Рішення
від 23.05.2023 по справі 340/2156/21
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2023 року м. Кропивницький Справа №340/2156/21

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до відповідача: Великосеверинівської сільської ради

про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Великосеверинівської сільської ради про:

- визнання протиправним та скасування рішення Великосеверинівської сільської ради від 27.01.2021 №213 «Надати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки зі зміною цільового призначення з «(А 01.13) для іншого сільськогосподарського призначення» у «(А 01.03) для ведення особистого селянського господарства», за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007, площею 2,0 га з них: 2,0 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ А 01.03), із земель комунальної власності, земель сільськогосподарського призначення, пасовища, на території Великосеверинівської сільської ради, Кропивницького району, Кіровоградської області»;

- визнання протиправним та скасування рішення Великосеверинівської сільської ради від 25/03/2021 №472 «Відмовити гр. ОСОБА_1 у задоволенні заяви від 24.02.2021 року №Г-47»;

- зобов`язання Великосеверинівської сільської ради задовільнити заяву ОСОБА_1 від 24.02.2021 року №Г-47 «Про усунення порушення порядку набуття і реалізації права на землю» та вжити заходів щодо оформлення його права на отримання у власність земельної ділянки площею 2,0 га кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 для ведення особистого селянського господарства.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатом розгляду заяви від 15.05.2020 р. №914/05-30 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га» Великосеверинівська сільська рада 22.05.2020 р. прийняла рішення №1494, яким надано дозвіл Великосеверинівській сільській раді на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 2,1315 га, кадастровий номер 35225864000:02:000:3090 та №1499, яким відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства шляхом зміни цільового призначення, площею 2,1315 га, кадастровий номер 35225864000:02:000:3090 в зв`язку з тим, що земельна ділянка є сформованою та площа якої перевищує норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. На підставі рішення №1494 від 22.05.2020 р. за заявою сільської ради була виготовлена технічна документація щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 35225864000:02:000:3090, в результаті чого була сформована земельна ділянка кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 з видом використання «(А01.13) для іншого сільськогосподарського призначення». Позивач вважає, що прийняттям даного рішення та при замовленні технічної документації щодо поділу земельної ділянки без зміни виду використання земельної ділянки сільська рада унеможливила передачу її позивачу та порушила право ОСОБА_1 на отримання у власність земельної ділянки у встановленому законом порядку. 27.01.2021 р. сесія Великосеверинівської сільської ради прийняла рішення №213, яким надала дозвіл гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки зі зміною цільового призначення з «(А01.13) для іншого сільськогосподарського призначення» у «(А01.03) для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007, площею 2,0000 га, з них: 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ А01.03), із земель комунальної власності, земель сільськогосподарського призначення, пасовища, на території Великосеверинівської сільської ради, Кропивницький район, Кіровоградська область. Позивач вважає таке рішення протиправним, оскільки воно порушує встановлений порядок передачі та набуття ним права на земельну ділянку. Позивач наголошує на тому, що передача у власність сформованої шляхом поділу земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 повинна проводитися саме за технічною документацією на підставі якої вона була сформована так, як цільове призначення землі (категорія землі) не змінюється, а необхідно змінити тільки вид використання. Позивач звернувся до Великосеверинівської сільської ради із заявою від 24.02.2021 р. №Г-47 «Про усунення порушення порядку набуття і реалізації права на землю та передачу йому у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» у якій просив: внести зміни та доповнення до рішення Великосеверинівської сільської ради « 1494 від 22.05.2020 р., пункт 1 доповнити текстом «Змінити код КВЦПЗ з А01.13 для іншого сільськогосподарського призначення на А01.03 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки розміром 2,0 га, яка буде отримана шляхом поділу; прийняти відповідне рішення та у порядку передбаченому ст.31 Закону України «Про землеустрій» внести відповідні зміни до технічної документації з землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 2, 1315 га, кадастровий номер 3522586400:02:000:3090», а саме змінити код КВЦПЗ з А0113.для іншого сільськогосподарського призначення на А01.03 для ведення особистого селянського господарства» земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 отриманої в результаті поділу; після погодження та затвердження змін до документації із землеустрою передати ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства. За результатом розгляду даної заяви Великосеверинівська сільська рада 25.03.2021 р. прийняла рішення №472, яким відмовила гр. ОСОБА_1 у задоволенні заяви від 24.02.2021 р. №Г-47 у зв`язку з тим, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні без зміни їх цільового призначення, здійснюються з-а технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства. Позивач вважає, що наведені у рішенні сільської ради підстави відмови у задоволенні заяви такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.

Відповідачем відзив на позов не подано.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.53).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.06.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.58-59).

08.07.2021 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.64).

Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.

Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Великосеверинівської сільської ради із заявою від 15.05.2020 р. про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га із зміною цільового призначення з «для іншого сільськогосподарського призначення» на «для ведення особистого селянського господарства» із кадастровим номером 3522586400:02:000:3090 на території старостинського Оситняжського округу (а.с.43).

Рішенням сорок четвертої сесії восьмого скликання Великоандрусівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 22.05.2020 р. №1499 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності на території Великосеверинівської сільської ради» за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 надано дозвіл Великосеверинівській сільській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,1315 га, кадастровий номер 3522586400:02:000:3090 (а.с.15, 44).

Окрім того, рішенням сорок четвертої сесії восьмого скликання Великоандрусівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 22.05.2020 р. №1494 «Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства шляхом зміни цільового призначення гр. ОСОБА_1 » за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 відмовлено гр. ОСОБА_1 у надані дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства шляхом зміни цільового призначення, площею 2,1315 га, кадастровий номер 3522586400:02:000:3090 в зв`язку з тим, що земельна ділянка є сформованою та площа якої перевищує норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам (а.с.45).

На підставі рішення сорок четвертої сесії восьмого скликання Великоандрусівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 22.05.2020 р. №1499 Великосеверинівською сільською радою замовлено виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,1315 га, кадастровий номер 3522586400:02:000:3090.

Приватним підприємством «І-Експерт-Сервіс» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки Великосеверинівській сільській раді для іншого сільськогосподарського призначення (код КВЦПЗ 01.13) площею 2,1315 га на території Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.11-37).

Рішенням другої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 28.12.2020 р. №165 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок для іншого сільськогосподарського призначення на території Великосеверинівської сільської ради» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок для іншого сільськогосподарського призначення (код КВЦПЗ-А.01.03) загальною площею 2,1315 га на території Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

У результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 3522586400:02:000:3090 сформовано, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 3522586400:02:000:6007 площею 2,0000 га із цільовим призначенням 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення (а.с.38-42).

Рішенням четвертої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 27.01.2021 р. №213 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства зі зміною цільового призначення гр. ОСОБА_1 на території Великосеверинівської сільської ради» за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 , надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки зі зміною цільового призначення з «(А 01.13) для іншого сільськогосподарського призначення» у «(А 01.03) для ведення особистого селянського господарства», за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007, площею 2,0000 га з них: 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ А 01.03), із земель комунальної власності, земель сільськогосподарського призначення, пасовища, на території Великосеверинівської сільської ради, Кропивницький район, Кіровоградська область (а.с.48).

ОСОБА_1 звернувся до Великосеверинівської сільської ради із заявою від 24.02.2021 р. №Г-47 про внесення зміни та доповнення до рішення Великосеверинівської сільської ради №1494 від 22.05.2020 р., пункт 1 доповнити текстом «Змінити код КВЦПЗ з А01.13 для іншого сільськогосподарського призначення на А01.03 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки розміром 2,0 га, яка буде отримана шляхом поділу; прийняття відповідного рішення та у порядку передбаченому ст.31 Закону України «Про землеустрій» внести відповідні зміни до технічної документації з землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 2,1315 га кадастровий номер 3522586400:02:000:3090, а саме: змінити код КВЦПЗ з А01.13 для іншого сільськогосподарського призначення на А01.03 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 отриманої в результаті поділу; після погодження та затвердження змін до документації із землеустрою передати заявнику у приватну власність земельну ділянку кадастровий номер 3522586400:02:000:6007 площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства (а.с.46-47).

Рішенням шостої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 25.03.2021 р. №472 «Про відмову гр. ОСОБА_1 » відмовлено гр. ОСОБА_1 у задоволенні заяви від 24.02.2021 року №Г-47 у зв`язку з тим, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні без зміни їх цільового призначення, здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарств (а.с.49).

У межах даної справи позивачем оскаржуються рішення четвертої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 27.01.2021 р. №213 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства зі зміною цільового призначення гр. ОСОБА_1 на території Великосеверинівської сільської ради» та рішення шостої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 25.03.2021 р. №472 «Про відмову гр. ОСОБА_1 ».

Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до п.«б» ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

З огляду на ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

При цьому, відповідно до змісту пп.«в» ч.3 ст.116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

На підставі п.«б» ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 гектара.

Відповідно до ч.ч.6, 7 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Згідно з ч.ч.1-5 ст.791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Частиною 6 статті 791 Земельного кодексу України визначено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

У розумінні статті 1 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 р. №857-ІV документація із землеустрою (землевпорядна документація) затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель тощо; проект землеустрою сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; технічна документація із землеустрою сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Частиною 1 статті 25 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

З огляду на п.п.«ґ», «й» ч.2 ст.25 Закону України «Про землеустрій» видами документації із землеустрою є: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Отже, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.

Згідно із земельним законодавством способами формування земельної ділянки, є, у порядку відведення земельної ділянки із земель державної, комунальної власності (за відсутності на даній частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок), шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки. На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, оскільки ч.2 ст.79 Земельного кодексу України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.

Таким чином, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. Натомість, коли йдеться про формування земельної ділянки з частини вже сформованого земельного масиву, що має кадастровий номер, її відведення відбувається на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Як встановлено судом, позивач звертався до відповідача щ метою набуття у власність сформованої земельної ділянки (кадастровий номер 3522586400:02:000:6007). Така земельна ділянка була сформована внаслідок поділу земельної ділянки із кадастровим номером 3522586400:02:000:3090 на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки Великосеверинівській сільській раді для іншого сільськогосподарського призначення (код КВЦПЗ 01.13) площею 2,1315 га на території Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Частиною 1 статті 19 Земельного кодексу України визначений перелік категорій земель України за основним цільовим призначенням.

Частиною1 статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Згідно з ч.5 ст.20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. №548, чинним на час виникнення спірних правовідносин, затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель.

Відповідно до пунктів 1.2, 1.3, 1.4 розділу І Класифікації видів цільового призначення земель код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.

КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів.

КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Відповідно до розділу ІІ Класифікації видів цільового призначення земель у межах Секції А (землі сільськогосподарського призначення) визначалися такі підрозділи: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; 01.02 для ведення фермерського господарства; 01.03. для ведення особистого селянського господарства; 01.04 для ведення підсобного сільського господарства; 01.05 для індивідуального садівництва; 01.06 для колективного садівництва; 01.07 для городництва; 01.08 для сінокосіння і випасання худоби; 01.09 для дослідних і навчальних цілей; 01.10 для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; 01.11 для надання послуг у сільському господарстві; 01.12 для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції; 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення; 01.14 для цілей підрозділів 01.01 01.13 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Земельна ділянка з кадастровим номером 3522586400:02:000:6007 за категорією відноситься до земель сільськогосподарського призначення, вид використання 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення (а.с.38). Натомість позивач звернувся до відповідача щодо набуття у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03).

Частиною 2 статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 р. №3613-VI, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:

а) щодо категорії земель:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення;

на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель;

б) щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);

на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Таким чином, зміна цільового призначення земельної ділянки може відбуватись на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок.

З огляду на правовий висновок Верховного Суду викладений у постановах від 16.07.2020 р. у справі №802/1447/17-а, від 31.07.2019 р. у справі №806/5308/15, від 04.05.2020 р. у справі №802/1539/17-а, від 16.07.2020 р. №802/1447/17-а, від 04.05.2022 р. у справі №802/1446/17-а, від 15.02.2023 р. у справі №420/23446/21, проект землеустрою та подальша відповідна процедура необхідні лише у разі:

1) переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної статтею 19 Земельним кодексом України, в іншу;

2) зміни виду використання земельної ділянки в межах земель оборони;

3) зміни виду використання земельної ділянки в межах земель сільськогосподарського призначення (окрім наданих для ведення особистого селянського господарства, які можуть використовуватись також для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення).

Судом встановлено, що сформована земельна ділянка з кадастровим номером 3522586400:02:000:6007 за своїм цільовим призначенням відноситься до земель сільськогосподарського призначення, а тому відповідно до ч.2 ст.21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та вищевказаного висновку Верховного Суду, зміна виду використання земельної ділянки з 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення на 01.03 для ведення особистого селянського господарства здійснюється на підставі проекту землеустрою.

Також суд враховує, що земельна ділянка з кадастровим номером 3522586400:02:000:6007 із кодом КВЦПЗ 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення була сформована на підставі технічної документації із землеустрою внаслідок поділу земельної ділянки із кадастровим номером 3522586400:02:000:3090, а тому така технічна документація не може бути підставою для зміни виду використання земельної ділянки.

Стосовно посилання позивача на необхідність внесення Великосеверинівською сільською радою змін до рішення сорок четвертої сесії восьмого скликання Великоандрусівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 22.05.2020 р. №1499 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності на території Великосеверинівської сільської ради», суд зазначає, що за своєю правовою природою таке рішення є індивідуальним актом (п.19 ч.1 ст.4 КАС України), дія якого вичерпана виконанням (розробкою технічної документації та її затвердженням), що унеможливлює внесення до нього змін.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення четвертої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 27.01.2021 р. №213 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства зі зміною цільового призначення гр. ОСОБА_1 на території Великосеверинівської сільської ради» та рішення шостої сесії восьмого скликання Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 25.03.2021 р. №472 «Про відмову гр. ОСОБА_1 » винесені відповідачем правомірно, у межах повноважень та у спосіб визначений законодавством. При цьому зазначення у рішеннях про зміну цільового призначення земельної ділянки замість виду використання земельної ділянки не змінює правильності висновків Великосеверинівської сільської ради щодо необхідності розроблення проекту землеустрою.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню повністю.

Беручи до уваги, що у задоволенні позову відмовлено, то відповідно до ст.139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат понесених позивачем. Натомість відповідачем не надано доказів понесення судових витрат у даній справі.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Г Великосеверинівської сільської ради (с. Велика Северинка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Миру, 1, ЄДРПОУ 04365164) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду 23 травня 2023 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111103849
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/2156/21

Рішення від 23.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні