ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/12782/21 пров. № А/857/3400/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіОнишкевича Т.В.,
суддівСеника Р.П., Судової-Хомюк Н.М.,
з участю секретаря судових засідань Доморадової Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Західміськбуд» на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року у справі за позовом Бистрицького ліцею Березнівської міської ради Рівненської області до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі,-
суддя у І інстанціїДрузенко Н.В.,
час ухвалення судового рішення 13 год 40 хв,
місце ухвалення судового рішенням. Рівне,
дата складення повного тексту рішення 27 грудня 2021 року,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2021 року Бистрицький ліцей Березнівської міської ради Рівненської області (далі Ліцей) звернувся до суду із адміністративним позовом, у якому просив про визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області (далі Управління) від 05 серпня 2021 року про результати моніторингу закупівлі UА-2021-06-17-001750-с за предметом: «Капітальний ремонт будівлі Бистрицького ліцею Березнівської міської ради по вул. Надслучанській, 296 в с. Бистричі Рівненського району Рівненської області (зовнішнє опорядження фасадів) - коригування», розпочатої 17 червня 2021 року.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року у справі № 460/12782/21 позов було задоволено.
При цьому суд першої інстанції виходив із того, що у тендерній документації замовником не встановлено будь-яких вимог щодо форми та/або змісту листа-згоди учасників закупівлі про можливе застосування щодо них оперативно-господарських санкцій.
Оскаржуваний висновок відповідача в частині невідповідності тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Західміськбуд» (далі ТОВ «Західміськбуд») вимогам тендерної документації до закупівлі №UА-2021-06-17-001750-с, а також порушення позивачем вимог частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон №922-VIII), є необґрунтованим.
У оспорюваному висновку контролюючий орган стверджує лише про часткову невідповідність тендерної пропозиції учасника-переможця закупівлі ТОВ «Західміськбуд» вимогам тендерної документації, у зв`язку з чим вимагає від замовника припинити зобов`язання за договором про закупівлю. Натомість, за результатами моніторингу закупівлі, Управлінням не встановлено будь-яких порушень при перевірці дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Окрім того, відповідачем не обґрунтовано такий спосіб усунення недоліків закупівлі, як припинення зобов`язання за договором про закупівлю та не зазначено причинно-наслідкового зв`язку між розірванням такої угоди і встановленими порушеннями. Усунення виявлених у процесі проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований контролюючим органом спосіб призведе до порушення прав та інтересів ТОВ «Західміськбуд» та матиме негативні наслідки для господарської діяльності позивача, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками. Встановлені відповідачем порушення не знайшли свого підтвердження та спростовані у ході судового розгляду справи.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року апеляційну скаргу Управління було задоволено. Скасовано рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2021 року у справі № 460/12782/21 та у задоволенні адміністративного позову Ліцею відмовлено.
ТОВ «Західміськбуд», яке не брало участі у розгляді справи у суді першої та апеляційної інстанції, у порядку статті 323 Кодексу адміністративного судочинства України подало апеляційну скаргу, у якій просило скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року повністю та змінити мотивувальну частину рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2021 року у справі №460/12782/21 з урахуванням його доводів.
Своїй апеляційні вимоги обґрунтовує тим, що суд прийняв рішення про права та інтереси особи, яка не була залучена до участі в справі, а також застосував у оскаржуваному судовому рішенні норми права без урахування висновків у подібних правовідносинах Верховного Суду щодо незалучення третьої особи, якщо рішення стосується її прав та обов`язків, а саме переможця закупівель.
При розгляді вказаної справи суд не звернув увагу на те, що виконання вимог спірного висновку має безпосередній вплив на права і обов`язки не лише позивача, але і ТОВ «Західміськбуд», яке на час проведення відповідачем моніторингу та прийняття ним цього висновку було переможцем конкурсу закупівлі.
ТОВ «Західміськбуд» було подано у складі тендерної пропозиції всі необхідні документи та дотрималося умов тендерної документації, що мало було бути враховано судом.
Зобов`язання позивача «здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо припинення зобов`язань за Договором №34 від 20.07.2021 р., відповідно до норм частини 1 та 2 статті 202 Господарського кодексу України» є незрозумілим та неконкретизованим, що є порушенням вимог закону в частині змісту висновку, як акта індивідуальної дії. Визначення такого шляху вжиття заходів щодо усунення порушення розірвання договору є певним крайнім заходом та перевищенням компетениії Держаудитслужби України.
При цьому в оскаржуваній постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року у справі №460/12782/21 застосовано норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідача Управління підтримало доводи, викладені у оскаржуваному судовому рішенні, заперечило обґрунтованість апеляційних вимог та просило залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог скаржника, виходячи із такого.
Як безспірно встановлено судом першої інстанції, рішенням тендерного комітету Ліцею від 17 червня 2021 року (протокол №17 від 17 червня 2021 року) затверджено тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів за предметом закупівлі «Капітальний ремонт будівлі Бистрицького ліцею Березнівської міської ради по вул. Надслучанській, 296 в с. Бистричі Рівненського району Рівненської області (зовнішнє опорядження фасадів)-коригування», за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»: 45453000-7 Капітальний ремонт та реставрація (далі Тендерна документація).
Відтак, того ж дня позивачем була розпочата процедура публічної закупівлі робіт за вказаним предметом закупівлі шляхом оприлюднення в інформаційно-телекомунікаційній системі «ProZorro» оголошення про проведення відкритих торгів (єдиний унікальний номер закупівлі UА-2021-06-17-001750-с), відповідно до якого очікувана вартість предмета закупівлі визначена у розмірі 4025104,00 грн (з ПДВ); кінцевий строк подання тендерних пропозицій та дата розкриття тендерних пропозицій 05 липня 2021 року, розмір мінімального кроку пониження ціни (%) 0,50 %, мова тендерної пропозиції українська, вид та умови надання забезпечення пропозицій учасників відсутні, розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю відсутні.
За результатами проведеного системою «ProZorro» 05 липня 2021 року електронного аукціону найбільш економічно вигідною визначено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Західміськбуд» (код ЄДРПОУ: 41239551), остаточна ціна якої склала 4 002 104,00 грн.
Відтак, 08 липня 2021 року з урахуванням результатів електронного аукціону тендерним комітетом Ліцею було прийняте рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем відкритих торгів ТОВ «Західміськбуд».
20 липня 2021 року між Ліцеєм, як замовником, та ТОВ «Західміськбуд», як переможцем закупівлі, було укладено договір №34 про закупівлю робіт, предметом якого визначено виконання робіт по об`єкту «Капітальний ремонт будівлі Бистрицького ліцею Березнівської міської ради по вул. Надслучанській, 296 в с. Бистричі Рівненського району Рівненської області (зовнішнє опорядження фасадів)-коригування», загальною вартістю 4002104,00 грн без ПДВ.
У відповідності до наказу Управління «Про початок моніторингу закупівель» №444 від 13 липня 2021 року було розпочато моніторинг закупівлі №UА-2021-06-17-001750-с, підставою якого вказано виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
14 липня 2021 року та 26 липня 2021 року через електронну систему закупівель Управління звернувся до Ліцею із запитами про надання пояснень в межах проведення моніторингу публічної закупівлі №UА-2021-06-17-001750-с та отримало відповіді на вказані запити.
Разом із тим, 04 серпня 2021 року начальником Управління було затверджено висновок №176 від 04 серпня 2021 року про результати моніторингу закупівлі №UА-2021-06-17-001750-с, відповідно до якого за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII та з урахуванням цього на підставі статей 2, 5, 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління зобов`язало Ліцей здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо припинення зобов`язань за договором №34 від 20 липня 2021 року відповідно до норм частин 1 та 2 статті 202 Господарського кодексу України з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Зазначений висновок оприлюднений відповідачем у системі «ProZorro» 05 серпня 2021 року
На виконання вимог висновку Управління №176 від 04 серпня 2021 року позивачем 12 серпня 2021 року оприлюднено в електронній системі закупівель інформацію про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом надіслання ТОВ «Західміськбуд» повідомлення №01-35/52 від 12 серпня 2021 року про розірвання договору про закупівлю робіт відповідно до положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.
Водночас, вважаючи вказаний висновок Управління протиправним, Ліцей звернувся до адміністративного суду з позовом, що розглядається
При наданні правової оцінки правильності вирішення судом першої інстанції цього публічно-правового спору оскаржуваним рішенням та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Відповідно до частини 1 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Частиною 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з приписами частини 3 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Відповідно до приписів частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано приписами Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон № 2939-XII).
Частиною 1 статті 2 вказаного Закону передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
У відповідності до приписів частини 1 статті 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону № 2939-XII державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого2016 року № 43 (далі Положення № 43), Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 3 Положення № 43 передбачено, що основними завданнями Держаудитслужби є:
1) реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю;
2-1) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державного фінансового контролю;
3) здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів;
4) надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.
На переконання апеляційного суду, системний аналіз приписів наведених правових норм, зокрема частини 1 статті 2 Закону № 2939-XII та пункту 3 Положення № 43, дає підстави для висновку про те, що діяльність Держаудитслужби передусім має бути спрямована на здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, забезпечення ефективного використання та збереження державних фінансових ресурсів та досягнення економії бюджетних коштів, тобто на мінімізацію витрат держаних фінансових ресурсів при забезпеченні належного функціонування державних інститутів.
Приписами частини 1 статті 10 Закону № 2939-XII встановлено, що органу державного фінансового контролю надається право:
1) перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо);
2) безперешкодного доступу в ході державного фінансового контролю на склади, у сховища, виробничі та інші приміщення, що належать підприємствам, установам та організаціям, що контролюються; призупиняти в межах своїх повноважень бюджетні асигнування, зупиняти операції з бюджетними коштами в установленому законодавством порядку, а також застосовувати та ініціювати застосування відповідно до закону інших заходів впливу у разі виявлення порушень законодавства;
3) залучати на договірних засадах кваліфікованих фахівців відповідних органів виконавчої влади, державних фондів, підприємств, установ і організацій для проведення контрольних обмірів будівельних, монтажних, ремонтних та інших робіт, контрольних запусків сировини і матеріалів у виробництво, контрольних аналізів сировини, матеріалів і готової продукції, інших перевірок;
4) вимагати від керівників підконтрольних установ проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів і розрахунків, у разі відмови у проведенні таких інвентаризацій - звернутися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом - у присутності понятих та представників зазначених підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться ревізія, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі. Порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів встановлюється Кабінетом Міністрів України;
при проведенні ревізій вилучати у підприємств, установ і організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про порушення, а на підставі рішення суду - вилучати до закінчення ревізії оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів із складенням опису, який скріплюється підписами представника органу державного фінансового контролю та керівника відповідного підприємства, відповідної установи, організації, та залишенням копій таких документів таким підприємствам, установам, організаціям;
5) одержувати від Національного банку України та його установ, банків та інших кредитних установ необхідні відомості, копії документів, довідки про банківські операції та залишки коштів на рахунках об`єктів, що контролюються, а від інших підприємств і організацій, в тому числі недержавної форми власності, що мали правові відносини із зазначеними об`єктами - довідки і копії документів про операції та розрахунки з підприємствами, установами, організаціями. Одержання від банків інформації, що становить банківську таємницю, здійснюється у порядку та обсязі, встановлених Законом України «Про банки і банківську діяльність»;
6) одержувати від службових і матеріально відповідальних осіб об`єктів, що контролюються, письмові пояснення з питань, які виникають у ході здійснення державного фінансового контролю;
7) пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства;
8) порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства;
9) накладати у випадках, передбачених законодавчими актами, на керівників та інших службових осіб підконтрольних установ, адміністративні стягнення;
10) звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів;
11) одержувати від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, інших юридичних осіб та їх посадових осіб, фізичних осіб - підприємців інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
12) проводити на підприємствах, в установах та організаціях зустрічні звірки з метою документального та фактичного підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку підприємства, установи та організації, що контролюється;
13) при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку;
14) ініціювати проведення перевірок робочими групами центральних органів виконавчої влади;
15) порушувати перед керівниками відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях.
Водночас пунктом 4 Положення № 43 передбачено, що Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів міністерств та в установленому порядку подає їх Міністру фінансів;
2) здійснює контроль у:
міністерствах, інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах, суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи);
суб`єктах господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні;
3) реалізує державний фінансовий контроль через здійснення:
державного фінансового аудиту;
перевірки закупівель;
інспектування (ревізії);
моніторингу закупівель;
4) здійснює контроль за:
цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів;
досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів;
цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), отриманих під державні (місцеві) гарантії;
достовірністю визначення потреби в бюджетних коштах під час складання планових бюджетних показників та відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов`язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі);
відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів довгострокових зобов`язань за енергосервісом затвердженим в установленому порядку умовам закупівлі енергосервісу;
дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів;
дотриманням законодавства про закупівлі;
веденням бухгалтерського обліку, а також складенням фінансової і бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі), кошторисів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету;
станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності;
виконанням функцій з управління об`єктами державної власності;
станом внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у розпорядників бюджетних коштів, станом внутрішнього контролю в інших підконтрольних установах;
усуненням виявлених недоліків і порушень;
реалізацією інвестиційних проектів;
законним та ефективним використанням публічних коштів та інших активів для використання (впровадження) інформаційних технологій (систем, процесів, ресурсів);
законністю та правомірністю витрат бенефіціарів (партнерів) у межах виконання спільних операційних програм прикордонного та транскордонного співробітництва;
5) проводить оцінку управління бюджетними коштами, досягнення їх економії, стану фінансової і господарської діяльності, ефективності і результативності в діяльності підконтрольних установ;
6) проводить оцінку достовірності фінансової звітності підконтрольних установ;
7) сприяє забезпеченню законного та ефективного використання державних і комунальних коштів та/або майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової звітності суб`єктами господарювання державного сектору економіки, визначеними в установленому порядку;
7-1) на підставі результатів аналізу інформації щодо використання державних ресурсів планує заходи державного фінансового контролю за високоризиковими операціями;
8) вживає в межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення виявлених недоліків та запобігання їм у подальшому, а саме:
проводить аналіз стану дотримання фінансової та бюджетної дисципліни, виявляє причини та умови, що призвели до недоліків і порушень, готує рекомендації та пропозиції щодо їх усунення і запобігання їм у подальшому;
подає зазначені рекомендації та пропозиції Кабінету Міністрів України, міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування та керівникам підконтрольних установ;
здійснює контроль за станом врахування і впровадження поданих рекомендацій та пропозицій;
9) вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме:
вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог;
звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів;
застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства;
передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь;
10) забезпечує участь представників Держаудитслужби в ревізійних комісіях господарських організацій, у яких корпоративні права держави перевищують 50 відсотків статутного капіталу;
11) здійснює розгляд листів, заяв і скарг про факти порушення законодавства з фінансових питань та бюджетного законодавства, вживає згідно із законодавством відповідних заходів для їх усунення;
12) подає щомісяця Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України і Мінфіну звіти про узагальнені результати контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
14) здійснює управління об`єктами державної власності, що належать до сфери управління Держаудитслужби;
15) інформує громадськість про свою діяльність та стан реалізації державної політики у визначеній сфері;
16) здійснює розгляд звернень громадян з питань, пов`язаних з діяльністю Держаудитслужби, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери її управління;
17) здійснює міжнародне співробітництво з питань, що належать до компетенції Держаудитслужби;
17-1) бере участь у проведенні перевірок на місцях (інспектувань) Європейським бюро з боротьби з шахрайством з метою захисту фінансових інтересів ЄС від шахрайства та інших порушень на території України відповідно до положень Регламенту Ради (Євратом, ЄС) № 2185/96 від 11 листопада 1996 р. та законодавства України;
17-2) забезпечує самопредставництво в судах України без окремого доручення через державних службовців юридичної служби та інших структурних підрозділів Держаудитслужби відповідно до положень про такі структурні підрозділи Держаудитслужби, через державних службовців структурних підрозділів міжрегіональних територіальних органів відповідно до положень про такі органи;
17-3) здійснює функції Національного контактного пункту з організації взаємодії з Європейським управлінням з питань запобігання зловживанням та шахрайству (OLAF) та Європейським судом аудиторів (ЄСА) з питань виконання розділу VI «Фінансове співробітництво та положення щодо боротьби із шахрайством» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, та додатків до нього;
18) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Закон № 922-VIII регламентує правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Відповідно визначення понять, що наведені у пунктах 31-33 частини 1 статті 1 вказаного Закону:
тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;
тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації;
технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об`єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
За правилами статті 3 Закону № 922-VIII закупівлі здійснюються за принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 1 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
У відповідності до частини 6 статті 8 цього Закону за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Приписами частини 7 статті 8 Закону № 922-VIII встановлено, що у висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до приписів частини 1 статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
Згідно з частиною 2 статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: інструкція з підготовки тендерних пропозицій (пункт 1); один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством (пункт 2); інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі) (пункт 3); вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг (пункт 18).
Форму висновку про результати моніторингу закупівлі визначено Порядком заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі», затвердженим наказом Державної аудиторської служби України від 23 квітня 2018 року № 86, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 червня 2018 року за № 654/32106 (далі - Порядок № 86).
У розділі ІІІ Порядку № 86 визначено, що у пункті 1 констатуючої частини форми висновку зазначається опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі, із зазначенням:
- структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. При зазначенні структурної одиниці закону зазначається тільки її заголовок (крім законів про внесення змін);
- найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
У розділах ІІ та ІІІ Порядку № 86 зазначено порядок заповнення вступної та констатуючої частин форми висновку.
Так, у пункті 3 розділу ІІІ Порядку № 86 вказано, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Відповідно до приписів пункту 2 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо: тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; є такою, строк дії якої закінчився.
Як свідчать матеріали справи, відповідачем за наслідками проведеного моніторингу відповідності тендерної пропозиції ТОВ «Західміськбуд» вимогам тендерної документації Ліцею зроблено висновок, що така встановленим вимогам не відповідає з огляду на таке.
Згідно з підпунктом 3.1.1 пункту 1 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації учаснику в складі тендерної пропозиції необхідно подати інформацію про субпідрядника/ субпідрядників, яких учасник планує залучити для виконання робіт (за формою що додається (додаток №4).
Підпунктом 3.7.1 пункту 7 розділу ІІІ тендерної документації визначено, що у зв`язку із здійсненням замовником закупівлі робіт учасник процедури закупівлі зазначає у тендерній пропозиції інформацію згідно з додатком №4 до тендерної документації, щодо кожного суб`єкта господарювання, якого планує залучати до виконання робіт як субпідрядника/субпідрядників в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю.
Відповідно до додатку №4, учасником у складі тендерної пропозиції, разом з формою пропозиції про залучення субпідрядників надається, зокрема, дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, та/або ліцензії на провадження певного виду робіт, що передбачені технічним завданням, необхідних для виконання видів робіт, які передбачається доручити субпідряднику/субпідрядникам.
Учасником ТОВ «Західміськбуд» у складі тендерної пропозиції було подано інформацію про залучення субпідрядника ТОВ «БУДОВА-МК» для виконання всіх видів робіт, передбачених у локальному кошторисі №2-1-1 в обсязі 1179700,0 грн або 29,5 відсотків від загального обсягу робіт. Локальним кошторисом №2-1-1 передбачено роботи підвищеної небезпеки, які відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1107 від 26 жовтня 2011 року (далі Порядок №1107), здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
При цьому у складі тендерної пропозиції ТОВ «Західміськбуд» відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці субпідрядника ТОВ «БУДОВА-МК», що суперечить вимогам підпункту 3.1.1 пункту 1, підпункту 3.7.1 пункту 7 розділу ІІІ та додатку №4 Тендерної документації.
Окрім того, згідно з вимогами пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації пропозиції учасників мають містити документи, які підтверджують право виконувати роботи, що передбачені у додатку №2 до тендерної документації, зокрема, оригінал або належним чином завірену копію дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або декларації відповідності матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання таких робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Виконання робіт, перелічених у додатку №2 до тендерної документації, передбачає експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Відповідно до Закону України «Про охорону праці» та Порядку №1107, роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, визначених Кабінетом Міністрів України. Також, набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, визначених Кабінетом Міністрів України, може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, складеної роботодавцем та поданої на реєстрацію до Територіального органу Держпраці.
У «Інформації про наявність обладнання, що запропоновано для виконання робіт, які є предметом закупівлі» №190 від 01 липня 2021 року (додаток №6 до тендерної документації форма 1) та «Підсумковій відомості ресурсів», завантажених ТОВ «Західміськбуд» у складі пропозиції, вказано, що при виконанні робіт будуть використовуватися крани на автомобільному ходу (є орендованими). Відповідно до Порядку № 1107 в редакції, що діяла до 10 березня 2021 року, експлуатація автомобільних кранів, що є механізмом підвищеної небезпеки, здійснювалась на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
З 10 березня 2021 року згідно з Переліком машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №77 від 03 лютого 2021 року, на експлуатацію автомобільних кранів необхідна наявність дозволу.
Однак, у наданій ТОВ «Західміськбуд» у складі тендерної пропозиції декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 23 грудня 2020 року не містяться дані щодо машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які експлуатуються (застосовуються) без отримання відповідного дозволу. Дозвіл на експлуатацію автомобільних кранів також відсутній.
Окрім того, для забезпечення безпечного проведення робіт вантажопідіймальними кранами призначається особа, відповідальна за безпечне проведення робіт та безпечну експлуатацію вантажопідіймальних кранів; мають бути розроблені та затверджені підприємством (організацією), що здійснює роботи, ПВР на виконання робіт та/або технологічні карти тощо.
Відповідно до Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №77 від 03 лютого 2021 року, великотоннажний та інший технологічний транспортний засіб підлягають декларуванню. Тобто, їх експлуатація (застосування) може здійснюватися лише на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
У «Інформації про наявність обладнання, що запропоновано для виконання робіт, які є предметом закупівлі» та «Підсумковій відомості ресурсів», наданих ТОВ «Західміськбуд», наявні технологічні транспортні засоби, зокрема, екскаватор, однак у складі пропозиції відсутнє підтвердження спроможності експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки у відповідності з вимогами законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, зокрема, екскаватори.
При цьому пропозиція не містить будь-яких обґрунтувань відсутності підтвердження спроможності експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, необхідні при виконанні робіт, передбачених у додатку №2 «Технічне завдання» до тендерної документації.
Разом із тим, відповідно до підпункту 3.1.1 пункту 1 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації така подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема: інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям; інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі; інформацію про субпідрядника/субпідрядників, яких Учасник планує залучити для виконання робіт (за формою що додається (додаток №4).
Підпунктом 3.6.2. пункту 6 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації передбачено, що учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують право виконувати роботи, що передбачені у додатку №2 до тендерної документації, зокрема:
- оригінал або належним чином завірену копію ліцензії на провадження певного виду робіт, що передбачені технічним завданням, якщо отримання ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законодавством;
- оригінал або належним чином завірену копію дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або декларації відповідності матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання таких робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- оригінал або належним чином завірену копію декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.
Як вказано у підпункті 3.7.1. пункту 7 цього ж розділу, у зв`язку із здійсненням замовником закупівлі робіт, учасник процедури закупівлі зазначає у тендерній пропозиції інформацію згідно з додатком № 4 до тендерної документації щодо кожного суб`єкта господарювання, якого планує залучати до виконання робіт як субпідрядника/субпідрядників в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю. У разі, якщо учасник не буде залучати до виконання робіт субпідрядника/субпідрядників в обсязі понад 20 % від вартості договору про закупівлю, у складі тендерної пропозиції необхідно надати довідку у довільній формі, у якій учасник повинен зазначити, що він не буде залучати до виконання робіт субпідрядника/субпідрядників в обсязі понад 20%.
Згідно із положеннями додатку 4 до тендерної документації разом із формою пропозиції про залучення субпідрядників надаються, зокрема, дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, та/або ліцензії на провадження певного виду робіт, що передбачені технічним завданням, необхідних для виконання видів робіт, які передбачається доручити субпідряднику/субпідрядникам.
Як свідчать матеріали справи, на виконання зазначених вимог тендерної документації ТОВ «Західміськбуд» було подано у складі тендерної пропозиції декларацію відповідності матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці від 23 грудня 2020 року, якою підтверджується відповідність матеріально-технічної бази та умов праці ТОВ «Західміськбуд» вимогам законодавства з питань охорони праці під час виконання визначених згідно з переліком робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Водночас вказаною декларацією засвідчується наявність у товариства нормативно-технічних та експлуатаційних документів, нормативних документів, які встановлюють вимоги до виконання робіт підвищеної небезпеки, а також нормативно-правової та експлуатаційної документації на обладнання, що використовується при виконанні робіт підвищеної небезпеки.
У складі тендерної пропозиції ТОВ «Західміськбуд» містяться копії декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки №56-140121-00011 з додатками, ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками №56-Л від 25 вересня 2018 року, а також гарантійні листи ТОВ «Західміськбуд»: №209 від 01 липня 2021 року (щодо відповідності пропозиції необхідним технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі); №200 від 01 липня 2021 року (щодо неухильного дотримання діючих нормативних документів щодо охорони праці і промислової безпеки у будівництві) .
Поміж тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «Західміськбуд» міститься довідка про залучення субпідрядника/субпідрядників №213 від 01 липня 2021 року, що подана згідно з формою, визначеною замовником у додатку 4 до тендерної документації, у якій повідомлено про залучення учасником у разі перемоги у відкритих торгах субпідрядника ТОВ «БУДОВА-МК» (код ЄДРПОУ: 42006446) для виконання всіх видів робіт, передбачених в локальному кошторисі №2-1-1, у обсязі 1 179 700,0 грн або 29,5 % від загального обсягу робіт.
Водночас ТОВ «Західміськбуд» до своєї тендерної пропозиції долучено копію ліцензії ТОВ «БУДОВА-МК» на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками №43-Л від 25 липня 2018 року.
Оцінюючи надання ТОВ «Західміськбуд» до своєї тендерної пропозиції копії ліцензії ТОВ «БУДОВА-МК» №43-Л від 25 липня 2018 року, апеляційний суд зазначає, що така надає право займатись ліцензованим видом діяльності, проте право на провадження певних дій або видів господарської діяльності вимагає наявності документів дозвільного характеру (дозволу/декларації).
У «Інформації про наявність обладнання, що запропоновано для виконання робіт, які є предметом закупівлі» №190 від 01 липня 2021 року (додаток №6 до тендерної документації) та «Підсумковій відомості ресурсів» (в складі кошторисної документації) ТОВ «Західміськбуд» вказано, що при виконанні робіт будуть використовуватись крани на автомобільному ходу, вартість роботи яких включена у ціну пропозиції.
Згідно з Переліком машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 03 лютого 2021 року №77, на експлуатацію автомобільних кранів вимагається наявність дозволу.
У пропозиції декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 23 жовтня 2020 року відсутні дані щодо машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які експлуатуються (застосовуються) без отримання відповідного дозволу. Дозвіл на експлуатацію також відсутній.
Відповідно до Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 77, великотоннажний та інший технологічний транспортний засіб підлягають декларуванню, тобто їх експлуатація (застосування) може здійснюватися лише на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
У «Інформації про наявність обладнання, що запропоновано для виконання робіт, які є предметом закупівлі» та «Підсумковій відомості ресурсів», наданих ТОВ «Західміськбуд», наявні технологічні транспортні засоби, зокрема екскаватор, однак в складі пропозиції відсутнє підтвердження спроможності експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки у відповідності з вимогами законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, зокрема екскаватори.
Відтак, на думку апеляційного суду, докази про право ТОВ «Західміськбуд» експлуатувати таку техніку та виконувати роботи з використання вказаної техніки за відсутності дозвільних документів апелянтом надано не було.
Вимоги тендерної документації та п.3.1 договору від 20 липня 2021 року №34, укладеного Ліцеєм із ТОВ «Західміськбуд», передбачають виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що передбачає обов`язок виконувати роботи підвищеної небезпеки лише за наявності відповідних дозвільних документів.
Окрім того, підпунктами 6.3.1, 6.3.2 пункту 3 розділу VI тендерної документації передбачено надання в складі пропозицій проекту договору про закупівлю, передбаченого у Додатку №3, заповненого із реквізитами учасника та додатком (без зазначення цін та вартісних розрахунків). Додатку 3 до тендерної документації «ПРОЕКТ ДОГОВОРУ» передбачено до договору три додатки: 1. Договірна ціна; 2. Календарний графік виконання робіт; 3. Календарний графік фінансування робіт.
Разом із тим, ТОВ «Західміськбуд» у складі пропозиції завантажений лише заповнений «ПРОЕКТ ДОГОВОРУ» з додатком 2 «календарний графік виконання робіт» та додатком 3 «календарний графік фінансування». При цьому додаток 1 «Договірна ціна» в складі пропозиції надано не було, хоча у проекті договору (п.2.1 р.2) вказано, що договірна ціна є невід`ємною частиною договору, що свідчить про те, що ТОВ «Західміськбуд» не надано у спосіб, визначений тендерною документацією, проект договору з відповідними додатками.
Водночас підпунктом 6.4.12 розділу VI тендерної документації передбачено, що незгода учасника з істотними умовами договору, відсутність гарантійного листа щодо погодження з ними та відсутність проекту договору, є підставою відхилення пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації.
З урахуванням наведеного слід погодитися із доводами Управління про невідповідність тендерної пропозиції ТОВ «Західміськбуд» вимогам тендерної документації, що відповідно до приписів статті 31 Закону 922-VIII тягне за собою відхилення такої тендерної пропозиції.
Оцінюючи вимоги апелянта щодо висновку Управління за результатами моніторингу закупівлі №UA-2021-06-17-001750-с в частині зобов`язання Ліцею усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом вжиття заходів щодо припинення зобов`язань за договором №34 від 20 липня 2021 року відповідно до норм частин 1 та 2 статті 202 Господарського кодексу України, з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України апеляційний суд зазначає таке.
Така вимога про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель була адресована Управлінням не апелянту, а безпосередньо Ліцею, який на її виконання звернувся до Господарського суду Рівненської області із відповідним позовом до ТОВ «Західміськбуд» про розірвання договору про закупівлю робіт (справа № 918/794/21), що свідчить про обрання позивачем у справі способу усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у відповідності до вимог Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та оспорюваного висновку.
Ухвалою Господарський суд Рівненської області від 16 вересня 2021 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, а ухвалою того ж суду від 11 жовтня 2021 року зупинено провадження у справі №918/794/21 за позовом Ліцею до ТОВ "Західміськбуд" про розірвання договору про закупівлю робіт до набрання законної сили рішенням Рівненського окружного адміністративного суду в адміністративній справі № 460/12782/21 за позовом Ліцею до Управління про визнання протиправним та скасування висновку, що розглядається.
З огляду на викладене, на переконання апеляційного суду, відповідні апеляційні вимоги ТОВ "Західміськбуд" є безпідставними і він не побавлений здійснювати захист своїх майнових прав та законних інтересів у рамках справи №918/794/21, що перебуває на розгляді Господарського суду Рівненської області
За правилами частини 1 статті 323 Кодексу адміністративного судочинства України якщо апеляційна скарга надійшла до суду апеляційної інстанції після закінчення апеляційного розгляду справи і особа, яка подала скаргу, не була присутня під час апеляційного розгляду справи, суд розглядає її за правилами цієї глави.
Відповідно до частини 3 статті 323 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами розгляду апеляційної скарги, зазначеної в частині першій цієї статті, суд приймає постанову відповідно до статті 315 цього Кодексу. При цьому за наявності підстав може бути скасовано раніше прийняту постанову суду апеляційної інстанції.
Частиною 1 статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право:
1) залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін;
2) скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення;
3) скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково;
4) визнати нечинним судове рішення суду першої інстанції повністю або частково у визначених цим Кодексом випадках і закрити провадження у справі у відповідній частині;
5) скасувати судове рішення і направити справу для розгляду до іншого суду першої інстанції за встановленою підсудністю;
6) у визначених цим Кодексом випадках скасувати свою постанову (повністю або частково) і прийняти одне з рішень, зазначених у пунктах 1-5 частини першої цієї статті.
З урахуванням наведених правових норм та встановлених фактичних обставин, на переконання апеляційного суду, доводи апеляційної скарги ТОВ «Західміськбуд», наведені на спростування висновків суду першої та апеляційної інстанції, не містять належного обґрунтування чи фактичних обставин, які б були безпідставно залишені без розгляду судом і не свідчать про наявність належних підстав для скасування постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року та зміни рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2021 року у справі, що розглядається.
Підстав для зміни розподілу судових витрат за наслідками апеляційного перегляду справи у відповідності до вимог частини 6 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України немає.
Керуючись статтями 241, 243, 308, 310, 316, 321, 322, 323, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ :
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Західміськбуд» залишити без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2022 року, якою скасовано рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2021 року у справі №460/12782/21 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Т. В. Онишкевич судді Р. П. Сеник Н. М. Судова-Хомюк Постанова у повному обсязі складена 22 травня 2023 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 24.05.2023 |
Номер документу | 111014909 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні