ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.05.2023 Справа № 914/190/23
за позовом: Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова, м. Львів в інтересах держави в особі
позивача: Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Рубін-Автоспец", м. Львів
третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на стороні позивача: Державна екологічна інспекція у Львівській області
про: стягнення збитків, завданих державі
Суддя Коссак С.М.
за участі секретаря Полюхович Х.М.
Представники:
Від прокуратури: Місінська Мар"яна Андріївна - прокурор;
Від позивача: Кузь Ірина - представник;
Від відповідача: не з"явився;
Від третьої особи: Довгий Тарас Ярославович - представник.
На розгляд господарського суду Львівської області надійшла позовна заява керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова, м. Львів в інтересах держави в особі позивача Львівської міської ради, м. Львів до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рубін-Автоспец", м. Львів про стягнення 313 412,84грн. збитків, завданих державі внаслідок забруднення та засмічення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 13.01.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 10.02.2023 о 10:00 год. Залучено до участі у справі Державну екологічну інспекцію у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98, код ЄДРПОУ 38057086) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.
Рух справи відображено в ухвалах суду.
20.03.2023 року на поштову адресу суду від третьої особи надійшло пояснення за вх.№6915/23, в якому просить задоволити позовні вимоги керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова.
Судове засідання 23.03.2023 року о 10:40год. не відбулося, у зв"язку з загальнонаціональною тривогою, відтак ухвалою суду від 23.03.2023 року призначено на 06.04.2023 року о 10:00 год.
Ухвалою суду від 20.04.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 11.05.2023 р. о 10:50 год.
У судове засідання 11.05.2023 року прокурор та позивач явку представників забезпечили, які підтримали позовні вимоги та просять позов задоволити.
В судове засідання 11.05.2023 року відповідач явку представника не забезпечив.
В судове засідання 11.05.2023 року третя особа явку представника забезпечив та підтримав позовні вимоги.
Ухвали суду надіслані учасникам справи за встановленими адресами, відтак вони належним чином повідомлені про місце, дату та час судового засідання, що підтверджується списками розсилки поштової кореспонденції, які знаходяться в матеріалах справи.
Крім того, процесуальні документи щодо розгляду спору у даній справі офіційно оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, та знаходяться у вільному доступі.
Отже, в матеріалах справи достатньо доказів для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення.
З урахуванням того, що розгляд справи відбувається за правилами загального позовного провадження, в суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи, які передбачені статтями 202, 216 ГПК України.
Суд оголосив у судовому засіданні вступну та резолютивну частини рішення.
Аргументи прокуратури.
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Львівської міської ради до ТзОВ «Рубін-Автоспец» про стягнення шкоди заподіяної державі в сумі 313 412,84грн., з якої: 52 187,84грн. це збитки за забруднення землі та 261 225,00грн. - засмічення землі. Зокрема, оглядом місця події встановлено, що несанкціоноване сміттєзвалище містить ознаки стихійного. Прокурор стверджує, що згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 14.11.2022 №10-13-0.2-3566/2-22 місце відбору проби №69 з координатами 49.846941, 24.102701/ 49.847304, 24.102395 / 49.847441, 24.101859 знаходиться в межах земельної ділянки за кадастровим №4623683800:01:001:0327. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №318921229 від 27.12.2022 року земельна ділянка за кадастровим №4623683800:01:001:0327 площею 3,6677 га перебуває в оренді у ТзОВ «Рубін-Автоспец» з 11.01.2019 року. Відтак, вважає, що відповідачем завдано збитки держава за забруднення та засмічення землі на загальну суму 313 412,84грн., яку просить стягнути з відповідача.
Аргументи позивача.
Згідно поданих до суду письмових пояснень від 22.03.2023 року та додаткових пояснень від 19.04.2023 року, Львівська міська рада підтримує заявлений позов в повному обсязі та повідомляє, що комісією з питань поводження з безхазяйними відходами, утвореною при Личаківській районній адміністрації Львівської міської ради, проведено обстеження території в околиці вул. Тракт Глинянський щодо виявлення несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, та складено акт обстеження №1. В результаті обстеження було виявлено будівельні відходи, відходи деревини, залишки пластмаси та упаковки; орієнтовний об`єм - 500м3; за рівнем небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини відходи є малонебезпечні; власника відходів не встановлено; орієнтовна вартість робіт з ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів становить 1 500грн/м3. Повторним обстеженням засвідчено невиконання вимоги та складено протокол про адміністративне правопорушення від 26.09.2022 року № 5-040 б на керівника ТзОВ «Рубін-Автоспец» Бандуру Я.Г., проте відповідачем на даний час порушення на земельній ділянці не усунуто та несанкціоноване звалище не ліквідоване, відтак Львівська міська рада просить позов задоволити в повному обсязі.
Аргументи відповідача.
Вимог ухвали суду не виконав, проти позову в установленому порядку не заперечив. Тому суд розглянув справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, за наявними у ній матеріалами.
Пояснення третьої особи.
У поданих до суду поясненнях за вх.№6915/23, представник третьої особи просить позовні вимоги керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова задоволити в повному обсязі та зазначає, що наявність засмічення на земельній ділянці встановлено документами, складеними уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, а саме: актом відбору проб, матеріалами спеціальних вишукувань, протоколом вимірювання показників складу та властивостей грунтів, розрахунками розміру шкоди, яка становить 313 412,84грн.
Обставини, встановлені судом.
Галицькою окружною прокуратурою міста Львова в ході здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінального провадження встановлено, що 18.07.2022 на підставі заяви громадянина ОСОБА_1 від 13.07.2022 року щодо ігнорування вимог природоохоронного законодавства України органом місцевого самоврядування, головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами - державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища ДЕІ у Львівської області та головним спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю - державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища ДЕІ у Львівської області, проведено обстеження території в околиці вулиці Тракт Глинянський (до перехрестя з вулицею Тарасівською), що адміністративно відноситься до Личаківської районної адміністрації міста Львова та виявлено складування будівельних та побутових відходів на орієнтовній площі 4700 м.кв., за результатами чого складено та підписано відповідний акт обстеження.
Як стверджує прокурор, постановою КМУ № 303 від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні», то спеціалістами ДЕІ у Львівській області проведено лише обстеження території земельної ділянки, де розташовані побутові та будівельні відходи.
Відповідно до матеріалів справи, головним спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю - державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища ДЕІ у Львівської області в ході обстеження проведено відбір проб грунту на території зі сторони вулиці Тракт Глинянський м. Львова до залізничної колії, що засвідчено актом відбору проб №69 від 18.07.2022, які передано для дослідження у відділ інструментально-лабораторного контролю ДЕІ у Львівській області.
Місцем відбору, прив`язкою до місцевості були: земельна ділянка зі сторони вул. Тракт Глинянський в місці розміщення побутового та будівельного сміття (координати - 49.846941, 24.102701) - проба №1; земельна ділянка суміжна з пробою №1 на північний захід до залізничної колії (координати - 49.847304, 24.102395) - проба №2; земельна ділянка суміжна з пробою №2 на північний захід до залізничної колії (координати - 49.847441, 24.101859) - проба №3; земельна ділянка на південь від проби №1, контрольна проба (координати - 49.846459, 24.102988) - проба №4.
За результатами вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів Державною екологічною інспекцією у Львівській області виявлено перевищення норм ГДК у грунті, про що складено протокол №(225-228)/22 від 05.08.2022: проба №1 (реєстраційний №1-225) зі сторони вул. Тракт Глинянський в місці розміщення побутового та будівельного сміття (координати - 49.846941, 24.102701). Результат вимірювання: 1) сульфати - 905,30 мг/кг (нормований вміст - 160,00 мг/кг); 2) цинк (рухомі форми) - 35,92 мг/кг (нормований вміст - 23, 00 мг/кг); 3) кобальт (рухомі форми) - 11,74 мг/кг (нормований вміст - 5, 00 мг/кг); 4) залізо (рухомі форми) 100,23 мг/кг (нормований вміст - 88,14 мг/кг); 5) свинець (рухомі форми) - 8,95 мг/кг (нормований вміст - 6, 00 мг/кг). Проба №2 (реєстраційний №2-226) земельна ділянка суміжна з пробою №1 на північний захід до залізничної колії (координати - 49.847304, 24.102395). Результат вимірювання: 1) сульфати - 606,96 мг/кг (нормований вміст - 160,00 мг/кг); 2) цинк (рухомі форми) - 29,14 мг/кг (нормований вміст - 23,00 мг/кг); 3) кобальт (рухомі форми) - 9,88 мг/кг (нормований вміст - 5,00 мг/кг); 4) залізо (рухомі форми) - 114,75 мг/кг (нормований вміст - 88,14 мг/кг); 5) свинець (рухомі форми) - 8,25 мг/кг (нормований вміст - 6, 00 мг/кг). Проба №3 (реєстраційний №3-227) земельна ділянка суміжна з пробою №2 на північний захід до залізничної колії (координати - 49.847441, 24.101859). Результат вимірювання: 1) сульфати - 936,16 мг/кг (нормований вміст - 160,00 мг/кг); 2) кобальт (рухомі форми) - 15,14 мг/кг (нормований вміст - 5,00 мг/кг); 3) залізо (рухомі форми) 118,21 мг/кг (нормований вміст - 88,14 мг/кг); 4) свинець (рухомі форми) - 12,83 мг/кг (нормований вміст - 6, 00 мг/кг). Проба №4 (реєстраційний №4-228) земельна ділянка на південь від проби №1, контрольна проба (координати - 49.846459, 24.102988).
Судом з`ясовано, що у провадженні СВ ЛРУП №1 ГУ НП у Львівській області перебуває кримінальне провадження №12022141360001092 від 23.07.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.239 КК України, тобто за фактом забруднення або псування земель речовинами, відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров`я людей або довкілля.
30.08.22 року в ході досудового розслідування слідчим СВ ЛРУП №1 ГУ НП у Львівській області за участі головного спеціаліста відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами - державного інспектора з охорони навколишнього природнього середовища ДЕІ у Львівської області та головного спеціаліста відділу інструментально-лабораторного контролю - державного інспектора з охорони навколишнього природнього середовища ДЕІ у Львівської області проведено огляд на території земельної ділянки, де виявлено несанкціоноване сміттєзвалище, яким встановлено зокрема, що на земельній ділянці здійснюється складування як будівельних, так і побутових відходів, відходи накопичені нерівномірно, частина сміттєзвалища поросла травою, що свідчить про те, що відходи нагромаджені неодночасно; побутові відходи упаковані у поліетиленові пакети різних кольорів, які є різними за розмірами та щільністю. Оглядом місця події встановлено, що несанкціоноване сміттєзвалище містить ознаки стихійного, а встановити власника відходів не виявилося можливим.
В протоколі зазначено, що вказане несанкціоноване сміттєзвалище відповідно до акту відбору проб грунтів №69 від 18.07.2022 визначена під №1,2,3,4 земельна ділянка розміщена на відстані 2 м. на південь від проби №1. Проба №1 відбиралася за геопросторовими даними - 49.846941, 24.102701, проба № 2 - 49.847304, 24.102395, проба №3 - 49.847441, 24.101859.
При цьому, згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 14.11.2022 №10-13-0.2-3566/2-22 місце відбору проби №69 з координатами 49.846941, 24.102701/ 49.847304, 24.102395 / 49.847441, 24.101859 знаходиться в межах земельної ділянки за кадастровим №4623683800:01:001:0327.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №318921229 від 27.12.2022 року земельна ділянка за кадастровим №4623683800:01:001:0327 площею 3,6677 га перебуває в оренді у ТзОВ «Рубін-Автоспец» з 11.01.2019 року. Строк дії оренди - до 11.01.2029, що підтверджується умовами договору оренди земельної ділянки від 11 січня 2019 року, який знаходиться в матеріалах справи.
У листах Львівської міської ради від 06.09.2022, 22.09.2022 року також міститься інформація, земельна ділянка за кадастровим №4623683800:01:001:0327 площею 3,6677 га перебуває в оренді у ТзОВ «Рубін-Автоспец» з 11.01.2019 року. Окрім того, міська рада повідомила, що 28.07.2022 утвореною при Личаківській районній адміністрації Львівської міської ради комісією з питань поводження з безхазяйними відходами проведено обстеження території в околиці вул. Тракт Глинянський (до перехрестя з вул. Тарасівська, географічні координати - 49.846941, 24.102701 / 49.852859, 24.096023 / 49.853014, 24.095976) щодо виявлення несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, та складено акт обстеження №1. В результаті обстеження було виявлено будівельні відходи, відходи деревини, залишки пластмаси та упаковки; орієнтовний об`єм - 500м3; за рівнем небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини відходи є малонебезпечні; власника відходів не встановлено; орієнтовна вартість робіт з ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів становить 1 500грн/м3.
Для приведення території до належного санітарного стану управління з питань поводження з відходами Львівської міської ради звернулось листом від 02.08.2022 №4-30-19432 в управління земельних ресурсів щодо можливості встановлення власників відповідних ділянок.
Листом від 29.08.2022 року №4-2403-7545 управління земельних ресурсів Львівської міської ради повідомило, що території в околиці вул. Тракт Глинянський згідно з наданими географічними координатами, а саме: земельна ділянка із координатами 49.846941 24.102701 площею 3,6677 га кадастровий номер 4623683800:01:001:0327 перебуває в оренді ТзОВ «РУБІН-АВТОСПЕЦ» для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Для приведення територій до належного санітарного стану та вжиття заходів в межах повноважень щодо власників відповідних земельних ділянок, управління з питань поводження з відходами Львівської міської ради скерувало лист до КП «Адміністративно-технічне управління», яким 07.09.2022 року за №2410Б-В1703 скеровано лист до керівника ТзОВ «РУБІН-АВТОСПЕЦ» за порушення Закону України «Про благоустрій населених пунктів», наказ МЖКГ №310 від 27.10.2017 «Про затвердження Типових правил благоустрою території населеного пункту» та «Правила благоустрою Львівської МТГ» (затверджених Ухвалою ЛМР №376 від 21.04.11 зі змінами і доповненнями), а саме пункту 20.1.27 «Незадовільне утримання прибудинкових території, територій підприємств і організацій». Станом на даний час порушення не усунуто.
Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №171 від 27.10.1997, Інспекцією розраховані збитки за забруднення землі на суму 52 187,84 грн. та засмічення землі на суму 261 225,00 грн., що сумарно становить 313 412,84 грн., розрахунки яких знаходяться в матеріалах справи.
Відтак, прокурор просить суд стягнути з ТзОВ «РУБІН-АВТОСПЕЦ», який орендує земельну ділянку із координатами 49.846941 24.102701 площею 3,6677 га кадастровий номер 4623683800:01:001:0327 на якій було встановлено несанкціоноване сміттєзвалище, збитки за забруднення землі на суму 52 187,84 грн. та засмічення землі на суму 261 225,00 грн., що сумарно становить 313 412,84 грн.
Щодо підставності звернення Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова до суду та щодо порушення інтересів держави в даному випадку, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч.1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами 3, 5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини четвертої вказаної статті прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з положеннями частини 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци 1 -3 частини 4 зазначеної статті).
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц та від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 вказала, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Порушення інтересів держави полягає у тому, що Відповідач, який орендує земельну ділянку із координатами 49.846941 24.102701 площею 3,6677 га кадастровий номер 4623683800:01:001:0327 на якій було встановлено несанкціоноване сміттєзвалище наніс збитки за забруднення землі на суму 52 187,84 грн. та засмічення землі на суму 261 225,00 грн., що сумарно становить 313 412,84 грн.
Львівська міська рада, як компетентний орган, яка повинна була знати про факти засмічення та забруднення земель на території ради, мала повноваження для захисту таких інтересів, однак відповідних заходів не вживала.
Окружною прокуратурою в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» листами від 12.08.2022 року, 01.09.2022 року, 07.09.2022 року, 26.10.2022 року повідомлено Львівську міську раду про наявність порушень та запропоновано вжити заходів з метою захисту прав останньої шляхом звернення до суду і стягнення заподіяних збитків. Львівська міська рада надала відповіді на листи окружної прокуратури, в якій повідомляла про те, що вживаються заходи до визначення земельної ділянки, де розміщені відходи, встановлення землекористувача, скерування відповідних листів ТзОВ «Рубін-Автоспец».
Разом з тим, на лист адресований Львівській міській раді 05.12.2022 щодо вжиття заходів до стягнення нарахованих Державною екологічною інспекцією збитків, управління державного контролю за використанням та охороною земель повідомило, що питання викладені у листі окружної прокуратури не належать до компетенції управління. Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради, на території якої розміщена земельна ділянка, засмічена та забруднена. Листом від 27.12.2022 повідомила що Львівська міська рада, її виконавчі органи не зверталися та не будуть звертатися до суду з позовом про відшкодування шкоди внаслідок забруднення землі відходами несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянці з кадастровим номером 4623683800:01:001:0327 площею 3,6677 га.
Ураховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, стихійне сміттєзвалище не ліквідоване, порушення вимог чинного законодавства продовжують мати місце, а уповноваженим органом допущено бездіяльність, вбачаються виключні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді у спірних правовідносинах.
З огляду на викладене, у даному випадку у Галицької окружної прокуратури м.Львова наявні підстави для представництва інтересів держави в особі Львівської міської ради у зв`язку з нездійсненням ними захисту інтересів держави у сфері охорони та захисту земель від забруднення та засмічення шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою.
Отже, в основі інтересу держави (національного, суспільного інтересу) лежить потреба у здійсненні дій, спрямованих на охорону землі як національного багатства. Порушення у сфері земельних відносин є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави.
Норми права та мотиви суду.
Статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Статтею 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ) знаходяться під державною охороною.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Згідно зі статтею 12 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» громадяни України зобов`язані берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства, здійснювати діяльність з додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів, не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб`єктів.
Відповідно до ч. 1 ст. 167 Земельного кодексу України, господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.
Вимогами ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Також, згідно з положеннями ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, крім іншого, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами
Водночас, відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Способом захисту цивільних прав та інтересів серед іншого є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відновлення становища, яке існувало в натурі, примусове виконання обов`язку в натурі, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, (ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України).
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України).
Частиною 3 ст. 152 Земельного кодексу України визначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Як вбачається, у діях відповідача наявні усі елементи складу цивільного правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача, яка виражається у забрудненні та засміченні земельної ділянки; безпосередній причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою відповідача, оскільки шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання природоохоронного законодавства.
При цьому вина відповідача полягає у забрудненні та засміченні земельної ділянки із координатами 49.846941 24.102701 площею 3,6677 га кадастровий номер 4623683800:01:001:0327, яка знаходиться в оренді відповідача, що підтверджується наявними у справі доказами (договором оренди від 11 січня 2019 року).
Таким чином, внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки Відповідачем, в порушення вимог ст.ст. 35, 45 Закону України «Про охорону земель», ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державі заподіяно збитки у розмірі 313 412,84 грн., які на даний час невідшкодовані, докази такого виконання в матеріалах справи відсутні.
За таких обставин, оскільки збитки, заподіяні Відповідачем внаслідок порушення природоохоронного законодавства, зумовленого засміченням земельних ресурсів, до цього часу не відшкодовані, позов прокурора підлягає задоволенню.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Враховуючи наведене вище, суд доходить висновку про задоволення позову.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Львівською обласною прокуратурою при поданні позову до суду сплачено судовий збір в сумі 4701,19грн., що підтверджується платіжним дорученням №2792 від 27 грудня 2022 року.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, у зв`язку з задоволенням позовних вимог, до стягнення з відповідача на користь Львівської обласної прокуратури підлягає судовий збір в сумі 4701,19грн.
Керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 76 - 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рубін-Автоспец" (79053, м. Львів, вул. Кн. Ольги, 100ж, код ЄДРПОУ 13836800) на користь Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 04055896, спеціальний рахунок Львівської міської ради Львівська міська територіальна громада, одержувач: ГУК Львів/Львівська ТГ/2406210038008294, розрахунковий рахунок UA068999980333139331000013933, код класифікації 24062100) 313 412,84грн. збитків, завданих державі внаслідок забруднення та засмічення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рубін-Автоспец" (79053, м. Львів, вул. Кн. Ольги, 100ж, код ЄДРПОУ 13836800) на користь Львівської обласної прокуратури (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві (79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19) 4 701,19грн. судового збору.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
5. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст складено та підписано 22.05.2023 року.
Суддя Коссак С.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2023 |
Оприлюднено | 23.05.2023 |
Номер документу | 110997192 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Коссак С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні