Ухвала
від 23.05.2023 по справі 293/609/21
ЧЕРНЯХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №293/609/21

Провадження № 6/293/8/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2023 рокусмт Черняхів

Черняхівський районний суд Житомирської області в складі:

головуючої судді Проценко Л.Й.

секретаря судового засідання Тишкевич К.Б.,

за участю представника заявника прокурора Богатирчук І.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт Черняхів заяву заступника керівникаКоростишівської окружноїпрокуратури Житомирськоїобласті МаксимаШевчука про замінусторони виконавчогопровадження упорядку ст.442ЦПК Україниу справі №293/609/21 за позовом Коростишівської окружної прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання недійсним наказу, скасування запису про державну реєстрацію права власності та зобов`язання повернути земельну ділянку площею 2 га

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Коростишівської окружної прокуратури Житомирської області Максим Шевчук звернувся до Черняхівського районного суду Житомирської області із заявою, відповідно до змісту якої просить замінити стягувача Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області (10002, Житомирська область, місто Житомир, вулиця Довженка, будинок 45) у виконавчому провадженні з примусового виконання рішення Черняхівського районного суду Житомирської області від 27.09.2022 по справі №293/609/21, на Черняхівську селищну раду Житомирського району Житомирської області (код ЄРДПОУ 04344156, 12301, Житомирська область Житомирський район смт Черняхів, майдан Рад, будинок 1).

В обґрунтування заяви вказує, що рішенням Черняхівського районного суду від 27.09.2022 у справі № 293/609/21 задоволений позов прокурора Коростишівської окружної прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_1 , ГУ Держгеокадастру у Житомирській області про визнання недійсним наказу, скасування запису про державну реєстрацію права власності та зобов`язання повернути земельну ділянку площею 2 га на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, яка розташована за межами населених пунктів Салівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області. Рішення суду набрало законної сили 28.10.2022. Черняхівським районним судом 29.12.2022 видано виконавчий лист, де стягувачем є Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області. На час пред`явлення позову прокурором 12.03.2021 у позовних вимогах визначено Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, як орган уповноважений державою на здійснення відповідних функцій державного контролю, реалізації функцій власника державних земель у спірних правовідносинах, на користь якого необхідно повернути земельну ділянку. Саме тому прокурором поставлено вимогу щодо повернення державі земельної ділянки.

Проте,з часуподачі позову,чинне законодавствоу сферіземлекористування зазналосуттєвих змін,згідно якихповноваження розпорядника землями державної власності в особі Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області спірною земельною ділянкою перейшли до Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, яка на підставі п. 24розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України, набула права володіння, користування та розпорядження нею, в тому числі право на її витребування, а тому стала представником державних інтересів у даних земельних відносинах. Тому з метою гарантування належного виконання судового рішення, просив замінити стягувачаГоловне управління Держгеокадастру в Житомирській області на Черняхівську селищну раду Житомирського району Житомирської області.

Представник заявника - прокурор Коростишівської окружної прокуратури в судовому засіданні заяву підтримала з викладених у ній підстав, просила таку заяву задовольнити. Також просила долучити до матеріалів справи копію постанови про відкриття виконавчого провадження за виконавчим листом, виданим Черняхівським районним судом Житомирської області 29.12.2022 у справі №293/609/21.

Інші учасники справи в судове засідання не з`явились.

Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області на електронну адресу суду направило клопотання, до змісту якого просить розглядати заяву прокурора про заміну сторони виконавчого провадження у відсутності повноважного представника, проти задоволення заяви не заперечує.

ОСОБА_1 про причини неявки не повідомив, хоча і був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.

Відповідно до положень ч.3ст.442ЦПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Вивчивши заяву, додані до неї документи та перевіривши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.

27.09.2022рішенням Черняхівськогорайонного судуЖитомирської області позов Коростишівської окружної прокуратуриЖитомирської обласноїпрокуратури вінтересах держави до Головногоуправління Держгеокадаструу Житомирськійобласті, ОСОБА_1 про визнання недійсним наказу, скасування запису про державну реєстрацію права власності та зобов`язання повернути земельну ділянку площею 2 га задоволено та ухвалено:

«Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 25.03.2020 №6-3434/14-20-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 2 га (кадастровий номер 1825687000:04:000:0068), що знаходиться за межами населених пунктів Салівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про право власності № 36170625 на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 1825687000:04:000:0068 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2065649918256), власником якої є ОСОБА_1 .

Зобов`язати ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 1825687000:04:000:0068) для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Салівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області.

Стягнути зГоловного управлінняДержгеокадастру уЖитомирській області,код ЄДРПОУ39765513,місцезнаходження:вул.Довженка,45,м.Житомир,10002,та ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ,місце проживання: АДРЕСА_1 ,на користьЖитомирської обласноїпрокуратури,понесений судовий збіру розмірі по3972,50гривень ізкожногона розрахунковий рахунок UA5901720343110001000011049, МФО 820172, ДКСУ м. Київ, код ЄДРПОУ 02909950 (а.с. 95-104).

Рішення не змінено та не скасовано, набрало законної сили 28.10.2022.

29.12.2022 Черняхівськимрайонним судомЖитомирської областівидано виконавчийлист звиконання вказаногорішення(справа №293/609/21, провадження №2/293/125/2022). Стягувачем за вказаним виконавчим листом є Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (а.с.106).

26.01.2023 постановою державного виконавця Житомирського відділу державної виконавчої служби у Житомирському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) відкрито виконавче провадження № 70846941 за виконавчим листом, виданим 29.12.2022 Черняхівським районним судом Житомирської області (Справа №293/609/21 Провадження №2/293/125/2022(а.с.140) .

Відповідно до положень ст.ст.2,3,27Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою факту набуття речових прав на нерухоме майно шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Зокрема, однією з підстав державної реєстрації права власності на нерухоме майно є рішення суду, яке набрало законної сили, щодо права власності на це майно (пункт 9 частини першоїстатті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень») передбачає проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав.

Згідно положень ст. 31-1 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" реєстраційні дії на підставі судових рішень проводяться виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником.

У той же час,постановою КабінетуМіністрів Українивід 09листопада 2016року №806«Про внесеннязмін додеяких постановКабінету МіністрівУкраїни зпитань державноїреєстрації» встановлено, що до запровадження інформаційної взаємодії між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Єдиним державним реєстром судових рішень, а також у разі проведення реєстраційних дій на підставі рішень судів, що набрали законної сили до запровадження такої взаємодії, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на підставі рішень судів проводиться за зверненням заявника з дотриманням вимог, установлених пп.1 п.2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захист прав власності».

Тобто, на сьогодні реєстрація права власності на нерухоме майно на підставі судового рішення про витребування майна проводиться за заявою його власника.

З урахуванням змін у земельному законодавстві та завершення реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади України, на даний час відсутні підстави для повернення спірної ділянки за рішенням суду на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області.

Пунктом 58 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 18 квітня 2021 року, внесено зміни у п.24розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України.

Відповідно до вказаних змін з дня набрання чинності цим пунктом (тобто з 27 травня 2021 року) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім певних виключень, зазначених в цій нормі. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Крім цього, розпорядженням КМУ від 12 червня 2020 р. № 711-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Житомирської області», і відповідно до якого Салівська сільська рада Черняхівського району Житомирської області, в межах території якої була розташована спірна земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 1825687000:04:000:0068, увійшла до складу Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області.

Таким чином Черняхівська селищна рада Житомирського району Житомирської області є правонаступником всіх прав та обов`язків Салівської сільської ради та відповідно розпорядником спірної земельної ділянки, яка підлягає поверненню.

Відповідно дост. 55 ЦПК Україниу разі смерті фізичної особи, припинення юридичної особи, заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.

Згідно положень ч.ч. 1, 2, 5ст. 442 ЦПК Україниу разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована сторона), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

За приписами частини п`ятої статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Відповідно до усталеної практики Верховного Суду заміна сторони у відносинах, щодо яких виник спір (процесуальне правонаступництво) можлива на будь-якій стадії адміністративного процесу, як на стадії розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа, і відбувається виключно за відповідним рішенням суду, а не державного виконавця (що стосується заміни сторони виконавчого провадження), незалежно від того виданий судом виконавчий лист на момент звернення із заявою про правонаступництво та чи пред`явлений він (виконавчий лист) до примусового виконання.

Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24 квітня 2018 року у справі №2а/0612/649/11, від 03 травня 2018 року у справі №2-а-1864/10, від 13 грудня 2018 року у справі №2-а-1710/11, від 29 січня 2020 року у справі №815/1303/17, і Суд не вбачає підстав для відступу від неї.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11 жовтня 2019 року у справі №812/1408/16 зазначив таке:

«Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі».

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).

У справі, що розглядається, відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися землями і, як наслідок - процесуальне правонаступництво у справі.

Згідно з матеріалами справи місце розташування земельної ділянки площею 2 га кадастровий номер 1825687000:04:000:0068, за межами населених пунктів на території Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, у зв`язку з чим на спірні правовідносини поширюється дія положення пункту 24 розділу Х «Перехідні положення Земельного кодексу України».

Як зазначалося вище земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Таким чином, відповідно до пункту 24 розділу Х «Перехідні положення Земельного кодексу України» спірна земельна ділянка перейшла у комунальну власність Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області.

Оскільки у спірних відносинах відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися землями, а отже є і підстави для процесуального правонаступництва.

Зважаючи на вищевикладене та те, що виконавче провадження по виконавчому листу в справі №293/609/21,провадження №2/293/125/2022 не закінчено, правовідносини згідно вимог чинного законодавства дозволяють правонаступництво, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для заміни сторони виконавчого провадження у цій справі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.258-260,442 ЦПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Заяву заступника керівника Коростишівської окружної прокуратури Житомирської області Максима Шевчука про заміну сторони виконавчого провадження у порядку ст. 442 ЦПК України у справі №293/609/21 задовольнити.

Замінити стягувача Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області (10002, Житомирська область, місто Житомир, вулиця Довженка, будинок 45) у виконавчому провадженні з примусового виконання рішення Черняхівського районного суду Житомирської області від 27.09.2022 по справі №293/609/21, на Черняхівську селищну раду Житомирського району Житомирської області (код ЄРДПОУ 04344156, 12301, Житомирська область Житомирський район смт Черняхів, майдан Рад, будинок 1).

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Ухвали, що постановлені судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, набирають законної сили з моменту їх підписання суддею (суддями).

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Житомирського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її проголошення або складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на ухвалу суду якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали.

Повний текст ухвали виготовлений та підписаний 25.05.2023.

Суддя Людмила ПРОЦЕНКО

СудЧерняхівський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення23.05.2023
Оприлюднено26.05.2023
Номер документу111084615
СудочинствоЦивільне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —293/609/21

Ухвала від 23.05.2023

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Проценко Л. Й.

Ухвала від 23.05.2023

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Проценко Л. Й.

Ухвала від 08.05.2023

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Проценко Л. Й.

Ухвала від 30.03.2023

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Бруховський Є. Б.

Рішення від 27.09.2022

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Бруховський Є. Б.

Ухвала від 10.11.2021

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Бруховський Є. Б.

Ухвала від 14.04.2021

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Бруховський Є. Б.

Ухвала від 17.03.2021

Цивільне

Черняхівський районний суд Житомирської області

Бруховський Є. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні