Рішення
від 17.05.2023 по справі 160/2030/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2023 року Справа № 160/2030/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боженко Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі адміністративну справу №160/2030/23 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого князя, буд. 68, код ЄДРПОУ: 42879601) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ ВП: 44118658), відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

06 лютого 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через канцелярію надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (далі - позивач) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Справі за даним адміністративним позовом присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 160/2030/23 та у зв`язку з автоматизованим розподілом дана адміністративна справа була передана для розгляду судді Боженко Н.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2023 року вищезазначену позовну заяву залишено без руху, позивачу запропоновано усунути недоліки у встановлений судом строк.

22 лютого 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від позивача надійшло клопотання про поновлення процесуального строку та уточнена позовна заява, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658) від 16.02.2022 №3809805/42879601 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.09.2021 №460, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 42879601);

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 07.09.2021 №460, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 42879601), в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовна заява обґрунтована протиправністю рішення відповідача-1, що є предметом оскарження, виходячи з його необґрунтованості та безпідставності. Так, позивач як постачальник та Товариство з обмеженою відповідальністю «КВАРЦИТ ДМ» (далі ТОВ «КВАРЦИТ ДМ») як покупець 11.06.2021 року уклали договір поставки №11/06/21 (далі Договір поставки), за п. 1.1. якого позивач зобов`язався поставляти товар згідно Специфікацій, а покупець приймати та оплачувати такий товар в порядку та на умовах цієї угоди. 07.09.2021 року на виконання Договору поставки позивач відвантажив товар, в зв`язку з чим цією датою подав податкову накладну, реєстрацію якої відповідачем-1 спочатку було зупинено, а потім відмовлено в її реєстрації. Зазначає про протиправний характер такої відмови, посилаючись на реальність господарської операції та сталий характер своєї господарської діяльності. Вказує, що квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містила конкретний перелік документів, необхідний для реєстрації податкової накладної, а код товару, який поставлявся, відсутній у відповідному переліку кодів товарів з УКТЗЕД. Виходячи з невиконання відповідачем-1 вимог щодо обґрунтованості та вмотивованості рішення, що є предметом оскарження, просить його скасувати та зобов`язати відповідача-2 зареєструвати спірну податкову накладну для забезпечення ефективного захисту права позивача. Зазначає про використання процедури адміністративного оскарження рішення відповідача-1, однак відповідачем-2 рішенням від 15.09.2022 року у задоволенні відповідної скарги відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року продовжено позивачу строк на усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року визнано поважною причину пропуску строку звернення до адміністративного суду з цим позовом та поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» пропущений строк звернення до суду по справі №160/2030/23, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).

11 квітня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача-1 надійшов відзив, в якому відповідач проти позову заперечує. Зазначає, що позивача 17.01.2022 року включено до переліку ризикових платників податку. Також вказує на зайняття директором позивача керівних посад в 12 інших юридичних особах, наявність у позивача господарських операцій з підприємствами, що включені до переліку ризикових суб`єктів господарювання. Висновує, що сукупність вказаних обставин свідчить про існування виключно документообігу по господарським операціям для отримання податкової вигоди. Також стверджує, що зобов`язання відповідача-2 зареєструвати спірну податкову накладну являтиме собою втручання в його дискреційні повноваження.

11 квітня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача-2 надійшов відзив, в якому відповідач проти позову заперечує. Зазначає, що зобов`язання його зареєструвати спірну податкову накладну являтиме собою втручання в його дискреційні повноваження, висловлює з цього приводу доводи, тотожні доводам відповідача-1.

26 квітня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзиви відповідачів. Позивач повторно зазначає про необґрунтованість рішення, яке є предметом оскарження, наголошує на наданні ним усіх необхідних документів для реєстрації податкової накладної. Також звертає увагу на відсутність коду товару №8431 у Переліку товарів згідно з УКТЗЕД, наводить відповідну судову практику.

Згідно положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ: 42879601) зареєстроване в якості юридичної особи дата запису: 11.03.2019, номер запису: 12241020000089657. Основним видом економічної діяльності позивача є Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД: 45.31).

11 червня 2021 року між позивачем як постачальником та ТОВ «КВАРЦИТ ДМ» як покупцем укладено Договір поставки, згідно п. 1.1. якого Постачальник зобов`язується передати у власність покупцеві товар, повне найменування якого (номенклатуру, асортимент), марка, вид, сорт, кількість і вимоги до його якості вказуються в Специфікаціях (Додатках) до Договору, які є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар та оплатити його в порядку і умовах, передбачених цим договором. Пунктом 3.1. Договору поставки встановлено, що постачальник зобов`язується поставити покупцеві товар на умовах та у спосіб, зазначеними у Специфікаціях (додатках) до цього договору. Умови поставки визначаються згідно Міжнародних правил тлумачення торгових термінів Інкотермс 2010. Згідно п. 4.1. та 4.2. Договору поставки Загальна вартість договору становить суму вартостей партій товару по всіх Специфікаціях (додатках) до цього договору. Ціна кожного найменування товару, йому марки, виду, сорту, одиниці виміру, а також загальна вартість кожної партії товару вказується в Специфікації (додатках) до договору.

Відповідно до Специфікації від 11.06.2021 року №1 сторони узгодили поставку Адаптеру 332/С2438 50 шт., Зубу 332/С2437 60 шт., Пластини-кріплення 333 60 шт., Фіксатору 332/С2439 60 шт., загальна вартість 197416,68 грн, в т.ч. ПДВ: 32902,78 грн.», постачальник зобов`язаний разом з товаром надати сертифікат.

Специфікацією від 01.07.2021 року сторони узгодили поставку Міжзубового сегменту ковша А5200С 50 шт., Бокоріза 130 50 шт., загальна сума 87499,80 грн, в т.ч. ПДВ 14583,30 грн. Умови та спосіб поставки DDP Склад покупця (Дніпропетровська область, Васильківський район, смт. Васильківка, Балка Лабзунова, 1), автотранспорт, строк поставки до 30 календарних днів з дати підписання сторонами договору. Одержування ТОВ «Кварцит ДМ», умова оплати відстрочка платежу 60 календарних днів з моменту поставки та надання документів, передбачених договором, походження «YF» (Китай).

Згідно видаткової накладної від 07.09.2021 року №517 позивач видав ТОВ «Кварцит ДМ» наступний товар: Міжзубовий сегмент ковша А5200С 10 шт., Бокоріз 130 1 шт., Бокоріз 130 9 шт. Загальна сума 17500,00 грн, в т.ч. ПДВ 2916,67 грн. Товар видано щодо Договору поставки.

На підтвердження транспортування товару надано товарно-транспортну накладу №20400248115532 по заявці від 07.09.2021 року №000050833, відправник позивач, отримувач ТОВ «Кварцит ДМ», товар: Міжзубовий сегмент ковша 10 шт., Бокоріз 130 10 шт.

Згідно Додаткової угоди від 25.03.2021 року №3 до Договору про надання послуг з організації перевезення відправлень від 26.07.2019 року №282943 позивач та Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова Пошта» узгодили матрицю знижок.

Позивачем виставлено ТОВ «Кварцит ДМ» рахунок на оплату від 07.09.2021 року №665 щодо товару: Міжзубовий сегмент ковша А5200С 10 шт., Бокоріз 130 1 шт., Бокоріз 130 9 шт. Загальна сума 17500,00 грн, в т.ч. ПДВ 2916,67 грн. Товар видано щодо Договору поставки.

Позивачем 30.09.2021 року подано податкову накладну від 07.09.2022 року №460 щодо поставки: Міжзубовий сегмент ковша 10 шт., Бокоріз 10 шт., на суму 17500,00 грн, в т.ч. ПДВ 2916,67 грн.

Квитанцією від 30.09.2021 року позивача повідомлено, що реєстрація податкової накладної від 07.09.2021 року №460 зупинена з наступним обґрунтуванням: відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України реєстрації ПН/РК від 07.09.2021 №460 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди ККТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8431, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.8878%, «Р»=82166.01.

Позивачем 14.02.2022 року подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2, до якого додано 26 додатків. Вказані пояснення отримані 14.02.2022 року, що підтверджується відповідною квитанцією.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2022 року №3809805/42879601 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 07.09.2021 року №460 на суму: 17500,00 грн, з них ПДВ: 2916,67 грн. У вказаному рішенні зазначено, що воно прийнято «у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): взаємовідносини з ризиковим СГ, відсутні сертифікати відповідності (декларації виробника) та інше.

31 серпня 2022 року позивачем оскаржено зазначене рішення в адміністративному порядку до Державної податкової служби України (кількість додатків: 34), однак рішенням від 15.09.2022 року №42193/42879601/2 скаргу позивача залишено без задоволення.

Вважаючи вищевказане рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України.

Згідно підпунктів а, б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б)дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної в цій справі слугувала її відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У Додатку 3 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 1 зазначених Критеріїв (в редакції станом на момент виникнення правовідносин) визначено такі критерії ризиковості здійснення операцій: «Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС».

Також, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Пунктами 2-7 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, суд вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

В тексті рішення відповідача-1, що є предметом оскарження, не зазначено, які саме документи складені із порушенням законодавства. Окрім цього, в графі «Додаткова інформація» форма рішення передбачає вказівку «зазначити конкретні документи», на що відповідач-1 додатково вказав: «взаємовідносини з ризиковими СГ», що логічно не узгоджуються із призначенням цієї графи (назвою конкретних документів, складених із порушенням законодавства» та суперечить обраній підставі для відмові у реєстрації податкової накладної. Також відповідачем-1 вказано «відсутні сертифікати відповідності (декларації виробника», однак ані в самому рішенні, ані у відзиві відповідач не обґрунтував яким чином відсутність документів щодо якості товару впливає на реальність господарської операції, не вказав і конкретне положення Договору поставки або специфікації, за якою здійснювалася поставка, згідно яких такі сертифікати мають бути в наявності. Не деталізовано відповідачем ані у самому рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної, ані у відзиві які конкретно порушення законодавства в якому конкретно документі містилися. Разом з цим, відповідачем у цій же графі вказано «інше», що вказує на неконкретність та абстрактність цього формулювання, що не відповідає вимогам до обґрунтованості індивідуального правового акту, оскільки навіть після його ухвалення особа лишається в стані правової невизначеності щодо підстав ухвалення такого правового акту. Окрім цього, твердження «відсутні сертифікати відповідності» відповідає іншому пункту форми рішення контролюючого органу.

Більш того, змістовно підстава для відмови в реєстрації податкової накладної відрізняється від підстави зупинення її реєстрації (відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП в таблиці даних платника податку на противагу наданню платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства). Відповідно, позивач в цілому був позбавлений можливості надати достатні документи після зупинення реєстрації його податкової накладної, оскільки відмова у реєстрації накладної обґрунтована відмінними від зупинення її реєстрації підставами.

Відповідачем також не наведено заперечень щодо твердження позивача про відсутність в Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування, які подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні автоматизованого моніторингу, затвердженому Наказом Державної податкової служби України від 03.02.2020 року № 67, коду товару №8431, по якому здійснювалася операція з постачання.

Твердження відповідача про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку судом відхиляються як нерелевантні, оскільки на момент зупинення реєстрації податкової накладної (30.09.2021 року) цього рішення (від 17.01.2022) ще не існувало, а рішення про відмову в реєстрації податкової накладної обґрунтовано іншими підставами.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Вищезазначене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постановах від 14.05.2019 року у справі №817/1356/18, від 21.05.2019 року у справі № 0940/1240/18, від 03.11.2021 року у справі №360/2460/20, від 16.09.2022 року у справі № 380/7736/21 тощо.

Суд зазначає, що за відсутності конкретного переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 22.07.2019 року у справі №815/2985/18, від 05.08.2021 року у справі №816/2222/18, від 30.09.2022 року у справі №600/332/21-а.

Суд зазначає, що приписами ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постановах Верховного Суду від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/17, від 02.07.2019 року у справі №140/2160/18, від 30.09.2022 року у справі №0340/1803/18.

Окрім викладеного, в постановах Верховного Суду від 18.09.2019 року по справі №826/6528/18, від 10.04.2020 року по справі №819/330/18 наявний наступний правовий висновок: при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Суд зазначає, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідач-1 вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 30.07.2019 року у справі №200/14026/18-а, від 23.10.2019 року у справі №826/8693/18, від 03.06.2021 року у справі №822/2095/18.

Суд вважає, що відповідачами не доведено належними та допустимими доказами відповідність пунктам Критеріїв ризиковості податкової операції за вказаною податковою накладною.

Вказане свідчить про невиконання відповідачем обов`язку передбачено приписами ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 16.09.2022 року у справі №380/7736/21, від 28.06.2022 року у справі №380/9411/21.

У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Підсумовуючи викладене вище, суд дійшов до висновку, що рішення відповідача-1 від 16.02.2022 року №3809805/42879601 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо частини позовних вимог зобов`язального характеру суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, податкова накладна, реєстрацію якої зупинено, може бути зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної датою, зазначеною в такому судовому рішенні.

На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 23.05.2018 року у справі № 825/602/17, від 09.10.2020 року у справі №1840/3664/18, від 10.03.2021 року у справі №240/82/19.

Судом під час вирішення цього спору було встановлено протиправність рішення щодо зупинення реєстрації податкової накладної, в зв`язку з чим відповідач-2 не має інших варіантів поведінки під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної, окрім як зареєструвати їх.

Задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну зумовлюється необхідністю дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Враховуючи, що здійснення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відноситься до компетенції Державної податкової служби України, суд вважає за можливе зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 07.09.2021 року №460 в Єдиному реєстрі податкових накладних, в порядку встановленому законодавством.

Враховуючи зазначене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Щодо заявлених судових витрат суд зазначає наступне.

Згідно ч.1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду на суму 2684,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 03.02.2023 року №516.

Отже, відповідно до положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір за подання позову до суду в сумі 2684,00 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1, оскільки саме протиправне рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН призвело до порушення прав позивача та зумовило судовий розгляд цієї справи.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого князя, буд. 68, код ЄДРПОУ: 42879601) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ ВП: 44118658), відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 16.02.2022 року №3809805/42879601 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.09.2021 №460, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 42879601) від 07.09.2021 року №460 року, в порядку встановленому законодавством.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ ВП: 44118658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого князя, буд. 68, код ЄДРПОУ: 42879601) сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 гривні (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Боженко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено26.05.2023
Номер документу111059888
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/2030/23

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 20.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Рішення від 17.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 17.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні