Рішення
від 22.05.2023 по справі 240/42479/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2023 року м. Житомир справа № 240/42479/21

категорія 102090000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Липи В.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Житомирського відділу у м.Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з даним позов, у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Житомирського відділу у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області щодо відмови оформлення набуття громадянства України з видачею довідки про реєстрацію особи громадянином України та відмови у видачі паспорта громадянина України;

- зобов`язати Житомирський відділ у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області оформити набуття громадянства України відповідно до ч.1 ст.8 Закону України «Про громадянство України» за територіальним походженням з видачею довідки про реєстрацію особи громадянином України та видати паспорт громадянина України.

В обґрунтування позову ОСОБА_1 , позивач у даній справі, зазначила, що рішенням Житомирського районного суду Житомирської області від 05.11.2020 у справі №278/2593/20 встановлено юридичні факти її народження та відомості про батьків. Після отримання свідоцтва про народження неодноразово зверталася до органів міграційної служби для отримання довідки про реєстрацію особи громадянином України, оформлення набуття громадянства України та отримання паспорта громадянина України. Вважає бездіяльність Житомирського відділу у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області щодо неможливості оформлення їй документів для набуття громадянства України за територіальним походженням та відмови в оформленні документів для видачі паспорта громадянина України протиправними. Належним способом захисту порушених прав та інтересів позивач вважає зобов`язання Житомирського відділу в м. Житомирі УДМС України в Житомирській області оформити набуття громадянства України за територіальним походженням з видачею довідки про реєстрацію особи громадянином України та видати паспорт громадянина України.

Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.

Відповідач, на виконання вимог ухвали суду про відкриття провадження у справі, до суду направив відзив на позов, у якому просить відмовити у його задоволенні повністю.

Заперечуючи проти позову стверджує, що згідно п. 5 Розділу І Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень затвердженого Указом Президента України від 27 березня 2001 року №215, під час подання заяви та інших документів з питань громадянства пред`являється документ, що посвідчує особу заявника, а також документ про проживання заявника на території України та подаються копії таких документів. До заяви про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням позивачем не надано відповідних документів, що у свою чергу позбавляє орган ДМС правових підстав на вчинення відповідних дій щодо оформлення набуття громадянства ОСОБА_1 за територіальним походженням. Відповідачем також наголошено на тому, що статус особи без громадянства позивачкою не підтверджено, оскільки офіційної довідки про те, що ОСОБА_1 не набувала громадянства російської федерації чи громадянства будь-якої іншої держави до органу ДМС надано не було. Крім того, звернуто увагу суду на передчасність вимоги позивача щодо видачі їй паспорта громадянина України через невирішення питання щодо її громадянства.

Позивач направив до суду відповідь на відзив, доводи у якому за змістом зводяться до неврахування відповідачем у відповідях на заяви ОСОБА_1 фактів та обставин, які встановлені рішенням Житомирського районного суду Житомирської області від 05.11.2020 у справі №278/2593/20, яке органом ДМС, як заінтересованою особою, не оскаржувалось.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Рішенням від 05.11.2020 у справі №278/2593/20 Житомирський районний суд Житомирської області, задовольняючи заяву ОСОБА_1 встановив факт, що має юридичне значення про те, що заявниця є ОСОБА_1 , яка народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 у с. Тополево Хабаровського району Хабаровського краю Російської Федерації, місце проживання зареєстроване за адресою АДРЕСА_1 , її батьки: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець с. Пряжів Житомирського району Житомирської області, помер ІНФОРМАЦІЯ_3 ; мати ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , померла ІНФОРМАЦІЯ_5 .

На підставі вказаного рішення ОСОБА_1 11.02.2021 видано свідоцтво про народження із відміткою «ЗАПИС ПОНОВЛЕНО» серії НОМЕР_1 (актовий запис №1 від 21.01.2021).

У зв`язку із зазначеним, позивач звернулася до Житомирського відділу у м. Житомирі УДМС України в Житомирській області із заявою про оформлення документів для набуття громадянства України за територіальним походженням та оформлення документів для видачі паспорта громадянина України.

Житомирським відділом у м. Житомирі УДМС України в Житомирській області листом від 30 липня 2021 року №1819-546/1819.1-21 повідомив позивачу про те, що перелік документів, які подаються для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням визначений пунктами 24-44 Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень затвердженого Указом Президента України від 27 березня 2001 року №215. Відповідачем роз`яснено вимоги законодавства щодо законності перебування на території України та оформлення набуття громадянства України та рекомендовано звернутись до компетентних органів для отримання необхідних документів.

В подальшому позивач повторно звернулася до Житомирського відділу у м. Житомирі УДМС України в Житомирській області із аналогічною заявою, долучивши декларацію про відсутність іноземного громадянства.

Листом від 13 листопада 2021 року за №П-13/6/1819-21/1819/972-21 Житомирський відділ у м. Житомирі УДМС України в Житомирській області, повторно розглядаючи звернення позивача, повідомив адресата про неподання нею у встановленому законом порядку заяви та визначені Порядком документи про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України від 18.01.2001 № 2235-III «Про громадянство України» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2235-III).

Так, відповідно до положень статті 8 Закону України «Про громадянство України», громадянство України набувається, зокрема, за територіальним походженням.

З метою організації виконання Закону № 2235-III, Указом Президента України від 27.03.2001 № 215 затверджено Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок №215), який відповідно до Закону № 2235-ІІІ, визначає перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України.

За змістом пункту 1 Порядку Порядок № 215 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, виходу з громадянства України особа подає заяву, а також інші документи, передбачені розділом II цього Порядку.

Пунктом 22 та 24 Положення №215 встановлено таке:

- для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням особа, яка народилися до 16 липня 1990 року на території, яка стала територією України відповідно до статті 5 Закону України "Про правонаступництво України", а також на інших територіях, що входили до складу Української Народної Республіки, Західно-Української Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР) (частина перша статті 8 Закону), подає відповідні документи.

- для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням особа, батько чи мати якої народилися до 16 липня 1990 року на територіях, зазначених у абзаці першому пункту 22 цього Порядку (частина перша статті 8 Закону), подає відповідні документи.

У відповідності до положень пункту 92 Положення №215 територіальні органи Державної міграційної служби України приймають рішення про оформлення набуття громадянства України, зокрема, за територіальним походженням.

Згідно пункту 94 Положення №215 територіальний орган Державної міграційної служби України перевіряє відповідність оформлення документів з питань громадянства вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов`язує набуття особою громадянства України.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, зазначені документи повертаються до територіального підрозділу Державної міграційної служби України, до якого документи були подані заявником. Територіальний підрозділ Державної міграційної служби України не пізніш як у тижневий строк з дня повернення документів надсилає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, керівник територіального підрозділу Державної міграційної служби України приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

Пунктом 95 Порядку № 215 визначено, що рішення про оформлення набуття особою громадянства України або про відмову у задоволенні клопотання про оформлення набуття особою громадянства України не пізніш як у тримісячний строк з дня надходження документів надсилається до територіального підрозділу Державної міграційної служби України, до якого документи були подані заявником.

Територіальний підрозділ Державної міграційної служби України, до якого документи були подані заявником, не пізніш як у тижневий строк з дня надходження відповідного рішення повідомляє про нього заявника у письмовій формі. У разі прийняття рішення про відмову у задоволенні клопотання про оформлення набуття особою громадянства України заявникові у письмовій формі повідомляються причини відмови.

Отже з наведених норм Порядку № 215 слідує, що вказаним нормативним актом встановлена чітка процедура оформлення органами ДМС набуття особами громадянства України, яка включає: приймання документів від заявника, перевірку відповідності оформлення поданих документів вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон № 2235-III пов`язує його набуття, і прийняття відповідного рішення.

При цьому, необхідно зауважити, що перевірка поданих особою документів щодо оформлення набуття громадянства України на відповідність їх оформлення вимогам законодавства України здійснюється як територіальним підрозділом ДМС України, до якого подано ці документи на етапі їх прийняття так і територіальним органом ДМС України, на етапі прийняття відповідного рішення за результатами розгляду цих документів.

За результатами перевірки повноти поданих заявником, законодавчо визначених документів, відповідності їх оформлення вимогам законодавства під час їх прийняття від заявника, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, у разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, може повернути їх заявнику для усунення недоліків, про що останній інформується у письмовому вигляді із зазначенням таких підстав.

В такому випадку заявник має право усунути недоліки, які слугували підставою для повернення документів та повторно звернутися до територіального підрозділу ДМС для їх подання. Неусунення ж особою недоліків у двомісячний строк з дня повернення йому документів та неподання їх повторно має наслідком прийняття керівником територіального підрозділу ДМС рішення про припинення провадження за заявою про оформлення набуття громадянства України.

Своєю чергою, непідтвердження наявності фактів, з якими Закон №2235-III пов`язує набуття особою громадянства України на підставі поданих заявником документів має наслідком прийняття рішення керівником (заступником керівника) територіального органу ДМС про відмову у задоволенні клопотання про оформлення набуття особою громадянства України про що заявник повідомляється у письмовій формі із зазначенням причин відмови.

Вказане узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 30 січня 2023 року у справі №640/30588/20.

Матеріалами справи встановлено, що позивач звертаючись до відповідача із заявою про оформлення документів для набуття громадянства України за територіальним походженням, не подала один із документів, визначених у п/п. в) п.24 Порядку.

Подання позивачем декларації про відсутність іноземного громадянства не підтверджує її статус як особи без громадянства, оскільки рішення про визнання особою без громадянства, відповідно до Порядку розгляду заяв про визнання особою без громадянства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 317, в матеріалах справи відсутні.

У свою чергу, відповідач листом від 13 листопада 2021 року за №П-13/6/1819-21/1819/972-21 повідомив позивачу, що станом на 13.11.2021 до Житомирського відділу в м. Житомирі УДМС України в Житомирській області заява ОСОБА_1 та визначені Порядком документи про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням не надходила.

Таким чином, у діях Житомирського відділу в м. Житомирі УДМС України в Житомирській області відсутні ознаки протиправності.

Стосовно вимоги позивача про зобов`язання видати паспорт громадянина України, суд зазначає таке.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року №302 затверджено Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України (далі по тексту - Порядок №302).

У відповідності до положень пунктів 1, 3 Порядку №302 паспорт громадянина України (далі - паспорт) є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Кожен громадянин України, який досяг 14-річного віку, зобов`язаний отримати паспорт.

Документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта подаються особою або її законним представником/уповноваженою особою (далі - заявники) до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта за зареєстрованим місцем проживання особи (пункт 20 Порядку №302).

Пунктами 23-24 Порядку №302 визначено, що працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.

Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому відмовлено в прийнятті документів.

Матеріалами справи встановлено, що позивач, звертаючись до Житомирського відділу в м. Житомирі УДМС України в Житомирській області, не надав відповідної заяви-анкети та необхідного переліку документів для оформлення паспорта громадянина України, а лише звернулася до відповідача із заявою про щодо оформлення набуття громадянства.

Оскільки позовна вимога про зобов`язання відповідача здійснити (провести) оформлення всіх необхідних документів для надання позивачу громадянства України за територіальним походженням та оформлення паспорта громадянина України є похідними, у суду відсутні підстави для їх задоволення.

Всі інші аргументи та доводи позивача не спростовують висновків суду у даній справі.

Положеннямистатті 90 КАС Українивизначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, наявні у матеріалах справи, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2, 73-77,90,94,139, 143, 241-246,250,255,295 КАС України, -

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП відсутній) до Житомирського відділу у м. Житомирі Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області (10029, вул. Михайла Грушевського, 75/114, м. Житомир) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язати вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Липа

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2023
Оприлюднено24.05.2023
Номер документу111007352
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання, з них:

Судовий реєстр по справі —240/42479/21

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 15.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 22.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні