Справа № 302/792/23
2-о/302/417/23
17
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" травня 2023 р. смт.Міжгір`я
Міжгірський районний суд Закарпатської області в
в особі головуючого судді Кривка В.П.
з участю: секретар с/з Гажук Н.В.,
без участі заявника та заінтересованих осіб,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні райсуду в смт. Міжгір`ї справу за заявою ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Керита М.В., заінтересовані особи Міжгірська селищна рада Хустського району Закарпатської області, ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення,-
В С Т А Н О В И В:
Представник заявника звернувся до суду в порядку окремого провадження із вищевказаною заявою, яка обгрунтована так.
Заявник здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є особою похилого віку та за висновком лікарської комісії медичного закладу КНП "ЛПУ Міжгірська РЛ" № 1418 від 29.07.2022 має обмеження функцій життєдіяльності та потребує надання соціальних послуг з стороннього догляду на непрофесійній основі та потребує постійного стороннього догляду.
Заявник є племінником ОСОБА_2 . Інших родичів (осіб), які б могли здійснювати догляд за ОСОБА_2 немає. Догляд здійснює заявник добровільно на безоплатній основі, та за згодою дядька, ОСОБА_2 . Від встановлення факту, здійснення заявником постійного догляду за хворим ОСОБА_2 , залежить виникнення у заявника прав та обов`язків, визначених ЗУ "Про соціальні послуги", ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". За цих підстав заявник просить встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що він здійснює постійний сторонній догляд на безоплатній основі за ОСОБА_2 , який згідно висновку ЛКК, потребує стороннього догляду.
Заявник ОСОБА_1 , та його представник адвокат Керита М.В., в судове засідання розгляду справи не з`явилися. Представник заявника - адвокат Керита М.В., подала суду заяву про розгляд справу за її відсутності, та відсутності заявника. Подану до суду заяву підтримує, просить вимоги такої заяви задоволити. Додатково на ствердження обставин наведених в заяві надала суду військовий квиток серія НОМЕР_1 виданий на ім`я ОСОБА_1 , згідно якого останнього знято з військового обліку 18.11.2022 року.
Заінтересована особа, ОСОБА_2 подав суду заяву в якій вказав, що обставини наведені в заяві ОСОБА_1 про встановлення факту, що має юридичне значення відповідають дійсності, заперечень на заяву не має. Розгляд справи просить провести за його відсутності, вимоги заяви підтримує та просить такі задовольнити.
Представник заінтересованої особи Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області - секретар ради Мирослава ПІШТА, подала до суду заяву, в якій вказує, що Міжгірська селищна рада заперечень на подану до суду заяву ОСОБА_1 не має. Справу просить розглянути без участі представника Міжгірської селищної ради.
Суд, ознайомившись із змістом заяви ОСОБА_1 та доданими до неї доказами; оцінивши письмові позиції учасників судового процесу, вважає, що заява ОСОБА_1 підлягає до задоволення з огляду на таке.
Суд установив такі обставини.
Згідно Висновку № 1418 від 29.07.2022 центральної лікарсько-консультативної комісії (ЦЛКК) КНП «Міжгірський центр первинної медико санітарної допомоги Міжгірської селищної ради Закарпатської області» та виписки із протоколу ЛКК № 1418 від 29.07.2022 гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , хворіє та потребує постійного стороннього догляду вдома. Діагноз: стареча ядерна катаракта.
Згідно Довідки № 2235 від 18.11.2022 Міжгірської селищної ради, ОСОБА_1 , 1989 р.н., з 18.11.2022 року здійснює постійний сторонній догляд за вуйком - ОСОБА_2 , 1951 р.н., який потребує постійного стороннього догляду.
З Акту обстеження матеріально-побутових умов гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешк. АДРЕСА_1 , складеного 20.04.2023 комісією Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області, вбачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає разом з племінником ОСОБА_1 з ІНФОРМАЦІЯ_2 , за адресою АДРЕСА_1 . ОСОБА_2 часто хворіє, неодноразово проходить лікування в Міжгірській РЛ. ОСОБА_1 доглядає ОСОБА_2 , прибирає житло, готує їжу, купує необхідні ліки, продукти харчування, оплачує комунальні послуги, заготовляє дрова. Забезпечує усім необхідним для полегшення проживання. ОСОБА_2 потребує постійного стороннього догляду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , оскільки за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки. ОСОБА_1 є єдиною особою, який може здійснювати догляд за хворим родичем. Інших осіб, які можуть здійснювати догляд немає.
Родинні відносини між заявником та заінтересованою особою підтверджені такими документами: Витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до ст. 126, 133, 135 СК України, № витягу 00039315670 від 18.04.2023 - відомості про дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; свідоцтвом про народження матері заявника - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , серії НОМЕР_2 ; свідоцтвом про укладення шлюбу між батьками заявника: ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , серії НОМЕР_3 ; свідоцтвом про народження заявника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , серії НОМЕР_4 .
13.10.2022 виконавчим комітетом Міжгірської селищної ради Закарпатської області прийнято рішення № 71 "Про реєстрацію ОСОБА_1 помічником фізичної дієздатної особи, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки", згідно якого зареєстровано ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помічником фізичної дієздатної особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки на безоплатній основі строком на один рік. На підставі цього рішення виконавчим комітетом Міжгірської селищної ради заявнику видано Посвідчення № 7 помічника фізичної дієздатної особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та уповноважено заявника, на представлення інтересів ОСОБА_2 у відповідності до ст. 78 ЦК України.
Отже, з аналізу вищенаведеного вбачається, що заявник є племінником ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та здійснює за ним постійний сторонній догляд. Оскільки ОСОБА_2 потребує постійного стороннього догляду, згідно з висновком ЛКК. Офіційний догляд (через територіальний орган соціального захисту населення) за ОСОБА_2 заявник не оформляв. Інші особи, які можуть здійснювати догляд за хворим ОСОБА_2 відсутні.
Факт здійснення заявником постійного догляду за ОСОБА_2 має юридичне значення, оскільки породжує виникнення прав та обов`язків у заявника щодо отримання соціальних пільг та виплат та виникнення прав та обов`язків, визначених Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про соціальні послуги» чинниками, що можуть зумовити складні життєві обставини є: а) похилий вік; б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті; в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування; г) психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин; ґ) інвалідність.
У розумінні статті 1 Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» № 2961-IVвід 06.10.2005 року (далі - Закон № 2961-IV), медико-соціальна експертиза - встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності.
Відповідно до частини третьої статті 8 Закону № 2961-IV, рішення медико-соціальних експертних комісій є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, реабілітаційними закладами незалежно від типу і форми власності.
Постійний сторонній догляд - вид догляду, яким забезпечуються інваліди із вираженими порушеннями в організмі, зумовленими професійними та загальними захворюваннями, травмами, що призводять до значного обмеження життєдіяльності, надзвичайною залежністю від постійного догляду, допомоги або нагляду інших осіб, неспроможні до самообслуговування (не можуть самостійно приймати їжу, забезпечувати гігієнічні потреби, потребують допомоги на прогулянках).
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Згідно п.5 ч.2 ст.293 та ч.2 ст.315 Цивільного процесуального кодексу України, суд розглядає впорядку окремого провадження справи про встановлення фактів, якщо згідно закону вони породжують юридичні наслідки.
Перелік справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення визначено в ст.315 Цивільного процесуального кодексу України.
Статтею 315 ЦПК України наведено перелік фактів, що мають юридичне значення, справи про встановлення яких розглядаються судом. Частиною 2 вказаної статті передбачено, що усудовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Згідно до ч.1 ст. 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Відповідно до Постанови Пленуму Верховного суду України за № 5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» роз`яснено, що суд вправі розглядати справи про встановлення факту, коли цей факт безпосередньо породжує юридичні наслідки. Тобто, від встановлення такого факту залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян та встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
У вказаній Постанові зазначено вичерпний перелік заяв, які не можуть розглядатися судами, серед яких не вказано про факт здійснення догляду за інвалідом або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку.
При таких обставинах суд вважає, що встановлення факту здійснення догляду та перебування фізичної особи на утриманні, не суперечить Закону і не порушує права, свободи та інтереси осіб, та має для заявника юридичне значення, а тому підстав для відмови у задоволенні цієї заяви, судом не встановлено.
Відповідно до ст.89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З врахуванням вищенаведеного суд приходить до висновку, що заявник звернувся до суду із цією заявою підставно, така є належно обгрунтованою та обставини викладені в заяві підтверджені достовірними доказами, а тому вимоги викладені в заяві ОСОБА_1 підлягають до задоволення в повному обсязі. При цьому, суд констатує, що питання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації є компетенцією уповноваженого органу відповідно до положень зазначеного закону, а тому це питання не може вирішуватись судом.
Керуючись ст.ст. 293, 294, 317, 319, 263-265, 268, 273 ЦПК України, суд,-
У Х В А Л И В:
Заяву ОСОБА_1 задовольнити.
Встановити факт, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (гр.України, місце реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) є єдиною особою, яка зайнята постійним стороннім доглядом на безоплатній основі за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (гр.України, місце реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ), який потребує постійного стороннього догляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано в Закарпатський апеляційний суд протягом тридцяти днів з дня його складення через Міжгірський районний суд Закарпатської області, відповідно до положень п. 15.5 ч. 1 розділу VII «Перехідні положення» ЦПК України.
Учасник справи, якому рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Рішення набирає законної сили згідно з ст. 273 ЦПК України.
Суддя:В. П. Кривка
Суд | Міжгірський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 25.05.2023 |
Номер документу | 111039039 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Міжгірський районний суд Закарпатської області
Кривка В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні