Рішення
від 17.05.2023 по справі 520/2378/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2023 р. справа №520/2378/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Кухар М.Д.

при секретарі судового засідання - Штангей Ю.А.,

за участю:

представника позивача - Литовченко Ю.С.,

третьої особи - Костіна О.Ю,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації "Велика Русь - Росія Україна Беларусь", третя особа: Управління Служби безпеки України в Харківській області про заборону діяльності громадської організації,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

-заборонити ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ" (Україна. 61145, Харківська обл., місто Харків, вулиця Космічна, будинок 11, квартира 100, код ЄДРПОУ 36818703) шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Службою безпеки України встановлені обставини та відомості про діяльність громадської організації, що суперечить чинному законодавству України, зокрема, статтям 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання». Члени Громадської організації «РУБ», спочатку були активними учасниками громадсько-масових акцій за федералізацію України, а згодом почали сприяти встановленню окупаційної влади на території Харківської області після вторгнення російських збройних формувань.

Ухвалою від 06.02.2023 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито провадження у справі за вищевказаним позовом та призначено розгляд справи у підготовчому засіданні.

В судове засідання призначена на 17.05.23 о 12:00 представник позивача прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

В судове засідання призначена на 17.05.23 о 12:00 представник третьої особи прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача, повідомлений судом належним чином про дату, час і місце розгляду справи у судове засідання не прибув, причини неявки не повідом, клопотань про відкладення розгляду справи не надсилав.

Правом надіслати відзив на позовну заяву не скористався.

Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За правилами пункту 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З огляду на те, що відповідач, повідомлений судом належним чином про дату, час і місце розгляду справи, не прибув у судове засідання, суд, зважаючи на думку представника позивача, вважає за можливим здійснювати розгляд справи без його участі за наявними в матеріалах справи доказами.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, зазначає наступне.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету,конституційного ладу, територіальної цілісності, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб.

До Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшов лист Управління Служби безпеки України в Харківській області (лист від 19.12.2022№ 70/5/10-1400) про заборону діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ" (далі - ГО «РУБ») з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.

З вказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів, вбачається, шо в діях ГО «РУБ» виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».

Так, надані Управлінням Служби безпеки України в Харківській області матеріали свідчать про те, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритої прямої агресії проти України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу організацій проросійської спрямованості. Було встановлено, що з використанням представників легалізованих громадських об`єднань, науково-експертного, освітянського та інформаційного середовища України формуються механізми впливу на громадську думку населення з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.

Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «РУБ», члени якої спочатку були активними учасниками громадсько-масових акцій за федералізацію України, а згодом почали сприяти встановленню окупаційної влади на території Харківської області після вторгнення російських збройних формувань.

Незважаючи на декларовані ГО «РУБ» мету, програмні цілі, керівником та одним із засновників даної громадської організації ОСОБА_1 від імені громадської організації вчиняються дії, спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

Зважаючи на відомості про діяльність ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ", що суперечить чинному законодавству України, зокрема, статтям 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання», та ураховуючи лист Служби безпеки України від 19.12.2022 № 70/5/10-1400, позивач у встановлений законом порядок звернувся до суду з позовом про заборону (примусовий розпуск) громадської організації.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.

Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Приписами абзацу 1,2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.

Відповідно до положень п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Законом України «Про громадські об`єднання» від 22 березня 2012 року № 4572-VI (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Як встановлено судом вище, до Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від від 19.12.2022№ 70/5/10-1400 щодо протиправної діяльності Громадської організації «РУБ» та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації).

З даного листа судом встановлено, що керівник ГО «РУБ» ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Обоянь Курської області, рф, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), з 2014 року як один із найактивніших у Харківській області громадських діячів проросійського спрямування, організовував публічні заходи за участі активістів підконтрольної йому організації з метою вираження протесту існуючій владі, закликав до підтримки ідеї федералізації України, створення на її території автономій в інтересах рф, що супроводжувалось масовими заворушеннями та захопленням адміністративних будівель у м. Харків.

У зв`язку із вказаною діяльністю судом першої інстанції ОСОБА_1 засуджувався за ч. 1 ст. 294 КК України («Масові заворушення») до 5 років позбавлення волі (рішенням Верховного Суду від 30.05.2019 року вирок суду першої інстанції залишено без змін).

В подальшому ОСОБА_1 виїхавши на територію рф після обміну в рамках реалізації Мирного плану Президента України, продовжував вести активну інформаційну роботу в підтримку підривної діяльності проти України.

У серпні 2022 року на тимчасово окупованій території Харківської області ОСОБА_1 окупаційною владою було призначено на посаду т.зв. «Начальника управлення государственного имушества Военно-гражданской администрации Харьковской области» (рос.) За фактом створення вказаного окупаційного органу слідчим відділом Управління відкрито кримінальне провадження № 22022220000001725 від 08.06.2022 року за ч. 2 ст. 111 КК України.

Поряд з тим, іншим засновником ГО «РУБ» ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець м. Харків, зареєстрований: АДРЕСА_2 ) на постійній основі надавалась інформаційна підтримка діяльності ОСОБА_1 , представникам окупаційних органів т.зв. «Донецької народної республіки» та «Военно-гражданской администрации Харьковской области».

На даний час ОСОБА_2 від імені руху «Великоросс» (рос., змінена назва ГО «РУБ» для використання на території рф) здійснює інформаційне висвітлення діяльності представників т.зв. «Военно-гражданской администрации Харьковской области», шо переховуються на території рф, матеріально їх забезпечує та спільно з ними приймає участь у бойовій підготовці з метою повернення на територію Харківської області і її силового захоплення.

Виходячи з системного аналізу змісту наявних у матеріалах справи доказів, суд вважає обґрунтованим висновок Служби безпеки України про ознаки порушення відповідачем статей 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону № 4572-VI.

Статтею 25 Закону № 4572-VI визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Відповідно до статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.

Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Враховуючи, що в діях громадської організації Службою безпеки України виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону (примусовий розпуск) громадської організації підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визначення у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ", суд зазначає. що позивачем не запропоновано перелік осіб кандидатури яких пропонуються для призначення до комісії з припинення (ліквідаційної комісії) громадської організації, а відтак суд позбавлений можливості призначити таку, а тому ця позовна вимога задоволенню не підлягає.

В силу пункту 2 частини другої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.

Відтак, зважаючи на встановлені обставини суд вважає за можливе допустити рішення у даній справі до негайного виконання.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про часткове задоволення адміністративного позову.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 9, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації "Велика Русь - Росія Україна Беларусь", третя особа: Управління Служби безпеки України в Харківській області про заборону діяльності громадської організації - задовольнити частково.

Заборонити ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ "ВЕЛИКА РУСЬ - РОСІЯ УКРАЇНА БЕЛАРУСЬ" (Україна. 61145, Харківська обл., місто Харків, вулиця Космічна, будинок 11, квартира 100, код ЄДРПОУ 36818703) шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності.

Рішення суду в частині задоволених позовних вимог звернути до негайного виконання.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення .

Повний текст рішення складено 22 травня 2023 року.

Суддя Кухар М.Д.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено25.05.2023
Номер документу111047556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —520/2378/23

Рішення від 17.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Рішення від 17.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні