Постанова
від 22.05.2023 по справі 916/1492/22
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2023 рокум. ОдесаСправа № 916/1492/22Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Діброви Г.І.

суддів: Ярош А.І., Принцевської Н.М.

секретар судового засідання: Кияшко Р.О.

за участю представників сторін:

від Одеської міської ради, м. Одеса Асташенкова О.І. в порядку самопредставництва;

від Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса Хітько В.М., на підставі ордера;

від Департамента земельних ресурсів Одеської міської ради, м. Одеса не з`явився.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Одеської міської ради, м. Одеса

на рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року, м. Одеса, суддя Смелянець Г.Є., повний текст рішення складено та підписано 10.03.2023 року

у справі №916/1492/22

за позовом Одеської міської ради, м. Одеса

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса

за участю третіх осіб, які на заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Департамента земельних ресурсів Одеської міської ради, м. Одеса

про стягнення 348 735 грн. 98 коп., -

ВСТАНОВИВ

В липні 2022 року Одеська міська рада, м. Одеса звернулась до Господарського суду Одеської області з позовними вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю БІЛА АКАЦІЯ, м. Одеса, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, м. Одеса якими просила стягнути з відповідача на свою користь заборгованість з орендної плати за землю у розмірі 281 879 грн. 21 коп., інфляційні втрати у розмірі 46 339 грн. 04 коп., 3% річних у розмірі 20 517 грн. 73 коп., а також відшкодувати позивачу за рахунок відповідача судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 5 231 грн. 04 коп.

Зокрема, позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем всупереч умовам договору оренди земельної ділянки від 08.11.2006 року неналежно виконуються зобов`язання щодо повної та своєчасної оплати орендних платежів, внаслідок чого Одеською міською радою, м. Одеса нараховано заборгованість у зазначеному вище розмірі, суми 3% річних та інфляційних втрат.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 (суддя Смелянець Г.Є.) у позовних вимогах Одеської міської ради, м. Одеса до Товариства з обмеженою відповідальністю БІЛА АКАЦІЯ, м. Одеса відмовлено у повному обсязі.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що Технічна документація щодо розроблення нової Нормативної грошової оцінки, зміненої Нормативної грошової оцінки або скоригованої Нормативної грошової оцінки на спірну земельну ділянку з 2017 року та станом на момент вирішення даного спору у суді, не затверджувалася рішенням Одеської міської ради, з огляду на що, місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність у позивача підстав змінювати розмір орендної плати без відповідного погодження цього розміру з відповідачем шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди, оскільки у даному випадку, з 01.01.2017 року діє нормативна грошова оцінка земель міста Одеси, технічна документація з якої була затверджена рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016 року. При цьому, у 2018-2019 спірних роках жодного рішення щодо затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Одеси Одеською міською радою не приймалося.

Також, Господарський суд Одеської області вказав, що зазначений у Витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованих станом на 06.10.2021 року коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) 3,0 не свідчить про корегування «Грошової оцінки земель міста Одеси», та відповідно до умов п.4.4. договору оренди землі не надає позивачу право змінювати розмір орендної плати в односторонньому порядку.

Відтак, на переконання місцевого господарського суду, позовні вимоги Одеської міської ради, м. Одеса в частині стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за період з грудня 2018 по 2019 рік є необґрунтовані та недоведені позивачем, з огляду на що у вказаних позовних вимогах та у вимогах щодо стягнення з відповідача на користь позивача нарахованих ним сум відсотків річних та інфляційних втрат належить відмовити.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу, узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи.

Одеська міська рада, м. Одеса з рішенням суду першої інстанції не погодилась, тому звернулася до Південно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просила суд рішення Господарського суду від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Одеської міської ради, м. Одеса про стягнення з відповідача заборгованості за оренду земельної ділянки задовольнити у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована порушенням місцевим господарським судом норм матеріального права, процесуальних норм та неповним з`ясуванням всіх обставин справи.

Зокрема, скаржник, посилаючись на обставини справи, встановлені судом першої інстанції та низку правових позицій Верховного Суду, зазначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому, у зв`язку із законодавчою зміною коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, відповідно змінюється і нормативна грошова оцінка земельної ділянки.

Скаржник зауважив, що згідно з наказом Мінагрополітики «Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» від 27.03.2018 року №162 у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, цифри « 2,0» замінено цифрами « 3,0». Цей наказ набрав чинності через три місяці з дня його офіційного опублікування. Тобто, на момент нарахування Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» грошового зобов`язання за період з 01 грудня 2018 року по 31 грудня 2019 року за договором оренди землі від 08.11.2006 року у сумі 348 735 грн. 98 коп. Держгеокадастр в Одеській області формував Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки вже з урахуванням Кф 3,0.

Крім того, апелянт наголосив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначена у п. 2.3 розділу 2 договору оренди землі від 08.11.2006 року, укладеного між Одеською міською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» зі змінами, внесеними договором про внесення змін від 12.09.2014 року, носить довідковий характер і містить лише інформацію, якою була нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору. Відтак, на думку позивача, цей пункт договору не впливає на подальші зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які відбуваються у порядку, встановленому законом, а тому, внесення змін до договору в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, шляхом укладання додаткової угоди, не може призвести до виникнення, зміни або припинення прав сторін за договором.

Також, в обґрунтування доводів апеляційної скарги, Одеська міська рада, м. Одеса зазначила, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення взагалі не надав оцінки Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 06.10.2021 року як належному доказу у розумінні норм Господарського процесуального кодексу України та прийняв до уваги лише Витяги, надані відповідачем.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.04.2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Одеської міської ради, м. Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22, справу призначено до судового розгляду.

01.05.2023 року до Південно-західного апеляційного господарського суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса надійшов відзив (вх. №792/23/Д1), у якому відповідач просив суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу Одеської міської ради, м. Одеса без задоволення, а оскаржуване рішення без змін. Відзив судовою колегією долучено до матеріалів господарської справи.

Зокрема, у відзиві Товариство, посилаючись на встановлені судом першої інстанції обставини справи, заперечуючи проти доводів Ради, зазначених в апеляційній скарзі, наголосило, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф), що дорівнює 3,0, згідно з приміткою до додатку 1 до Порядку № 489 може застосовуватися лише для земельних ділянок, інформація про які не внесена до Державного земельного кадастру, або у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель. Проте, земельні ділянки в м. Одеса, вулиця Деребасівська, 21 містять кадастрові номери №5110137500:19:003:0014; №5110137500:19:003:0015, отже, відомості про них внесені до Державного земельного кадастру та вказані земельні ділянки віднесені до категорії земель-експлуатація та обслуговування адміністративно-торговельного центру (03.07 цільове призначення).

Внаслідок зазначеного відповідач вважає, що використання при розрахунку заборгованості з грудня 2018 по грудень 2019 року витягів від 06.10.2021 № 2547/483-21 та № 2548/483-21 є незаконним, оскільки неможливо застосувати витяги 2021 року до розрахунку нормативно-грошової оцінки з 1 грудня 2018 та весь 2019 рік. При цьому, Товариство у відзиві зауважило, що Закон не зобов`язує орендаря отримувати витяги щодо обрахунку орендної плати за землю.

Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, м. Одеса своїм правом згідно ч. 1 ст. 263 Господарського процесуального кодексу України не скористався, відзив на апеляційну скаргу, в строк, визначений ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду про відкриття апеляційного провадження у справі, не надав, що згідно з ч. 3 ст. 263 Господарського процесуального кодексу України не перешкоджає перегляду оскарженого рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку.

В судове засідання, яке проводилося в режимі відеоконференції, представник скаржника підтримала доводи та вимоги апеляційної скарги з мотивів, викладених письмово, просила суд апеляційної інстанції її задовольнити, оскаржуване рішення суду першої інстанції скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача, проти доводів, викладених скаржником в апеляційній скарзі, заперечував, з мотивів, викладених письмово у відзиві, просив суд залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Представник третьої особи в судове засідання на розгляд справи не з`явився, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлений належним чином, про що свідчать наявні у матеріалах справи повідомлення про надіслання ухвали Південно-західного апеляційного господарського суду про відкриття провадження у справі та призначення її до розгляду засобами електронного зв`язку.

Згідно із нормами ч. 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Вказане узгоджується з рішенням Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 року у справі «Смірнов проти України», відповідно до якого в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи.

Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

В своїх рішеннях Європейський суд також наголошує, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Оскільки судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, вжито заходи для належного повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, враховуючи, що участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторін, явка учасників судового процесу ухвалою суду не визнана обов`язковою, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи.

Суд апеляційної інстанції, у відповідності до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Заслухавши пояснення сторін, обговоривши доводи та вимоги апеляційної скарги, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права України, фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в межах доводів апеляційної скарги, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі перегляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, та матеріалів справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга Одеської міської ради, м. Одеса не потребує задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 не потребує скасування або зміни, виходячи з наступного.

Господарським судом Одеської області та Південно-західним апеляційним господарським судом було встановлено та неоспорено учасниками справи наступні обставини.

08.11.2006 року між Одеською міською радою, м. Одеса (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1.1. якого сторони погодили, що орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради №5430-IV від 06.03.2006 року надає, а орендар приймає у строкове платне володіння, користування земельні ділянки №1 та №2 загальною площею 1935 кв.м., що знаходяться у місті Одесі, Приморському районі, вул. Дерибасівська № 21, згідно з планом земельних ділянок, які є невід`ємною частиною договору.

Згідно із п.2.1. договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 1935 кв.м. для експлуатації та обслуговування адміністративно-торговельного центру, в т.ч. по угіддях: - під капітальною забудовою 1467,20 кв.м.; - під тимчасовою забудовою 13,06 кв.м.; - під проїздами, проходами, площадками 454, 49 кв.м.

На земельній ділянці розташовані нежилі будівлі, які належать Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» на підставі Свідоцтва про право власності серії САА №436081, виданого Виконавчим комітетом Одеської міської ради 21.01.2005 року, зареєстрованого в Одеському МБТІ та РОН 28.01.2005 року в книзі під №42неж., на сторінці під №3, за реєстром №3660. Інженерне забезпечення за рахунок підключення до існуючих міських мереж (п. 2.2. договору).

Пунктом 2.3. договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 3159418 грн. 85 коп., з урахуванням індексації за 2005 рік, згідно витягу №10/П від 17.01.2006 року з «Грошової оцінки земель міста Одеси» складеного Одеським міським управлінням земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах.

Відповідно до вимог п.4.1. договору сторони погодили, що орендна плата за земельні ділянки загальною площею 1935 кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок та складає 315941 грн. 88 коп. на рік. Орендна плата вноситься орендарем з моменту підписання цього договору у грошовій безготівковій формі.

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247-ІV від 15.07.2005 року у відповідності до протоколу узгодження розміру орендної плати (додається) та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельних ділянок, які знаходяться у користуванні (п.4.2. договору).

Згідно із п.4.4. договору, умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід`ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель міста Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.

Зазначений договір посвідчено Приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Карімовою Л.М., підписано сторонами та скріплено їх печатками.

За актом приймання-передачі б/н, наявним у матеріалах господарської справи, земельна ділянка, розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 21 Одеською міською радою була передана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ».

12.09.2014 року між Одеською міською радою, м. Одеса (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса (орендар) було укладено договір про внесення змін до договору оренди, який посвідчений 08.11.2006 року приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Карімовою Л.М., за реєстровим №567, та згідно з яким, зокрема, сторони домовились про наступне.

Пункт 2.3. розділу 2 договору викладено у наступній редакції: «2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1698 га становить 7 595 391 грн. 72 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №255/П від 03.05.2012 року, складеної Управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0237 га становить 1 060 134 грн. 18 коп., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №236/П від 03.05.2012 року, складеної управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів.

Пункт 4.1. розділу 4 договору викладений у новій редакції: « 1.4. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,1698 га розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 379 769 грн. 59 коп. на рік. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,0237 га, розрахована у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 53 006 грн. 71 коп. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі».

Також пункт 9.4.2. розділу 9 договору, викладений у новій редакції: « 4.9.2. Самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 01 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати до відповідного контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку визначеному Податковим Кодексом України (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію)».

Інші умови договору залишені сторонами без змін.

Вказаний договір про внесення змін посвідчено сторонами своїми підписами та скріплено печатками, а також посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. від 12.09.2014 року.

Рішенням Одеської міської ради №756-VІ від 29.06.2016 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, розроблену Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, станом на 01.01.2016 року, та встановлено, що нормативно грошова оцінка, зазначена в пункті 1 цього рішення, застосовується з 01.01.2017 року

25.01.2017 року Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області виданий Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №587/86-17, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0014, площею 1698 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 9133080 грн. 69 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2017 року.

При цьому коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 2,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 за №1011/18306.

01.02.2017 року Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області виданий Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №1126/86-17, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 237 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська, 21, становить 1274758 грн. 61 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2017 року.

При цьому коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 2,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 року за №1011/18306.

Також, у матеріалах справи наявний Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2547-433-21, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 237 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 1912137,92 грн., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2021.

За вказаним Витягом коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 3,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 за №1011/18306.

З Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 5110137500:19:003:0014, площею 1698 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 13699621 грн. 03 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2021 року.

При цьому, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 3,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 за №1011/18306.

Листом від 07.10.2021 року №01-18/1722-09-01 Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, у відповідь на лист відповідача від 09.09.2021 року №02.2-10/579 щодо поновлення договору оренди землі, повідомив, що з 2017року відповідачем сплачувалася орендна плата згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з коефіцієнтом 2,0. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 року №162 було внесено зміни до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, а саме у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, цифри « 2,0» замінено цифрами « 3,0», який набрав чинності з 27.06.2018 року. На даний час за вищевказаним договором оренди землі рахується заборгованість у розмірі 346928 грн. 13 коп., яка виникла внаслідок недоплати у період з вересня 2018 року по грудень 2019 року.

Претензією від 19.10.2022 року за вих.№01-13/994 Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради заявив до відповідача вимогу щодо термінової сплати Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» заборгованості по орендній платі станом на 30.09.2021 року в розмірі 346 928 грн. 13 коп.

Листом від 05.11.2021 року за вих.№19 Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» надано відповідь на лист Департаменту від 07.10.2021 року та претензію Департаменту від 19.10.2022 року, у якій Товариство зазначило, що з моменту укладення договору оренди землі і по сьогоднішній день належним чином і в повному обсязі воно сплачує оренду плату. При цьому, ані нормами чинного законодавства, ані положеннями договору оренди землі від 08.11.2006 року не передбачено обов`язку коригування розміру орендної плати у зв`язку із зміною коефіцієнту Кф з 2,0 на 3,0, оскільки саме по собі внесення зміни в Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів не означає автоматичну зміну діючих нормативних грошових оцінок земельних ділянок та обов`язок отримання нових витягів з нормативної грошової оцінки, а лише встановлює нові правила розроблення майбутніх нормативних грошових оцінок земельних ділянок.

З розрахунку заборгованості з урахуванням індексації наданого до матеріалів справи позивачем вбачається, що останнім відповідачу нараховано заборгованість по такій сплаті за 2018 рік у розмірі 21682 грн. 93 коп., за 2019 рік 260195 грн. 82 коп. Відтак, на переконання позивача, заборгованість відповідача за період з 01.12.2018 року по 30.11.2021 року станом на 31.12.2021 року з урахуванням індексації складає 328218 грн. 25 коп., 3% річних 20517 грн. 73 коп.

Інших належних та допустимих письмових доказів, як то, рішень органу місцевого самоврядування щодо затвердження Нормативної грошової оцінки після 2016 року та щодо факту коригування раніше затвердженої Нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, рішень щодо зміни цільового призначення спірних земельних ділянок, тощо, матеріали справи не містять.

Предметом спору у даній справі є встановлення обставин на підтвердження або спростування підстав для стягнення з відповідача на користь позивача нарахованих останнім сум заборгованості з орендної плати, інфляційних втрат та 3% відсотків річних.

Норми права, які регулюють спірні правовідносини, доводи та мотиви відхилення аргументів, викладених скаржником в апеляційній скарзі, за якими суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції.

Згідно з ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права власності на землю є, серед інших, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Відповідно до ч. 1 та п. а ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальних громад є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Частиною 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції

У відповідності до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно із п. а та в ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Так, як колегією суддів було визначено раніше, відповідно до заявлених позовних вимог у даній справі спір між сторонами виник щодо стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 5110137500:19:003:0014 та 5110137500:19:003:0015, розташованими за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 21, а також стягнення 3% річних та інфляційних втрат у зв`язку із невиконанням останнім своїх господарських зобов`язань за договором оренди.

Як вбачається з відкритих даних, що містяться на Публічній кадастровій карті України (https://kadastr.live/#19/46.4837497/30.7374965/таhttps://kadastr.live/#19/46.4834564/30.7373362), станом на 16.05.2023 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0014, площею 0.1698 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -експлуатація та обслуговування адміністративно-торговельного центру, категорія - Землі житлової та громадської забудови; земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 0.0237 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -для експлуатації та обслуговування адміністративно-торговельного центру; категорія -Землі житлової та громадської забудови. Обидві земельні ділянки розташовані за адресою: Одеська область, м. Одеса, вулиця Дерибасівська, 21.

За приписами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України унормовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 80 Земельного Кодексу України, суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

За вимогами ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

У відповідності до ст. 8 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно відповідно та в порядку, визначеному Земельним кодексом України.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч. 3 ст. 792 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 1, 2 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 1 та 9 ст. 93 Земельного кодексу України).

Поняття договору оренди землі визначено ст. 13 Закону України "Про оренду землі", за приписами якої договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про оренду землі»).

При цьому, істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).

Так, колегією суддів з матеріалів справи встановлено та сторонами не оспорюється, що 08.11.2006 року між Одеською міською радою, м. Одеса (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1.1. якого сторони погодили, що орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради №5430-IV від 06.03.2006 року надає, а орендар приймає у строкове платне володіння, користування земельні ділянки №1 та №2 загальною площею 1935 кв.м., що знаходяться у місті Одесі, Приморському районі, вул. Дерибасівська № 21, згідно з планом земельних ділянок, які є невід`ємною частиною договору. На земельній ділянці розташовані нежилі будівлі, які належать Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ» на підставі Свідоцтва про право власності серії САА №436081, виданого Виконавчим комітетом Одеської міської ради 21.01.2005 року, зареєстрованого в Одеському МБТІ та РОН 28.01.2005 року в книзі під №42неж., на сторінці під №3, за реєстром №3660. Інженерне забезпечення за рахунок підключення до існуючих міських мереж (п. 2.2. договору).

Пунктом 2.3. зазначеного вище договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 3159418 грн. 85 коп., з урахуванням індексації за 2005 рік, згідно витягу №10/П від 17.01.2006 року з «Грошової оцінки земель міста Одеси» складеного Одеським міським управлінням земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах. Також, відповідно до вимог п.4.1. договору сторони погодили, що орендна плата за земельні ділянки загальною площею 1935 кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок та складає 315941 грн. 88 коп. на рік. Орендна плата вноситься орендарем з моменту підписання цього договору у грошовій безготівковій формі. Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247-ІV від 15.07.2005 року у відповідності до протоколу узгодження розміру орендної плати (додається) та може змінюватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельних ділянок, які знаходяться у користуванні (п.4.2. договору).

Також, за умовами спірного договору, сторони, зокрема п.4.4. договору погодили, що умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід`ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель міста Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.

На виконання умов договору, за актом приймання-передачі б/н земельна ділянка, розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 21 Одеською міською радою була передана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ».

В подальшому, 12.09.2014 року між Одеською міською радою, м. Одеса (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЛА АКАЦІЯ», м. Одеса (орендар) було укладено договір про внесення змін до договору оренди, який посвідчений 08.11.2006 року, за яким сторони домовились, що Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1698 га становить 7 595 391 грн. 72 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №255/П від 03.05.2012 року, складеної Управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів, а Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0237 га становить 1 060 134 грн. 18 коп., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №236/П від 03.05.2012 року, складеної управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів.

При цьому, пункт 4.1. розділу 4 договору викладений у новій редакції: « 1.4. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,1698 га розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 379 769 грн. 59 коп. на рік. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,0237 га, розрахована у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 53 006 грн. 71 коп. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі».

Крім того, сторонами було змінено пункт 9.4.2. розділу 9 договору та викладено його у новій редакції: « 4.9.2. Самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 01 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати до відповідного контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку визначеному Податковим Кодексом України (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію)».

В подальшому, як встановлено судами у даній справі, рішенням Одеської міської ради №756-VІ від 29.06.2016 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, розроблену Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, станом на 01.01.2016 року, та встановлено, що нормативно грошова оцінка, зазначена в пункті 1 цього рішення, застосовується з 01.01.2017 року

Так, на підставі вказаного рішення Одеської міської ради, 25.01.2017 року Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області виданий Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №587/86-17, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0014, площею 1698 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 9133080 грн. 69 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2017 року.

При цьому, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 2,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 за №1011/18306.

01.02.2017 року Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області виданий Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №1126/86-17, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 237 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська, 21, становить 1274758 грн. 61 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2017 року.

При цьому, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 2,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 року за №1011/18306.

Як встановлено колегією суддів з наданого позивачем розрахунку заборгованості, у спірний період грудня 2018 року - 2019 року, відповідач сплачував позивачу орендну плату у середньому розмірі 43 366 грн. 01 коп., що відповідає 5 % від нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок з урахуванням індексації.

Разом з тим, звертаючись до суду з позовом про стягнення заборгованості за оренду спірних земельних ділянок, позивач надав Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2547-433-21, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 237 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 1912137 грн. 92 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації визначена станом на 01.01.2021 року.

За вказаним Витягом коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 3,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 року за №1011/18306.

З Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 5110137500:19:003:0014, площею 1698 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса, вул. Дерибасівська,21, становить 13699621 грн. 03 коп., та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки вирахувана з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2021 року.

При цьому коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у Витягу встановлений: 3,0 та у примітках до цього Витягу зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 №548, зареєстрованого Мін`юстом України 01.11.2010 року за №1011/18306.

Відтак, обґрунтовуючи свою правову позицію у позовній заяві, позивач посилався саме на Нормативну грошову оцінку, визначену в Витягах 2021 року, внаслідок чого нарахував відповідачу суму заборгованості по орендній платі, інфляційні та 3% річних, яка по суті є різницею між сплаченою Товариством орендною платою та нарахованою у зв`язку з її збільшенням.

З приводу вказаного, судова колегія зазначає таке.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. 1-3, ст. 21 Закону України «Про оренду землі».

Разом з тим згідно з пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України «Про оренду землі» необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.

За змістом ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з пп. 14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами ч. 5 ст. 5 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ч. 3 ст. 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Частинами 1, 2 ст. 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений ст.23 цього Закону. Згідно із ч. 1 цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Відповідно до ч. 3 цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 4 вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.

Відповідно п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з пп. 270.1.1 п. 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Так, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Судами у даній справі встановлено та не заперечується сторонами, що 01.01.2017 року відносно спірних земельних ділянок діє нормативна грошова оцінка земель міста Одеси, технічна документація зі складення якої затверджена Рішенням Одеської міської ради від 29.06.2016 року №756-VІІ. При цьому, умовами укладеного між сторонами, посвідченого приватним нотаріусом, договору оренди земельних ділянок сторони погодили між собою випадки зміни розміру орендної плати за відсутності згоди орендаря, а саме: коригування «Грошової оцінки земель міста Одеси», яка затверджується рішеннями Одеської міської ради (п. 4.4. договору оренди).

Проте, як зазначено Великою Палатою Верховного Суду у Постанові від 09.11.2021 року у справі №635/4233/19 «З аналізу нормативно-правових норм Податкового кодексу України, Закону № 1378-IV, Закону № 161-XIV Велика Палата Верховного Суду вважає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни».

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі № 644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц, від 30 січня 2020 року у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

Тобто, у даному випадку, також зважаючи на визначену у п. 4.4. спірного договору оренди обов`язковість затвердження рішеннями Одеської міської ради Нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та випадків її коригування, та, з урахуванням висновків Великої Палати суду касаційної інстанції, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача відсутня підстава для зміни розміру орендної плати за користування відповідачем спірними земельними ділянками без погодження такої зміни з орендарем.

З огляду на вказане, колегія суддів відхиляє доводи апелянта про те, що у нього наявна можливість змінювати розмір орендної плати без відповідного погодження такого розміру з орендарем також і з огляду на те, що за доводами апеляційної скарги скаржник не заперечує того факту, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, незалежно від домовленостей сторін.

Крім того, судова колегія з приводу застосування позивачем при вирахуванні заборгованості відповідача за орендною платою Кф 3,0, визначеному в Витязі від 2021 року зазначає таке.

Так, згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27 березня 2018 року № 162 «Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» у примітках до додатку 1 до Порядку № 489, цифри « 2,0» коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) замінено цифрами « 3,0».

У свою чергу, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф), що дорівнює 3,0, згідно з приміткою до додатку 1 до Порядку № 489 може застосовуватися лише для земельних ділянок, інформація про які не внесена до Державного земельного кадастру, або у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель.

Судом апеляційної інстанції встановлено, а саме з відкритих даних, що містяться на Публічній кадастровій карті України (https://kadastr.live/#19/46.4837497/30.7374965/ та https://kadastr.live/#19/46.4834564/30.7373362), що станом на 16.05.2023 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0014, площею 0.1698 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -експлуатація та обслуговування адміністративно-торговельного центру, категорія - Землі житлової та громадської забудови; земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 0.0237 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -для експлуатації та обслуговування адміністративно-торговельного центру; категорія -Землі житлової та громадської забудови. Обидві земельні ділянки розташовані за адресою: Одеська область, м. Одеса, вулиця Дерибасівська, 21.

Також, з Витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок 2017 року вбачається, що станом на 01.02.2017 року та 25.01.2017 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0015, площею 0.0237 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -для експлуатації та обслуговування адміністративно-торговельного центру; категорія -Землі житлової та громадської забудови; земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:19:003:0014, площею 0.1698 га перебуває у комунальній власності, використання B.03; призначення -експлуатація та обслуговування адміністративно-торговельного центру, категорія - Землі житлової та громадської забудови.

Таким чином, колегія суддів зазначає про абсолютну ідентичність відомостей щодо вказаних земельних ділянок як станом на 2017 рік, так і станом на 2023 рік, що свідчить про те, що такі відомості про них внесені до Державного земельного кадастру та земельні ділянки віднесено до категорії земель - землі житлової та громадської забудови та має цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративно-торговельного центру, що виключає у даному випадку підстави для зміни «Коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф)» з 2,0 на 3,0.

Відтак, зважаючи на ту обставину, що позивачем ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції не надано технічної документації з грошової нормативної оцінки спірних земельних ділянок, належним чином затвердженої Рішеннями Одеської міської ради, м. Одеса, а також доказів зміни цільового призначення спірних земельних ділянок з категорії земель житлової та громадської забудови на іншу категорію, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для встановлення доведеності позовних вимог Ради в частині стягнення з відповідача заборгованості за орендною платою за період з грудня 2018 по 2019 рік, а також в частині нарахованих позивачем сум інфляційних та 3% річних.

Крім того, судова колегія звертає увагу позивача на недоведеність ним підстави для нарахування відповідачеві заборгованості з орендної плати за період з грудня 2018 по 2019 рік (включно) - Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок №2547-433-21 від 06.10.2021 року, в яких визначена їх нормативна грошова оцінка, станом на 01.01.2021 року, оскільки у даному випадку неможливо застосовувати нові вихідні дані для обчислення орендної плати за попередній період у часі.

За загальними правилами судового процесу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).

Частиною 1 ст. 91 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

При цьому, слід зазначити, що доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості.

Зважаючи на наведене, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника, зазначені в апеляційній скарзі не знайшли свого відображення під час апеляційного перегляду рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22, при цьому, вказане рішення місцевого господарського суду щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог Одеської міської ради, м. Одеса відповідає вимогам норм матеріального права, у зв`язку із чим скасування або зміни не потребує.

Обґрунтованим визнається рішення суду, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

У відповідності до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Пункт 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України", no. 4241/03, від 28.10.2010 року).

Обґрунтованим визнається рішення суду, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Колегія суддів зауважує, що ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує особі право на справедливий суд. Однак ця стаття не закріплює будь-яких правил допустимості доказів чи правил їх оцінки, а тому такі питання регулюються передусім національним правом і належать до компетенції національних судів.

Для того, щоб судовий розгляд був справедливим, як того вимагає п. 1 ст. 6 Конвенції, суд зобов`язаний належним чином вивчити та перевірити зауваження, доводи й докази, а також неупереджено їх оцінити на предмет того, чи будуть вони застосовуватися в рішенні суду.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Одеської міської ради, м. Одеса не потребує задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 відповідає обставинам справи та вимогам закону і достатніх правових підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд судового рішення покладаються на скаржника.

Керуючись ст. 129, 240, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Одеської міської ради, м. Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 залишити без задоволення, рішення Господарського суду Одеської області від 01.03.2023 року у справі №916/1492/22 залишити без змін.

Постанова суду є остаточною і не підлягає оскарженню, крім випадків, передбачених у п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Вступна і резолютивна частини постанови проголошені в судовому засіданні 22.05.2023 року.

Повний текст постанови складено та підписано 23 травня 2023 року.

Головуючий суддя Г.І. Діброва

Судді Н.М. Принцевська

А.І. Ярош

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.05.2023
Оприлюднено25.05.2023
Номер документу111035572
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань

Судовий реєстр по справі —916/1492/22

Постанова від 22.05.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 02.05.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 04.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 01.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 07.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 18.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 19.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 22.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 21.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні