ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2023 року м. Черкаси Справа № 925/213/23
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Довганя К.І., із секретарем судового засідання Дяченко Т.В. за участю прокурора Пидорича Д.М., представників: позивача не з`явився, відповідача не з`явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Смілянської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Сторі Дизайн Інвест про внесення змін до договору,
ВСТАНОВИВ:
14 лютого 2023 року Керівник Смілянської окружної прокуратури звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив внести зміни до укладеного 25.02.2015 між Смілянською міською радою (Орендодавець) та Товариства з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) Сторі Дизайн Інвест (Орендар) договору оренди землі, відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, що планується використовувати для експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що знаходиться за адресою: вул. Ржевська, 10, м. Сміла, Черкаська область, площею 1,2964 га, кадастровий номер: 7110500000:06:001:0093, у якому:
- п. 5 викласти в новій редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 477 104,28 грн.»;
- п. 9 викласти в новій редакції «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України Про оренду землі та в розмірі 74313,12 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вул. Ржевська, 10, м. Сміла, площею 1,2964 га, кадастровий номер: 7110500000:06:001:0093».
В обґрунтування заявлених вимог прокурор послався на те, що згідно із витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.09.2022, сформованого Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, оновлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, передана в оренду відповідно до вказаного вище договору відповідачу - ТОВ «Сторі Дизайн Інвест», становить 2 477 104,28 грн. Відтак, до місцевого бюджету не надходить орендна плата орієнтовно щонайменше 74 313,13 грн. в рік. Тобто, 3 % від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.09.2022 (2 477 104,13 грн. х 3 %) становить 74 313,12 грн., а фактична сплата орендарем за використання земельної ділянки становить 14 425,04 грн. на рік.
Прокурор зазначив, що станом на час розгляду справи у добровільному порядку відповідачем зміни до зазначеного договору оренди землі в частині розміру її нормативної грошової оцінки не внесено, і як наслідок, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 74 313,12 грн.
Прокурор вважає, що умови укладеного 25.02.2015 між сторонами договору оренди землі підлягають приведенню у відповідність вимогам чинного законодавства України шляхом внесення змін до його положень щодо розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати.
Суд, враховуючи доводи прокурора щодо його представницьких повноважень, викладені у позові, та враховуючи норми ст.131-1 Конституції України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» вважає обґрунтованими підстави для звернення прокурора з даним позовом до суду.
Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 18.04.2023 підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 11:00 год. 23 травня 2023 р.
18.05.2023 відповідач подав до суду заяву, в якій визнав заявлені позовні вимоги в порядку ст.191 ГПК України та просив здійснювати розгляд справи без участі його представника.
23.05.2023 позивач подав заяву про розгляд справи без участі його представника та просив позов задовольнити повністю.
Прокурор в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав повністю, просив позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві, проти поданих позивачем і відповідачем заяв, не заперечував.
Суд вважає можливим здійснювати розгляд справи в порядку ст. 202 ГПК України без представників позивача і відповідача.
Суд, вислухавши прокурора, дослідивши наявні у справі докази, встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 25.02.2015 між Смілянською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Сторі Дизайн Інвест» (Орендар) був укладений договір оренди землі, відповідно до якого Орендодавець зобов`язався надати, а Орендар зобов`язався прийняти в строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, що планується використовувати для експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що знаходиться за адресою: вул. Ржевська, 10, м. Сміла, Черкаська область, площею 1,2964 га, кадастровий номер: 7110500000:06:001:0093 (далі Договір).
Вказаний договір зареєстрований у Державному реєстрі нерухомого майна, запис від 25.02.2015 № 8881816.
За умовами п. 5 вказаного договору оренди земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 480834,76 грн. (37,09 грн. за 1 кв. м).
Пунктом 9 цього Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем щорічно у грошовій формі в розмірі 3 % нормативної грошової оцінки, що становить 14425,04 грн. в рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації (п. 10 договору).
Відповідно до положень п.13 Договору, розмір орендної плати переглядається не менше одного разу на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни функціонального призначення об`єкта;
- в інших випадках, передбачених законом.
Невід`ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання - передачі об`єкта оренди.
Прокурор наголосив, що Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Зазначений порядок застосовується з 01.01.2017. Зокрема, скасовано різницю, згідно з якою до 2017 року для визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є базою визначення орендної плати, для об`єктів незавершеного будівництва застосовується коефіцієнт 0,5, тоді як для об`єктів, що введені в експлуатацію та використовуються для комерційної діяльності, відповідний коефіцієнт становить 2,5.
З 01.01.2017 відповідний коефіцієнт для таких випадків єдиний-2,5.
У зв`язку із прийняттям вказаного порядку суттєво змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок,
Прокурор зауважив, що в даному випадку Смілянська міська рада як орган місцевого самоврядування є розпорядником землі, до бюджету якого не надходять грошові кошти за використання земельної ділянки, і тому позовна заява подана на захист порушених державних інтересів у земельній сфері.
Ст.21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з ст. 15 цього Закону, однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до положень ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Базою оподаткування відповідно ст.271 цього Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
За приписами ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Суд враховує, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Суд бере до уваги, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 903/918/16
Статтею 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
На даний час, згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, саме ця державна служба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є його територіальним органом.
Із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.09.2022 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області вбачається, що оновлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до вказаного вище договору відповідачу становить 2 477 104,28 грн.
Тобто, до місцевого бюджету не надходила орендна плата орієнтовно 74 313,13 грн. в рік. Тобто, 3 % від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.09.2022 (2 477 104,13 грн. х 3 %) становить 74 313,12 грн., а фактична сплата орендарем за використання земельної ділянки складала 14 425,04 грн. на рік.
Листом виконавчого комітету Смілянської міської ради від 09.08.2022 № 274/02-28 було повідомлено відповідача про необхідність внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки для приведення розміру орендної плати в ньому у відповідність до вимог законодавства. Відповідач вказаний лист залишив без відповідного реагування, у добровільному порядку ТОВ «Сторі Дизайн Інвест» зміни до зазначеного договору оренди землі в частині розміру її нормативної грошової оцінки не внесено.
Ч.1 ст.632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно з п.3 ч.1 ст.15 Закону України «Про оренду землі», істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 ПК України і ст. ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі», нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
За правилами ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За приписами ч.2 ст. 632 ЦК України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Ст.30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Враховуючи зміст ст. ст. 632, 651 ЦК України та ст.30 Закону України «Про оренду землі» суд приходить до висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Ч.1 ст.652 ЦК України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Суд вважає, що у разі коли сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінилися, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених ч.4 ст. 652 ЦК України, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
- в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
- зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
- виконання договору порушило би співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
- із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17.
Також, суд бере до уваги те, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави. Така правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 11.05.2016 у справі за №6-824цс16.
Враховуючи викладене, суд приходить до переконання про доведеність та обґрунтованість прокурором заявлених вимог.
Оцінивши матеріали справи, суд приходить до висновку про те, що визнання позову не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб, а тому приймається судом.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.
При поданні позову Черкаською обласною прокуратурою за платіжним дорученням від 23.01.2023 №54 було сплачено до Державного бюджету України 2 684,00 грн. судового збору.
Згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Аналогічна норма міститься в ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір.
Отже, у зв`язку з визнанням позову відповідачем, Черкаській обласній прокуратурі підлягає до повернення з Державного бюджету України 50% сплачений нею судовий збір за платіжним дорученням №54 від 23.01.2023 в сумі 1 342,00 грн.
Відповідно до ст.129 ГПК України з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури підлягають до стягнення 1342,00 грн витрат на оплату судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 130, 185, 191, 233, 236-241 ГПК України суд, -
ВИРІШИВ:
Прийняти заяву відповідача про визнання позову.
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до укладеного 25.02.2015 між Смілянською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Сторі Дизайн Інвест» (Орендар) договору оренди землі, відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, що планується використовувати для експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: вул. Ржевська, 10, м. Сміла, Черкаська область, площею 1,2964 га, кадастровий номер: 7110500000:06:001:0093, у якому:
- п. 5 викласти в новій редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 477 104,28 грн.»;
- п. 9 викласти в новій редакції «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та в розмірі 74313,12 грн., що становить 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташова по вул. Ржевська, 10, м. Сміла, площею 1,2964 га, кадастровий номер: 7110500000:06:001:0093».
Повернути Черкаській обласній прокуратурі (код ЄДРПОУ: 02911119, бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18001) з державного бюджету України сплачений судовий збір на підставі платіжного доручення №54 від 23.01.2023 в розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн) у зв`язку із визнанням відповідачем позову.
Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «Сторі Дизайн Інвест» (код ЄДРПОУ: 35759181; вул.Лесі Українки, 14-а, офіс 1, м.Київ, 01133) на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ: 02911119, бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, р/р: UА138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі в м. Київ) судовий збір в розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн.).
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 26.05.2023.
Суддя К.І. Довгань
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111121798 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Довгань К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні