Іменем України
РІШЕННЯ
17 травня 2023 року м. Чернігівсправа № 927/153/23 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., за участю секретаря судового засідання Ткачової А.Ю., розглянувши матеріали справи
за позовом: Чернігівської міської ради, вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 34339125, e-mail: gorsovet@chernigiv-rada.gov.ua,
до відповідача: Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз», вул. Франка Івана, буд. 14А, смт. Славське, Стрийський район, Львівська область, 82660, код ЄДРПОУ 31729918, e-mail: office@okko.ua,
про стягнення 958307,73 грн
Представники сторін:
позивача: Гладченко Н.Л.,
відповідача: з`явився.
В судовому засіданні на підставі ч.1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ВСТАНОВИВ:
Чернігівською міською радою подано позов до Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про стягнення безпідставно збережених коштів у сумі 958 307,73 грн за фактичне використання в період з 26.12.2017 до 23.05.2021 земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045га, за адресою: вул. Любецька, 80-а, м. Чернігів, без належних правових підстав, на якій розміщено об`єкти нерухомого майна, що належали йому на праві приватної власності.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.01.2023 справа №927/153/23 передана на розгляд судді Фесюрі М.В.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23.02.2023, 10:00. Відповідачу встановлено строк - не пізніше 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надіслати (надати) суду відзив на позовну заяву разом з усіма доказами, які підтверджують обставини. Попереджено відповідача, що у разі ненадання відзиву у встановлений строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Позивачу встановлено строк протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позовну заяву надіслати (надати) до суду відповідь на відзив відповідача із доказами направлення іншим учасникам справи. Запропоновано Позивачу, до початку підготовчого засідання, у разі наявності, надати суду додаткові документи, що стосуються предмету заявлених позовних вимог; додаткові заяви, клопотання щодо суті спору. Відповідачу запропоновано, протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив надати заперечення.
У підготовчому засіданні 23.02.2023 суд постановив ухвалу про оголошення перерви до 20.03.2023 до 10:00.
27.02.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив, у якому АТ «Концерн Галнафтогаз» заперечив проти позовних вимог. Зазначив, що за Договором купівлі-продажу від 26.06.2008 ПАТ «Концерн Галнафтогаз» придбало нерухоме майно ЗАТ «Чернігівський м`ясокомбінат» у м. Чернігів за адресою вул. Любецька, 80-А, площею 391,3 кв.м. 12.03.2015 між позивачем та відповідачем укладено Договір оренди земельної ділянки №3250, за яким відповідач прийняв в короткострокове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203) в місті Чернігові по вул. Любецькій, 80-а. Об`єкт нерухомості перебував у власності відповідача до 24.05.2021. За умовами договору орендна плата вноситься орендарем в розмірі 6,0 відсотків нормативної грошової оцінки землі, що становить: 34269,04 грн. (11,2542 грн. за 1 кв.м.) на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік, К=1,249. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Строк дії Договору до 26.12.2017 року. За зверненням відповідача рішенням Чернігівської міської ради поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203) строком до 26.10.2022. Розмір орендної плати не змінено. Проте, додаткову угоду про продовження строку дії Договору оренди земельної ділянки від 12.03.2015 №3250 сторони не уклали. Відповідач вважає, що позивачем встановлено суму орендної плати в розмірі 260244,73 грн на рік, яка відрізняється від встановленої Договором та рішенням Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року №24/ VІІ-24; та безпідставно вказано цільове призначення земельної ділянки «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі - 03.07.». Відповідач у відзиві стверджує, що в обґрунтування (розрахунку) заявленої суми позивач посилається на лист №18-25-0.36-70/109-20 від 05.06.2020 відділу Держгеокадастру у Чернігівській області, за яким нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки з кодом 03.07 становить: 2017 рік - 1424,44 грн; 2018-2021 роки - 1165,46 грн. Відтак, відповідач зазначає, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) кадастровий номер 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га для будівництва та обслуговування АЗК з цільовим призначенням: 03.07.-Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорією земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Любецька, 80-а так і не була розроблена, затверджена, спірна земельна ділянка мала цільове призначення «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», а отже цільове призначення із зазначенням коду КВЦПЗ 03.07. не може братися до уваги. Крім того, відповідач у відзиві зазначає, що позивачем не вірно застосовано коефіцієнт, позивачем не надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відомості яких є обов`язковими при визначенні орендної плати, а наведені у листі Держгеокадастру дані щодо нормативної грошової оцінки 1 кв. м земельної ділянки є узагальненими. З огляду на те, що договір оренди земельної ділянки припинив свою дію 26.12.2017, додаткових договорів щодо оренди всієї ділянки за кадастровим номером 7410100000:01: площею 0,3045 га між сторонами не укладено, а отже, відповідач вважає, що у нього відсутній обов`язок сплачувати плату за користування земельною ділянкою площею 0,3045 га (3045 кв. м.), оскільки об`єкти нерухомості, що перебували у власності відповідача займали земельну ділянку площею лише 391,3 кв.
07.03.2023 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив № 43/06-03 від 06.03.2023, у якій Чернігівська міська рада зазначає, що за істотними умовами Договору №3250 від 12.03.2015 в оренду була передана земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га, за адресою по вул. Любецька, 80-а, м. Чернігів, для будівництва та обслуговування АЗК. Договірні відносини оренди стосуються земельної ділянки проєкт землеустрою щодо якої зі зміною цільового призначення з «для будівництва та обслуговування АЗК» замість «для експлуатації нежитлової будівлі (будівлі системи зворотнього водопостачання холодильної станції)» розроблено ПАТ «Концерн Галнафтогаз» за власною ініціативою. За результатами розгляду заяви ПАТ «Галнафтогаз» від 20.09.2017 року №20-09/3 щодо пролонгації договору оренди земельної ділянки пунктом 9 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року №24/УІІ-24 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам» публічному акціонерному товариству «Концерн Галнафтогаз» поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203), строком до 26.10.2022 року, площею 0,3045 га, по вул. Любецькій, 80-а для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, встановлено розмір орендної плати на рівні 6 відсотків від нормативної грошової оцінки. Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306) та інформації органу Держгеокадастру (лист від 05.06.2020 №18-25-0,36-70/109-20, витяг від 10.08.2017 №НВ-7405201832017 з ДЗК про земельну ділянку, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.08.2017 №230 та від 11.03.2020 №624) передана в оренду АТ «Концерн «Галнафтогаз» земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:022:0203 належить до категорії земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (що відповідає коду КВЦПЗ 03.07.). Позивач зазначає, що при зверненні АТ «Концерн Галнафтогаз» до Чернігівської міської ради із заявою від 20.09.2017 року товариство надало витяг від 10.08.2017 №НВ-7405201832017 з ДЗК про земельну ділянку в якому зазначено наступні відомості про земельну ділянку, зокрема, категорія земель 7410100000:01:022:0203, Чернігівська область, м. Чернігів, вулиця Любецька, 80-а категорія земель: «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення», вид використання земельної ділянки: «Для будівництва та обслуговування АЗК», форма власності: комунальна, площа земельної ділянки 0.3045 га, та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.08.2017 №230 в якому зазначено наступні відомості про земельну ділянку - 26.12.2011 кадастровий номер 7410100000:01:022:0203, місце розташування земельної ділянки: м. Чернігів, вулиця Любецька,80-а, категорія земель : «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення». Рішенням Чернігівської міської ради від 25.06.2019 року №43/VІІ-7 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.01.2015 "Про місцеві податки" (47 сесія 6 скликання) зі змінами і доповненнями встановлено розмір орендної плати за земельні ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та експлуатації автозаправних станцій) 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок у м. Чернігові у період 2011-2017 років розраховувалася згідно з Технічною документацію з нормативної грошової оцінки земель міста станом на 01.01.2010 року, розробленою Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто», затвердженою рішенням 7 сесії 6 скликання Чернігівської міської ради від 31.03.2011. Рішенням Чернігівської міської ради від 31.03.2011 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова за станом на 01.01.2010» (7 сесія 6 скликання), яке набуло чинності з 06.04.2011, встановлено, що розрахунок розміру податку на землю та орендної плати проводиться відповідно до грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон. Рішення набуло чинності з 06.04.2011 - з моменту його оприлюднення в друкованому видані - газеті "Чернігівські Відомості". Рішення Чернігівської міської ради від 31.03.2011 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова за станом на 01.01.2010» (7 сесія 6 скликанню), втратило чинність з 01.01.2018 у зв`язку з набуттям чинності рішення Чернігівської міської ради від 26.01.2017 №15/VII-18 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова». З 17.07.2018 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 внесли зміну - значення коефіцієнта Кф: для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, або якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, встановлено в розмірі 3,0. Технічна документація на конкретну земельну ділянку, яка виготовляється на замовлення землекористувача (власника), відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель", також є джерелом інформації про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки. Позивач вважає твердження відповідача про користування меншою площею земельної ділянки, лише тією, на якій безпосередньо розташовані нежитлові будівлі, недоречними, оскільки, спір стосується користування вже сформованою земельною ділянкою.
17.03.2023 від відповідача на адресу суду надійшли додаткові пояснення у справі від 14.03.2023. У відповідь на адвокатський запит щодо отримання Чернігівською міською радою витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 7410100000:01:022:0203 за періоди 2018-2021 років ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області листом №29-25-0.5-1022/2-23 від 28.02.2023 повідомило, що такий витяг видавався 11.03.2020 року. Відповідач зазначає, що Чернігівська міська рада не отримувала витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017, 01.01.2018, 17.07.2018-01.01.2020, 01.01.2021, які є основою для нарахування орендної плати та які б підтверджували конкретну суму нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, покладених в основу обрахунків суми позовних вимог станом на 01.01.2017. 01.01.2018, 17.07.2018-01.01.2020, 01.01.2021 у позивача відсутні. У відповідь на звернення відповідача, листами ГУ ДПС у Чернігівській області №590/АП/-25-0М 3-03-14 від 01.03.2023 та №665/АП/25- 01-13-03-14 від 08.03.2023 повідомило, що за даними інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДПС, станом на 30.06.2021, 31.01.2023 та 06.03.2023 у АТ «Концерн Галнафтогаз» заборгованість з орендної плати з юридичних осіб ГКБК 18010600) по Чернігівській області (Чернігівська та Кіптівська територіальні громади) відсутня.
У підготовчому засіданні 20.03.2023 суд постановив ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та про оголошення перерви в судовому засіданні до 05.04.2023, 8:30. Суд задовольнив клопотання відповідача про долучення додаткових пояснень та доказів до матеріалів справи, оскільки вважає обґрунтованими підстави для їх залучення та причини ненадання їх у встановлені законом строки поважними.
22.03.2023 на адресу суду від відповідача надійшли заперечення у справі від 17.03.2023, у яких відповідач вважає, що договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:022:0203 припинився 26.12.2017, відносин оренди між позивачем та відповідачем у період з 27.12.2017 до 24.05.2021 не було, відповідач не використовував земельну ділянку площею 0,3045 га, оскільки нерухоме майно займало площу лише 391,3 кв.м. Відповідач наголошує, що в матеріалах справи відсутні документи, які підтверджують присвоєння земельній ділянці коду 03.07., а твердження позивача про те, що довідка, яка містить узагальнену інформацію про землі (території), яка надана органу місцевого самоврядування із витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не може бути належним доказом на обґрунтування її нормативної грошової оцінки.
30.03.2023 на адресу суду від відповідача надійшли додаткові пояснення відповідача від 28.03.2023, підписані електронним підписом. У додаткових поясненнях відповідач зазначає, що було направлено адвокатський запит від 17.03.2023 на адресу ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області з метою з`ясування форми та змісту документа, який би мав підтверджувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме інформацію щодо форми і змісту Довідки, яка містить узагальнену інформацію про землі (території) відповідно до чинного Порядку ведення Державного земельного кадастру та яка може бути доказом нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. 28.03.2023 надійшла відповідь на адвокатський запит, в якій ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області листом №29-25-0.2-1486/2-23 від 28.03.2023 повідомило, що згідно вимог пункту 179 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі-Порядок №1051), довідки з Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної впади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом. Разом з тим пунктом 180 Порядку передбачено, що назначена довідка формується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної впади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом. Разом з тим пунктом 180 Порядку передбачено, що назначена довідка формується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У відповідності до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16,05.2014 № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг» послуга з надання відомостей з Державного земельного кадастру в тому числі і довідки з Державного земельного кадастру, що містить узагальнену інформацію про землі (території) надається Державними кадастровими реєстраторами Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області у відповідності до затверджених типових інформаційних та технологічних карток затверджених наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області. Що стосується самої форми Довідки то назначена форма затверджена Порядком (додаток 41 Порядку) і формується автоматизованою системою Державного земельного кадастру. Пунктом 162 Порядку 1051 передбачено, що відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: 1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; 2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41; 3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти; 4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Так, Порядком №1051 затверджено форму довідки (роздруковану форму довідки згідно з Порядком N21051 додаємо). Згідно з затвердженою формою Довідки у відомостях про нормативну грошову оцінку земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці наявний рядок: «Нормативна грошова оцінка, гривень » Таким чином, Довідка Держгеокадастру за формою додатку 41 до Порядку №1057 містить конкретне значення (суму) нормативної грошової оцінки земельної ділянки» а не загальну довідкову інформації про розрахункові дані для подальшого самостійного обчислення органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки. На думку відповідача, Лист Відділу в м. Чернігові ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області №18-25-0.36-70/109-20 від 05.06.2020, наданий позивачем на обґрунтування нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки розрахунок, використаний позивачем в подальшому для обчислення розміру орендної плати не відповідає формі документа, на підставі якого може обраховуватися орендна плата за земельну ділянку та не є належним доказом для обґрунтування позовних вимог. Більше того, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 01.01.2018, 01.01.2019, 01.01.2020 та 01.01.2021, які взято позивачем для обрахунку розміру річної орендної плати, не підтверджена жодним належним та допустимим доказом.
У підготовчому засіданні 05.04.2023 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 28.04.2023 на 09:00. Суд прийняв додаткові пояснення з доданими до них документами для розгляду даної справи.
У судовому засіданні 28.04.2023 не прибув представник відповідача, враховуючи, що це перше судове засідання з розгляду справи по суті та для надання можливості представнику відповідача взяти участь у судовому засіданні з розгляду справи по суті суд постановив ухвалу про відкладення розгляду справи на 17.05.2023 на 09:00.
У судове засідання 17.05.2023 відповідач не прибув, поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення підтверджується отримання ухвали суду 10.05.2023, але відповідач представника в судове засідання не направив, про причини неявки не повідомив,
Враховуючи неявку відповідача, належним чином повідомленого про дату та час судового засідання, вдруге в судове засідання з розгляду справи по суті, відповідно до ч.3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається судом за відсутності відповідача.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за договором купівлі-продажу нерухомого майна від 26.06.2008 №2357 АТ «Концерн Галнафтогаз» (ВАТ «Концерн Галнафтогаз») придбало у власність у ЗАТ «Чернігівський м`ясокомбінат» будівлі системи зворотнього водопостачання холодильної станції, що знаходиться за адресою: вул. Любецька, 80-а, у м. Чернігів, реєстраційний номер 23260998.
Рішенням Чернігівської міської ради ввід 28.02.2011 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок юридичним і фізичним особам в межах м. Чернігова», надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення при умові розроблення та затвердження в установленому порядку землевпорядної документації протягом року Публічному акціонерному товариству «Концерн «Галнафтогаз» на зміну цільового призначення орендованої земельної ділянки по вул. Любецькій,80-а, замість: «для експлуатації нежитлової будівлі (будівлі системи зворотнього водопостачання холодильної станції)» - «для будівництва і обслуговування АЗК».
Рішенням Чернігівської міської ради від 31.03.2011 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова за станом на 01.01.2010» (7 сесія 6 скликання), яке набрало чинності з 06.04.2011 року, встановлено, що розрахунок розміру податку на землю та орендної плати проводиться відповідно до грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон.
Рішенням Чернігівської міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання) зі змінами та доповненнями, затверджено «Положення про плату за землю», згідно з Додатком №4. У зазначеному Додатку № 4 до рішення міської ради від 30.01.2015 визначено ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, код КВЦПЗ 03.07. визначено для земель громадської забудови, а саме: для будівництва і обслуговування будівель торгівлі.
12.03.2015 між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №3250 (далі у тексті - Договір №3250 від 12.03.2015), за умовами якого в оренду ПАТ «Концерн Галнафтогаз» передана земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га, за адресою по вул. Любецька, 80- а, м. Чернігів.
Відповідно до п.6 Договору №3250 від 12.03.2015, його укладено до 26.12.2017.
Додатками до Договору є план (схема) земельної ділянки, кадастровий план, Акт прийому-передачі та Акт визначення меж земельної ділянки в натурі, розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої приведена на 01.01.2015 року.
12.03.2015 сторонами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, переданої в короткострокову оренду, який є додатком №2 до Договору №3250 від 12.03.2015. В Акті прийому-передачі від 12.03.2015, зазначено, що земельна ділянка передається для будівництва та обслуговування АЗК.
Рішенням Чернігівської міської ради № 15/VII-18 від 26.01.2017 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова» розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова станом на 01.01.2016, виготовлену українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, Чернігівська міська рада вирішила затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова станом на 01.01.2016. Рішення набуло чинності з 01.01.2018.
За зверненням ПАТ «Галнафтогаз» №20-09/3 від 20.09.2017 щодо пролонгації договору оренди земельної ділянки пунктом 9 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року №24/УІІ-24 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам» публічному акціонерному товариству «Концерн Галнафтогаз» поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203), строком до 26.10.2022 року, площею 0,3045 га, по вул. Любецькій, 80-а для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та обслуговування АЗК). Встановлено розмір орендної плати на рівні 6 відсотків нормативної грошової оцінки.
Листом № 289/3-7 від 15.01.2020 відповідач повідомив позивача про зміну найменування, Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» на Акціонерне товариство «Концерн Галнафтогаз».
Рішенням Чернігівської міської ради від 25.06.2019 року №43/VII-7 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.01.2015 року "Про місцеві податки" (47 сесія 6 скликання) зі змінами і доповненнями (49 сесія, 53 сесія і скликання, № 3/VІІ-11, № 13/VІІ-20, № 14/VІІ-20, № 16/VІІ-2, № 19/VІІ-16, № 25/VІІ-26, № 26/VІІ-14, № 28/VІІ-21, № 29/VІІ-19, № 35/VІІ-22, № 36/VІІ-30 № 38/VІІ-5, № 40/VІІ-7, № 41/VII - 9)» та абзац 3 підрозділу 03.07. розділу 03 пункту 13.5 Положення про плату за землю (додаток 4 до рішення) викладено в наступній редакції: для земель громадської забудови з КВЦПЗ 03.07., для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та експлуатації автозаправних станцій) встановлено розмір орендної плати 12 відсотків від нормативної грошової оцінки. Рішення набрало чинності з 01.07.2019. Листом № 326/ін./208 від 20.05.2020 Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради направило АТ «Концерн Галнафтогаз» проєкт договору оренди земельної ділянки по вул. Любецькій, 80-А, який отриманий відповідачем 22.05.2020.
У відповідь листом № 163/7-9 від 28.05.2020 АТ "Концерн Галнафтогаз" повідомило Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради, що відповідно до витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки цільове призначення не визначено. А відповідно до договору оренди земельної ділянки цільове призначення земельної ділянки зазначено 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Враховуючи зазначене, АТ «Концерн «Галнафтогаз» просило надати дозвіл на внесення відомостей у Державний земельний кадастр України щодо присвоєння коду цільового призначення земельної ділянки -03.07, відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення землі», для подальшої розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі за кадастровим номером 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Любецька,80-а.
У відповідь Управління земельних ресурсів листом № 998/20/вих. від 03.07.2020 повідомило АТ «Концерн «Галнафтогаз» що після укладення договору оренди земельної ділянки з метою визначення коду цільового призначення земельної ділянки необхідно звернутися до суб`єктів господарювання, які здійснюють землевпорядні роботи. Також у листі зазначено, що у разі відмови від укладення договору оренди земельної ділянки питання нарахування суми збитків нанесених Чернігівській міській раді буде розглянуто на засіданні комісії з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками законодавства власникам землі та землекористувачам.
АТ "Концерн Галнафтогаз" звернулося до Чернігівської міської ради з листом № 466 від 15.07.2020 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі, кадастровий номер 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Любецька,80-а.
Листом № 1195/20/вих/02.08/4405/10/вх/03 від 31.08.2020 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило АТ «Концерн Галнафтогаз» про те, що питання про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки включено до проекту рішення міської ради № 55/VII, але не набрало необхідної кількості голосів і було знято з розгляду.
АТ "Концерн Галнафтогаз" звернулося до Чернігівської міської ради з листом № 583 від 14.09.2020 повторно з проханням надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі.
Листом № 1302/20/вих. від 29.09.2020 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повторно звернулося до АТ «Концерн Галнафтогаз» щодо необхідності укладення договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203), площею 0,3045га, по вул. Любецькій, 80-А та зареєструвати право оренди.
Листом № 47/ІН/2-08.01 від 28.01.2021 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради звернулося до АТ «Концерн Галнафтогаз» про сплату земельних платежів за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 26.12.2017 до 31.12.2020 у розмірі 809716,15 грн., який отриманий відповідачем 04.02.2021.
Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом №1123/ін/2-08/2021 від 12.10.2021 повідомило АТ «Концерн Галнафтогаз» про те, що комісією з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками земельного законодавства власникам землі і землекористувачам, засідання якої відбулося 29.09.2021, розглянуті матеріали про розрахунок збитків, які нанесені АТ «Концерн Галнафтогаз» Чернігівській міській раді та підлягають відшкодуванню у зв`язку використанням земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону. Земельна ділянка площею 0,3045 га, знаходиться за адресою по вул. Любецька,80-а, м. Чернігів. АТ «Концерн Галнафтогаз» запропоновано у 10-денний термін з дня надходження повідомлення розглянути його разом з актом та про результати їх розгляду інформувати у письмовій формі управління. В додаток до листа додано копію акта про визначення збитків власнику землі 3 414 від 29.09.2021 та витяг п.1.12 рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 601 від 07.10.2021 «Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам».
АТ «Концерн Галнафтогаз» звернулося до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом № 762 від 28.10.2021, у якому зазначило, що розглянувши повідомлення управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 13.10.2021 №1123/ІН/2-08 та акт про визначення збитків власнику землі за земельну ділянку, яка знаходиться за адресою м. Чернігів, вул. Любецька, 80-а просить надати розрахунок (помісячно) за період який зазначений у акті щодо визначення збитків власнику землі в особі Чернігівської міської ради № 414 від 29.09.2021.
Листом № 1407/21/вих від 10.11.2021 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради надіслало АТ «Концерн Галнафтогаз» інформацію про нарахування за актом перевірки № 414 від 29.09.2021 за період з 26.12.2017 до 23.05.2021.
АТ «Концерн Галнафтогаз» звернулося до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради з листом №857/3 від 10.12.2021 з проханням роз`яснити причини збільшення нарахувань за період січень-грудень 2019 року у порівнянні з зазначеним періодом 2018 року та просило надати витяги з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки за 2018 та 2019 роки.
У відповідь Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом № 317/22/вих від 10.02.2022 повідомило АТ «Концерн «Галнафтогаз», що орендна плата нарахована за даними нормативної грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої рішенням Чернігівської міської ради від 26.01.2017, яке набрало чинності з 01.012018 та застосовано для обрахунку за період у 2018-2021 роках. Крім того, рішенням Чернігівської міської ради від 25.06.2019, яке набуло чинності з 01.07.2019 визначено відсоткову ставку орендної плати у розмірір12 відсотків нормативної грошової оцінки.
За даними Головного управління ДПС у Чернігівській області (листи від 14.09.2020 року № 10816/10/25-01-04-03-07, від 03.08.2021 року № 2824/5/25- 01-04-01-05) АТ "Концерн Галнафтогаз" відповідно до поданих декларацій з плати за землю за 2017-2021 роки, задекларувало податкові зобов`язання за земельну ділянку ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203) площею 0,3045 га: податкова декларація з плати за землю за 2017, задекларована сума орендної плати за рік - 52053,98 грн., податкова декларація з плати за землю за 2018, задекларована сума орендної плати за рік - 52053,98 грн., податкова декларація з плати за землю за 2019, задекларована сума орендної плати за рік - 52053,98 грн., податкова декларація з плати за землю за 2020, задекларована сума орендної плати за рік - 47716,15 грн., податкова декларація з плати за землю за 2021 (з 01.01.2021 по 30.06.2021 року) - 26026,98 грн.
Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області листом № 18-25-0.36-70/109-20 від 05.06.2020 повідомило Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради дані щодо нормативної грошової оцінки 1 кв.м. земельної ділянки за адресою: м. Чернігів, вул. Любецька,80-А, кадастровий номер:7410100000:01:022:0203, з коефіцієнтами у 2017-2020 роках.
24.05.2021 року АТ "Концерн Галнафтогаз" продало об`єкт нерухомості ТОВ "Пріоритет трейдінг".
За твердженням позивача, АТ "Концерн Галнафтогаз" не забезпечено до сплати, за період з 26.12.2017 до 23.05.2021 кошти в сумі 958307,73грн., несплата коштів за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору призводить до втрати Чернігівською міською ради коштів, що стало підставою звернення з позовом до суду.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність задоволення позову у повному обсязі з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
За приписами ч. 1 ст. 122, ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Частиною першою статті 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України).
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права є предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відповідно до ч. 1 ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.
За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 04.12.2019 у справі 917/1739/17.
За приписами ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Аналогічні положення містяться у ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України.
Статтею 193 Господарського кодексу України та ст. 525 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом не допускається.
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою площею 0,3045 га, на якій ці об`єкти розміщені у період з 2017 до 2021 року.
Як встановив суд, відповідач на підставі договору купівлі-продажу№2357 від 26.06.2008 набув у власність об`єкти нерухомого майна, які розташовані за адресою: вул. Любецька,80-а у м. Чернігові, на земельній ділянці земель Чернігівської міської ради.
Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то в разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування (ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України у редакції станом на момент укладення договору купівлі-продажу).
Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини 1 статті 96 Земельного кодексу України).
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
Не вважається порушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розміщене це нерухоме майно.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на важливість принципу superficies solo cedit (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, хоча безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (див. постанови від 4 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16 (пункт 8.5), від 3 квітня 2019 року у справі № 921/158/18 (пункт 51), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (пункти 37-38)). Згідно з вказаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42)).
З урахуванням наведених приписів у разі наявності в особи права власності саме на об`єкт нерухомості відсутність підстав для поновлення договору оренди землі за частиною шостою статті 33 Закону № 161-XIV не може бути перешкодою для реалізації такою особою права користування земельною ділянкою, необхідною для обслуговування її об`єкта, а також для оформлення відповідних договірних відносин щодо цієї ділянки.
Такий правовий висновок викладений у постанові ВП ВС від 31.08.2021 року у справі № 903/1030/19.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди та недотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Аналогічна правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17.
Відповідно до частини першої статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно з вимогами частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Тобто об`єктом оренди може бути земельна ділянка, яка є сформованою як об`єкт цивільних прав.
Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка, на якій знаходяться об`єкти нерухомості, що належали на праві власності відповідачу є сформованою, їй присвоєно кадастровий номер 4110100000:01:022:0203.
12.03.2015 між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (Орендар) укладено договір оренди №3250, за умовами якого в оренду ПАТ «Концерн Галнафтогаз» передана земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:01:022:0203, площею 0,3045 га, за адресою по вул. Любецька, 80- а, м. Чернігів.
Договір укладено зі строком дії до 26.12.2017.
За зверненням ПАТ «Галнафтогаз» №20-09/3 від 20.09.2017 щодо пролонгації договору оренди земельної ділянки пунктом 9 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року №24/УІІ-24 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам» публічному акціонерному товариству «Концерн Галнафтогаз» поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:022:0203), строком до 26 жовтня 2022 року, площею 0,3045 га, по вул. Любецькій, 80-а для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та обслуговування АЗК). Встановлено розмір орендної плати на рівні 6 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проте, АТ «Концерн Галнафтогаз» не було оформлено права користування спірною земельною ділянкою, зокрема не укладено відповідного договору оренди (додаткової угоди) з Чернігівською міською радою.
24.05.2021 АТ «Концерн Галнафтогаз» продало об`єкти нерухомості, що знаходяться за адресою по вул. Любецька, 80- а, м. Чернігів ТОВ «Пріоритет трейдінг».
Таким чином, відповідач користувався земельною ділянкою, яка знаходиться під об`єктами нерухомості, та яка необхідна для їх обслуговування, без достатньої правової підстави у період з 26.12.2017 до 23.05.2021.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України). Подібне положення міститься й у статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Як встановлено судом, рішенням Чернігівської міської ради від 31.03.2011 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова за станом на 01.01.2010» (7 сесія 6 скликання), яке набрало чинності з 06.04.2011 року, встановлено, що розрахунок розміру податку на землю та орендної плати проводиться відповідно до грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон.
Рішенням Чернігівської міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання) зі змінами та доповненнями, затверджено «Положення про плату за землю», згідно з Додатком №4.
У зазначеному Додатку № 4 до рішення міської ради від 30.01.2015 визначено ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, код КВЦПЗ 03.07. визначено для земель громадської забудови, а саме: для будівництва і обслуговування будівель торгівлі.
Рішенням Чернігівської міської ради № 15/VII-18 від 26.01.2017 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова» розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова станом на 01.01.2016, виготовлену українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, Чернігівська міська рада затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова станом на 01.01.2016. Рішення набуло чинності з 01.01.2018.
Рішенням Чернігівської міської ради № 43/VII-7 від 25.06.2019 внесено зміни до рішення міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання) зі змінами і доповненнями та абзац 3 підрозділу 03.07. розділу 03 пункту 13.5 Положення про плату за землю (додаток 4 до рішення) викладено в наступній редакції: для земель громадської забудови з КВЦПЗ 03.07., для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та експлуатації автозаправних станцій) встановлено розмір орендної плати 12 відсотків від нормативної грошової оцінки. Рішення набрало чинності з 01.07.2019.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 №1011/18306) та інформації Держгеокадастру, зокрема, листа від 05.06.2020 №18-25-0.36-70/109-20, витягу від 10.08.2017 №НВ-7405201832017 з ДЗК про земельну ділянку, витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №230 від 11.08.2017 та №624 від 11.03.2020, передана в оренду АТ «Концерн «Галнафтогаз» земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:022:0203 належить до категорії земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що відповідає коду КВЦПЗ 03.07.
До Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 внесено зміни, а саме: у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, цифри « 2,0» замінено цифрами « 3,0». Значення коефіцієнта Кф: для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, або якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, встановлено в розмірі 3,0 (наказ набрав чинності через 3 місяці з дня офіційного опублікування, з 17.07.2018).
Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік.
Земельним законодавством та Податковим кодексом України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до ст. 98-103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору у справі (про що зазначено у постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі № 910/8770/19).
Витяг з технічної документації може визначати дані про нормативну грошову оцінку як на момент його видачі, так і за попередній період за умови, що така оцінка була незмінною.
У статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За змістом пункту 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Оскільки спірна земельна ділянка перебуває у комунальній власності, Чернігівська міська рада, яка представляє її власника, наділена відповідними повноваженнями щодо визначення розміру орендної плати за передачу в оренду майна, що перебуває у її володінні.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.09.2018 у справі № 920/739/17).
Відповідно до частини другої статті 20 та частини третьої статті 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
У відповідності до ст.18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводитьсярозташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.
Позивач здійснив розрахунок безпідставно збережених коштів за користування АТ «Концерн Галнафтогаз» спірною земельною ділянкою у період з 26.12.2017 до 23.05.2021 на суму 958307,73 грн., виходячи з даних про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, які містилися в інформації Держгеокадастру, зокрема, витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №230 від 11.08.2017 та №624 від 11.03.2020.
У листі №18-25-0.36-70/109-20 від 05.06.2020 відділу Держгеокадастру у Чернігівській області, зазначено, що нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки з кодом 03.07 становить: 2017 рік - 1424,44 грн; 2018-2021 роки - 1165,46 грн.
Згідно з розрахунком сума безпідставно збережених коштів внаслідок використання відповідачем спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 26.12.2017 до 23.05.2021 становить 958307,73 грн.
Враховуючи викладене вище, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що у спірний період з 26.12.2017 до 23.05.2021 без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 Цивільного кодексу України.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача безпідставно збережених грошових коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в сумі 958307,73 грн за період з 26.12.2017 до 23.05.2021.
Доказами у справі, відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами:
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів;
3) показаннями свідків (ч. 2 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно з ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Судом було вжито усіх заходів для забезпечення реалізації сторонами своїх процесуальних прав та з`ясуванні усіх питань, винесених на його розгляд.
За наведених у їх сукупності обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» (вул. Франка Івана, буд. 14А, смт. Славське, Стрийський район, Львівська область, 82660, ідентифікаційний код 31729918) на користь Чернігівської міської ради (вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код 34339125) грошові кошти в сумі 958307 грн. 73 коп. та 14374 грн. 62 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення підписаний 24.05.2023.
Суддя М.В. Фесюра
за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111077831 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Фесюра М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні