонду в силу їх перебування у нормативних межах прибережної захисної смуги є необгрунтованими. Також зазначили про відсутність правових підстав у Прокурора на звернення до суду з даним позовом.

Відповідач ОСОБА_1 та її представник адвокат Якимчук М.М. в судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві, поданого до суду 23.02.2022 р., зазначили, що 04.10.2018 року ОСОБА_1 за нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу земельної ділянки, набула право власності на земельну ділянку площею 0,0600 га за кадастровим номером 3221886400:36:060:6009. Належність ОСОБА_1 на праві приватної власності спірної земельної ділянки визнається та не оспорюється сторонами справи. Прокурор обґрунтовував свій позов неправомірністю вибуття спірних земельних ділянок із комунальної власності з огляду на перебування ділянок в межах прибережної захисної смуги р. Десна. Вважають недоведеними посилання позову на віднесення спірних земельних ділянок повністю або частково до земель водного фонду, так як вони не підтверджені належними і допустимими доказами. Викопіювання, кадастрові плани та схеми розташування спірних земельних ділянок не підтверджують доводи позову про віднесення спірних земельних ділянок до земель водного фонду. ОСОБА_1 не була учасником правовідносин з приводу вибуття спірних земельних ділянок з комунальної власності і придбала нерухоме майно шляхом укладення нотаріально посвідченої угоди, а тому не повинна нести цивільно- правову відповідальність за наявності обставин, зазначені прокурором в якості обгрунтування позову, і підстави для позбавлення права власності на нерухоме майно не підпадають під дію ст.ст.387, 388 ЦК України, так як не відносяться до виключного кола обставин, які можуть слугувати підставою для витребування майна від добросовісного набувача та повернення земельної ділянки територіальній громаді.

Інші сторониу судовезасідання нез`явилися,про місце,час тадату розглядусправи булиповідомлені належнимчином,а такожчерез оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, заяви про розгляд справи за їх відсутністю до суду не надходило.

Заслухавши пояснення прокурора, відповідача та представника відповідача, дослідивши письмові матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Рішенням Новосілківської сільської ради Вишгородського району Київської області від 15.12.2017 р. №227-20-VII «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність» затверджено проекти із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано безоплатно у власність в с. Новосілки Новосілківської сільської ради Вишгородського району Київської області громадянам згідно із додатком 1 (а.с.40).

З Додатку 1 до рішення № 227-20-VII від 15.12.2017 р. вбачається список громадян, яким затверджені проекти із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в с. Новосілки Вишгородського району Київської області, а саме: ОСОБА_13 , ОСОБА_15 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_14 , ОСОБА_12 по 0,0600 га кожному в с. Новосілки з цільовим призначенням для індивідуального садівництва (а.с. 41)

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191847218 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6017 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081249 зареєстровано право власності за ОСОБА_10 , який в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 01.12.2018 р. відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_9 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Сороки В.І. від 21.03.2019, індексний номер 46067440). Який, в свою чергу, 21.03.2019 р. на підставі договору-купівлі-продажу відчужив вказану земельну ділянку на користь ОСОБА_3 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Сороки В.І. від 21.03.2019, індексний номер 46067440) (а.с. 42-45).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191846627 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6018 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081648 зареєстровано право власності за ОСОБА_11 , який в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 01.12.2018 р. відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_9 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Шостак О.А. від 01.12.2018, індексний номер 44359872). Який, в свою чергу, 21.03.2019 р. на підставі договору-купівлі-продажу відчужив вказану земельну ділянку на користь ОСОБА_3 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Сороки В.І. від 21.03.2019, індексний номер 46068227) (а.с. 46-49).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191835891 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:061:6010 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39082153 зареєстровано право власності за ОСОБА_15 , яка в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 04.12.2018 р. відчужила належну їй земельну ділянку на користь ОСОБА_9 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Шостак О.А. від 04.12.2018, індексний номер 44411861). Який, в свою чергу, 21.03.2019 р. на підставі договору-купівлі-продажу відчужив вказану земельну ділянку на користь ОСОБА_3 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Сороки В.І. від 21.03.2019, індексний номер 46066451) (а.с. 50-53).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191846111 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6024 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081374 зареєстровано право власності за ОСОБА_12 , який в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 14.11.2018 р. відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_16 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Єременко Т.М. від 14.11.2018 р., індексний номер 44040507) (а.с. 54-56).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191841058 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6009 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 10.01.2018 р., індексний номер 39142105 зареєстровано право власності за ОСОБА_13 , яка в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 14.11.2018 р. відчужила належну їй земельну ділянку на користь ОСОБА_1 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Бережанською Н.П. від 02.10.2018 р., індексний номер 43349321) (а.с. 57-60).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191845380 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6023 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39082325 зареєстровано право власності за ОСОБА_14 , який в подальшому на підставі договору купівлі-продажу від 17.10.2018 р. відчужив належну йому земельну ділянку на користь ОСОБА_16 (зареєстровано рішенням про державну реєстрацію прав приватного нотаріуса Вишгородського районного нотаріального округу Єременко Т.М. від 17.10.2018 р., індексний номер 43537627) (а.с. 61-63).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191838724 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6022 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081991 зареєстровано право власності за ОСОБА_6 (а.с. 64-66).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191836425 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:061:6013 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081844 зареєстровано право власності за ОСОБА_7 (а.с. 67-69).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191831830 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:061:6011 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 03.01.2018 р., індексний номер 39081523 зареєстровано право власності за ОСОБА_8 (а.с. 70-72).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 191840462 вбачається, що земельна ділянка, площею 0,06 га з кадастровим номером 3221886400:36:060:6019 з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі рішення державного реєстратора Новосілківської сільської ради Демидюк Ю.М. від 04.01.2018 р., індексний номер 39097350 зареєстровано право власності за ОСОБА_5 . (а.с. 73-75).

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку вищезазначених земельних ділянок від 25.03.2019 р та 26.03.2019 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0600 га з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, що знаходиться в Київській області, Вишгородський район, с. Новосілки складає 1368,82 грн. кожна (а.с. 76-85).

Згідно схеми накладення земельних ділянок, виданого ТОВ «Регіональний центр розвитку» вбачається , що зазначені земельні ділянки повністю накладаються на землі водного фонду, а саме на 100 метрову прибережну захисну смугу р. Десна (а.с. 26-36).

Зі змісту листа Міжрегіонального офісу захисних масивів Дніпровських водосховищ Державного агентства водних ресурсів України № 70Б/01-12/979 від 21.05.2019 р. вбачається, що в Офісі відсутні повноваження визначення статусу водних об`єктів. Згідно загальнодоступних картографічних матеріалів, водний об`єкт поряд з вказаними у зверненні земельними ділянками відноситься до заплави річки Десна. Площа водозбору річки Десна 88900 тис. км.2, довжина 1130 км. У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою. Також повідомляють, що Офіс користується загальнодоступними картографічними матеріалами та не має повноважень визначення місця розташування земельних ділянок і їх несення (а.с.37).

З листа Басейнового управління водних ресурсів середнього Дніпра Державного агентства водних ресурсів України за вих. № 01-12/502 від 28.05.2019 р. вбачається, що даний водотік, від якого неподалік розташовані зазначені земельні ділянки, є затокою р. Десна, яка утворилась внаслідок зміни основного русла. Десна є великою річкою з нормативною шириною прибережної захисної смуги 100 м. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Разом з цим слід відмітити, що прибережна захисна смуга не була відведена на підставі розробки окремого проекту землеустрою (ст. 88 Водного кодексу України). Згідно картографічних матеріалів на електронних носіях вздовж берегів затоки існує берегоукріплення. Звертають увагу, що визначення категорії земель відноситься до компетенції органів Держгеокадастру (а.с.38).

З листа Центральної геофізичної обсерваторії імені Бориса Срезневського Державної служби України з надзвичайних ситуацій вбачається, що річка Десна має загальну площу водозбору 88900 км2, довжину 1130 км. Інформацію наведено за даними довідника «Гидрологическая изученность, Гидрометиздат, Ленинрад, 1964 г.» стор. 45. Згідно статті 79 Водного кодексу України річка Десна з її затоками належить до великих річок. Згідно ст. 88 навколо великих річок встановлюється прибережна захисна смуга шириною 100 м (а.с.39).

З листа ФОП ОСОБА_17 № 046 від 06.08.2020 р. вбачається, що у 2017 р. нею на підставі укладених договорів було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,0200 га для індивідуального садівництва, що розташовані в с. Новосілки Вишгородського району Київської області, на підставі якого були сформовані земельні ділянки з кадастровими номерами 3221886400:36:061:6010, 3221886400:36:061:6011, 3221886400:36:061:6013, 3221886400:36:060:6009, 3221886400:36:060:6012, 3221886400:36:060:6014, 3221886400:36:060:6015, 3221886400:36:060:6016, 3221886400:36:060:6017, 3221886400:36:060:6018, 3221886400:36:060:6019, 3221886400:36:060:6020, 3221886400:36:060:6021, 3221886400:36:060:6022, 3221886400:36:060:6023, 3221886400:36:060:6024. Рішенням Новосілківської сільської ради від 15.12.2017 р. № 227-20-VII та від 22.12.2017 року № 230-21-VII зазначені ділянки були передані у власність громадян України. Також повідомляють, що під час розробки зазначеного проекту землеустрою враховувались межі прибережної захисної смуги відповідно до Проекту землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги каналу площею 5,1771 га, урочище «Лужок», в с. Новосілки Вишгородського району Київської області, розробленого Малим колективним багатопрофільним підприємством «ГЕОРАД», який було затверджено рішенням Новосілківської сільської ради від 06.09.2013 р. № 271-25-VI. При цьому звертають увагу, що межі земельних ділянок в с. Новосілки Вишгородського району Київської області запроектованих до відведення згідно проекту землеустрою 2017 року не накладаються на прибережну захисну смугу, встановлену рішенням Новосілківської сільської ради від 06.09.2013 р. №271-25-VI, що відображено на матеріалах землевпорядного проектування, матеріалах геодезичних вишукувань, схемі розташування земельних ділянок, викопіювання з кадастрової карти які, містяться у проекті землеустрою 2017 року (а.с. 157).

Згідно до копії Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,0200 га для індивідуального садівництва, що розташовані в с. Новосілки Вишгородського району Київської області, межі земельних ділянок кадастрові номери 3221886400:36:061:6010, 3221886400:36:061:6011, 3221886400:36:061:6013, 3221886400:36:060:6009, 3221886400:36:060:6012, 3221886400:36:060:6014- 3221886400:36:060:6024 запроектованих до відведення згідно проекту землеустрою 2017 р. не накладаються на прибережну захисну смугу, встановлену рішенням Новосілківської сільської ради від 06.09.2013 р. № 271-25-VI, що відображено на матеріалах землевпорядного проектування, матеріалах геодезичних вишукувань, схемі розташування земельних ділянок, викопіюванні з кадастрової карти (а.с. 158-214).

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області від 07.03.2023 за №10-10-0.222-1831/2-23 в Державному земельному кадастрі відсутні відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 3221886401:36:060:0906.

Стаття 14Конституції Українивстановлює,що земляє основнимнаціональним багатством,що перебуваєпід особливоюохороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно статті19Конституції України,правовий порядокв Україніґрунтується назасадах,відповідно дояких ніхтоне можебути примушенийробити те,що непередбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду. (ст. 144 Конституції України).

За положеннями ч. 1ст.3ВК України усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд.

Частина 2 ст.3ВК України визначає,що доводного фондуУкраїни належать: 1)поверхневі води: природніводойми (озера); водотоки(річки,струмки); штучніводойми (водосховища,ставки)і канали; іншіводні об`єкти; 2)підземні водита джерела; 3)внутрішні морські води та територіальне море.

Води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування (ст. 6 Водного кодексу України).

Також,відповідно ст.4Водного кодексуУкраїни тач.1ст.58Земельного окодексуУкраїни передбачено,зокрема,до земельводного фондуналежать землі,зайняті: морями,річками,озерами,водосховищами,іншими воднимиоб`єктами,болотами,а такожостровами,не зайнятимилісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм.

До водних об`єктів загальнодержавного значення належать: 1) внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів; 2) підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання; 3) поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків; 4) водні об`єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних. (ст. 5 Водного кодексу України).

Згідно ст. 79 Водного кодексу України, річка Десна з її затоками,протоками та старицями належить до великих річок. Згідно ст. 88 Водного кодексу України, навколо великих річок і водосховищ на них встановлюється прибережна захисна смуга шириною 100 м.

Крім того, за положеннямист. 60 ЗК Українитаст. 88 ВК Українивздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Отже, прибережна захисна смуга - це частина водоохоронної зони визначеної законодавством ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій встановлено особливий режим.

Правовий режим прибережних смуг визначаєтьсястаттями 60-62 ЗК Українита статтями1,88-90 ВК України. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.

Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом.

Відповідно до вимог статті 60 ЗК України прибережні захиснісмуги встановлюютьсяза окремимипроектами землеустрою. Межівстановлених прибережнихзахисних смугі пляжнихзон зазначаютьсяв документаціїз землеустрою,кадастрових планахземельних ділянок,а такожу містобудівнійдокументації. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту.

Так вимогамист.88ВК Українизакріплено,що умежах існуючихнаселених пунктівприбережна захиснасмуга встановлюєтьсяз урахуванняммістобудівної документації. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 року №486 затверджено Порядок визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, яким визначено, що цей Порядок встановлює єдиний правовий механізм визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них. У межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання відповідно до статей 88-91 Водного кодексу України. Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації. У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.

Таким чином, землі зайняті поверхневими водами: природними водоймами (озера), водотоками (річки, струмки), штучними водоймами (водосховища, ставки), каналами і іншими водними об`єктами та землі прибережних захисних смуг є землями водного фонду України, на яких знаходиться водний фонд України та на який розповсюджується окремий порядок надання та використання.

Статтею 50 Закону України «Про землеустрій»передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленомуЗемельним кодексом України.

Відповідно дост. 51 Закону України «Про землеустрій»проекти землеустрою щодо створення нових землеволодінь та землекористувань розробляються з метою обґрунтування розмірів і меж земельних ділянок з урахуванням вимог щодо раціонального використання та охорони земель.

Проекти землеустрою щодо створення нових землеволодінь та землекористувань розробляються на основі схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць і територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення з урахуванням матеріалів попереднього погодження місця розташування об`єкта землеустрою.

Проектами землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь та землекористувань передбачаються заходи щодо впорядкування структури земельних угідь, усунення черезсмужжя, далекоземелля, ламаності меж, ерозійних процесів та інших екологічних наслідків нераціонального використання земель і створення територіальних умов для функціонування всіх галузей економіки, формування й удосконалення раціональної системи існуючого землеволодіння та землекористування.

Згідно ст. 177 ЦК Україниоб`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага.

Відповідно до ст. 178 ЦК Україниоб`єктицивільних правможуть вільновідчужуватися абопереходити відоднієї особидо іншоїв порядкуправонаступництва чиспадкування абоіншим чином,якщо вонине вилученіз цивільногообороту,або необмежені вобороті,або неє невід`ємними від фізичної чи юридичної особи.

Згідно ч. 1-5ст. 79-1 ЗК Українив редакції формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до ст.202та ст.204 ЗК Українидержавна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом. Ведення Державного земельного кадастру здійснюється відповідно до закону.

Згідно до ст.11Закону України«Про Державнийземельний кадастр» відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів.

Зміна вимог норм та правил, технічних регламентів щодо показників точності або способів її визначення, зміна геодезичної або картографічної основи Державного земельного кадастру (у тому числі систем координат), що використовувалися для його ведення, не є підставою для визнання відомостей Державного земельного кадастру такими, що підлягають уточненню, якщо на момент їх внесення вони відповідали нормам та правилам, технічним регламентам.

Відповідно до ст.14Закону України«Про Державнийземельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про обмеження у використанні земель: вид; опис меж; площа; зміст обмеження;.опис режимоутворюючого об`єкта - контури, назви та характеристики, що обумовлюють встановлення обмежень (за наявності такого об`єкта); інформація про документи, на підставі яких встановлено обмеження у використанні земель.

До внесення до Державного земельного кадастру відомостей про опис меж та обмеження у використанні земель з координатами поворотних точок таких меж щодо території пам`яток культурної спадщини, зон охорони, об`єктів культурної всесвітньої спадщини, буферних зон, історичних ареалів населених місць, охоронюваних археологічних територій, історико-культурних заповідників та історико-культурних заповідних територій, до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про зазначені обмеження у використанні земель: вид; зміст обмеження; опис режимоутворюючого об`єкта - контури, назви та характеристики, що обумовлюють встановлення обмежень; відстань від контуру режимоутворюючого об`єкта, на яку поширюється обмеження у використанні земель; інформація про документи, на підставі яких встановлено обмеження у використанні земель.

Технологічні та програмні засоби Державного земельного кадастру мають забезпечувати автоматизоване визначення меж обмежень у використанні земель в обсязі та у випадках, передбачених абзацом восьмим цієї частини, шляхом визначення відстані від контуру режимоутворюючого об`єкта, без необхідності проведення робіт із землеустрою з визначення координат поворотних точок зазначених меж.

Згідно ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр»до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально та ін.

Відповідно до ст. 16 Закону України про Державний земельний кадастр земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.

Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Як вбачається зі ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр»відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: 1. на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1-1Земельного кодексу України, при їх формуванні; 2. на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно достатті 107 Земельного кодексу Українита у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками; 3. на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель; 4. на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Аналізуючи встановлені по справі обставини та подані про них докази, беручи до уваги зазначені норми Закону, суд доходить таких висновків.

Відомості про скасування присвоєного кадастрового номеру 3221886401:36:060:0906 сформованої земельної ділянки згідно вимогст.16Закону України«Про Державнийземельний кадастр» в матеріалах справи відсутні і суду не надані, підстав вважати правовий статус кадастрового номеру 3221886401:36:060:0906 земельної ділянки недійсним і неіснуючим у суду немає.

Спірні земельні ділянки не накладаються, а межують із землями водного фонду, що узгоджується з матеріалами справи, з яких вбачається виготовлення і затвердження проекту встановлення водоохоронної зони (прибережної захисної смуги), за яким спірні земельні ділянки перебувають поза межами водоохоронної зони (прибережної захисної смуги). Викопіювання, кадастрові плани та схеми розташування спірних земельних ділянок не підтверджують доводи позову про віднесення земельних ділянок до земель водного фонду.

Отже,позивачем ненадано належних,допустимих ідостатніх доказівтого,що спірніземельні ділянкиповністю накладаютьсяна земліводного фонду,а томупозовна вимога про визнання незаконними та скасування рішення Новосілківської сільської ради від 15.12.2017 р. № 227-20-VII «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» задоволенню не підлягає.

Що стосується вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, то суд зазначає наступне.

За ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується.

Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним: Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. ;

Стаття 153 ЗК України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»установлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч. 2, 5 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченомупідпунктом "а"пункту 2частини шостоїстатті 37цього Закону,до Державногореєстру праввноситься записпро скасуваннядержавної реєстраціїправ. У разі скасування судом документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 1 січня 2013 року, або скасування записів про державну реєстрацію прав, інформація про які відсутня в Державному реєстрі прав, запис про державну реєстрацію прав вноситься до Державного реєстру прав та скасовується. Внесення змін до записів Державного реєстру прав, зупинення реєстраційних дій, внесення запису про скасування державної реєстрації прав або скасування рішення державного реєстратора здійснюються у порядку, передбаченому для державної реєстрації прав (крім випадків, коли такі дії здійснюються у порядку, передбаченому статтею 37 цього Закону).

Таким чином, вимога про скасування рішення про державну реєстрацію земельних ділянок також задоволенню не підлягає, оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні вимоги щодо визнання та скасування рішення, на підставі якого відбулася державна реєстрація права власності на земельні ділянки.

Що стосується вимоги про витребування на користь територіальної громади земельних ділянок, то суд зазначає наступне.

Так, Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Також, застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту.

Набуття особою володіння нерухомим майном полягає у внесенні запису про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за цією особою. Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від (стягнення з) цієї особи нерухомого майна. Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно, а функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі (особам). Рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно; такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою.

Таким чином, належним відповідачем за позовом про витребування від (стягнення з) особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що власник з дотриманням вимог статті 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.

Так, для витребування нерухомого майна оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування не є ефективним способом захисту права власника. Вимога про визнання рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування недійсними (незаконними) та їх скасування не є ефективним способом захисту, адже задоволення такої вимоги не призвело б до відновлення володіння відповідною земельною ділянкою.

Відповідно до статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.

Таким чином, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є підставою для внесення відомостей про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав (записів до Державного реєстру прав). З відображенням таких відомостей (записів) у Державному реєстрі прав рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вичерпує свою дію. Отже, вимога про скасування такого рішення після внесення на його підставі відповідних відомостей (записів) до Державного реєстру прав не відповідає належному способу захисту.

Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що пред`явлення власником нерухомого майна вимоги про скасування рішень, записів про державну реєстрацію права власності на це майно за незаконним володільцем не є необхідним для ефективного відновлення його права.

Обрання прокурором (позивачем) неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові. Такий висновок сформульований, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.21), від 02 лютого 2021 року у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20, пункт 52), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 76).

Разом з тим позовні вимоги прокурора не відповідають належному способу захисту, що є підставою для відмови в їх задоволенні, в тому числі у зв`язку з тим, що прокурор обрав неналежний спосіб захисту прав.

Враховуючи вищенаведене, оскільки позивач не довів своїх позовних вимог, не надав належних та допустимих доказів на підтвердження таких та зважаючи на обрання позивачем неналежного (неефективного) способу захисту, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

З урахуванням положенняст.141 ЦПК Україниу зв`язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати понесені позивачем відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст.4, 10-13, 258-268, 354 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення, за приписами ч. 1 ст. 354 ЦПК України.

Повний текст рішення складено 18.05.2023 року.

Позивачі: Вишгородська окружна прокуратура (адреса: 07301, Київська область, м. Вишгород, вул. Кургузова, 5), в інтересах територіальної громади с. Новосілки

Відповідачі:Пірнівська сільська рада Вишгородського району Київської області (Код ЄДРПОУ:04359643, 07342, Київська обл., Вишгородський р-н, с. Пірнове, вул. Спортивна буд. 1);

ОСОБА_3 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),

ОСОБА_4 (РНОКПП: НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 )

ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 , АДРЕСА_3 )

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_4 , АДРЕСА_4 : АДРЕСА_5 ),

ОСОБА_6 (РНОКПП: НОМЕР_5 , АДРЕСА_6 )

ОСОБА_7 (РНОКПП: НОМЕР_6 , АДРЕСА_7 )

ОСОБА_8 (РНОКПП: НОМЕР_7 , Волинська область, с. Горичів)

Треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_9 ( АДРЕСА_8 )

ОСОБА_10 ( АДРЕСА_9 )

ОСОБА_11 ( АДРЕСА_10 )

ОСОБА_12 ( АДРЕСА_11 )

ОСОБА_13 ( АДРЕСА_12 )

ОСОБА_14 ( АДРЕСА_13 )

ОСОБА_15 ( АДРЕСА_14 )

Головуючий: М.Б. Баличева

СудВишгородський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення08.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110976990
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —363/807/20

Ухвала від 23.10.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ящук Тетяна Іванівна

Ухвала від 07.09.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ящук Тетяна Іванівна

Ухвала від 26.06.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ящук Тетяна Іванівна

Рішення від 08.05.2023

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Рішення від 08.05.2023

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 18.09.2022

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 12.07.2022

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 19.07.2021

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 21.05.2020

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні