Справа № 540/8784/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ:21295057, вул.28 Армії,6, м.Херсон, 73005) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі» (код ЄДРПОУ: 32928070; адреса: пр-т 200 років Херсону, буд.30, корп. «А», м.Херсон, 73000) про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, -
ВСТАНОВИВ:
30.12.2021 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла адміністративна позовна заява Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі», в якій позивач просив суд стягнути з відповідача на його корсить заборгованість з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з липня 2020 року по грудень 2021 року у сумі 3128,62грн.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 04.01.2022 року відкрито провадження в адміністративній справі за позовом управління Пенсійного фонду України в Херсонській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі»; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Згідно Розпорядження Голови Верховного Суду від 18.03.2022р. №11/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану (окремі суди Донецької, Харківської та Херсонської областей)» територіальна підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначена за Одеським окружним адміністративним судом.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 року, справа №540/8784/21 передана судді Аракелян М.М.
Одеському окружному адміністративному суду надано доступ до електронної справи №540/8784/21.
Згідно даних автоматизованої документообігу «Діловодство спеціалізованого суду», судове рішення по суті в адміністративній справі №540/8784/21 не ухвалено.
Ухвалою суду від 22.03.2023 року справу прийнято до провадження, розгляд справи постановлено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у відповідності до ст.262 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог вказано, що розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України №1058 в частині пенсій та пунктів б - з ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення" були направлені на юридичну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі». Пунктом 6.7 Інструкції передбачено, що підприємства щомісяця до 25 числа вносять до фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій , призначених на пільгових умовах. В порушення чинного законодавства ТОВ «Херсонтепломережі»" суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсії за період з липня 2020 року по грудень 2021 року до Фонду не сплачувало. За вищевказаний період до відшкодування було нараховано 3335,37грн., сплачено 206,75грн. за пенсіонера ОСОБА_1 . Таким чином, за період з липня 2021 року по грудень 2020 року включно загальна сума боргу відповідача складає 3128,62грн., який до теперішнього часу не сплачений. Оскільки заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій Управлінню не відшкодовано, Управління змушене звернутись з адміністративним позовом про стягнення зазначеної заборгованості в судовому порядку.
Відповідач не подав суду відзив на адміністративний позов; про поважність причин не повідомив; був повідомлений про розгляд Одеським окружним адміністративним судом справи шляхом направлення рекомендованим повідомленням копії ухвали від 22.03.2023 року, відправлення повернулось до суду у зв`язку із закінченням терміну зберігання (а.с.27-30).
Згідно ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , який працював у ТОВ «Херсонтепломережі», отримує пенсію за віком як особа, який працював на роботах, визначених Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України (а.с.14-15).
Як вбачається з адміністративного позову та наданих до суду доказів, відповідач має заборгованість перед органом Пенсійного фонду України по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначеним особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у загальному розмірі 3128,62грн.
Згідно розрахунку суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії за період з липня 2020 по грудень 2021 року (а.с.6-10), які направлялися відповідачу:
станом за липень 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за серпень 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за вересень 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за жовтень 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за листопад 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за грудень 2020 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за січень 202я року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за лютий 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за березень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за квітень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за травень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за червень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за липень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за серпень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за вересень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за жовтень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за листопад 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
станом за грудень 2021 року за виплату та доставку пенсії ОСОБА_1 розмір фактичних виплат складав 161 грн. 91 коп.
Всього до відшкодування 2914,38грн.; плата за попередній період 420,99грн.; сплачено коштів за період з липня 2020 року по грудень 2021 року 206,75грн.; загальна сума боргу становить 3128 грн. 62 коп (а.с.5).
Суд вважає, що наявні в матеріалах справи докази підтверджують наявність заборгованості у ТОВа «Херсонтепломережі» перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області.
Відповідачем ані наявність боргу, ані його розмір не спростовані та не заперечені.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Згідно з приписами п.п.1,2 ст.1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування від 26 червня 1997 року №400/97-ВР (із змінами та доповненнями) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є, у тому числі, суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
Абзацом 4 пункту 1 статті 2 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.4 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування на обов`язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору в таких розмірах: для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 ст.1 цього Закону: 100% від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом 4 п.1 ст.2 цього Закону.
Пунктами а, б ч. 1 ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення № 1788-XII від 05.11.1991 року встановлено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці,
- за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
- за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Статтею 100 Закону України Про пенсійне забезпечення встановлено порядок призначення пільгових пенсій особам, які мали право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію цього Закону.
Відповідно до зазначеної вище статті особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13 - 14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам, відповідно до пунктів "аб" - "з" частини 1 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за списком № 1 та списком № 2, покриваються підприємствами та організаціями. При цьому обов`язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 01.01.2004, не пов`язаний з датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу.
Отже, необхідність відшкодування відповідачем позивачу фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №1 та за списком №2, передбачена діючим законодавством.
Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах регулюється Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою Постановою Правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 року та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за № 64/8683 (далі Інструкція).
Відповідно до п.6.1 Інструкції для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування:
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з п.6.2 вищезазначеної Інструкції якщо пенсія на пільгових умовах призначена із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених статтями 13, 14 та 55 Закону України Про пенсійне забезпечення, які дали право на цю пільгову пенсію, то відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку цих пенсій здійснюється тими підприємствами, на яких цей стаж було вироблено у розмірах, передбачених частиною 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Пунктом 6.4. Інструкції визначено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Відповідно до п.6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою Правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за № 64/8683, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Відповідно до п.6.8 Інструкції Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове пенсійне страхування до пенсійного фонду України, затвердженої Постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. №21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства. У разі ліквідації підприємства без правонаступників або визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом розрахунки для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, органу Пенсійного фонду України за місцезнаходженням такого підприємства та безпосередньо підприємству не направляються. Підприємствам та організаціям, які мають місцезнаходження на території вільної економічної зони "Крим", розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, визначені в пункті 6.4 цієї глави, не надсилаються.
Таким чином суд встановив, що ТОВ «Херсонтепломережі» зобов`язане згідно з п.6.7 Інструкції в термін до 25 числа щомісячно забезпечувати відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до п.2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів а, б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення згідно наданих розрахунків, що не було здійснено відповідачем, а тому позов підлягає задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши докази у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням та враховуючи наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню повністю.
Згідно ч.2 с.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
В даній справі такі судові витрати відсутні.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 260-262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ:21295057, вул.28 Армії,6, м.Херсон, 73005) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі» (код ЄДРПОУ: 32928070; адреса: пр-т 200 років Херсону, буд.30, корп. «А», м.Херсон, 73000) про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонтепломережі» (код ЄДРПОУ: 32928070; адреса: пр-т 200 років Херсону, буд.30, корп. «А», м.Херсон, 73000) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, адреса: вул. 28 Армії,6, м. Херсон, 73036) заборгованість з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з липня 2020 року по грудень 2021 року у сумі 3128(три тисячі сто двадцять вісім)грн. 62коп.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст.293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2023 |
Оприлюднено | 24.05.2023 |
Номер документу | 111009394 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні