Постанова
від 26.05.2023 по справі 344/12544/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/12544/22

Провадження № 3/344/73/23

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2023 року м.Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого судді Болюк І.І.,

з участю: секретаря судового засідання Пилипів М.В.,

прокурора Когута В.В.,

захисника Гусака М.М.,

правопорушника ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Івано-Франківську матеріали справи про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя АДРЕСА_1 , директора Вищого професійного училища №13, реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , за ч.1, ч.2 ст.172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення,-

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до розпорядження Івано-Франківського міського голови від 26.08.2021 №265/1-С Про призначення в.о. директора ОСОБА_1 ОСОБА_1 призначено виконуючим обов`язків директора Вищого професійного училища №13 з 28.08.2021 до призначення керівника згідно чинного законодавства.

Розпорядженням Івано-Франківського міського голови від 19.11.2021 №328/1-С Про переведення ОСОБА_1 ОСОБА_1 з 23.11.2021 року переведено на посаду директора Вищого професійного училища №13.

Згідно витягу з системи аналітики відкритих даних Clarity Project Вище професійне училище №13 є державною власністю засновником якого є Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (ЄДРПОУ 37536162).

Відповідно до Статуту ВПУ №13 та контракту з керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти міста Івано-Франківська від 23.11.2021 ОСОБА_1 наділений організаційно-розпорядчими, адміністративно-господарськими функціями та підзвітний Департаменту освіти і науки Івано-Франківської міської ради.

За таких обставин, згідно п.п.а п.2 ч.1 ст. 3 ЗУ Про запобігання корупції, ОСОБА_1 є суб`єктом на якого поширюється дія цього Закону, як на посадову особу юридичної особи публічного права.

Управлінням стратегічних розслідувань в Івано-Франківській області Департаменту стратегічних розслідувань НП України направлено лист №1953/55/108/01-2022 від 12.09.2022 до ВПУ №13, щодо отримання інформації відносно директора ВПУ №13 ОСОБА_1 , який зареєстрований у ВПУ №13 за вх.№373 від 16.09.2022.

19.09.2022 ОСОБА_1 від імені ВПУ №13 підписав та направив лист №167/09 від 19.09.2022 щодо надання запитуваної інформації відносно себе.

Відповідно до листа Департаменту освіти і науки Івано-Франківської міської ради від 27.09.2022 №23/48-14/434 від директора ВПУ №13 ОСОБА_1 протягом вересня 2022 року повідомлень щодо виникнення конфлікту інтересів відповідно до 28 ЗУ Про запобігання корупції не надходило.

Із вищенаведеного вбачається, що у директора ВПУ №13 ОСОБА_1 наявний реальний конфлікт інтересів, у зв`язку з чим він вчинив адміністративні правопорушення, пов`язані з корупцією, відповідальність за які передбачена ч.1 ст.172-7 КУпАП, а саме, неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів; та ч.2 ст. 172-7 КУпАП вчинення дій та прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

Крім цього, ОСОБА_1 від імені ВПУ №13 підписав наказ №13 від 17.09.2021 року №157/1 Про виплати щорічної грошової винагороди, згідно якого за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов`язків виплатив грошову винагороду працівникам ВПУ №13, в тому числі собі особисто в розмірі 6 600,00 грн.

Відповідно до листа ВПУ №13 від 20.09.2022 №169/09 в період з 01.01.2021 по даний час ОСОБА_1 не повідомлялось вищестояще керівництво щодо виникнення конфлікту інтересів відповідно до ст. 28 ЗУ Про запобігання корупції при прийнятті вищезазначеного наказу. Згідно листа Департаменту освіти і науки Івано-Франківської міської ради від 27.09.2022 №23/48-14/434 від ОСОБА_1 протягом 2021 року повідомлень щодо виникнення конфлікту інтересів відповідно до 28 ЗУ Про запобігання корупції не надходило.

Із вищенаведеного вбачається, що у в.о.директора ВПУ №13 ОСОБА_1 наявний приватний інтерес зумовлений особистою зацікавленістю в отриманні прибутку, у зв`язку з чим він вчинив адміністративні правопорушення, пов`язані з корупцією, відповідальність за які передбачена ч.1 ст.172-7 КУпАП, а саме, неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів; та ч.2 ст. 172-7 КУпАП вчинення дій та прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

В судовому засіданні ОСОБА_1 повідомив, що працює у ВПУ №13 з 1985 року, обіймаючи різні посади. Згідно Статуту ВПУ №13 він, як в.о. директора та директор був наділений організаціно-розпорядчими й адміністративно-господарськими функціями та підзвітний вищестоячому органу Департаменту освіти і науки Івано-Франківської міської ради. Вважає, що звинувачення його у вчиненні адміністративних правопорушень, пов`язаних з корупцією є безпідставним та необгрунтованим, оскільки, наказ №157/1 від 17.09.2021 року Про виплату щорічної грошової винагороди, в який помилково було внесено його прізвище, він підписав з необережності, не перевіряючи його змісту. Однак, грошову винагороду в розмірі 6 600,00 грн. йому було виплачено не на підставі його наказу, а згідно наказу Департаменту освіти і науки №436 від 20.09.2021 року. Що стосується надання відповідей на запити Управління стратегічних розслідувань в Івано-Франківській області Департаменту стратегічних розслідувань НП України, то ним було надано копії документів, розпорядником яких він був, як в.о. директора та директор. Таким чином, в його діях не вбачається реального конфлікту інтересів, а тому і підстав для повідомлення про наявність реального конфлікту інтересів під час прийняття зазначених рішень у нього не було.

Захисник ОСОБА_1 - адвокат Гусак М.М. в судовому засіданні заперечив проти притягнення його підзахисного до адміністративної відповідальності на підставі протоколів від 30.09.2022 року, складених Управлінням стратегічних розслідувань в Івано-Франківській області Департаменту стратегічних розслідувань НП України про вчинення ОСОБА_1 адміністративних правопорушень, пов`язаних з корупцією на підставі ч.1, 2 ст.172-7 КУпАП, вважає їх незаконними, необгрунтованими, просив провадження у справі закрити за відсутністю в діях його підзахисного складу адміністративного правопорушення.

Прокурор Когут В.В. в судовому засіданні просив визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративних правопорушень, пов`язаних з корупцією, передбачених ч.1, ч.2 ст. 172-7 КУпАП та призначити покарання в межах санкцій із застосуванням ст. 36 КУпАП.

Свідок ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснила, що працює на посаді головного бухгалтера ВПУ №13, а ОСОБА_1 є її керівником. У вересні 2022 року з Департаменту освіти їй повідомили про проект наказу щодо розміру щорічної грошової винагороди для всіх працівників училища, в тому числі і для ОСОБА_1 . Щодо ОСОБА_1 , то така винагорода йому виплачувалась на підставі наказу Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради №436 від 20.09.2021 року. Незважаючи на те, що бухгалтер училища ОСОБА_3 , при підготовці наказу №157/1 від 17.09.2021 року помилково внесла прізвище ОСОБА_1 у список працівників, які претендують на отримання щорічної грошової винагороди, така грошова винагорода для ОСОБА_1 виплачувалась саме на підставі вищенаведеного наказу Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради.

Суд, роз`яснивши ОСОБА_1 вимоги ст.268 КУпАП, заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, оцінивши всі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю, дійшов наступного висновку.

Згідно з п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є посадові особи юридичних осіб публічного права.

Відповідно до ч. 2 ст. 81 Цивільного кодексу України юридичною особою публічного права визначається юридична особа, яка створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної республіки Крим чи органу місцевого самоврядування.

Так, відповідно до п.1.1 Статуту Вищого профечійного училища №13 м.Івано-Франківська, затвердженого 07.12.1999 року, ВПУ №13 м.Івано-Франківська (надалі училище) є державним професійно-технічним навчальним закладом, який входить до ситеми освіти, забезпечує реалізацію потреб громадян у професійно-технічній освіті, у володінні робітничими професіями, спеціальностями, кваліфікацією відповідно до їх інтересів, здібностей, стану здоров`я.

У відповідності до п.1.6 Статуту училище є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунки в установах банків, штампи, печатку із зображенням Державного Гербу України і своїм найменуванням.

Згідно вимог п.п. 1.7, 1.8 Статуту, училище діє на піставі цього статуту, який розроблений на основі чинного законодавства України, Положення про професійно-технічний навчальний заклад і не суперечить їм. Міністерство освіти України затверджує Статут, контролює його дотримання та приймає рішення в разі його порушення.

Управління училищем здійснюється Міністерством освіти України та управлінням освіти Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Діяльністю училища керує директор, призначений на контрактній основі Міністерством освіти України у відповідності до Положення Про порядок приймання та звільнення керівників закладів освіти, що є у загальнодержавній власності, затвердженого наказом Міносвіти від 27.04.93 р. №116. Директор училища: діє від імені навчального закладу; приймає на посади та звільняє з посад працівників закладу, затверджує відповідно до кваліфікаційних характеристик їхні посадові обов`язки, формує педагогічний колектив; видає в межах своєї компетенції накази і розпорядження, заохочує працівників, учнів і слухачів та застосовує до них передбачені законодавством стягнення; затверджує в межах наявного фонду заробітної плати штатний розклад і чисельність працівників училища; установлює премії і доплати до посадових окладів і ставок заробітної плати працівників училища за конкретні результати праці в установленому порядку (п.п.5.1, 5.2, 5.3 Статуту).

Наказом №34-к від 30.05.2002 року першого заступника начальника Управління освіти і науки Івано-Франківської обласної державної адміністрації І.М.Косик Про призначення ОСОБА_1 ОСОБА_1 призначено на посаду директора вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська з 01.06.2002 року до 11.04.2006 року на умовах контракту в порядку переведення з такої ж посади у професійно-технічному училищі №1 м.Івано-Франківська.

Розпорядженням міського голови Руслана Марцінківа від 26.08.2021 №365/1-С ОСОБА_1 призначено виконуючим обов`язки директора Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська з 28.08.2021 року до призначення керівника згідно з чинним законодавством.

Згідно розпорядження міського голови Руслана Марцінківа від 19.11.2021 №328/1-С ОСОБА_1 , виконуючого обов`язки директора Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська, переведено на посаду директора Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська з 23.11.2021 року, згідно укладеного контратку, як переможця конкурсу.

23.11.2021 року Івано-Франківською міською радою в особі міського голови ОСОБА_4 було укладено контракт з керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти міста Івано-Франківська ОСОБА_1 , відповідно до якого останнього призначено на посаду директора Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська. Термін дії контракту з 23.11.2021 року по 22.11.2022 року.

Отже, як вбачається із Статуту Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська ОСОБА_1 наділений організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.

Так, адміністративно-господарські функції (обов`язки) - це обов`язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в різному обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їхніх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо.

Організаційно-розпорядчі функції (обов`язки) - це обов`язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.

Таким чином, директор ВПУ №13 м.Івано-Франківська ОСОБА_1 відповідно до п. 1 примітки до ст.172-7 КУпАП, п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3, ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» є суб`єктом відповідальності за адміністративні правопорушення, передбачені ч.1 та ч.2 ст.172-7 КУпАП.

За змістом п.10 ч.1ст.1 ЗУ «Про запобігання корупції», правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першійстатті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Відповідно до п.п. 1-4 ч. 1 ст. 28 Закону України Про запобігання корупції особи, зазначені у п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону, зобов`язані: вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Статтею 41 Закону передбачено, що особи, зазначені у п. 1, п.п. «а» п. 2 ч.1 ст. 3 цього Закону, діють неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні погляди, ідеологічні, релігійні або інші особисті погляди чи переконання.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону, Національне агенство з метою виконання покладених на нього повноважень має право приймати з питань, що належать до його компетенції, обов`язкові для виконання нормативно-правові акти.

Згідно до Методичних рекомендацій з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції, конфлікт інтересів існуватиме у всіх випадках, коли у особи є приватний інтерес, здатний вплинути на об`єктивність чи неупередженість рішення. Навіть тоді, коли прийняті нею рішення за наявності приватного інтересу є об`єктивними та неупередженими і відповідають закону. У цьому випадку буде мати місце втрата суспільної довіри до службової особи та органу влади, в якому вона працює.

Методичними рекомендаціями щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затвердженими рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 29.09.2017 №839, визначено, що реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень (абзац тринадцятий частини першої статті 1 Закону).

Тобто складовими конфлікту інтересів (реального, потенційного) є:

приватний інтерес (будь-який майновий чи немайновий), службові/представницькі повноваження (безпосередні та загальнослужбові), а співвідношення вказаних складових спричиняє виникнення:

реального конфлікту інтересів - приватний інтерес суперечить службовим/представницьким повноваженням, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

потенційного конфлікту інтересів - у сфері службових/ представницьких повноважень наявний приватний інтерес, що може за настанні певних обставин у майбутньому вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях; реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (п.п.11, 12 ч. 1ст. 1 Закону України "Про запобігання корупції").

За змістом ст. 172-7 КУпАП особистий інтерес - це користь, вигода яка стосується (або цікавить) особи, і які вона бажає отримати для себе особисто або для близьких.

Аналізуючи вищезазначені положення КУпАП у сукупності з положеннями Закону України «Про запобігання корупції», слід дійти висновку про те, що адміністративна відповідальність в частині порушення вимог про запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, настає лише за неповідомлення особою про наявність у неї реального конфлікту інтересів та вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

ОСОБА_1 , будучи директором Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська підписав Наказ Про виплати щорічної грошової винагороди №157/1 від 17.09.2021 року, в тому числі щодо виплати собі грошової винагороди в розмірі 6 600,00 грн.

Однак, як вбачається із копії Наказу директора Департаменту освіти і науки від 20.09.2021 року №436, на виконання п.1 ст. 57 Закону України Про освіту, відповідно до Положення про виплату щорічної грошової винагороди працівникам за сумлінну працю та зразкове виконання службових обов`язків, затвердженого Постановою КМУ від 05.06.2000 року №898, п.4 постанови КМУ від 30.08.2002 року №1298 та відповідних діючих пунктів інструкції Про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти від 15.04.1993 року №102 за погодженням з президією міськкому профспілки працівників освіти і науки наказано виплатити щорічну грошову винагороду за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов`язків керівникам закладів згідно з додатком. Групі обліку та нарахування заробітної плати Департаменту освіти та науки (В.Паньків), головним бухгалтерам закладів освіти, що ведуть самостійний бухгалтерський облік, здійснити нарахування грошової винагороди та премії. У додатку до наказу від 20.09.21, №436 під порядковим номером 63 вказано ОСОБА_1 , ВПУ №13, 6 600,00.

Про отримання ОСОБА_1 щорічної грошової винагороди в сумі 6 600,00 грн. саме на підставі наказу Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради №436 від 20.09.2021 року із загального фонду коштів виділених й перерахованих вказаним Департаментом для цих цілей, підтверджується також: замовленням зарплати за вересень 2021 року, де є розписано заробітна плата, премія та щорічна винагорода, яке було надіслано до Департаменту освіти на електронну пошту 22.09.2021 року; випискою з Казначейства за 04.10.2021 року, де видно фінансування коштів з Департаменту освіти та науки на рахунок училища по КЕКВ (коду економічної класифікації) 2111 Заробітна плата; випискою з казначейства за 05.10.2021 року у якій зазначено перерахування коштів до банку щорічна винагорода за вересень 2021 року по КЕКВ (коду економічної класифікації) 2111; платіжним дорученням №327 від 04.10.2021 року підготовленим бухгалтерією училища на перерахування коштів до ПриватБанку для їх отримання на особові картки; банківською відомостю від 05.10.2021 року, з якої вбачається, що отримання працівниками училища щорічної винагороди здійснено на їхні особові рахунки через Приват Банк.

Щодо надання ОСОБА_1 19.09.2022 року №167/09, на запит Управління стратегічних розслідувань в Івано-Франківській області Департаменту стратегічних розслідувань НП України №1953/55/108/01-2022 від 12.09.2022 до ВПУ №13, копій документів, в тому числі щодо себе, то судом встановлено наступне.

Документи, копії яких підготував юрист навчального закладу ОСОБА_5 , а саме: Наказ управління освіти і науки Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 30 травня 2002 року №34-к Про призначення ОСОБА_1 ; Розпорядження міського голови Івано-Франківська від 26.08.2021 року №265/1-с Про призначення в.о. директора ОСОБА_1 ; Розпорядження міського голови Івано-Франківська від 19.11.2021 року №328/1-с Про переведення ОСОБА_1 ; Посадові (функціональні) обов`язки директрора ВПУ №13 Данилюка передбачені Контрактом з керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти міста Івано-Франківська від 23.11.2021 року; Статут вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська від 12.09.1997 року; Список працівників ВПУ №13 станом на 16.09.2022 року; Відомості (накази) щодо призначення, нарахування та виплати ВПУ №13 заробітної плати, премій та інших матеріальних допомог ОСОБА_1 в період з 01.01.2021 року по даний час; Додаткова угода №1 до контракту з керівником комунального закладу від 23 листопада 2021 року від 06.05.2022 року, зберігаються у Вищому професійному училищі №13 м.Івано-Франківська та є у розпорядженні ОСОБА_1 .

ОСОБА_1 , як директор ВПУ №13 підписав супровідний лист, підготовлений юристом училища.

Таким чином, у діях ОСОБА_1 як під час підписання наказу Про виплати щорічної грошової винагороди №157/1 від 17.09.2021 року, так і під час підписання супровідного листа про надання інформації був відсутній приватний інтерес, оскільки жодної майнової чи будь якої іншої вигоди ОСОБА_1 внаслідок їх підписання не отримав. А отже, як наслідок, відсутній і реальний конфлікт інтересів, що є суперечністю між приватним інтересом особи та її службовими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Частиною 1 ст. 172-7 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за вчинення неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів.

Частиною 2 ст. 172-7 КУпАП встановлено адміністративну відповідальність за вчинення дій, які полягають у вчиненні особою дій чи прийняття рішення в умовах реального конфлікту інтересів.

Відповідно до п. 1 та п. 3 ч. 1 ст. 28 Закон України «Про запобігання корупції» особи, зазначені у пунктах 1, 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону зобов`язані вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

Беручи до уваги диспозиції ч.1 і ч.2 ст. 172-7 КУпАП, порушення вимог стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів можуть полягати:

- у неповідомленні особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів;

- у наявності суперечності між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання вказаних повноважень;

- у вчиненні дій чи прийнятті рішень в умовах реального конфлікту інтересів, тобто за наявності суперечності між приватним інтересом особи та її службовим становищем чи представницькими, що вплинуло на об`єктивність або неупередженість вчинення таких дій, або прийняття таких рішень.

Згідно зі статтею 10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Водночас, жодного доказу на встановлення наявності вини особи, що притягається до адміністративної відповідальності, та її форми до матеріалів справи не долучено.

З викладеного слідує, що у діях ОСОБА_1 при підписанні супровідного листа та Наказу Про виплати щорічної грошової винагороди №157/1 від 17.09.2021 року, у тому числі і відносно себе, відсутня суперечність між його особистими інтересами та службовими повноваженнями, наявність яких могла б вплинути на об`єктивність або неупередженість прийняття рішення, а також за вчинення чи не вчинення дій під час виконання наданих йому службових повноважень, виходячи з таких міркувань.

Як вбачається з роз`яснень, наданих Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ у інформаційному листі №223-943/0/4-17від 22 травня 2017 «Щодо притягнення до адміністративної відповідальності за окремі правопорушення пов`язані з корупцією», аналіз термінів «потенційний інтерес» та «реальний інтерес», які містяться у ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції», з урахуванням висновку науково-правової експертизи Ради науково-правових експертиз при Інституті держави і права ім. В.М. Корецького НАН України від 29 квітня 2016 № 126/50-е щодо законодавства про боротьбу з корупцією дає можливість констатувати, що потенційний конфлікт інтересів відрізняється від реального тим, що при потенційному конфлікті встановлюється лише наявність, існування приватного інтересу особи, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, тоді як при реальному конфлікті інтересів існуюча суперечність між наявним і приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями безпосередньо впливає (вплинула) на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання вказаних повноважень.

Крім того, це також визначає ступінь впливу цієї суперечності та прийняття рішення чи вчинення дії, який повинен мати об`єктивний вираз, а також часовий взаємозв`язок між прийняттям рішення та наявністю певних ознак, що мають місце при цьому.

Тобто відмінність між цими поняттями полягає у тому, що для встановлення факту реального конфлікту інтересів недостатньо констатувати існування приватного інтересу, який потенційно може вплинути на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, а слід безпосередньо встановити, що по-перше, приватний інтерес наявний, по-друге, він суперечить службовим чи представницьким повноваженням, а по-третє така суперечність не може вплинути, а реально впливає на об`єктивність чи неупередженість прийняття рішень чи вчинення дій.

Таким чином, для встановлення наявності факту прийняття рішення, вчинення чи не вчинення дії в умовах реального конфлікту інтересів та розмежування реального і потенційного конфлікту інтересів особа, яка здійснює правозастосовну діяльність, для кваліфікації рішення як такого, що прийняте в умовах реального конфлікту інтересів, має встановити наявність обов`язкової сукупності таких юридичних фактів, як: наявність у правопорушника факту приватного інтересу, який має бути чітко сформульований (артикульований) та визначений; наявність факту суперечності між приватним інтересом і службовим чи представницькими повноваженнями із зазначенням того, в чому саме ця суперечність знаходить свій вияв або вплив на прийняття рішення; наявність повноважень на прийняття рішення; наявність факту реального впливу суперечності між приватним та службовим чи представницьким інтересом на об`єктивність або неупередженість рішення.

Без наявності хоча б одного з фактів із цієї сукупності реальний конфлікт інтересів не виникає. Встановлення цих фактів має бути відображено в протоколі про адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, та, відповідно в постанові суду.

Проаналізувавши зміст протоколів про адміністративні правопорушення судом не встановлено факту наявності суперечностей між приватним інтересом ОСОБА_1 і службовими чи представницькими повноваженнями із зазначенням того, в чому саме ця суперечність знаходить свій вияв або вплив на прийняття рішення про виплату щорічної грошової винагороди всім працівникам, чи у наданні копії документів, які є у його розпорядженні, як директора училища.

Досліджені докази свідчать про те, що ОСОБА_1 щорічна грошова винагорода в сумі 6 600,00 грн. була виплачена на підставі наказу Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради №436 від 20.09.2021 року із загального фонду коштів виділених й перерахованих вказаним Департаментом для цих цілей. Фактично Наказ Про виплати щорічної грошової винагороди №157/1 від 17.09.2021 року у частині визначення розміру щорічної грошової винагороди ОСОБА_1 носить формальний характер та є наслідок недобросовісного відношення до своєї роботи бухгалтера ОСОБА_3 та юриста ОСОБА_5 , за що вони 13.10.2022 року наказами директора №188 та №188/1 були притягнуті до дисциплінарної відповідальності.

З протоколів про адміністративні правопорушення та доданих до них доказів не вбачається наявності факту суперечності між приватним інтересом ОСОБА_1 та його службовими повноваженнями, не зазначено у достатній мірі у чому саме ця суперечність знаходить свій вияв або вплив на прийняття ним рішень.

Суду не надано доказів щодо наявності реального впливу, що призвів до отримання ОСОБА_1 неправомірної вигоди, чи інших можливостей, з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов`язаних з ними можливостей, в порівнянні з іншими працівниками закладу.

Не будь-яка суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями створює конфлікт інтересів, оскільки особистий інтерес особи та її представницькі повноваження можуть не суперечити один одному. Водночас, конфлікт інтересів має місце тоді, коли суперечність фактично вплинула на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень під час виконання наданих особі службових повноважень.

З матеріалів справи не встановлено факту порушення прав інших громадян, а також підприємств, установ, організацій внаслідок діянь, що кваліфікуються як пов`язані з корупцією, будь-яких збитків, що завдані державі.

Крім цього, суб`єктивна сторона правопорушень, пов`язаних з корупцією, передбачених ч.1 ч. 2 ст. 172-7 КУпАП, характеризується прямим умислом і особа, яка його вчиняє, усвідомлює, що вона не повідомляє про наявність у неї реального конфлікту інтересів або вчиняє дії чи приймає рішення в умовах реального конфлікту інтересів.

Аналіз встановлених судом обставин справи свідчить про відсутність в діях ОСОБА_1 такого обов`язкового елементу складу адміністративних правопорушень, передбачених ст. 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, як вина у формі прямого чи непрямого умислу.

Доказів протилежного суду не надано.

В силу статті 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Враховуючи, що суд не здійснює збирання додаткових доказів, а також враховуючи такі засади провадження як презумцію невинуватості та забезпечення доведеності вини, суд приходить до висновку про відсутність як подій так і складу правопорушень, передбачених ч.1 та ч.2 ст. 172-7 КУпАП, у діях ОСОБА_1 , як директора та в.о. директора Вищого професійного училища №13 м.Івано-Франківська в умовах реального конфлікту інтересів та неповідомлення про наявність реального конфлікту інтересів під час прийняття зазначених рішень, що у відповідності до ст. 247 КУпАП є підставною для закриття провадження у справі.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 23, 33-35, ч.1 ст. 172-7, ч.2 ст.172-7, п. 1 ч.1 ст.247 ст.252, ст.266, ст.ст. 276-280, 283-285 КУпАП, ст.ст. 3, 28 Закон України «Про запобігання корупції», суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч.1, ч.2 ст.172-7 КУпАП закрити на підставі п.1 ст.247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративних правопорушень.

На постанову може бути подана апеляційна скарга до Івано-Франківського апеляційного суду через Івано-Франківський міський суд протягом десяти днів з дня її винесення.

Суддя Іннеса БОЛЮК

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення26.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111118463
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

Судовий реєстр по справі —344/12544/22

Постанова від 26.05.2023

Адмінправопорушення

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Болюк І. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні