Рішення
від 11.05.2023 по справі 757/179/23-ц
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/179/23-ц

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2023 року Печерський районний суд м. Києва в складі:

головуючого судді Вовк С. В.,

за участі секретаря судових засідань Брачун О. О.,

представника позивача Бурушкіна О. О. ,

відповідача ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Києві цивільну справу за позовом Автобази Управління справами Апарату Верховної Ради України до ОСОБА_2 про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної працівником при виконанні посадових обов`язків,

ВСТАНОВИВ:

Позиція сторін у справі

Автобаза Управління справами Апарату Верховної Ради України (далі - Автобаза) звернулась до суду із позовом до ОСОБА_2 про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної працівником при виконанні посадових обов`язків.

Позовні вимоги обґрунтовувались тим, що ОСОБА_2 , перебуваючи на посаді начальника відділу управління матеріальними ресурсами Автобази та діючи як секретар тендерного комітету Автобази, не виконав своїх обов`язків, прямо передбачених Положенням про тендерний комітет Автобази та законодавством України в частині належного зберігання документів, що стосуються публічних закупівель, внаслідок чого позивач зазнав шкоди у вигляді недоотримання надходжень до бюджету у розмірі 164 139,63 грн через втрату банківських гарантій.

Відповідач подав відзив на позов, в якому зазначив, що будь-які банківські гарантії він ніколи не отримував та не використовував у свої роботі. Зберігання банківських гарантій у вигляді забезпечення виконання договору не відноситься до його посадових обов`язків. Банківські гарантії у вигляді забезпечення виконання договору в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» не є документом з проведення публічних закупівель, які повинні зберігатись у секретаря тендерного комітету.

Представник позивача подав відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідно до пункту 2.12 розділу II Положення про тендерний комітет, затвердженого наказом директора Автобази від 07.04.2021 № 15-2/03-1-65, секретар комітету забезпечує, зокрема, зберігання документів щодо здійснення публічних закупівель, дотримання вимог діловодства під час роботи з документами, розміщення інформації про публічні закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу через авторизовані електронні майданчики, виконання інших повноважень відповідно до законодавства. Таким чином, твердження відповідача про те, що зберігання документів з питань публічних закупівель не відноситься до його посадових обов`язків, є хибним.

Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначив, що позивач так і не визначив конкретну відповідальну особу за збереження забезпечення виконання договору, що в свою чергу підтверджується фактом подання аналогічної позовної заяви до колишнього начальника відділу організації та проведення закупівель позивача - ОСОБА_3 (справа № 757/303/23-ц, впровадження № 2-58/23, суддя Волкова С.Я.).

Процесуальні дії

Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 31 січня 2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Фактичні обставини справи

Суд, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов до наступних висновків.

ОСОБА_2 наказом в.о директора Автобази від 05.04.2021 року № 65-ВК призначено на посаду начальника відділу управління матеріальними ресурсами.

05.10.2021 року за результатами проведення процедур публічних закупівель UA-2021-05-25-010528-b та UA-2021-05-26-011333-b в установленому законодавством України порядку між Автобазою та ТОВ «ЗС АВТО ГРУП» укладено договори поставки товару за державні кошти №№ 114-6 та № 113-6 відповідно.

Відтак, вимогами тендерної документації Замовника (Автобази) для процедур публічних закупівель UA-2021-05-25-010528-b та UA-2021-05-26-011333-b передбачено надання переможцями забезпечення виконання договорів про закупівлю у вигляді банківської гарантії у розмірі 5 % до ціни договору.

На виконання зазначених вимог переможцем процедур публічних закупівель UA-2021-05-25-010528-b та UA-2021-05-26-011333-b (ТОВ «ЗС АВТО ГРУП») надано забезпечення виконання договорів у вигляді безумовних і безвідкличних банківських гарантій, оформлених на паперовому носії, виданих 30.09.2021 року акціонерним товариством «АСВІО БАНК» за№ 2555-21/В2 на суму 97 737, 00 грн. (дев`яносто сім тисяч сімсот тридцять сім грн.) та за № 2554-21/В2 на суму 66 402, 63 грн. (шістдесят шість тисяч чотириста дві грн. 63 коп.). Термін дії банківських гарантій встановлено до 31.12.2021 року включно.

У зв`язку із невиконанням постачальником (ТОВ «ЗС АВТО ГРУП») умов договорів поставки товару за державні кошти від 05.10.2021 № 113-6 та № 114-6, керуючись статями 525, 611, 615, частиною третьою статті 651 Цивільного кодексу України та пунктами 2.5 зазначених договорів Автобаза 30.12.2021 повідомила ТОВ «ЗС АВТО ГРУП» про їх розірвання в односторонньому порядку шляхом надсилання в установленому законодавством України порядку відповідних повідомлень.

Відповідно до статті 563 Цивільного кодексу України у разі порушення боржником (ТОВ «ЗС АВТО ГРУП») зобов`язання, забезпеченого гарантією, гарант (AT «АСВІО БАНК») зобов`язаний сплатити кредиторові (Автобазі) грошову суму відповідно до умов гарантії. Вимога кредитора до гаранта про сплату грошової суми відповідно до виданої ним гарантії пред`являється у письмовій формі. До вимоги додаються документи, вказані в гарантії.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону У країни «Про публічні закупівлі» кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, у разі здійснення закупівлі за бюджетні кошти підлягають перерахуванню до відповідного бюджету.

На момент виникнення необхідності звернення до гаранта (AT «АСВІО БАНК») із вимогою про сплату грошової суми відповідно до умов виданих гарантій на Автобазі виявлено відсутність паперових носіїв оригіналів банківських гарантій, виданих AT «АСВІО БАНК» 30.09.2021 за №2555-21/В2 на суму 97 737,00 грн. та за № 2554-21/В2 на суму 66 402,63 грн. серед матеріалів, що стосувалися проведення процедур публічних закупівель UA-2021-05-25-010528-b та UA-2021-05-26-011333-b.

Позивач вказує, що зважаючи на відсутність паперових носіїв оригіналів вищезазначених банківських гарантій Автобаза була позбавлена можливості своєчасно надати їх банку-гаранту, що в свою чергу призвело до неможливості поповнення державного бюджету грошовими коштами, визначеними банківськими гарантіями на загальну суму 164 139,63 грн, як компенсацією за неналежне виконання контрагентом своїх зобов`язань.

Відтак, відповідно до наказу директора Автобази від 31 грудня 2021 року № 15-2/03- 1-201 проведено службове розслідуванням за фактом втрати банківських гарантій від 30.09.2021 № 2554-21/В2 та № 2555-21/В2, виданих акціонерним товариством «АСВІО БАНК».

У ході проведення службового розслідування начальником відділу управління матеріальними ресурсами ОСОБА_2 письмово повідомлено, що паперові носії оригіналів банківських гарантій від 30.09.2021 №2554- 21/В2 та № 2555-21/В2, виданих акціонерним товариством «АСВІО БАНК», ним особисто не отримувалися і в подальшій роботі не використовувались.

Листом від 02.08.2022 № 15-2/24-325 Автобаза зверталася до AT «АСВІО БАНК» листом за підписом директора Богославця Б. В. з метою отримання інформації, чи пред`являлись вказані банківські гарантії до банку та чи здійснювалися виплати по ним.

Листом від 10.08.2022 № 1478 AT «АСВІО БАНК» підтвердило, що вказані банківські гарантії до банку не пред`являлися та виплати за ними не здійснювались.

Позиція суду та оцінка аргументів сторін

У статті 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 16 ЦК України).

Відповідно до статті 3 КЗпП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Предметом регулювання законодавства про працю є забезпечення гарантій при покладенні на працівників матеріальної відповідальності за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації (глава ІХ КЗпП України).

Згідно зі статтею 130 КЗпП України працівники несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації внаслідок порушення покладених на них трудових обов`язків.

Власник або уповноважений ним орган зобов`язаний створити працівникам умови, необхідні для нормальної роботи і забезпечення повного збереження дорученого їм майна. Працівники зобов`язані бережливо ставитися до майна підприємства, установи, організації і вживати заходів до запобігання шкоді (стаття 131 КЗпП України).

Пунктом першим статті 134 КЗпП України передбачено, що працівники несуть матеріальну відповідальність у повному розмірі шкоди, заподіяної з їх вини підприємству, установі, організації, у випадках, коли: між працівником і підприємством, установою, організацією відповідно до статті 135-1 цього Кодексу укладено письмовий договір про взяття на себе працівником повної матеріальної відповідальності за незабезпечення цілості майна та інших цінностей, переданих йому для зберігання або для інших цілей.

Відповідно до статті 135-1 КЗпП України письмові договори про повну матеріальну відповідальність може бути укладено підприємством, установою, організацією з працівниками (що досягли вісімнадцятирічного віку), які займають посади або виконують роботи, безпосередньо зв`язані із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або застосуванням у процесі виробництва переданих їм цінностей. Перелік таких посад і робіт, а також типовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність затверджуються в порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

При покладенні матеріальної відповідальності права і законні інтереси працівників гарантуються шляхом встановлення відповідальності тільки за пряму дійсну шкоду, лише в межах і порядку, передбачених законодавством, і за умови, коли така шкода заподіяна підприємству, установі, організації винними протиправними діями (бездіяльністю) працівника.

За наявності зазначених підстав і умов матеріальна відповідальність може бути покладена незалежно від притягнення працівника до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності.

Під прямою дійсною шкодою необхідно розуміти, зокрема втрату, погіршення або зниження цінності майна, необхідність для підприємства, установи, організації провести затрати на відновлення, придбання майна чи інших цінностей або провести зайві, тобто викликані внаслідок порушення працівником трудових обов`язків, грошові виплати.

Отже, за змістом зазначених норм матеріального права, вирішуючи спори щодо відшкодування працівником майнової шкоди, заподіяної підприємству, установі, організації, суд повинен установити такі факти: наявність прямої дійсної шкоди та її розмір; якими неправомірними діями її заподіяно і чи входили до функцій працівника обов`язки, неналежне виконання яких призвело до шкоди; в чому полягала його вина; в якій конкретно обстановці заподіяно шкоду; чи були створені умови, які забезпечували б схоронність матеріальних цінностей і нормальну роботу з ними; який майновий стан працівника.

Відсутність підстав чи однієї з умов матеріальної відповідальності звільняє працівника від обов`язку відшкодувати заподіяну шкоду в повному обсязі. При відсутності цих умов на працівника за заподіяну ним шкоду може бути покладена лише обмежена матеріальна відповідальність, якщо згідно з чинним законодавством працівник з інших підстав не несе матеріальної відповідальності у повному розмірі шкоди.

Обов`язок доведення наявності умов для покладення матеріальної відповідальності на працівника лежить на роботодавцеві (стаття 138 КЗпП України).

07.04.2021 наказом №15-2/03-1-65 (зі змінами від 11.05.2021 року № 15-2/03-1-75) Позивачем було затверджено Положення про тендерний комітет та визначено членів тендерного комітету у складі: Голова тендерного комітету: Шморгун Олександр Семенович - заступник директора; Члени тендерного комітету: Кожадуб О.В. - начальник відділу організації та проведення закупівель; Кондрашов О.В. - начальник відділу управління матеріальними ресурсами; ОСОБА_4 - заступник директора - головний бухгалтер; Морозов І.П. - провідний юрисконсульт; ОСОБА_5 - начальник технічного відділу, ОСОБА_6 - провідний інженер.

Протоколом засідання тендерного комітету Автобази управління справами Апарату Верховної Ради України №19 від 07.04.2021 на відповідача покладено виконання функцій секретаря тендерного комітету.

Засади діяльності членів тендерного комітету визначені Положенням про тендерний комітет, затвердженого наказом директора Автобази від 07.04.2021 № 15-2/03-1-65 (далі - Положення).

Пунктом 2.7 розділу II Положення встановлено, що у процесі роботи комітет, зокрема, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель.

Відповідно до пункту 2.10 розділу II Положення члени комітету зобов`язані дотримуватись норм законодавства у сфері публічних закупівель та цього Положення

Відповідно до пункту 2.12 розділу II Положення секретар комітету забезпечує, зокрема, зберігання документів щодо здійснення публічних закупівель, дотримання вимог діловодства під час роботи з документами, розміщення інформації про публічні закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу через авторизовані електронні майданчики, виконання інших повноважень відповідно до законодавства.

Пунктом 2.14 розділу II зазначеного Положення визначено, що за порушення вимог, установлених Законом України «Про публічні закупівлі» та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього закону, голова, заступник голови, секретар та члени комітету відповідають згідно із Законами України.

Відповідно до пункту 3.1 розділу III зазначеного Положення члени комітету несуть персональну відповідальність за прийняті ними рішення відповідно до законодавства України.

Відповідно до пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» тендерний комітет забезпечує, зокрема, зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель.

Проведення публічних закупівель врегульовано Законом України «Про публічні закупівлі» (далі -- Закон).

Статтею 4, Статтею 10 розділу III та пунктом 4 розділу 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону визначено виключний перелік документів, які відносяться до проведення публічних закупівель, а саме:

- Річний план закупівель та зміни до нього;

- Оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерна документація та проект договору про закупівлю;

- Оголошення про проведення відкритих торгів - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

- Оголошення про проведення конкурентного діалогу - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

- Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю - не пізніше ніж за 30 днів до кінцевої дати отримання документів, поданих на кваліфікаційний відбір;

- Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій;

- Зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень;

- Зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення;

- Оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

- Протокол кваліфікаційного відбору - протягом одного дня з дня його затвердження;

- Протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

- Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;

- Інформацію про відхилення тендерної пропозиції/пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

- Договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

- Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення ЗМІН;

- Звіт про виконання договору про закупівлю - протягом 20 робочих днів "з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання;

- Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель - протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю;

- Протоколи рішень тендерного комітету.

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується із доводами сторони відповідача про те, що банківські гарантії у вигляді забезпечення виконання договору в розумінні Закону не є документом з проведення публічних закупівель, які повинні зберігатись у секретаря тендерного комітету. Одночасно зберігання банківських гарантій у вигляді забезпечення виконання договору не відноситься до посадових обов`язків відповідача.

Матеріали справи не містять доказів того, що відповідач отримував банківські гарантії та використовував їх у своїй роботі, а також доказів того, що позивач звернувся до ТОВ «ЗС АВТО ГРУП» (код за ЄДРПОУ 37880919) з приводу надання дублікатів забезпечення виконання договору у вигляді банківської гарантії виданих AT «АСВІО БАНК» №2554-21/В2 від 30.09.2021 на суму 66 402, 53 грн та №2555-21/В2 від 30.09.2021 на суму 97 737, 00 грн, проте йому було відмовлено.

Під час розгляду справи судом не встановлено порушення відповідачем своїх посадових обов`язків чи неналежне виконання ним своїх функцій, які б призвели до спричинення позивачу прямої дійсної шкоди у розмірі 164 139,63 грн, а відтак суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення вимог позову.

Керуючись ст. ст. 1-23, 76-81, 89, 95, 131, 141, 258-259, 263-265, 280-282, 352, 354, 355 Цивільного процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Автобази Управління справами Апарату Верховної Ради України (адреса: 01133, м. Київ, вул. Є. Коновальця, буд. 24; код ЄДРПОУ 05907124) до ОСОБА_2 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної працівником при виконанні посадових обов`язків - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду через Печерський районний суд міста Києва.

Повний текст рішення виготовлено 16 травня 2023 року.

Суддя С. В. Вовк

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.05.2023
Оприлюднено25.05.2023
Номер документу111029660
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —757/179/23-ц

Ухвала від 19.09.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Нежура Вадим Анатолійович

Ухвала від 01.09.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Нежура Вадим Анатолійович

Рішення від 11.05.2023

Цивільне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

Рішення від 11.05.2023

Цивільне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

Ухвала від 31.01.2023

Цивільне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні