Рішення
від 29.05.2023 по справі 240/12439/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2023 року м. Житомир справа № 240/12439/22

категорія 108020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Гуріна Д.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська промислова компанія "Крок" до Житомирської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська промислова компанія "Крок" (вул.Героїв Пожежних, 122, м.Житомир, 10001, код ЄДРПОУ 33309435) із позовом до Житомирської митниці (вул.Перемоги, 25, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 44005610), в якому просить визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA101020/2022/000332 від 13.04.2022.

У позовній заяві ТОВ "Українська промислова компанія "Крок" зазначило, що до Податкового кодексу України були внесені зміни, якими на період дії воєнного стану звільнялися від оподаткуванням податком на додану вартість та ввізним митом операції з ввезення на митну територію України товарів. Товариство намагалося скористатися відповідними пільгами при ввезенні товару, однак відповідачем було протиправно відмовлено у прийнятті митної декларації (а.с. 1-5).

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 06.07.2022 відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

09.08.2022 до Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №38298/22 надійшов відзив на адміністративний позов, у якому відповідач проти позовних вимог заперечує, просить відмовити у їх задоволенні. У відзиві зазначено про те, що позивач ввіз товар на митну територію України до набрання чинності змінами до Податкового кодексу України та Митного кодексу України, а тому не мав права на пільгове розмитнення. Окрім того, позивач після відмови у прийнятті митної декларації погодився з діями митниці та сплатив митні платежі (а.с. 97-101).

08.08.2022 до Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №38113/22 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач не погоджується із доводами відповідача, зазначеними у відзиві, оскільки митна декларація була подана позивачем після набрання чинності змінами до Податкового кодексу України і Митного кодексу України, і хоча товар був ввезений раніше, за нормами Митного кодексу України ставки митних платежів мають застосовуватися станом на день подачі митної декларації, а не станом на день ввезення товару, про що також є відповідні роз`яснення Державної митної служби України. Щодо сплати митних платежів товариство зазначило, що є підприємством, яке виконує оборонне замовлення, а товар, що ввозився на митну територію України був призначений для виробництва товарів на виконання замовлення, тому несплата митних платежів призвела б до зриву оборонного замовлення, оскільки у разі несплати митних платежів митниця не випустила б товар у вільний обіг. Сплата митних платежів не свідчить про згоду підприємства з діями митниці, і не відбирає у підприємства права на оскарження рішень та дій митниці до суду (а.с. 50-54).

17.08.2022 до Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №39993/22 надійшло заперечення на відповідь на відзив, у якій відповідач наголошує на тому, що оскільки товар було випущено у вільний обіг, то між сторонами відсутній спір (а.с. 122-124).

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Податковим кодексом України та Митним кодексом України, у редакціях, що були чинними на час виникнення спірних правовідносин.

Законом України від 24.03.2022 №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», який набрав чинності з 01.04.2022 внесено зміни до Податкового кодексу України а саме: пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.23 такого змісту:

Тимчасово, з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту суб`єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім фізичних та юридичних осіб, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу.

Також розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України доповнено підпунктом 1 пункту 9-11:

Установити, що тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану", але не раніше 1 квітня 2022 року, до припинення чи скасування воєнного стану на території України, пропуск та митне оформлення товарів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України для вільного обігу, здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) звільняються від оподаткування ввізним митом:

товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу "живого" бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Отже, з 01.04.2022 товари, що ввозились на митну територію України звільнялись від оподаткування ПДВ та ввізним митом.

ТОВ "Українська промислова компанія "Крок" на митну територію України було завезено товар відповідно до укладеного зовнішньоекономічного договору (контракту) №35/15 від 21.12.2015 (а.с. 12-22).

Товар "Матеріали для виготовлення взуття" згідно з даними попередньої декларації ІМ ЕЕ UA101000/2022/902934 від 23.03.2022 було ввезено на митну територію України через пункт пропуску "Тиса" Закарпатської митниці 26.03.2022, що сторонами не заперечується.

29.03.2022 відповідно до заяви декларанта щодо розміщення товарів на тимчасове зберігання №29/03 від 29.03.2022 надано дозвіл на розміщення товару на склад ТОВ "ВМК-Україна" на строк до 27.06.2022 (а.с. 115).

12.04.2022 до відділу митного оформлення "Оліївка" митного поста "Житомир-центральний" з метою митного оформлення імпортованого ТОВ "Українська промислова компанія "Крок" товару "Матеріали для виготовлення взуття" було подано миту декларацію ЕМД №UA101020/2022/009323 в графі 36 "Преференція" якої вказано код 224000224 для надання пільг зі сплати ПДВ та ввізного мита, до митної декларації долучено документи для підтвердження митної вартості товару (а.с. 103-114).

За результатами перевірки митної декларації та доданих до неї документів Житомирська митниця сформувала картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA101020/2022/000332, у якій причиною відмови у митному оформленні (випуску) товарів зазначено, що митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України 26.03.2022, з наданням пільги 224 по сплаті ввізного мита та ПДВ не може бути здійснено, оскільки не виконуються вимоги пункту 69.23 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та пункту 9.11 розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України, а саме: тимчасово звільняються від оподаткування ввізним митом та ПДВ товари, пропуск на митну територію України та митне оформлення для вільного обігу яких, здійснюється на період з дня набрання чинності Законом України від 24.03.2022 №2142-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану", але не раніше 1 квітня 2022 року, до припинення чи скасування воєнного стану на території України (а.с. 116 на звороті).

Також у картці відмови роз`яснено, що для забезпечення митного оформлення товарів необхідно подати нову належно заповнену митну декларацію, сплатити митні платежі в повному обсязі (а.с. 116 на звороті).

27.04.202 декларантом було подано нову ЕМД №UА101020/2022/011699, в графі 36 якої зазначено код 000000000, що означає преференція відсутня, сплачено ввізне мито і ПДВ (а.с. 117-118), після чого товар був випущений у вільний обіг

Доводи Житомирської митниці щодо правомірності відмови у прийнятті митної декларації зводяться до того, що ввезення товару на митну територію України відбулося до 01.04.2022, тобто до набрання чинності змінами до Податкового кодексу України та до Митного кодексу України щодо звільнення від оподаткування товарів, що ввозяться на митну територію України.

Також Житомирська митниця посилається на те, що після відмови у митному оформленні товару без сплати митних платежів, декларантом було подано нову митну декларацію та сплачено митні платежі, а товар випущений у вільний обіг, отже митне оформлення вважається завершеним, а спір між сторонами вичерпано.

Суд не погоджується із наведеними доводами відповідача.

Позивач надав до суду копію договору №286/3/22/139, укладеного між Міністерством оборони України та ТОВ "Українська промислова компанія "Крок", згідно з умовами якого постачальник зобов`язується до 31.08.2022 поставити замовнику товар "взуття різне" у кількості 300 тис пар (пункти 1.2, 1.3 договору) (а.с. 60-72).

Отже, ТОВ "Українська промислова компанія "Крок" вимушене було розмитнити товар за вказівкою Житомирської митниці зі сплатою ввізного мита та ПДВ, оскільки у разі відмови від сплати митних платежів, Житомирська митниця не випустила б товар у вільний обіг, що призвело б до зриву оборонного замовлення у воєнний час.

Таким чином, сплата декларантом митних платежів після отримання картки відмови у прийнятті митної декларації, оформленої з підстав відсутності пільг на звільнення від сплати митних платежів, не означає відсутність спору між сторонами щодо необхідності сплати митних платежів, та не означає позбавлення права декларанта на судовий захист та повернення надміру сплачених митних платежів, а слугує лише способом розблокування імпортованого товару та випуску його у вільний обіг.

Щодо доводів Житомирської митниці про те, що товар було ввезено на митну територію України до набрання чинності змінами до Податкового та Митного кодексів України про звільнення від сплати ПДВ та ввізного мита суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 297 Митного кодексу України у разі ввезення товарів на митну територію України суми митних платежів, нараховані декларантом (уповноваженою ним особою) або митним органом, підлягають сплаті до Державного бюджету України платником податків до або на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення, крім випадків, якщо відповідно до цього Кодексу товари ввозяться на митну територію України із звільненням від оподаткування митними платежами або випускаються у відповідний митний режим за спрощеною декларацією в межах спеціальних спрощень, наданих підприємству, яке отримало авторизацію АЕО-С.

Отже, сплата митних платежів відбувається за законодавством, чинним станом на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення, а не станом на час ввезення товарів на митну територію України.

У листі від 30.06.2022 №08-1/15-01-03/7/3617 Державна митна служба України проінформувала митниці про те, що для цілей нарахування митних платежів застосовуються ставки, що діють на день подання митному органу митної декларації на товари (а.с. 95-96).

Отже, Житомирська митниця протиправно оформила картку відмови у прийнятті митної декларації, оскільки станом на час подання митної декларації (12.04.2022), вже набрали чинності (01.04.2022) положення Податкового кодексу України та Митного кодексу України щодо звільнення товарів, що ввозилися на митну територію України від сплати ПДВ та ввізного мита і відповідно позивач мав право на звільнення від сплати митних платежів за митною декларацією UA101020/1022/009323 від 12.04.2022, у зв`язку з чим cуд задовольняє адміністративний позов.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд, у відповідності до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України стягує судові витрати із відповідача на користь позивача.

Керуючись статтями 9, 72, 77, 139, 143, 243-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська промислова компанія "Крок" (вул.Героїв Пожежних, 122, м.Житомир, 10001, код ЄДРПОУ 33309435) до Житомирської митниці (вул.Перемоги, 25, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 44005610) про визнання протиправною та скасування картки відмови.

Визнати протиправною та скасувати оформлену Житомирською митницею картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA101020/2022/000332 від 13.04.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська промислова компанія "Крок" 2481,00 грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Д.М. Гурін

Дата ухвалення рішення29.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111161531
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування картки відмови

Судовий реєстр по справі —240/12439/22

Постанова від 12.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 29.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні