Рішення
від 22.05.2023 по справі 120/8488/22
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

22 травня 2023 р. Справа № 120/8488/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулося товариство з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови № 337501 від 27 вересня 2022 року про накладення адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000 гривень.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що оскаржуваною постановою до нього застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 17000 гривень за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зокрема статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" (перевезення пасажирів на автобусному маршруті регулярних перевезень за відсутності на момент перевірки схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду), відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 цього ж Закону.

На переконання позивача, оскаржувана постанова є протиправною, оскільки під час проведення даної перевірки у водія автобуса були в наявності усі необхідні документи, передбачені статтею 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", які були надані інспекторам, серед яких і схема приміського автобусного маршруту "Залізничний вокзал - Стрижавка", розклад руху автобусів за маршрутом та таблиця вартості проїзду за маршрутом.

В підтвердження наведеного до позовної заяви долучено копії таких документів.

За таких обставин, на думку позивача, слід визнати протиправною та скасувати постанову про накладення на нього адміністративно-господарського штрафу.

Ухвалою від 24 жовтня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд її здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

11 листопада 2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача зазначив, що відповідно до статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. Для водія автобуса документами для регулярних пасажирських перевезень є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документа на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України. Відтак на перевізника покладено обов`язок забезпечити водія необхідними документами, а на водія надати такі для огляду під час перевірки. У зв`язку з ненаданням водієм під час перевірки 09 вересня 2022 року схеми маршруту, розкладу руху, таблиці вартості проїзду, тому начальником відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області 27 вересня 2022 року винесено постанову № 337501 про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000 гривень. За таких обставин представник відповідача вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

23 листопада 2022 року до суду надійшла відповідь на відзив, у якій додатково наведені аргументи щодо задоволення позовних вимог. У такій, окрім іншого, зазначено, що схема маршруту, розклад руху та таблиця вартості проїзду є складовими частинами паспорту маршруту. При цьому представником відповідача долучено до відзиву на позовну заяву копію титульної сторінки паспорту автобусного маршруту регулярних перевезень приміського маршруту загального користування № 138 м. Вінниця (АС "Східна", зал/вокзал) (Вінницький державний аграрний університет) - смт. Стрижавка - с. Коло-Михайлівка - ресторан "Дубовий гай" від 14 квітня 2011 року. На переконання позивача, вказані обставини свідчать про те, що на момент проведення перевірки у товариства були наявні схема маршруту, розклад руху та таблиця вартості, оскільки такі є складовими паспорту маршруту, титульна сторінка якого долучена самим представником відповідача до відзиву на позовну заяву.

06 грудня 2022 року представником відповідача подано письмові заперечення щодо наведених у відповіді на відзив доводів. У таких зокрема зазначено, що під час перевірки 09 вересня 2022 року водій ОСОБА_1 не надав інспекторам таких документів, як схему маршруту, розклад руху та таблицю вартості проїзду, на підтвердження чого надано диск із відеофіксацією такого порушення.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

09 вересня 2022 року старшими державними інспекторами відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті в рамках проведення заходів державного контролю додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт у місті Вінниці по вулиці Київській проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки "Богдан" А09202 (автобус), реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить товариству з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО".

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 335298, у якому зафіксовано, що водій здійснює перевезення пасажирів на автобусному маршруті регулярних перевезень приміського транспорту загального користування за маршрутом "м. Вінниця - смт. Стрижавка" за відсутності на момент перевірки документів, передбачених статтею 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду.

На підставі вказаного акту перевірки начальником відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області 27 вересня 2022 року винесено постанову № 337501, якою до товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 гривень за порушення статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Надаючи правову оцінку постанові, що оскаржується, суд зважає на таке.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ (далі - Закон № 2344-ІІІ).

Вказаний Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень (стаття 3 Закону № 2344-ІІІ).

Відповідно до частини 4 статті 6 Закону № 2344-ІІІ реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Так, на виконання вимог абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10 вересня 2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті та підпорядкувавши Службі, що утворюється, Державну спеціальну службу транспорту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення).

Відповідно до пункту 1 Положення Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з підпунктами 1, 3 пункту 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті; здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті.

Як зазначено у пункті 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На момент прийняття оскаржуваної постанови таким органом виступав відділ державного нагляду (контролю) у Вінницькій області, утворений згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2021 року №1579-р "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті".

Статтею 6 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Відповідно до статті 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; внутрішні перевезення - перевезення пасажирів і вантажів між населеними пунктами, розташованими на території однієї держави; внутрішні перевезення - перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначено Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Згідно з пунктом 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється зокрема наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 20 Порядку № 1567).

У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено пунктом 21 Порядку № 1567.

В силу вимог статті 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів, забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до статті 39 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Згідно з абзацом 2 частини 2 статті 40 Закону №2344-III водій автобуса зобов`язаний мати з собою і пред`являти для перевірки уповноваженим посадовим особам документи, передбачені законодавством.

Отже, вимогами статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачений обов`язок водія під час здійснення регулярних пасажирських перевезень мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Відсутність у перевізника або незабезпечення водія автобуса переліченими документами, є підставою для застосування до перевізника штрафних санкцій відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III.

Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 травня 2010 року № 278 (далі - Порядок № 278), встановлює вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку № 278 автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.

Схема маршруту та розклад руху регулярних перевезень або відповідний примірник паспорта регулярних спеціальних перевезень пред`являються водієм автобуса під час здійснення перевезень пасажирів та перевізником за його місцезнаходженням для перевірки представникам Державної служби України з безпеки на транспорті під час здійснення ними державного контролю та працівникам уповноважених підрозділів Національної поліції України (пункт 1.4 Порядку № 278).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 278 паспорт маршруту, окрім іншого, включає:

- схему маршруту;

- копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів;

- таблицю вартості проїзду, затверджену перевізником (для регулярних перевезень).

Як свідчать матеріали адміністративної справи, за результатами проведеної 09 вересня 2022 року перевірки належного товариству з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" транспортного засобу посадовими особами відповідача виявлено відсутність у водія на момент проведення перевірки схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду.

Разом із тим позивач у позовній заяві та у відповіді на відзив вказує на те, що всі ці документи на момент проведення перевірки були в наявності у водія ОСОБА_1 .

На підтвердження таких обставин позивачем долучено до позовної заяви копії схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду.

При цьому представником відповідача до відзиву на позовну заяву долучено DVD-R-диск, який містить файли з повною відеозйомкою рейдової перевірки транспортного засобу "Богдан" А09202 (автобус), реєстраційний номер НОМЕР_1 , що мала місце 09 вересня 2022 року.

Судом досліджено такий електронний доказ та встановлено, що під час проведення перевірки 09 вересня 2022 року водієм транспортного засобу було пред`явлено паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень приміського маршруту загального користування, який працює в звичайному режимі № 18. Назва маршруту № 138 м. Вінниця (АС Східна, зал/вокзал) (Вінницький державний аграрний університет) - смт. Стрижавка - с. Коло-Михайлівка - ресторан "Дубовий гай".

При цьому із цього ж відеозапису слідує, що посадовими особами відповідача взагалі не вимагалося у водія пред`явлення схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду. Натомість інспектори наголошували на необхідності надання договору на перевезення пасажирів. Водночас відповідальність до позивача застосована саме за непред`явлення схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду.

Тобто, досліджений судом відеозапис свідчить про те, що інспектори під час перевірки неодноразово наголошували на необхідності надання водієм договору на перевезення пасажирів, не врахувавши при цьому наданий їм серед інших документів і паспорт маршруту (який містить в тому числі й схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду).

Більше того, факт пред`явлення водієм транспортного засобу паспорту маршруту, окрім відеоматеріалів, також підтверджується здійсненими посадовими особами відповідача фотокопіями титульного аркушу цього ж паспорту, який долучено до відзиву на позовну заяву.

Відтак суд доходить висновку, що на момент проведення рейдової перевірки водій транспортного засобу ОСОБА_1 був забезпечений та пред`являв посадовим особам відповідача схему маршрут, копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів та таблицю вартості проїзду, що відповідно до статті 1 Закону № 2344-III є складовими паспорту маршруту.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас відповідачем під час розгляду цієї адміністративної справи не доведено факту відсутності у позивача на момент перевірки таких документів, як схеми маршруту, розкладу руху і таблиці вартості проїзду, що свідчить про невиконання обов`язку, який покладено на суб`єкта владних повноважень приписами частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Разом з тим надані сторонами докази свідчать про наявність таких документів у водія на момент проведення відповідної перевірки.

З огляду на викладене постанова про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу № 337501 від 27 вересня 2022 року є протиправною та підлягає скасуванню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, частиною 1 якої визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, позивач при зверненні до суду з позовною заявою сплатив судовий збір в розмірі 2481 гривень, що підтверджується платіжним дорученням від 14 жовтня 2022 року.

Відтак на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" слід стягнути витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 2481 гривень за рахунок бюджетних асигнувань відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу № 337501 від 27 вересня 2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) гривню.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "ТТ І КО" (місцезнаходження: 23210, Вінницька обл., Вінницький р-н, смт. Стрижавка, вул. Приміська, буд. 6М; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 31760717)

Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. Василя Порика, буд. 29)

Повний текст рішення суду складено 22.05.2023

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2023
Оприлюднено25.05.2023
Номер документу111041338
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —120/8488/22

Постанова від 29.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 22.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні