Справа № 420/5543/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - товариство з обмеженою відповідальністю "Амбулаторія сімейного лікаря" про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років, на доньку ОСОБА_2 (дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ) від 12.01.2023 року та скасування рішення (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову у призначення допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю виданого Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради; зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років на доньку ОСОБА_2 (дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ), з дати звернення, а саме з 12.01.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що батьком ОСОБА_2 , яка має вроджену ваду серця, що в свою чергу дає право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, згідно наказу № 454/471/516. Однак, Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради було відмовлено в призначенні допомоги. Разом з тим, підстава для відмови в призначенні допомоги не відповідає вимогам діючого законодавства, оскільки відповідач сплутав права на установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років, які належать обмеженому колу закладів охорони здоров`я, з правами на оформлення ф. 080/о, який має право оформити лікарсько-консультативна комісія будь-якого дитячого лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини.
Від представника відповідача Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що у чинному законодавстві вказівок щодо видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років медичними закладами, незалежно від форм власності, та лікарями, що проводять господарську діяльність, не передбачено. Оскільки медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_2 виданий не лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я, а приватним закладом ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря", 14.03.2023 року було прийнято рішення пор відмову у призначенні державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю ОСОБА_1 .
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій представник позивача вказав, що визнанню дитини віком до 18 років інвалідом та оформленню ф.080/о "Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років" завжди передує засідання лікарсько-консультативної комісії спеціалізованого закладу охорони здоров`я, де здійснюється установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років. Установлення цих показань дійсно може зробити тільки виключний перелік закладів охорони здоров`я та їх ЛКК: дитячій обласній, багатопрофільній міські лікарні, спеціалізовані лікарні, диспансери, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Українській дитячій спеціалізованій лікарні "ОХМАТДИТ", Український центр медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи, клініки науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я, Академії медичних наук України. Як вбачається з матеріалів справи, цих вимог закону було повністю дотримано. Але, вже після того, як ЛКК вказаних закладів охорони здоров`я установили у дитини медичні показання для визнання її інвалідом віком до 18 років, (перша подія) визнання дитини віком до 18 років інвалідом та оформлення ф.080/о "Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років" (друга подія) здійснює лікарсько-консультативною комісією будь-якого дитячого лікувальнопрофілактичного закладу за місцем проживання дитини після особистого огляду її та за наявності виписки з медичної карти стаціонарного хворого (ф.027/о) або консультативного висновку спеціаліста (ф.028/о), виданих після стаціонарного або амбулаторного обстеження дитини в дитячій обласній, багатопрофільній міській лікарнях, спеціалізованих лікарнях, диспансерах, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Українській дитячій спеціалізованій лікарні "ОХМАТДИТ", Українському центрі медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи або клініках науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я, Академії медичних наук України та оформлених у зазначеному порядку. Це обумовлено тим, що згідно п.1 Положення №917 сфера діяльності цього положення не охоплює порядок складання ф.080/о "Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років". Крім того, жодний нормативно-правовий акт не містить обмежень за суб`єктним складом. Донька позивача, ОСОБА_2 , пройшла обстеження у КНП «Одеська обласна дитяча клінічна лікарня» Одеської Обласної Ради, що підтверджується Випискою №96541 з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого від 16.12.2022 року, форма №027/о. У вказаній формі №027/о, у графі «найменування і місцезнаходження закладу охорони здоров`я, куди направляється виписка», вказано - «Поліклініка за місцем проживання». Також у формі №027/о прямо зазначено, що дитина має право на соціальну допомогу. З випискою КНП «Одеська обласна дитяча клінічна лікарня» Одеської Обласної Ради по формі №027/о позивач звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амбулаторія сімейного лікаря». Виписка з медичної карти стаціонарного хворого (ф.027/о), згідно п.7 Порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виписка КНП «Одеська обласна дитяча клінічна лікарня» Одеської Обласної Ради по формі №027/о, для Товариства з обмеженою відповідальністю «Амбулаторія сімейного лікаря» є підставою для видачі медичного висновку про визнання дитини віком до 18 років інвалідом та оформлення медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою 080/о "Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років". Таким чином, Медичного висновку №266/1 про дитину інваліда віком до 18 років від 23.12.2022, виданого Товариством з обмеженою відповідальністю «Амбулаторія сімейного лікаря» (ЄДРПОУ - 42354792) з дотриманням всіх вимог законодавства та є підставою для призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" до суду надано пояснення, в яких представник третьої особи зазначив, що ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" підтримує позовні вимоги.
Ухвалою суду від 24 березня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 є батьком ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Одеського міського управління юстиції (а.с. 18).
23 грудня 2022 року ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , видано медичний висновок № 266/1, згідно якого вона має захворювання: вроджену ваду серця: комбінована вада клапана легеневої артерії з переважанням недостатності 1 ступеню (двостулковий клапан легеневої артерії). Недостатність тристулкового клапана 1-2 ступеню. Стан після радикальної операції - усунення частково аномального дренажу легеневих вен та пластики дефекту венозного синуса (31.01.2017), ПК 1 ступеню - Q22. Висновок: наявне захворювання (патлогічний стан) відповідає розділу ХІІ, пункту 1, підпункту 1.31 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 08 листопада 2001 р. № 454/471/516 (а.с. 22-23).
12 січня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років, на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 39-45).
14 березня 2023 року Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради прийнято рішення (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, з підстав відсутності медичного висновку, визначеного п. 3 Порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.12.2001 р. № 482 «Про затвердження порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років» визначено чіткий перелік закладів охорони здоров`я, які мають право встановлювати у дитини медичні показання для визнання її інвалідом віком до 18 років (а.с. 21).
Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років.
Згідно ст. 10 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» державна соціальна допомога виплачується державними підприємствами і об`єднаннями зв`язку за місцем проживання особи з інвалідністю з дитинства або батьків, усиновителів, яким призначена допомога на дітей з інвалідністю. Опікуну або піклувальнику державна соціальна допомога виплачується за місцем їх проживання. Виплата державної соціальної допомоги провадиться щомісячно за поточний місяць у встановлені місцевою державною адміністрацією строки. Призначена державна соціальна допомога виплачується особі з інвалідністю з дитинства незалежно від одержуваного нею заробітку, стипендії, аліментів або інших доходів. Державна соціальна допомога, яка призначена на дитину з інвалідністю віком до 18 років, виплачується незалежно від одержання на неї інших видів допомоги.
Відповідно до ст. 2 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» державна соціальна допомога призначається у таких розмірах, зокрема, на дітей з інвалідністю віком до 18 років - 70 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Згідно ст. 4 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» на дітей з інвалідністю державна соціальна допомога призначається на строк, зазначений у медичному висновку, який видається у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, але не більш як по місяць досягнення дитиною з інвалідністю 18-річного віку.
Відповідно до ст. 8 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» заява про призначення державної соціальної допомоги особі з інвалідністю I чи II групи, яку визнано недієздатною, а також на дитину з інвалідністю подається одним із батьків, усиновителем, опікуном або піклувальником за місцем свого проживання. До заяви про призначення державної соціальної допомоги повинні бути додані документи про вік особи з інвалідністю з дитинства або дитини з інвалідністю, а також довідка медико-соціальної експертизи або медичний висновок, видані у встановленому порядку.
Згідно ст. 9 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства або на дітей з інвалідністю віком до 18 років призначається місцевою державною адміністрацією. Заява про призначення державної соціальної допомоги розглядається місцевою державною адміністрацією не пізніше 10 днів після надходження заяви з усіма необхідними документами. Державна соціальна допомога призначається з дня звернення за її призначенням.
Відповідно до ст. 17 ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» рішення органу, що призначає державну соціальну допомогу, може бути оскаржене у відповідних органах виконавчої влади або у судовому порядку. Посадові особи, з вини яких несвоєчасно виплачується державна соціальна допомога, несуть відповідальність відповідно до закону.
Умови призначення і виплати, перелік документів, необхідних для призначення, зокрема, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства або дітям з інвалідністю віком до 18 років відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" визначає Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 79.
Згідно п. 3 Порядку № 79 призначення і виплата державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та допомоги на поховання проводяться структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад, до складу території яких входять міста обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення). Заяви про призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд, допомоги на поховання, до яких додаються необхідні документи (далі - заява з документами), приймаються органами соціального захисту населення. З 1 липня 2021 р. заяви з документами приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи. Після формування електронних справ заяви з документами у паперовій формі передаються відповідному органу соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні. Державна соціальна допомога за місцем проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) особи, яка звертається за призначенням державної соціальної допомоги (далі - заявник). Відомості щодо неотримання допомоги перевіряються органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.
Відповідно до п. 4 Порядку № 79 причина, категорія і строк, на який встановлюється відповідна категорія дітям з інвалідністю, визначаються лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я. Перелік медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, визначається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Медико-соціальні експертні комісії (далі - МСЕК) та заклади охорони здоров`я у триденний строк зобов`язані надіслати виписку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією (далі - виписка з акта огляду МСЕК) особи з інвалідністю з дитинства або медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років (далі - медичний висновок про дитину з інвалідністю) до органу соціального захисту населення за місцем проживання особи з інвалідністю з дитинства або матері (батька), усиновлювача, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, опікуна, піклувальника дитини з інвалідністю віком до 18 років (далі - законного представника дитини з інвалідністю). За згодою громадянина копія довідки до акта огляду МСЕК може бути надіслана на електронну адресу громадянина. Дані, що містяться у виписці з акта огляду МСЕК, вносяться МСЕК до централізованого банку даних з проблем інвалідності, а в разі відсутності технічної можливості виписка з акта огляду МСЕК надсилається до органу соціального захисту населення. Не пізніше ніж через 10 днів після надходження зазначених документів орган соціального захисту населення зобов`язаний надіслати письмове повідомлення особі з інвалідністю з дитинства, законному представнику дитини з інвалідністю про право на державну соціальну допомогу, умови, розмір і порядок її призначення.
Згідно п. 5 Порядку № 79 право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства та діти з інвалідністю віком до 18 років.
Відповідно до п. 6 Порядку № 79 для призначення державної соціальної допомоги заявником, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/довідка про звернення за захистом в Україні (для іноземця та особи без громадянства)/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту), подаються такі документи: заява; копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років; довідка з місця навчання із зазначенням перебування (неперебування) на повному державному утриманні.
Згідно п. 9 Порядку № 79 державна соціальна допомога (в тому числі надбавка на догляд) призначається з дня звернення за їх призначенням, якщо протягом трьох місяців подано всі необхідні документи. Якщо до заяви подано документи не в повному обсязі, орган соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняття відповідних документів із зазначенням дати їх прийняття, а також про документи, які у тримісячний строк необхідно подати (повідомлення видається/надсилається йому у паперовій або електронній формі (за наявності електронної адреси). Днем звернення за призначенням державної соціальної допомоги (в тому числі з надбавкою на догляд) вважається день прийняття заяви з документами. Якщо заява з документами надсилається засобами поштового зв`язку, то днем звернення за державною соціальною допомогою (у тому числі надбавкою на догляд) вважається дата, зазначена на відбитку календарного штемпеля. Заява розглядається не пізніше ніж через 10 днів після її надходження з документами.
Відповідно до п. 11 Порядку № 79 на дітей з інвалідністю віком до 18 років державна соціальна допомога призначається на строк, зазначений у медичному висновку про дитину з інвалідністю, який видається відповідно до Порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, затвердженого МОЗ, але не більш як по місяць досягнення дитиною з інвалідністю 18-річного віку включно. На дітей з інвалідністю віком до 18 років державна соціальна допомога призначається законному представнику дитини незалежно від того, чиї дані (прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) матері, батька, опікуна, піклувальника) зазначені у медичному висновку про дитину з інвалідністю, виданому лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я. Діти з інвалідністю віком від 16 до 18 років можуть бути отримувачами державної соціальної допомоги на себе, якщо вони набули повної цивільної дієздатності. Повна цивільна дієздатність надається особам відповідно до Цивільного кодексу України.
Згідно п. 30 Порядку № 79 рішення органу соціального захисту населення про призначення (про відмову у призначенні) державної соціальної допомоги особі з інвалідністю з дитинства, дитині з інвалідністю віком до 18 років чи надбавки на догляд за ними може бути оскаржене у відповідних органах виконавчої влади або в судовому порядку.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.12.2001 року № 482 затверджено порядок видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років.
Відповідно до п. 1, 2 Порядку № 482 показаннями для встановлення інвалідності у дітей є патологічні стани, які виникають при вроджених, спадкових, здобутих захворюваннях та після травм. Перелік медичних показань, що дають право про одержання державної соціальної допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років затверджено наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 08.11.2001 N 454/471/516, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 26.12.2001 за N 1073/6264.
Згідно п. 11, 12 Порядку № 482 медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років оформляється за підписами головного лікаря дитячого лікувально-профілактичного закладу, його заступника з медичної частини та лікуючого лікаря, завіряється круглою печаткою і в 3-денний строк направляється в орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання батьків, усиновителів, опікуна, піклувальника дитини з інвалідністю віком до 18 років. Термін дії медичного висновку встановлюється згідно зі строками, передбаченими наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 08.11.2001 № 454/471/516, та зазначається в медичному висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років.
Так, в позовній заяві позивач, крім іншого, просить суд визнати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років, на доньку ОСОБА_2 (дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ) від 12.01.2023 року та скасувати рішення (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову у призначення допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю виданого Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.
З матеріалів справи вбачається, та не заперечується відповідачем, що 12 січня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років, на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до якої було додано висновок № 266/1 від 23.12.2022 року (форма 080/о), виданий ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" (а.с. 39-45).
Згідно висновку № 266/1 від 23.12.2022 року (форма 080/о), ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має захворювання: вроджену ваду серця: комбінована вада клапана легеневої артерії з переважанням недостатності 1 ступеню (двостулковий клапан легеневої артерії). Недостатність тристулкового клапана 1-2 ступеню. Стан після радикальної операції - усунення частково аномального дренажу легеневих вен та пластики дефекту венозного синуса (31.01.2017), ПК 1 ступеню - Q22. Висновок: наявне захворювання (патлогічний стан) відповідає розділу ХІІ, пункту 1, підпункту 1.31 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 08 листопада 2001 р. № 454/471/516 (а.с. 22-23, 44-45).
При цьому, висновок № 266/1 від 23.12.2022 року (форма 080/о), виданий ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" містить підписи головного лікаря, його заступника з медичної частини та лікуючого лікаря, а також засвідчений круглою печаткою ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря".
Разом з тим, приймаючи оскаржуване рішення від 14 березня 2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради зазначено, що його прийнято з підстав відсутності медичного висновку, визначеного п. 3 Порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.12.2001 р. № 482 «Про затвердження порядку видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років» визначено чіткий перелік закладів охорони здоров`я, які мають право встановлювати у дитини медичні показання для визнання її інвалідом віком до 18 років (а.с. 21).
В той же час, відповідно до п. 3 Порядку № 482 установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років здійснюється лікарсько-консультативними комісіями (далі - ЛКК) дитячих обласних, багатопрофільних міських лікарень, спеціалізованих лікарень, диспансерів, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Української дитячої спеціалізованої лікарні "ОХМАТДИТ", Українського центру медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи, клінік науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я України та Академії медичних наук України після стаціонарного або амбулаторного обстеження.
Згідно п. 7 Порядку № 482 визнання дитини віком до 18 років інвалідом та оформлення медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (ф.080/о "Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років" додається) здійснюється лікарсько-консультативною комісією дитячого лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини після особистого огляду її та за наявності виписки з медичної карти стаціонарного хворого (ф.027/о) або консультативного висновку спеціаліста (ф.028/о), виданих після стаціонарного або амбулаторного обстеження дитини в дитячій обласній, багатопрофільній міській лікарнях, спеціалізованих лікарнях, диспансерах, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Українській дитячій спеціалізованій лікарні "ОХМАТДИТ", Українському центрі медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи або клініках науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я, Академії медичних наук України та оформлених у зазначеному порядку.
Тобто, процедура установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років та визнання дитини віком до 18 років інвалідом та оформлення медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (ф.080/о) є різними за суттю процедурами. При цьому, процедура установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років, яка здійснюється виключними лікарсько-консультативними комісіями спеціалізованих закладів охорони здоров`я, передує оформленню медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, дитячим лікувально-профілактичним закладом за місцем проживання.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Амбулаторія сімейного лікаря" проводить діяльність з медичної практики на підставі рішення про видачу ліцензії, затвердженого наказом МОЗ України від 27.09.2018 № 1758 (а.с. 74-75).
Таким чином, посилання відповідача в оскаржуваному рішенні від 14 березня 2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) на те, що відсутній медичний висновок, визначеного п. 3 Порядку № 482, є неспроможними.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 14.03.2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, прийнято необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття.
При цьому, як вбачається з вищевикладеного, протиправність дій відповідача виражається саме в прийнятті рішення про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними дій Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років, на доньку ОСОБА_2 (дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ) від 12.01.2023 року та скасування рішення (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову у призначення допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю виданого Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 14.03.2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Крім того, позивач просить суд зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років на доньку ОСОБА_2 (дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ), з дати звернення, а саме з 12.01.2023 року.
В той же час, з аналізу приписів Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 79 слідує, що вирішення питання про призначення та визначення розміру державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років відноситься до дискреційних повноважень відповідача, а тому суд дійшов висновку, що належним та достатнім способом захисту буде зобов`язання Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.01.2023 року про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 14.03.2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; зобов`язання Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.01.2023 року про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 36290160, адреса місцезнаходження: 65074, м. Одеса, вул. Косівська, 2Д), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - товариство з обмеженою відповідальністю "Амбулаторія сімейного лікаря" (код ЄДРПОУ 42354792, адреса місцезнаходження: 65122, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 8-А) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 14.03.2023 року (протокол № 15-02-03-01/511 від 14.03.2023 року) про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.01.2023 року про призначення державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю віком до 18 років на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2023 |
Оприлюднено | 25.05.2023 |
Номер документу | 111045339 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні