ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22 травня 2023 року о/об 09 год. 45 хв.Справа № 280/2142/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Преображенське» (надалі позивач, ТОВ «Преображенське») до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправною та скасувати Постанову №308934 про застосування адміністративно-господарського штрафу, винесену 06.03.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті.
У позовній заяві зазначено наступне. 19.12.2022 Державною службою України з безпеки на транспорті (відповідач) в особі співробітників Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області проведено перевірку додержання ТОВ «Преображенське» (позивач) вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, про що складено відповідний Акт №338668 (Акт). У цьому Акті співробітниками відповідача зазначено, що під час проведення перевірки нібито виявлено факт порушення позивачем вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (Закон), а саме здійснення перевезення небезпечного вантажу (аміачної селітри) за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених вказаною нормою (у водія відсутнє свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів), відповідальність за що передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону. У подальшому складений співробітниками відповідача Акт було скеровано до територіального органу Укртрансбезпеки за місцезнаходженням позивача - Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області для розгляду справи про порушення. В ході розгляду Акту відповідачем встановлено, що при перевезенні позивачем небезпечного вантажу (аміачної селітри) у водія ( ОСОБА_1 ) було відсутнє свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів. Зважаючи на це, за результатами розгляду Акту, відповідачем винесено спірну Постанову №308934 від 06.03.2023 (Постанова) про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу за нібито порушення вимог ст.48 Закону у сумі 17000,00 грн. Позивач вважає Постанову відповідача протиправною та такою, що підлягає скасуванню. По-перше, належний позивачу транспортний засіб MAN TGX 18.440 BLS (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) з напівпричепом ВЕЛМАШ-УКРАЇНА (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) не відноситься до жодного з типів транспортних засобів (ЕХ/ІІ, EX/HI, FL, AT або MEMU категорій N та О), на які, в силу п.9.1.1.2. Угоди про міжнародне перевезення небезпечних вантажів, додатків А та В до неї, необхідно отримувати свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, оскільки він (транспортний засіб) не є (1) змішувально-зарядною машиною (транспортним засобом MEMU), (2) контейнером-цистерною чи переносною цистерною або багатоелементним газовим контейнером, вбудованою чи знімною цистерною, а також транспортним засобом-багареєю (транспортний засіб AT), (3) транспортним засобом, призначеним для перевезення вибухових речовин та виробів (транспортний засіб ЕХ/ІІ або ЕХ/ІІІ), а також (4) транспортним засобом, призначеним для перевезення рідин з температурою спалаху не вище 60°С (транспортний засіб FL). По-друге, як вбачається з товарно-транспортної накладної №61260 від 19.12.2022 належний позивачу транспортний засіб MAN TGX 18.440 BLS (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) з напівпричепом ВЕЛМАШ-УКРАЇНА (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) під керуванням ОСОБА_1 перевозив аміачну селітру, упаковану в заводську упаковку (біг-беги) масою 1 тонна кожна. Відповідно до Переліку небезпечних вантажів ДОПНВ та ДСТУ 7330:2013 «Амонію нітрат (Селітра аміачна). Технічні умови» аміачна селітра позначена під маркуванням «UN 1942, амонію нітрат, 5.1, ІІІ» і є небезпечним вантажем. Амонію нітрат (аміачна селітра) хоч і класифікується як небезпечний вантаж, однак властивості вказаного вантажу є такими, що не потребують його перевезення з використанням (1) змішувально-зарядної машини (транспортного засобу MEMU), (2) контейнера-цистерни чи переносної цистерни або багатоелементного газового контейнера, вбудованої цистерни чи знімної цистерни, а також транспортного засобу-батареї (транспортний засіб AT), (3) транспортного засобу, призначеного для перевезення вибухових речовин та виробів (транспортний засіб ЕХ/ІІ або ЕХ/ІІІ), а також (4) транспортного засобу, призначеного для перевезення рідин з температурою спалаху не вище 60°С (транспортний засіб FL). Зазначене твердження повністю узгоджується з абз.2 п.10.2 Розділу 10 «Правила транспортування та зберігання» ДСТУ 7330:2013 «Амонію нітрат (Селітра аміачна). Технічні умови», згідно з яким упакований у мішки нітрат амонію транспортують у критих транспортних засобах. Інших, додаткових вимог до транспортних засобів, якими перевозиться упакована у мішки (біг-беги) аміачна селітра (амонію нітрат) а ні ДСТУ 7330:2013 «Амонію нітрат (Селітра аміачна). Технічні умови», а ні будь-який інший нормативний документ, не встановлює. За таких умов, перевезення упакованої у мішки (біг-беги) аміачної селітри (амонію нітрат) може здійснюватись з використанням критого транспортного засобу (яким є транспортний засіб позивача). Відповідно, отримання на цей транспортний засіб свідоцтва про допущення його до перевезення визначених небезпечних вантажів не вимагається, оскільки (1) він не відноситься до транспортних засобів типів ЕХ/ІІ, ЕХ/ІІІ, FL, AT, MEMU категорій N та О та (2) не перевозив жодного з вантажів, перевезення яких має здійснюватись з використанням таких спеціалізованих транспортних засобів. За таких умов, твердження відповідача про відсутність у позивача при перевезенні небезпечного вантажу документів, що визначені ст.48 Закону, є безпідставним. Згідно з п.22 Порядку проведення перевірок у разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис. Позивач зауважує, що під час складання співробітниками відповідача Акту, водій позивача ( ОСОБА_1 ) надав відповідні пояснення щодо неналежності керованого ним транспортного засобу до транспортних засобів типів ЕХ/ІІ, ЕХ/ІІІ, FL, АТ або МЕМU категорій N та О, а відтак і відсутності підстав для отримання свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів. Додатково позивач зазначає, що сама форма свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, яка наведена у додатку №2 до Правил перевезення, не передбачає його видачі на транспортні засоби, відмінні від транспортних засобів типів ЕХ/ІІ, ЕХ/ІІІ, FL, АТ або МЕМU категорій N та О. Зазначений факт є додатковим підтвердженням викладених у цій позовній заяві доводів позивача про неправомірність винесеної відповідачем Постанови. Крім цього, згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до п.25 Порядку проведення перевірок справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Розгляд справи про порушення (розгляд Акта) було здійснено поза межами строку, встановленого п.25 Порядку проведення перевірок, оскільки порушення було нібито виявлено 19.12.2022, а розгляд справи відбувся тільки 06.03.2023. про що свідчить оскаржувана Постанова. За таких умов, при прийнятті оскаржуваної Постанови, відповідач діяв поза межами повноважень, що визначені Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами. Враховуючи все викладене вище у сукупності позивач вважає, що прийнята відповідачем Постанова є неправомірною та підлягає скасуванню.
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», «Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 (Порядок №1567), на підставі направлення на перевірку від 19.12.2022 за №012927 19.12.2022 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області проводилася рейдова перевірка на а/д Н-16, 39 км + 800. «Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів» затверджений постановою Кабінету Міністрів України №422 від 20.05.2013 (Порядок №422). Відповідно до п.3, 4 Порядку №422, був зупинений транспортний засіб марки МАN, номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 . У відповідності до ст.49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.4 Порядку №422, водій транспортного засобу ОСОБА_1 пред`явив для перевірки посадовим особам Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області наступні документи: посвідчення водія серії НОМЕР_3 ; свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів марки МАN, номерний знак НОМЕР_1 , серії НОМЕР_4 , власником є ТОВ «Преображенське», та марки Велмаш-Україна, номерний знак НОМЕР_2 , серії НОМЕР_5 , власником є ТОВ «Преображенське»; Товарно-транспортну накладну №61260 від 19.12.2022. Під час перевезення небезпечних вантажів, а саме аміачної селітри, на момент перевірки, у водія було відсутнє свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних речовин, згідно вимогам ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт». Отже, під час здійснення рейдової перевірки, посадовими особами Укртрансбезпеки виявлено порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», у водія відсутнє свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних речовин, зафіксоване в акті №338668 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 19.12.2022. Водій ОСОБА_1 з актом перевірки був ознайомлений. Під час перевірки встановлено, що перевозили вантаж - селітра аміачна, який відповідно до Переліку небезпечних вантажів ДОПНВ зазначений під маркуванням "UN 1942, амонію нітрат, 5.1, ІІІ", та являється небезпечним вантажем. Перевезення небезпечних вантажів регулюється наступними нормативними актами: Законом України "Про перевезення небезпечних вантажів" від 06.04.2000 за №1644-ІІІ, Законом України «Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)» від 02.03.2000 за №1511-ІІІ, "Правилами дорожнього перевезення небезпечних вантажів", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04.08.2018 за №656, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11.09.2018 за №1041/32493 із змінами (Правила №656). Відповідно до пунктів 1-4 Правил №656 ці Правила визначають порядок та основні вимоги до забезпечення безпеки дорожнього перевезення небезпечних вантажів на всій території України та розроблено з урахуванням вимог: Директиви 2008/68/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 24.09.2008 про внутрішні перевезення небезпечних вантажів; додатків А, В до Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів від 30.09.1957 (ДОПНВ). Вимоги цих Правил обов`язкові для суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та фізичних осіб, які є учасниками дорожнього перевезення небезпечних вантажів. Дорожнє перевезення небезпечних вантажів територією України здійснюється з урахуванням вимог додатків А, В до ДОПНВ та цих Правил. Згідно положень абз.6-7 пп.3 п.9 Розділу І Правил №656 при перевезенні небезпечних вантажів на транспортній одиниці мають бути, крім перелічених у ПДР, такі документи: свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, передбачене розділом 9.1.3 додатка В до ДОПНВ, на кожну транспортну одиницю або транспортний засіб, що входить до її складу, зразок якого наведено в додатку 2 до цих Правил (свідоцтво має бути стандартного формату А4 (210 х 297 мм), білого кольору з рожевою діагональною смужкою); свідоцтво ДОПНВ про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі (свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія), передбачене розділом 8.2.1 додатка В до ДОПНВ. До повноважень Міністерства внутрішніх справ України, зокрема відноситься оформлення, видача та продовження свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів відповідно до глав 9.2-9.8 та підрозділу 9.1.2.1 додатка В до ДОПНВ з врахуванням положень підрозділу 9.1.3.1 додатка В до ДОПНВ (абз.11 п.1 Розділу II Правил №656). Зважаючи на зазначене, управлінням Укртрансбезпеки правомірно було винесено Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №308934 від 06.03.2023 за порушення ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Відповідач заперечував проти позовної заяви.
Ухвалою судді від 10.04.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Державною службою України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №308934 від 06.03.2023 до ТОВ Преображенське застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. 00 коп.
У вказаній Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу №308934 від 06.03.2023 зазначено: «… ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ПРЕОБРАЖЕНСЬКЕ 19.12.22р., 39км + 800м а/д Н-16 «Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань», Акт №338668 допущено порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт»…».
Судом досліджено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 19.12.2022 за №338668, в якому, зокрема, зазначено: «… Під час перевірки виявлено порушення вимог ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - абз.3 ч.1 ст.60 - Перевезення небезпечного вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.48 цього Закону, а саме: відсутнє свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів. Пояснення водія про причини порушень З актом ознайомлений. З порушенням не згоден, оскільки транспортний засіб не відноситься до транспортних засобів категорії ЕХ/ІІ, ЕХ/ІІІ, FL, АТ або МЕМU категорій N та О. Водій транспортного засобу (підпис) ОСОБА_1 …».
У листі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) від 21.04.2023 за №31/8-1668 «про отримання свідоцтва про допущення ТЗ до перевезення небезпечних вантажів» на адресу ТОВ «Преображенське» зазначено: «… На Ваш запит, про з`ясування необхідності отримання свідоцтва про допущення транспортного засобу до перевезення небезпечних вантажів, упакованого в біг-беги, повідомляємо, що згідно Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів небезпечний вантаж «Амонію нітрат», який упакований в мішки, повинен перевозитись у критих транспортних засобах. Відповідно до п.4 розділу І (Загальні положення) Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, затвердженого наказом МВС України від 04.08.2018 №656, звичайні криті транспортні засоби (в т.ч. які перевозять навалом або упаковані в відповідну комбіновану тару гранульований небезпечний вантаж, крім класу 1), не підпадають під чітко визначений перелік транспортних засобів, які повинні надаватись на огляд до сервісних центрів МВС та отримувати свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів. …».
За Товарно-транспортною накладною №61260 від 19.12.2022 (автомобільний перевізник/замовник (платник)/вантажоодержувач ТОВ «Преображенське»; вантажовідправник ТОВ «Українська агропромислова група»; водій ОСОБА_1 ) автомобілем MAN НОМЕР_1 , напівпричіп НОМЕР_2 перевозився вантаж Аміачна селітра, 24т, у Біг-бегах 1т.
Судом досліджено: Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ; Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ; Свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія НОМЕР_6 ; інші документи наявні у матеріалах справи.
При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.
У ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» зазначено: «Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження. Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України. У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків».
Згідно з абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначенихстаттями 39і48цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Автомобільний перевізник це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами (ст.1 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Відповідно до п.2 розділу І «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів», затвердженого 04.08.2018 наказом Міністерства внутрішніх справ України №656, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.09.2018 за №1042/32494 (надалі «Порядок видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів»), цей Порядок розроблено з урахуванням вимог: Директиви 2008/68/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 24 вересня 2008 року про внутрішні перевезення небезпечних вантажів; додатків А, B доУгоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажіввід 30 вересня 1957 року (далі - ДОПНВ).
У п.4 розділу І «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» зазначено: «4.У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях: змішувально-зарядна машина (транспортний засіб MEMU) - машина або транспортний засіб з установленим на ній (ньому) обладнанням для виготовлення вибухових речовин з небезпечних вантажів, що не є вибуховими, та їх заряджання; транспортний засіб АТ - транспортний засіб, крім транспортних засобів EX/III, FL або MEMU, призначений для перевезення небезпечних вантажів у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, а також у вбудованих цистернах чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3, та транспортний засіб-батарея місткістю понад 1 м3, крім транспортних засобів-батарей типу FL; транспортний засіб EX/II або EX/III - транспортний засіб, призначений для перевезення вибухових речовин та виробів (клас 1); транспортний засіб FL - транспортний засіб, призначений для перевезення рідин з температурою спалаху не вище 60°C (за винятком дизельного палива, газойлю та палива пічного легкого - №ООН 1202, що відповідає вимогам ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» (європейського стандарту EN 590:2013 + AС:2014) та має температуру спалаху, зазначену в цьому стандарті) у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, у вбудованих чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3; транспортний засіб, призначений для перевезення займистих газів у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, у вбудованих чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3, та транспортний засіб-батарея загальною місткістю понад 1 м3, призначений для перевезення займистих газів; транспортний засіб, призначений для перевезення стабілізованого пероксиду водню чи стабілізованого водного розчину пероксиду водню з масовою часткою пероксиду водню більше ніж 60% (клас небезпеки 5.1 №ООН 2015) у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах індивідуальною місткістю понад 3 м3, а також у вбудованих цистернах чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3. Інші терміни, що використовуються в цьому Порядку, вживаються в значеннях, наведених уДОПНВ,Законі України«Про перевезення небезпечних вантажів» та ДСТУ 4500-1:2008 «Вантажі небезпечні. Терміни та визначення понять»».
За п.1 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» відповідність конструкції спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів вимогамДОПНВпідтверджується шляхом видачі свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (далі - Свідоцтво), зразок якого наведено вдодатку 2до Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04 серпня 2018 року №656, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 року за №1041/32493 (далі - Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів), або шляхом продовження його строку дії відповідно до підрозділу 9.1.2.3 ДОПНВ.
Згідно з п.2 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» свідоцтво видається (продовжується) на всі транспортні засоби EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O, які успішно пройшли обов`язковий технічний контроль, придатні до перевезення небезпечних вантажів та відповідають вимогам частини 9ДОПНВ, які застосовуються до відповідного типу транспортних засобів з урахуванням перехідних положень, визначених у главі 1.6 та підрозділі 9.2.1.1 ДОПНВ.
Відповідно до п.3 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» свідоцтво видається або продовжується регіональним сервісним центром Головного сервісного центру МВС або територіальним сервісним центром регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС (далі - СЦ) за результатами перевірки відповідності конструкції, маркування та спеціального обладнання транспортного засобу вимогам ДОПНВ та цього Порядку.
Як зазначено у п.25 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)», затвердженого 08.11.2006 постановою Кабінету Міністрів України №1567 (надалі «Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)»), справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. (…).
Виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (п.20 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)»).
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно здодатком 3. (…) (п.21 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)»).
З матеріалів справи вбачається, що 19.12.2022 ТОВ «Преображенське» транспортним засобом (автомобіль MAN НОМЕР_1 , напівпричіп НОМЕР_2 ) здійснювало перевезення небезпечного вантажу Аміачної селітри, 24т, у Біг-бегах 1т.
Вказаний транспортний засіб (автомобіль MAN НОМЕР_1 , напівпричіп НОМЕР_2 ) не відноситься до транспортних засобів наведених у п.4 розділу І «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів».
Відповідач з посиланням на технічні характеристики транспортного засобу (автомобіль MAN НОМЕР_1 , напівпричіп НОМЕР_2 ) не довів, що даний транспортний засіб відноситься до транспортних засобів наведених у п.4 розділу І «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів».
Звідси, з огляду на приписи п.2 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів», на транспортний засіб (автомобіль MAN НОМЕР_1 , напівпричіп НОМЕР_2 ) регіональним сервісним центром Головного сервісного центру МВС або територіальним сервісним центром регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС не може бути видано свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів.
Протилежного відповідачем не доведено.
Відповідачем не спростовано твердження позивача «… Додатково позивач зазначає, що сама форма свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, яка наведена у додатку №2 до Правил перевезення, не передбачає його видачі на транспортні засоби, відмінні від транспортних засобів типів ЕХ/ІІ, ЕХ/ІІІ, FL, АТ або МЕМU категорій N та О. …».
Судом прийнято до уваги, що справа про порушення розглянута в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника з не дотриманням строку зазначеного у п.25 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)».
Відповідачем не обґрунтовано не дотримання строку розгляду справи про порушення зазначеного у п.25 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)».
З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №308934 від 06.03.2023 відповідачем прийнято не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже вона є не правомірною.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи проти позову відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача мають бути стягнуті понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2684 грн. 00 коп.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246, 263 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу №308934 від 06.03.2023, винесену Державною службою України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Преображенське» (вул.Зоряна, буд.1, с.Червона Криниця, Оріхівський район, Запорізька область, 70545; код ЄДРПОУ 30338510).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Преображенське» (вул.Зоряна, буд.1, с.Червона Криниця, Оріхівський район, Запорізька область, 70545; код ЄДРПОУ 30338510) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (пр.Перемоги, буд.14, м.Київ, 03135; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2684 грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення виготовлено у повному обсязі 22.05.2023.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2023 |
Оприлюднено | 24.05.2023 |
Номер документу | 111007540 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні