Рішення
від 17.05.2023 по справі 560/2387/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/2387/23

РІШЕННЯ

іменем України

17 травня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І.

за участю:секретаря судового засідання Бачок О.В. представників позивача - Зайця І.О., Стародуб І.В., представника відповідача - Книш О.А. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області до Старокостянтинівської міської ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Хмельницькій області звернулося з позовом до Старокостянтинівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває комунальне підприємство.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Старокостянтинівська міська рада на день подання позовної заяви зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців відповідач є правонаступником Сахновецької сільської ради, яка в свою чергу була засновником Комунального підприємства «Подільський реєстраційний центр» Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області. Позивач звертався з позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду про стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу з КП «Подільський реєстраційний центр» в розмірі 1000696,05 грн. з рахунків відповідача у банках, обслуговуючих такого платника податків та за рахунок готівки, що належить відповідачу. Рішенням суду від 09.12.2021 по справі №560/13561/21 позов задоволено. Згідно інформаційної довідки № 317735743 від 15.12.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо майна КП «Подільський реєстраційний центр» відомості відсутні. Відповідно до отриманої відповіді Головного управління Держспоживслужби в Хмельницькій області № 8/1/1798 від 20.04.2021 зареєстрованої сільськогосподарської техніки чи тракторів за відповідачем не зареєстровано. На запит Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 2930/5/22-01-13-05-08 від 07.04.2021 отримано відповідь від Головного сервісного центру МВС регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області від 06 травня 2021 року № 31/22-1450 в які зазначено, що транспортних засобів за відповідачем не зареєстровано. У відповідності до положень ст. 96 Податкового кодексу України, позивач звернувся до Старокостянтинівської міської ради з відповідним поданням №10521/5/22-01-13-03-05 від 26.12.2022. 04.01.2023 отримано відповідь Старокостянтинівської міської ради у Хмельницькій області № 63/05-39-15/2023 в якій стверджується про відсутність повноважень щодо вжиття заходів погашення податкового боргу. 10.01.2023 Актом «тематичної перевірки щодо знаходження суб`єкта підприємницької діяльності за юридичною адресою» встановлено, що відповідач за даною адресою не знаходиться.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.02.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого засідання.

У наданому до суду відзиві відповідач зазначив про те, що вимоги позивача є безпідставними, оскільки не надано жодних доказів про те, що територіальна громада своїми діями довела до банкрутства створене ним комунальне підприємство. Тобто для вирішення питання про субсидіарну відповідальність підприємства та органу місцевого самоврядування (як учасника та засновника такої юридичної особи) необхідно встановлення наявності чи відсутності підстав та умов покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями створеного нею комунального підприємства, зокрема, мету здійснення господарської діяльності підприємства, його сферу діяльності та факт банкрутства. Отже, позивач зобов`язаний у вказаний період провести документальну перевірку повноти сплати податків та зборів, визначитись із сумою безспірних кредиторських вимог та заявитись як кредитор в строк визначений ЦКУ в межах двох та не більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи. Додатково відповідач зазначив, що у відповідності до ч. 4 ст. 112 ЦКУ, «вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно». Тому з огляду на вищевикладене просить в задоволені позову відмовити.

Позивач подав заперечення на відзив, в яких зазначив про безпідставність вказаних відповідачем у відзиві на позов тверджень.

Ухвалою суду від 17.04.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду.

У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили позов задовольнити, посилаючись на обставини, які у ньому викладені.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову з підстав, викладених у відзиві, просив у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Як вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру кричних осіб, фізичних осіб-підприємств та громадських формувань КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 40460764) зареєстроване як юридична особа 29.04.2016 номер запису: 16771020000001410, місцезнаходження: вул. Центральна, буд. 13, с. Сахнівці, Старокостянтинівський район, Хмельницька область, засновник юридичної особи - Сахновецька сільська рада (код ЄДРПОУ 04405426).

28.11.2019 внесено запис про реєстрацію припинення юридичної особи, статус - в стані припинення, підстава - внесення рішення засновників щодо припинення ЮО, номер запису: 16771100002001410.

Відповідач був платником податків і зборів та знаходився за основним місцем обліку у Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області.

КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області за результатами своєї діяльності заборгувало перед Державним бюджетом України 1000696,05 гривень.

Вищезазначений податковий борг виник внаслідок несплати відповідачем узгоджених податкових зобов`язань по податку на додану вартість, по податку на доходи фізичних осіб, по податку на прибуток.

У зв`язку з наявністю податкового боргу у КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 40460764) в сумі 1000696,05 гривень податковий орган звертався до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до боржника з метою примусового стягнення податкового боргу.

Так, рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 09.12.2021 у справі №560/13561/21, адміністративний позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області до Комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області про стягнення коштів у рахунок погашення податкового бору в сумі 1000696,05 грн. - задоволено. Стягнуто з Комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області кошти у рахунок погашення податкового боргу в розмірі 1000696 (один мільйон шістсот дев`яносто шість) грн. 05 коп. з рахунків відповідача у банках, обслуговуючих такого платника податків, та за рахунок готівки, що належить відповідачу.

Після набрання зазначеним судовим рішенням законної сили, керуючись положеннями Інструкції про безготівкові розрахунки в України в національній валюті, затвердженої постановою Національного банку України від 21.01.2004 № 22, якою передбачено направлення інкасових доручень на рахунки у банку платника податків, контролюючим органом учинялися дії щодо погашення податкового боргу, однак згідно ідентифікаційних даних рахунки у банках підприємством закриті, зареєстровані РРО та КОР відсутні, що унеможливлює направлення інкасових доручень.

Також, позивачем вживались заходи з метою виявлення майна Комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Однак проведеними заходами, майна, достатнього для погашення наявної суми боргу не виявлено.

Згідно інформаційної довідки № 317735743 від 15.12.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо майна КП «Подільський реєстраційний центр» відомості відсутні.

Відповідно до отриманої відповіді Головного управління Держспоживслужби в Хмельницькій області № 8/1/1798 від 20.04.2021 року зареєстрованої сільськогосподарської техніки чи тракторів за відповідачем не зареєстровано.

На запит Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 2930/5/22-01-13-05-08 від 07.04.2021 отримано відповідь від Головного сервісного центру МВС регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області від 06 травня 2021 року № 31/22-1450 в які зазначено, що транспортних засобів за відповідачем не зареєстровано.

Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником юридичної особи - Комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області є Сахновецька сільська рада (код ЄДРПОУ 04405426).

Відповідно до рішення Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області від 04.01.2021 № 25/2/VIII "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання до Старокостянтиніської міської ради" вирішено реорганізувати Сахновецьку сільську раду (код ЄДРПОУ 04405426) шляхом приєднання до Старокостянтинівської міської ради (код ЄДРПОУ 36027760). Відповідно до п. 2 рішення від 04.01.2021 № 25/2/VIII Старокостянтинівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Сахновецької сільської ради.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань статус юридичної особи - Сахновецької сільської ради припинено 15.09.2021, в результаті реорганізації, правонаступником визначено Старокостянтинівську міську раду.

Враховуючи зазначене, позивач Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом від 26.12.2022 № 10521/5/22-01-13-03-05 звернувся до Старокостянтинівської міської ради з поданням про прийняття рішення передбаченого п. 96.1 ст. 96 ПКУ.

Статтею 96 Податкового кодексу України визначено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

За результатами їх розгляду рішення передбаченого ст. 96 Податкового Кодексу України від органів місцевого самоврядування фактично ні отримано, кошти з місцевого бюджету та майно в податкову заставу для погашення податкового боргу не виділено, що прямо свідчить про те, що заходи щодо погашення податкового боргу комунального підприємства не вживаються.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно. (п. 96.1, п. 96.2, п. 96.3 ст. 96 ПК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно зі ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

На підставі п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

До повноважень виконавчого комітету міської ради не відноситься утворення юридичної особи.

Системний аналіз положень Податкового кодексу України дає підстави для висновку, що обов`язок податкового органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу (органу місцевого самоврядування), в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог або не отримання відповіді, однак в будь-якому випадку за умови що сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, не покриває суму його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.

Матеріалами справи підтверджується звернення контролюючого органу до відповідача в порядку передбаченому статтею 96 ПК України.

Втім, будь-які докази, що підтверджують прийняття відповідачем одного із наведених рішень, які був зобов`язаний прийняти відповідач, як засновник КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, в матеріалах справи відсутні.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про ухилення відповідача від вчинення дій, передбачених п. 96.1 ст. 96 ПК України.

Враховуючи наведене суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.

Суд наголошує, що наявність податкового боргу комунального підприємства, яке належить до сфери управління органу місцевого самоврядування, відсутність доказів надання сільрадою відповіді на лист позивача щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 статті 96 Податкового Кодексу України рішень та підтвердження будь-яких дій спрямованих на погашення боргу, вказує на дотримання податковим органом встановленого Податковим кодексом України підстав, порядку та способу стягнення податкового боргу з міської ради.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом від 27.04.2018 (справа № 814/12/17).

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, з огляду на те, що позивачем під час розгляду справи, підтверджено належними та допустимими доказами вжиття всіх можливих передбачених податковим законодавством заходів для погашення податкового боргу КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, які при цьому не призвели до відповідного погашення, суд дійшов висновку необхідність здійснити погашення боргу за рахунок коштів Старокостянтинівської міської ради, яка є правонаступником засновника боржника.

В силу ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).

Підпунктом 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, визначено, що органи державної податкової служби, окрім іншого, мають право стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

При цьому, пунктом 41.2 статті 41 ПК України передбачено, що органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень.

Таким чином, позивач є органом державної влади, повноваження якого на звернення до суду із позовом про стягнення податкового боргу прямо визначені законодавством України.

На підставі встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає подання даного позову правомірним, позовні вимоги - обґрунтованими, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги - доведеними.

В силу приписів ч. 2 ст. 139 КАС України, за відсутності залучення по вказаній справі свідків та проведення експертиз, судові витрати з відповідача, не стягуються.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 251, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Звернути стягнення податкового боргу КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області у розмірі 1000696 (один мільйон шістсот дев`яносто шість) грн. 05 коп. на кошти Старокостянтинівської міської ради на користь Державного бюджету України у рахунок погашення боргу в сумі 1000696,05 грн.

Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повне рішення складене 22 травня 2023 року

Позивач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 44070171) Відповідач:Старокостянтинівська міська рада (вул. К.Острозького, 41, м. Старокостянтинів, Хмельницька область, 31100 , код ЄДРПОУ - 04060766) Третя особа:КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (вул. Центральна, 13, с. Сахнівці, Хмельницький район, Хмельницька область , код ЄДРПОУ - 40460764)

Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено24.05.2023
Номер документу111011354
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —560/2387/23

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Рішення від 17.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 24.02.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні