Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 травня 2023 року Справа№200/16681/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Голошивця І.О., секретаря судового засідання Мухіної Є.О., розглянув в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Повного товариства ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ІНТЕР-РІЕЛТІ І КОМПАНІЯ до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження №22 від 18.10.2021, зобов`язання вчинити певні дії.
Повне товариство «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження №22 від 18.10.2021, зобов`язання вчинити певні дії.
Позов вмотивовано тим, що позивач є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання на власний ризик кредитів фізичним особам за рахунок власних коштів, під заставу майна на невизначений строк і під процент та надання супутніх послуг ломбарду. Товариство здійснює надання фінансових послуг через свої відокремлені підрозділи ломбардні відділення. На момент подання адміністративного позову, у позивача на території міста Маріуполь Донецької області функціонують одинадцять відокремлених підрозділів ПТ «Донкредит». Позивач зазначив, що у грудні 2021 року представниками Маріупольської міської ради на адресу одного із ломбардного відділення було доставлено розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації Виконавчого комітету Маріупольської міської ради №28 від 04.11.2021 року, яким відповідно до п.1.2 заборонено до окремого розпорядження функціонування ломбардного відділення №42 ПТ «Донкредит» з посиланням на порушення товариством розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації №22 від 18.10.2021 року та абзацу 1 пп.9 п.2 Постанови КМУ №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Позивач зауважив, що з розпорядженням №22 від 18.10.2021 року він ознайомився на офіційному сайті Маріупольської міської ради у розділі «Матеріали з питань ТЕБ та НС та розпорядженнями керівника робіт з ліквідації наслідків НС (COVID-19)». Позивач зазначив, що розпорядження №22 є за своєю суттю нормативно-правовим актом, що не відповідає вимогам діючого законодавства, порушує його право на здійснення господарської діяльності за визначених законодавством умов, виданим поза межами компетенції суб`єкта владних повноважень, у зв`язку з чим воно підлягає визнанню протиправним та скасуванню. Позивач наголосив, що обмеження прав фізичних і юридичних осіб на період карантину може встановлюватись тільки рішенням КМУ відповідно до ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб» №1645. Позивач зазначив, що КМУ прийнято постанову №1236 від 09.12.2020 року «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», згідно з п.1 якої установлено на території України карантин з 19.12.2020 по 31.12.2021 року та продовжено дію карантину, встановленого іншими постановами КМУ. Позивач зауважив, що у вищезазначеній постанові КМУ №1236 для всій території України затверджені необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи та встановлені тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов`язки, що покладаються на них в залежності від встановленого рівня епідемічної небезпеки. При цьому, при встановлені тимчасових обмежень щодо юридичних осіб при здійсненні ними господарської діяльності КМУ враховувалася соціальна роль таких підприємств у забезпеченні функціонування критично важливих сфер життя. Позивач зазначив, що відповідно до абзацу 4 пп.4 п.3-5 постанови КМУ №1236 навіть у разі встановлення самого високого червоного рівня епідемічної небезпеки не обмежується провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності операторів поштового зв`язку, а також медичної практики, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів (без зон харчування), діяльності з технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів та інших видів господарської діяльності. Оскаржуваним розпорядженням №22 встановлені додаткові вимоги для провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ до вимог визначених п.3-5 постанови КМУ №1236, а саме: право здійснювати фінансову діяльність з 25 жовтня 2021 року за наявності певних умов: у 80% працівників негативного результату тестування на COVID-19 (ПЛР або антиген) за 72 години, або документа про вакцинацію або одужання, що на думку позивача значно посилює встановлений КМУ правовий режим та обмежувальні протиепідемічні заходи. Позивач зауважив, що повноваження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах карантину визначені ЗУ №1645 та законом чітко регламентовано повноваження органів місцевого самоврядування в умовах встановленого КМУ карантину, які обмежуються рамками встановленого правового режиму, тому дії органів місцевого самоврядування мають бути направлені на виконання заходів визначених у постанові №1236 КМУ. Позивач зауважив, що жодним нормативним актом органам місцевого самоврядування не надано право ані змінювати карантинні заходи, встановлені КМУ ані визначати додаткові вимоги для здійснення діяльності суб`єктами господарювання на території міста Маріуполь, крім тих, що визначені законодавством. Окрім цього позивач зазначив, що рішення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації оформлюється розпорядженням відповідно до ч.8 ст.75 Кодексу цивільного захисту України, та керівник робіт призначається саме для безпосереднього управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації та наділений повноваженнями приймати рішення, що вирішують конкретні питання ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Окрім цього на думку позивача, керівник робіт наділений повноваженнями видавати індивідуальні акти, тому що він не є суб`єктом нормотворчої діяльності. На думку позивача, рішення викладене у п.2 розпорядження №22 за своїм змістом є нормативно-правовим регуляторним актом, що стосується невизначеного кола осіб, тобто всіх суб`єктів, які опиняються в нормативно регламентованій ситуації, встановлює та змінює загальні правила регулювання відносин у відповідній сфері, оскільки змінює на території м. Маріуполь встановлений КМУ загальнодержавний протиепідемічний режим. Таким чином на думку позивача, рішення викладене у п.2 розпорядження №22 видане поза межами компетенції суб`єкта владних повноважень. Окрім цього розпорядження №28 керівника робіт ліквідації наслідків надзвичайної ситуації підписано начальником штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації - заступником міського голови керуючого справами виконавчого комітету Маріупольської міської ради Мєшковим А.В., тобто не тією особою від імені якої видано зазначене розпорядження. Позивач просив визнати протиправним та скасувати розпорядження №22 від 18.10.2021 року в частині встановлення додаткових вимог до провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ з 25.10.2021 року, визначених у абзаці 4 п.п.5 п.2 та зобов`язати відповідача виключити із абзацу 4 п.п.5 п.2 розпорядження №22 від 18.10.2021 року словосполучення: «провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ».
Відповідач надав відзив на позовну заяву в якому зазначив, що у зв`язку з погіршенням епідемічної ситуації на території Маріупольської міської територіальної громади, на позачерговому засіданні Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій 15 жовтня 2021 року за протоколом №38 встановлено: з 00 год 00хв. 18 жовтня 2021 року «червоний» рівень епідемічної небезпеки поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 на території Донецької, Дніпропетровської, Запорізької та Одеської областях. Відносини пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, повноваження органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту населення. Відповідач зауважив, що для координації дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, органів управління та сил цивільного захисту, а також організованого та планового виконання комплексу заходів та робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій: призначаються керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; утворюються штаби з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Загальне керівництво організацією та проведенням заходів і робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснює залежно від рівня та характеру походження і органи місцевого самоврядування у тому числі на території яких сталася надзвичайна ситуація. Рішення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації оформляється розпорядженням. Підготовка розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків, їх реєстрація в установленому порядку після підписання та доведення до виконавців здійснюється штабом з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами, які беруть участь у ліквідації наслідків, а також громадянами і суб`єктами господарювання, розташованими у зоні надзвичайної ситуації. Відповідач зазначив, що 18.10.2021 року керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у розпорядженні №22 «Про запровадження посилених протиепідемічних заходів на території Маріупольської міської територіальної громади із запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» були внесені зміни до розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації від 15.10.2021 №19 та №20 від 16.10.2021 року, а саме абзац 3 пп.5 п.2 «провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей, та інші» - з 25.10.2021 року мають право здійснювати діяльність при наявності у 80% працівників негативного результату тестування на COVID-19 методом полімеразної ланцюгової реакції або експрес-тесту на визначення антигена коронавірусу SARS-CoV-2, яке проведене не більш як за 72 години до здійснення заходу (відвідування закладу) документа та інше». Відповідач наголосив, що відповідно до абзацу доповненому до п.3-5 згідно з постановою КМУ №954 від 13.09.2021 із змінами, внесеними на підставі постанови КМУ №981 від 22.09.2021: обмеження, передбачені пп.1-7, 9, 14 та 16 п.3-5 не застосовуються за умови наявності у всіх учасників (відвідувачів, користувачів), крім осіб які не досягли 18 років та організаторів заходу (співробітників закладу, ринку) негативного результату тестування на COVID-19. Таким чином, відповідач вважає, що дії керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації законні та відповідають чинному законодавству. Відповідач зазначив, що організація та контроль за дотриманням встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Відповідно до ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб» тимчасово, на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби, передбачених карантином встановленим КМУ, з урахуванням епідемічної ситуації, можуть бути запроваджені обмежувальні протиепідемічні заходи щодо фізичних осіб. Відповідач просив позовну заяву позивача залишити без задоволення.
Ухвалою суду від 30.11.2021 відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 13.12.2021.
13 грудня 2021 розгляд справи №200/16681/21 відкладено на 02.02.2022 у зв`язку з наданням додаткових доказів.
Ухвалою суду від 31.01.2022 у задоволені заяви виконавчого комітету Маріупольської міської ради про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції - відмовлено.
Ухвалою суду від 02.02.2022 вирішено відкласти підготовче засідання по справі до 23.02.2022.
23.02.2022, у звязку із запровадженням правового режиму воєнного стануна території України, розгляд справи відкладено на 07.04.2023.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07.04.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 17.05.2023.
Сторони по справі про розгляд справи були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи відповідними повідомленнями.
Розглянувши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Повне товариство «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» (м. Київ, вул. Жилянська, 101, ЄДРПОУ 30416462).
Відповідач, Виконавчий комітет Маріупольської міської ради (ЄДРПОУ: 04052784), в даних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів пункту 7 частини 1 статті 4 КАС України.
Як встановлено судом, Повне товариство «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» є юридичною особою, яка здійснює діяльність з надання фінансових послуг (надання фінансових кредитів за рахунок власник коштів), в т.ч. через відокремлені підрозділи, що розташовані на території м. Маріуполь, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію фінансової установи виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 10.09.2004 року реєстраційний номер 15100947 та засновницьким договором Повного товариства «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» (в новій редакції) затвердженим загальними зборами учасників відповідно до протоколу №15/12/20 від 15.12.2020 року.
Як вже зазначалось позивач надає фінансові послуги, в тому числі через відокремлені підрозділи, що розташовані на території м. Маріуполь: №5 код ЄДРПОУ 40667407, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Металургів, 62/90; №12 код ЄДРПОУ 40667318, Донецька область, м. Маріуполь, бул. Шевченка, 295А; №26 код ЄДРПОУ 40698372, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Олімпійська, 157/1; №42 код ЄДРПОУ 40812173, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Троїцька, 75; №51 код ЄДРПОУ 40681924, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Перемоги, 113 прим.145; №76 код ЄДРПОУ 40812200, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Нікопольський, 141; №77 код ЄДРПОУ 41148260, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Металургів, 175; №79 код ЄДРПОУ 40812220, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Перемоги, 51/32; №142 код ЄДРПОУ 40678872, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Казанцева, 17; №144 код ЄДРПОУ 40678890, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Пилипа Орлика, 83; №158 код ЄДРПОУ 40746546, Донецька область. м. Маріуполь, пр-т. Будівельників, 117 прим.1
18 жовтня 2021 року керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації прийнято розпорядження №22 «Про запровадження посилення протиепідемічних заходів на території Маріупольської міської територіальної громами із запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Вказаним розпорядженням внесені зміни до розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації від 15.10.2021 №19 та від 16.10.2021 №20.
Згідно пункту 1 структурним підрозділам виконавчих органів міської ради, підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності у межах повноважень забезпечити з 00:00 18.10.2021 виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», відповідно до «червоного» рівня епідемічної небезпеки.
Згідно абзацу четвертого пп.5 п.2 цього розпорядження додатково до обмежувальних заходів, забороняється приймання відвідувачів суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торгівельного і побутового обслуговування, крім провадження діяльності з надання, зокрема, фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей до 24 жовтня включно. З 25 жовтня 2021 року мають право здійснювати діяльність при наявності у 80% працівників негативного результату тестування на COVID-19 методом полімерної ланцюгової реакції або експрес-тесту на визначення антигена коронавірусу SARS-CoV-2, яке проведене не більш як за 72 години до здійснення заходу (відвідування закладу, ринку), або документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, міжнародного, внутрішнього сертифіката або іноземного сертифіката, що підтверджує вакцинацію від COVID-19 однією дозою однодозної вакцини або двома дозами дводозної вакцини (зелені сертифікати), які включені Всесвітньою організацією охорони здоров`я до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції або одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
04 листопада 2021 року керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації Виконавчого комітету Маріупольської міської ради прийнято розпорядження №28, яким з 12:00 05.11.2021 заборонено до окремого розпорядження функціонування відокремленого підрозділу №42 Повне товариство «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ», посилаючись на порушення Товариством розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації від 18.10.2021 №22 та абз.1 пп.9 п.2 постанови Кабінету Міністрів України №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Спірним питанням у даній справі є винесення спірного розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації Виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 18.10.2021 №22 «Про запровадження посилених протиепідемічних заходів на території Маріупольської міської територіальної громади із запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби Covid-19, спричиненою коронавірусом SARA-CoV-2» в частині встановлення додаткових вимог до провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ з 25.10.2021, визначених у абзаці четвертому п.п.5 п.2; зобов`язання виключити із абзацу четвертого п.п.5 п.2 розпорядження від 18.10.2021 №22 словосполучення «провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ».
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» визначає правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, встановлює права, обов`язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», карантин це:
- адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб,
- обмежувальні протиепідемічні заходи - медико-санітарні та адміністративні заходи, що здійснюються в межах осередку інфекційної хвороби з метою запобігання її поширенню.
- протиепідемічні заходи - комплекс організаційних, медико-санітарних, ветеринарних, інженерно-технічних, адміністративних та інших заходів, що здійснюються з метою запобігання поширенню інфекційних хвороб, локалізації та ліквідації їх осередків, спалахів та епідемій.
Відповідно до статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
У рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов`язки, що покладаються на них, підстави та порядок обов`язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров`я (спеціалізованих шпиталів). Карантин встановлюється на період, необхідний для ліквідації епідемії чи спалаху особливо небезпечної інфекційної хвороби. На цей період можуть змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності.
Організація та контроль за дотриманням встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», з урахуванням змін внесених постановами від 16.03.2020 р. №215, від 25.03.2020 р. №239, від 22.04.2020 р. №291,від 04.05.2020 р. №343, установлено з 12 березня 2020 р. до 22 травня 2020 р. на всій території України карантин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 р. №392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 22 травня 2020 р. до 31 липня 2020 р. на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі - регіони) із урахуванням епідемічної ситуації в регіоні карантин, продовживши на всій території України дію карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.2020 р. №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі за текстом - Постанова №641) установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 1 серпня до 31 серпня 2020 р. на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі - регіони) карантин, продовживши на всій території України дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»тавід 20 травня 2020 р. №392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Пунктом 39 Постанови №641 рекомендовано органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності забезпечити:
на період дії карантину з метою обмеження скупчення осіб в транспорті та на шляхах прямування на роботу/з роботи застосування за можливості гнучкого режиму робочого часу, який, зокрема, передбачає різний час початку і закінчення роботи для різних категорій працівників, дистанційну (надомну) роботу;
встановлення відстані у прикасовій та касовій зонах закладу торгівлі між особами (за винятком покупця і продавця) не менше ніж 1,5 метра та/або наявність між ними відповідних захисних екранів;
дотримання відстані не менше ніж 1,5 метра між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до приміщень.
В подальшому, дія карантину на території України продовжена до 31 грудня 2021 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19», спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.12.2021 №1246.
Відповідно до ст.30 Закону №1645 на територіях, де встановлено карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надається право: залучати підприємства, установи, організації незалежно від форм власності до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби; залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, необхідне для здійснення профілактичних і протиепідемічних заходів, із наступним повним відшкодуванням у встановленому законом порядку його вартості або витрат, пов`язаних з його використанням; установлювати особливий режим в`їзду, виїзду на території карантину та окремих адміністративно-територіальних одиниць громадян і транспортних засобів, а у разі необхідності проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів; запроваджувати більш жорсткі, ніж встановлені нормативно-правовими актами, вимоги щодо якості, умов виробництва, виготовлення та реалізації продуктів харчування, режиму обробки та якості питної води; установлювати особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та інших заходів; створювати на в`їздах, виїздах на території карантину та окремих адміністративно-територіальних одиниць, що знаходяться на території карантину, контрольно-пропускні пункти, залучати в установленому порядку для роботи в цих пунктах військовослужбовців, працівників, матеріально-технічні та транспортні засоби підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, частин та підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку.
З огляду на п.23 розділу Х Закону №1645, тимчасово, на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, з урахуванням епідемічної ситуації, можуть бути запроваджені обмежувальні протиепідемічні заходи щодо фізичних осіб.
У розумінні абз.20 ст.1 Закону №1645, обмежувальні протиепідемічні заходи - медико-санітарні та адміністративні заходи, що здійснюються в межах осередку інфекційної хвороби з метою запобігання її поширенню.
Відповідно до абзацу четвертого підпункту 4 пункту 3-5 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19», спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.12.2021 №1246, у разі встановлення «червоного» рівня епідемічної небезпеки забороняється приймання відвідувачів суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення, крім провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей, діяльності операторів поштового зв`язку, а також медичної практики, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів (без зон харчування), діяльності з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, ремонту комп`ютерів, побутових виробів і предметів особистого вжитку, прання та хімічного чищення текстильних і хутряних виробів, перукарень та салонів краси за попереднім записом.
Це обмеження не застосовуються за умови наявності у всіх учасників (відвідувачів, користувачів), крім осіб, які не досягли 18 років, та організаторів заходу (співробітників закладу, ринку) негативного результату тестування на COVID-19 методом полімеразної ланцюгової реакції або експрес-тесту на визначення антигена коронавірусу SARS-CoV-2, яке проведене не більш як за 72 години до здійснення заходу (відвідування закладу, ринку), або документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, міжнародного, внутрішнього сертифіката або іноземного сертифіката, що підтверджує вакцинацію від COVID-19 однією дозою однодозної вакцини або двома дозами дводозної вакцини (зелені сертифікати), які включені Всесвітньою організацією охорони здоров`я до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції або одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Відповідно до статті 32 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», обмежувальні протиепідемічні заходи встановлюються місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за поданням відповідного головного державного санітарного лікаря у разі, коли в окремому населеному пункті, у дитячому виховному, навчальному чи оздоровчому закладі виник спалах інфекційної хвороби або склалася неблагополучна епідемічна ситуація, що загрожує поширенням інфекційних хвороб. Обмеженням підлягають ті види господарської та іншої діяльності, що можуть сприяти поширенню інфекційних хвороб.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.
Зокрема, частиною 1 ст. 14 цього Кодексу визначено, що у разі виникнення надзвичайної ситуації за рішенням відповідно Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій для єдиної державної системи цивільного захисту у повному обсязі або частково для окремих її територіальних підсистем тимчасово встановлюється режим надзвичайної ситуації.
У разі загрози виникнення надзвичайної ситуації залежно від прогнозованих наслідків та можливого рівня надзвичайної ситуації за рішенням Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в Україні або у межах конкретної її території тимчасово вводиться режим підвищеної готовності (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).
У разі виникнення надзвичайної ситуації з тяжкими наслідками за рішенням Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в Україні або у межах конкретної її території тимчасово вводиться режим надзвичайної ситуації (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).
Умови і порядок введення режимів підвищеної готовності та надзвичайної ситуації, завдання та порядок взаємодії суб`єктів забезпечення цивільного захисту щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у зазначених режимах визначаються Положенням про єдину державну систему цивільного захисту, що затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно статті 71 Кодексу цивільного захисту України, для координації дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, органів управління та сил цивільного захисту, а також організованого та планового виконання комплексу заходів та робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій:
1) використовуються пункти управління та центри управління в надзвичайних ситуаціях;
2) утворюються спеціальні комісії з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
3) призначаються керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
4) утворюються штаби з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
5) визначається потреба у силах цивільного захисту;
6) залучаються сили цивільного захисту до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
Повноваження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації визначено Кодексом, а саме відповідно до ст. 75 Кодексу цивільного захисту України.
Так, згідно ст. 75 Кодексу передбачено, що керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається для безпосереднього управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації.
Залежно від рівня надзвичайної ситуації, виконавчим органом міської ради у разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівня призначається керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації - один із заступників міського голови.
Залежно від обставин, що склалися у зоні надзвичайної ситуації, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації самостійно приймає рішення зупинення діяльності суб`єктів господарювання, розташованих у зоні надзвичайної ситуації, та обмеження доступу населення до такої зони.
Рішення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації оформляється розпорядженням. Підготовка розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, їх реєстрація в установленому порядку після підписання та доведення до виконавців здійснюється штабом з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами, які беруть участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, а також громадянами і суб`єктами господарювання, розташованими у зоні надзвичайної ситуації.
Згідно Положення про штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.12.2014 № 1406, основними завданнями Штабу з НС є безпосередня організація і координація аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС.
Відповідно до покладеного на нього завдання основними функціями Штабу з НС є, зокрема, підготовка розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо ліквідації наслідків НС та забезпечення безпеки постраждалих, їх реєстрація в установленому порядку після підписання та доведення до виконавців; забезпечення реалізації розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо організації та координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС.
З системного аналізу наведених норм слідує, що до повноважень Кабінету Міністрів України віднесено встановлення «карантину» на території держави, а до повноважень керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації відноситься вжиття заходів щодо зупинення діяльності суб`єктів господарювання, розташованих в зоні надзвичайної ситуації.
Під час розгляду справи встановлено, що керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації 18.10.2021 прийнято розпорядження №22, яким при «червоному» рівні епідемічної небезпеки, зокрема, додатково встановлені обмежувальні заходи шляхом заборони приймання відвідувачів суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення, крім провадження діяльності з надання, зокрема, фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей. З 25 жовтня 2021 року дозволено здійснювати діяльність при наявності у 80% працівників негативного результату тестування на COVID-19 методом полімерної ланцюгової реакції або експрес-тесту на визначення антигена коронавірусу SARS-CoV-2, яке проведене не більш як за 72 години до здійснення заходу (відвідування закладу, ринку), або документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, міжнародного, внутрішнього сертифіката або іноземного сертифіката, що підтверджує вакцинацію від COVID-19 однією дозою однодозної вакцини або двома дозами дводозної вакцини (зелені сертифікати), які включені Всесвітньою організацією охорони здоров`я до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції або одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Таким чином, враховуючи наведені положення, слід дійти до висновку, що керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі діючого законодавства, в межах наданих законом повноважень та з метою запобігання виникненню надзвичайної ситуації на території Маріупольської міської територіальної громади.
Згідно частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
При цьому, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд доходить висновку, що позовні вимоги Повного товариства «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» задоволенню не підлягають.
Судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Повного товариства «ЛОМБАРД ДОНКРЕДИТ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІНТЕР-РІЕЛТІ» І КОМПАНІЯ» (м. Київ, вул. Жилянська, 101, ЄДРПОУ 30416462) до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради (адреса: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Миру, буд.70, ЄДРПОУ: 04052784) про визнання протиправним та скасування розпорядження №22 від 18.10.2021, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.
Вступна та резолютивна частини рішення проголошено у судовому засіданні 17 травня 2023 року.
Повний текст рішення складено та підписано відповідно до приписів ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.О. Голошивець
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2023 |
Оприлюднено | 25.05.2023 |
Номер документу | 111042824 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні