Рішення
від 25.05.2023 по справі 620/3071/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 травня 2023 року Чернігів Справа № 620/3071/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заяць О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш» звернулось до суду з позовом до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради, у якому просить визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень - виконавчого комітету Чернігівської міської ради протиправною, зобов`язати виконавчий комітет Чернігівської міської ради (вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 04062015) розглянути заяву акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» (вул. Івана Мазепи, 110, м. Чернігів, 14001, код ЄДРПОУ 14314311) про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці кадастровий номер 7410100000:01:036:0686 по вул. Івана Мазепи, 110 у м. Чернігові та прийняти рішення по суті заяви відповідно до вимог чинного законодавства.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав свого обов`язку з розгляду заяви акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, чим порушив права товариства у сфері будівництва. Вказав, що нормами Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», іншими нормативними актами не передбачено такого наслідку розгляду заяви про надання містобудівних умов, як «зняття з розгляду виконавчого комітету місцевої ради».

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання адміністративного позову 15 - денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідач у відзиві на позов заперечував щодо позовних вимог та вказав, що під час розгляду питання позивача, виконавчим комітетом була взята до відома інформація управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради щодо несплати позивачем заборгованості за оренду земельної ділянки, внаслідок чого виникло недоотримання бюджетом коштів, які використовуються для задоволення потреб територіально громади, у зв`язку з чим, захищаючи інтереси міської ради, виконавчим комітетом і було знято з розгляду зазначене питання до вирішення відповідних питань.

У відповіді на відзив позивач вказав, що доводи відповідача є необґрунтованими, адже частина четверта статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає перелік підстав для відмови у наданні містобудівних умов, але такий наслідок розгляду заяви не відповідає вказаному Закону.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш» (далі АТ «Хімтекстильмаш») зареєстровано виконавчим комітетом Чернігівської міської ради 30.12.1994, про що в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис від 11.11.2005.

21 лютого 2022 року АТ «Хімтекстильмаш» звернулось із заявою №60-14 на ім`я міського голови Атрошенка В. А. про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м.Чернігові (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686). До заяви були додані:

1) розпорядження про надання земельної ділянки в постійне користування;

2) витяг з Державного реєстру речових прав;

3) схему розміщення котельні;

4) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 /а. с. 12/.

Вказані документи були прийняті згідно опису №8613/2 прийняття документів адміністратором управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради /а. с. 13/.

02 червня 2022 року AT «Хімтекстильмаш» повторно подало заяву №02/06 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи,110 в м. Чернігові та прийнято її відповідно до опису прийняття документів №13184/2 /а. с. 14, 15/.

24.06.2022 на адресу АТ «Хімтекстильмаш» у відповідь надійшов лист №01-11/59 за підписом начальника Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, в якому зазначалося, що вказане питання щодо надання містобудівних умов включене до проекту рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради, але зняте з розгляду за зауваженнями управління земельних ресурсів міської ради до врегулювання земельних питань /а. с. 16/.

Позивач з листом від 05.08.2022 за №01-05/22 звернувся до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради з проханням надати роз`яснення які зауваження з приводу вказаної земельної ділянки має управління та з яких підстав було відмовлено у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні /а. с. 17/.

Листом від 07.09.2022 №649/22/вих. Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради на звернення позивача повідомило, що заперечень під час обговорення питання не надавалось, а тільки повідомлялась інформація щодо стану розрахунків AT «Хімтекстильмаш» з податкових зобов`язань з податку на землю та актуальна інформація щодо переходу права власності на статутний капітал AT «Хімтекстильмаш» в результаті приватизації, що відбувся 2021 року /а. с. 18/.

Вважаючи, що відповідач не виконав свого обов`язку з розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва, чим порушив права товариства, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», що спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до ст. 1 Закону містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Згідно ст. 26 Закону забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Приписи ч. 1 ст. 29 Закону визначають, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 03.04.2020 у справі № 640/18866/18, від 20.02.2020 у справі № 813/52/13-а, від 10.10.2019 у справі № 260/1499/18, від 27.02.2019 у справі № 809/721/18, від 21.08.2018 у справі № 445/765/16-а.

Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 29 Закону фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

У свою чергу, за правилами ч. 3 ст. 29 Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

У випадках, визначених частиною четвертою статті 34 цього Закону та частиною першою статті 12-1 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», кадастровий номер земельної ділянки зазначається у заяві за його наявності, а копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію додається до заяви за наявності.

Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги».

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

У свою чергу, виключними підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень згідно вимог ч. 4 ст. 29 Закону є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень з обґрунтуванням підстав такої відмови надається у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу (ч. 6 ст. 29 Закону).

Аналіз наведених вище норм дає змогу дійти висновку про те, що перелік підстав для відмови заявникові у видачі містобудівних умов та обмежень є вичерпним. За відсутності однієї з визначених у спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури виникає обов`язок видати заявнику містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.

Також суд вказує, що відповідно до пп. 9 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Згідно ч. ч. 1, 3 ст. 51 указаного Закону виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Відповідно до статті 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.

Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою.

Рішенням Чернігівської міської ради від 29.08.2019 №44/VII-14 затверджено Положення про управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради у новій редакції (далі Положення).

Згідно пп. пп. 2.2.8, 2.2.9 п. 2.2 указаного Положення Управління відповідно до покладених на нього завдань виконує наступні функції: готує проекти рішень виконавчого комітету міської ради про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок для будівництва нових об`єктів, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування існуючих об`єктів будівництва, розширення та технічного переоснащення підприємств, благоустрою територій у місті; виготовляє і видає замовникам в установленому чинним законодавством порядку містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок, затверджені рішеннями виконавчого комітету міської ради.

Таким чином, Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради як уповноважений орган містобудування та архітектури Чернігівської міської ради здійснює прийняття та опрацювання заяв про видачу містобудівних умов та обмежень із доданими до неї документами, за наслідками якого готує проект рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради щодо видачі або відмови у видачі останніх. І лише за умови затвердження проекту рішення про видачу містобудівних умов та обмежень такий документ виготовляється та видається замовнику.

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради (ч. 6 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Зважаючи на те, що відповідачем не прийнято рішення за наслідком розгляду заяви позивача щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки або рішення про відмову в їх наданні з обґрунтуванням підстав такої відмови, суд доходить висновку про протиправну бездіяльність Виконавчого комітету Чернігівської міської ради.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Як визначено частиною четвертою цієї ж статті, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Враховуючи, що відповідачем не прийнято рішення щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки або рішення про відмову в їх наданні у відповідності до статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», суд доходить висновку про необхідність зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці, кадастровий номер 7410100000:01:036:0686 по вул. Івана Мазепи, 110 у м.Чернігові та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

Частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд доходить висновку про задоволення позову повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Чернігівської міської ради щодо не прийняття рішення за наслідком розгляду заяви акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» про надання містобудівних умов та обмежень.

Зобов`язати Виконавчий комітет Чернігівської міської ради розглянути заяву акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці, кадастровий номер 7410100000:01:036:0686 по вул. Івана Мазепи, 110 у м.Чернігові та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Чернігівської міської ради на користь акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш», вул. Івана Мазепи, 110, м.Чернігів, 14001, код ЄДРПОУ: 14314311.

Відповідач: Виконавчий комітет Чернігівської міської ради, вул. Магістратська, 7, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ: 04062015.

Повний текст рішення суду виготовлений 25 травня 2023 року.

Суддя О.В. Заяць

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111135638
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —620/3071/23

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 25.05.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні